Alfa Romeo Giulia miellyttää kuljettajaansa helposti niin ominaisuuksiensa kuin muotoilunsa puolesta.

Alfa Romeo Giulia miellyttää kuljettajaansa helposti niin ominaisuuksiensa kuin muotoilunsa puolesta.

Oskari Pentti

Koeajossa Alfa Romeo Giulia - Aktiivista ajonautintoa

Alfa Romeon Giulia miellyttää sekä silmää että muitakin aisteja.

Auto Bild.Koeajot

En­sim­mäi­sek­si huo­mio kiin­nit­tyy mas­sii­vi­sen mut­ta vir­ta­vii­vai­sen nä­köi­seen keu­laan. Mas­kis­sa ole­va Al­fa Ro­me­ol­le tut­tu kol­mio ja alem­pa­na pus­ku­ris­sa ole­vat le­ve­ät ri­ti­lät saa­vat yh­des­sä vii­ru­mais­ten etu­va­lo­jen kans­sa il­mee­seen so­pi­vaa är­häk­kyyt­tä.

Var­sin ma­ta­lal­la ole­va pit­kä ko­ne­peit­to saa pe­rän näyt­tä­mään jopa ly­hy­el­tä. Ta­va­ra­ti­lan ve­toi­suus on kui­ten­kin 480 lit­raa – ku­ten se on myös val­ta­o­sal­la Giu­li­an kil­pai­li­jois­ta. Ta­ka­ve­toi­sis­ta kil­pai­li­joik­si voi­ta­neen las­kea BMW 3-sar­ja, Ja­gu­ar XE, Le­xus IS 300 ja Mer­ce­des-Benz C-sar­ja. Etu­ve­toi­sis­ta sa­maan gen­reen kuu­luu Au­di A4.

Al­fan ta­paan useim­mil­ta kil­pai­li­joil­ta löy­tyy ne­li­ve­to­mal­li, mut­ta täs­sä ko­ea­jos­sa kes­ki­ty­tään ta­ka­ve­toon. Ko­ea­jo­au­tok­si va­li­koi­tui 200-he­vos­voi­mai­sel­la moot­to­ril­la ja au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu Su­per-va­rus­te­ta­son yk­si­lö. En­nak­ko-odo­tus­ten pe­rus­teel­la tämä voi­man­läh­de on ben­sa­mal­leis­ta ky­sy­tyin.

Su­per-va­rus­te­lus­sa on nah­ka­kan­gas­ver­hoi­lut is­tui­mis­sa. Giu­li­an si­sus­tus on pir­te­än tyy­li­käs var­sin­kin sil­loin, kun te­hos­te­vä­rik­si on va­lit­tu pu­nai­nen, joka jat­kuu is­tuin­ver­hoi­lus­ta ovi­pa­nee­lei­hin ja ko­je­lau­taan. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la ais­tii so­pi­van ur­hei­lul­li­suu­den, vaik­ka oh­jaus­pyö­räs­sä ole­va käyn­nis­tys­pai­ni­ke ei saa­kaan moot­to­ria mu­rah­te­le­maan sport­ti­sen kuu­loi­ses­ti.

Alfa Romeon kojelaudan viimeistely on laadukkaan oloinen, ja somistelistat sopivat hyvin yleisilmeeseen.

Alfa Romeon kojelaudan viimeistely on laadukkaan oloinen, ja somistelistat sopivat hyvin yleisilmeeseen.

Oskari Pentti

Tem­pe­ra­ment­tia

Moot­to­rin käyn­ti­ää­ni on var­sin vai­su, mut­ta niin­hän se ny­ky­au­tois­sa tup­paa ole­maan. Ei­kä au­to lii­ku pel­käl­lä ää­nel­lä, ja ko­ea­jo­au­ton kak­si­lit­rai­nen moot­to­ri tar­joi­lee kel­vol­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Kiih­dy­tys 0–100 km/h:iin tait­tuu 6,6 se­kun­nis­sa, ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­te­lee py­kä­liä so­pi­van tar­mok­kaas­ti. Rau­hal­li­sem­mas­sa ajos­sa vaih­teet vaih­tu­vat peh­me­äs­ti ja var­sin huo­maa­mat­to­mas­ti – vaih­ta­mis­ta­pah­tu­ma riip­puu hie­man va­li­tus­ta ajo­ti­las­ta. Kes­ki­kon­so­lin ajo­ti­lan­va­lit­si­mel­la on vai­ku­tus­ta niin kaa­suun vas­taa­vuu­teen kuin vaih­teis­ton toi­min­taan.

Ajo­ti­lan dna-va­lit­si­mes­sa on kol­me asen­toa: dy­na­mic, na­tu­ral ja ad­van­ced ef­fi­cien­cy. Dy­na­mi­cil­lä käyn­ti­ää­ni muut­tuu hie­man är­hä­käm­mäk­si. Moot­to­ri vas­taa kaa­su­pol­ki­men liik­kei­sin te­rä­väm­min, ja kier­rok­set py­sy­vät ajet­ta­es­sa hie­man kor­ke­am­pi­na.

Koeajoauton punainen tehosteväri sopii tyylittäreen mainiosti, vaikka perusistuimet eivät tarjoakaan ihan täydellistä tukea.

Koeajoauton punainen tehosteväri sopii tyylittäreen mainiosti, vaikka perusistuimet eivät tarjoakaan ihan täydellistä tukea.

Oskari Pentti

Ad­van­ced ef­fi­cien­cy täh­tää par­haa­seen ta­lou­del­li­suu­teen, jo­ten kaa­suun vas­taa­vuus on verk­kai­sem­pi ja vaih­teet vaih­tu­vat ta­lou­del­li­suut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en. Na­tu­ral on sit­ten näi­den kah­den vä­lis­tä. Rau­hal­li­seen tyy­liin dy­na­mic-ase­tuk­sel­la ajet­ta­es­sa vaih­teis­to vaih­toi ko­ea­jos­sa toi­si­naan ny­käis­ten. Tämä oli oi­ke­as­taan kul­jet­ta­jan syy­tä, kun ei ol­lut va­lin­nut oi­ke­aa ase­tus­ta ky­sei­seen ajo­tyy­liin.

Vii­meis­tel­ty ajo­nau­tin­to

Ha­lu­tes­saan vaih­tei­ta voi py­käl­tää myös kä­sin joko kes­ki­kon­so­lin va­lit­si­mel­la tai oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keil­lä. Kes­ki­kon­so­lin ”vaih­de­ke­pil­lä” py­käl­tä­mi­nen jää vaih­to­sii­vek­kei­den var­joon, sil­lä tu­ke­vat ja riit­tä­vän ko­koi­set alu­mii­ni­set sii­vek­keet is­tu­vat kou­raan hy­vin.

Ak­tii­vi­ses­sa aja­mi­ses­sa ne is­tu­vat sor­men­päi­hin eri­no­mai­ses­ti ja tuo­vat me­noon li­sää ur­hei­lul­li­suut­ta. Nor­maa­lis­sa ajos­sa ne to­sin ovat hie­man hait­ta­na. Rys­ty­set osu­vat sii­vek­kei­siin rat­tia kään­nel­les­sä, ja sii­vek­kei­den etu­puo­lel­la ole­vil­le viik­si­kyt­ki­mil­le jou­tuu hie­man ku­rot­te­le­maan.

Giu­li­an ajet­ta­vuu­des­sa on so­pi­vas­ti sitä ”al­fa­mais­ta” herk­kyyt­tä, jol­la se erot­tuu kil­pai­li­jois­taan. Ko­ko­nai­suus on oi­ke­as­taan juu­ri sitä, mitä lin­jak­kaal­ta ita­li­at­ta­rel­ta odot­taa. Jou­si­tus ei ole kova, ja oi­ke­as­taan jä­mäk­kä­kin on vää­rä sana. Pys­ty­liik­keis­sä on ko­ko­nai­suu­teen hy­vin so­pi­va pie­ni kim­moi­suus, joka on jäl­leen omi­aan li­sää­mään herk­kyy­den ja sport­ti­suu­den tun­tua.

Etuilmeessä on sopivasti ärhäkkyyttä, jota korostaa Alfa Romeolle tuttu kookas kolmio.

Etuilmeessä on sopivasti ärhäkkyyttä, jota korostaa Alfa Romeolle tuttu kookas kolmio.

Oskari Pentti

Alus­ta toi­mii eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa moit­teet­ta, ja oh­jaus vii­mei­te­lee ajo­nau­tin­non. Ta­ka­ve­toi­suus tuo voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä mu­ka­naan oman tun­teen­sa etu­ve­to­ver­si­oi­hin ver­rat­tu­na. Kaa­sun pol­kai­se­mi­nen ei ve­te­le oh­jauk­ses­sa, vaan kaar­teis­sa päin­vas­toin perä tar­jou­tuu hie­man si­vul­le.

Ajon­va­kau­tus pi­tää ajo­lin­jan ku­ris­sa, vaik­ka kul­jet­ta­jal­la oli­si enem­män­kin in­toa. Leik­ki­mie­lis­ten pie­nek­si pet­ty­myk­sek­si ajon­va­kau­tus­ta ei saa kyt­ket­tyä pois pääl­tä, mikä on oi­ke­as­taan hy­vä­kin. Ajo­ti­la­va­lit­si­men d-asen­nol­la ajon­va­kau­tus an­taa hie­man löy­sää puut­tu­mis­kyn­nyk­seen ei­kä ru­tis­te­le jar­ru­ja heti luis­ton al­ku­vai­hees­sa.

Hie­man ris­ti­rii­tai­nen

Etuis­tui­mil­la on riit­tä­väs­ti ti­laa, ja myös asen­to tun­tuu luon­te­val­ta. To­vin aja­mi­sen jäl­keen muu­ta­ma asia kui­ten­kin kiu­saa kul­jet­ta­jan pai­kal­la. Etuis­tui­met tar­jo­a­vat rei­si­tu­kea vain hei­kos­ti, jo­ten ja­lat puu­tu­vat tur­han her­käs­ti, ja myös pe­ru­suis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki jää

hei­kok­si – pa­rem­min tu­kea an­ta­vat is­tui­met ovat li­sä­va­rus­te. Pe­ru­sis­tui­men an­ta­ma hei­koh­ko si­vut­tais­tu­ki on hie­man sää­li, sil­lä oh­jaus on par­haim­mil­laan juu­ri ak­tii­vi­ses­sa aja­mi­ses­sa mut­ka­pät­kil­lä ja vii­meis­te­lee mauk­kaan ajet­ta­vuu­den. Kes­ki­a­lue on tark­ka, oh­jauk­ses­sa on hyvä tun­to, ja Giu­lia seu­raa teh­dyn oh­jaus­liik­keen no­pe­as­ti. Oh­jauk­sen no­peus vaa­tii suo­rem­mil­la maan­teil­lä pien­tä to­tut­te­lua, sil­lä Giu­lia vaih­taa suun­taa her­käs­ti, jos kul­jet­ta­ja tou­hu­aa aja­mi­sen ai­ka­na yh­tään omi­aan.

Ta­kais­tuin on muo­toil­tu sel­ke­äs­ti kah­del­le, ja kes­kim­mäi­sen mat­kus­ta­jan is­tuin­tyy­ny on reu­na­paik­ko­ja ko­vem­pi. Li­säk­si kes­kim­mäi­nen paik­ka on tun­tu­vas­ti reu­na­paik­ko­ja kor­ke­am­mal­la. Tämä ku­tis­taa pään­ti­lan 180-sent­ti­sel­le niu­kak­si, vaik­ka reu­na­pai­kol­la sitä on­kin riit­tä­väs­ti. Ta­kais­tui­mes­sa on hie­man sa­maa piir­ret­tä kuin etu­pen­keis­sä: rei­si­tu­ki jää hie­man hei­kok­si. Myös Giu­li­an ta­kais­tui­mel­la ais­tii me­non herk­kyy­den, vaik­ka po­vi­ti­la on pit­kän kul­jet­ta­jan ta­ka­na hie­man vä­häi­nen.

Alfa Romea Giulian  takaistuin on muotoiltu selkeästi kahdelle. Ilmasuulakkeet takana kuuluvat Pack Climaten -lisävarustepakettiin.

Alfa Romea Giulian takaistuin on muotoiltu selkeästi kahdelle. Ilmasuulakkeet takana kuuluvat Pack Climaten -lisävarustepakettiin.

Oskari Pentti

Alfa Romeo Giulian keskikonsolissa on kolme säätöpyörää, joilla ohjataan äänentoistolaitetta, monitoiminäyttöä ja ajotilavalitsinta.

Alfa Romeo Giulian keskikonsolissa on kolme säätöpyörää, joilla ohjataan äänentoistolaitetta, monitoiminäyttöä ja ajotilavalitsinta.

Oskari Pentti

Ko­ea­jo­au­ton pu­nai­sek­si vär­jät­ty si­sus­tus oli tyy­lik­kään ja var­sin hy­vin vii­meis­tel­lyn oloi­nen, ei­kä ul­ko­a­sus­sa­kaan ol­lut mi­tään moi­tit­ta­vaa. Eh­kä­pä juu­ri tä­män ta­kia muu­ta­ma ää­ni­maa­il­man soin­ti tun­tui häi­rit­se­väl­tä.

Ren­gas­me­lu kan­tau­tui var­sin voi­mak­kaa­na mat­kus­ta­moon, ja kun ta­ka­luuk­ku sul­jet­tiin hiu­kan­kin ko­vem­mal­la voi­mal­la, niin sitä sä­es­ti mel­ko pel­ti­nen rä­mäh­dys. Giu­li­aan koh­dis­tuu Al­fa Ro­me­ol­la suu­ret odo­tuk­set, ja täy­tyy myön­tää, et­tä tämä lin­ja­kas ta­ka­ve­toi­nen tyy­li­tai­tu­ri vas­taa var­sin hy­vin ak­tii­vi­ses­ta aja­mi­ses­ta naut­ti­van kul­jet­ta­jan vaa­ti­muk­sia.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Tun­tu­ma Giu­lia on her­kän ja ak­tii­vi­sen tun­tui­nen mat­ka­kump­pa­ni.

Är­syt­tää: Ää­nek­kyys Ren­gas­me­lu kan­tau­tuu var­sin voi­mak­kaa­na mat­kus­ta­moon.

Yl­lät­tää: Ko­ko­nai­suus Tyy­lik­kääs­sä ko­ko­nai­suu­des­sa on so­pi­vas­ti ”oi­ke­aa” al­fa­hen­keä.

Yh­teen­ve­to: Giu­lia miel­lyt­tää niin ul­ko­nä­öl­lään, si­sus­tuk­sel­laan kuin myös ajet­ta­vuu­del­laan.

Täh­det: 4

Alfa Romea Giulia näyttää takaviistosta varsin paljon samanlaiselta kuin lähimmät kilpailijansa, vaikka on siinä myös omaa näköä.

Alfa Romea Giulia näyttää takaviistosta varsin paljon samanlaiselta kuin lähimmät kilpailijansa, vaikka on siinä myös omaa näköä.

Oskari Pentti

Al­fa Ro­meo Giu­lia 2.0 200 hv AT8 Su­per

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1995 cm3, 147 kW (200 hv)/5000 r/min,  330 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 6,6 s, huip­pu­no­peus 235 km/h

Ku­lu­tus: 6,0 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 138 g/km

Voi­man­siir­to: A8, ta­ka­ve­to

Mi­tat: p. 4643 mm, l. 1860 mm, k. 1436 mm, ak­se­li­vä­li 2820 mm, oma­mas­sa 1429 kg, kan­ta­vuus 576 kg, ve­to­mas­sa 1600/745 kg, ta­va­ra­ti­la 480 l, tank­ki 58 l

Hin­ta: 41 387 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 49 078 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU