Audi kehitti BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) -ohjelmiston ensimmäisen version Audi e-tronin korkeajänniteakun nopeaa ja luotettavaa analysointia varten. Nyt se on käytössä jo useiden Volkswagen-konsernin brändien diagnostiikkatyökaluna.
Audi
Audi kehittää akkujen pikatarkastusjärjestelmää: BattMAN pidentää akkujen käyttöikää
Audi kehittää uutta akkujen pikatarkastusjärjestelmää. BattMAN ReLife arvioi akun kunnon muutamassa minuutissa. Testillä selvitetään, mitä kennoja ja moduuleja voidaan uusiokäyttää.
Sähköisestä liikkumisesta kiinnostuneiden mielessä on usein kysymys: mitä tapahtuu akulle, kun sähköajoneuvoa ei enää käytetä?
Vastaus on yksinkertainen: uudella BattMAN ReLife -analysointiohjelmistolla tarkistetaan akun kunto muutamassa minuutissa. Pikatarkastusjärjestelmä on otettu käyttöön akkukierrätyksen pilottilaitoksessa Saksan Salzgitterissä.
Tarkastusjärjestelmän havaitsemasta jäljellä olevasta kapasiteetista riippuen suurjänniteakkua voidaan käyttää ajoneuvossa uudelleen joko kokonaan tai osittain, se voi myös saada uuden elämän liikkuvana tai paikallisena energiavarastona tai sen materiaali voidaan käyttää uusien akkukennojen tuotannossa innovatiivisen kierrätysprosessin avulla.
Audi kehitti BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) -ohjelmiston ensimmäisen version Audi e-tronin korkeajänniteakun nopeaa ja luotettavaa analysointia varten. Nyt se on käytössä jo useiden Volkswagen-konsernin brändien diagnostiikkatyökaluna.
BattMANia kehitettiin edelleen yhteistyössä Volkswagen-konsernin komponenttivalmistuksen kierrätysasiantuntijoiden kanssa ennen akkukierrätyksen pilottitehtaan avaamista Salzgitteriin.
Järjestelmää testattiin ja ohjelmoitiin kuukausia ennen kuin siitä kehkeytyi uusi analysointiratkaisu, joka antaa muutamassa minuutissa luotettavan ensiarvion akun kunnosta ja helpottaa sen tulevan käyttötarkoituksen suunnittelua. Aiemmin tämä prosessi on kestänyt useita tunteja.
Pienjänniteliitäntöjen kytkemisen jälkeen laite tarkistaa ensin, pystyykö akku kommunikoimaan ja siirtämään dataa. Tämän jälkeen järjestelmä tutkii ja osoittaa mahdolliset virheilmoitukset sekä eristysresistanssin, kapasiteetin, lämpötilat ja kennojännitteet.
”Pystymme mittaamaan kennon kaikki tärkeimmät parametrit. Liikennevalojärjestelmä kertoo jokaisen kennon tilan: vihreä kertoo, että kenno on hyvässä kunnossa, keltainen kertoo tarkemman tarkastuksen tarpeesta ja punainen kertoo, että kenno on epäkunnossa”, selvittää Audin laatuinsinööri Axel Van den Branden.
Testillä määritetään akun yleiskunto, ja tämän jälkeen on kolme vaihtoehtoa:
Ensimmäinen vaihtoehto on ns. uudelleenvalmistus, jossa akku voidaan sen hyvän tai erittäin hyvän kunnon vuoksi käyttää tarvittavien korjausten jälkeen sähköajoneuvon varaosana. Varaosakäyttöön liittyviä konsepteja valmistellaan parhaillaan.
Toisessa vaihtoehdossa keskimääräisessä tai hyvässä kunnossa oleva akku saa uuden elämän, jolloin sitä käytetään vielä vuosia muualla kuin sähköautossa.
Uusi käyttöpaikka voi olla joustava pikalatausasema, latausrobotti, autonominen kuljetusjärjestelmä, trukki tai kotitalouden energiavarasto tai varavirtajärjestelmä.
Kolmas vaihtoehto merkitsee tehokasta kierrätystä Salzgitterin pilottitehtaalla, jossa kaikkein huonokuntoisimmat akut puretaan raaka-aineiksi, kuten alumiiniksi, kupariksi, muoviksi ja ”mustaksi jauheeksi”, joka sisältää arvokkaita akkukomponentteja, kuten litiumia, nikkeliä, mangaania, kobolttia ja grafiittia.
Erikoistuneet yhteistyökumppanit erottelevat akkukomponentit hydrometallurgisesti ennen kuin ne prosessoidaan uudelleen katodimateriaaliksi.
”Kierrätetyt akkumateriaalit ovat yhtä laadukkaita kuin uudetkin, joten niitä materiaaleja käytetään jatkossa kennotuotannossamme”, kertoo Volkswagen-konsernin akkuliiketoimintayksikön johtaja Frank Blome.
”BattMAN ReLifen kehitys on loistava esimerkki siitä, kuinka menestyksekkäästi Volkswagenin eri tuotemerkit voivat tehdä yhteistyötä“, toteaa Audi Brysselin toimitusjohtaja Volker Germann.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Puren klassikkoradiot
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN