Pikes Peakin kisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.
Bentley
Bentley Continental GT3 Pikes Peak: Hurja tykki valmistautuu maailman vaativimpaan mäkikisaan!
Roger Clark Motorsportin musta-kultaväreihin maalattu Bentley Continental GT3 Pikes Peak -kilpuri on valmistautumassa maailman vaativimpaan ja kuuluisimpaan Hillclimb- eli mäkikisaan.
Autolla on suoritettu kolme dynaamista testisarjaa ja siihen on kehitetty uusiutuvia polttoaineita hyödyntävä moottori.
Bentleyn tähän mennessä äärimmäisin rekisteröity auto edustaa toista osaa Bentleyn kunnianhimoisessa, muuttuvassa Beyond100-ohjelmassa, jossa brändi tähtää maailman johtavaksi kestävän luksusliikkuvuuden yritykseksi.
Legendaarinen Pikes Peakin mäkikisa ajetaan 27. kesäkuuta. Bentleyn kilpurissa käytetään uusiutuvaa polttoainetta. On käynnistetty tutkimus- ja kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on tarjota uusiutuvia polttoaineita Bentley-asiakkaille rinnakkain Bentleyn sähköistymisohjelman kanssa.
Tämän kaksisuuntaisen strategian tarkoituksena on maksimoida Bentleyn edistyminen kohti täydellistä hiilineutraaliutta, osana Beyond100-projektia.
Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.
Bentley
Pikes Peakin mäkikisan lähtölinja sijaitsee yli 2800 metrin korkeudessa, ja reitti nousee noin 4300 metriin, jossa happea on kolmannes vähemmän verrattuna merenpinnan tasoon.
Tämä toimintaympäristö tarkoittaa sitä, että Bentley Continental GT3 Pikes Peak -autoon on jouduttu tekemään melkoisia muutoksia sekä aerodynamiikkapakettiin, alustaan että moottoriin.
1000 Nm ja custom-osia
Moottori perustuu Bentleyn 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8 -tuotantomoottoriin, mutta sitä muokattiin perusteellisesti, joten se tuottaa yli 750 hevosvoimaa sekä 1000 Nm maksimivääntöä merenpinnan tasolla tapahtuvaa testausta varten. Itse kisassa V8:sta otetaan vielä enemmän tehoa. Koneessa on uudet männät ja uudet kiertokanget, sekä yli 2,2 barin ahtopaine.
Hiilikuituinen imusarja on paksumpi ja vahvistettu tavanomaiseen verrattuna, koska sekin joutuu kestämään enemmän rasituksia.
Räätälintyönä valmistetut titaaniset pakoputket on 3D-tulostettu Akrapovicin lasersintrauksen avulla, ja ne johtavat suurempiin turboahtimiin, joissa on ulkoiset ahtoilman jäähdyttimet. Erittäin lyhyet putket tulevat ulos etupyörien takaa.
Bentley
Bentley
Moottori käy 98-oktaanisella uusiutuvalla kisapolttoaineella. Polttoaine on sekoitus kehittyneitä biopolttoaineita, jotka on erityisesti suunniteltu moottoriurheiluun, ja kyseessä on tekninen askel kohti kestävästi luotua ekopolttoainetta, jonka kasvihuonepäästöt vähenevät jopa 85 prosenttia.
Tehokas moottori asettaa lisävaatimuksia jäähdytysjärjestelmälle, ja Pikes Peakin kisaa varten Bentleyn suunnittelutiimi kehitti lisäjäähdytysjärjestelmän, joka on asennettu auton takaosaan. Takalasit korvautuvat scoopein, jotka ohjaavat ilman lisäjäähdyttimen läpi.
Vaihteistona toimii Bentleyn vakio kisalaatikko, joka on suunniteltu sietämään vääntöä; takavetoakselien halkaisijaa kasvatettiin silti kestävyyden lisäämiseksi. Vaihteistossa käytetään erityisesti formuloitua Mobilin kehittämää vaihteistoöljyä.
Erikoissäädetty alusta
Alusta on viritetty vastaamaan Pikes Peakin reitin erityisvaatimuksiin. Sekä etu- että taka-akselilla on huomattavasti alhaisemmat camber-kulmat. Bentleyn valikoimasta valittiin pehmeimmät jouset ja kallistuksenvakaajat, jotka mahdollistavat suuremmat liikkeet ja jotka maksimoivat painonsiirron jarrutuksissa. Itse jarrut ovat vesijäähdytteiset, jotta ne selviytyvät kasvaneesta kuormituksesta.
Maaefekti on merenpinnan tasolla 30 % normaalia suurempi, mutta samalla säilytettiin vakioauton aerodynaaminen etu- ja takatasapaino. Kookkain Bentley’iin koskaan asennettu takaspoileri istuu erittäin tehokkaan takadiffuusorin yläpuolella, joka puolestaan ympäröi takaosan vaihteistoakseliyhdistelmää.
Aerodynaamisen tasapainon ylläpitämiseksi keulasta taakse, takaspoilerin seurana on keulan aerodynamiikkapaketti kaksitasoisine etuspoilereineen. Suurin osa näistä osista valmistettiin Bentleyllä hiilikuidun ja nylonin yhdistelmästä.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
10 wattia kuulokevahvistimesta
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN