KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAINAA-HELPOSTI.FI
Käteinen, lainaraha vai leasing – Miten hankit seuraavan autosi?
Autojen teknologia kehittyy jatkuvasti. Niin kehittyvät myös autoilijoiden henkilökohtaiset tarpeet ja vaatimukset autoille. Yhtälön seurauksena on karu lopputoteama, että auto kuin auto on ajoittain vaihdettava uudempaan ja elämäntilanteeseen sekä vaatimuksiin paremmin sopivaan.
Perinteisesti Suomessa kuluttajat ovat vierastaneet lainarahan hankkimista. Kuitenkin esimerkiksi uuden ja myös käytetyn auton hankkiminen on niin suuri taloudellinen investointi, että sen tekeminen käteisellä ei ole kaikille mahdollista tai edes kannattavaa. Tällöin on turvauduttava muihin keinoihin. Milloin pikalaina tarpeisiisi auton hankkimiseen on hyvä vaihtoehto, ja milloin taas on syytä turvautua muihin keinoihin?
Autolainat Suomessa
Suomessa auton hankkiminen lainarahalla on yhä yleisempää kuin ennen. Sekä pankit että rahoituslaitokset tarjoavat laajan skaalan eri suuruisia autolainoja, joten omiin tarpeisiin soveltuvan lainan löytäminen ja saaminen on mahdollista monille kuluttajille. Varsinaisten autolainojen suuruudet vaihtelevat parista tuhannesta eurosta peräti kymmeniin tuhansiin euroihin. Autolainoihin pätevät samat lainalaisuudet kuin muihinkin lainoihin. Mitä paremmalla tolalla oma raha- ja taloustilanne on, sitä edullisemman ja suuremman lainan kuluttaja voi saada.
Toinen lainarahan vahvuus automarkkinoilla on sen joustavuus ja dynaamisuus. Olisi helppoa ajatella, että autolainalla katetaan aina koko ajoneuvon hankinta ja kaikki siitä koituvat kustannukset. Lainamarkkinat ovat kuitenkin tätä käsitystä notkeampia. Esimerkiksi pienikokoinen laina voi täydentää säästöjä, ja näin auto hankitaan yhdistämällä säästöt ja velkaraha. Jos olet säästänyt pääomaa auton hankkimista varten, mutta tarve kulkuvälineelle on akuutti, kannattaa pohtia onko pienikokoinen laina hyvä ratkaisu.
Autolainaa tai auton hankkimista tukevaa pikalainaa hakiessa on aina syytä vertailla eri lainanantajien tarjouksia ja kilpailuttaa oma laina. Lyhyt ja helppo prosessi voi tuoda silkkaa säästöä esimerkiksi matalampien korkojen muodossa.
Auton ostaminen käteisellä
Suomessa autokaupoista noin parikymmentä prosenttia tehdään käteisellä. Toisin kuin ruokakaupan kassalla, autokaupoilla ei turvauduta seteleihin ja hiluihin, vaan kauppa tehdään kertaluontoisena tilisiirtona. Milloin käteinen on paras valinta autokaupoilla?
Käteinen kannattaa valita maksutavaksi erityisesti silloin, kuin kyseessä on suhteellisen edullinen auto. Käteismaksun vahvuus on sen kertaluontoisuus. Kun koko kauppasumma pulitetaan kerralla, ostaja ei joudu maksamaan rahoituskuluja eikä lainojen korkoja, jotka lainarahalla tai autorahoituksella ostaessa tulisi maksaa.
Käteisostolla on kuitenkin myös merkittävä haittapuoli, joka korostuu erityisesti kallista autoa ostettaessa. Jos autosta maksaa kertaheitolla kymmeniä tuhansia euroja, kuluttajan käytössä oleva pääoma on kertaheitolla matalampi. Auto ei varsinaisesti ole sijoitus, ja jo vuoden käytön jälkeen auton arvo on laskenut roimasti. Kymppitonnit olisi mahdollista käyttää myös tuottavammin, minkä ohella olisi mahdollista ottaa autolaina ajoneuvon kustantamista varten. Järkevällä budjetoinnilla ja edullisella lainalla auton ostaminen olisi pidemmän päälle parempi tapa taata rahatilanteen vakaus myös tulevaisuudessa.
Leasing
Leasingsopimukset ovat yleistyneet viime vuosien aikana myös Suomessa. Yhä useampi yritys tai yksityishenkilö haluaa välttää liian pitkän ajallisen tai suuren taloudellisen sitoutumisen auton ostamiseen. Leasingautoilla onkin monia etuja, joita perinteisillä auton omistamisjärjestelyillä ei ole.
Leasingauton ehdoton etu on sitoutumisen välttäminen. Kuten jo aiemmin mainitsimme, auton arvo romahtaa jo muutaman käyttövuoden jälkeen. Lisäksi juoksevat kulut käytön aikana lisäävät auton omistamisen taloudellista kuormittavuutta. Leasingauto ulkoistaa auton arvon alenemisen riskin autoa vuokraavalle yritykselle, eikä käyttäjä joudu huolehtimaan siitä tai huolloista ja vakuutuksista.
Leasingauto tuo talouden lisäksi joustavuutta myös arkielämän järjestelyyn. Esimerkiksi lapsiperheiden tarpeet autolle ja sen ominaisuuksille muuttuvat lasten kasvaessa ja heidän tarpeidensa muuttuessa. Leasingautoon luottamalla näistä haasteista selviää helpommin kuin oman auton kanssa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI