Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattava hybridi: Toimintamatkaa sähköllä jopa 66 km

Audi A3 Sportback 40 TFSI e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Auto Bild.Uutiset

Jopa 66 ki­lo­met­riä toi­min­ta­mat­kaa säh­köl­lä (WLTP) ja 150 kW (204 hv) te­hoa: Au­di esit­te­lee uu­den A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­van hyb­ri­din.

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­va hyb­ri­di on pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön säh­köl­lä ajet­ta­es­sa. Se tar­jo­aa ur­hei­lul­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä kor­ke­al­la hyö­ty­suh­teel­la ja pi­tää si­säl­lään kaik­ki Au­di A3-mal­lis­ton vah­vuu­det. Suo­meen Au­di A3 Sport­bac­kin la­dat­ta­va hyb­ri­di saa­puu lop­pu­vuo­des­ta.

Au­di jat­kaa säh­kö­au­to­mal­lis­ton­sa laa­jen­ta­mis­ta uu­del­la Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä. Au­di A6, A7, A8, Q5 ja Q7 -mal­lien la­dat­ta­vat hyb­ri­di­ver­si­ot on jo esi­tel­ty ai­kai­sem­min ja nyt kom­pak­tin ko­ko­luo­kan mal­li saa oman­sa.

Uu­si Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­va hyb­ri­di seu­raa täy­sin uu­dis­tu­nee­na edel­tä­jään­sä A3 Sport­back e-tro­nia. Au­di A3-mal­lis­ton la­dat­ta­van hyb­ri­din toi­nen, te­hok­kaam­pi ja vie­lä­kin ur­hei­lul­li­sem­pi ver­sio seu­raa myö­hem­min.

TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­van hyb­ri­din polt­to­moot­to­ri­na toi­mii 1,4 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri. Ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 110 kW (150 hv) ja vään­töä yli 250 Nm.

Säh­kö­moot­to­ri on kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, joka tuot­taa te­hoa 85 kW ja vään­töä 330 Nm. Ku­ten edel­tä­jän­sä­kin, se on va­rus­tet­tu kuu­si­vaih­tei­sel­la S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la, mut­ta on ke­vy­em­pi ja kom­pak­tim­pi kuin en­nen.

Yh­des­sä 1,4 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri tuot­ta­vat te­hoa 150 kW (204 hv). Yh­des­sä työs­ken­nel­les­sään mak­si­maa­lis­ta vään­töä on käy­tös­sä jopa 350 Nm.

Kom­pak­ti­luo­kan la­dat­ta­va hyb­ri­di kiih­tyy 0–100 km/h 7,6 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 227 km/h huip­pu­no­peu­den. Etu­ve­toi­sen la­dat­ta­van hyb­ri­din vaih­teis­to­na toi­mii kuu­si­vaih­tei­nen S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to on va­rus­tet­tu säh­köi­sel­lä öl­jy­pum­pul­la, joka ta­kaa vaih­tei­den vaih­don ja öl­jyn saan­nin myös sil­loin kun TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri on vä­li­ai­kai­ses­ti sam­mu­tet­tu­na.

Li­tiu­mi­o­ni­ak­ku si­jait­see au­ton alus­tan ala­puo­lel­la ta­kais­tuin­ten koh­dal­la. 96 pris­maat­ti­ses­ta ken­nos­ta koos­tu­va ak­ku va­ras­toi 13,0 kWh ener­gi­aa, joka on mel­kein 48 % enem­män kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa. It­se kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kuun ei ole teh­ty muu­tok­sia, muu­tos saa­tiin ai­kaan ke­hit­tä­mäl­lä ken­no­ke­mi­aa.

Eril­li­nen jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä kont­rol­loi akun läm­pö­ti­laa. Mi­kä­li tar­peel­lis­ta, se voi­daan myös yh­dis­tää il­mas­toin­tiin. Tämä mah­dol­lis­taa ajon säh­köl­lä myös kor­ke­am­mis­sa ul­ko­läm­pö­ti­lois­sa.

Ta­lou­del­li­suus etu­si­jal­la

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­van hyb­ri­din voi­ma­lin­ja on suun­ni­tel­tu ta­lou­del­li­seen ajoon. Au­to käyn­nis­tyy ai­na säh­köl­lä, jopa -28 as­teen läm­pö­ti­laan saak­ka. Kul­jet­ta­ja voi sää­tää säh­köl­lä aja­mis­ta EV-toi­min­to­pai­nik­keel­la.

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 67 km (WLTP), joka tar­jo­aa pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön­tä aja­mis­ta suu­rim­paan osaan päi­vit­täi­ses­tä aja­mi­ses­ta.

Toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut mel­kein 20 km edel­li­seen mal­liin ver­rat­tu­na. Säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa huip­pu­no­peus on 140 km/h. EU:n sään­nös­ten mu­kai­ses­ti akus­ti­sen ajo­neu­von hä­ly­tys­jär­jes­tel­män kei­no­te­koi­nen e-ää­ni (AVAS) on sel­ke­äs­ti kuul­ta­vis­sa al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa.

Hyb­ri­di­ti­las­sa on käy­tet­tä­vis­sä kak­si toi­min­toa: hold tai char­ge. Hold-ti­las­sa py­ri­tään säi­lyt­tä­mään kul­loi­nen­kin akun va­raus en­nal­laan. Char­ge-ti­las­sa puo­les­taan py­ri­tään toi­mit­ta­maan niin pal­jon ener­gi­aa ak­kuun kun mah­dol­lis­ta.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di käyt­tää suur­ta mää­rää tie­toa, jota saa­daan na­vi­goin­nis­ta, sen­so­reis­ta ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­ta jär­jes­tel­mis­tä.

Jot­ta aja­mi­nen on mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­lis­ta, lä­hes kai­kis­sa ta­pauk­sis­sa, kun vauh­tia hi­das­te­taan,TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri sam­mu­te­taan ja au­to rul­laa va­paas­ti.

Dy­naa­mi­nen ajo­ti­la ja S-vaih­de

Va­ki­o­va­rus­tei­sen Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­män avul­la kul­jet­ta­ja voi vai­kut­taa au­ton ajop­ro­fii­liin ja mui­hin jär­jes­tel­miin ku­ten oh­jauk­sen ja S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­ton toi­min­taan. Se tar­jo­aa nel­jä eri ajop­ro­fii­lia: com­fort, au­to, dy­na­mic, ja in­di­vi­du­al.

Dy­naa­mi­nen ajop­ro­fii­li ja S-vaih­de va­lit­tu­na la­dat­ta­va hyb­ri­di näyt­tää ur­hei­lul­li­sen po­ten­ti­aa­lin­sa. Kun kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­su­pol­jin­ta no­pe­as­ti, mak­si­maa­li­nen boost-vään­tö saa­daan käyt­töön jopa 10 se­kun­nik­si.

Heti, kun jal­ka ote­taan pois kaa­su­pol­ki­mel­ta, säh­kö­moot­to­ri vaih­taa re­ku­pe­raa­ti­oon. Tu­lok­se­na hi­das­tu­vuus, joka vas­taa ns. yh­den pol­ki­men tun­net­ta.

Kaik­ki ke­vy­em­mät jar­ru­tuk­set 0,3 g hi­das­tu­vuu­teen as­ti – suu­rin osa kai­kis­ta päi­vit­täi­sis­tä jar­ru­tuk­sis­ta – hoi­de­taan pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la. Hyd­rau­li­set jar­rut tu­le­vat apuun vain sil­loin, kun tar­vi­taan suu­rem­paa hi­das­tu­vuut­ta.

Hie­nos­tu­nees­ti vi­ri­te­tyn ko­ko­nai­suu­den an­si­os­ta siir­ty­mä jar­rut­ta­vas­ta ge­ne­raat­to­ris­ta pe­rin­tei­siin jar­rui­hin on tus­kin ha­vait­ta­vis­sa. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jar­ru­tus­re­ku­pe­raa­ti­ol­la voi ol­la jopa 40 kW.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di yh­dis­tää ajo­mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­suu­den, hie­nos­tu­nut ne­li­link­ki­nen taka-ak­se­li tar­jo­aa eri­no­mai­sen alus­tan täl­le.

Säh­köi­nen jar­ru­te­hos­tin ta­kaa voi­mak­kaan jar­ru­tuk­sen. Van­ne­koot vaih­te­le­vat 16–18 tuu­man vä­lil­lä.

La­taus ko­to­na ja tien pääl­lä

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä voi la­da­ta 2,9 kW:n te­hol­la. Tyh­jän kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun la­taa­mi­nen täy­teen vie hiu­kan yli nel­jä tun­tia. My­Au­di-so­vel­lus­ta voi käyt­tää myös la­tauk­sen ja sei­son­tail­mas­toin­nin hal­lin­taan en­nen liik­keel­le läh­töä.

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mään kuu­luu olen­nai­ses­ti erit­täin ta­lou­del­li­nen läm­pö­pump­pu, joka hyö­dyn­tää säh­kö­kom­po­nent­tien huk­ka­läm­pöä mat­kus­ta­mon läm­mit­tä­mi­ses­sä. Säh­köi­ses­ti toi­mi­va il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä puo­les­taan vii­len­tää si­sä­ti­lo­ja ul­ko­läm­pö­ti­lan ol­les­sa kor­kea.

Au­toa voi­daan la­da­ta kä­te­väs­ti mat­kan var­rel­la jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä Mode 3 -tyy­pin kaa­pe­lil­la tyy­pin 2 pis­tok­kees­ta. Au­di e-tron la­taus­pal­ve­lu tar­jo­aa pää­syn yli 150 000 la­taus­pis­tee­seen eri puo­lil­la Eu­roop­paa. Pal­ve­lun­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­mat­ta la­taus on­nis­tuu yh­del­lä ja sa­mal­la kor­til­la.

Li­sä­va­rus­tee­na Mat­rix LED -ajo­va­lot

Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­va hyb­ri­di on 4,34 met­riä pit­kä ja tar­jo­aa eri­no­mais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta ja jo­ka­päi­väis­tä käy­tän­nöl­li­syyt­tä, mikä on tyy­pil­lis­tä kai­kil­le A3-mal­lis­ton mal­leil­le. Ul­ko­puo­li on muo­toi­lul­taan ur­hei­lul­li­nen.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on myös mm. Mat­rix-LED -ajo­va­lot. Nii­den di­gi­taa­li­set päi­vä­a­jo­va­lot, jon­ka pik­se­li­ryh­mä koos­tuu 15 led-seg­men­tis­tä, muo­dos­ta­vat e-muo­toi­sen va­lo­ku­vi­on – la­dat­ta­vien hyb­ri­dien sym­bo­lin.

Prog­res­sii­vi­nen muo­toi­lu jat­kuu si­sä­ti­lois­sa, kom­pak­ti vaih­teen­va­lit­sin, vai­kut­ta­vat oven­kah­vat ja iso mus­ta pa­nee­li­pin­ta ko­je­lau­das­sa.

Au­di A3-mal­lis­toon on saa­ta­vil­la en­sim­mäis­tä ker­taa is­tuin­ver­hoi­lut, jot­ka on teh­ty kier­rä­te­tyis­tä PET-muo­vi­pul­lois­ta. Is­tui­mien tyy­lik­käät ko­ris­te­om­pe­leet luo­vat si­sä­ti­laan vi­su­aa­li­sia ko­ho­koh­tia.

Ta­kais­tuin­ten asen­nos­ta riip­pu­en ta­va­ra­ti­lan koko on 280–1 100 lit­raa. Säh­köi­nen ta­ka­luu­kun avaus- ja sul­ku­toi­min­to ja­lan­liik­keel­lä on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.

Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.

La­dat­ta­van hyb­ri­din eri­tyi­set toi­min­not ja näy­töt on li­sät­ty Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e:n toi­min­ta­kon­sep­tiin. Di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton te­ho­mit­ta­ri – tai li­sä­va­rus­tei­nen Au­di vir­tu­al cock­pit -vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­to – näyt­tää jär­jes­tel­män te­hon, ajo­ti­lan, re­ku­pe­raa­ti­o­ta­son, akun la­tau­sas­teen sekä toi­min­ta­mat­kan. Oh­jaa­mon 10,1” MMI-vä­ri­näyt­tö näyt­tää puo­les­taan ener­gi­a­vir­tauk­set.

Lii­tet­tä­vyys

Ku­ten kaik­kien Au­di A3 -mal­lis­ton mal­lien, myös la­dat­ta­van hyb­ri­di­ver­si­on MMI-jär­jes­tel­män pe­rus­ta­na toi­mii uu­si kol­man­nen su­ku­pol­ven in­fo­tain­ment-alus­ta. Sen oh­jel­mis­to­te­ho on kym­me­nen ker­taa kor­ke­am­pi kuin edel­tä­jän­sä.

Se hoi­taa lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­hin, pu­he­lui­hin ja Au­di Con­nect -pal­ve­lui­hin liit­ty­vät teh­tä­vät LTE Ad­van­ced -no­peu­del­la. Reit­ti­oh­jaus on en­tis­tä hel­pom­paa ja jous­ta­vam­paa; na­vi­gaa­ti­o­toi­min­to tar­jo­aa esi­mer­kik­si en­nus­tei­ta lii­ken­teen ke­hit­ty­mi­ses­tä rei­til­lä, Goog­le Eart­hin kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sia sa­tel­liit­ti­ku­via ja yk­si­tyis­koh­tai­sia 3D-mal­le­ja suu­rim­mis­ta Eu­roo­pan kau­pun­geis­ta.

Au­di Con­nect -pal­ve­lut si­säl­tä­vät myös car-to-X-pal­ve­lu­ja. Näi­den pal­ve­lui­den avul­la voi­daan löy­tää eri­mer­kik­si py­sä­köin­ti­paik­ka tien vie­res­tä tai saa­da lii­ken­ne­va­roi­tuk­sia.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di voi­daan liit­tää yh­teen äly­pu­he­li­men kans­sa joko my­Au­di-so­vel­luk­sen, Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton kaut­ta.

Au­di Phone Box myös yh­dis­tää äly­pu­he­li­men au­toon an­ten­nin kaut­ta ja la­taa sa­mal­la lan­gat­to­mas­ti. Au­di Con­nect Key -äly­a­vain mah­dol­lis­taa au­ton ovien avaa­mi­sen ja lu­kit­se­mi­sen And­roid-äly­pu­he­li­men avul­la.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on kat­ta­va va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä jo va­ki­o­va­rus­tee­na. Tä­män li­säk­si va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. LED-ajo­va­lot, nah­ka­pääl­lys­tei­nen mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, akus­ti­nen py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä taak­se ja kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö (HUD), ur­hei­luis­tui­met ja pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku ovat saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e on va­rus­tet­tu Au­di pre sen­se eteen -jär­jes­tel­mäl­lä, joka va­roit­taa kul­jet­ta­jaa vi­su­aa­li­ses­ti ja ää­ni­mer­kil­lä, sil­loin kun vaa­ra­ti­lan­ne uh­kaa ja­lan­kul­ki­jaa, pyö­räi­li­jää tai mui­ta ajo­neu­vo­ja. Li­säk­si Au­di A3 Sport­back -mal­lis­sa on va­ki­o­na kais­tal­ta­pois­tu­mis­va­roi­tin.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on myös mui­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten kais­tan­vaih­to­va­roi­tin, pois­tu­mis­va­roi­tin ja poi­kit­tais­lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va avus­tin. Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din puo­les­taan an­taa niin pi­tuus- kuin poi­kit­tais­suun­tais­ta avus­tus­ta. Se pi­tää no­peu­den ja etäi­syy­den edel­lä ole­vaan au­toon sa­ma­na ja avus­taa py­sy­mään omal­la kais­tal­la pie­nin oh­jaus­liik­kein.

Pis­to­ke­la­dat­ta­va uu­si Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e -hyb­ri­di saa­puu Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2020.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU