Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen

Citroën C5 X on ennen näkemätön yhdistelmä sedanin eleganssia, farmarimallin dynamiikkaa sekä SUV-maailman käytännöllisiä ominaisuuksia.

Auto Bild.Uutiset

Cit­roën jul­kis­ti uu­den lip­pu­lai­van­sa, joka kan­taa ni­meä C5 X ja pu­hal­taa uut­ta tuul­ta suu­ri­ko­kois­ten au­to­jen luok­kaan.

Uu­tuus edus­taa Cit­roën-au­to­jen ai­doim­pia pe­rin­tei­tä in­no­va­tii­vi­sil­la mit­ta­suh­teil­la, jot­ka yh­dis­tä­vät se­da­nin sekä far­ma­ri­mal­lin omi­nai­suu­det.

Cit­roën C5 X tu­lee tar­jol­le sekä ben­sii­ni- et­tä la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­na ja mal­li il­men­tää niin ny­ky­ai­kai­suut­ta, ase­maa kuin uu­den­lai­sia rat­kai­su­ja, jot­ka kaik­ki kuu­lu­vat niin SUV- kuin suu­ri­ko­kois­ten au­to­mal­lien os­ta­jien odo­tuk­siin.

Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.

Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Citroën C5 X:n mukana maailmanensi-illan saa myös uusi Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus, jonka ansiosta Citroënin historiaan vahvasti miellettävä mielikuva tien epätasaisuudet silottavasta ”taikamattomaisesta” etenemisestä vahvistuu entisestään.

Citroën C5 X:n mukana maailmanensi-illan saa myös uusi Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus, jonka ansiosta Citroënin historiaan vahvasti miellettävä mielikuva tien epätasaisuudet silottavasta ”taikamattomaisesta” etenemisestä vahvistuu entisestään.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Cit­roën C5 X hou­kut­te­lee mu­ka­vaan mat­kan­te­koon oles­ke­lu­ti­la­mais­ten si­sä­ti­lo­jen, Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tuin­ten sekä ta­kais­tui­men ver­taan­sa vail­la ole­van ti­la­vuu­den an­si­os­ta.

Ta­va­ra­ti­la tar­jo­aa far­ma­ri­mal­liin tot­tu­neil­le asi­ak­kail­le huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­lun 545 lit­ran ti­lan. La­taus­hyb­ri­di­ver­si­os­sa mat­kus­ta­mi­sen mu­ka­vuus nou­see vie­lä­kin kor­ke­am­mal­le ë-mu­ka­vuus-ta­sol­le päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä täys­säh­köl­lä ajet­ta­es­sa.

Muo­toi­lu, joka se­koit­taa to­tut­tua ta­paa

Au­to­a­lan pe­rin­tei­seen D-seg­ment­tiin ase­moi­tu­va Cit­roën C5 X he­rät­tää mie­len­kiin­non ja yl­lät­tää. Mal­li ot­taa luon­te­van paik­kan­sa Cit­roë­nin uu­te­na lip­pu­lai­va­na luo­van ja vah­van kon­sep­tin­sa an­si­os­ta.

Ni­me­ään myö­ten uu­den Cit­roën C5 X:n ins­pi­raa­ti­on­läh­tee­nä on toi­mi­nut vuo­den 2016 Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä en­sim­mäi­sen ker­ran näh­ty Cit­roën CXpe­rien­ce -kon­sep­ti­au­to.

• Ny­ky­ai­kai­nen ja uu­den­lai­nen ko­ri­mal­li

Cit­roën C5 X:n muo­toi­lu on is­ke­vä: se on vah­va, suo­jaa­va ja tun­nis­tet­ta­va. Muo­to yh­dis­tää fast­bac­kin ko­rin­mal­lin, joka su­lau­tuu se­da­nin ja far­ma­ri­mal­lin muo­toi­hin ja saa käyt­töön­sä SUV-maa­il­man käy­tän­nöl­li­set omi­nai­suu­det. Uu­si muo­to tu­kee eri­tyi­ses­ti mal­lin ae­ro­dy­na­miik­kaa.

Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.

Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Keu­la on mal­lil­taan pit­kä, su­la­va ja ae­ro­dy­naa­mi­nen. Kor­ke­al­la si­jait­se­va vyö­tä­rö­lin­ja ja ta­ka­ren­kai­den ylä­puo­li­nen ol­ka­pää tuo­vat mal­liin tun­nis­tet­ta­vuut­ta sekä te­ho­kas­ta il­met­tä ja kun­ni­oit­ta­vat Cit­roë­nin his­to­ri­as­sa vai­kut­ta­nei­ta lip­pu­lai­va­mal­le­ja.

Ta­ka­luu­kun muo­toi­lu, toi­nen Cit­roë­nin suu­ri­ko­kois­ten mal­lien tun­nis­tet­ta­va piir­re, tar­jo­aa os­ta­jal­le far­ma­ri­mal­lei­hin lii­tet­tä­vän käy­tän­nöl­li­syy­den: laa­ja­na, toi­min­nal­li­se­na sekä ma­ta­lal­la las­taus­kor­keu­del­la to­teu­tet­tu­na se on käy­tän­nöl­li­nen apu ar­jes­sa.

• Kor­ke­am­pi is­tu­ma-asen­to tien pa­rem­paan hal­lin­taan

SUV-mal­lien omi­nai­suuk­sien par­hai­ta puo­lia lai­na­ten, C5 X is­tuu pe­rin­teis­tä se­dan­mal­lia kor­ke­am­man maa­va­ran pääl­lä ja kor­ke­aa ajo-asen­toa tu­ke­vat myös mal­lin laa­jat 720 mm ren­kaat.

Ta­kais­tuin tar­jo­aa mat­kus­ta­jal­le eri­no­mai­sen pol­vi­ti­lan, kii­tos 2 785 mm ak­se­lin­vä­lin. Ul­ko­mi­toil­taan C5 X si­joit­tuu suo­raan luok­kan­sa kes­ki­öön 4 805 mm pi­tuu­del­la, 1 865 mm le­vey­del­lä ja 1 485 mm kor­keu­del­la.

• Uu­de­nai­kai­nen high-tech-va­lo­tun­nis­te: näe ja tule näh­dyk­si

C5 X kan­taa Cit­roë­nin uut­ta, uu­des­sa C4:ssä en­sim­mäi­sen ker­ran näh­tyä, V-muo­tois­ta va­lo­tun­nis­tet­ta niin edes­sä kuin ta­ka­na. Led-va­lai­si­mis­ta muo­dos­tu­va tun­nis­te on va­ki­o­na heti mal­lis­ton al­ka­en ver­si­os­ta.

Kut­su täy­del­li­sen mu­ka­vaan mat­kan­te­koon

Uu­den Cit­roën C5 X:n si­sä­ti­lat hen­ki­vät läm­pöä, rau­haa ja ti­la­vuut­ta. Ne kut­su­vat mu­ka­vaa mat­kan­te­koon ava­ras­sa ti­las­sa, jos­sa huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty jo­kai­seen yk­si­tyis­koh­taan ja en­nen nä­ke­mät­tö­mään käy­tän­nöl­li­syy­teen.

Tyy­lik­kyys ja mu­ka­vuus yh­dis­ty­vät uu­sim­paan, hie­no­va­rai­ses­ti to­teu­tet­tuun tek­no­lo­gi­aan.

• Loun­ge­mai­nen tila

Jat­ka­en Cit­roë­nin tut­tua lin­jaa run­saas­sa per­so­noi­ta­vuu­des­sa, Cit­roën C5 X tar­jo­aa kun­kin kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­siin so­vel­let­ta­van si­sä­ti­lan. C5 X:n Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tui­met luo­vat ko­di­no­mai­sen tun­nel­man.

Is­tuin­ten nä­ky­vä peh­mus­te kie­lii mu­ka­vuu­des­ta heti en­si­sil­mäyk­sel­lä. Dy­naa­mi­nen is­tu­ma-asen­to tun­tuu ren­tout­ta­val­ta myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la, kun taas asen­non mu­ka­vuus on saa­vu­tet­tu is­tui­mien ker­ros­tet­tu­jen peh­mus­tei­den avul­la.

To­del­li­nen Cit­roën-tun­nus on mer­kin mal­lien iko­ni­nen “tai­ka­mat­to­mai­nen” ete­ne­mi­nen tien epä­ta­sai­suuk­sien yli.

Uu­si Cit­roën C5 X on va­rus­tet­tu Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tuk­sel­la ja la­taus­hyb­ri­di­ver­si­os­sa Cit­roën C5 X ot­taa vie­lä as­ke­leen eteen­päin en­sim­mäis­tä ker­taa näh­tä­väl­lä uu­del­la Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -ak­tii­vi­jou­si­tuk­sil­la.

Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.

Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Kol­men ase­tus­vaih­to­eh­don kaut­ta jou­si­tus­jär­jes­tel­mä te­hos­taa Prog­res­si­ve Hyd­rau­lic Cus­hi­ons® -jou­si­tuk­sen toi­min­taa ren­tout­ta­mal­la jou­si­tus­ta en­tis­tä­kin enem­män ajon ai­ka­na ja tar­jo­ten en­tis­tä pa­rem­man te­hok­kuu­den eten­kin kul­mis­sa.

Yk­si tär­keim­mis­tä osa-alu­eis­ta Cit­roën C5 X:n suun­nit­te­lus­sa oli ti­lo­jen ava­ruus. Etuo­san laa­jan ja sel­ke­än ti­lan luo­vat mu­ka­vat is­tui­met sekä il­meel­tään pel­kis­tet­ty ko­je­lau­ta.

Niin sivu, jal­ka- kuin pää­ti­loil­ta ava­ra ta­ka­ti­la kut­suu le­pää­mään ja ren­tou­tu­maan. Ava­ruut­ta ko­ros­taa au­ton ym­pä­ri 360 as­tet­ta kier­tä­vät laa­jat la­si­pin­nat, joi­den li­säk­si on saa­ta­va­na va­loa tul­vi­va suu­ri­ko­koi­nen la­si­kat­to.

La­mi­noi­dut etu- ja ta­kaik­ku­nat luo­vat mat­kus­ta­moon miel­lyt­tä­vän akus­tii­kan ja hil­jai­suu­den, jot­ka li­sää­vät mat­kan­te­on ren­tout­ta­vuut­ta.

• Kaik­ki far­ma­ri­mal­lien etuu­det: mo­ni­puo­li­nen ja käy­tän­nöl­li­nen

Täyt­tääk­seen eu­roop­pa­lais­ten asi­ak­kai­den toi­vo­muk­set mo­ni­puo­li­suu­des­ta, Cit­roën C5 X:n käy­tän­nöl­li­siin yk­si­tyis­koh­tiin on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta. Ta­va­ra­ti­la on suun­ni­tel­tu far­ma­ri­mal­lien en­ges­sä niin mit­ta­suh­teil­taan kuin omi­nai­suuk­sil­taan: laa­ja 545– 1640 (is­tui­met alas tai­tet­tu­na) lit­ran ta­va­ra­ti­la tar­jo­aa myös is­tui­met alas las­ket­tu­na ta­sai­sen las­taus­ta­son, le­ve­än ja käy­tän­nöl­li­sen luu­kun, ma­ta­lan las­taus­kor­keu­den sekä suo­rat si­vu­sei­nä­mät.

Säh­kö­luuk­ku on va­rus­tet­tu hands-free-toi­min­nol­la, jol­loin luu­kun avaa­mi­nen ja sul­ke­mi­nen on­nis­tuu ja­lan­hei­lau­tuk­sel­la, vaik­ka kä­det oli­si­vat kan­net­ta­vaa täyn­nä. Mat­kus­ta­mo on suun­ni­tel­tu täy­teen ne­rok­kai­ta säi­ly­tys­ti­lo­ja jo­ka­päi­väi­sil­le ta­va­roil­le.

• La­taus­hyb­ri­din mu­ka­vuut­ta: säh­köä ar­ki­päi­viin, polt­to­moot­to­ri li­sä­tar­pei­siin

Cit­roën C5 X tu­lee tar­jol­le niin ben­sii­ni- kuin la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­na. La­taus­hyb­ri­di­ver­sio tar­jo­aa 225 hv ja ar­ki­siin ajoi­hin riit­tä­vän, yli 50 km:n toi­min­ta­mat­kan CO2-pääs­töt­tö­mäs­ti täys­säh­kö­a­jol­la.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Cit­roën C5 X la­taus­hyb­ri­dis­sä hyö­dyn­ne­tään vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa ja li­sää niin käy­tön mu­ka­vuut­ta kuin mo­ni­puo­li­suut­ta: ë-mu­ka­vuus-ta­sois­ta liik­ku­mis­ta pe­sä­mäi­ses­sä hil­jai­suu­des­sa ja rau­has­sa, kii­tos täy­del­li­sen eris­tyk­sen tien­pin­nas­ta sekä au­ton ul­ko­puo­li­ses­ta maa­il­mas­ta.

Ää­ne­tön ajo, au­ton su­la­vat liik­keet, aja­mi­sen nau­tin­to, lem­peä is­kun­vai­men­nus, mu­ka­vat Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tui­met, vä­ri­nät­tö­myys, er­go­no­mia ja help­po­käyt­töi­set liit­ty­mät sekä mo­bii­li­pal­ve­lut – kaik­ki yh­des­sä luo­vat täy­del­lis­tä mu­ka­vuut­ta mat­kus­ta­mi­seen, kul­le­kin mat­kus­ta­jal­le ja kut­su­vat mat­kan­te­koon il­man huo­lia, rau­has­sa ja ren­tou­tu­nee­na.

Uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa

Cit­roën C5 X tuo mu­ka­naan vii­mei­sim­mät tek­no­lo­gi­at, jot­ka te­ke­vät aja­mi­ses­ta ren­nom­paa, tur­val­li­sem­paa ja haus­kem­paa.

• Laa­jen­net­tu tuu­li­la­si­näyt­tö: kaik­ki tär­keä tie­to heti kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä

Cit­roën C5 X tar­jo­aa uu­tuu­den, joka on yh­tä käy­tän­nöl­li­nen kuin vai­kut­ta­va: Laa­jen­net­tu tuu­li­la­si­näyt­tö hei­jas­taa kul­jet­ta­jal­le tär­ke­ät in­for­maa­ti­ot laa­ja-alai­ses­ti tuu­li­la­sin läpi ja tar­jo­aa as­ke­leen koh­ti laa­jen­net­tua to­del­li­suut­ta.

Tämä mu­kaan­sa­tem­paa­va tek­no­lo­gia seu­raa Cit­roën 19_19 -kon­sep­ti­au­ton ja­lan­jäl­kiä ja tar­jo­aa ren­tout­ta­vam­man ajo­e­lä­myk­sen, kun kul­jet­ta­jan ei enää tar­vit­se siir­tää kat­set­taan pois ties­tä ha­lu­si hän sit­ten tar­kis­taa ajo­no­peu­den tai pu­he­lu­tie­to­ja.

• Tab­let­ti­lait­teis­ta tut­tu in­fo­tain­ment-ym­pä­ris­tö: My Cit­roën Drive Plus

Cit­roën C5 X tu­tus­tut­taa täy­sin uu­teen Cit­roë­nin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään. Jär­jes­tel­män pää­pai­no on pu­he­li­men lii­tet­tä­vyy­des­sä ja lii­tyn­tä­pin­toi­na ovat 12" HD-kos­ke­tus­näyt­tö, 4 USB-C-pis­to­ket­ta sekä lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­taus.

Jär­jes­tel­mä päi­vit­tyy re­aa­li­a­jas­sa pil­vi­pal­ve­lun kaut­ta. Myös äly­pu­he­li­men Mir­ror Screen -pei­laus­toi­min­to toi­mii nyt il­man joh­to­lii­tän­tää. Käyt­tö­liit­ty­mä on suun­ni­tel­tu aja­tuk­sel­la, jos­sa kos­ke­tus­näyt­tö toi­mii kuin tab­let­ti­lai­te: muun­nel­ta­vuus, ase­tuk­set ja so­vel­luk­set ovat wid­get-tyy­li­siä oh­jai­mia ko­ti­näy­töl­lä.

Jär­jes­tel­mä on help­po­käyt­töi­nen ja tot­te­lee luon­nol­li­sel­la ää­nel­lä esi­tet­ty­jä ko­men­to­ja sekä vas­taa ky­sy­myk­siin, sa­moin kuin 19_19 -kon­sep­tin hen­ki­lö­koh­tai­nen as­sis­tent­ti.

• Va­li­koi­ma ajo­a­vus­ti­met tur­val­li­sem­paan ja ren­nom­paan aja­mi­seen

Cit­roën C5 X :n ajo­a­vus­ti­met ovat alan vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa ja hyö­dyn­tä­vät eri puo­lil­le au­toa asen­net­tu­ja lait­tei­ta: tut­kia, ka­me­roi­ta sekä sen­so­rei­ta.

Cit­roën C5 X tar­jo­aa par­haan, val­lit­se­via lain­sää­dän­tö­jä nou­dat­ta­van puo­li­au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­son: ajo­lin­ja-avus­tin huo­leh­tii kul­jet­ta­jan puo­les­ta ajo­no­peu­den so­peut­ta­mi­ses­ta muu­hun lii­ken­tee­seen, ly­hyis­tä py­säh­ty­mi­sis­tä ja va­kaas­ta ajo­lin­jas­ta kais­to­jen vä­lil­lä.

Use­at muut omi­nai­suu­det hel­pot­ta­vat ar­kis­ta ajoa, ku­ten pit­kän mat­kan kat­ve­a­vus­tin, ta­ka­na ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin, joka ha­vain­noi vaa­ra­ti­lan­tei­ta pe­ruu­tet­ta­es­sa, Top 360 Vi­si­on -pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä avai­me­ton hands free -käyn­nis­tys ja lu­ki­tus, joka au­to­maat­ti­ses­ti avaa sekä lu­kit­see ajo­neu­von ovet kul­jet­ta­jan lä­hes­ty­es­sä tai siir­ty­es­sä loi­tom­mal­le au­ton luo­ta.

Täy­sin uu­si Cit­roën C5 X tu­lee saa­ta­vil­le niin ben­sii­ni­moot­to­ril­la kuin la­taus­hyb­ri­di­nä vuo­den 2021 toi­sel­la puo­lis­kol­la.

Suo­meen Cit­roën C5 X ran­tau­tuu vii­mei­sen vuo­si­nel­jän­nek­sen ai­ka­na.

Cit­roën-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU