Volkswagen Transporter on erinomainen talviajossa.
Oskari Pentti
Paku puntariin - Koeajossa Volkswagen Transporter
Nelivetoinen Volkswagen Transporter näytti osaamistaan vaativassa talvikelissä.
Volkswagenin uusi Transporter valittiin vuoden 2016 pakettiautoksi. Koeajoimme aiemmin lyhytakselivälisen etuvedon, jossa oli 102-hevosvoimainen moottori ja manuaalivaihteisto. Transporterista on tarjolla myös meikäläiseen talveen paremmin sopiva vaihtoehto eli neliveto, jota kokeilimme 150-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna pitkäakselivälisenä versiona.
Kerrankin koeajoauto ja keli sattuivat kohdilleen paremmin kuin hyvin. Valitettavan usein käy niin, että urheilullisen auton koeajon aikana sataa vettä ja suorituskykymittaukset uhkaavat jäädä haaveeksi. Tai sitten nelivedon koeajon aikana lämpötila nousee reilusti plussalle, ja kaivattu lumi ja liukkaus valuvat sadevesiviemäriin.
Mutta Volkswagen Transporterin 4Motion-mallin koeajon aikana vallitsi auton kannalta ihannekeli: lumimyräkkä oli juuri riepotellut Etelä-Suomea.
Volkswagen Transporterin nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella.
Oskari Pentti
Perusajossa lähes etuvetoinen
Vetotapakiistely käy usein lähes yhtä kiivaana, kuin mitä kiistellään nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Toisten mielessä tavara-auton on oltava ehdottomasti takavetoinen, jolloin vetävillä pyörillä on kuorma päällä ajettaessa kuormaa ja eteneminen sen myötä varmempaa. Toisaalta kevytperäinen takaveto jää talvikeleillä helposti kiinni jopa lähes tasaisella tiellä.
Etuveto etenee puolestaan tyhjänä varmemmin, koska moottori takaa riittävästi painoa vetäville pyörille. Täydellä kuormalla etuvedon vetopito heikkenee jyrkissä ylämäissä, koska perä on keulaa alempana ja painoa siirtyy taka-akselille. Transporter 4Motionilla ajavan ei tarvitse ottaa osaa vetotapakeskusteluun, sillä tässä mallissa vetotapa ei ole kompromissi.
Normaaleissa ajotilanteissa – silloin, kun pito on hyvä – Haldex-kytkimellä toteutettu nelivetoinen on 95-prosenttisesti etuvetoinen. Kun etupyörien pito heikentyy, sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa voimaa taka-akselille enimmillään jakosuhteella 50:50.
Takapyöräveto yhtyy leikkiin mukaan riittävän aktiivisesti, ja sutiminen on liikkeellelähdöissä olematonta muulloin paitsi silloin, jos kaikki pyörät pyrkivät sutimaan. Tämä tuntui olevan mahdollista, kun tienpinta oli liukkaimmillaan ja kytkinpolkimen vapautti huolettomammin ja runttasi kaasun heti pohjaan.
AdBlue-lisäainetta käyttävän Euro 6 -päästönormit täyttävän 150-hevosvoimaisen turbodieselin voimavarat riittävät varsin hyvin.
Nelivetoisuus ei tee Volkswagen Transporterista maasturia, mutta eteneminen on kaksivetoiseen verrattuna varmempaa pak-summassakin hangessa.
Oskari Pentti
Ei maastomönkijäksi
Korkeahko maavara auttaa etenemisessä melkoisesti. Volkswagen Tranporter 4Motion etenee paksummassakin hangessa kakomatta, jos ajoalusta mahdollistaa kohtalaisen vauhdinpidon. Pelkkä neliveto ei kuitenkaan tee autosta maastoautoa. Jos on edettävä kävelynopeutta ja noustava ylämäkeen, Transporterin ykkösen välitys ei ole riittävän tiheä ja moottori sammahtaa.
Pitää kuitenkin muistaa, että Volkswagen Transporteria ei ole tarkoitettu maastomönkijäksi. Ja siinä vaiheessa, kun kaksivetoisen pakettiauton kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, 4Motion puksuttaa eteenpäin ilman vaikeuksia.
Eritoten tavaraautossa nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella. Nelivetoisella ajettaessa ei tarvitse miettiä, lastaako tavarat kuormatilan etu- vai takapäähän, jotta vetävillä pyörillä olisi riittävästi painoa. Eikä ensimmäisten lumisateiden tullessa tarvitse heti huolestua siitä, pääseekö tavaroiden kanssa perille – useimmiten nimittäin pääsee! Varsin hyvä maavara mahdollistaa parkkipaikan hakemisen myös auravallin toiselta puolelta.
Henkilöautomaista ajettavuutta
T6 Transporterin ohjaamo ja ajettavuus ovat varsin henkilöautomaiset. Kolmelle rekisteröidyn ohjaamon tilat riittävät kohtalaisen hyvin, mutta suotavaa on, että keskimmäinen matkaaja on hieman sirompirakenteinen.
Kolmelle rotevalle miehelle on sivuttaissuunnassa hieman tiivis tunnelma, ja turvavöitä kiinnitettäessä vaaditaan taiturointia, sillä turvavöiden lukot jäävät pakaroiden alle. Kojelautaan istutetun vaihteenvalitsimen kotelointi verottaa hieman keskipaikkalaisen polvitilaa.
Volkswagen Transporterin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Vaihteenvalitsimen vaatima kotelointi rajoittaa hieman jalkojen asentoa keskipaikalla.
Oskari Pentti
Hallintalaitteet ovat varsin henkilöautomaisilla paikoilla. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kytkimet löytyvät katosta taustapeilin takaa. Paikka on ihan luonteva ja lämmittimen käyttäminen helppoa.
Henkilöautomaisesta ohjaamosta ja ajettavuudesta huolimatta kokonaisuus on kuitenkin hyvin toimiva tavaraauto. Selkeämuotoisessa kuormatilassa on kunnolliset kuormansidontalenkit ja helppokäyttöiset luukut.
Kuten tavara-autossa kuuluukin on kuormatila selkeä ja ovet aukeavat riittävästi.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Pito. Nelivetoisen Volkswagen Transporterin pito on todella hyvä ja eteneminen vakaata.
Ärsyttää: Neljä vuodenaikaa. Olisipa aina talvi, sillä Transporter 4Motion on parhaimmillaan liukkailla keleillä.
Yllättää: Henkilöautomaisuus. Transporter on yllättävän henkilöautomainen niin ajettavuuden kuin ohjaamon osalta.
Yhteenveto: Neliveto ei tee Transporterista maastoautoa, vaikka se parantaakin pakettiauton etenemiskykyä. Ykkösen välitys on maastoajoon liian pitkä. Vetotapa on kuitenkin paras mahdollinen juuri tavara-autoon, sillä näin pito riittää hyvin sekä tyhjänä että täyteen kuormattuna.
Volkswagen Transporter Pitkä 2.0 TDI 110 kW 4Motion
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3250–3750 r/min, 340 Nm/1500–3000 r/min Suorituskyky 0−100 km/h ei ilm., huippunopeus 179 km/h
Kulutus: 6,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 174 g/km
Voimansiirto: M6, neliveto
Mitat: p. 5304 mm, l. 1904 mm, k. 1990 mm, akseliväli 3400 mm, omamassa 2011 kg, kantavuus 990 kg, perävaunu jarruin/jarrutta 2500/750 kg, tankki 80 l
Tavaratila: p. 2605/2800 mm, l. 1700 mm, k. 1 410 mm, tilavuus 6,7 m3
Hinta: 43 402 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Marantzin langaton pallo
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Täyttä kultaa
Uusi vahvistin Roksanilta
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI