Jeep Cherokeen jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti.
Juha Peltonen
Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee
Uusi 2,2-litrainen turbodiesel on tulossa myös Alfa Giuliaan, mutta sen 440 Nm:n maksimivääntö kuulostaa äkkiseltään erityisen mielenkiintoiselta paritonnisessa Cherokeessa.
Jeep Cherokeen uusi 200-hevosvoimainen turbodiesel on FPT:n (Fiat Po-wertrain Technologies) kehittämä. Toisin sanoen kyseessä on konsernin ihka oma moottori, vaikka moni ehti arvella sitä italialaisen VM Motorin tuotteeksi.
Uutuuskoneen maksimivääntömomentti on rapsakat 440 Nm heti 2 500 minuuttikierroksella, joten kyseessä on selvä parannus edeltäjädieselin 350 Nm:n lukemaan. Näin omamassaltaan lähes 2-tonninen katumaasturi liikahtaa ketterän ”veekasimaisesti”. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kohtuulliset 6,6 l/100 km.
ZF:n valmistama 9-portainen automaatti vaihtaa normaaliajossa pehmeästi ja kiihdytettäessä sopivan ripeästi, mutta se ei kuitenkaan vaihda yhdeksättä pykälää vielä nopeudessa 90 km/h. Ylimmän vaihteen käyttöön vaaditaan nopeutta arviolta 120–130 km/h – eli se on välitetty Saksan nopeuksille. Automaatin manuaalikäyttö tehdään lattiavalitsimella.
Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon Jeep Cherokeessa. Lähestyykö amerikkalainen kojelaudan muotoilu korealaista ja italialaista? Konsolissa on kaksi mukitelinettä.
Juha Peltonen
Ajotapavalitsimesta löytyy sopiva nelivetoratkaisu, vaikka taivaalta napsuisi pikkumeteoreja.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti – tuntuu melkein siltä, että Jeep Cherokeella voisi ajaa vaikka 1 000 km pysähtymättä.
Keskikonsolissa olevasta ajotila-valitsimesta voi valita Autoasetuksen, jolloin Cherokee on normaalioloissa polttoainetaloudellisuuden nimissä etuvetoinen, ja takapyörät kytkeytyvät mukaan vain tarvittaessa. Lumelle valitaan Snow, urheilulliseen ajoon Sport ja hiekkaan/liejuun/maastoon Sand/Mud.
Myös Jeep Cherokeen valoteho on mainiosti hallussa: tehtävään on valjastettu tehokkaat kaksoisksenonit. Bonuksena niihin liittyy automaattinen kaukovalovaihtaja.
Jeep Cherokeen tuplaksenonien valoteho on erinomainen. Jousitustuntuma maantiellä on suorastaan esimerkillinen. 18-tuumaiset van-teet ovat sopivan näyttävät.
Juha Peltonen
Runsaasti elektroniikkaa
Monista turvavarusteista kannattaa tuoda esiin nopeasti reagoivat kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Keulatörmäysten estojärjestelmä kuuluu niin ikään pakettiin. Jeep Cherokeessa on myös pätevätoiminen, mukautuva vakionopeussäädin sekä automaattinen pysäköintiavustin.
7-tuumaista kosketusvärinäyttöä on erittäin helppo operoida, ja navigaattorin ohjelmointi sujuu äärimmäisen selkeästi ja suoraviivaisesti. Ohjauspyörän lämmitys ja istuinlämmitys kytkeytyvät viileällä ilmalla automaattisesti – valinnat tehdään kosketusnäytön alivalikosta.
Yksi usb-portti on helposti esillä konsolissa, ja toinen on kannellisessa konsolilokerossa, jossa lymyää myös mukava yllätys eli cd-soitin. Alpinen premium-stereot soivat äänenmuokkauksineen muhkeasti. Kaikkien kojelaudan säätimien käyttö sujuu amerikkalaisen helpolla tavalla, ja valaistut mukitelineet ovat piste i:n päällä.
Ajoasento on mainio. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, mutta sellaiset olisi hyvä olla myös etumatkustajalle.
Juha Peltonen
Hienostunut ilmapiiri
Jeep Cherokeen vaalea nahkaverhoilu luo hienostuneen sisäilmapiirin. Ajoasennon muokkaa sähkösäädöillä hetkessä sopivaksi, ja ulkopeilien koko miellyttää peruuttaessa. Mutta yksi detalji häiritsee: Limited-versiossa ei ole perinteiseen jenkkityyliin sähkösäätöjä myös etumatkustajan istuimessa.
Takaistuimelle on näppärä kulkea. Jalkatilaa jää pitkäjalkaiselle aivan kohtuullisen mukavasti, ja päätila riittää hyvin.
Sähkötoiminen takaluukku on kauppamatkalla erityisen käytännöllinen. Takaselkänojat taittuvat kokonaan tasapinnaksi. Lisäksi etumatkustajan selkänoja taittuu tarpeen vaatiessa kokonaan eteen, jolloin Cherokeessa pystyy kuljettamaan erityisen pitkiä esineitä.
Jeep Cherokeen takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Tavaratila on laajennet-tuna tasapohjainen. Myös etumatkustajan selkänoja on kipattavissa vaakatasoon.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Vääntö. Kasvanut vääntö on balanssissa auton koon kanssa.
Ärsyttää: Istuinsäädöt. Etumatkustajalla ei sähköisiä istuinsäätöjä.
Yllättää: Etuselkänoja. Eteen taittuva selkänoja mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen.
Yhteenveto: Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Jeep Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.
Tähdet: 4,5
Jeep Cherokee 2.2 MultiJet Limited A
Moottori: R4, turbo, 2184 cm³, 147 kW (200 hv)/3500 r/min, 440 Nm/2500 r/min
Voimansiirto: A9, neliveto
Suorituskyky 0–100 km/h: 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus: 5,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 150 g/km
Mitat: p. 4624, l. 1859, k. 1683 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1982 kg, perävaunumassa 2495/750 kg, tavaratila 412–1267 l, tankki 60 l
Hinta: 62 994 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL