Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Citroën C5 X on ennen näkemätön yhdistelmä sedanin eleganssia, farmarimallin dynamiikkaa sekä SUV-maailman käytännöllisiä ominaisuuksia.
Citroën julkisti uuden lippulaivansa, joka kantaa nimeä C5 X ja puhaltaa uutta tuulta suurikokoisten autojen luokkaan.
Uutuus edustaa Citroën-autojen aidoimpia perinteitä innovatiivisilla mittasuhteilla, jotka yhdistävät sedanin sekä farmarimallin ominaisuudet.
Citroën C5 X tulee tarjolle sekä bensiini- että lataushybridiversiona ja malli ilmentää niin nykyaikaisuutta, asemaa kuin uudenlaisia ratkaisuja, jotka kaikki kuuluvat niin SUV- kuin suurikokoisten automallien ostajien odotuksiin.
Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X:n mukana maailmanensi-illan saa myös uusi Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus, jonka ansiosta Citroënin historiaan vahvasti miellettävä mielikuva tien epätasaisuudet silottavasta ”taikamattomaisesta” etenemisestä vahvistuu entisestään.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X houkuttelee mukavaan matkantekoon oleskelutilamaisten sisätilojen, Advanced Comfort -mukavuusistuinten sekä takaistuimen vertaansa vailla olevan tilavuuden ansiosta.
Tavaratila tarjoaa farmarimalliin tottuneille asiakkaille huolellisesti suunnitellun 545 litran tilan. Lataushybridiversiossa matkustamisen mukavuus nousee vieläkin korkeammalle ë-mukavuus-tasolle päivittäisessä käytössä täyssähköllä ajettaessa.
Muotoilu, joka sekoittaa totuttua tapaa
Autoalan perinteiseen D-segmenttiin asemoituva Citroën C5 X herättää mielenkiinnon ja yllättää. Malli ottaa luontevan paikkansa Citroënin uutena lippulaivana luovan ja vahvan konseptinsa ansiosta.
Nimeään myöten uuden Citroën C5 X:n inspiraationlähteenä on toiminut vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä ensimmäisen kerran nähty Citroën CXperience -konseptiauto.
• Nykyaikainen ja uudenlainen korimalli
Citroën C5 X:n muotoilu on iskevä: se on vahva, suojaava ja tunnistettava. Muoto yhdistää fastbackin korinmallin, joka sulautuu sedanin ja farmarimallin muotoihin ja saa käyttöönsä SUV-maailman käytännölliset ominaisuudet. Uusi muoto tukee erityisesti mallin aerodynamiikkaa.
Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Keula on malliltaan pitkä, sulava ja aerodynaaminen. Korkealla sijaitseva vyötärölinja ja takarenkaiden yläpuolinen olkapää tuovat malliin tunnistettavuutta sekä tehokasta ilmettä ja kunnioittavat Citroënin historiassa vaikuttaneita lippulaivamalleja.
Takaluukun muotoilu, toinen Citroënin suurikokoisten mallien tunnistettava piirre, tarjoaa ostajalle farmarimalleihin liitettävän käytännöllisyyden: laajana, toiminnallisena sekä matalalla lastauskorkeudella toteutettuna se on käytännöllinen apu arjessa.
• Korkeampi istuma-asento tien parempaan hallintaan
SUV-mallien ominaisuuksien parhaita puolia lainaten, C5 X istuu perinteistä sedanmallia korkeamman maavaran päällä ja korkeaa ajo-asentoa tukevat myös mallin laajat 720 mm renkaat.
Takaistuin tarjoaa matkustajalle erinomaisen polvitilan, kiitos 2 785 mm akselinvälin. Ulkomitoiltaan C5 X sijoittuu suoraan luokkansa keskiöön 4 805 mm pituudella, 1 865 mm leveydellä ja 1 485 mm korkeudella.
• Uudenaikainen high-tech-valotunniste: näe ja tule nähdyksi
C5 X kantaa Citroënin uutta, uudessa C4:ssä ensimmäisen kerran nähtyä, V-muotoista valotunnistetta niin edessä kuin takana. Led-valaisimista muodostuva tunniste on vakiona heti malliston alkaen versiosta.
Kutsu täydellisen mukavaan matkantekoon
Uuden Citroën C5 X:n sisätilat henkivät lämpöä, rauhaa ja tilavuutta. Ne kutsuvat mukavaa matkantekoon avarassa tilassa, jossa huomiota on kiinnitetty jokaiseen yksityiskohtaan ja ennen näkemättömään käytännöllisyyteen.
Tyylikkyys ja mukavuus yhdistyvät uusimpaan, hienovaraisesti toteutettuun teknologiaan.
• Loungemainen tila
Jatkaen Citroënin tuttua linjaa runsaassa personoitavuudessa, Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.
Istuinten näkyvä pehmuste kielii mukavuudesta heti ensisilmäyksellä. Dynaaminen istuma-asento tuntuu rentouttavalta myös pidemmillä matkoilla, kun taas asennon mukavuus on saavutettu istuimien kerrostettujen pehmusteiden avulla.
Todellinen Citroën-tunnus on merkin mallien ikoninen “taikamattomainen” eteneminen tien epätasaisuuksien yli.
Uusi Citroën C5 X on varustettu Citroën Advanced Comfort -jousituksella ja lataushybridiversiossa Citroën C5 X ottaa vielä askeleen eteenpäin ensimmäistä kertaa nähtävällä uudella Citroën Advanced Comfort -aktiivijousituksilla.
Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Kolmen asetusvaihtoehdon kautta jousitusjärjestelmä tehostaa Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksen toimintaa rentouttamalla jousitusta entistäkin enemmän ajon aikana ja tarjoten entistä paremman tehokkuuden etenkin kulmissa.
Yksi tärkeimmistä osa-alueista Citroën C5 X:n suunnittelussa oli tilojen avaruus. Etuosan laajan ja selkeän tilan luovat mukavat istuimet sekä ilmeeltään pelkistetty kojelauta.
Niin sivu, jalka- kuin päätiloilta avara takatila kutsuu lepäämään ja rentoutumaan. Avaruutta korostaa auton ympäri 360 astetta kiertävät laajat lasipinnat, joiden lisäksi on saatavana valoa tulviva suurikokoinen lasikatto.
Laminoidut etu- ja takaikkunat luovat matkustamoon miellyttävän akustiikan ja hiljaisuuden, jotka lisäävät matkanteon rentouttavuutta.
• Kaikki farmarimallien etuudet: monipuolinen ja käytännöllinen
Täyttääkseen eurooppalaisten asiakkaiden toivomukset monipuolisuudesta, Citroën C5 X:n käytännöllisiin yksityiskohtiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Tavaratila on suunniteltu farmarimallien engessä niin mittasuhteiltaan kuin ominaisuuksiltaan: laaja 545– 1640 (istuimet alas taitettuna) litran tavaratila tarjoaa myös istuimet alas laskettuna tasaisen lastaustason, leveän ja käytännöllisen luukun, matalan lastauskorkeuden sekä suorat sivuseinämät.
Sähköluukku on varustettu hands-free-toiminnolla, jolloin luukun avaaminen ja sulkeminen onnistuu jalanheilautuksella, vaikka kädet olisivat kannettavaa täynnä. Matkustamo on suunniteltu täyteen nerokkaita säilytystiloja jokapäiväisille tavaroille.
• Lataushybridin mukavuutta: sähköä arkipäiviin, polttomoottori lisätarpeisiin
Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X lataushybridissä hyödynnetään viimeisintä teknologiaa ja lisää niin käytön mukavuutta kuin monipuolisuutta: ë-mukavuus-tasoista liikkumista pesämäisessä hiljaisuudessa ja rauhassa, kiitos täydellisen eristyksen tienpinnasta sekä auton ulkopuolisesta maailmasta.
Äänetön ajo, auton sulavat liikkeet, ajamisen nautinto, lempeä iskunvaimennus, mukavat Advanced Comfort -mukavuusistuimet, värinättömyys, ergonomia ja helppokäyttöiset liittymät sekä mobiilipalvelut – kaikki yhdessä luovat täydellistä mukavuutta matkustamiseen, kullekin matkustajalle ja kutsuvat matkantekoon ilman huolia, rauhassa ja rentoutuneena.
Uusinta teknologiaa
Citroën C5 X tuo mukanaan viimeisimmät teknologiat, jotka tekevät ajamisesta rennompaa, turvallisempaa ja hauskempaa.
• Laajennettu tuulilasinäyttö: kaikki tärkeä tieto heti kuljettajan näkökentässä
Citroën C5 X tarjoaa uutuuden, joka on yhtä käytännöllinen kuin vaikuttava: Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.
Tämä mukaansatempaava teknologia seuraa Citroën 19_19 -konseptiauton jalanjälkiä ja tarjoaa rentouttavamman ajoelämyksen, kun kuljettajan ei enää tarvitse siirtää katsettaan pois tiestä halusi hän sitten tarkistaa ajonopeuden tai puhelutietoja.
• Tablettilaitteista tuttu infotainment-ympäristö: My Citroën Drive Plus
Citroën C5 X tutustuttaa täysin uuteen Citroënin multimediajärjestelmään. Järjestelmän pääpaino on puhelimen liitettävyydessä ja liityntäpintoina ovat 12" HD-kosketusnäyttö, 4 USB-C-pistoketta sekä langaton älypuhelimen lataus.
Järjestelmä päivittyy reaaliajassa pilvipalvelun kautta. Myös älypuhelimen Mirror Screen -peilaustoiminto toimii nyt ilman johtoliitäntää. Käyttöliittymä on suunniteltu ajatuksella, jossa kosketusnäyttö toimii kuin tablettilaite: muunneltavuus, asetukset ja sovellukset ovat widget-tyylisiä ohjaimia kotinäytöllä.
Järjestelmä on helppokäyttöinen ja tottelee luonnollisella äänellä esitettyjä komentoja sekä vastaa kysymyksiin, samoin kuin 19_19 -konseptin henkilökohtainen assistentti.
• Valikoima ajoavustimet turvallisempaan ja rennompaan ajamiseen
Citroën C5 X :n ajoavustimet ovat alan viimeisintä teknologiaa ja hyödyntävät eri puolille autoa asennettuja laitteita: tutkia, kameroita sekä sensoreita.
Citroën C5 X tarjoaa parhaan, vallitsevia lainsäädäntöjä noudattavan puoliautonomisen ajamisen tason: ajolinja-avustin huolehtii kuljettajan puolesta ajonopeuden sopeuttamisesta muuhun liikenteeseen, lyhyistä pysähtymisistä ja vakaasta ajolinjasta kaistojen välillä.
Useat muut ominaisuudet helpottavat arkista ajoa, kuten pitkän matkan katveavustin, takana risteävän liikenteen varoitin, joka havainnoi vaaratilanteita peruutettaessa, Top 360 Vision -peruutuskamera sekä avaimeton hands free -käynnistys ja lukitus, joka automaattisesti avaa sekä lukitsee ajoneuvon ovet kuljettajan lähestyessä tai siirtyessä loitommalle auton luota.
Täysin uusi Citroën C5 X tulee saataville niin bensiinimoottorilla kuin lataushybridinä vuoden 2021 toisella puoliskolla.
Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Kaikki yhdessä
Epikoret valkoisina
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI