Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Vuonna 2024 rekisteröitiin 74 072 uutta henkilöautoa. Määrä jää 15,4 prosenttia vähäisemmäksi kuin edellisenä vuonna. Joulukuussa 2024 rekisteröitiin 6 283 uutta henkilöautoa, mikä on 8,3 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.
Pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2024 9 735 kappaletta, mikä on 11,7 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Pakettiautoja rekisteröitiin joulukuussa 778 kappaletta, mikä on 9,5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.
”Vuosi 2024 on ollut haastava uuden auton kaupalle. Kuluttajien luottamus talouteen on ollut matalalla, eivätkä laskevat korot vielä ole näkyneet ostokäyttäytymisessä. Uusien henkilöautojen rekisteröinnit jäivät todella kauas viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoisista vuosimyynneistä, peräti 30 prosenttia matalammalle tasolle. Pahin vaikuttaisi kuitenkin olevan ohi, sillä asiakastilaukset ovat olleet loppuvuonna 2024 reilun 14 prosentin kasvussa. Odotamme tämän perusteella vuodelle 2025 noin 10 prosentin kasvua ensirekisteröinteihin”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin vuonna 2024 noin 5 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Täyssähköautojen osuus autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista kasvoi 5,4 prosenttiin edellisvuoden 3,8 prosentista.
Käyttövoimamurros jatkui vuonna 2024
Suomessa vuonna 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä noin puolet, 48 prosenttia, oli yritysten tekemiä. Yritysten ostamissa henkilöautoissa vähäpäästöisten autojen osuus korostui. Kaikista yritysten ostamista henkilöautoista 55,9 prosenttia oli ladattavia, joista täyssähköautoja oli 32 prosenttia ja ladattavia hybridejä 23,9 prosenttia. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia vuonna 2024.
Kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.
”Ladattavien autojen määrä ylitti 10 prosentin rajan autokannasta vuonna 2024, ja työsuhdeautojen rooli tässä kehityksessä on ollut merkittävä. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle”, kommentoi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Yksityishenkilöillä ladattavien henkilöautojen ostaminen korostui eniten ikäluokassa 40-49 vuotiaat, joiden ostamista henkilöautoista 52,2 prosenttia oli ladattavia.
Henkilöautojen ensirekisteröinneissä 46,4 prosentissa haltijan kotimaakunta oli Uusimaa. Uudellamaalla uusista autoista 33,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,8 prosenttia ladattavia hybridejä. Muista manner-Suomen maakunnista ladattavien autojen osuus oli suuri myös esimerkiksi Pohjois-Pohjamaalla, jossa ladattavien täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 31,1 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,6 prosenttia.
AutoBild / Autoalan Tiedotuskeskus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI