Jeep Cherokeen jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti.
Juha Peltonen
Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee
Uusi 2,2-litrainen turbodiesel on tulossa myös Alfa Giuliaan, mutta sen 440 Nm:n maksimivääntö kuulostaa äkkiseltään erityisen mielenkiintoiselta paritonnisessa Cherokeessa.
Jeep Cherokeen uusi 200-hevosvoimainen turbodiesel on FPT:n (Fiat Po-wertrain Technologies) kehittämä. Toisin sanoen kyseessä on konsernin ihka oma moottori, vaikka moni ehti arvella sitä italialaisen VM Motorin tuotteeksi.
Uutuuskoneen maksimivääntömomentti on rapsakat 440 Nm heti 2 500 minuuttikierroksella, joten kyseessä on selvä parannus edeltäjädieselin 350 Nm:n lukemaan. Näin omamassaltaan lähes 2-tonninen katumaasturi liikahtaa ketterän ”veekasimaisesti”. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kohtuulliset 6,6 l/100 km.
ZF:n valmistama 9-portainen automaatti vaihtaa normaaliajossa pehmeästi ja kiihdytettäessä sopivan ripeästi, mutta se ei kuitenkaan vaihda yhdeksättä pykälää vielä nopeudessa 90 km/h. Ylimmän vaihteen käyttöön vaaditaan nopeutta arviolta 120–130 km/h – eli se on välitetty Saksan nopeuksille. Automaatin manuaalikäyttö tehdään lattiavalitsimella.
Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon Jeep Cherokeessa. Lähestyykö amerikkalainen kojelaudan muotoilu korealaista ja italialaista? Konsolissa on kaksi mukitelinettä.
Juha Peltonen
Ajotapavalitsimesta löytyy sopiva nelivetoratkaisu, vaikka taivaalta napsuisi pikkumeteoreja.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti – tuntuu melkein siltä, että Jeep Cherokeella voisi ajaa vaikka 1 000 km pysähtymättä.
Keskikonsolissa olevasta ajotila-valitsimesta voi valita Autoasetuksen, jolloin Cherokee on normaalioloissa polttoainetaloudellisuuden nimissä etuvetoinen, ja takapyörät kytkeytyvät mukaan vain tarvittaessa. Lumelle valitaan Snow, urheilulliseen ajoon Sport ja hiekkaan/liejuun/maastoon Sand/Mud.
Myös Jeep Cherokeen valoteho on mainiosti hallussa: tehtävään on valjastettu tehokkaat kaksoisksenonit. Bonuksena niihin liittyy automaattinen kaukovalovaihtaja.
Jeep Cherokeen tuplaksenonien valoteho on erinomainen. Jousitustuntuma maantiellä on suorastaan esimerkillinen. 18-tuumaiset van-teet ovat sopivan näyttävät.
Juha Peltonen
Runsaasti elektroniikkaa
Monista turvavarusteista kannattaa tuoda esiin nopeasti reagoivat kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Keulatörmäysten estojärjestelmä kuuluu niin ikään pakettiin. Jeep Cherokeessa on myös pätevätoiminen, mukautuva vakionopeussäädin sekä automaattinen pysäköintiavustin.
7-tuumaista kosketusvärinäyttöä on erittäin helppo operoida, ja navigaattorin ohjelmointi sujuu äärimmäisen selkeästi ja suoraviivaisesti. Ohjauspyörän lämmitys ja istuinlämmitys kytkeytyvät viileällä ilmalla automaattisesti – valinnat tehdään kosketusnäytön alivalikosta.
Yksi usb-portti on helposti esillä konsolissa, ja toinen on kannellisessa konsolilokerossa, jossa lymyää myös mukava yllätys eli cd-soitin. Alpinen premium-stereot soivat äänenmuokkauksineen muhkeasti. Kaikkien kojelaudan säätimien käyttö sujuu amerikkalaisen helpolla tavalla, ja valaistut mukitelineet ovat piste i:n päällä.
Ajoasento on mainio. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, mutta sellaiset olisi hyvä olla myös etumatkustajalle.
Juha Peltonen
Hienostunut ilmapiiri
Jeep Cherokeen vaalea nahkaverhoilu luo hienostuneen sisäilmapiirin. Ajoasennon muokkaa sähkösäädöillä hetkessä sopivaksi, ja ulkopeilien koko miellyttää peruuttaessa. Mutta yksi detalji häiritsee: Limited-versiossa ei ole perinteiseen jenkkityyliin sähkösäätöjä myös etumatkustajan istuimessa.
Takaistuimelle on näppärä kulkea. Jalkatilaa jää pitkäjalkaiselle aivan kohtuullisen mukavasti, ja päätila riittää hyvin.
Sähkötoiminen takaluukku on kauppamatkalla erityisen käytännöllinen. Takaselkänojat taittuvat kokonaan tasapinnaksi. Lisäksi etumatkustajan selkänoja taittuu tarpeen vaatiessa kokonaan eteen, jolloin Cherokeessa pystyy kuljettamaan erityisen pitkiä esineitä.
Jeep Cherokeen takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Tavaratila on laajennet-tuna tasapohjainen. Myös etumatkustajan selkänoja on kipattavissa vaakatasoon.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Vääntö. Kasvanut vääntö on balanssissa auton koon kanssa.
Ärsyttää: Istuinsäädöt. Etumatkustajalla ei sähköisiä istuinsäätöjä.
Yllättää: Etuselkänoja. Eteen taittuva selkänoja mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen.
Yhteenveto: Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Jeep Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.
Tähdet: 4,5
Jeep Cherokee 2.2 MultiJet Limited A
Moottori: R4, turbo, 2184 cm³, 147 kW (200 hv)/3500 r/min, 440 Nm/2500 r/min
Voimansiirto: A9, neliveto
Suorituskyky 0–100 km/h: 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus: 5,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 150 g/km
Mitat: p. 4624, l. 1859, k. 1683 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1982 kg, perävaunumassa 2495/750 kg, tavaratila 412–1267 l, tankki 60 l
Hinta: 62 994 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Demokraattisempaan suuntaan
Omintakeinen dac-vahvistin
Älykästä ilmanvaihtoa
ELACin uudet
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Takumi-levysoitin
UUTTA
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL