Volkswagen Golf osoittautui varmaksi - joskin yllätyksettömäksi - kokonaisuudeksi.
Oskari Pentti
Koeajossa Volkswagen Golf - tasapainoa ilman kikkailua
Turbolla höystetty 3-sylinterinen moottori ei tunnu kolmepyttyiseltä, ja litrainen moottori toimii hyvin juurikin Volkswagen Golfissa.
Volkswagen on jo useamman sukupolven ajan uudistanut Golfia varsin maltillisesti. Tämä toimii oikeasti varsin hyvin, sillä näin edellinen malli ei näytä armottomasti vanhahtavalta. Volkswagen Golf on jo pitkään ollut kokonaisuutena varsin ärsyttämätön perusauto. Koeajettu kokoanisuus on siis tiloineen ja ominaisuuksineen pääosin tuttu 5- ovinen Golf.
3- sylinterin moottori saattaa ajatuksena hieman vieroksuttaa – moottorin voisi olettaa olevan hieman ponneton eritoten alakierroksilla, ja sen käynnissä odottaa kuulevansa 3-sylinterille moottorille ominaisen kujerruksen, joka saattaa tuntua ärsyttävältä. Aiemmin tämä malliston pienin moottori – litrainen sekin – oli 4-sylinterinen, ja nyt siitä on siis pudotettu pois yksi pytty.
Volkswagen Golfin kokemat ulkonäkömuutokset ovat varsin vähäisiä vaikkakin havaittavia. Keulan ilme on keventynyt ja muuttunut virtaviivaisemmaksi, ja perä on uuden puskurimuotoilun ansiosta hieman aiempaa pyöreämpi. Suuremmat näytöt ja vähäisempi painikkeiden määrä on muuttanut ohjaamon yleisilmettä.
Kojelaudan yleisilme on tuttua Volkswagen Golfia, vaikka näkymä onkin muuttunut painikkei-den vähentymisen ja uudelleenmuotoilun myötä aiempaa tasapainoisemmaksi.
Oskari Pentti
Golfissa on tilaa sekä edessä että takana 5-oviselle perheautolle tyypilliseen tapaan. Etuistuimille mahtuu vaivatta, ja myös takana on tilaa riittävästi – mutta ei ylenpalttisesti. Etuistuimet antavat hyvän tuen ja mainion asennon. Takanakaan ei ole istuma-asennon suhteen moittimista, mutta korkea keskitunneli ja varsin kova istuintoppaus heikentävät hieman matkustusmukavuutta.
Positiivinen yllätys
Voimantuotosta huolehtiva 3-sylinterin moottori aiheuttaa käynnistettäessä positiivisen yllätyksen: tyhjäkäynnillä ei huomaa, että sylintereitä on vain kolme. 3-sylinteriselle ominainen kujerrus kuuluu vasta sitten, kun kierrokset polkaisee korkeammalle – eikä ääni silloinkaan häiritse, mutta se kuuluu ohjaamoon.
Liikkeellelähdön jälkeen huomaa, että polttoaineen suorasuihkutus ja pakokaasuahdin muuttavat moottorin ominaisuuksia merkittävästi. Pienenä yllätyksenä tulee se, että moottori tarjoilee luontevasti voimaa jo matalilta
kierroksilta lähtien, eikä kiihtyvyydessä ole 3-sylinteriselle ominaista hieman kuminauhamaista vetoa.
Volkswagen Golfin digitaalinen mittaristo ja 12,3 tuuman mukau-tettava värinäyttö on 690 euron lisävaruste. Mittaristo on selkeä ja helppolukuinen.
Oskari Pentti
Yhden sylinterin puuttumista ei juurikaan huomaa käytännön suorituskyvyssä ainakaan taajama-ajossa. Moottoritienopeuksissa suuremmalla kuormalla ajettaessa kiihtyvyyden huomaa olevan hivenen verkkaisempaa, kuin mitä se olisi 4-sylinterisellä moottorilla.
Kulkupuoli on kuitenkin riittävä, eikä missään vaiheessa tule tunnetta voimattomuudesta. Kaksoiskytkinvaihteiston seitsemän vaihdetta helpottavat moottorin kuomaa, ja vaihteiden määrän ansiosta moottorin kierrokset saadaan paremmin sopivaksi kulloiseenkin ajotilanteeseen.
Ajotapa vaikuttaa
Matka-ajossa ja rauhallisemmassa taajama-ajossa 3-sylinterinen moottori on pieniruokainen. Ajotavalla on suurin vaikutus moottorin ruokahaluun – kulutusedun menettää, jos kaupunkiajossa kiihdyttelee jatkuvasti kaasu pohjassa.
Sammutus- ja käynnistysautomatiikan ja kaksoiskytkinvaihteiston yhteispeli ei ole huomaamattoman sujuvaa. Kun moottori sammuu liikennevaloseisokin ajaksi, liikkeellelähdöissä on selvää empimistä, kunnes moottori käynnistyy, vaihde kytkeytyy ja veto alkaa kaasupolkimen painamisen jälkeen. Pieni rauhoittuminen auttaa tähän vaivaan – lähdöt onnistuvat jouhevammin, kun jarrun vapauttamisen jälkeen painaa kaasupoljinta pienellä viipeellä ja rauhallisemmin.
Etupuskurin alalaidan yhtenäinen ritilä keventää keulan ilmettä, ja sen ansiosta uudistunut Volkswagen Golf on edeltäjäänsä virtaviivaisemman näköinen.
Oskari Pentti
Tasapainoinen paketti
Volkswagen Golf on ajettavana tasapainoinen ja käyttäytyy erilaisissa ajotilanteissa moitteetta. Jousitus ja iskunvaimennus ovat enemmänkin jämäkät kuin mukavuuspainotteiset.
Oikeastaan tämä toimii hyvin, sillä tässä kokoluokassa ei yleensä kaivata edusauton pumpulinpehmeää jousitusmukavuutta, vaan enemminkin kaikilla kuormilla hyvin toimivaa jousitusta, joka takaa hyvät ajo-ominaisuudet erilaisilla alustoilla. Golfin kohdalla jämäkkyys ei tarkoita sitä, että jousitus olisi epämukavan kova, sillä joustoliikkeet vaimenevat elkeettömästi.
Volkswagen Golfin tavaratila laajenee helposti, ja kontissa on 12 voltin pistoke. Liki tasaisen maksimitavaratilan saa, kun nostaa välipohjan yläasentoon.
Oskari Pentti
Litrainen moottori ei takaa räjähtävää suorituskykyä, eikä Volkswagen Golfin ohjauskaan korosta urheilullisuutta. Ohjaustunto ja ohjauksen nopeus eivät herätä sen koommin negatiivisia kuin positiivisiakaan tunteita. Kuljettaja saa ohjaukselta sopivan palautteen, ja ajaminen onnistuu elkeettömän helposti.
Golf seuraa tehdyn ohjausliikkeen moitteetta, ja tasapainoiset ajo-ominaisuudet rauhoittavat tuntumaa ohjaamossa. Volkswagen Golfilla ajaminen saattaa tuntua hieman vaisulta, mutta monen mielestä Golfin viehätys piilee juuri ajamisen eleettömyydessä ja helppoudessa.
Takaapäin uuden Golfin erottaa edeltäjästään heijastimien ja puskurin alalaidan muotoilusta.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Kokonaisuus. Volkswagen Golf on yllätyksettömän tasapainoinen kokonaisuus ilman ylimäärästä kikkailua.
Ärsyttää: Sammutusautomatiikka. DSG-automaattivaihteiston yhteydessä käynnistys- ja sammutusautomatiikka saa liikkeellelähtöihin ajoittain pientä empimistä.
Yllättää: Litrainen. Ahdetun suorasuihkutteisen 3-pyttyisen moottorin ominaisuudet eivät juurikaan eroa nelisylinterisistä.
Yhteenveto: Uudistunut Volkswagen Golf on edelleen varsin ärsyttämätön perusauto, joka antaa tasapainoisen ja eleettömän ajettavuuden. Litrainen 3-sylinterinen moottori hoitaa tehtävänsä riittävän tarmokkaasti, eikä yhden sylinterin puuttumista huomaa moottoriäänistä kuin korkeam-milla kierroksilla.
Volkswagen Golf Comfortline 1.0 TSI BlueMotion Technology 81 kW 110 hv DSG
Moottori: R3, 999 cm3, turbo, 81 kW (110 hv)/5000−5500 r/min, 200 Nm/2000−3500 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,9 s, huippunopeus 196 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 109 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4356mm, l. 1799 mm, k. 1492 mm, akseliväli 2620 mm, omamassa 1257 kg, kantavuus 513 kg, vetomassa 1300/620 kg, tavaratila 380−1270 l, tankki 50 l
Hinta: 21 934 euroa; koeajoauto 26 058 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Järkkymätön perusta
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Fynen uusi bassokaiutin
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ