Sympaattinen Suzuki Ignis yllättää tiloillaan.

Sympaattinen Suzuki Ignis yllättää tiloillaan.

Oskari Pentti

Koeajossa sympaattinen Suzuki Ignis

Sopivasti erilainen Ignis on hieman kaksijakoinen, sillä se tuntuu sekä pieneltä että kokoistaan suuremmalta. 

Auto Bild.Koeajot

Pyö­rät ovat Ig­ni­sin ko­rin nur­kis­sa, jo­ten etu- ja ta­ka­y­li­tys­tä ovat vä­häi­set. Vie­lä kun tä­hän yh­dis­te­tään ne­li­ve­to ja ta­va­no­mais­ta suu­rem­pi maa­va­ra – 18 sent­ti­met­riä – 3,7-met­ri­nen Ig­nis näyt­tää pie­nel­tä. 

Näil­lä eväil­lä ja al­le 16 000 eu­ron hin­nal­la edul­li­sim­man ne­li­ve­don val­tik­ka on vaih­tu­nut. Ny­ky­ään meil­lä myy­tä­vä edul­li­sin ne­li­ve­to on Ig­nis, kun se vie­lä jo­kin ai­ka sit­ten oli 16 390 eu­ron hin­tai­nen Su­zu­ki Swift. 4-paik­kai­nen Ig­nis erot­tuu tyy­lil­tään val­ta­vir­ras­ta. Sen ul­ko­nä­kö he­rät­tää mel­koi­ses­ti huo­mi­o­ta, ja ko­ea­jon ai­ka­na au­to ke­rä­si enem­män po­si­tii­vi­sia kuin ne­ga­tii­vi­sia kom­ment­te­ja. 

Keu­lan il­mees­sä on en­nem­min­kin hel­lyt­tä­vää sym­paat­ti­suut­ta, kuin ny­ky­suun­tauk­sen mu­kais­ta voi­maa uh­ku­vaa ag­g­res­sii­vi­suut­ta. Ta­ka­pään kook­kaat va­lot saa­vat pie­no­kai­sen näyt­tä­mään en­tis­tä pie­nem­mäl­tä. Perä näyt­tää hie­man sil­tä, et­tä au­to on kat­kais­tu ta­kais­tui­men jäl­keen – ta­ka­pi­la­ria on kui­ten­kin sen ver­ran, et­tä sii­hen on saa­tu muo­toil­tua Su­zu­kin 70-lu­vul­ta tu­tut pok­kauk­set.

Suzuki Ignis on parhaimmillaan taajama-ajossa, mutta ei sillä tarvitse kartella maanteitäkään.

Suzuki Ignis on parhaimmillaan taajama-ajossa, mutta ei sillä tarvitse kartella maanteitäkään.

Oskari Pentti

Kei-luo­kan au­to

Ig­nis on tut­tu mal­li ai­na­kin Ja­pa­nis­sa, sil­lä se juu­ret ovat Cer­vo-mal­lis­sa, joka nou­si ko­ti­maas­saan le­gen­dan ase­maan. Tämä kei-luo­kan au­to esi­tel­tiin vuon­na 1976, ja se oli myyn­nis­sä vuo­teen 1982 saak­ka.

Kei-au­to­luok­ka on ja­pa­ni­lai­nen pien­ten au­to­jen luok­ka. Nämä enim­mäis­mi­toil­taan tiu­kas­ti ra­ja­tut au­tot ovat saa­mien­sa ve­ro­tu­se­tu­jen an­si­os­ta erit­täin suo­sit­tu­ja Ja­pa­nis­sa. Vaik­ka Ig­nis ei is­tu­kaan tä­hän luok­kaan, on sii­nä piir­tei­tä kei-au­tois­ta. Mit­ta­sään­nöis­tä joh­tu­en kei-au­tot ovat tyy­pil­li­ses­ti ly­hyi­tä, ka­pei­ta ja kor­kei­ta.

Ti­lat yl­lät­tä­vät

Ig­nis on vain 3,7-met­ri­sek­si au­tok­si var­sin kor­kea, mikä ai­heut­taa si­sä­ti­lois­sa po­si­tii­vi­sen yl­lä­tyk­sen. Etu- ja ta­ka­ti­lat ovat var­sin hy­väk­syt­tä­vät 180-sent­ti­sel­le. Plus­saa tu­lee sii­tä, et­tä au­toon nou­se­mi­nen ja au­tos­ta pois­tu­mi­nen on­nis­tuu hel­pom­min kuin ma­ta­lam­piin au­toi­hin. Kyn­nys­ko­te­lo­kaan ei muo­dos­ta ko­vin­kaan suur­ta por­ras­ta, jon­ka yli jal­ka pi­täi­si nos­taa, kun au­toon nous­taan.

Is­tu­ma-asen­nos­ta tai is­tui­mien si­vu­top­pauk­sis­ta ei kan­na­ta ha­kea mi­tään ur­hei­lul­lis­ta tun­tua, mut­ta asen­to on kons­tai­le­mat­to­man luon­te­va. Ta­kais­tui­mel­la on 180-sent­ti­sen kul­jet­ta­jan ta­ka­na riit­tä­väs­ti ti­laa sa­man ka­lii­be­rin ko­koi­sel­le mat­kus­ta­jal­le.

Korkeuden ansiosta edessä on varsin hyvin tilaa. Istuma-asento on luontevan ryhdikäs.

Korkeuden ansiosta edessä on varsin hyvin tilaa. Istuma-asento on luontevan ryhdikäs.

Oskari Pentti

Ig­nis ei ole pel­käs­tään edul­li­nen pe­ru­sau­to – tai ai­na­kaan sen si­sus­tus ei näy­tä sil­tä. Pa­nee­lei­hin ja ko­je­lau­taan on is­tu­tet­tu so­pi­vas­ti eri vä­re­jä, ei­kä ylei­sil­me ole har­maan ja ta­sa­pak­sun tyl­sä. Toki ma­te­ri­aa­lit ovat pää­o­sin ko­vaa muo­via, jo­ten näp­pi­tun­tu­mal­la edul­li­suu­den huo­maa.

Kos­ka kori näyt­tää päät­ty­vän heti ta­kais­tui­mien jäl­keen, niin ta­va­ra­ti­lal­le ei ase­ta suu­ria odo­tuk­sia. Kont­ti on au­ton koko huo­mi­oi­den kui­ten­kin riit­tä­vän ko­koi­nen. Ta­kais­tui­mes­sa on 16,5 sent­ti­met­rin pit­kit­täis­sää­tö, jo­ten ta­va­ra­ti­laa pys­tyy kas­vat­ta­maan, jos ta­ka­mat­kus­ta­jat ei­vät ole kook­kai­ta. Laa­jen­ne­tun ta­va­ra­ti­lan poh­ja ei ole ta­sai­nen, mut­ta sitä se on har­voin kom­pak­teis­sa au­tois­sa. Pie­nen ja  
suu­ren tun­tua

Kook­kaam­paa tun­tua

Ig­nis tun­tuu ajos­sa olo­suh­teis­ta riip­pu­en pik­ku­au­tol­ta tai it­se­ään kook­kaam­mal­ta. Taa­ja­ma­pyö­rit­te­lys­sä tu­lee tun­ne, et­tä kul­jet­ta­jan pai­kal­ta yl­tää ta­ka­pus­ku­riin. Näp­pä­ryy­teen liit­ty­vää li­säp­lus­saa tuli sii­tä, et­tä oli pit­käs­tä ai­kaa mu­ka­va ajaa au­tol­la, jos­sa keu­lan kul­ku­lin­jaa ei tar­vin­nut ar­vi­oi­da. Kun au­ton ää­ri­lai­dat nä­kee hel­pos­ti kul­jet­ta­jan pai­kal­ta, niin se hel­pot­taa esi­mer­kik­si tas­ku­py­sä­köin­tiä ah­tai­siin ra­koi­hin.

Vaik­ka pei­leis­tä ar­vi­oi­mal­la perä näyt­tää ole­van to­del­li­suut­ta pi­dem­mäl­lä, niin Ig­nis kään­tyi­lee ket­te­räs­ti var­sin pie­neen py­sä­köin­ti­ti­laan, ei­kä au­ton keu­la­kaan lii­ku si­vu­suun­nas­sa suu­ria mää­riä. Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­va pe­ruu­tus­ka­me­ra on kui­ten­kin oi­va apu­vä­li­ne myös ly­hy­es­sä au­tos­sa.

Materiaalien värivalinnat tekevät matkustamosta varsin pirteän näköisen.

Materiaalien värivalinnat tekevät matkustamosta varsin pirteän näköisen.

Oskari Pentti

Suo­mes­sa Ig­nis on myyn­nis­sä vain yh­te­nä mal­li­ver­si­o­na, jo­ten va­rus­tei­den va­lit­se­mi­nen ei tuo­ta yli­mää­rin pään­vai­vaa: va­lit­ta­va on vain teks­tii­li­mat­to­sar­ja ja na­vi­gaat­to­ri. Va­ki­o­va­rus­tus on muu­ten var­sin hyvä, jos­kin va­ki­o­no­peu­den­sää­din oli­si maan­tie­a­jos­sa mu­ka­va lisä.

Lie­vä maas­tu­ri

Al­le 400 kg:n kan­ta­vuu­den omaa­van pik­ku­au­ton jou­si­tus toi­mii hie­man kak­si­ja­koi­ses­ti. Ke­vy­em­mäl­lä kah­den hen­gen kuor­mal­la jou­si­tus nie­lee töys­syt ja kuo­pat moit­teet­ta. Kori ei kei­nah­te­le lii­ko­ja, ei­kä jou­si­tus tök­säyt­te­le te­rä­väs­ti.
Kun kaik­ki nel­jä is­tu­ma­paik­kaa on mie­hi­tet­ty ja au­to täy­des­sä kuor­mas­sa, mat­kus­tus­mu­ka­vuus heik­ke­nee hie­man.

Ta­ka­pääs­sä jou­sien kuor­man­kan­to­ky­ky käy täl­löin niu­kak­si, ja kori no­jai­lee poh­jaan­lyön­ti­ku­mei­hin. Tämä tun­tuu lä­hes jat­ku­va­na pom­pot­te­lu­na maan­tie­a­jos­sa eri­to­ten ta­kais­tui­mel­la. Mut­ta ei­hän näp­pä­rää ja pis­kuis­ta Su­zu­ki-mal­lia ole edes tar­koi­tet­tu mik­si­kään kuo­ma­juh­dak­si.

Suzuki Igniksen ultimediajärjestelmä tarjoilee riittävät liitettävyysominaisuudet. Kosketusnäyttö toimii hieman verkkaisesti.

Suzuki Igniksen ultimediajärjestelmä tarjoilee riittävät liitettävyysominaisuudet. Kosketusnäyttö toimii hieman verkkaisesti.

Oskari Pentti

Oh­jaus­tun­to on hie­man teen­näi­sen tah­mea, ja oh­jaus pa­laut­taa lais­kas­ti ja kes­kit­tää hei­kos­ti. Tämä kiu­saa taa­ja­ma-ajon li­säk­si toi­si­naan myös maan­tiel­lä. Ne­li­ve­toi­suus rau­hoit­taa pie­no­kai­sen käy­tös­tä, ei­kä Ig­nis ve­te­le kiih­dy­tyk­sis­sä. Ne­li­ve­don ja kor­ke­am­man maa­va­ran li­säk­si huo­nom­mas­sa maas­tos­sa liik­ku­mis­ta hel­pot­ta­vat mä­ki­läh­tö­a­vus­tin, ala­mä­ki­hi­das­tin ja Grip cont­rol -jär­jes­tel­mä.

No­peu­teen 30 km/h saak­ka ne­li­ve­don ”pa­kos­ti” pääl­lä pi­tä­vä pi­don­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä ei muu­ta Ig­nis­tä maas­to­au­tok­si, mut­ta se aut­taa tun­tu­vas­ti ete­ne­mis­tä esi­mer­kik­si peh­me­äk­si jau­hau­tu­neel­la pik­ku­tiel­lä.

Suzuki Igniksen laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen. Konttiin saa lisämittaa takaistuimen 16,5 senttimetrin pituussäädöllä.

Suzuki Igniksen laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen. Konttiin saa lisämittaa takaistuimen 16,5 senttimetrin pituussäädöllä.

Oskari Pentti

Verk­ko­kaup­pa­tuo­te

1,2-lit­rai­nen moot­to­ri an­taa pie­no­kai­sel­le riit­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn. Du­al­jet-ni­mi­tys tu­lee sii­tä, et­tä moot­to­ris­sa on kak­si polt­to­ai­ne­suu­tin­ta sy­lin­te­riä koh­den.

Pie­nem­mil­lä no­peuk­sil­la ja ke­vy­el­lä kuor­mal­la ah­ta­ma­ton moot­to­ri tar­joi­lee jopa yl­lät­tä­vän pir­te­än kiin­ty­vyy­den. Täy­del­lä kuor­mal­la ja myös moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa moot­to­ril­la tu­lee toi­meen, mut­ta sil­loin ei enää kan­na­ta pu­hua pir­tey­des­tä. 

Oman­lai­sel­le pik­ku­au­tol­le on va­lit­tu myös oman­lai­nen ”säh­köi­nen” myyn­ti­ta­pa. Ai­na­kin tois­tai­sek­si Ig­nis on myyn­nis­sä vain Au­to­verk­ko­kaup­pa.fi:ssä – mut­ta se ei tar­koi­ta sitä, et­tei­kö au­toa pys­tyi­si ko­ea­ja­maan.  

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ve­to­ta­pa Ne­li­ve­to rau­hoit­taa käy­tös­tä ja ta­kaa pa­rem­man ete­ne­mis­ky­vyn.

Är­syt­tää: Oh­jaus Tun­to on heik­ko, ja oh­jaus pa­laut­taa pie­nil­lä kään­tö­kul­mil­la var­sin hei­kos­ti.

Yl­lät­tää: Ti­lat Pie­no­kai­ses­sa on yl­lät­tä­vän hy­vin ti­laa, ja ta­kais­tui­men pit­kit­täis­sää­tö on kä­te­vä.

Yh­teen­ve­to: Ig­nis on oi­va näyt­tö sii­tä, et­tä pie­neen au­toon saa­daan koh­tuul­li­sen hy­vät ti­lat. Ig­nis on sekä pie­ni et­tä suu­ri – eli var­sin näp­pä­rä pik­ku­au­to. Ne­li­ve­to ta­kaa pa­rem­man pe­ril­le­pää­syn, vaik­ka se ei tee sym­paat­ti­ses­ta me­no­pe­lis­tä maas­tu­ria. 

Täh­det: 4,

Su­zu­ki Ig­nis 1.2 Du­al­Jet 4WD GL 5MT

Moot­to­ri: R4, 1242 cm3, 66 kW (90 hv)/6000 r/min, 120 Nm/4400 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 11,9 s, huip­pu­no­peus 165 km/h

Ku­lu­tus: 5,0 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 114 g/km

Voi­man­siir­to: M5, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 3700 mm, l. 1690 mm, k. 1595 mm, ak­se­li­vä­li 2435 mm, oma­mas­sa 945 kg, kan­ta­vuus 385 kg, ve­to­mas­sa 1000/400 kg, ta­va­ra­ti­la 204−490 l, tank­ki 30 l

Hin­ta: 15 391 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 15 391 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU