Alfa Romeo Giulia miellyttää kuljettajaansa helposti niin ominaisuuksiensa kuin muotoilunsa puolesta.
Oskari Pentti
Koeajossa Alfa Romeo Giulia - Aktiivista ajonautintoa
Alfa Romeon Giulia miellyttää sekä silmää että muitakin aisteja.
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy massiivisen mutta virtaviivaisen näköiseen keulaan. Maskissa oleva Alfa Romeolle tuttu kolmio ja alempana puskurissa olevat leveät ritilät saavat yhdessä viirumaisten etuvalojen kanssa ilmeeseen sopivaa ärhäkkyyttä.
Varsin matalalla oleva pitkä konepeitto saa perän näyttämään jopa lyhyeltä. Tavaratilan vetoisuus on kuitenkin 480 litraa – kuten se on myös valtaosalla Giulian kilpailijoista. Takavetoisista kilpailijoiksi voitaneen laskea BMW 3-sarja, Jaguar XE, Lexus IS 300 ja Mercedes-Benz C-sarja. Etuvetoisista samaan genreen kuuluu Audi A4.
Alfan tapaan useimmilta kilpailijoilta löytyy nelivetomalli, mutta tässä koeajossa keskitytään takavetoon. Koeajoautoksi valikoitui 200-hevosvoimaisella moottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu Super-varustetason yksilö. Ennakko-odotusten perusteella tämä voimanlähde on bensamalleista kysytyin.
Super-varustelussa on nahkakangasverhoilut istuimissa. Giulian sisustus on pirteän tyylikäs varsinkin silloin, kun tehosteväriksi on valittu punainen, joka jatkuu istuinverhoilusta ovipaneeleihin ja kojelautaan. Kuljettajan paikalla aistii sopivan urheilullisuuden, vaikka ohjauspyörässä oleva käynnistyspainike ei saakaan moottoria murahtelemaan sporttisen kuuloisesti.
Alfa Romeon kojelaudan viimeistely on laadukkaan oloinen, ja somistelistat sopivat hyvin yleisilmeeseen.
Oskari Pentti
Temperamenttia
Moottorin käyntiääni on varsin vaisu, mutta niinhän se nykyautoissa tuppaa olemaan. Eikä auto liiku pelkällä äänellä, ja koeajoauton kaksilitrainen moottori tarjoilee kelvollisen suorituskyvyn.
Kiihdytys 0–100 km/h:iin taittuu 6,6 sekunnissa, ja automaattivaihteisto vaihtelee pykäliä sopivan tarmokkaasti. Rauhallisemmassa ajossa vaihteet vaihtuvat pehmeästi ja varsin huomaamattomasti – vaihtamistapahtuma riippuu hieman valitusta ajotilasta. Keskikonsolin ajotilanvalitsimella on vaikutusta niin kaasuun vastaavuuteen kuin vaihteiston toimintaan.
Ajotilan dna-valitsimessa on kolme asentoa: dynamic, natural ja advanced efficiency. Dynamicillä käyntiääni muuttuu hieman ärhäkämmäksi. Moottori vastaa kaasupolkimen liikkeisin terävämmin, ja kierrokset pysyvät ajettaessa hieman korkeampina.
Koeajoauton punainen tehosteväri sopii tyylittäreen mainiosti, vaikka perusistuimet eivät tarjoakaan ihan täydellistä tukea.
Oskari Pentti
Advanced efficiency tähtää parhaaseen taloudellisuuteen, joten kaasuun vastaavuus on verkkaisempi ja vaihteet vaihtuvat taloudellisuutta silmällä pitäen. Natural on sitten näiden kahden välistä. Rauhalliseen tyyliin dynamic-asetuksella ajettaessa vaihteisto vaihtoi koeajossa toisinaan nykäisten. Tämä oli oikeastaan kuljettajan syytä, kun ei ollut valinnut oikeaa asetusta kyseiseen ajotyyliin.
Viimeistelty ajonautinto
Halutessaan vaihteita voi pykältää myös käsin joko keskikonsolin valitsimella tai ohjauspyörän vaihtosiivekkeillä. Keskikonsolin ”vaihdekepillä” pykältäminen jää vaihtosiivekkeiden varjoon, sillä tukevat ja riittävän kokoiset alumiiniset siivekkeet istuvat kouraan hyvin.
Aktiivisessa ajamisessa ne istuvat sormenpäihin erinomaisesti ja tuovat menoon lisää urheilullisuutta. Normaalissa ajossa ne tosin ovat hieman haittana. Rystyset osuvat siivekkeisiin rattia käännellessä, ja siivekkeiden etupuolella oleville viiksikytkimille joutuu hieman kurottelemaan.
Giulian ajettavuudessa on sopivasti sitä ”alfamaista” herkkyyttä, jolla se erottuu kilpailijoistaan. Kokonaisuus on oikeastaan juuri sitä, mitä linjakkaalta italiattarelta odottaa. Jousitus ei ole kova, ja oikeastaan jämäkkäkin on väärä sana. Pystyliikkeissä on kokonaisuuteen hyvin sopiva pieni kimmoisuus, joka on jälleen omiaan lisäämään herkkyyden ja sporttisuuden tuntua.
Etuilmeessä on sopivasti ärhäkkyyttä, jota korostaa Alfa Romeolle tuttu kookas kolmio.
Oskari Pentti
Alusta toimii erilaisissa tilanteissa moitteetta, ja ohjaus viimeitelee ajonautinnon. Takavetoisuus tuo voimakkaasti kiihdytettäessä mukanaan oman tunteensa etuvetoversioihin verrattuna. Kaasun polkaiseminen ei vetele ohjauksessa, vaan kaarteissa päinvastoin perä tarjoutuu hieman sivulle.
Ajonvakautus pitää ajolinjan kurissa, vaikka kuljettajalla olisi enemmänkin intoa. Leikkimielisten pieneksi pettymykseksi ajonvakautusta ei saa kytkettyä pois päältä, mikä on oikeastaan hyväkin. Ajotilavalitsimen d-asennolla ajonvakautus antaa hieman löysää puuttumiskynnykseen eikä rutistele jarruja heti luiston alkuvaiheessa.
Hieman ristiriitainen
Etuistuimilla on riittävästi tilaa, ja myös asento tuntuu luontevalta. Tovin ajamisen jälkeen muutama asia kuitenkin kiusaa kuljettajan paikalla. Etuistuimet tarjoavat reisitukea vain heikosti, joten jalat puutuvat turhan herkästi, ja myös perusuistuimien sivuttaistuki jää
heikoksi – paremmin tukea antavat istuimet ovat lisävaruste. Perusistuimen antama heikohko sivuttaistuki on hieman sääli, sillä ohjaus on parhaimmillaan juuri aktiivisessa ajamisessa mutkapätkillä ja viimeistelee maukkaan ajettavuuden. Keskialue on tarkka, ohjauksessa on hyvä tunto, ja Giulia seuraa tehdyn ohjausliikkeen nopeasti. Ohjauksen nopeus vaatii suoremmilla maanteillä pientä totuttelua, sillä Giulia vaihtaa suuntaa herkästi, jos kuljettaja touhuaa ajamisen aikana yhtään omiaan.
Takaistuin on muotoiltu selkeästi kahdelle, ja keskimmäisen matkustajan istuintyyny on reunapaikkoja kovempi. Lisäksi keskimmäinen paikka on tuntuvasti reunapaikkoja korkeammalla. Tämä kutistaa pääntilan 180-senttiselle niukaksi, vaikka reunapaikolla sitä onkin riittävästi. Takaistuimessa on hieman samaa piirrettä kuin etupenkeissä: reisituki jää hieman heikoksi. Myös Giulian takaistuimella aistii menon herkkyyden, vaikka povitila on pitkän kuljettajan takana hieman vähäinen.
Alfa Romea Giulian takaistuin on muotoiltu selkeästi kahdelle. Ilmasuulakkeet takana kuuluvat Pack Climaten -lisävarustepakettiin.
Oskari Pentti
Alfa Romeo Giulian keskikonsolissa on kolme säätöpyörää, joilla ohjataan äänentoistolaitetta, monitoiminäyttöä ja ajotilavalitsinta.
Oskari Pentti
Koeajoauton punaiseksi värjätty sisustus oli tyylikkään ja varsin hyvin viimeistellyn oloinen, eikä ulkoasussakaan ollut mitään moitittavaa. Ehkäpä juuri tämän takia muutama äänimaailman sointi tuntui häiritsevältä.
Rengasmelu kantautui varsin voimakkaana matkustamoon, ja kun takaluukku suljettiin hiukankin kovemmalla voimalla, niin sitä säesti melko peltinen rämähdys. Giuliaan kohdistuu Alfa Romeolla suuret odotukset, ja täytyy myöntää, että tämä linjakas takavetoinen tyylitaituri vastaa varsin hyvin aktiivisesta ajamisesta nauttivan kuljettajan vaatimuksia.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tuntuma Giulia on herkän ja aktiivisen tuntuinen matkakumppani.
Ärsyttää: Äänekkyys Rengasmelu kantautuu varsin voimakkaana matkustamoon.
Yllättää: Kokonaisuus Tyylikkäässä kokonaisuudessa on sopivasti ”oikeaa” alfahenkeä.
Yhteenveto: Giulia miellyttää niin ulkonäöllään, sisustuksellaan kuin myös ajettavuudellaan.
Tähdet: 4
Alfa Romea Giulia näyttää takaviistosta varsin paljon samanlaiselta kuin lähimmät kilpailijansa, vaikka on siinä myös omaa näköä.
Oskari Pentti
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 hv AT8 Super
Moottori: R4, turbo, 1995 cm3, 147 kW (200 hv)/5000 r/min, 330 Nm/1750 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 6,6 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus: 6,0 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 138 g/km
Voimansiirto: A8, takaveto
Mitat: p. 4643 mm, l. 1860 mm, k. 1436 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 1429 kg, kantavuus 576 kg, vetomassa 1600/745 kg, tavaratila 480 l, tankki 58 l
Hinta: 41 387 euroa, koeajoauto 49 078 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
EgglestonWorks Andra uudistuu
Uusi fyysinen digilevy
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL