Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattava hybridi: Toimintamatkaa sähköllä jopa 66 km
Audi A3 Sportback 40 TFSI e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.
Jopa 66 kilometriä toimintamatkaa sähköllä (WLTP) ja 150 kW (204 hv) tehoa: Audi esittelee uuden A3 Sportback 40 TFSI e ladattavan hybridin.
Kompaktin kokoluokan ladattava hybridi on paikallisesti päästötön sähköllä ajettaessa. Se tarjoaa urheilullista suorituskykyä korkealla hyötysuhteella ja pitää sisällään kaikki Audi A3-malliston vahvuudet. Suomeen Audi A3 Sportbackin ladattava hybridi saapuu loppuvuodesta.
Audi jatkaa sähköautomallistonsa laajentamista uudella Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattavalla hybridillä. Audi A6, A7, A8, Q5 ja Q7 -mallien ladattavat hybridiversiot on jo esitelty aikaisemmin ja nyt kompaktin kokoluokan malli saa omansa.
Uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattava hybridi seuraa täysin uudistuneena edeltäjäänsä A3 Sportback e-tronia. Audi A3-malliston ladattavan hybridin toinen, tehokkaampi ja vieläkin urheilullisempi versio seuraa myöhemmin.
TFSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori
Kompaktin kokoluokan ladattavan hybridin polttomoottorina toimii 1,4 TFSI -bensiinimoottori. Nelisylinterinen bensiinimoottori tuottaa tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä yli 250 Nm.
Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, joka tuottaa tehoa 85 kW ja vääntöä 330 Nm. Kuten edeltäjänsäkin, se on varustettu kuusivaihteisella S tronic -automaattivaihteistolla, mutta on kevyempi ja kompaktimpi kuin ennen.
Yhdessä 1,4 TFSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat tehoa 150 kW (204 hv). Yhdessä työskennellessään maksimaalista vääntöä on käytössä jopa 350 Nm.
Kompaktiluokan ladattava hybridi kiihtyy 0–100 km/h 7,6 sekunnissa ja saavuttaa 227 km/h huippunopeuden. Etuvetoisen ladattavan hybridin vaihteistona toimii kuusivaihteinen S tronic -automaattivaihteisto.
Kaksoiskytkinvaihteisto on varustettu sähköisellä öljypumpulla, joka takaa vaihteiden vaihdon ja öljyn saannin myös silloin kun TFSI-bensiinimoottori on väliaikaisesti sammutettuna.
Litiumioniakku sijaitsee auton alustan alapuolella takaistuinten kohdalla. 96 prismaattisesta kennosta koostuva akku varastoi 13,0 kWh energiaa, joka on melkein 48 % enemmän kuin edeltävässä mallissa. Itse korkeajänniteakkuun ei ole tehty muutoksia, muutos saatiin aikaan kehittämällä kennokemiaa.
Erillinen jäähdytysjärjestelmä kontrolloi akun lämpötilaa. Mikäli tarpeellista, se voidaan myös yhdistää ilmastointiin. Tämä mahdollistaa ajon sähköllä myös korkeammissa ulkolämpötiloissa.
Taloudellisuus etusijalla
Kompaktin kokoluokan ladattavan hybridin voimalinja on suunniteltu taloudelliseen ajoon. Auto käynnistyy aina sähköllä, jopa -28 asteen lämpötilaan saakka. Kuljettaja voi säätää sähköllä ajamista EV-toimintopainikkeella.
Toimintamatka sähköllä on jopa 67 km (WLTP), joka tarjoaa paikallisesti päästötöntä ajamista suurimpaan osaan päivittäisestä ajamisesta.
Toimintamatka on kasvanut melkein 20 km edelliseen malliin verrattuna. Sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 140 km/h. EU:n säännösten mukaisesti akustisen ajoneuvon hälytysjärjestelmän keinotekoinen e-ääni (AVAS) on selkeästi kuultavissa alhaisissa nopeuksissa.
Hybriditilassa on käytettävissä kaksi toimintoa: hold tai charge. Hold-tilassa pyritään säilyttämään kulloinenkin akun varaus ennallaan. Charge-tilassa puolestaan pyritään toimittamaan niin paljon energiaa akkuun kun mahdollista.
Audi A3 Sportback ladattava hybridi käyttää suurta määrää tietoa, jota saadaan navigoinnista, sensoreista ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä.
Jotta ajaminen on mahdollisimman taloudellista, lähes kaikissa tapauksissa, kun vauhtia hidastetaan,TFSI-bensiinimoottori sammutetaan ja auto rullaa vapaasti.
Dynaaminen ajotila ja S-vaihde
Vakiovarusteisen Audi drive select -järjestelmän avulla kuljettaja voi vaikuttaa auton ajoprofiiliin ja muihin järjestelmiin kuten ohjauksen ja S tronic -automaattivaihteiston toimintaan. Se tarjoaa neljä eri ajoprofiilia: comfort, auto, dynamic, ja individual.
Dynaaminen ajoprofiili ja S-vaihde valittuna ladattava hybridi näyttää urheilullisen potentiaalinsa. Kun kuljettaja painaa kaasupoljinta nopeasti, maksimaalinen boost-vääntö saadaan käyttöön jopa 10 sekunniksi.
Heti, kun jalka otetaan pois kaasupolkimelta, sähkömoottori vaihtaa rekuperaatioon. Tuloksena hidastuvuus, joka vastaa ns. yhden polkimen tunnetta.
Kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen asti – suurin osa kaikista päivittäisistä jarrutuksista – hoidetaan pelkällä sähkömoottorilla. Hydrauliset jarrut tulevat apuun vain silloin, kun tarvitaan suurempaa hidastuvuutta.
Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 40 kW.
Audi A3 Sportback ladattava hybridi yhdistää ajomukavuuden ja dynaamisuuden, hienostunut nelilinkkinen taka-akseli tarjoaa erinomaisen alustan tälle.
Sähköinen jarrutehostin takaa voimakkaan jarrutuksen. Vannekoot vaihtelevat 16–18 tuuman välillä.
Lataus kotona ja tien päällä
Audi A3 Sportback ladattavaa hybridiä voi ladata 2,9 kW:n teholla. Tyhjän korkeajänniteakun lataaminen täyteen vie hiukan yli neljä tuntia. MyAudi-sovellusta voi käyttää myös latauksen ja seisontailmastoinnin hallintaan ennen liikkeelle lähtöä.
Ilmastointijärjestelmään kuuluu olennaisesti erittäin taloudellinen lämpöpumppu, joka hyödyntää sähkökomponenttien hukkalämpöä matkustamon lämmittämisessä. Sähköisesti toimiva ilmastointijärjestelmä puolestaan viilentää sisätiloja ulkolämpötilan ollessa korkea.
Autoa voidaan ladata kätevästi matkan varrella julkisissa latauspisteissä Mode 3 -tyypin kaapelilla tyypin 2 pistokkeesta. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 150 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Palveluntarjoajasta riippumatta lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla.
Lisävarusteena Matrix LED -ajovalot
Audi A3 Sportback 40 TFSI e ladattava hybridi on 4,34 metriä pitkä ja tarjoaa erinomaista ajomukavuutta ja jokapäiväistä käytännöllisyyttä, mikä on tyypillistä kaikille A3-malliston malleille. Ulkopuoli on muotoilultaan urheilullinen.
Lisävarusteena saatavilla on myös mm. Matrix-LED -ajovalot. Niiden digitaaliset päiväajovalot, jonka pikseliryhmä koostuu 15 led-segmentistä, muodostavat e-muotoisen valokuvion – ladattavien hybridien symbolin.
Progressiivinen muotoilu jatkuu sisätiloissa, kompakti vaihteenvalitsin, vaikuttavat ovenkahvat ja iso musta paneelipinta kojelaudassa.
Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.
Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan koko on 280–1 100 litraa. Sähköinen takaluukun avaus- ja sulkutoiminto jalanliikkeellä on saatavilla lisävarusteena.
Audi A3-mallistoon on saatavilla ensimmäistä kertaa istuinverhoilut, jotka on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Istuimien tyylikkäät koristeompeleet luovat sisätilaan visuaalisia kohokohtia.
Ladattavan hybridin erityiset toiminnot ja näytöt on lisätty Audi A3 Sportback 40 TFSI e:n toimintakonseptiin. Digitaalisen mittariston tehomittari – tai lisävarusteinen Audi virtual cockpit -virtuaalimittaristo – näyttää järjestelmän tehon, ajotilan, rekuperaatiotason, akun latausasteen sekä toimintamatkan. Ohjaamon 10,1” MMI-värinäyttö näyttää puolestaan energiavirtaukset.
Liitettävyys
Kuten kaikkien Audi A3 -malliston mallien, myös ladattavan hybridiversion MMI-järjestelmän perustana toimii uusi kolmannen sukupolven infotainment-alusta. Sen ohjelmistoteho on kymmenen kertaa korkeampi kuin edeltäjänsä.
Se hoitaa liitettävyyspalveluihin, puheluihin ja Audi Connect -palveluihin liittyvät tehtävät LTE Advanced -nopeudella. Reittiohjaus on entistä helpompaa ja joustavampaa; navigaatiotoiminto tarjoaa esimerkiksi ennusteita liikenteen kehittymisestä reitillä, Google Earthin korkearesoluutioisia satelliittikuvia ja yksityiskohtaisia 3D-malleja suurimmista Euroopan kaupungeista.
Audi Connect -palvelut sisältävät myös car-to-X-palveluja. Näiden palveluiden avulla voidaan löytää erimerkiksi pysäköintipaikka tien vierestä tai saada liikennevaroituksia.
Audi A3 Sportback ladattava hybridi voidaan liittää yhteen älypuhelimen kanssa joko myAudi-sovelluksen, Apple CarPlayn tai Android Auton kautta.
Audi Phone Box myös yhdistää älypuhelimen autoon antennin kautta ja lataa samalla langattomasti. Audi Connect Key -älyavain mahdollistaa auton ovien avaamisen ja lukitsemisen Android-älypuhelimen avulla.
Audi A3 Sportback ladattavassa hybridissä on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä jo vakiovarusteena. Tämän lisäksi vakiovarusteita ovat mm. LED-ajovalot, nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä, akustinen pysäköintijärjestelmä taakse ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi.
Tuulilasin heijastusnäyttö (HUD), urheiluistuimet ja panoraamakattoluukku ovat saatavilla lisävarusteena.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e on varustettu Audi pre sense eteen -järjestelmällä, joka varoittaa kuljettajaa visuaalisesti ja äänimerkillä, silloin kun vaaratilanne uhkaa jalankulkijaa, pyöräilijää tai muita ajoneuvoja. Lisäksi Audi A3 Sportback -mallissa on vakiona kaistaltapoistumisvaroitin.
Lisävarusteena saatavilla on myös muita kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistanvaihtovaroitin, poistumisvaroitin ja poikittaisliikenteestä varoittava avustin. Mukautuva vakionopeudensäädin puolestaan antaa niin pituus- kuin poikittaissuuntaista avustusta. Se pitää nopeuden ja etäisyyden edellä olevaan autoon samana ja avustaa pysymään omalla kaistalla pienin ohjausliikkein.
Pistokeladattava uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e -hybridi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2020.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Credo ja Sveitsin päärynä
Mola Mola Perca
Thalian transformaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN