Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv).

Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv).

Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro: Ladattavia GT-hybridejä

Audi-malliston sähköistäminen jatkuu: tehokas ja taloudellinen ladattava hybridi on nyt tarjolla myös suuren kokoluokan neliovisesta coupé-mallista.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Au­di A7 Sport­back TFSI e qu­at­t­ro on saa­ta­vil­la kah­des­sa te­ho­luo­kas­sa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv). Äly­käs ja en­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa pit­kän toi­min­ta­mat­kan säh­köl­lä, al­hai­sen polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen ja dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Suo­mes­sa myyn­tiin tu­le­vat sekä Au­di A7 Sport­back 50 et­tä 55 TFSI e qu­at­t­ro. Hin­nat al­ka­vat 73 197 eu­ros­ta (Au­di A7 Sport­back 50 TFSI e qu­at­t­ro S tro­nic Bu­si­ness Sport).  

Va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat muun mu­as­sa MMI Na­vi­goin­ti Plus -jär­jes­tel­mä 10,1” kos­ke­tus­näy­töl­lä, Au­di vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­to, Au­di Smartp­ho­ne In­ter­fa­ce -äly­pu­he­lin­lii­tän­tä, prog­res­sii­vi­nen oh­jaus, ur­hei­lul­li­nen alus­ta sekä HD Mat­rix led -ajo­va­lot dy­naa­mi­sin ta­ka­vil­kuin.

Au­di A7 Sport­back 55 TFSI e qu­at­t­ro

Uu­sim­man Au­di A7 Sport­back 55 TFSI e qu­at­t­ron voi­man­siir­to koos­tuu tur­bo­ah­de­tus­ta 2-lit­rai­ses­ta ne­li­sy­lin­te­ri­ses­tä ben­sii­ni­moot­to­ris­ta (185 kW (252 hv) ja 370 Nm) sekä säh­kö­moot­to­ris­ta (yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 39 g/km).

Säh­kö­moot­to­rin huip­pu­te­ho on 105 kW ja huip­pu­vään­tö 350 Nm. Säh­kö­moot­to­ri ja ero­tus­kyt­kin on in­teg­roi­tu seit­sen­vaih­tei­seen S tro­nic -vaih­teis­toon, joka käyt­tää Au­din ult­ra-tek­no­lo­gi­aa voi­man vä­lit­tä­mi­sek­si qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Vään­tö­mo­ment­ti 500 Nm

Moot­to­rei­den ko­ko­nais­te­ho on 270 kW (367 hv) ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 500 Nm on käy­tet­tä­vis­sä jo 1 250 r/min.

Au­di A7:n la­dat­ta­va hyb­ri­di kiih­tyy 0–100 km/h 5,7 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 250 km/h.

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­val­la hyb­ri­di­ver­si­ol­la voi ajaa pel­käs­tään säh­köl­lä jopa 135 km/h, jo­ten pääs­tön aja­mi­nen on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti myös moot­to­ri­tiel­lä. 

Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la on 104 pus­si­ken­nos­ta muo­dos­tu­va 381 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, joka va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa. Op­ti­maa­lis­ta läm­pö­ti­lan sää­töä var­ten akun jääh­dy­tys­nes­te­kier­to on kyt­ket­ty sekä il­mas­toin­nin et­tä säh­kö­moot­to­rin ja voi­ma­e­lekt­ro­nii­kan jääh­dy­tyk­seen. 

Li­tiu­mi­o­ni­ak­ku on in­teg­roi­tu au­ton ta­ka­o­saan ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le si­ten, et­tä lat­tia on ta­sai­nen. Suu­rin käy­tet­tä­vis­sä ole­va säi­ly­tys­ti­la ta­kais­tui­mien ol­les­sa tai­tet­tu­na on 1 235 lit­raa. 

qu­at­t­ro-ne­li­ve­to la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä

Au­din ta­paan A7 Sport­back 50 ja 55 TFSI e on va­rus­tet­tu qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­dol­la. La­dat­ta­va hyb­ri­di ja qu­at­t­ro-ne­li­ve­to muo­dos­ta­vat yh­des­sä suo­ri­tus­ky­kyi­sen ja ta­lou­del­li­sen ko­ko­nai­suu­den. Ult­ra-tek­no­lo­gi­as­sa taka-ak­se­lin veto ak­ti­voi­daan sa­la­man­no­pe­as­ti ja en­na­koi­vas­ti tar­peen mu­kaan.

Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta. 

Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta. 

Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to eli re­ku­pe­raa­tio ta­pah­tuu ai­na etu­ak­se­lil­ta. Ne­li­o­vi­sel­la Gran Tu­ris­mol­laan Au­di on täl­lä het­kel­lä ai­noa pre­mium-au­ton­val­mis­ta­ja, joka tar­jo­aa täs­sä luo­kas­sa la­dat­ta­van hyb­ri­din ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu­na. 

Help­po­käyt­töi­syyt­tä kol­mes­sa ajo­ti­las­sa

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­van hyb­ri­din käyt­tö­kon­sep­ti on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajois­taan voi ajaa säh­köl­lä, sekä pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti kau­pun­geis­sa et­tä myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la.

Säh­kö­moot­to­rin ja polt­to­moot­to­rin yh­dis­tel­mä tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen dy­naa­mi­sia ajo-omi­nai­suuk­sia. Kol­men eri ajo­ti­lan an­si­os­ta la­dat­ta­va hyb­ri­di on vai­va­ton päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä. 

La­dat­ta­va hyb­ri­di käyn­nis­tyy ai­na ole­tuk­se­na EV-ti­las­sa, jol­loin au­to liik­kuu yk­si­no­maan säh­kön voi­mal­la, jol­lei kul­jet­ta­ja pai­na kaa­su­pol­jin­ta tie­tyn pai­ne­pis­teen ohi.

Hold-ajo­ti­las­sa ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä pi­tää akun ka­pa­si­tee­tin sen­het­ki­sel­lä ta­sol­la, jot­ta kul­jet­ta­ja voi esi­mer­kik­si myö­hem­min sa­man mat­kan ai­ka­na ajaa ha­lu­a­man­sa osuu­den ko­ko­naan säh­köi­ses­ti. 

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män reit­ti­suun­nit­te­lu ak­ti­voi hyb­ri­di­ti­lan au­to­maat­ti­ses­ti tai kul­jet­ta­ja voi va­li­ta sen it­se. Hyb­ri­di­ti­las­sa au­to käyt­tää säh­kö­moot­to­ria ja polt­to­moot­to­ria yh­des­sä niin, et­tä mah­dol­li­sim­man suu­ri osa mat­kas­ta aje­taan säh­köi­ses­ti ja polt­to­ai­neen ko­ko­nais­ku­lu­tus on mah­dol­li­sim­man pie­ni.

Esi­mer­kik­si py­säh­te­le­väs­sä kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä voi­daan käyt­tää suu­rim­mak­si osak­si pel­käs­tään säh­köä. Jär­jes­tel­mä va­lit­see ti­lan­tees­ta riip­pu­en au­to­maat­ti­ses­ti joko rul­lauk­sen va­paal­la moot­to­rin ol­les­sa py­säy­tet­ty­nä tai lii­ke-ener­gi­an tal­tee­no­ton re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sel­la.

MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.

MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.

Re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sen teho voi ol­la jopa 35 kW. Pe­rin­tei­siä jar­ru­ja tar­vi­taan har­voin, sil­lä säh­kö­moot­to­ri vas­taa kai­kis­ta ke­vyis­tä jar­ru­tuk­sis­ta 0,1 g hi­das­tu­vuu­teen as­ti, eli suu­rim­paan osaan päi­vit­täi­sen ajon jar­ru­tuk­sis­ta.

Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jar­ru­tus­re­ku­pe­raa­ti­ol­la voi ol­la jopa 80 kW 0,2 g hi­das­tu­vuu­del­la. 

En­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä ja ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­va hyb­ri­di käyt­tää par­haan ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si en­na­koi­vaa ajo­jär­jes­tel­mää. Se hyö­dyn­tää en­na­koi­vaa ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin­ta, jota käy­te­tään muis­sa­kin Au­din kes­ki- ja suu­ri­ko­koi­sis­sa mal­leis­sa säh­kö­moot­to­rin, li­tiu­mi­o­ni­a­kun ja polt­to­moot­to­rin oh­jaa­mi­seen.

Jos MMI-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män reit­ti­o­pas­tus on ak­tii­vi­nen, en­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä oh­jaa voi­man­siir­toa si­ten, et­tä rei­tin lop­puo­san kau­pun­ki­a­lue voi­daan ajaa yk­si­no­maan säh­köi­ses­ti ja Au­di A7 Sport­bac­kin ak­ku on pe­ril­le tul­les­sa lä­hes tyh­jä.

Kun A7 Sport­back TFSI e lä­hes­tyy kau­pun­ki­a­lu­et­ta, ajon­hal­lin­ta la­taa ak­kua niin, et­tä lop­pu­mat­ka kau­pun­ki­a­lu­eel­la voi­daan ajaa säh­köl­lä. Kul­jet­ta­ja voi siis kau­pun­ki­a­lu­eel­le saa­pu­es­saan hyö­dyn­tää kai­ken säh­kö­e­ner­gi­an ja ajaa pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti.

Ajo­ti­lan hal­lin­nan oh­jauk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään suur­ta mää­rää da­taa. En­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää kah­den tyyp­pis­tä da­taa lä­hi­a­lu­eil­ta ja reit­ti­tie­dois­ta luo­dak­seen laa­jem­man sekä tar­ken­ne­tun reit­ti­suun­ni­tel­man.

Laa­ja ti­lan­ne­ku­va luo­daan, kun käy­tös­sä on on­li­ne-lii­ken­ne­tie­to­jen li­säk­si mat­ka­tie­to mää­rän­pää­hän sekä va­li­tun rei­tin tiep­ro­fii­li. Tar­ken­net­tu suun­ni­tel­ma hyö­dyn­tää na­vi­gaat­to­rin lä­hiym­pä­ris­tös­tä saa­ta­via tie­to­ja, ku­ten tie­toa no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta, tie­tyy­peis­tä, ylä- ja ala­mä­kien jyrk­kyyk­sis­tä sekä au­ton an­tu­rei­den vii­mei­sim­mis­tä tie­dois­ta.

Ajo­ti­la­suun­ni­tel­ma pe­rus­tuu en­si­si­jai­ses­ti reit­ti­tie­toi­hin ja se huo­mi­oi lii­ken­ne­vir­ran, maas­ton muo­dot ja tie­tyy­pit. 

Au­din suu­ris­sa ja kes­ki­ko­koi­sis­sa au­to­mal­leis­sa käy­tet­tä­vä en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin (PEA) vas­taa tar­kem­mas­ta suun­nit­te­lus­ta ja so­vit­taa re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sen sen­het­ki­seen ajo­ti­lan­tee­seen. Se hyö­dyn­tää na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män en­nus­tet­ta­vis­sa ole­via reit­ti­tie­to­ja ja tark­kai­lee etäi­syyt­tä edel­lä aja­vaan ajo­neu­voon ka­me­ran ja tut­kan avul­la.

Ti­lan­tees­ta riip­pu­en jär­jes­tel­mä va­lit­see va­paal­la rul­lauk­sen moot­to­rin py­säy­tet­ty­nä tai re­ku­pe­raa­ti­o­toi­min­non. Kun mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) on ak­tii­vi­nen, en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin tu­kee aja­mis­ta jar­rut­ta­mal­la ja kiih­dyt­tä­mäl­lä au­to­maat­ti­ses­ti ta­lou­del­li­suu­den ja mu­ka­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. 

Ta­lou­del­li­ses­sa aja­mi­ses­sa kul­jet­ta­jaa aut­ta­vat kaa­su­pol­ki­men hap­ti­nen pa­lau­te sekä sig­naa­lit kul­jet­ta­jan in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män näy­tös­sä sekä Head-up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä (li­sä­va­rus­te).

Kaa­su­pol­ki­mes­sa on sekä pel­käl­lä säh­köl­lä liik­ku­mi­sen lop­pu­mi­ses­ta ker­to­va hap­ti­nen pai­ne­pis­te et­tä hap­ti­nen pa­lau­te, joka oh­jaa kul­jet­ta­jaa ot­ta­maan ja­lan pois kaa­su­pol­ki­mel­ta. 

No­pea pi­ka­la­taus ja my­Au­di-so­vel­lus

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on va­ki­o­na Mode 3 -tyy­pin kaa­pe­li, jol­la voi la­da­ta tyy­pin 2 pis­tok­kees­ta jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä.

Pi­dem­mil­lä mat­koil­la la­taus on­nis­tuu Au­di e-tron -la­taus­pal­ve­lun avul­la yli 100 000 la­taus­pis­tees­sä eri puo­lil­la Eu­roop­paa. La­taus on­nis­tuu yh­del­lä ja sa­mal­la kor­til­la pal­ve­lun­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­mat­ta. 

My­Au­di-so­vel­lus, jon­ka avul­la Au­di con­nect -pal­ve­lui­ta voi käyt­tää äly­pu­he­li­mel­la, on eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen säh­kö­au­ton käyt­tä­jäl­le. So­vel­luk­sel­la voi­daan tar­kis­taa akun tila ja toi­min­ta­mat­ka, käyn­nis­tää tai ajas­taa la­taus sekä tar­kas­tel­la la­taus- ja ku­lu­tus­ti­las­to­ja.

Li­säk­si reit­ti­suun­nit­te­lu näyt­tää la­tau­sa­se­mat sekä MMI-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­sä et­tä so­vel­luk­ses­sa. 

Kä­te­vä My­Au­di-so­vel­luk­sen toi­min­to on myös il­mas­toin­nin hal­lin­ta en­nen liik­keel­le läh­töä. Kos­ka au­ton il­mas­toin­nin komp­res­so­ri ja li­sä­läm­mi­tin ovat säh­kö­käyt­töi­siä, voi asi­a­kas en­nen läh­töä va­li­ta läm­pö­ti­lan, jo­hon au­ton si­sä­ti­la joko läm­mi­te­tään tai jääh­dy­te­tään.

Mal­lis­ta riip­pu­en myös au­ton oh­jaus­pyö­rän, is­tui­mien, pei­lien, tuu­li­la­sin ja ta­kaik­ku­nan läm­mi­tys sekä is­tuin­ten il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da etu­kä­teen. 

Äly­käs läm­mön­hal­lin­ta

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mään kuu­luu erit­täin ta­lou­del­li­nen läm­pö­pump­pu, jon­ka avul­la voi­daan hyö­dyn­tää säh­köi­sen voi­ma­lin­jan huk­ka­läm­pöä.

Tämä mah­dol­lis­taa pait­si si­sä­ti­lo­jen te­hok­kaan läm­mi­tyk­sen ja jääh­dy­tyk­sen myös mak­si­moi säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan eri­tyi­ses­ti ul­ko­läm­pö­ti­lan ol­les­sa eri­tyi­sen kor­kea tai ma­ta­la.  

Uu­det Au­di A7 Sport­back 50 ja 55 TFSI e qu­at­t­ro S tro­ni­cit saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­vuo­des­ta 2020. 

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU