Bentleyn uuden V8-moottorin suunnittelukonseptissa on varmistettu, että moottorilla on korkea teho ja vääntömomentti, mutta että samalla moottorin päästöt ovat pienemmät ja että hyötysuhde on paras mahdollinen.
Bentley
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
Uudessa Flying Spur -mallin V8-moottorissa noudatetaan Bentleyn yli 60-vuotista perinnettä lajissaan, ja se tarjoaa tunnusomaiset käyntiäänet, aiempaa pitemmän toimintamatkan sekä alhaisemmat päästöt – suorituskyvystä vähääkään tinkimättä.
Tähän epätodennäköiseen yhdistelmään ylletään soveltamalla viimeisintä teknistä tietämystä sekä teknologiaa.
Bentleyn 4.0-litrainen V8 on läpikotaisin nykyaikainen moottori, jonka lohko on valettu suurlujuusalumiinista, ja jossa twin-scroll -turboahtimet sekä pääasialliset katalysaattorit on asemoitu moottorin V-muodon sisäpuolelle-
Polttoaineen suihkutussuuttimet ja sytytystulpat on keskitetty jokaisessa palotilassa, jotta polttoainesuihkut ovat mahdollisimman ihanteelliset. Käytössä on myös sylinterien lepuutusjärjestelmä, jossa neljää sylinteriä voidaan lepuuttaa kevyellä kuormituksella.
Nykyaikainen ja tehokas V8
Bentleyn uuden V8-moottorin suunnittelukonseptilla on varmistettu, että moottorilla on korkea teho ja vääntömomentti, mutta että samalla sen päästöt ovat pienemmät ja että hyötysuhde on paras mahdollinen.
Kompaktissa V-moottorissa on viidellä runkolaakerilla varustettu kampiakseli, joka valjastaa kevyiden mäntien voiman. Kitkasta aiheutuvien tehohäviöiden minimoimiseksi kampiakseli käyttää myös vesipumppua ja jakoketjuja väliakselin kautta.
Bentley Flying Spurin V8 tuottaa 550 hevosvoimaa (404 kW). Maksimivääntö 770 Nm saavutetaan heti 2000 kierroksella. Lisäksi vääntökäyrä pysyttelee tasaisena aina 4500 kierrokseen.
Bentley
Tarkalleen neliömäinen moottori varmistaa parhaan tasapainon tehon ja vääntömomentin välillä, ja twin-scroll -turboahtimien avulla moottori kehittää yli 135 hv/l - mikä tarkoittaa Bentley Flying Spur V8:lle 318 km/h huippunopeutta.
Suurin vääntömomentti 770 Nm
Bentley Flying Spurin V8 tuottaa 550 hevosvoimaa (404 kW). Maksimivääntö 770 Nm saavutetaan heti 2000 kierroksella. Lisäksi vääntökäyrä pysyttelee tasaisena aina 4500 kierrokseen.
Twin-scroll -turboahtimien keskeisenä piirteenä ovat kaksi erillistä, yhdensuuntaista virtauskanavaa turbiinikotelossa, jotka ohjaavat pakokaasuja erityisesti turbiinipyörän siivekkeisiin, mikä puolestaan johtaa suuriin vääntömomentteihin pienillä kierrosnopeuksilla.
Turboahtimet sijaitsevat moottorin V: n sisällä, minimoiden matkan, jonka pakokaasut kulkevat moottorista turboahtimiin; ahtimet voivat kiertää jopa 176 000 r/min ja tuottaa jopa 1,6 barin ahtopaineen.
Tuloksena Flying Spur V8 kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa.
Lisäksi, keskelle asemoidun turboahtimen asettelun tapaan, V8:n toisena ominaispiirteenä on katalysaattorien sijoitus V-muodon sisäpuolelle. Sen ansiosta päästöjenvalvontajärjestelmä saavuttaa nopeasti ihanteellisen käyttölämpötilansa nopeasti.
Katalysaattorin lämmitystä kiihdytetään moottorin käynnistysvaiheessa avaamalla turboahtimen hukkaportit.
"Täydellinen sekoitus"
Kaksi suoraan nokka-akselien käyttämää korkeapainepolttoainepumppua syöttävät kahdeksalle solenoidikäyttöiselle suihkutussuuttimelle polttoainetta enintään 250 barin paineella – mikä on muuten 14 kertainen paine verrattuna 60 tonnin painoisen höyryveturin siirtämiseen vaadittavaan kattilapaineeseen.
Suihkutussuuttimet sijoitetaan keskelle palotiloja, heti sytytystulpan viereen ja tuottavat seitsemän suuttimen välityksellä kuhunkin sylinteriin optimaalisen suihkukuvion - ja siten ilma- / polttoaineseoksen.
Sylinterien lepuutusjärjestelmä
Polttoaineenkulutuksen vähentämisen maksimoimiseksi V8-moottorissa voidaan sammuttaa neljä kahdeksasta sylinteristä kevyellä kuormituksella silloin, kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja kun moottorin kierrosluku alle 3500 r/min.
Matkustajat eivät huomaa edellä mainittua muutosta, koska deaktivoitumisajat ovat noin 20 millisekuntia (toisin sanoen noin kymmenesosa verrattuna silmän räpäyttämiseen!). Toimintamatka on kasvanut edeltäjään nähden.
Polttoaineenkulutuksen vähentämisen maksimoimiseksi V8-moottorissa voidaan sammuttaa neljä kahdeksasta sylinteristä kevyellä kuormituksella silloin, kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja kun moottorin kierrosluku alle 3500 r/min.
Bentley
Uusi Bentley Flying Spur V8 on suunniteltu tarjoamaan matkustajille hienostuneisuutta, mukavuutta ja tekniikkaa, juuri sen kaltaista, jota tämän kokoiselta limousinelta odotetaan.
Flying Spur -mallistossa on tarkoituksenmukaisuutta ja klassista Bentley-muotoilua sekä aitoja pintamateriaaleja.
Uudessa Bentley Flying Spur V8 -mallissa on myös uusimmat kuljettajan avustin- sekä multimediajärjestelmät.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi