Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.

Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.

Bosch: Varoitimme Volkswagenia laittomasta dieselautojen softasta

Robert Bosch -yhtiö varoitti vuonna 2007 Volkswagenia, että olisi laitonta käyttää mootto­ri­noh­jaus­softaa diesel­moot­to­reissa, kertoo saksalainen sanomalehti Bild am Sonntag. Asiasta uutisoi Automotive News Europe -verkkolehti.

Auto Bild.Uutiset

Myös yk­si VW:n omis­ta in­si­nöö­reis­tä va­roit­ti Volks­wa­ge­nia vuon­na 2011 lait­to­mis­ta pääs­tö­tes­taus­käy­tän­nöis­tä, to­te­aa ra­port­ti Frank­fur­ter Al­l­ge­mei­ne Zei­tun­gin sun­nun­tai­pai­nok­ses­sa, si­tee­ra­ten VW:n si­säi­sen tut­kin­nan en­si­tu­lok­sia.

Bild am Son­n­ta­gin mu­kaan Bosch toi­mit­ti VW:lle die­sel­sof­taa tes­ti­tar­koi­tuk­siin, mut­ta et­tä sof­ta pää­tyi­kin maan­tie­käy­tös­sä ol­lei­siin au­toi­hin. Bosc­hil­ta kir­joi­tet­tiin Volks­wa­ge­nil­le ja to­det­tiin sel­lai­sen ole­van lai­ton­ta. Bild am Son­n­ta­gin ra­por­tis­sa ei mai­ni­ta läh­tei­tä.

Bosch on maa­il­man suu­rin moot­to­ri­noh­jaus­sof­tan toi­mit­ta­ja. Nyt yh­ti­ös­sä pui­daan sil­le ai­heu­tu­nei­ta kus­tan­nuk­sia ja VW:n pääs­tös­kan­daa­lin vai­ku­tuk­sia Bosc­hin mai­neel­le.

Bosc­hin pu­he­mies ker­toi sun­nun­tai­na uu­tis­toi­mis­to Reu­ter­sil­le yh­ti­ön neu­vot­te­lu­jen VW:n kans­sa ole­van luot­ta­muk­sel­li­sia. VW:ltä kiel­täy­dyt­tiin kom­men­toi­mas­ta kum­paa­kaan sa­no­ma­leh­ti­ra­port­tia.

Vii­me vii­kol­la Bosch ker­toi toi­mit­ta­neen­sa VW:lle kom­po­nent­te­ja, jot­ka ovat nyt pääs­tö­tes­tien kes­ki­pis­tees­sä. Nii­hin si­säl­tyi mm. pa­ko­kaa­su­jen mit­taus­mo­du­lei­ta ja yh­teis­pai­ne­ruis­ku­tus­jär­jes­tel­miä. Bosc­hin mu­kaan vas­tuu lop­pu­tu­lok­sis­ta näi­den kom­po­nent­tien käy­tös­sä ”on Volks­wa­ge­nil­la”.

Bild am Son­n­ta­gin mu­kaan ny­kyi­sen pääs­tök­rii­sin juu­ret muo­dos­tui­vat vuon­na 2005, jol­loin sil­loi­nen VW:n brän­di­joh­ta­ja Wolf­gang Bern­hard ha­lu­si VW:n ke­hit­tä­vän upou­u­den die­sel­moot­to­rin Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le. Bern­hard rek­ry­toi Au­din in­si­nöö­rin Ru­dolf Kreb­sin, jon­ka ke­hit­tä­mä moot­to­rip­ro­to­tyyp­pi toi­mi mai­ni­os­ti Ete­lä-Af­ri­kas­sa suo­ri­te­tuis­sa tes­teis­sä vuon­na 2006, ker­too leh­ti.

Ra­por­tin mu­kaan Bern­hard ja Krebs oli­vat sitä miel­tä, et­tä ai­noa tapa saa­da moot­to­ri täyt­tä­mään Yh­dys­val­tain pääs­tö­mää­räyk­set oli­si käyt­tää AdB­lue-li­sä­ai­ne­ruis­ku­tus­ta, jol­lais­ta käy­tet­tiin esi­mer­kik­si Pas­sa­tis­sa ja Tou­a­re­gis­sa.

Toi­men­pi­de oli­si nos­ta­nut au­to­koh­tai­sia kus­tan­nuk­sia 300 eu­rol­la – mut­ta VW:n ta­lou­so­sas­ton ar­vi­on mu­kaan luku oli lii­an kor­kea ai­ka­na, jol­loin yh­ti­ös­sä lei­kat­tiin kon­ser­nin laa­jui­ses­ti kus­tan­nuk­sia.

Au­to­mo­ti­ve News Eu­ro­pen mu­kaan Bern­hard jät­ti yh­ti­ön vuon­na 2007 en­nen uu­den die­sel­moot­to­rin tuo­tan­toon tu­loa. Krebs puo­les­taan siir­ret­tiin toi­siin teh­tä­viin Mar­tin Win­ter­kor­nin nous­tes­sa VW-kon­ser­nin pää­joh­ta­jak­si vuon­na 2007.

Au­din en­ti­nen pää­joh­ta­ja Win­ter­korn pyy­si Au­din ke­hi­tys­joh­ta­jaa Ul­rich Hac­kel­ber­giä ja Au­din moot­to­ri­joh­ta­jaa Wolf­gang Hat­zia siir­ty­mään VW:n Wolfs­bur­gin pää­ma­jaan ja jat­ka­maan siel­lä uu­den die­se­lin ke­hit­tä­mis­tä, ker­too Bild am Son­n­tag.

Tä­män jäl­keen die­sel­moot­to­ri pää­tyi VW-kon­ser­nin die­sel­moot­to­rien jouk­koon ja sen moot­to­ri­noh­jaus­sof­taa ma­ni­pu­loi­tiin si­ten, et­tä moot­to­ri meni läpi Yh­dys­val­tain pääs­tö­mää­räyk­sis­tä.

VW:ltä on myön­net­ty, et­tä maa­il­man­laa­jui­ses­ti sen 11 mil­joo­nas­sa tur­bo­die­se­lis­sä on sof­ta”epä­joh­don­mu­kai­suuk­sia”, jos­kin tie­do­tus­vä­li­nei­den mu­kaan sof­ta­ma­ni­pu­laa­ti­o­ta ei oli­si otet­tu käyt­töön suu­rim­mas­sa osas­sa niis­tä.

Bild am Son­n­ta­gin mu­kaan Hac­ken­berg ja Hatz kiis­tä­vät kum­pi­kaan tien­neen­sä lait­to­mis­ta toi­mis­ta, ja kum­mat­kin on va­pau­tet­tu teh­tä­vis­tään.

Yh­dys­val­tain ym­pä­ris­tö­vi­ras­to EPA to­te­si tie­dot­tees­saan 18. syys­kuu­ta lait­to­man sof­tan tun­nis­ta­van ti­lan­teen, jos­sa au­to on EPA:n pääs­tö­tes­tis­sä ja sää­tää pääs­tö­val­von­nan sik­si ai­kaa täy­del­le te­hol­le. Tes­tin jäl­keen maan­tie­a­jos­sa täys­val­von­ta oli jäl­leen kyt­key­ty­nee­nä pois.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU