Volkswagen Arteon herättää odotuksia takatilojensa tilavuuden suhteen.
Oskari Pentti
Koeajossa Volkswagen Arteon - päihittääkö edeltäjämallit?
Volkswagen Arteon on tyylikäs kokonaisuus – ja paljon enemmän kuin Passat, vaikka se näyttäisikin täyttävän Volkswagenin mallistossa CC:n paikan.
CC:n ulkonäkö noudatteli pitkälti Passatin muotoja, mutta Arteon vetää linjat uuteen uskoon – uutuusmallin muotoilu herättää onnistuneesti huomiota. Korissa on virtaviivaisuuden ohella sopivasti särmää, mikä tekee kokonaisuudesta tyylikkään sulavalinjaisen. Viirumaiset valot lisäävät aggressiivisuutta ja korostavat coupémaista muotoilua. Karmittomat sivulasit tuntuvat kuuluvan erottamattomasti kokonaisuuteen.
Sivuprofiilin katsominen herättää suuret odotukset Arteonin takatilojen suhteen, eikä oven avaaminen tuota pettymystä. Takaistuimella on reilusti polvitilaa, vaikka etuistuimella istuisi pidempikin matkaaja. Coupémaisesta muotoilusta huolimatta myös pääntilaa on riittävästi.
VolkswagenArteon Volkswagen Koeajo Autot Volkswagen Arteon koeajossa.
Oskari Pentti
Taksiluokan tilat
Kookkaan oviaukon ansiosta autoon on odotettua vaivattomampi nousta – samoin kuin poistua – vaikka istuin on varsin matalalla. Takaistuimella on vähintäänkin taksiluokan – ellei jopa edustusautoluokan – tilat.
Virtaviivainen muotoilu saattaa verottaa tiloja, mutta se ei juurikaan tunnu, sillä myös tavaratilassa on reilusti tilaa. Takalasi nousee luukun mukana, joten myös lastausaukko on suuri. Perinteisen sedanin tavoin aukeava luukku olisikin vaatimattoman tuntuinen, sillä tavaratilassa on niin reilusti pituutta, että kontin perukoille valahtaneita tavaroita joutuu ihan kurottelemaan.
Pienen miinuksen – ei tosin tiloihin – coupémainen muotoilu kuitenkin tuo tullessaan: takaistuimen pääntuet verottavat melko paljon takanäkyvyyttä taustapelien kautta jopa silloin, kun ne eivät ole ylhäällä.
Toimiva ohjaamo
On ilmeisesti tyylikkään ulkonäön ”syytä”, että kun asettuu ratin taakse, niin mielen valtaa pieni pettymys. Sisätilojen yleisilme ei ole yhtä ylellisen tuntuinen, mitä olisi odottanut. Ei kojelautaa voi moittia, sillä se edustaa yllätyksetöntä Volkswagen-linjaa, ja hallintalitteet ovat käytön kannalta hyvillä paikoin.
Ajoasennossa ei ole moitittavaa, ja istuimet antavat hyvän tuen, joten niillä viihtyy pidempiäkin matkoja. Vain kojelaudan keskellä olevan – tyyliin sinänsä hyvin sopivan – analogisen kellon näyttö jää osittain piiloon paneelien muotojen taakse.
Kosketusnäyttö jakaa usein mielipiteet, mutta Arteonissa se toimii moitteetta ja on tyylikkään näköinen. Tyylikäs kiiltävä näyttö muuttuu tosin turhan nopeasti hieman nuhruisen näköiseksi, kun näyttöä koskettelee sormilla.
Digitaalisen mittariston näkymää voi muutella varsin laajalti. Pyöreät mittarit pienenevät, jos keskinäyttöön valitsee navigoitaessa karttanäkymän.
Oskari Pentti
Pientä lisäylellisyyttä saa koeajoautossa olleella Ambiente-sisävalopaketilla, joka mahdollistaa jalkatilojen, ovien ja kojelaudan valolistojen sekä kattovalon kirkkauden erillisen säätämisen. Kojelaudan ja ovien valolistojen värivalikoimassa on kolme vaihtoehtoa.
Elegantisti urheilullinen
Ulkonäkö lupaa sporttisuutta, mutta ainakin 150-hevosvoimaisella dieselillä varustetusta Volkswagen Arteon-mallista sitä on turha hakea – siis jos urheilullisuudeksi mieltää kovan alustan, tulisen kiihtyvyyden ja räyhäkät äänet. Mutta jos urheilullisuudeksi mieltää jämäkän jousituksen, neutraalin ja hyvän ajettavuuden sekä nopeasti reagoivan tarkan ohjauksen, niin Arteonista löytyy sporttisuutta. Arteonissa on siis ratamaisen sporttisuuden sijaan eleganttia urheilullisuutta.
Ajoasennon saa helposti sopivaksi, ja istuimet antavat hyvän tuen. Taakse jää reilusti tilaa, vaikka etuistuimilla olisi pidempijalkaisiakin.
Oskari Pentti
Iso Volkswagen reagoi ohjausliikkeeseen nopeasti ja koria suuremmin kallistelamatta. Täytyy myöntää, että Volkswagen Arteonin ratissa viihtyy mainiosti mutkateillä juuri sen aktiivisen ajettavuuden ansiosta. Kun nopeasti ohjausliikkeisiin reagoivaan käytökseen yhdistetään erilaisissa ajotilanteissa moitteettomasti toimiva napakka jousitus, niin kokonaisuus on viihdyttävä. Jousitus on kokonaisuuteen sopiva, sillä näillä spekseillä se pitää korin kallistelut vähäisinä, mutta se ei ole kuitenkaan niin kova, että mukavuus kärsisi.
Pienempien teiden lisäksi Volkswagen Arteonilla pärjää mainiosti myös suuremmilla teillä, sillä auton suuntavakavuus on hyvä, ja rennommin ajettaessa sen meno on eleettömän helppoa.
Hieno paketti
2-litraisen turbodiesel tarjoilee riittävästi voimaa, ja DSG-automaattivaihteisto tekee ajamisesta helppoa. Alkukiihdytyksissä moottorissa tuntuu olevan voimaa jopa rutkasti, mutta voimantunne hieman hiipuu suuremmilta nopeuksilta kiihdytettäessä. Koeajettua Arteonia ei voi kuitenkaan moittia nuhaiseksi, vaikka kiihtyvyys hieman hiipuukin alkulähdön jälkeen.
Myös taajama-ajossa tulee hyvin toimeen, ja vaihteisto vaihtaa nätisti erilaissa ajotilanteissa – tarjolla on normaaliasetuksen lisäksi sport-ohjelma. Manuaalinen vaihteiden käyttö onnistuu sekä keskikonsolin valitsimesta että ohjauspyörän siivekkeillä. Tai siiveke on ehkä hieman liioiteltu termi, sillä valitsimet ovat melko pienikokoiset.
Volkswagen Arteonissa on selkeää sukunäköä Passatin kanssa, mutta sen ilmeessä on kuitenkin omaa tyylikkyyttä ja enemmän särmää.
Oskari Pentti
Ruuhkaliikenteessä nytkyteltäessä sammutus-käynnistysautomatiikan ja DSG-vaihteiston yhteistyö saa hieman pyyhkeitä. Liikkeellelähdöt eivät aina ole soljuvan jouhevia varsinkaan silloin, jos pyrkii liikkeelle hiemankin ripeämpään tahtiin.
Se, onko Volkswagen Arteon CC:n seuraaja ja pohjautuuko se Passattiin, on sivuseikka, sillä kokonaisuus on onnistunut paketti hyvää ajettavuutta, mukavuutta ja tyylikkyyttä.
Volkswagen Arteonin tavaratila on kookas ja ennen kaikkea pitkä. Laajennetun kontin pohja ei ole aivan tasainen, mutta kuormausaukko on riittävän kokoinen.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tyyli Arteon on tyylikäs paketti, jonka virtaviivainen kori ei näytä niin kookkaalta, mitä se todellisuudessa on.
Ärsyttää: Käynnistysautomatiikka Hieman verkkaisesti toimivan käynnistysautomatiikan vuoksi liikkeellelähdöt ovat toisinaan nykiviä.
Yllättää: Tilat Tyylikkääseen coupémaiseen koriin on saatu reilut tilat sekä matkustajille että tavaroille.
Yhteenveto: Arteon on hienostuneen tyylikäs ja tilava kokonaisuus, joka sopii jopa edustusautoluokkaan. Tyylikkääseen ulkonäköön verrattuna auton sisäilme on hieman vaisu, mutta kokonaisuutena Arteon on varsin miellyttävä.
Tähdet: 4,5
Volkswagen Arteon Elegance 2,0 TDI 110 kW (150 hv) DSG automaatti
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, 340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 9,1 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus: 4,5 l/100 km, diesel CO2-päästöt 116 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4952 mm, l. 1871 mm, k. 1450 mm, akseliväli 2837 mm, omamassa 1643 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 563−1557 l, tankki 66 l
Hinta: 48 097 euroa, koeajoauto 59 735 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Koaksiaali sateessa
Børresenilta uusi jalustakaiutin
Ø Audio laajentaa
Lohikäärmeen jäljillä
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI