Al Jolsonin ultraharvinainen Packard huutokaupattiin yli 1 100 000 taalalla

RM Auction'sin St. John'sin huutokaupan super­har­vi­nai­suuksia edusti 1932 Packard Twin Six Individual Custom Convertible Sedan, joka toimitettiin uutena kuuluisalle amerikkalaiselle laulajalle ja näyttelijälle, Al Jolsonille. Se myytiin yli 1 000 000 dollarilla.

Auto Bild.Uutiset

RM Auc­ti­on'sin St. John'sin huu­to­kau­pan su­per­har­vi­nai­suuk­sia edus­ti 1932 Pac­kard Twin Six In­di­vi­du­al Cus­tom Con­ver­tib­le Se­dan, joka toi­mi­tet­tiin uu­te­na kuu­lui­sal­le ame­rik­ka­lai­sel­le lau­la­jal­le ja näyt­te­li­jäl­le, Al Jol­so­nil­le. Au­to mak­soi uu­te­na to­del­la pal­jon, 6 600 taa­laa.

Kuka Al Jol­son oi­kein oli? Hän oli syn­ty­jään Asa Yo­el­son ja läh­töi­sin 1880-lu­vun lo­pun tsaa­ri­na­jan Ve­nä­jäl­tä. Jol­son läh­ti siir­to­lai­sek­si Ame­rik­kaan 10-vuo­ti­aa­na ja hä­nen huip­pu­ta­son lau­lu­ää­nen­sä sekä tans­si­mi­sen ja näyt­te­le­mi­sen lah­jat toi­vat hä­nel­le lem­pi­ni­men “Maa­il­man Pa­ras Viih­dyt­tä­jä”.

Vaik­ka Jol­son le­vyt­ti enem­män kuin 200 le­vyä ja esiin­tyi kym­me­nis­sä elo­ku­vis­sa ja näy­tel­mis­sä, hä­nen roo­lin­sa maa­il­man en­sim­mäi­ses­sä oi­ke­as­sa puhe-elo­ku­vas­sa ni­mel­tä The Jazz Sin­ger tuot­ti lä­pi­mur­ron.

Jos ih­met­te­let­te kas­vo­jen vä­riä omiin muis­ti­ku­viin, niin on syy­tä mai­ni­ta, et­tä Jol­son esiin­tyi usein “mus­ta­kas­vo­na,” näy­tel­len af­rik­ka­lais-ame­rik­ka­lais­ta.

Hei­nä­kuun 30. päi­vän RM Auc­ti­ons'in huu­to­kau­pas­sa Jol­so­nin Pac­kard Twin Six on­nis­tui mur­ta­maan maa­gi­sen mil­joo­nan dol­la­rin ra­jan, ke­rä­ten hui­ke­at 1 100 000 dol­la­ria san­kan ylei­sö­jou­kon edes­sä. Diet­rich’in eri­kois­ko­ril­la va­rus­tet­tua Pac­kar­dia teh­tiin vain kak­si, ei­kä kum­paa­kaan ole käy­tän­nös­sä näh­ty vii­mei­seen 50 vuo­teen.

Ky­sees­sä on lä­hem­min tar­kas­tel­len Mo­del 1006, jon­ka si­vu­vent­tii­li­tyyp­pi­nen V12 ke­hit­tää 160 hv. Is­ku­ti­la­vuut­ta saa­daan 445 kuu­ti­o­tuu­maa. Vaih­teis­to on kol­mi­vaih­tei­nen, synk­ro­noi­tu kä­si­vaih­teis­to ja jou­si­tuk­ses­sa on nel­jät puo­liel­lip­ti­set leh­ti­jou­set. Taka-ak­se­lis­to on eril­lis­jou­si­tet­tu ja Pac­kar­dis­sa on sää­det­tä­vät, te­hos­te­tut ne­li­pyö­rä­jar­rut. Ak­se­li­vä­li on 147 tuu­maa.

Pac­kard Twel­ve oli ai­kan­sa eh­dot­to­mas­ti upeim­pia kä­si­työ­tai­don näyt­tei­tä, ää­ret­tö­män mat­ka­mu­ka­va au­to, joka liik­kui va­kaas­ti kuin tank­ki ja jon­ka 12-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri käy kuin kuis­kaus.

It­se asi­as­sa Pac­kar­din Twel­ve-mal­lin ei pi­tä­nyt kos­kaan to­teu­tua. Mal­lin his­to­ria liit­tyy Cor­din L-29 -mal­liin sekä mai­neik­kai­siin, eri­tyi­sel­lä Mil­ler-tyyp­pi­sel­lä moot­to­ril­la to­teu­tet­tui­hin etu­ve­toi­siin (!) kil­pa-au­toi­hin. Pac­kar­din joh­to oli kiin­nos­tu­nut etu­ve­to­a­ja­tuk­ses­ta ja val­mis­ti pro­to­tyy­pin. Pää­tet­tiin luo­da 12-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tätä mal­lia var­ten, sil­lä ly­hy­em­pi V12 tar­jo­si etu­ve­to-to­teu­tuk­ses­sa enem­män jous­ta­vuut­ta ver­ra­tu­na mer­kin lu­jaan suo­raan kah­dek­sik­koon.

Laa­ja­mit­tai­set tes­tit toi­vat kui­ten­kin esiin heik­kouk­sia etu­ve­toi­sen alus­ta­suun­nit­te­lus­sa, ja sa­mal­la ke­hi­tys­kus­tan­nuk­set ko­ho­si­vat pil­viin. Toi­saal­ta Ca­dil­lac oli käyn­nis­tä­nyt mo­ni­sy­lin­te­ris­ten so­dan uu­sien V16- ja V12-moot­to­rien­sa myö­tä, jol­loin Pac­kar­din pii­ri­myy­jiin koh­dis­tui val­ta­via pai­nei­ta.

Pää­tet­tiin asen­taa uu­si V12 Pac­kar­din ko­e­tul­le De­lu­xe Eight -alus­tal­le. Tu­lok­se­na oli Twin Six, jol­la kun­ni­oi­tet­tiin Pac­kar­din en­sim­mäis­tä V12-moot­to­ria; se oli esi­tel­ty yli 15 vuot­ta ai­em­min.

 

Teks­ti: J. Pel­to­nen

Kuva: RM Auc­ti­ons

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN