Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv).

Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv).

Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro: Ladattavia GT-hybridejä

Audi-malliston sähköistäminen jatkuu: tehokas ja taloudellinen ladattava hybridi on nyt tarjolla myös suuren kokoluokan neliovisesta coupé-mallista.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Au­di A7 Sport­back TFSI e qu­at­t­ro on saa­ta­vil­la kah­des­sa te­ho­luo­kas­sa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv). Äly­käs ja en­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa pit­kän toi­min­ta­mat­kan säh­köl­lä, al­hai­sen polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen ja dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Suo­mes­sa myyn­tiin tu­le­vat sekä Au­di A7 Sport­back 50 et­tä 55 TFSI e qu­at­t­ro. Hin­nat al­ka­vat 73 197 eu­ros­ta (Au­di A7 Sport­back 50 TFSI e qu­at­t­ro S tro­nic Bu­si­ness Sport).  

Va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat muun mu­as­sa MMI Na­vi­goin­ti Plus -jär­jes­tel­mä 10,1” kos­ke­tus­näy­töl­lä, Au­di vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­to, Au­di Smartp­ho­ne In­ter­fa­ce -äly­pu­he­lin­lii­tän­tä, prog­res­sii­vi­nen oh­jaus, ur­hei­lul­li­nen alus­ta sekä HD Mat­rix led -ajo­va­lot dy­naa­mi­sin ta­ka­vil­kuin.

Au­di A7 Sport­back 55 TFSI e qu­at­t­ro

Uu­sim­man Au­di A7 Sport­back 55 TFSI e qu­at­t­ron voi­man­siir­to koos­tuu tur­bo­ah­de­tus­ta 2-lit­rai­ses­ta ne­li­sy­lin­te­ri­ses­tä ben­sii­ni­moot­to­ris­ta (185 kW (252 hv) ja 370 Nm) sekä säh­kö­moot­to­ris­ta (yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 39 g/km).

Säh­kö­moot­to­rin huip­pu­te­ho on 105 kW ja huip­pu­vään­tö 350 Nm. Säh­kö­moot­to­ri ja ero­tus­kyt­kin on in­teg­roi­tu seit­sen­vaih­tei­seen S tro­nic -vaih­teis­toon, joka käyt­tää Au­din ult­ra-tek­no­lo­gi­aa voi­man vä­lit­tä­mi­sek­si qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Vään­tö­mo­ment­ti 500 Nm

Moot­to­rei­den ko­ko­nais­te­ho on 270 kW (367 hv) ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 500 Nm on käy­tet­tä­vis­sä jo 1 250 r/min.

Au­di A7:n la­dat­ta­va hyb­ri­di kiih­tyy 0–100 km/h 5,7 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 250 km/h.

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­val­la hyb­ri­di­ver­si­ol­la voi ajaa pel­käs­tään säh­köl­lä jopa 135 km/h, jo­ten pääs­tön aja­mi­nen on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti myös moot­to­ri­tiel­lä. 

Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la on 104 pus­si­ken­nos­ta muo­dos­tu­va 381 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, joka va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa. Op­ti­maa­lis­ta läm­pö­ti­lan sää­töä var­ten akun jääh­dy­tys­nes­te­kier­to on kyt­ket­ty sekä il­mas­toin­nin et­tä säh­kö­moot­to­rin ja voi­ma­e­lekt­ro­nii­kan jääh­dy­tyk­seen. 

Li­tiu­mi­o­ni­ak­ku on in­teg­roi­tu au­ton ta­ka­o­saan ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le si­ten, et­tä lat­tia on ta­sai­nen. Suu­rin käy­tet­tä­vis­sä ole­va säi­ly­tys­ti­la ta­kais­tui­mien ol­les­sa tai­tet­tu­na on 1 235 lit­raa. 

qu­at­t­ro-ne­li­ve­to la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä

Au­din ta­paan A7 Sport­back 50 ja 55 TFSI e on va­rus­tet­tu qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­dol­la. La­dat­ta­va hyb­ri­di ja qu­at­t­ro-ne­li­ve­to muo­dos­ta­vat yh­des­sä suo­ri­tus­ky­kyi­sen ja ta­lou­del­li­sen ko­ko­nai­suu­den. Ult­ra-tek­no­lo­gi­as­sa taka-ak­se­lin veto ak­ti­voi­daan sa­la­man­no­pe­as­ti ja en­na­koi­vas­ti tar­peen mu­kaan.

Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta. 

Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta. 

Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to eli re­ku­pe­raa­tio ta­pah­tuu ai­na etu­ak­se­lil­ta. Ne­li­o­vi­sel­la Gran Tu­ris­mol­laan Au­di on täl­lä het­kel­lä ai­noa pre­mium-au­ton­val­mis­ta­ja, joka tar­jo­aa täs­sä luo­kas­sa la­dat­ta­van hyb­ri­din ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu­na. 

Help­po­käyt­töi­syyt­tä kol­mes­sa ajo­ti­las­sa

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­van hyb­ri­din käyt­tö­kon­sep­ti on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajois­taan voi ajaa säh­köl­lä, sekä pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti kau­pun­geis­sa et­tä myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la.

Säh­kö­moot­to­rin ja polt­to­moot­to­rin yh­dis­tel­mä tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen dy­naa­mi­sia ajo-omi­nai­suuk­sia. Kol­men eri ajo­ti­lan an­si­os­ta la­dat­ta­va hyb­ri­di on vai­va­ton päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä. 

La­dat­ta­va hyb­ri­di käyn­nis­tyy ai­na ole­tuk­se­na EV-ti­las­sa, jol­loin au­to liik­kuu yk­si­no­maan säh­kön voi­mal­la, jol­lei kul­jet­ta­ja pai­na kaa­su­pol­jin­ta tie­tyn pai­ne­pis­teen ohi.

Hold-ajo­ti­las­sa ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä pi­tää akun ka­pa­si­tee­tin sen­het­ki­sel­lä ta­sol­la, jot­ta kul­jet­ta­ja voi esi­mer­kik­si myö­hem­min sa­man mat­kan ai­ka­na ajaa ha­lu­a­man­sa osuu­den ko­ko­naan säh­köi­ses­ti. 

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män reit­ti­suun­nit­te­lu ak­ti­voi hyb­ri­di­ti­lan au­to­maat­ti­ses­ti tai kul­jet­ta­ja voi va­li­ta sen it­se. Hyb­ri­di­ti­las­sa au­to käyt­tää säh­kö­moot­to­ria ja polt­to­moot­to­ria yh­des­sä niin, et­tä mah­dol­li­sim­man suu­ri osa mat­kas­ta aje­taan säh­köi­ses­ti ja polt­to­ai­neen ko­ko­nais­ku­lu­tus on mah­dol­li­sim­man pie­ni.

Esi­mer­kik­si py­säh­te­le­väs­sä kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä voi­daan käyt­tää suu­rim­mak­si osak­si pel­käs­tään säh­köä. Jär­jes­tel­mä va­lit­see ti­lan­tees­ta riip­pu­en au­to­maat­ti­ses­ti joko rul­lauk­sen va­paal­la moot­to­rin ol­les­sa py­säy­tet­ty­nä tai lii­ke-ener­gi­an tal­tee­no­ton re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sel­la.

MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.

MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja.

Re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sen teho voi ol­la jopa 35 kW. Pe­rin­tei­siä jar­ru­ja tar­vi­taan har­voin, sil­lä säh­kö­moot­to­ri vas­taa kai­kis­ta ke­vyis­tä jar­ru­tuk­sis­ta 0,1 g hi­das­tu­vuu­teen as­ti, eli suu­rim­paan osaan päi­vit­täi­sen ajon jar­ru­tuk­sis­ta.

Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jar­ru­tus­re­ku­pe­raa­ti­ol­la voi ol­la jopa 80 kW 0,2 g hi­das­tu­vuu­del­la. 

En­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä ja ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­va hyb­ri­di käyt­tää par­haan ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si en­na­koi­vaa ajo­jär­jes­tel­mää. Se hyö­dyn­tää en­na­koi­vaa ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin­ta, jota käy­te­tään muis­sa­kin Au­din kes­ki- ja suu­ri­ko­koi­sis­sa mal­leis­sa säh­kö­moot­to­rin, li­tiu­mi­o­ni­a­kun ja polt­to­moot­to­rin oh­jaa­mi­seen.

Jos MMI-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män reit­ti­o­pas­tus on ak­tii­vi­nen, en­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä oh­jaa voi­man­siir­toa si­ten, et­tä rei­tin lop­puo­san kau­pun­ki­a­lue voi­daan ajaa yk­si­no­maan säh­köi­ses­ti ja Au­di A7 Sport­bac­kin ak­ku on pe­ril­le tul­les­sa lä­hes tyh­jä.

Kun A7 Sport­back TFSI e lä­hes­tyy kau­pun­ki­a­lu­et­ta, ajon­hal­lin­ta la­taa ak­kua niin, et­tä lop­pu­mat­ka kau­pun­ki­a­lu­eel­la voi­daan ajaa säh­köl­lä. Kul­jet­ta­ja voi siis kau­pun­ki­a­lu­eel­le saa­pu­es­saan hyö­dyn­tää kai­ken säh­kö­e­ner­gi­an ja ajaa pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti.

Ajo­ti­lan hal­lin­nan oh­jauk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään suur­ta mää­rää da­taa. En­na­koi­va ajo­jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää kah­den tyyp­pis­tä da­taa lä­hi­a­lu­eil­ta ja reit­ti­tie­dois­ta luo­dak­seen laa­jem­man sekä tar­ken­ne­tun reit­ti­suun­ni­tel­man.

Laa­ja ti­lan­ne­ku­va luo­daan, kun käy­tös­sä on on­li­ne-lii­ken­ne­tie­to­jen li­säk­si mat­ka­tie­to mää­rän­pää­hän sekä va­li­tun rei­tin tiep­ro­fii­li. Tar­ken­net­tu suun­ni­tel­ma hyö­dyn­tää na­vi­gaat­to­rin lä­hiym­pä­ris­tös­tä saa­ta­via tie­to­ja, ku­ten tie­toa no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta, tie­tyy­peis­tä, ylä- ja ala­mä­kien jyrk­kyyk­sis­tä sekä au­ton an­tu­rei­den vii­mei­sim­mis­tä tie­dois­ta.

Ajo­ti­la­suun­ni­tel­ma pe­rus­tuu en­si­si­jai­ses­ti reit­ti­tie­toi­hin ja se huo­mi­oi lii­ken­ne­vir­ran, maas­ton muo­dot ja tie­tyy­pit. 

Au­din suu­ris­sa ja kes­ki­ko­koi­sis­sa au­to­mal­leis­sa käy­tet­tä­vä en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin (PEA) vas­taa tar­kem­mas­ta suun­nit­te­lus­ta ja so­vit­taa re­ku­pe­raa­ti­o­rul­lauk­sen sen­het­ki­seen ajo­ti­lan­tee­seen. Se hyö­dyn­tää na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män en­nus­tet­ta­vis­sa ole­via reit­ti­tie­to­ja ja tark­kai­lee etäi­syyt­tä edel­lä aja­vaan ajo­neu­voon ka­me­ran ja tut­kan avul­la.

Ti­lan­tees­ta riip­pu­en jär­jes­tel­mä va­lit­see va­paal­la rul­lauk­sen moot­to­rin py­säy­tet­ty­nä tai re­ku­pe­raa­ti­o­toi­min­non. Kun mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) on ak­tii­vi­nen, en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin tu­kee aja­mis­ta jar­rut­ta­mal­la ja kiih­dyt­tä­mäl­lä au­to­maat­ti­ses­ti ta­lou­del­li­suu­den ja mu­ka­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. 

Ta­lou­del­li­ses­sa aja­mi­ses­sa kul­jet­ta­jaa aut­ta­vat kaa­su­pol­ki­men hap­ti­nen pa­lau­te sekä sig­naa­lit kul­jet­ta­jan in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män näy­tös­sä sekä Head-up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä (li­sä­va­rus­te).

Kaa­su­pol­ki­mes­sa on sekä pel­käl­lä säh­köl­lä liik­ku­mi­sen lop­pu­mi­ses­ta ker­to­va hap­ti­nen pai­ne­pis­te et­tä hap­ti­nen pa­lau­te, joka oh­jaa kul­jet­ta­jaa ot­ta­maan ja­lan pois kaa­su­pol­ki­mel­ta. 

No­pea pi­ka­la­taus ja my­Au­di-so­vel­lus

Au­di A7 Sport­bac­kin la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on va­ki­o­na Mode 3 -tyy­pin kaa­pe­li, jol­la voi la­da­ta tyy­pin 2 pis­tok­kees­ta jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä.

Pi­dem­mil­lä mat­koil­la la­taus on­nis­tuu Au­di e-tron -la­taus­pal­ve­lun avul­la yli 100 000 la­taus­pis­tees­sä eri puo­lil­la Eu­roop­paa. La­taus on­nis­tuu yh­del­lä ja sa­mal­la kor­til­la pal­ve­lun­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­mat­ta. 

My­Au­di-so­vel­lus, jon­ka avul­la Au­di con­nect -pal­ve­lui­ta voi käyt­tää äly­pu­he­li­mel­la, on eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen säh­kö­au­ton käyt­tä­jäl­le. So­vel­luk­sel­la voi­daan tar­kis­taa akun tila ja toi­min­ta­mat­ka, käyn­nis­tää tai ajas­taa la­taus sekä tar­kas­tel­la la­taus- ja ku­lu­tus­ti­las­to­ja.

Li­säk­si reit­ti­suun­nit­te­lu näyt­tää la­tau­sa­se­mat sekä MMI-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­sä et­tä so­vel­luk­ses­sa. 

Kä­te­vä My­Au­di-so­vel­luk­sen toi­min­to on myös il­mas­toin­nin hal­lin­ta en­nen liik­keel­le läh­töä. Kos­ka au­ton il­mas­toin­nin komp­res­so­ri ja li­sä­läm­mi­tin ovat säh­kö­käyt­töi­siä, voi asi­a­kas en­nen läh­töä va­li­ta läm­pö­ti­lan, jo­hon au­ton si­sä­ti­la joko läm­mi­te­tään tai jääh­dy­te­tään.

Mal­lis­ta riip­pu­en myös au­ton oh­jaus­pyö­rän, is­tui­mien, pei­lien, tuu­li­la­sin ja ta­kaik­ku­nan läm­mi­tys sekä is­tuin­ten il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da etu­kä­teen. 

Äly­käs läm­mön­hal­lin­ta

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mään kuu­luu erit­täin ta­lou­del­li­nen läm­pö­pump­pu, jon­ka avul­la voi­daan hyö­dyn­tää säh­köi­sen voi­ma­lin­jan huk­ka­läm­pöä.

Tämä mah­dol­lis­taa pait­si si­sä­ti­lo­jen te­hok­kaan läm­mi­tyk­sen ja jääh­dy­tyk­sen myös mak­si­moi säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan eri­tyi­ses­ti ul­ko­läm­pö­ti­lan ol­les­sa eri­tyi­sen kor­kea tai ma­ta­la.  

Uu­det Au­di A7 Sport­back 50 ja 55 TFSI e qu­at­t­ro S tro­ni­cit saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­vuo­des­ta 2020. 

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN