One 4 Leather

Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa

One 4 Leather, maail­man­laa­juinen autojen nahan valmistajien ja toimittajien ryhmä, väittää nahan käytön auton sisäverhoilussa hyödyttävän maapalloa. Jos autoteollisuus lopettaisi kokonaan nahan käytön verhoi­lu­ma­te­ri­aalina, 35 miljoonaa nahkaa päätyisi vuosittain kaatopaikalle, mikä tarkoittaisi 644 miljoonan kilon hiili­di­ok­si­di­päästöjä vuodessa. Jos autojen nahka­ver­hoi­luiden kysyntä kasvaisi vain 10 prosentilla, se säästäisi 3,5 miljoonaa nahkaa kaatopaikoilta, mikä puolestaan säästäisi yli 64 miljoonaa kiloa hiili­di­ok­si­di­pääs­töissä.

Auto Bild.Uutiset

Brit­ti­läi­sen One 4 Le­at­he­rin jul­kai­se­mien tie­to­jen pe­rus­teel­la, mi­kä­li au­to­te­ol­li­suus lo­pet­tai­si na­han käy­tön ko­ko­naan, 35 mil­joo­naa nah­kaa jou­tui­si kaa­to­pai­kal­le, mikä puo­les­taan tar­koit­tai­si 644 mil­joo­nan ki­lon CO2e li­sä­pääs­tö­jä vuo­des­sa.

Se vas­taa aja­mis­ta kes­ki­mää­räi­sel­lä polt­to­moot­to­ri­au­tol­la 6,4 mil­jar­dia ki­lo­met­riä* tai aja­mis­ta esi­mer­kik­si Yh­dys­val­tain le­gen­daa­ris­ta Rou­te 66 -val­ta­tie­tä yli 1,6 mil­joo­naa ker­taa.

Nah­ka on liha- ja mei­je­ri­te­ol­li­suu­den si­vu­tuo­te, ku­ten World Wild­li­fe Fe­de­ra­ti­on (WWF)** on vah­vis­ta­nut.

331 mil­joo­naa yk­si­löä

Nau­ta­kar­jaa ei kas­va­te­ta vuo­tia var­ten. One 4 Le­at­her ra­por­toi li­ha­te­ol­li­suu­den kä­sit­te­le­vän vuo­sit­tain 331 mil­joo­naa*** yk­si­löä kar­jaa, mikä tuot­taa yli 2,18 mil­jar­dia kuu­ti­o­met­riä**** nah­ko­ja.

Se vas­taa kak­si ker­taa Mount Eve­rest -vuo­ren ti­la­vuut­ta.

Nau­dan­li­han maa­il­man­laa­jui­sen ku­lu­tuk­sen kas­va­es­sa nah­ka­te­ol­li­suu­del­la on kes­kei­nen ase­ma, kun se kier­rät­tää vuo­dat, jot­ka muu­ten mä­tä­ni­si­vät kaa­to­pai­kal­la, ai­heut­ta­en mil­jar­de­ja ton­ne­ja CO2-pääs­tö­jä vuo­sit­tain.

One 4 Le­at­her ar­vi­oi, et­tä 40 %***** kaik­ki­aan ar­vi­ol­ta 331 mil­joo­nas­ta vuo­das­ta (yli 3,8 mil­jar­dia ki­loa) me­nee kaa­to­pai­kal­le.

Se vas­taa 6 650 (täy­sin las­tat­tua) Air­bus A380 -len­to­ko­net­ta.

Lo­pus­ta 60 %:sta au­to­nah­ka­te­ol­li­suus ot­taa ja kä­sit­te­lee 18 %.

Au­to­te­ol­li­suu­den kaa­to­pai­kal­ta sääs­tä­mät na­hat kier­tyi­si­vät maa­pal­lon ym­pä­ri 1,8-ker­tai­ses­ti.

Sen li­säk­si, et­tä One 4 Le­at­her ku­vai­lee au­to­jen nah­ka­te­ol­li­suu­den roo­lia vuo­tien sääs­tä­mi­ses­sä kaa­to­pai­koil­ta, se ke­hot­taa val­mis­ta­jia li­sää­mään luon­non­ma­te­ri­aa­lin käyt­töä.

One 4 Le­at­her -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

* https://www.cli­ma­te­neut­ralg­roup.com/en/news/what-exact­ly-is-1-ton­ne-of-co2-v2/

** https://www.world­wild­li­fe.org/pub­li­ca­ti­ons/le­at­her-al­so-has-a-role-to-play-in-the-fight-against-de­fo­res­ta­ti­on

*** https://www.fao.org/home/en/

**** https://le­at­he­ruk.org/would-it-re­al­ly-be-bet­ter-to-let-hi­des-rot-than-turn-them-in­to-le­at­her-no/

***** Facts­heets: Fact & Fi­gu­res https://choo­se­re­al­le­at­her.com/re­sour­ces/

Käy­te­tyt to­si­a­si­at, lu­vut ja kes­ki­ar­vot:

Vuo­tien mää­rä 331 000 000 https://www.fao.org/home/en/

Vuo­dan pai­no 28,9 kg https://le­at­he­ruk.org/would-it-re­al­ly-be-bet­ter-to-let-hi­des-rot-than-turn-them-in­to-le­at­her-no/

Vuo­dan koko 4,41 m2 https://le­at­he­ruk.org/would-it-re­al­ly-be-bet­ter-to-let-hi­des-rot-than-turn-them-in­to-le­at­her-no/

Vuo­dan pak­suus 15 mm UK & Ir­lan­ti nau­dan­li­ha­te­ol­li­suus

Vuo­dan pi­tuus 2,0 m https://www.green­ga­te.co.uk/home/le­at­hers

Vuo­tien kes­ki­mää­rä au­toa koh­den 3

CO2e per ton­ni 624 gg https://le­at­he­ruk.org/would-it-re­al­ly-be-bet­ter-to-let-hi­des-rot-than-turn-them-in­to-le­at­her-no/

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN