Bentleyn uuden V8-moottorin suunnittelukonseptissa on varmistettu, että moottorilla on korkea teho ja vääntömomentti, mutta että samalla moottorin päästöt ovat pienemmät ja että hyötysuhde on paras mahdollinen.

Bentleyn uuden V8-moottorin suunnittelukonseptissa on varmistettu, että moottorilla on korkea teho ja vääntömomentti, mutta että samalla moottorin päästöt ovat pienemmät ja että hyötysuhde on paras mahdollinen.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!

Uudessa Flying Spur -mallin V8-moottorissa noudatetaan Bentleyn yli 60-vuotista perinnettä lajissaan, ja se tarjoaa tunnusomaiset käyntiäänet, aiempaa pitemmän toimintamatkan sekä alhaisemmat päästöt – suorituskyvystä vähääkään tinkimättä.

Auto Bild.Klassikot

Tä­hän epä­to­den­nä­köi­seen yh­dis­tel­mään yl­le­tään so­vel­ta­mal­la vii­mei­sin­tä tek­nis­tä tie­tä­mys­tä sekä tek­no­lo­gi­aa.

Bent­leyn 4.0-lit­rai­nen V8 on lä­pi­ko­tai­sin ny­ky­ai­kai­nen moot­to­ri, jon­ka loh­ko on va­let­tu suur­lu­juu­sa­lu­mii­nis­ta, ja jos­sa twin-scroll -tur­bo­ah­ti­met sekä pää­a­si­al­li­set ka­ta­ly­saat­to­rit on ase­moi­tu moot­to­rin V-muo­don si­sä­puo­lel­le-

Polt­to­ai­neen suih­ku­tus­suut­ti­met ja sy­ty­tys­tul­pat on kes­ki­tet­ty jo­kai­ses­sa pa­lo­ti­las­sa, jot­ta polt­to­ai­ne­suih­kut ovat mah­dol­li­sim­man ihan­teel­li­set. Käy­tös­sä on myös sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mä, jos­sa nel­jää sy­lin­te­riä voi­daan le­puut­taa ke­vy­el­lä kuor­mi­tuk­sel­la.

Ny­ky­ai­kai­nen ja te­ho­kas V8

Bent­leyn uu­den V8-moot­to­rin suun­nit­te­lu­kon­sep­til­la on var­mis­tet­tu, et­tä moot­to­ril­la on kor­kea teho ja vään­tö­mo­ment­ti, mut­ta et­tä sa­mal­la sen pääs­töt ovat pie­nem­mät ja et­tä hyö­ty­suh­de on pa­ras mah­dol­li­nen.

Kom­pak­tis­sa V-moot­to­ris­sa on vii­del­lä run­ko­laa­ke­ril­la va­rus­tet­tu kam­pi­ak­se­li, joka val­jas­taa ke­vyi­den män­tien voi­man. Kit­kas­ta ai­heu­tu­vien te­ho­hä­vi­öi­den mi­ni­moi­mi­sek­si kam­pi­ak­se­li käyt­tää myös ve­si­pump­pua ja ja­ko­ket­ju­ja vä­li­ak­se­lin kaut­ta.

Bentley Flying Spurin V8 tuottaa 550 hevosvoimaa (404 kW). Maksimivääntö 770 Nm saavutetaan heti 2000 kierroksella. Lisäksi vääntökäyrä pysyttelee tasaisena aina 4500 kierrokseen.

Bentley Flying Spurin V8 tuottaa 550 hevosvoimaa (404 kW). Maksimivääntö 770 Nm saavutetaan heti 2000 kierroksella. Lisäksi vääntökäyrä pysyttelee tasaisena aina 4500 kierrokseen.

Bentley

Tar­kal­leen ne­li­ö­mäi­nen moot­to­ri var­mis­taa par­haan ta­sa­pai­non te­hon ja vään­tö­mo­men­tin vä­lil­lä, ja twin-scroll -tur­bo­ah­ti­mien avul­la moot­to­ri ke­hit­tää yli 135 hv/l - mikä tar­koit­taa Bent­ley Flying Spur V8:lle 318 km/h huip­pu­no­peut­ta.

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 770 Nm

Bent­ley Flying Spu­rin V8 tuot­taa 550 he­vos­voi­maa (404 kW). Mak­si­mi­vään­tö 770 Nm saa­vu­te­taan heti 2000 kier­rok­sel­la. Li­säk­si vään­tö­käy­rä py­syt­te­lee ta­sai­se­na ai­na 4500 kier­rok­seen.

Twin-scroll -tur­bo­ah­ti­mien kes­kei­se­nä piir­tee­nä ovat kak­si eril­lis­tä, yh­den­suun­tais­ta vir­taus­ka­na­vaa tur­bii­ni­ko­te­los­sa, jot­ka oh­jaa­vat pa­ko­kaa­su­ja eri­tyi­ses­ti tur­bii­ni­pyö­rän sii­vek­kei­siin, mikä puo­les­taan joh­taa suu­riin vään­tö­mo­ment­tei­hin pie­nil­lä kier­ros­no­peuk­sil­la.

Tur­bo­ah­ti­met si­jait­se­vat moot­to­rin V: n si­säl­lä, mi­ni­moi­den mat­kan, jon­ka pa­ko­kaa­sut kul­ke­vat moot­to­ris­ta tur­bo­ah­ti­miin; ah­ti­met voi­vat kier­tää jopa 176 000 r/min ja tuot­taa jopa 1,6 ba­rin ah­to­pai­neen.

Tu­lok­se­na Flying Spur V8 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 4,1 se­kun­nis­sa.

Li­säk­si, kes­kel­le ase­moi­dun tur­bo­ah­ti­men aset­te­lun ta­paan, V8:n toi­se­na omi­nais­piir­tee­nä on ka­ta­ly­saat­to­rien si­joi­tus V-muo­don si­sä­puo­lel­le. Sen an­si­os­ta pääs­tö­jen­val­von­ta­jär­jes­tel­mä saa­vut­taa no­pe­as­ti ihan­teel­li­sen käyt­tö­läm­pö­ti­lan­sa no­pe­as­ti.

Ka­ta­ly­saat­to­rin läm­mi­tys­tä kiih­dy­te­tään moot­to­rin käyn­nis­tys­vai­hees­sa avaa­mal­la tur­bo­ah­ti­men huk­ka­por­tit.

"Täy­del­li­nen se­koi­tus"

Kak­si suo­raan nok­ka-ak­se­lien käyt­tä­mää kor­ke­a­pai­ne­polt­to­ai­ne­pump­pua syöt­tä­vät kah­dek­sal­le so­le­noi­di­käyt­töi­sel­le suih­ku­tus­suut­ti­mel­le polt­to­ai­net­ta enin­tään 250 ba­rin pai­neel­la – mikä on muu­ten 14 ker­tai­nen pai­ne ver­rat­tu­na 60 ton­nin pai­noi­sen höy­ry­ve­tu­rin siir­tä­mi­seen vaa­dit­ta­vaan kat­ti­la­pai­nee­seen.

Suih­ku­tus­suut­ti­met si­joi­te­taan kes­kel­le pa­lo­ti­lo­ja, heti sy­ty­tys­tul­pan vie­reen ja tuot­ta­vat seit­se­män suut­ti­men vä­li­tyk­sel­lä ku­hun­kin sy­lin­te­riin op­ti­maa­li­sen suih­ku­ku­vi­on - ja si­ten il­ma- / polt­to­ai­ne­se­ok­sen.

Sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mä

Polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen vä­hen­tä­mi­sen mak­si­moi­mi­sek­si V8-moot­to­ris­sa voi­daan sam­mut­taa nel­jä kah­dek­sas­ta sy­lin­te­ris­tä ke­vy­el­lä kuor­mi­tuk­sel­la sil­loin, kun vään­tö­mo­ment­ti­tar­ve on al­le 250 Nm ja kun moot­to­rin kier­ros­lu­ku al­le 3500 r/min.

Mat­kus­ta­jat ei­vät huo­maa edel­lä mai­nit­tua muu­tos­ta, kos­ka de­ak­ti­voi­tu­mi­sa­jat ovat noin 20 mil­li­se­kun­tia (toi­sin sa­no­en noin kym­me­ne­so­sa ver­rat­tu­na sil­män rä­päyt­tä­mi­seen!). Toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut edel­tä­jään näh­den.

Polttoaineenkulutuksen vähentämisen maksimoimiseksi V8-moottorissa voidaan sammuttaa neljä kahdeksasta sylinteristä kevyellä kuormituksella silloin, kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja kun moottorin kierrosluku alle 3500 r/min.

Polttoaineenkulutuksen vähentämisen maksimoimiseksi V8-moottorissa voidaan sammuttaa neljä kahdeksasta sylinteristä kevyellä kuormituksella silloin, kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja kun moottorin kierrosluku alle 3500 r/min.

Bentley

Uu­si Bent­ley Flying Spur V8 on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan mat­kus­ta­jil­le hie­nos­tu­nei­suut­ta, mu­ka­vuut­ta ja tek­niik­kaa, juu­ri sen kal­tais­ta, jota tä­män ko­koi­sel­ta li­mou­si­nel­ta odo­te­taan.

Flying Spur -mal­lis­tos­sa on tar­koi­tuk­sen­mu­kai­suut­ta ja klas­sis­ta Bent­ley-muo­toi­lua sekä ai­to­ja pin­ta­ma­te­ri­aa­le­ja.

Uu­des­sa Bent­ley Flying Spur V8 -mal­lis­sa on myös uu­sim­mat kul­jet­ta­jan avus­tin- sekä mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mät.

Bent­ley-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN