Pikes Peakin kisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.
Bentley
Bentley Continental GT3 Pikes Peak: Hurja tykki valmistautuu maailman vaativimpaan mäkikisaan!
Roger Clark Motorsportin musta-kultaväreihin maalattu Bentley Continental GT3 Pikes Peak -kilpuri on valmistautumassa maailman vaativimpaan ja kuuluisimpaan Hillclimb- eli mäkikisaan.
Autolla on suoritettu kolme dynaamista testisarjaa ja siihen on kehitetty uusiutuvia polttoaineita hyödyntävä moottori.
Bentleyn tähän mennessä äärimmäisin rekisteröity auto edustaa toista osaa Bentleyn kunnianhimoisessa, muuttuvassa Beyond100-ohjelmassa, jossa brändi tähtää maailman johtavaksi kestävän luksusliikkuvuuden yritykseksi.
Legendaarinen Pikes Peakin mäkikisa ajetaan 27. kesäkuuta. Bentleyn kilpurissa käytetään uusiutuvaa polttoainetta. On käynnistetty tutkimus- ja kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on tarjota uusiutuvia polttoaineita Bentley-asiakkaille rinnakkain Bentleyn sähköistymisohjelman kanssa.
Tämän kaksisuuntaisen strategian tarkoituksena on maksimoida Bentleyn edistyminen kohti täydellistä hiilineutraaliutta, osana Beyond100-projektia.
Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.
Bentley
Pikes Peakin mäkikisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.
Tämä toimintaympäristö tarkoittaa sitä, että Bentley Continental GT3 Pikes Peak -autoon on jouduttu tekemään melkoisia muutoksia sekä aerodynamiikkapakettiin, alustaan että moottoriin.
1000 Nm ja custom-osia
Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.
Hiilikuituinen imusarja on paksumpi ja vahvistettu tavanomaiseen verrattuna, koska sekin joutuu kestämään enemmän rasituksia.
Räätälintyönä valmistetut titaaniset pakoputket on 3D-tulostettu Akrapovicin lasersintrauksen avulla, ja ne johtavat suurempiin turboahtimiin, joissa on ulkoiset ahtoilman jäähdyttimet. Erittäin lyhyet putket tulevat ulos etupyörien takaa.
Bentley
Bentley
Moottori käy 98-oktaanisella uusiutuvalla kisapolttoaineella. Polttoaine on sekoitus kehittyneitä biopolttoaineita, jotka on erityisesti suunniteltu moottoriurheiluun, ja kyseessä on tekninen askel kohti kestävästi luotua ekopolttoainetta, jonka kasvihuonepäästöt vähenevät jopa 85 prosenttia.
Tehokas moottori asettaa lisävaatimuksia jäähdytysjärjestelmälle, ja Pikes Peakin kisaa varten Bentleyn suunnittelutiimi kehitti lisäjäähdytysjärjestelmän, joka on asennettu auton takaosaan. Takalasit korvautuvat scoopein, jotka ohjaavat ilman lisäjäähdyttimen läpi.
Vaihteistona toimii Bentleyn vakio kisalaatikko, joka on suunniteltu sietämään vääntöä; takavetoakselien halkaisijaa kasvatettiin silti kestävyyden lisäämiseksi. Vaihteistossa käytetään erityisesti formuloitua Mobilin kehittämää vaihteistoöljyä.
Erikoissäädetty alusta
Alusta on viritetty vastaamaan Pikes Peakin reitin erityisvaatimuksiin. Sekä etu- että taka-akselilla on huomattavasti alhaisemmat camber-kulmat. Bentleyn valikoimasta valittiin pehmeimmät jouset ja kallistuksenvakaajat, jotka mahdollistavat suuremmat liikkeet ja jotka maksimoivat painonsiirron jarrutuksissa. Itse jarrut ovat vesijäähdytteiset, jotta ne selviytyvät kasvaneesta kuormituksesta.
Maaefekti on merenpinnan tasolla 30 % normaalia suurempi, mutta samalla säilytettiin vakioauton aerodynaaminen etu- ja takatasapaino. Kookkain Bentley’iin koskaan asennettu takaspoileri istuu erittäin tehokkaan takadiffuusorin yläpuolella, joka puolestaan ympäröi takaosan vaihteistoakseliyhdistelmää.
Aerodynaamisen tasapainon ylläpitämiseksi keulasta taakse, takaspoilerin seurana on keulan aerodynamiikkapaketti kaksitasoisine etuspoilereineen. Suurin osa näistä osista valmistettiin Bentleyllä hiilikuidun ja nylonin yhdistelmästä.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Lisää fokusta treeniin
Pilvin pimein
Oranssi soitin
Neula puhtaaksi
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL