Vakiomallin lisäksi valittavana on kaksi varusteluvaihtoehtoa: Advanced-mallissa Singleframe-etusäleikön pystysuuntaiset osat on kromattu ja myös etu- ja takapuskurien alla olevat suojukset ovat vakio-mustan sijaan hopeanväriset. S line -malli sisältää puolestaan mm. Singleframe-etusäleikön urheilullisen hunajakennorakenteen, sekä kromilistalla kehystetyn takaosan diffuusorilevyn.
Audi Q5 uudistui: Kevythybridin Suomen-hinnat paljastetaan lähiviikkoina
Uudistetussa Audi Q5:ssa on kattava valikoima sekä multimedia- että kuljettajaa avustavia järjestelmiä, ja uudenlainen muotoilu. Ensimmäistä kertaa käytössä ovat myös uudet, digitaaliset OLED-teknologiaa hyödyntävät takavalot, jotka saa lisävarusteena.
Audi Q5:n suunnittelijat korostivat mallin luonnetta lukuisin, erottuvin yksityiskohdin. Kahdeksankulmainen ns. Singleframe-etusäleikkö on nyt aiempaa matalampi, ja se näyttää leveämmältä kuin ennen. Puolisuunnikkaan muotoiset ilmanottoaukot auton sivulla ovat aiempaa suuremmat.
Keulasta uudistetun Audi Q5:n tunnistaa LED-ajovalojen päiväajovaloista. Sivulta Audi Q5 näyttää uudistetun kynnyslinjan tuoman korkeamman maavaran ansiosta keveämmältä.
Vakiomallin lisäksi valittavana on kaksi varusteluvaihtoehtoa: Advanced-mallissa Singleframe-etusäleikön pystysuuntaiset osat on kromattu ja myös etu- ja takapuskurien alla olevat suojukset ovat vakio-mustan sijaan hopeanväriset.
S line -malli sisältää puolestaan muun muassa Singleframe-etusäleikön urheilullisen hunajakennorakenteen, sekä kromilistalla kehystetyn takaosan diffuusorilevyn.
Saatavana on 12 ulkoväriä, joista kaksi on uusia: District Green -vihreä sekä Ultra Blue -sininen. Niin sanotun Musta optiikka -ulkonäköpaketin saa lisävarusteena.
Sisustuksessa keveyttä ja laadukkuutta
Sisustuksen linjat korostavat avaruuden ja keveyden tuntua. Veistoksellinen viimeistely erottaa kojelaudan ala- ja yläosan toisistaan ja keskiössä on uusi, erillinen MMI-kosketusnäyttö, jossa on akustinen palaute.
Aiemman pyöritettävän ja painettavan hallintapainikkeen tilalla keskikonsolissa on nyt säilytyslokero.
Audi Q5 -asiakkaiden on mahdollista valita vakioiden sisustavaihtoehtojen lisäksi kaksi eri sisätilapakettia: design selection- ja S line -sisätilapaketit, jotka voidaan haluttaessa yhdistää myös ulkonäköpaketteihin.
Design selection -sisustukseen kuuluu muun muassa tunnelmavalaistus, jonka valoefektit korostavat Q5:n luonnetta.
Ensimmäisenä maailmassa; Audi Q5:n takavalojen digitaalinen OLED-teknologia
Seuraavan sukupolven OLED-teknologia on ensimmäistä kertaa käytössä uudistetussa Audi Q5:ssä.
Tehokkailla OLED:eillä (Organic Light-Emitting Diodes) voidaan tuottaa erittäin tasaisia valopintoja.
Lisävarusteiset OLED-takavalot on jaettu kolmeen, kuusisegmenttiseen osioon, jonka ansiosta Audin muotoilijat ja suunnittelijat voivat luoda yhdellä ainoalla valolla erilaisia valokuvioita ja -muotoja.
”Hyvän kontrastin lisäksi digitaalisen OLED:n etuina ovat korkea tasalaatuisuus sekä minimaaliset välit segmenttien välillä. Jatkossa digitaalinen OLED-teknologia tarjoaa valtavasti jatkokehitysmahdollisuuksia, sillä se on paras teknologia erittäin tarkan, monipuolisen ja persoonallisen valosuunnittelun työkaluksi”, kertoo Audin valoinnovaatioista vastaava tuotekehitysjohtaja Stephan Berlitz.
Audi Q5:ssa voidaan valita kolmesta takavalojen valotunnuksesta, joihin liittyy erilainen saattovalojen muotoilu.
Lisävarusteiset OLED-takavalot on jaettu kolmeen, kuusisegmenttiseen osioon, jonka ansiosta Audin muotoilijat ja suunnittelijat voivat luoda yhdellä ainoalla valolla erilaisia valokuvioita ja -muotoja.
Audi drive select -hallintajärjestelmän Dynamic-ajoprofiilin mukana käyttöön tulee vielä yksi erilainen valotunnus.
OLED-takavalot on varustettu myös etäisyyden tunnistavalla toiminnolla: jos toinen tienkäyttäjä tulee alle kahden metrin päähän pysähtyneenä olevan Audi Q5:n perästä, syttyvät kaikki LED-segmentit. Valokuvio palautuu jälleen entiselleen Audi Q5:n lähtiessä liikkeelle.
OLED-takavaloja täydentävät dynaamiset vilkut. Audi Q5:n vakiovarustuksena on nyt LED-ajovalot; Matrix-LED -ajovalot saa lisävarusteena.
Älykkäät mukautuvat kaukovalot tarjoavat lisäturvallisuutta ja -mukavuutta muita tienkäyttäjiä häikäisemättä.
Tilaa ja muunneltavuutta
Uudistettu Audi Q5 on 4,68 metriä pitkä, toisin sanoen 19 mm aiempaa pitempi, mikä johtuu pääasiassa isommista puskureista.
Leveys (ilman peilejä) 1,89 metriä sekä korkeus 1,66 metriä säilyvät entisellään. Pitkän akselivälin (2,82 m) ansiosta sisätilat ovat reilun kokoiset.
Suomessa Q5:n vakiovarusteluun sisältyvät pituussuunnassa säädettävä takaistuin sekä kallistussäätöiset takaselkänojat.
Näillä varusteilla matkatavaratilan koko on 550–1550 litraa.
Vakiovarusteisiin kuuluvat lisäksi tavaratilan pohjan korkeussäätö sekä sähkötoiminen takaluukku.
Älykkäiden materiaalivalintojen ansiosta Audi Q5:n korirakenne on yksi luokkansa kevyimmistä. Myös ilmanvastuskerroin 0,30 on yksi segmentin parhaimpia.
Lisäksi hienostuneen ilmanvastuksellisen akustiikan ansiosta uuden Q5:n matkustamo on poikkeuksellisen hiljainen.
Hallintalaitteet, multimedia ja liitettävyys
Uudistetun Audi Q5:n uuden hallintajärjestelmän taustalla on uusi keskusyksikkö. Kolmannen sukupolven modulaarinen multimedia-alusta (MIB 3) on laskentateholtaan kymmenkertainen edeltäjäänsä verrattuna (MIB 2).
Perusvaihtoehtona on perinteinen mittaristo varustettuna keskelle sijoitetulla kuljettajan informaatiojärjestelmällä.
Huippuvaihtoehtona on virtuaalinen Audi virtual cockpit plus – eli korkearesoluutioinen 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, jossa on kolme vaihtoehtoista graafista näkymää.
Kuljettaja hallinnoi näyttöjä monitoimiohjauspyörästä. Lisävarusteena on saatavana myös tuulilasin heijastusnäyttö (HUD).
Vakiovarusteena on keskelle sijoitettu 10,1-tuumainen MMI-kosketusnäyttö. Matalan valikkorakenteen ansiosta se on helppokäyttöinen ja käytettävissä on myös vapaa tekstihaku.
Kuljettaja voi halutessaan piirtää tai kirjoittaa merkkejä manuaalisesti tai käyttää ääniohjausta, joka ymmärtää laajan valikoiman arkipäivän termejä.
Huippuvaihtoehtona on virtuaalinen Audi virtual cockpit plus – eli korkearesoluutioinen 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, jossa on kolme vaihtoehtoista graafista näkymää. Kuljettaja hallinnoi näyttöjä monitoimiohjauspyörästä. Lisävarusteena saa tuulilasin heijastusnäytön (HUD).
Ääniohjaus voi hyödyntää myös pilvipalvelun tietoja, kun se yhdistetään MMI Navigointi plus ja Audi connect infotainment -järjestelmiin.
Audi connectin online-palvelut yhdistävät Audi Q5:n internetiin ja liikenneinfrastruktuuriin.
Navigointijärjestelmään saadaan korkearesoluutioisia satelliittikuvia suoraan Google Earthista ja kaistakohtaisia tietoja liikennevirroista sekä -ennusteista.
Amazon Alexa tarjoaa pääsyn tuhansiin Alexa Skills -sovelluksiin. Audi connectin Car2X-turvallisuus- ja mukavuuspalvelut lisäävät ajamisen mukavuutta entisestään: ne auttavat esimerkiksi löytämään pysäköintipaikan kadun varrelta sekä osassa Euroopan maista on mahdollista hyödyntää järjestelmän antamaa liikennevalotietoa, jolloin kuljettaja voi sopeuttaa auton nopeuden liikennevalojen mukaan.
MyAudi-sovellus yhdistää käyttäjän älypuhelimen autoon.
Kuuteen eri käyttäjäprofiiliin voidaan tallentaa laaja valikoima henkilökohtaisia asetuksia (auton varustelusta riippuen) yleisimmistä reittikohteista istuimensäätöihin ja ilmastointitasoihin.
Tiedot taltioidaan myAudi-sovelluksen pilvipalvelun asiakasportaaliin, jossa ne ovat saatavilla jokaiselle valtuutetulle käyttäjälle missä tahansa vastaavalla järjestelmällä varustellussa Audissa.
Suorituskykyä ja matalat päästöt
Ensimmäinen Euroopan markkinoille tuleva premium-luokan SUV-malli on Audi Q5 40 TDI. Sen tehokas 2,0-litrainen nelisylinterinen turbodiesel kehittää 150 kW (204 hv) sekä 400 Nm maksimivääntöä.
Moottorin alumiininen kampikammio on noin 20 kiloa ja kampiakseli noin 2,5 kiloa kevyempi verrattuna aiempaan moottoriin.
Polttoaineenkulutusta pienentää osaltaan kevythybridijärjestelmä (MHEV).
Hihnalla toimiva starttigeneraattori syöttää virtaa 12 voltin sähköjärjestelmään, johon kuuluu kompakti litium-ioniakku.
Käynnistysgeneraattori ottaa talteen jarrutusenergian ja taltioi sen akkuun.
Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa Audi Q5:n rullaamisen moottori sammutettuna sekä Start/Stop-toiminnon alle 22 km/h nopeudella.
Tämän ansiosta polttoainetalous paranee noin 0,3 l/100 km.
Audi Q5 kiihtyy 0–100 km/h 7,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 222 km/h.
Tehokas turbodiesel on taloudellinen ja puhdas, sekä täyttää viimeisimmän Euro 6d-ISC-FCM -päästöstandardin sekä EU 6 AP:n vaatimukset.
Typen oksidipäästöjä vähennetään huomattavasti uuden SRC-katalysaattorin ja kaksivaiheisen AdBlue-ruiskutuksen ansiosta. Urealiuos ruiskutetaan pakoputkistoon ennen kahta peräkkäistä SRC-katalysaattoria.
Taloudellisuutta parantavat myös Audi Q5 40 TDI:n seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto sekä jatkuva quattro-neliveto ultra-teknologialla.
Normaaleissa olosuhteissa voima ohjataan kokonaan etupyörille. Kun tarvitaan nelivetoa, esimerkiksi liukkaissa olosuhteissa tai dynaamisemmin ajettaessa, takapyörät yhdistyvät voimansiirtoon kahdella kytkimellä sekunnin murto-osissa – ja useissa tilanteissa ennakoivasti.
Audi Q5:n ensiesittelyn jälkeen, ensi vuoden puolella, markkinoille on tulossa myös kaksi Audi Q5 TFSI e ladattavaa hybridiversiota.
Urheilullinen ja mukava alusta
Sekä urheilullinen että mukava alusta on Audi Q5:n merkittävä vahvuus. Etu- ja taka-akseleilla sovellettava monivarsituenta on erityisen kevyt, mikä vaikuttaa sekä käsiteltävyyteen että taloudellisuuteen.
Lisävarusteena saa dynaamisen jousituksen, jonka erittäin laaja säätövara mukautuu ajonopeuteen ja ohjauskulmaan.
Alustavaihtoehtoja on neljä. Vakiojousituksen yhtenä vaihtoehtona on urheilualusta.
Teräsjousilla varustettu vakioalusta on saatavana myös säätyvällä iskunvaimennuksella, jonka ansiosta alustaa voi säätää laajalla alueella mukavuuspainotteisesta dynaamiseen.
Säätyvän iskunvaimennuksen tapaan myös mukautuvan ilmajousituksen voi säätää viiteen eri korkeuteen.
Audi drive select -hallintajärjestelmä on vakiovaruste ja se ohjaa lukuisia auton teknisiä komponentteja.
Kuljettaja voi valita seitsemästä eri ajotilasta, mukaan lukien Off-Road sekä All-Road (ilmajousituksella).
Alamäkiavustin avustaa jyrkissä rinteissä. Audi Q5:ssa on vakiona 17-tuumaiset alumiinivanteet, kun taas Advanced line ja S line -varustetasot sisältävät 18-tuumaiset alumiinivanteet.
Audi ja Audi Sport -valikoimiin kuuluu lisäksi 19-, 20- ja 21-tuumaisia alumiinivannevaihtoehtoja.
Avustinjärjestelmät: lisää turvallisuutta ja mukavuutta
Uudistetussa Q5:ssä on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Vakiovarusteisiin kuuluva Audi pre sense city -järjestelmä auttaa välttämään keulatörmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa tai lieventämään niiden seurauksia.
Uudistetun Audi Q5:n Suomen vakiovarusteet, hinnasto sekä lisävarustehinnasto vahvistetaan lähiviikkoina.
Valinnaiset kääntymisavustin, törmäyksenestoavustin sekä autostapoistumisvaroitin lisäävät myös yleistä turvallisuutta.
Mukautuva vakionopeudensäädin vähentää pidemmillä matkoilla tarvetta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin, kun taas ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ennakoivaa ajotapaa ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Audi Q5 valmistetaan San José Chiapan tehtaalla, Meksikossa.
Suomen Audi-jälleenmyyjille uudistettu Audi Q5 saapuu loppuvuodesta.
Uudistetun Audi Q5:n Suomen vakiovarusteet, hinnasto sekä lisävarustehinnasto vahvistetaan lähiviikkoina.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Puren klassikkoradiot
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN