Pikes Peakin kisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.

Pikes Peakin kisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.

Bentley

Bentley Continental GT3 Pikes Peak: Hurja tykki valmistautuu maailman vaativimpaan mäkikisaan!

Roger Clark Motorsportin musta-kultaväreihin maalattu Bentley Continental GT3 Pikes Peak -kilpuri on valmistautumassa maailman vaativimpaan ja kuuluisimpaan Hillclimb- eli mäkikisaan.

Auto Bild.Uutiset

Au­tol­la on suo­ri­tet­tu kol­me dy­naa­mis­ta tes­ti­sar­jaa ja sii­hen on ke­hi­tet­ty uu­siu­tu­via polt­to­ai­nei­ta hyö­dyn­tä­vä moot­to­ri.

Bent­leyn tä­hän men­nes­sä ää­rim­mäi­sin re­kis­te­röi­ty au­to edus­taa tois­ta osaa Bent­leyn kun­ni­an­hi­moi­ses­sa, muut­tu­vas­sa Bey­ond100-oh­jel­mas­sa, jos­sa brän­di täh­tää maa­il­man joh­ta­vak­si kes­tä­vän luk­sus­liik­ku­vuu­den yri­tyk­sek­si.

Le­gen­daa­ri­nen Pi­kes Pe­a­kin mä­ki­ki­sa aje­taan 27. ke­sä­kuu­ta. Bent­leyn kil­pu­ris­sa käy­te­tään uu­siu­tu­vaa polt­to­ai­net­ta. On käyn­nis­tet­ty tut­ki­mus- ja ke­hi­ty­soh­jel­ma, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on tar­jo­ta uu­siu­tu­via polt­to­ai­nei­ta Bent­ley-asi­ak­kail­le rin­nak­kain Bent­leyn säh­köis­ty­mi­soh­jel­man kans­sa.

Tä­män kak­si­suun­tai­sen stra­te­gi­an tar­koi­tuk­se­na on mak­si­moi­da Bent­leyn edis­ty­mi­nen koh­ti täy­del­lis­tä hii­li­neut­raa­liut­ta, osa­na Bey­ond100-pro­jek­tia.

Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.

Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.

Bentley

Pi­kes Pe­a­kin mä­ki­ki­san läh­tö­lin­ja si­jait­see yli 2800 met­rin kor­keu­des­sa, ja reit­ti nou­see noin 4300 met­riin, jos­sa hap­pea on kol­man­nes vä­hem­män ver­rat­tu­na me­ren­pin­nan ta­soon.

Tämä toi­min­ta­ym­pä­ris­tö tar­koit­taa sitä, et­tä Bent­ley Con­ti­nen­tal GT3 Pi­kes Peak -au­toon on jou­dut­tu te­ke­mään mel­koi­sia muu­tok­sia sekä ae­ro­dy­na­miik­ka­pa­ket­tiin, alus­taan et­tä moot­to­riin.

1000 Nm ja cus­tom-osia

Moot­to­ri pe­rus­tuu Bent­leyn 4,0-lit­rai­seen tup­la­tur­bo-V8 -tuo­tan­to­moot­to­riin, mut­ta sitä muo­kat­tiin pe­rus­teel­li­ses­ti, jo­ten se tuot­taa yli 750 he­vos­voi­maa sekä 1000 Nm mak­si­mi­vään­töä me­ren­pin­nan ta­sol­la ta­pah­tu­vaa tes­taus­ta var­ten. It­se ki­sas­sa V8:sta ote­taan vie­lä enem­män te­hoa. Ko­nees­sa on uu­det män­nät ja uu­det kier­to­kan­get, sekä yli 2,2 ba­rin ah­to­pai­ne.

Hii­li­kui­tui­nen imu­sar­ja on pak­sum­pi ja vah­vis­tet­tu ta­va­no­mai­seen ver­rat­tu­na, kos­ka se­kin jou­tuu kes­tä­mään enem­män ra­si­tuk­sia.

Rää­tä­lin­työ­nä val­mis­te­tut ti­taa­ni­set pa­ko­put­ket on 3D-tu­los­tet­tu Ak­ra­po­vi­cin la­ser­sint­rauk­sen avul­la, ja ne joh­ta­vat suu­rem­piin tur­bo­ah­ti­miin, jois­sa on ul­koi­set ah­toil­man jääh­dyt­ti­met. Erit­täin ly­hy­et put­ket tu­le­vat ulos etu­pyö­rien ta­kaa.

Bentley

Bentley

Moot­to­ri käy 98-ok­taa­ni­sel­la uu­siu­tu­val­la ki­sa­polt­to­ai­neel­la. Polt­to­ai­ne on se­koi­tus ke­hit­ty­nei­tä bi­o­polt­to­ai­nei­ta, jot­ka on eri­tyi­ses­ti suun­ni­tel­tu moot­to­riur­hei­luun, ja ky­sees­sä on tek­ni­nen as­kel koh­ti kes­tä­väs­ti luo­tua eko­polt­to­ai­net­ta, jon­ka kas­vi­huo­ne­pääs­töt vä­he­ne­vät jopa 85 pro­sent­tia.

Te­ho­kas moot­to­ri aset­taa li­sä­vaa­ti­muk­sia jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mäl­le, ja Pi­kes Pe­a­kin ki­saa var­ten Bent­leyn suun­nit­te­lu­tii­mi ke­hit­ti li­sä­jääh­dy­tys­jär­jes­tel­män, joka on asen­net­tu au­ton ta­ka­o­saan. Ta­ka­la­sit kor­vau­tu­vat scoo­pein, jot­ka oh­jaa­vat il­man li­sä­jääh­dyt­ti­men läpi.

Vaih­teis­to­na toi­mii Bent­leyn va­kio ki­sa­laa­tik­ko, joka on suun­ni­tel­tu sie­tä­mään vään­töä; ta­ka­ve­to­ak­se­lien hal­kai­si­jaa kas­va­tet­tiin sil­ti kes­tä­vyy­den li­sää­mi­sek­si. Vaih­teis­tos­sa käy­te­tään eri­tyi­ses­ti for­mu­loi­tua Mo­bi­lin ke­hit­tä­mää vaih­teis­to­öl­jyä.

Eri­kois­sää­det­ty alus­ta

Alus­ta on vi­ri­tet­ty vas­taa­maan Pi­kes Pe­a­kin rei­tin eri­tyis­vaa­ti­muk­siin. Sekä etu- et­tä taka-ak­se­lil­la on huo­mat­ta­vas­ti al­hai­sem­mat cam­ber-kul­mat. Bent­leyn va­li­koi­mas­ta va­lit­tiin peh­meim­mät jou­set ja kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat suu­rem­mat liik­keet ja jot­ka mak­si­moi­vat pai­non­siir­ron jar­ru­tuk­sis­sa. It­se jar­rut ovat ve­si­jääh­dyt­tei­set, jot­ta ne sel­viy­ty­vät kas­va­nees­ta kuor­mi­tuk­ses­ta.

Maa­e­fek­ti on me­ren­pin­nan ta­sol­la 30 % nor­maa­lia suu­rem­pi, mut­ta sa­mal­la säi­ly­tet­tiin va­ki­oau­ton ae­ro­dy­naa­mi­nen etu- ja ta­ka­ta­sa­pai­no. Kook­kain Bent­ley’iin kos­kaan asen­net­tu ta­kas­poi­le­ri is­tuu erit­täin te­hok­kaan ta­ka­dif­fuu­so­rin ylä­puo­lel­la, joka puo­les­taan ym­pä­röi ta­ka­o­san vaih­teis­to­ak­se­liyh­dis­tel­mää.

Ae­ro­dy­naa­mi­sen ta­sa­pai­non yl­lä­pi­tä­mi­sek­si keu­las­ta taak­se, ta­kas­poi­le­rin seu­ra­na on keu­lan ae­ro­dy­na­miik­ka­pa­ket­ti kak­si­ta­soi­si­ne etus­poi­le­rei­neen. Suu­rin osa näis­tä osis­ta val­mis­tet­tiin Bent­leyl­lä hii­li­kui­dun ja ny­lo­nin yh­dis­tel­mäs­tä.

Bent­ley-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU