Jeep Cherokeen jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti.

Jeep Cherokeen jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti.

Juha Peltonen

Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee

Uusi 2,2-litrainen turbodiesel on tulossa myös Alfa Giuliaan, mutta sen 440 Nm:n maksimivääntö kuulostaa äkkiseltään erityisen mielen­kiin­toi­selta paritonnisessa Cherokeessa.

Auto Bild.Koeajot

Jeep Che­ro­keen uu­si 200-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel on FPT:n (Fiat Po-wert­rain Tech­no­lo­gies) ke­hit­tä­mä. Toi­sin sa­no­en ky­sees­sä on kon­ser­nin ih­ka oma moot­to­ri, vaik­ka moni eh­ti ar­vel­la sitä ita­li­a­lai­sen VM Mo­to­rin tuot­teek­si.

Uu­tuus­ko­neen mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti on rap­sa­kat 440 Nm heti 2 500 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la, jo­ten ky­sees­sä on sel­vä pa­ran­nus edel­tä­jä­die­se­lin 350 Nm:n lu­ke­maan. Näin oma­mas­sal­taan lä­hes 2-ton­ni­nen ka­tu­maas­tu­ri lii­kah­taa ket­te­rän ”vee­ka­si­mai­ses­ti”. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli koh­tuul­li­set 6,6 l/100 km.

ZF:n val­mis­ta­ma 9-por­tai­nen au­to­maat­ti vaih­taa nor­maa­li­a­jos­sa peh­me­äs­ti ja kiih­dy­tet­tä­es­sä so­pi­van ri­pe­äs­ti, mut­ta se ei kui­ten­kaan vaih­da yh­dek­sät­tä py­kä­lää vie­lä no­peu­des­sa 90 km/h. Ylim­män vaih­teen käyt­töön vaa­di­taan no­peut­ta ar­vi­ol­ta 120–130 km/h – eli se on vä­li­tet­ty Sak­san no­peuk­sil­le. Au­to­maa­tin ma­nu­aa­li­käyt­tö teh­dään lat­ti­a­va­lit­si­mel­la.

Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon Jeep Cherokeessa. Lähestyykö amerikkalainen kojelaudan muotoilu korealaista ja italialaista? Konsolissa on kaksi mukitelinettä.

Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon Jeep Cherokeessa. Lähestyykö amerikkalainen kojelaudan muotoilu korealaista ja italialaista? Konsolissa on kaksi mukitelinettä.

Juha Peltonen

Ajotapavalitsimesta löytyy sopiva nelivetoratkaisu, vaikka taivaalta napsuisi pikkumeteoreja.

Ajotapavalitsimesta löytyy sopiva nelivetoratkaisu, vaikka taivaalta napsuisi pikkumeteoreja.

Juha Peltonen

Jou­si­tus­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa juu­ri so­pi­van jä­mäk­kä, ja au­to ete­nee suo­ras­taan esi­mer­kil­li­sen va­kaas­ti – tun­tuu mel­kein sil­tä, et­tä Jeep Che­ro­keel­la voi­si ajaa vaik­ka 1 000 km py­säh­ty­mät­tä.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta ajo­ti­la-va­lit­si­mes­ta voi va­li­ta Au­to­a­se­tuk­sen, jol­loin Che­ro­kee on nor­maa­li­o­lois­sa polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den ni­mis­sä etu­ve­toi­nen, ja ta­ka­pyö­rät kyt­key­ty­vät mu­kaan vain tar­vit­ta­es­sa. Lu­mel­le va­li­taan Snow, ur­hei­lul­li­seen ajoon Sport ja hiek­kaan/lie­juun/maas­toon Sand/Mud.

Myös Jeep Che­ro­keen va­lo­te­ho on mai­ni­os­ti hal­lus­sa: teh­tä­vään on val­jas­tet­tu te­hok­kaat kak­soisk­se­no­nit. Bo­nuk­se­na nii­hin liit­tyy au­to­maat­ti­nen kau­ko­va­lo­vaih­ta­ja.

Jeep Cherokeen tuplaksenonien valoteho on erinomainen. Jousitustuntuma maantiellä on suorastaan esimerkillinen. 18-tuumaiset van-teet ovat sopivan näyttävät.

Jeep Cherokeen tuplaksenonien valoteho on erinomainen. Jousitustuntuma maantiellä on suorastaan esimerkillinen. 18-tuumaiset van-teet ovat sopivan näyttävät.

Juha Peltonen

Run­saas­ti elekt­ro­niik­kaa

Mo­nis­ta tur­va­va­rus­teis­ta kan­nat­taa tuo­da esiin no­pe­as­ti re­a­goi­vat kais­ta­vah­ti ja kuol­leen kul­man va­roi­tin. Keu­la­tör­mäys­ten es­to­jär­jes­tel­mä kuu­luu niin ikään pa­ket­tiin. Jeep Che­ro­kees­sa on myös pä­te­vä­toi­mi­nen, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din sekä au­to­maat­ti­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin.

7-tuu­mais­ta kos­ke­tus­vä­ri­näyt­töä on erit­täin help­po ope­roi­da, ja na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu ää­rim­mäi­sen sel­ke­äs­ti ja suo­ra­vii­vai­ses­ti. Oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys ja is­tuin­läm­mi­tys kyt­key­ty­vät vii­le­äl­lä il­mal­la au­to­maat­ti­ses­ti – va­lin­nat teh­dään kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­kos­ta.

Yk­si usb-port­ti on hel­pos­ti esil­lä kon­so­lis­sa, ja toi­nen on kan­nel­li­ses­sa kon­so­li­lo­ke­ros­sa, jos­sa ly­my­ää myös mu­ka­va yl­lä­tys eli cd-soi­tin. Al­pi­nen pre­mium-ste­re­ot soi­vat ää­nen­muok­kauk­si­neen muh­ke­as­ti. Kaik­kien ko­je­lau­dan sää­ti­mien käyt­tö su­juu ame­rik­ka­lai­sen hel­pol­la ta­val­la, ja va­lais­tut mu­ki­te­li­neet ovat pis­te i:n pääl­lä.

Ajoasento on mainio. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, mutta sellaiset olisi hyvä olla myös etumatkustajalle.

Ajoasento on mainio. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, mutta sellaiset olisi hyvä olla myös etumatkustajalle.

Juha Peltonen

Hie­nos­tu­nut il­ma­pii­ri

Jeep Che­ro­keen vaa­lea nah­ka­ver­hoi­lu luo hie­nos­tu­neen si­säil­ma­pii­rin. Ajo­a­sen­non muok­kaa säh­kö­sää­döil­lä het­kes­sä so­pi­vak­si, ja ul­ko­pei­lien koko miel­lyt­tää pe­ruut­ta­es­sa. Mut­ta yk­si de­tal­ji häi­rit­see: Li­mi­ted-ver­si­os­sa ei ole pe­rin­tei­seen jenk­ki­tyy­liin säh­kö­sää­tö­jä myös etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa.

Ta­kais­tui­mel­le on näp­pä­rä kul­kea. Jal­ka­ti­laa jää pit­kä­jal­kai­sel­le ai­van koh­tuul­li­sen mu­ka­vas­ti, ja pää­ti­la riit­tää hy­vin.

Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku on kaup­pa­mat­kal­la eri­tyi­sen käy­tän­nöl­li­nen. Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat ko­ko­naan ta­sa­pin­nak­si. Li­säk­si etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­ja tait­tuu tar­peen vaa­ties­sa ko­ko­naan eteen, jol­loin Che­ro­kees­sa pys­tyy kul­jet­ta­maan eri­tyi­sen pit­kiä esi­nei­tä. 

Jeep Cherokeen takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Tavaratila on laajennet-tuna tasapohjainen. Myös etumatkustajan selkänoja on kipattavissa vaakatasoon.

Jeep Cherokeen takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Tavaratila on laajennet-tuna tasapohjainen. Myös etumatkustajan selkänoja on kipattavissa vaakatasoon.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Vään­tö. Kas­va­nut vään­tö on ba­lans­sis­sa au­ton koon kans­sa.

Är­syt­tää: Is­tuin­sää­döt. Etu­mat­kus­ta­jal­la ei säh­köi­siä is­tuin­sää­tö­jä.

Yl­lät­tää: Etu­sel­kä­no­ja. Eteen tait­tu­va sel­kä­no­ja mah­dol­lis­taa pit­kien esi­nei­den kul­jet­ta­mi­sen.

Yh­teen­ve­to: Uu­den tur­bo­die­se­lin 440 Nm:n mak­si­mi­vään­tö on juu­ri sitä, mitä Jeep Che­ro­kee­hen kai­vat­tiin. Myös 9-por­tai­nen au­to­maat­ti toi­mii hy­vin, vaik­ka sen ylim­män vaih­teen vä­li­tyk­set ei­vät osu yk­siin Suo­men no­peus­ra­joi­tus­ten kans­sa.

Täh­det: 4,5

Jeep Che­ro­kee 2.2 Mul­ti­Jet Li­mi­ted A

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 2184 cm³, 147 kW (200 hv)/3500 r/min, 440 Nm/2500 r/min

Voi­man­siir­to: A9, ne­li­ve­to

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 8,5 s, huip­pu­no­peus 204 km/h

Ku­lu­tus: 5,7 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 150 g/km

Mi­tat: p. 4624, l. 1859, k. 1683 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1982 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 2495/750 kg, ta­va­ra­ti­la 412–1267 l, tank­ki 60 l

Hin­ta: 62 994 eu­roa

 Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!