Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattava hybridi: Toimintamatkaa sähköllä jopa 66 km

Audi A3 Sportback 40 TFSI e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.

Auto Bild.Uutiset

Jopa 66 ki­lo­met­riä toi­min­ta­mat­kaa säh­köl­lä (WLTP) ja 150 kW (204 hv) te­hoa: Au­di esit­te­lee uu­den A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­van hyb­ri­din.

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­va hyb­ri­di on pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön säh­köl­lä ajet­ta­es­sa. Se tar­jo­aa ur­hei­lul­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä kor­ke­al­la hyö­ty­suh­teel­la ja pi­tää si­säl­lään kaik­ki Au­di A3-mal­lis­ton vah­vuu­det. Suo­meen Au­di A3 Sport­bac­kin la­dat­ta­va hyb­ri­di saa­puu lop­pu­vuo­des­ta.

Au­di jat­kaa säh­kö­au­to­mal­lis­ton­sa laa­jen­ta­mis­ta uu­del­la Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä. Au­di A6, A7, A8, Q5 ja Q7 -mal­lien la­dat­ta­vat hyb­ri­di­ver­si­ot on jo esi­tel­ty ai­kai­sem­min ja nyt kom­pak­tin ko­ko­luo­kan mal­li saa oman­sa.

Uu­si Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­va hyb­ri­di seu­raa täy­sin uu­dis­tu­nee­na edel­tä­jään­sä A3 Sport­back e-tro­nia. Au­di A3-mal­lis­ton la­dat­ta­van hyb­ri­din toi­nen, te­hok­kaam­pi ja vie­lä­kin ur­hei­lul­li­sem­pi ver­sio seu­raa myö­hem­min.

TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­van hyb­ri­din polt­to­moot­to­ri­na toi­mii 1,4 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri. Ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 110 kW (150 hv) ja vään­töä yli 250 Nm.

Säh­kö­moot­to­ri on kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, joka tuot­taa te­hoa 85 kW ja vään­töä 330 Nm. Ku­ten edel­tä­jän­sä­kin, se on va­rus­tet­tu kuu­si­vaih­tei­sel­la S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la, mut­ta on ke­vy­em­pi ja kom­pak­tim­pi kuin en­nen.

Yh­des­sä 1,4 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri tuot­ta­vat te­hoa 150 kW (204 hv). Yh­des­sä työs­ken­nel­les­sään mak­si­maa­lis­ta vään­töä on käy­tös­sä jopa 350 Nm.

Kom­pak­ti­luo­kan la­dat­ta­va hyb­ri­di kiih­tyy 0–100 km/h 7,6 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 227 km/h huip­pu­no­peu­den. Etu­ve­toi­sen la­dat­ta­van hyb­ri­din vaih­teis­to­na toi­mii kuu­si­vaih­tei­nen S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to on va­rus­tet­tu säh­köi­sel­lä öl­jy­pum­pul­la, joka ta­kaa vaih­tei­den vaih­don ja öl­jyn saan­nin myös sil­loin kun TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri on vä­li­ai­kai­ses­ti sam­mu­tet­tu­na.

Li­tiu­mi­o­ni­ak­ku si­jait­see au­ton alus­tan ala­puo­lel­la ta­kais­tuin­ten koh­dal­la. 96 pris­maat­ti­ses­ta ken­nos­ta koos­tu­va ak­ku va­ras­toi 13,0 kWh ener­gi­aa, joka on mel­kein 48 % enem­män kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa. It­se kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kuun ei ole teh­ty muu­tok­sia, muu­tos saa­tiin ai­kaan ke­hit­tä­mäl­lä ken­no­ke­mi­aa.

Eril­li­nen jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä kont­rol­loi akun läm­pö­ti­laa. Mi­kä­li tar­peel­lis­ta, se voi­daan myös yh­dis­tää il­mas­toin­tiin. Tämä mah­dol­lis­taa ajon säh­köl­lä myös kor­ke­am­mis­sa ul­ko­läm­pö­ti­lois­sa.

Ta­lou­del­li­suus etu­si­jal­la

Kom­pak­tin ko­ko­luo­kan la­dat­ta­van hyb­ri­din voi­ma­lin­ja on suun­ni­tel­tu ta­lou­del­li­seen ajoon. Au­to käyn­nis­tyy ai­na säh­köl­lä, jopa -28 as­teen läm­pö­ti­laan saak­ka. Kul­jet­ta­ja voi sää­tää säh­köl­lä aja­mis­ta EV-toi­min­to­pai­nik­keel­la.

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 67 km (WLTP), joka tar­jo­aa pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön­tä aja­mis­ta suu­rim­paan osaan päi­vit­täi­ses­tä aja­mi­ses­ta.

Toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut mel­kein 20 km edel­li­seen mal­liin ver­rat­tu­na. Säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa huip­pu­no­peus on 140 km/h. EU:n sään­nös­ten mu­kai­ses­ti akus­ti­sen ajo­neu­von hä­ly­tys­jär­jes­tel­män kei­no­te­koi­nen e-ää­ni (AVAS) on sel­ke­äs­ti kuul­ta­vis­sa al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa.

Hyb­ri­di­ti­las­sa on käy­tet­tä­vis­sä kak­si toi­min­toa: hold tai char­ge. Hold-ti­las­sa py­ri­tään säi­lyt­tä­mään kul­loi­nen­kin akun va­raus en­nal­laan. Char­ge-ti­las­sa puo­les­taan py­ri­tään toi­mit­ta­maan niin pal­jon ener­gi­aa ak­kuun kun mah­dol­lis­ta.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di käyt­tää suur­ta mää­rää tie­toa, jota saa­daan na­vi­goin­nis­ta, sen­so­reis­ta ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­ta jär­jes­tel­mis­tä.

Jot­ta aja­mi­nen on mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­lis­ta, lä­hes kai­kis­sa ta­pauk­sis­sa, kun vauh­tia hi­das­te­taan,TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri sam­mu­te­taan ja au­to rul­laa va­paas­ti.

Dy­naa­mi­nen ajo­ti­la ja S-vaih­de

Va­ki­o­va­rus­tei­sen Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­män avul­la kul­jet­ta­ja voi vai­kut­taa au­ton ajop­ro­fii­liin ja mui­hin jär­jes­tel­miin ku­ten oh­jauk­sen ja S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­ton toi­min­taan. Se tar­jo­aa nel­jä eri ajop­ro­fii­lia: com­fort, au­to, dy­na­mic, ja in­di­vi­du­al.

Dy­naa­mi­nen ajop­ro­fii­li ja S-vaih­de va­lit­tu­na la­dat­ta­va hyb­ri­di näyt­tää ur­hei­lul­li­sen po­ten­ti­aa­lin­sa. Kun kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­su­pol­jin­ta no­pe­as­ti, mak­si­maa­li­nen boost-vään­tö saa­daan käyt­töön jopa 10 se­kun­nik­si.

Heti, kun jal­ka ote­taan pois kaa­su­pol­ki­mel­ta, säh­kö­moot­to­ri vaih­taa re­ku­pe­raa­ti­oon. Tu­lok­se­na hi­das­tu­vuus, joka vas­taa ns. yh­den pol­ki­men tun­net­ta.

Kaik­ki ke­vy­em­mät jar­ru­tuk­set 0,3 g hi­das­tu­vuu­teen as­ti – suu­rin osa kai­kis­ta päi­vit­täi­sis­tä jar­ru­tuk­sis­ta – hoi­de­taan pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la. Hyd­rau­li­set jar­rut tu­le­vat apuun vain sil­loin, kun tar­vi­taan suu­rem­paa hi­das­tu­vuut­ta.

Hie­nos­tu­nees­ti vi­ri­te­tyn ko­ko­nai­suu­den an­si­os­ta siir­ty­mä jar­rut­ta­vas­ta ge­ne­raat­to­ris­ta pe­rin­tei­siin jar­rui­hin on tus­kin ha­vait­ta­vis­sa. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jar­ru­tus­re­ku­pe­raa­ti­ol­la voi ol­la jopa 40 kW.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di yh­dis­tää ajo­mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­suu­den, hie­nos­tu­nut ne­li­link­ki­nen taka-ak­se­li tar­jo­aa eri­no­mai­sen alus­tan täl­le.

Säh­köi­nen jar­ru­te­hos­tin ta­kaa voi­mak­kaan jar­ru­tuk­sen. Van­ne­koot vaih­te­le­vat 16–18 tuu­man vä­lil­lä.

La­taus ko­to­na ja tien pääl­lä

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä voi la­da­ta 2,9 kW:n te­hol­la. Tyh­jän kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun la­taa­mi­nen täy­teen vie hiu­kan yli nel­jä tun­tia. My­Au­di-so­vel­lus­ta voi käyt­tää myös la­tauk­sen ja sei­son­tail­mas­toin­nin hal­lin­taan en­nen liik­keel­le läh­töä.

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mään kuu­luu olen­nai­ses­ti erit­täin ta­lou­del­li­nen läm­pö­pump­pu, joka hyö­dyn­tää säh­kö­kom­po­nent­tien huk­ka­läm­pöä mat­kus­ta­mon läm­mit­tä­mi­ses­sä. Säh­köi­ses­ti toi­mi­va il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä puo­les­taan vii­len­tää si­sä­ti­lo­ja ul­ko­läm­pö­ti­lan ol­les­sa kor­kea.

Au­toa voi­daan la­da­ta kä­te­väs­ti mat­kan var­rel­la jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä Mode 3 -tyy­pin kaa­pe­lil­la tyy­pin 2 pis­tok­kees­ta. Au­di e-tron la­taus­pal­ve­lu tar­jo­aa pää­syn yli 150 000 la­taus­pis­tee­seen eri puo­lil­la Eu­roop­paa. Pal­ve­lun­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­mat­ta la­taus on­nis­tuu yh­del­lä ja sa­mal­la kor­til­la.

Li­sä­va­rus­tee­na Mat­rix LED -ajo­va­lot

Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e la­dat­ta­va hyb­ri­di on 4,34 met­riä pit­kä ja tar­jo­aa eri­no­mais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta ja jo­ka­päi­väis­tä käy­tän­nöl­li­syyt­tä, mikä on tyy­pil­lis­tä kai­kil­le A3-mal­lis­ton mal­leil­le. Ul­ko­puo­li on muo­toi­lul­taan ur­hei­lul­li­nen.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on myös mm. Mat­rix-LED -ajo­va­lot. Nii­den di­gi­taa­li­set päi­vä­a­jo­va­lot, jon­ka pik­se­li­ryh­mä koos­tuu 15 led-seg­men­tis­tä, muo­dos­ta­vat e-muo­toi­sen va­lo­ku­vi­on – la­dat­ta­vien hyb­ri­dien sym­bo­lin.

Prog­res­sii­vi­nen muo­toi­lu jat­kuu si­sä­ti­lois­sa, kom­pak­ti vaih­teen­va­lit­sin, vai­kut­ta­vat oven­kah­vat ja iso mus­ta pa­nee­li­pin­ta ko­je­lau­das­sa.

Au­di A3-mal­lis­toon on saa­ta­vil­la en­sim­mäis­tä ker­taa is­tuin­ver­hoi­lut, jot­ka on teh­ty kier­rä­te­tyis­tä PET-muo­vi­pul­lois­ta. Is­tui­mien tyy­lik­käät ko­ris­te­om­pe­leet luo­vat si­sä­ti­laan vi­su­aa­li­sia ko­ho­koh­tia.

Ta­kais­tuin­ten asen­nos­ta riip­pu­en ta­va­ra­ti­lan koko on 280–1 100 lit­raa. Säh­köi­nen ta­ka­luu­kun avaus- ja sul­ku­toi­min­to ja­lan­liik­keel­lä on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.

Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.

La­dat­ta­van hyb­ri­din eri­tyi­set toi­min­not ja näy­töt on li­sät­ty Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e:n toi­min­ta­kon­sep­tiin. Di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton te­ho­mit­ta­ri – tai li­sä­va­rus­tei­nen Au­di vir­tu­al cock­pit -vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­to – näyt­tää jär­jes­tel­män te­hon, ajo­ti­lan, re­ku­pe­raa­ti­o­ta­son, akun la­tau­sas­teen sekä toi­min­ta­mat­kan. Oh­jaa­mon 10,1” MMI-vä­ri­näyt­tö näyt­tää puo­les­taan ener­gi­a­vir­tauk­set.

Lii­tet­tä­vyys

Ku­ten kaik­kien Au­di A3 -mal­lis­ton mal­lien, myös la­dat­ta­van hyb­ri­di­ver­si­on MMI-jär­jes­tel­män pe­rus­ta­na toi­mii uu­si kol­man­nen su­ku­pol­ven in­fo­tain­ment-alus­ta. Sen oh­jel­mis­to­te­ho on kym­me­nen ker­taa kor­ke­am­pi kuin edel­tä­jän­sä.

Se hoi­taa lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­hin, pu­he­lui­hin ja Au­di Con­nect -pal­ve­lui­hin liit­ty­vät teh­tä­vät LTE Ad­van­ced -no­peu­del­la. Reit­ti­oh­jaus on en­tis­tä hel­pom­paa ja jous­ta­vam­paa; na­vi­gaa­ti­o­toi­min­to tar­jo­aa esi­mer­kik­si en­nus­tei­ta lii­ken­teen ke­hit­ty­mi­ses­tä rei­til­lä, Goog­le Eart­hin kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sia sa­tel­liit­ti­ku­via ja yk­si­tyis­koh­tai­sia 3D-mal­le­ja suu­rim­mis­ta Eu­roo­pan kau­pun­geis­ta.

Au­di Con­nect -pal­ve­lut si­säl­tä­vät myös car-to-X-pal­ve­lu­ja. Näi­den pal­ve­lui­den avul­la voi­daan löy­tää eri­mer­kik­si py­sä­köin­ti­paik­ka tien vie­res­tä tai saa­da lii­ken­ne­va­roi­tuk­sia.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­va hyb­ri­di voi­daan liit­tää yh­teen äly­pu­he­li­men kans­sa joko my­Au­di-so­vel­luk­sen, Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton kaut­ta.

Au­di Phone Box myös yh­dis­tää äly­pu­he­li­men au­toon an­ten­nin kaut­ta ja la­taa sa­mal­la lan­gat­to­mas­ti. Au­di Con­nect Key -äly­a­vain mah­dol­lis­taa au­ton ovien avaa­mi­sen ja lu­kit­se­mi­sen And­roid-äly­pu­he­li­men avul­la.

Au­di A3 Sport­back la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on kat­ta­va va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä jo va­ki­o­va­rus­tee­na. Tä­män li­säk­si va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. LED-ajo­va­lot, nah­ka­pääl­lys­tei­nen mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, akus­ti­nen py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä taak­se ja kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö (HUD), ur­hei­luis­tui­met ja pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku ovat saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e on va­rus­tet­tu Au­di pre sen­se eteen -jär­jes­tel­mäl­lä, joka va­roit­taa kul­jet­ta­jaa vi­su­aa­li­ses­ti ja ää­ni­mer­kil­lä, sil­loin kun vaa­ra­ti­lan­ne uh­kaa ja­lan­kul­ki­jaa, pyö­räi­li­jää tai mui­ta ajo­neu­vo­ja. Li­säk­si Au­di A3 Sport­back -mal­lis­sa on va­ki­o­na kais­tal­ta­pois­tu­mis­va­roi­tin.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on myös mui­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten kais­tan­vaih­to­va­roi­tin, pois­tu­mis­va­roi­tin ja poi­kit­tais­lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va avus­tin. Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din puo­les­taan an­taa niin pi­tuus- kuin poi­kit­tais­suun­tais­ta avus­tus­ta. Se pi­tää no­peu­den ja etäi­syy­den edel­lä ole­vaan au­toon sa­ma­na ja avus­taa py­sy­mään omal­la kais­tal­la pie­nin oh­jaus­liik­kein.

Pis­to­ke­la­dat­ta­va uu­si Au­di A3 Sport­back 40 TFSI e -hyb­ri­di saa­puu Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2020.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU