Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv).
Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro: Ladattavia GT-hybridejä
Audi-malliston sähköistäminen jatkuu: tehokas ja taloudellinen ladattava hybridi on nyt tarjolla myös suuren kokoluokan neliovisesta coupé-mallista.
Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv). Älykäs ja ennakoiva ajojärjestelmä mahdollistaa pitkän toimintamatkan sähköllä, alhaisen polttoaineenkulutuksen ja dynaamisen suorituskyvyn.
Suomessa myyntiin tulevat sekä Audi A7 Sportback 50 että 55 TFSI e quattro. Hinnat alkavat 73 197 eurosta (Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro S tronic Business Sport).
Vakiovarusteita ovat muun muassa MMI Navigointi Plus -järjestelmä 10,1” kosketusnäytöllä, Audi virtuaalimittaristo, Audi Smartphone Interface -älypuhelinliitäntä, progressiivinen ohjaus, urheilullinen alusta sekä HD Matrix led -ajovalot dynaamisin takavilkuin.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro
Uusimman Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattron voimansiirto koostuu turboahdetusta 2-litraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista (185 kW (252 hv) ja 370 Nm) sekä sähkömoottorista (yhdistetyt CO2-päästöt 39 g/km).
Sähkömoottorin huipputeho on 105 kW ja huippuvääntö 350 Nm. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseksi quattro ultra -nelivetojärjestelmään.
Vääntömomentti 500 Nm
Moottoreiden kokonaisteho on 270 kW (367 hv) ja suurin vääntömomentti 500 Nm on käytettävissä jo 1 250 r/min.
Audi A7:n ladattava hybridi kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h.
Audi A7 Sportbackin ladattavalla hybridiversiolla voi ajaa pelkästään sähköllä jopa 135 km/h, joten päästön ajaminen onnistuu vaivattomasti myös moottoritiellä.
Tavaratilan lattian alla on 104 pussikennosta muodostuva 381 voltin litiumioniakku, joka varastoi 14,1 kWh energiaa. Optimaalista lämpötilan säätöä varten akun jäähdytysnestekierto on kytketty sekä ilmastoinnin että sähkömoottorin ja voimaelektroniikan jäähdytykseen.
Litiumioniakku on integroitu auton takaosaan tavaratilan lattian alle siten, että lattia on tasainen. Suurin käytettävissä oleva säilytystila takaistuimien ollessa taitettuna on 1 235 litraa.
quattro-neliveto ladattavassa hybridissä
Audin tapaan A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e on varustettu quattro ultra -nelivedolla. Ladattava hybridi ja quattro-neliveto muodostavat yhdessä suorituskykyisen ja taloudellisen kokonaisuuden. Ultra-teknologiassa taka-akselin veto aktivoidaan salamannopeasti ja ennakoivasti tarpeen mukaan.
Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta.
Jarrutusenergian talteenotto eli rekuperaatio tapahtuu aina etuakselilta. Neliovisella Gran Turismollaan Audi on tällä hetkellä ainoa premium-autonvalmistaja, joka tarjoaa tässä luokassa ladattavan hybridin nelivedolla varustettuna.
Helppokäyttöisyyttä kolmessa ajotilassa
Audi A7 Sportbackin ladattavan hybridin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoistaan voi ajaa sähköllä, sekä paikallisesti päästöttömästi kaupungeissa että myös pidemmillä matkoilla.
Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistelmä tarjoaa urheilullisen dynaamisia ajo-ominaisuuksia. Kolmen eri ajotilan ansiosta ladattava hybridi on vaivaton päivittäisessä käytössä.
Ladattava hybridi käynnistyy aina oletuksena EV-tilassa, jolloin auto liikkuu yksinomaan sähkön voimalla, jollei kuljettaja paina kaasupoljinta tietyn painepisteen ohi.
Hold-ajotilassa ajonhallintajärjestelmä pitää akun kapasiteetin senhetkisellä tasolla, jotta kuljettaja voi esimerkiksi myöhemmin saman matkan aikana ajaa haluamansa osuuden kokonaan sähköisesti.
Navigointijärjestelmän reittisuunnittelu aktivoi hybriditilan automaattisesti tai kuljettaja voi valita sen itse. Hybriditilassa auto käyttää sähkömoottoria ja polttomoottoria yhdessä niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti ja polttoaineen kokonaiskulutus on mahdollisimman pieni.
Esimerkiksi pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä voidaan käyttää suurimmaksi osaksi pelkästään sähköä. Järjestelmä valitsee tilanteesta riippuen automaattisesti joko rullauksen vapaalla moottorin ollessa pysäytettynä tai liike-energian talteenoton rekuperaatiorullauksella.
MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.
Rekuperaatiorullauksen teho voi olla jopa 35 kW. Perinteisiä jarruja tarvitaan harvoin, sillä sähkömoottori vastaa kaikista kevyistä jarrutuksista 0,1 g hidastuvuuteen asti, eli suurimpaan osaan päivittäisen ajon jarrutuksista.
Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW 0,2 g hidastuvuudella.
Ennakoiva ajojärjestelmä ja taloudellisuusavustin
Audi A7 Sportbackin ladattava hybridi käyttää parhaan taloudellisuuden saavuttamiseksi ennakoivaa ajojärjestelmää. Se hyödyntää ennakoivaa taloudellisuusavustinta, jota käytetään muissakin Audin keski- ja suurikokoisissa malleissa sähkömoottorin, litiumioniakun ja polttomoottorin ohjaamiseen.
Jos MMI-navigointijärjestelmän reittiopastus on aktiivinen, ennakoiva ajojärjestelmä ohjaa voimansiirtoa siten, että reitin loppuosan kaupunkialue voidaan ajaa yksinomaan sähköisesti ja Audi A7 Sportbackin akku on perille tullessa lähes tyhjä.
Kun A7 Sportback TFSI e lähestyy kaupunkialuetta, ajonhallinta lataa akkua niin, että loppumatka kaupunkialueella voidaan ajaa sähköllä. Kuljettaja voi siis kaupunkialueelle saapuessaan hyödyntää kaiken sähköenergian ja ajaa paikallisesti päästöttömästi.
Ajotilan hallinnan ohjauksessa hyödynnetään suurta määrää dataa. Ennakoiva ajojärjestelmä hyödyntää kahden tyyppistä dataa lähialueilta ja reittitiedoista luodakseen laajemman sekä tarkennetun reittisuunnitelman.
Laaja tilannekuva luodaan, kun käytössä on online-liikennetietojen lisäksi matkatieto määränpäähän sekä valitun reitin tieprofiili. Tarkennettu suunnitelma hyödyntää navigaattorin lähiympäristöstä saatavia tietoja, kuten tietoa nopeusrajoituksista, tietyypeistä, ylä- ja alamäkien jyrkkyyksistä sekä auton antureiden viimeisimmistä tiedoista.
Ajotilasuunnitelma perustuu ensisijaisesti reittitietoihin ja se huomioi liikennevirran, maaston muodot ja tietyypit.
Audin suurissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) vastaa tarkemmasta suunnittelusta ja sovittaa rekuperaatiorullauksen senhetkiseen ajotilanteeseen. Se hyödyntää navigointijärjestelmän ennustettavissa olevia reittitietoja ja tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon kameran ja tutkan avulla.
Tilanteesta riippuen järjestelmä valitsee vapaalla rullauksen moottorin pysäytettynä tai rekuperaatiotoiminnon. Kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on aktiivinen, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ajamista jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti taloudellisuuden ja mukavuuden parantamiseksi.
Taloudellisessa ajamisessa kuljettajaa auttavat kaasupolkimen haptinen palaute sekä signaalit kuljettajan infotainment-järjestelmän näytössä sekä Head-up Display -tuulilasinäytöllä (lisävaruste).
Kaasupolkimessa on sekä pelkällä sähköllä liikkumisen loppumisesta kertova haptinen painepiste että haptinen palaute, joka ohjaa kuljettajaa ottamaan jalan pois kaasupolkimelta.
Nopea pikalataus ja myAudi-sovellus
Audi A7 Sportbackin ladattavassa hybridissä on vakiona Mode 3 -tyypin kaapeli, jolla voi ladata tyypin 2 pistokkeesta julkisissa latauspisteissä.
Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta.
MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.
Lisäksi reittisuunnittelu näyttää latausasemat sekä MMI-navigointijärjestelmässä että sovelluksessa.
Kätevä MyAudi-sovelluksen toiminto on myös ilmastoinnin hallinta ennen liikkeelle lähtöä. Koska auton ilmastoinnin kompressori ja lisälämmitin ovat sähkökäyttöisiä, voi asiakas ennen lähtöä valita lämpötilan, johon auton sisätila joko lämmitetään tai jäähdytetään.
Mallista riippuen myös auton ohjauspyörän, istuimien, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys sekä istuinten ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen.
Älykäs lämmönhallinta
Ilmastointijärjestelmään kuuluu erittäin taloudellinen lämpöpumppu, jonka avulla voidaan hyödyntää sähköisen voimalinjan hukkalämpöä.
Tämä mahdollistaa paitsi sisätilojen tehokkaan lämmityksen ja jäähdytyksen myös maksimoi sähköisen toimintamatkan erityisesti ulkolämpötilan ollessa erityisen korkea tai matala.
Uudet Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro S tronicit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2020.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL