Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.
Bosch: Varoitimme Volkswagenia laittomasta dieselautojen softasta
Robert Bosch -yhtiö varoitti vuonna 2007 Volkswagenia, että olisi laitonta käyttää moottorinohjaussoftaa dieselmoottoreissa, kertoo saksalainen sanomalehti Bild am Sonntag. Asiasta uutisoi Automotive News Europe -verkkolehti.
Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.
Bild am Sonntagin mukaan Bosch toimitti VW:lle dieselsoftaa testitarkoituksiin, mutta että softa päätyikin maantiekäytössä olleisiin autoihin. Boschilta kirjoitettiin Volkswagenille ja todettiin sellaisen olevan laitonta. Bild am Sonntagin raportissa ei mainita lähteitä.
Bosch on maailman suurin moottorinohjaussoftan toimittaja. Nyt yhtiössä puidaan sille aiheutuneita kustannuksia ja VW:n päästöskandaalin vaikutuksia Boschin maineelle.
Boschin puhemies kertoi sunnuntaina uutistoimisto Reutersille yhtiön neuvottelujen VW:n kanssa olevan luottamuksellisia. VW:ltä kieltäydyttiin kommentoimasta kumpaakaan sanomalehtiraporttia.
Viime viikolla Bosch kertoi toimittaneensa VW:lle komponentteja, jotka ovat nyt päästötestien keskipisteessä. Niihin sisältyi mm. pakokaasujen mittausmoduleita ja yhteispaineruiskutusjärjestelmiä. Boschin mukaan vastuu lopputuloksista näiden komponenttien käytössä ”on Volkswagenilla”.
Bild am Sonntagin mukaan nykyisen päästökriisin juuret muodostuivat vuonna 2005, jolloin silloinen VW:n brändijohtaja Wolfgang Bernhard halusi VW:n kehittävän upouuden dieselmoottorin Yhdysvaltain markkinoille. Bernhard rekrytoi Audin insinöörin Rudolf Krebsin, jonka kehittämä moottoriprototyyppi toimi mainiosti Etelä-Afrikassa suoritetuissa testeissä vuonna 2006, kertoo lehti.
Raportin mukaan Bernhard ja Krebs olivat sitä mieltä, että ainoa tapa saada moottori täyttämään Yhdysvaltain päästömääräykset olisi käyttää AdBlue-lisäaineruiskutusta, jollaista käytettiin esimerkiksi Passatissa ja Touaregissa.
Toimenpide olisi nostanut autokohtaisia kustannuksia 300 eurolla – mutta VW:n talousosaston arvion mukaan luku oli liian korkea aikana, jolloin yhtiössä leikattiin konsernin laajuisesti kustannuksia.
Automotive News Europen mukaan Bernhard jätti yhtiön vuonna 2007 ennen uuden dieselmoottorin tuotantoon tuloa. Krebs puolestaan siirrettiin toisiin tehtäviin Martin Winterkornin noustessa VW-konsernin pääjohtajaksi vuonna 2007.
Audin entinen pääjohtaja Winterkorn pyysi Audin kehitysjohtajaa Ulrich Hackelbergiä ja Audin moottorijohtajaa Wolfgang Hatzia siirtymään VW:n Wolfsburgin päämajaan ja jatkamaan siellä uuden dieselin kehittämistä, kertoo Bild am Sonntag.
Tämän jälkeen dieselmoottori päätyi VW-konsernin dieselmoottorien joukkoon ja sen moottorinohjaussoftaa manipuloitiin siten, että moottori meni läpi Yhdysvaltain päästömääräyksistä.
VW:ltä on myönnetty, että maailmanlaajuisesti sen 11 miljoonassa turbodieselissä on softa”epäjohdonmukaisuuksia”, joskin tiedotusvälineiden mukaan softamanipulaatiota ei olisi otettu käyttöön suurimmassa osassa niistä.
Bild am Sonntagin mukaan Hackenberg ja Hatz kiistävät kumpikaan tienneensä laittomista toimista, ja kummatkin on vapautettu tehtävistään.
Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA totesi tiedotteessaan 18. syyskuuta laittoman softan tunnistavan tilanteen, jossa auto on EPA:n päästötestissä ja säätää päästövalvonnan siksi aikaa täydelle teholle. Testin jälkeen maantieajossa täysvalvonta oli jälleen kytkeytyneenä pois.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN