Volkswagen Arteon herättää odotuksia takatilojensa tilavuuden suhteen.
Oskari Pentti
Koeajossa Volkswagen Arteon - päihittääkö edeltäjämallit?
Volkswagen Arteon on tyylikäs kokonaisuus – ja paljon enemmän kuin Passat, vaikka se näyttäisikin täyttävän Volkswagenin mallistossa CC:n paikan.
CC:n ulkonäkö noudatteli pitkälti Passatin muotoja, mutta Arteon vetää linjat uuteen uskoon – uutuusmallin muotoilu herättää onnistuneesti huomiota. Korissa on virtaviivaisuuden ohella sopivasti särmää, mikä tekee kokonaisuudesta tyylikkään sulavalinjaisen. Viirumaiset valot lisäävät aggressiivisuutta ja korostavat coupémaista muotoilua. Karmittomat sivulasit tuntuvat kuuluvan erottamattomasti kokonaisuuteen.
Sivuprofiilin katsominen herättää suuret odotukset Arteonin takatilojen suhteen, eikä oven avaaminen tuota pettymystä. Takaistuimella on reilusti polvitilaa, vaikka etuistuimella istuisi pidempikin matkaaja. Coupémaisesta muotoilusta huolimatta myös pääntilaa on riittävästi.
VolkswagenArteon Volkswagen Koeajo Autot Volkswagen Arteon koeajossa.
Oskari Pentti
Taksiluokan tilat
Kookkaan oviaukon ansiosta autoon on odotettua vaivattomampi nousta – samoin kuin poistua – vaikka istuin on varsin matalalla. Takaistuimella on vähintäänkin taksiluokan – ellei jopa edustusautoluokan – tilat.
Virtaviivainen muotoilu saattaa verottaa tiloja, mutta se ei juurikaan tunnu, sillä myös tavaratilassa on reilusti tilaa. Takalasi nousee luukun mukana, joten myös lastausaukko on suuri. Perinteisen sedanin tavoin aukeava luukku olisikin vaatimattoman tuntuinen, sillä tavaratilassa on niin reilusti pituutta, että kontin perukoille valahtaneita tavaroita joutuu ihan kurottelemaan.
Pienen miinuksen – ei tosin tiloihin – coupémainen muotoilu kuitenkin tuo tullessaan: takaistuimen pääntuet verottavat melko paljon takanäkyvyyttä taustapelien kautta jopa silloin, kun ne eivät ole ylhäällä.
Toimiva ohjaamo
On ilmeisesti tyylikkään ulkonäön ”syytä”, että kun asettuu ratin taakse, niin mielen valtaa pieni pettymys. Sisätilojen yleisilme ei ole yhtä ylellisen tuntuinen, mitä olisi odottanut. Ei kojelautaa voi moittia, sillä se edustaa yllätyksetöntä Volkswagen-linjaa, ja hallintalitteet ovat käytön kannalta hyvillä paikoin.
Ajoasennossa ei ole moitittavaa, ja istuimet antavat hyvän tuen, joten niillä viihtyy pidempiäkin matkoja. Vain kojelaudan keskellä olevan – tyyliin sinänsä hyvin sopivan – analogisen kellon näyttö jää osittain piiloon paneelien muotojen taakse.
Kosketusnäyttö jakaa usein mielipiteet, mutta Arteonissa se toimii moitteetta ja on tyylikkään näköinen. Tyylikäs kiiltävä näyttö muuttuu tosin turhan nopeasti hieman nuhruisen näköiseksi, kun näyttöä koskettelee sormilla.
Digitaalisen mittariston näkymää voi muutella varsin laajalti. Pyöreät mittarit pienenevät, jos keskinäyttöön valitsee navigoitaessa karttanäkymän.
Oskari Pentti
Pientä lisäylellisyyttä saa koeajoautossa olleella Ambiente-sisävalopaketilla, joka mahdollistaa jalkatilojen, ovien ja kojelaudan valolistojen sekä kattovalon kirkkauden erillisen säätämisen. Kojelaudan ja ovien valolistojen värivalikoimassa on kolme vaihtoehtoa.
Elegantisti urheilullinen
Ulkonäkö lupaa sporttisuutta, mutta ainakin 150-hevosvoimaisella dieselillä varustetusta Volkswagen Arteon-mallista sitä on turha hakea – siis jos urheilullisuudeksi mieltää kovan alustan, tulisen kiihtyvyyden ja räyhäkät äänet. Mutta jos urheilullisuudeksi mieltää jämäkän jousituksen, neutraalin ja hyvän ajettavuuden sekä nopeasti reagoivan tarkan ohjauksen, niin Arteonista löytyy sporttisuutta. Arteonissa on siis ratamaisen sporttisuuden sijaan eleganttia urheilullisuutta.
Ajoasennon saa helposti sopivaksi, ja istuimet antavat hyvän tuen. Taakse jää reilusti tilaa, vaikka etuistuimilla olisi pidempijalkaisiakin.
Oskari Pentti
Iso Volkswagen reagoi ohjausliikkeeseen nopeasti ja koria suuremmin kallistelamatta. Täytyy myöntää, että Volkswagen Arteonin ratissa viihtyy mainiosti mutkateillä juuri sen aktiivisen ajettavuuden ansiosta. Kun nopeasti ohjausliikkeisiin reagoivaan käytökseen yhdistetään erilaisissa ajotilanteissa moitteettomasti toimiva napakka jousitus, niin kokonaisuus on viihdyttävä. Jousitus on kokonaisuuteen sopiva, sillä näillä spekseillä se pitää korin kallistelut vähäisinä, mutta se ei ole kuitenkaan niin kova, että mukavuus kärsisi.
Pienempien teiden lisäksi Volkswagen Arteonilla pärjää mainiosti myös suuremmilla teillä, sillä auton suuntavakavuus on hyvä, ja rennommin ajettaessa sen meno on eleettömän helppoa.
Hieno paketti
2-litraisen turbodiesel tarjoilee riittävästi voimaa, ja DSG-automaattivaihteisto tekee ajamisesta helppoa. Alkukiihdytyksissä moottorissa tuntuu olevan voimaa jopa rutkasti, mutta voimantunne hieman hiipuu suuremmilta nopeuksilta kiihdytettäessä. Koeajettua Arteonia ei voi kuitenkaan moittia nuhaiseksi, vaikka kiihtyvyys hieman hiipuukin alkulähdön jälkeen.
Myös taajama-ajossa tulee hyvin toimeen, ja vaihteisto vaihtaa nätisti erilaissa ajotilanteissa – tarjolla on normaaliasetuksen lisäksi sport-ohjelma. Manuaalinen vaihteiden käyttö onnistuu sekä keskikonsolin valitsimesta että ohjauspyörän siivekkeillä. Tai siiveke on ehkä hieman liioiteltu termi, sillä valitsimet ovat melko pienikokoiset.
Volkswagen Arteonissa on selkeää sukunäköä Passatin kanssa, mutta sen ilmeessä on kuitenkin omaa tyylikkyyttä ja enemmän särmää.
Oskari Pentti
Ruuhkaliikenteessä nytkyteltäessä sammutus-käynnistysautomatiikan ja DSG-vaihteiston yhteistyö saa hieman pyyhkeitä. Liikkeellelähdöt eivät aina ole soljuvan jouhevia varsinkaan silloin, jos pyrkii liikkeelle hiemankin ripeämpään tahtiin.
Se, onko Volkswagen Arteon CC:n seuraaja ja pohjautuuko se Passattiin, on sivuseikka, sillä kokonaisuus on onnistunut paketti hyvää ajettavuutta, mukavuutta ja tyylikkyyttä.
Volkswagen Arteonin tavaratila on kookas ja ennen kaikkea pitkä. Laajennetun kontin pohja ei ole aivan tasainen, mutta kuormausaukko on riittävän kokoinen.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tyyli Arteon on tyylikäs paketti, jonka virtaviivainen kori ei näytä niin kookkaalta, mitä se todellisuudessa on.
Ärsyttää: Käynnistysautomatiikka Hieman verkkaisesti toimivan käynnistysautomatiikan vuoksi liikkeellelähdöt ovat toisinaan nykiviä.
Yllättää: Tilat Tyylikkääseen coupémaiseen koriin on saatu reilut tilat sekä matkustajille että tavaroille.
Yhteenveto: Arteon on hienostuneen tyylikäs ja tilava kokonaisuus, joka sopii jopa edustusautoluokkaan. Tyylikkääseen ulkonäköön verrattuna auton sisäilme on hieman vaisu, mutta kokonaisuutena Arteon on varsin miellyttävä.
Tähdet: 4,5
Volkswagen Arteon Elegance 2,0 TDI 110 kW (150 hv) DSG automaatti
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, 340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,1 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus: 4,5 l/100 km, diesel CO2-päästöt 116 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4952 mm, l. 1871 mm, k. 1450 mm, akseliväli 2837 mm, omamassa 1643 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 563−1557 l, tankki 66 l
Hinta: 48 097 euroa, koeajoauto 59 735 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Entinen leipomo on nyt ihastuttava koti maaseudun rauhassa
Salaatti on parasta kesäruokaa: Näillä välineillä salaatin teko käy kuin itsestään
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
Marantz CD 60
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Entinen leipomo on nyt ihastuttava koti maaseudun rauhassa
Salaatti on parasta kesäruokaa: Näillä välineillä salaatin teko käy kuin itsestään
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN