Volkswagen Transporter on erinomainen talviajossa.

Volkswagen Transporter on erinomainen talviajossa.

Oskari Pentti

Paku puntariin - Koeajossa Volkswagen Transporter

Nelivetoinen Volkswagen Transporter näytti osaamistaan vaativassa talvikelissä.

Auto Bild.Koeajot

Volks­wa­ge­nin uu­si Trans­por­ter va­lit­tiin vuo­den 2016 pa­ket­ti­au­tok­si. Ko­ea­joim­me ai­em­min ly­hy­tak­se­li­vä­li­sen etu­ve­don, jos­sa oli 102-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri ja ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Trans­por­te­ris­ta on tar­jol­la myös mei­kä­läi­seen tal­veen pa­rem­min so­pi­va vaih­to­eh­to eli ne­li­ve­to, jota ko­kei­lim­me 150-he­vos­voi­mai­sel­la moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na pit­kä­ak­se­li­vä­li­se­nä ver­si­o­na.

Ker­ran­kin ko­ea­jo­au­to ja keli sat­tui­vat koh­dil­leen pa­rem­min kuin hy­vin. Va­li­tet­ta­van usein käy niin, et­tä ur­hei­lul­li­sen au­ton ko­ea­jon ai­ka­na sa­taa vet­tä ja suo­ri­tus­ky­ky­mit­tauk­set uh­kaa­vat jää­dä haa­veek­si. Tai sit­ten ne­li­ve­don ko­ea­jon ai­ka­na läm­pö­ti­la nou­see rei­lus­ti plus­sal­le, ja kai­vat­tu lumi ja liuk­kaus va­lu­vat sa­de­ve­si­vie­mä­riin.

Mut­ta Volks­wa­gen Trans­por­te­rin 4Mo­ti­on-mal­lin ko­ea­jon ai­ka­na val­lit­si au­ton kan­nal­ta ihan­ne­ke­li: lu­mi­my­räk­kä oli juu­ri rie­po­tel­lut Ete­lä-Suo­mea.

Volkswagen Transporterin nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella.

Volkswagen Transporterin nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella.

Oskari Pentti

Pe­ru­sa­jos­sa lä­hes etu­ve­toi­nen

Ve­to­ta­pa­kiis­te­ly käy usein lä­hes yh­tä kii­vaa­na, kuin mitä kiis­tel­lään nas­ta- ja kit­ka­ren­kai­den pa­rem­muu­des­ta. Tois­ten mie­les­sä ta­va­ra-au­ton on ol­ta­va eh­dot­to­mas­ti ta­ka­ve­toi­nen, jol­loin ve­tä­vil­lä pyö­ril­lä on kuor­ma pääl­lä ajet­ta­es­sa kuor­maa ja ete­ne­mi­nen sen myö­tä var­mem­paa. Toi­saal­ta ke­vyt­pe­räi­nen ta­ka­ve­to jää tal­vi­ke­leil­lä hel­pos­ti kiin­ni jopa lä­hes ta­sai­sel­la tiel­lä.

Etu­ve­to ete­nee puo­les­taan tyh­jä­nä var­mem­min, kos­ka moot­to­ri ta­kaa riit­tä­väs­ti pai­noa ve­tä­vil­le pyö­ril­le. Täy­del­lä kuor­mal­la etu­ve­don ve­to­pi­to heik­ke­nee jyr­kis­sä ylä­mäis­sä, kos­ka perä on keu­laa alem­pa­na ja pai­noa siir­tyy taka-ak­se­lil­le. Trans­por­ter 4Mo­ti­o­nil­la aja­van ei tar­vit­se ot­taa osaa ve­to­ta­pa­kes­kus­te­luun, sil­lä täs­sä mal­lis­sa ve­to­ta­pa ei ole komp­ro­mis­si.

Nor­maa­leis­sa ajo­ti­lan­teis­sa – sil­loin, kun pito on hyvä – Hal­dex-kyt­ki­mel­lä to­teu­tet­tu ne­li­ve­toi­nen on 95-pro­sent­ti­ses­ti etu­ve­toi­nen. Kun etu­pyö­rien pito hei­ken­tyy, säh­köi­ses­ti oh­jat­tu mo­ni­le­vy­kyt­kin ja­kaa voi­maa taka-ak­se­lil­le enim­mil­lään ja­ko­suh­teel­la 50:50.

Ta­ka­pyö­rä­ve­to yh­tyy leik­kiin mu­kaan riit­tä­vän ak­tii­vi­ses­ti, ja su­ti­mi­nen on liik­keel­le­läh­döis­sä ole­ma­ton­ta muul­loin pait­si sil­loin, jos kaik­ki pyö­rät pyr­ki­vät su­ti­maan. Tämä tun­tui ole­van mah­dol­lis­ta, kun tien­pin­ta oli liuk­kaim­mil­laan ja kyt­kin­pol­ki­men va­paut­ti huo­let­to­mam­min ja runt­ta­si kaa­sun heti poh­jaan.

AdB­lue-li­sä­ai­net­ta käyt­tä­vän Eu­ro 6 -pääs­tö­nor­mit täyt­tä­vän 150-he­vos­voi­mai­sen tur­bo­die­se­lin voi­ma­va­rat riit­tä­vät var­sin hy­vin.

Nelivetoisuus ei tee Volkswagen Transporterista maasturia, mutta eteneminen on kaksivetoiseen verrattuna varmempaa pak-summassakin hangessa.

Nelivetoisuus ei tee Volkswagen Transporterista maasturia, mutta eteneminen on kaksivetoiseen verrattuna varmempaa pak-summassakin hangessa.

Oskari Pentti

Ei maas­to­mön­ki­jäk­si

Kor­ke­ah­ko maa­va­ra aut­taa ete­ne­mi­ses­sä mel­koi­ses­ti. Volks­wa­gen Tran­por­ter 4Mo­ti­on ete­nee pak­sum­mas­sa­kin han­ges­sa ka­ko­mat­ta, jos ajo­a­lus­ta mah­dol­lis­taa koh­ta­lai­sen vauh­din­pi­don. Pelk­kä ne­li­ve­to ei kui­ten­kaan tee au­tos­ta maas­to­au­toa. Jos on edet­tä­vä kä­ve­ly­no­peut­ta ja nous­ta­va ylä­mä­keen, Trans­por­te­rin yk­kö­sen vä­li­tys ei ole riit­tä­vän ti­heä ja moot­to­ri sam­mah­taa.

Pi­tää kui­ten­kin muis­taa, et­tä Volks­wa­gen Trans­por­te­ria ei ole tar­koi­tet­tu maas­to­mön­ki­jäk­si. Ja sii­nä vai­hees­sa, kun kak­si­ve­toi­sen pa­ket­ti­au­ton kans­sa jou­tuu te­ke­mään to­sis­saan töi­tä, 4Mo­ti­on puk­sut­taa eteen­päin il­man vai­keuk­sia.

Eri­to­ten ta­va­raa­u­tos­sa ne­li­ve­toi­suus tun­tuu ole­van op­ti­maa­li­nen voi­man­siir­to­ta­pa var­sin­kin tal­vel­la. Ne­li­ve­toi­sel­la ajet­ta­es­sa ei tar­vit­se miet­tiä, las­taa­ko ta­va­rat kuor­ma­ti­lan etu- vai ta­ka­pää­hän, jot­ta ve­tä­vil­lä pyö­ril­lä oli­si riit­tä­väs­ti pai­noa. Ei­kä en­sim­mäis­ten lu­mi­sa­tei­den tul­les­sa tar­vit­se heti huo­les­tua sii­tä, pää­see­kö ta­va­roi­den kans­sa pe­ril­le – useim­mi­ten ni­mit­täin pää­see! Var­sin hyvä maa­va­ra mah­dol­lis­taa park­ki­pai­kan ha­ke­mi­sen myös au­ra­val­lin toi­sel­ta puo­lel­ta.

Hen­ki­lö­au­to­mais­ta ajet­ta­vuut­ta

T6 Trans­por­te­rin oh­jaa­mo ja ajet­ta­vuus ovat var­sin hen­ki­lö­au­to­mai­set. Kol­mel­le re­kis­te­röi­dyn oh­jaa­mon ti­lat riit­tä­vät koh­ta­lai­sen hy­vin, mut­ta suo­ta­vaa on, et­tä kes­kim­mäi­nen mat­kaa­ja on hie­man si­rom­pi­ra­ken­tei­nen.

Kol­mel­le ro­te­val­le mie­hel­le on si­vut­tais­suun­nas­sa hie­man tii­vis tun­nel­ma, ja tur­va­vöi­tä kiin­ni­tet­tä­es­sä vaa­di­taan tai­tu­roin­tia, sil­lä tur­va­vöi­den lu­kot jää­vät pa­ka­roi­den al­le. Ko­je­lau­taan is­tu­te­tun vaih­teen­va­lit­si­men ko­te­loin­ti ve­rot­taa hie­man kes­ki­paik­ka­lai­sen pol­vi­ti­laa.

Volkswagen Transporterin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Vaihteenvalitsimen vaatima kotelointi rajoittaa hieman jalkojen asentoa keskipaikalla.

Volkswagen Transporterin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Vaihteenvalitsimen vaatima kotelointi rajoittaa hieman jalkojen asentoa keskipaikalla.

Oskari Pentti

Hal­lin­ta­lait­teet ovat var­sin hen­ki­lö­au­to­mai­sil­la pai­koil­la. Polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen li­sä­läm­mit­ti­men kyt­ki­met löy­ty­vät ka­tos­ta taus­ta­pei­lin ta­kaa. Paik­ka on ihan luon­te­va ja läm­mit­ti­men käyt­tä­mi­nen help­poa.

Hen­ki­lö­au­to­mai­ses­ta oh­jaa­mos­ta ja ajet­ta­vuu­des­ta huo­li­mat­ta ko­ko­nai­suus on kui­ten­kin hy­vin toi­mi­va ta­va­raa­u­to. Sel­ke­ä­muo­toi­ses­sa kuor­ma­ti­las­sa on kun­nol­li­set kuor­man­si­don­ta­len­kit ja help­po­käyt­töi­set luu­kut.

Kuten tavara-autossa kuuluukin on kuormatila selkeä ja ovet aukeavat riittävästi.

Kuten tavara-autossa kuuluukin on kuormatila selkeä ja ovet aukeavat riittävästi.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Pito. Ne­li­ve­toi­sen Volks­wa­gen Trans­por­te­rin pito on to­del­la hyvä ja ete­ne­mi­nen va­kaa­ta.

Är­syt­tää: Nel­jä vuo­de­nai­kaa. Oli­si­pa ai­na tal­vi, sil­lä Trans­por­ter 4Mo­ti­on on par­haim­mil­laan liuk­kail­la ke­leil­lä.

Yl­lät­tää: Hen­ki­lö­au­to­mai­suus. Trans­por­ter on yl­lät­tä­vän hen­ki­lö­au­to­mai­nen niin ajet­ta­vuu­den kuin oh­jaa­mon osal­ta.

Yh­teen­ve­to: Ne­li­ve­to ei tee Trans­por­te­ris­ta maas­to­au­toa, vaik­ka se pa­ran­taa­kin pa­ket­ti­au­ton ete­ne­mis­ky­kyä. Yk­kö­sen vä­li­tys on maas­to­a­joon lii­an pit­kä. Ve­to­ta­pa on kui­ten­kin pa­ras mah­dol­li­nen juu­ri ta­va­ra-au­toon, sil­lä näin pito riit­tää hy­vin sekä tyh­jä­nä et­tä täy­teen kuor­mat­tu­na.

Volks­wa­gen Trans­por­ter Pit­kä 2.0 TDI 110 kW 4Mo­ti­on

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3250–3750 r/min, 340 Nm/1500–3000 r/min Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h ei ilm., huip­pu­no­peus 179 km/h

Ku­lu­tus: 6,6 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 174 g/km

Voi­man­siir­to: M6, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 5304 mm, l. 1904 mm, k. 1990 mm, ak­se­li­vä­li 3400 mm, oma­mas­sa 2011 kg, kan­ta­vuus 990 kg, pe­rä­vau­nu jar­ruin/jar­rut­ta 2500/750 kg, tank­ki 80 l

Ta­va­ra­ti­la: p. 2605/2800 mm, l. 1700 mm, k. 1 410 mm, ti­la­vuus 6,7 m3

Hin­ta: 43 402 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN