Volkswagen Transporter on erinomainen talviajossa.
Oskari Pentti
Paku puntariin - Koeajossa Volkswagen Transporter
Nelivetoinen Volkswagen Transporter näytti osaamistaan vaativassa talvikelissä.
Volkswagenin uusi Transporter valittiin vuoden 2016 pakettiautoksi. Koeajoimme aiemmin lyhytakselivälisen etuvedon, jossa oli 102-hevosvoimainen moottori ja manuaalivaihteisto. Transporterista on tarjolla myös meikäläiseen talveen paremmin sopiva vaihtoehto eli neliveto, jota kokeilimme 150-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna pitkäakselivälisenä versiona.
Kerrankin koeajoauto ja keli sattuivat kohdilleen paremmin kuin hyvin. Valitettavan usein käy niin, että urheilullisen auton koeajon aikana sataa vettä ja suorituskykymittaukset uhkaavat jäädä haaveeksi. Tai sitten nelivedon koeajon aikana lämpötila nousee reilusti plussalle, ja kaivattu lumi ja liukkaus valuvat sadevesiviemäriin.
Mutta Volkswagen Transporterin 4Motion-mallin koeajon aikana vallitsi auton kannalta ihannekeli: lumimyräkkä oli juuri riepotellut Etelä-Suomea.
Volkswagen Transporterin nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella.
Oskari Pentti
Perusajossa lähes etuvetoinen
Vetotapakiistely käy usein lähes yhtä kiivaana, kuin mitä kiistellään nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Toisten mielessä tavara-auton on oltava ehdottomasti takavetoinen, jolloin vetävillä pyörillä on kuorma päällä ajettaessa kuormaa ja eteneminen sen myötä varmempaa. Toisaalta kevytperäinen takaveto jää talvikeleillä helposti kiinni jopa lähes tasaisella tiellä.
Etuveto etenee puolestaan tyhjänä varmemmin, koska moottori takaa riittävästi painoa vetäville pyörille. Täydellä kuormalla etuvedon vetopito heikkenee jyrkissä ylämäissä, koska perä on keulaa alempana ja painoa siirtyy taka-akselille. Transporter 4Motionilla ajavan ei tarvitse ottaa osaa vetotapakeskusteluun, sillä tässä mallissa vetotapa ei ole kompromissi.
Normaaleissa ajotilanteissa – silloin, kun pito on hyvä – Haldex-kytkimellä toteutettu nelivetoinen on 95-prosenttisesti etuvetoinen. Kun etupyörien pito heikentyy, sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa voimaa taka-akselille enimmillään jakosuhteella 50:50.
Takapyöräveto yhtyy leikkiin mukaan riittävän aktiivisesti, ja sutiminen on liikkeellelähdöissä olematonta muulloin paitsi silloin, jos kaikki pyörät pyrkivät sutimaan. Tämä tuntui olevan mahdollista, kun tienpinta oli liukkaimmillaan ja kytkinpolkimen vapautti huolettomammin ja runttasi kaasun heti pohjaan.
AdBlue-lisäainetta käyttävän Euro 6 -päästönormit täyttävän 150-hevosvoimaisen turbodieselin voimavarat riittävät varsin hyvin.
Nelivetoisuus ei tee Volkswagen Transporterista maasturia, mutta eteneminen on kaksivetoiseen verrattuna varmempaa pak-summassakin hangessa.
Oskari Pentti
Ei maastomönkijäksi
Korkeahko maavara auttaa etenemisessä melkoisesti. Volkswagen Tranporter 4Motion etenee paksummassakin hangessa kakomatta, jos ajoalusta mahdollistaa kohtalaisen vauhdinpidon. Pelkkä neliveto ei kuitenkaan tee autosta maastoautoa. Jos on edettävä kävelynopeutta ja noustava ylämäkeen, Transporterin ykkösen välitys ei ole riittävän tiheä ja moottori sammahtaa.
Pitää kuitenkin muistaa, että Volkswagen Transporteria ei ole tarkoitettu maastomönkijäksi. Ja siinä vaiheessa, kun kaksivetoisen pakettiauton kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, 4Motion puksuttaa eteenpäin ilman vaikeuksia.
Eritoten tavaraautossa nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella. Nelivetoisella ajettaessa ei tarvitse miettiä, lastaako tavarat kuormatilan etu- vai takapäähän, jotta vetävillä pyörillä olisi riittävästi painoa. Eikä ensimmäisten lumisateiden tullessa tarvitse heti huolestua siitä, pääseekö tavaroiden kanssa perille – useimmiten nimittäin pääsee! Varsin hyvä maavara mahdollistaa parkkipaikan hakemisen myös auravallin toiselta puolelta.
Henkilöautomaista ajettavuutta
T6 Transporterin ohjaamo ja ajettavuus ovat varsin henkilöautomaiset. Kolmelle rekisteröidyn ohjaamon tilat riittävät kohtalaisen hyvin, mutta suotavaa on, että keskimmäinen matkaaja on hieman sirompirakenteinen.
Kolmelle rotevalle miehelle on sivuttaissuunnassa hieman tiivis tunnelma, ja turvavöitä kiinnitettäessä vaaditaan taiturointia, sillä turvavöiden lukot jäävät pakaroiden alle. Kojelautaan istutetun vaihteenvalitsimen kotelointi verottaa hieman keskipaikkalaisen polvitilaa.
Volkswagen Transporterin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Vaihteenvalitsimen vaatima kotelointi rajoittaa hieman jalkojen asentoa keskipaikalla.
Oskari Pentti
Hallintalaitteet ovat varsin henkilöautomaisilla paikoilla. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kytkimet löytyvät katosta taustapeilin takaa. Paikka on ihan luonteva ja lämmittimen käyttäminen helppoa.
Henkilöautomaisesta ohjaamosta ja ajettavuudesta huolimatta kokonaisuus on kuitenkin hyvin toimiva tavaraauto. Selkeämuotoisessa kuormatilassa on kunnolliset kuormansidontalenkit ja helppokäyttöiset luukut.
Kuten tavara-autossa kuuluukin on kuormatila selkeä ja ovet aukeavat riittävästi.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Pito. Nelivetoisen Volkswagen Transporterin pito on todella hyvä ja eteneminen vakaata.
Ärsyttää: Neljä vuodenaikaa. Olisipa aina talvi, sillä Transporter 4Motion on parhaimmillaan liukkailla keleillä.
Yllättää: Henkilöautomaisuus. Transporter on yllättävän henkilöautomainen niin ajettavuuden kuin ohjaamon osalta.
Yhteenveto: Neliveto ei tee Transporterista maastoautoa, vaikka se parantaakin pakettiauton etenemiskykyä. Ykkösen välitys on maastoajoon liian pitkä. Vetotapa on kuitenkin paras mahdollinen juuri tavara-autoon, sillä näin pito riittää hyvin sekä tyhjänä että täyteen kuormattuna.
Volkswagen Transporter Pitkä 2.0 TDI 110 kW 4Motion
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3250–3750 r/min, 340 Nm/1500–3000 r/min Suorituskyky 0−100 km/h ei ilm., huippunopeus 179 km/h
Kulutus: 6,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 174 g/km
Voimansiirto: M6, neliveto
Mitat: p. 5304 mm, l. 1904 mm, k. 1990 mm, akseliväli 3400 mm, omamassa 2011 kg, kantavuus 990 kg, perävaunu jarruin/jarrutta 2500/750 kg, tankki 80 l
Tavaratila: p. 2605/2800 mm, l. 1700 mm, k. 1 410 mm, tilavuus 6,7 m3
Hinta: 43 402 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pakettifarmari Land Rover Discovery pystyy moneen.
Juha Peltonen
Pakettifarmari Land Rover Discovery pystyy moneen.
Juha Peltonen
Hyundai i40 :n muodot ovat kohdillaan.
Harry Kuurio
Hyundai i40 :n muodot ovat kohdillaan.
Harry Kuurio
Detailing Universityn kantavana ajatuksena on koota maailman parhaat autonhoidon ammattilaiset yhteen paikkaan oppimaan toisiltaan. Kuvassa Rolls-Royce viiden päivän huoltamisen jälkeen.
Henri Posa
Detailing Universityn kantavana ajatuksena on koota maailman parhaat autonhoidon ammattilaiset yhteen paikkaan oppimaan toisiltaan. Kuvassa Rolls-Royce viiden päivän huoltamisen jälkeen.
Henri Posa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
Ohoh! Näin Sveitsin armeijan ajokista tuli cool Off-Road Restomod!
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Mielenkiintoinen retroritari
London Classic Car Show: Tätä autoa valmistettiin tasan 99 kappaletta
Auto Bild 2/2019
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
Ajele täydellä akulla - Kaikki käynnistysakuista ja apuvirrasta
Miten renkaat tulisi säilyttää?
Viisipäiväisessä Detailing Universityssä viedään autohoito äärimmilleen
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
Melkoinen lumitykki
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Koeajossa Škoda Rapid Spaceback: Muuttui pirteämmän näköiseksi!
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Koeajossa BMW X3 xDrive 20d A: Korkealuokkainen haastaja
Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee
Koeajossa värikkäästi omanlainen Citroën C3 Aircross
Koeajossa robottimainen Opel Karl
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeännäköavustinta
Kuuleeko auto? Kaikki autojen äänikomennoista
FOKUS MEDIA
Cayinilta vuosikertavahvistin 845-pääteputkella
Tasokkaita hybridivahvistimia Ranskasta
Maailman pisin vaellus
Ihastu! Vuoden värit ovat Koralli ja Flamingo
5 x Kauneimmat kuviolliset villamatot
Roonilta oppiva radio
Diptyque Audion isodynaamiset kaiuttimet
Optoman projektori korvaa TV:n
Kokeilussa Stax SRM-D10 -kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Näin Beetle GSR on muuttunut vuosien saatossa
Le Mans -erikoisnäyttely Genevessä
Mullistava Cactus – turvatyyny sisäkatossa
Tyrmäys ekassa erässä: Tata Nanolle nolla tähteä törmäystestissä!
Ohjaustehostin ja automaattilaatikko – pelastavatko ne maailman halvimman auton?
Neljä muskeliautoa – mutta yksi on useimmille täysin outo lintu
Mitä ihmettä – tässä oikeassa Porschessa on vain kolme hevosvoimaa!
AvtoVAZ tähyilee hurjaa markkinaosuutta Venäjällä
Kummitusvalkoinen – siinäpä hiuksia nostattava autonväri!
Muikea erikoismalli – vain todellisille asiantuntijoille
UUTTA
KOEAJOT
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Mazda: Uusi katumaasturi esitellään Genèvessä
Buggy suorittaa paluun – se on nyt täyssähköinen
V8-Magazine kisaa vuoden 2018 kannesta
Valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa ‒ siis määrätyissä töissä
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Seat Leon 1.5 TGI Evo: Nyt saatavilla kaasukäyttöisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Kova uutinen: Täysin odottamaton automerkki saavutti historiansa kovimman myyntituloksen!
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Renault Kadjar: Katumaasturi uudistui näyttävästi
Käytetty:Ensimmäisen sukupolven Audi A4 Avant, vm. 1995–2001