Volkswagen Arteon herättää odotuksia takatilojensa tilavuuden suhteen.
Oskari Pentti
Koeajossa Volkswagen Arteon - päihittääkö edeltäjämallit?
Volkswagen Arteon on tyylikäs kokonaisuus – ja paljon enemmän kuin Passat, vaikka se näyttäisikin täyttävän Volkswagenin mallistossa CC:n paikan.
CC:n ulkonäkö noudatteli pitkälti Passatin muotoja, mutta Arteon vetää linjat uuteen uskoon – uutuusmallin muotoilu herättää onnistuneesti huomiota. Korissa on virtaviivaisuuden ohella sopivasti särmää, mikä tekee kokonaisuudesta tyylikkään sulavalinjaisen. Viirumaiset valot lisäävät aggressiivisuutta ja korostavat coupémaista muotoilua. Karmittomat sivulasit tuntuvat kuuluvan erottamattomasti kokonaisuuteen.
Sivuprofiilin katsominen herättää suuret odotukset Arteonin takatilojen suhteen, eikä oven avaaminen tuota pettymystä. Takaistuimella on reilusti polvitilaa, vaikka etuistuimella istuisi pidempikin matkaaja. Coupémaisesta muotoilusta huolimatta myös pääntilaa on riittävästi.
VolkswagenArteon Volkswagen Koeajo Autot Volkswagen Arteon koeajossa.
Oskari Pentti
Taksiluokan tilat
Kookkaan oviaukon ansiosta autoon on odotettua vaivattomampi nousta – samoin kuin poistua – vaikka istuin on varsin matalalla. Takaistuimella on vähintäänkin taksiluokan – ellei jopa edustusautoluokan – tilat.
Virtaviivainen muotoilu saattaa verottaa tiloja, mutta se ei juurikaan tunnu, sillä myös tavaratilassa on reilusti tilaa. Takalasi nousee luukun mukana, joten myös lastausaukko on suuri. Perinteisen sedanin tavoin aukeava luukku olisikin vaatimattoman tuntuinen, sillä tavaratilassa on niin reilusti pituutta, että kontin perukoille valahtaneita tavaroita joutuu ihan kurottelemaan.
Pienen miinuksen – ei tosin tiloihin – coupémainen muotoilu kuitenkin tuo tullessaan: takaistuimen pääntuet verottavat melko paljon takanäkyvyyttä taustapelien kautta jopa silloin, kun ne eivät ole ylhäällä.
Toimiva ohjaamo
On ilmeisesti tyylikkään ulkonäön ”syytä”, että kun asettuu ratin taakse, niin mielen valtaa pieni pettymys. Sisätilojen yleisilme ei ole yhtä ylellisen tuntuinen, mitä olisi odottanut. Ei kojelautaa voi moittia, sillä se edustaa yllätyksetöntä Volkswagen-linjaa, ja hallintalitteet ovat käytön kannalta hyvillä paikoin.
Ajoasennossa ei ole moitittavaa, ja istuimet antavat hyvän tuen, joten niillä viihtyy pidempiäkin matkoja. Vain kojelaudan keskellä olevan – tyyliin sinänsä hyvin sopivan – analogisen kellon näyttö jää osittain piiloon paneelien muotojen taakse.
Kosketusnäyttö jakaa usein mielipiteet, mutta Arteonissa se toimii moitteetta ja on tyylikkään näköinen. Tyylikäs kiiltävä näyttö muuttuu tosin turhan nopeasti hieman nuhruisen näköiseksi, kun näyttöä koskettelee sormilla.
Digitaalisen mittariston näkymää voi muutella varsin laajalti. Pyöreät mittarit pienenevät, jos keskinäyttöön valitsee navigoitaessa karttanäkymän.
Oskari Pentti
Pientä lisäylellisyyttä saa koeajoautossa olleella Ambiente-sisävalopaketilla, joka mahdollistaa jalkatilojen, ovien ja kojelaudan valolistojen sekä kattovalon kirkkauden erillisen säätämisen. Kojelaudan ja ovien valolistojen värivalikoimassa on kolme vaihtoehtoa.
Elegantisti urheilullinen
Ulkonäkö lupaa sporttisuutta, mutta ainakin 150-hevosvoimaisella dieselillä varustetusta Volkswagen Arteon-mallista sitä on turha hakea – siis jos urheilullisuudeksi mieltää kovan alustan, tulisen kiihtyvyyden ja räyhäkät äänet. Mutta jos urheilullisuudeksi mieltää jämäkän jousituksen, neutraalin ja hyvän ajettavuuden sekä nopeasti reagoivan tarkan ohjauksen, niin Arteonista löytyy sporttisuutta. Arteonissa on siis ratamaisen sporttisuuden sijaan eleganttia urheilullisuutta.
Ajoasennon saa helposti sopivaksi, ja istuimet antavat hyvän tuen. Taakse jää reilusti tilaa, vaikka etuistuimilla olisi pidempijalkaisiakin.
Oskari Pentti
Iso Volkswagen reagoi ohjausliikkeeseen nopeasti ja koria suuremmin kallistelamatta. Täytyy myöntää, että Volkswagen Arteonin ratissa viihtyy mainiosti mutkateillä juuri sen aktiivisen ajettavuuden ansiosta. Kun nopeasti ohjausliikkeisiin reagoivaan käytökseen yhdistetään erilaisissa ajotilanteissa moitteettomasti toimiva napakka jousitus, niin kokonaisuus on viihdyttävä. Jousitus on kokonaisuuteen sopiva, sillä näillä spekseillä se pitää korin kallistelut vähäisinä, mutta se ei ole kuitenkaan niin kova, että mukavuus kärsisi.
Pienempien teiden lisäksi Volkswagen Arteonilla pärjää mainiosti myös suuremmilla teillä, sillä auton suuntavakavuus on hyvä, ja rennommin ajettaessa sen meno on eleettömän helppoa.
Hieno paketti
2-litraisen turbodiesel tarjoilee riittävästi voimaa, ja DSG-automaattivaihteisto tekee ajamisesta helppoa. Alkukiihdytyksissä moottorissa tuntuu olevan voimaa jopa rutkasti, mutta voimantunne hieman hiipuu suuremmilta nopeuksilta kiihdytettäessä. Koeajettua Arteonia ei voi kuitenkaan moittia nuhaiseksi, vaikka kiihtyvyys hieman hiipuukin alkulähdön jälkeen.
Myös taajama-ajossa tulee hyvin toimeen, ja vaihteisto vaihtaa nätisti erilaissa ajotilanteissa – tarjolla on normaaliasetuksen lisäksi sport-ohjelma. Manuaalinen vaihteiden käyttö onnistuu sekä keskikonsolin valitsimesta että ohjauspyörän siivekkeillä. Tai siiveke on ehkä hieman liioiteltu termi, sillä valitsimet ovat melko pienikokoiset.
Volkswagen Arteonissa on selkeää sukunäköä Passatin kanssa, mutta sen ilmeessä on kuitenkin omaa tyylikkyyttä ja enemmän särmää.
Oskari Pentti
Ruuhkaliikenteessä nytkyteltäessä sammutus-käynnistysautomatiikan ja DSG-vaihteiston yhteistyö saa hieman pyyhkeitä. Liikkeellelähdöt eivät aina ole soljuvan jouhevia varsinkaan silloin, jos pyrkii liikkeelle hiemankin ripeämpään tahtiin.
Se, onko Volkswagen Arteon CC:n seuraaja ja pohjautuuko se Passattiin, on sivuseikka, sillä kokonaisuus on onnistunut paketti hyvää ajettavuutta, mukavuutta ja tyylikkyyttä.
Volkswagen Arteonin tavaratila on kookas ja ennen kaikkea pitkä. Laajennetun kontin pohja ei ole aivan tasainen, mutta kuormausaukko on riittävän kokoinen.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tyyli Arteon on tyylikäs paketti, jonka virtaviivainen kori ei näytä niin kookkaalta, mitä se todellisuudessa on.
Ärsyttää: Käynnistysautomatiikka Hieman verkkaisesti toimivan käynnistysautomatiikan vuoksi liikkeellelähdöt ovat toisinaan nykiviä.
Yllättää: Tilat Tyylikkääseen coupémaiseen koriin on saatu reilut tilat sekä matkustajille että tavaroille.
Yhteenveto: Arteon on hienostuneen tyylikäs ja tilava kokonaisuus, joka sopii jopa edustusautoluokkaan. Tyylikkääseen ulkonäköön verrattuna auton sisäilme on hieman vaisu, mutta kokonaisuutena Arteon on varsin miellyttävä.
Tähdet: 4,5
Volkswagen Arteon Elegance 2,0 TDI 110 kW (150 hv) DSG automaatti
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, 340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,1 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus: 4,5 l/100 km, diesel CO2-päästöt 116 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4952 mm, l. 1871 mm, k. 1450 mm, akseliväli 2837 mm, omamassa 1643 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 563−1557 l, tankki 66 l
Hinta: 48 097 euroa, koeajoauto 59 735 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vanhaa puuta
Perhe toteutti mökkihaaveensa: ”Meillä on Suomen pienin neljän makuuhuoneen mökki”
Arcamin uudet
Tivoli Audio tunnustaa väriä
Regan uusi mm-äänirasia
Klassikkosubbari
Trianglen uusi aktiivikaiutin
Vintageaarteita & värien aikamatka
Rivitalo riisuttiin 80-luvun kuoseista ja palautettiin 60-luvun pohjaratkaisun mukaiseksi – jumppasali on uutta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN