Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Yhä useammat suomalaiset valitsevat autokaupoilla sähköauton, ja tähän aikaan vuodesta monet autoilijat etsivät sähköautoonsa parhaiten sopivia talvirenkaita.
Nokian Renkaiden asiantuntijat jakavat vinkkinsä yleisimpien rengasvirheiden välttämiseksi.
Sähköautojen myynti kasvaa Suomessa jatkuvasti. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan noin 57 prosenttia 1. tammikuuta – 30. syyskuuta 2025 rekisteröidyistä autoista oli ladattavia. Uusista rekisteröidyistä autoista noin 36 prosenttia oli täyssähköautoja ja noin 21 prosenttia ladattavia hybridejä.
Periaatteessa samat rengassäännöt koskevat sekä sähköautoja, hybridejä että polttomoottoriautoja. Muutamia asioita on kuitenkin hyvä pitää mielessä, kun ostaa renkaita sähköautoihin ja hybrideihin. Lue tästä Nokian Renkaiden asiantuntijoiden parhaat vinkit sähköautojen yleisimpien talvirengasvirheiden välttämiseksi.
Virhe 1: Pohjoisiin olosuhteisiin sopimattomien renkaiden ostaminen
Lain mukaan talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keliolosuhteet sitä vaativat.
Nastalliset tai nastattomat talvikäyttöön hyväksytyt renkaat tunnistaa sivupinnan Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) -merkistä. Vaikka tämä lumipitomerkintä riittää lain näkökulmasta, vain renkaat, joissa on jääpitomerkki, soveltuvat jäisille teille ja niiden jääpito on testattu riittävän hyväksi renkaan tyyppihyväksynnän yhteydessä, muistuttaa Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula.
”Tyypillinen virhe on ostaa renkaat, jotka on suunniteltu leudompaan ilmastoon – erityisesti verkkokaupoista ostettaessa. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuissa ympärivuotisissa renkaissa voi olla 3PMSF-merkki, mutta ne eivät ole turvallisia pohjoismaisessa talvessa”, Liukkula painottaa. ”Tämän virheen voi välttää valitsemalla renkaat, jotka on suunniteltu pohjoismaiseen talveen ja joissa on jääpitomerkki.”
Virhe 2: Renkaan koon ja kantavuusindeksin huomiotta jättäminen
On tärkeää varmistaa, että rengas on riittävän vahva kantamaan auton massa riippumatta siitä, onko kyseessä sähköauto vai muu ajoneuvo. Sähköautojen akustot lisäävät painoa, joten niiden renkaiden on kestettävä suurempaa kuormitusta kuin bensiini- tai dieselautojen renkaiden.
Kantavuusindeksi, joka löytyy renkaan sivusta, kertoo, kuinka paljon painoa rengas kestää turvallisesti oikealla ilmanpaineella. Tämän numeron tulee vastata ajoneuvon rekisteriotteessa mainittua kantavuusindeksiä sekä hyväksyttyjä rengaskokoja.
”On erittäin tärkeää ostaa sopivan kokoiset renkaat, joilla on oikea kantavuusindeksi”, Nokian Renkaiden globaali tuotepäällikkö Jarmo Sunnari sanoo. ”Koska markkinoille tulee yhä enemmän raskaita sähköautoja, on XL-renkaiden rinnalle tuotu uusi HL-merkintä (High Load). Tämä on selkeä trendi, ja HL-renkaita tullaan näkemään yhä enemmän tulevaisuudessa.”
Sunnari kuitenkin korostaa, että HL-renkaat eivät ole välttämättömiä, kunhan renkaiden koko ja kantavuusindeksi vastaavat rekisteriotteen tietoja.
Virhe 3: Renkaiden turvallisuuden ja mukavuuden sivuuttaminen
Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten niiden merkitys liikenneturvallisuudelle ja ajomukavuudelle on valtava. Toisin sanoen, renkaista säästäminen turvallisuuden kustannuksella ei ole suositeltavaa.
”Turvallisuus on aina etusijalla. Mukavuus on kuitenkin erityisen tärkeää sähköautoissa. Jos olet investoinut hiljaiseen ja miellyttävään sähköautoon, meluisat renkaat voivat pilata ajonautinnon”, Nokian Renkaiden Pohjoismaiden tuotepäällikkö Jarno Ahvenlammi toteaa. ”Testaamme renkaamme sähköautoilla varmistaaksemme, että ne ovat riittävän turvallisia ja hiljaisia sähköautoiluun. Olemme esimerkiksi kehittäneet Nokian Tyres SilentDrive® -äänenvaimennusteknologian rengasmelun vähentämiseksi.”
Renkaat vaikuttavat myös auton toimintamatkaan. Parhaan mahdollisen toimintamatkan saavuttamiseksi Ahvenlammi suosittelee valitsemaan renkaat, joiden vierintävastus on A- tai B-luokkaa. Tämä luokitus löytyy nastattomien renkaiden EU-rengasmerkinnästä. Nastarenkailla ei ole EU-merkintää, mutta monet autolehdet julkaisevat itsenäisiä talvirengastestejä, joissa myös nastarenkaiden vierintävastus on mukana.
Viisi asiantuntijavinkkiä sähköauton talvirenkaiden valintaan:
- Varmista, että rengas on turvallinen Suomen talvessa – tarkista, että renkaissa on sekä lumipito- (3PMSF) että jääpitomerkintä.
- Valitse talvirenkaat ajotapasi ja ajo-olosuhteiden mukaan: Nastarenkaat tarjoavat parhaan turvallisuuden vaativissa talviolosuhteissa ja kitkarenkaiden vahvuuksia ovat mukavuus, hiljaisuus sekä energiatehokkuus.
- Tarkista rekisteriotteesta oikeat rengaskoot ja kantavuusindeksi.
- Suosi rengasääniä vähentäviä renkaita, jotta saat kaiken irti sähköautosi hiljaisesta ajokokemuksesta.
- Valitse A- tai B-luokan vierintävastuksen omaavat kitkarenkaat, jotta toimintamatka pitenee. Nastarenkaiden osalta tarkista autolehtien testit energiatehokkuuden ja suorituskyvyn vertailuun.
Autobild / Nokian Renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Regan uusi neodyymiäänirasia
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Marshall Bromley 750
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI