Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Citroën C5 X on ennen näkemätön yhdistelmä sedanin eleganssia, farmarimallin dynamiikkaa sekä SUV-maailman käytännöllisiä ominaisuuksia.
Citroën julkisti uuden lippulaivansa, joka kantaa nimeä C5 X ja puhaltaa uutta tuulta suurikokoisten autojen luokkaan.
Uutuus edustaa Citroën-autojen aidoimpia perinteitä innovatiivisilla mittasuhteilla, jotka yhdistävät sedanin sekä farmarimallin ominaisuudet.
Citroën C5 X tulee tarjolle sekä bensiini- että lataushybridiversiona ja malli ilmentää niin nykyaikaisuutta, asemaa kuin uudenlaisia ratkaisuja, jotka kaikki kuuluvat niin SUV- kuin suurikokoisten automallien ostajien odotuksiin.
Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X:n mukana maailmanensi-illan saa myös uusi Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus, jonka ansiosta Citroënin historiaan vahvasti miellettävä mielikuva tien epätasaisuudet silottavasta ”taikamattomaisesta” etenemisestä vahvistuu entisestään.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X houkuttelee mukavaan matkantekoon oleskelutilamaisten sisätilojen, Advanced Comfort -mukavuusistuinten sekä takaistuimen vertaansa vailla olevan tilavuuden ansiosta.
Tavaratila tarjoaa farmarimalliin tottuneille asiakkaille huolellisesti suunnitellun 545 litran tilan. Lataushybridiversiossa matkustamisen mukavuus nousee vieläkin korkeammalle ë-mukavuus-tasolle päivittäisessä käytössä täyssähköllä ajettaessa.
Muotoilu, joka sekoittaa totuttua tapaa
Autoalan perinteiseen D-segmenttiin asemoituva Citroën C5 X herättää mielenkiinnon ja yllättää. Malli ottaa luontevan paikkansa Citroënin uutena lippulaivana luovan ja vahvan konseptinsa ansiosta.
Nimeään myöten uuden Citroën C5 X:n inspiraationlähteenä on toiminut vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä ensimmäisen kerran nähty Citroën CXperience -konseptiauto.
• Nykyaikainen ja uudenlainen korimalli
Citroën C5 X:n muotoilu on iskevä: se on vahva, suojaava ja tunnistettava. Muoto yhdistää fastbackin korinmallin, joka sulautuu sedanin ja farmarimallin muotoihin ja saa käyttöönsä SUV-maailman käytännölliset ominaisuudet. Uusi muoto tukee erityisesti mallin aerodynamiikkaa.
Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Keula on malliltaan pitkä, sulava ja aerodynaaminen. Korkealla sijaitseva vyötärölinja ja takarenkaiden yläpuolinen olkapää tuovat malliin tunnistettavuutta sekä tehokasta ilmettä ja kunnioittavat Citroënin historiassa vaikuttaneita lippulaivamalleja.
Takaluukun muotoilu, toinen Citroënin suurikokoisten mallien tunnistettava piirre, tarjoaa ostajalle farmarimalleihin liitettävän käytännöllisyyden: laajana, toiminnallisena sekä matalalla lastauskorkeudella toteutettuna se on käytännöllinen apu arjessa.
• Korkeampi istuma-asento tien parempaan hallintaan
SUV-mallien ominaisuuksien parhaita puolia lainaten, C5 X istuu perinteistä sedanmallia korkeamman maavaran päällä ja korkeaa ajo-asentoa tukevat myös mallin laajat 720 mm renkaat.
Takaistuin tarjoaa matkustajalle erinomaisen polvitilan, kiitos 2 785 mm akselinvälin. Ulkomitoiltaan C5 X sijoittuu suoraan luokkansa keskiöön 4 805 mm pituudella, 1 865 mm leveydellä ja 1 485 mm korkeudella.
• Uudenaikainen high-tech-valotunniste: näe ja tule nähdyksi
C5 X kantaa Citroënin uutta, uudessa C4:ssä ensimmäisen kerran nähtyä, V-muotoista valotunnistetta niin edessä kuin takana. Led-valaisimista muodostuva tunniste on vakiona heti malliston alkaen versiosta.
Kutsu täydellisen mukavaan matkantekoon
Uuden Citroën C5 X:n sisätilat henkivät lämpöä, rauhaa ja tilavuutta. Ne kutsuvat mukavaa matkantekoon avarassa tilassa, jossa huomiota on kiinnitetty jokaiseen yksityiskohtaan ja ennen näkemättömään käytännöllisyyteen.
Tyylikkyys ja mukavuus yhdistyvät uusimpaan, hienovaraisesti toteutettuun teknologiaan.
• Loungemainen tila
Jatkaen Citroënin tuttua linjaa runsaassa personoitavuudessa, Citroën C5 X tarjoaa kunkin kuljettajan mieltymyksiin sovellettavan sisätilan. C5 X:n Advanced Comfort -mukavuusistuimet luovat kodinomaisen tunnelman.
Istuinten näkyvä pehmuste kielii mukavuudesta heti ensisilmäyksellä. Dynaaminen istuma-asento tuntuu rentouttavalta myös pidemmillä matkoilla, kun taas asennon mukavuus on saavutettu istuimien kerrostettujen pehmusteiden avulla.
Todellinen Citroën-tunnus on merkin mallien ikoninen “taikamattomainen” eteneminen tien epätasaisuuksien yli.
Uusi Citroën C5 X on varustettu Citroën Advanced Comfort -jousituksella ja lataushybridiversiossa Citroën C5 X ottaa vielä askeleen eteenpäin ensimmäistä kertaa nähtävällä uudella Citroën Advanced Comfort -aktiivijousituksilla.
Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Kolmen asetusvaihtoehdon kautta jousitusjärjestelmä tehostaa Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksen toimintaa rentouttamalla jousitusta entistäkin enemmän ajon aikana ja tarjoten entistä paremman tehokkuuden etenkin kulmissa.
Yksi tärkeimmistä osa-alueista Citroën C5 X:n suunnittelussa oli tilojen avaruus. Etuosan laajan ja selkeän tilan luovat mukavat istuimet sekä ilmeeltään pelkistetty kojelauta.
Niin sivu, jalka- kuin päätiloilta avara takatila kutsuu lepäämään ja rentoutumaan. Avaruutta korostaa auton ympäri 360 astetta kiertävät laajat lasipinnat, joiden lisäksi on saatavana valoa tulviva suurikokoinen lasikatto.
Laminoidut etu- ja takaikkunat luovat matkustamoon miellyttävän akustiikan ja hiljaisuuden, jotka lisäävät matkanteon rentouttavuutta.
• Kaikki farmarimallien etuudet: monipuolinen ja käytännöllinen
Täyttääkseen eurooppalaisten asiakkaiden toivomukset monipuolisuudesta, Citroën C5 X:n käytännöllisiin yksityiskohtiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Tavaratila on suunniteltu farmarimallien engessä niin mittasuhteiltaan kuin ominaisuuksiltaan: laaja 545– 1640 (istuimet alas taitettuna) litran tavaratila tarjoaa myös istuimet alas laskettuna tasaisen lastaustason, leveän ja käytännöllisen luukun, matalan lastauskorkeuden sekä suorat sivuseinämät.
Sähköluukku on varustettu hands-free-toiminnolla, jolloin luukun avaaminen ja sulkeminen onnistuu jalanheilautuksella, vaikka kädet olisivat kannettavaa täynnä. Matkustamo on suunniteltu täyteen nerokkaita säilytystiloja jokapäiväisille tavaroille.
• Lataushybridin mukavuutta: sähköä arkipäiviin, polttomoottori lisätarpeisiin
Citroën C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.
Copyright William CROZES @ Continental Productions
Citroën C5 X lataushybridissä hyödynnetään viimeisintä teknologiaa ja lisää niin käytön mukavuutta kuin monipuolisuutta: ë-mukavuus-tasoista liikkumista pesämäisessä hiljaisuudessa ja rauhassa, kiitos täydellisen eristyksen tienpinnasta sekä auton ulkopuolisesta maailmasta.
Äänetön ajo, auton sulavat liikkeet, ajamisen nautinto, lempeä iskunvaimennus, mukavat Advanced Comfort -mukavuusistuimet, värinättömyys, ergonomia ja helppokäyttöiset liittymät sekä mobiilipalvelut – kaikki yhdessä luovat täydellistä mukavuutta matkustamiseen, kullekin matkustajalle ja kutsuvat matkantekoon ilman huolia, rauhassa ja rentoutuneena.
Uusinta teknologiaa
Citroën C5 X tuo mukanaan viimeisimmät teknologiat, jotka tekevät ajamisesta rennompaa, turvallisempaa ja hauskempaa.
• Laajennettu tuulilasinäyttö: kaikki tärkeä tieto heti kuljettajan näkökentässä
Citroën C5 X tarjoaa uutuuden, joka on yhtä käytännöllinen kuin vaikuttava: Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.
Tämä mukaansatempaava teknologia seuraa Citroën 19_19 -konseptiauton jalanjälkiä ja tarjoaa rentouttavamman ajoelämyksen, kun kuljettajan ei enää tarvitse siirtää katsettaan pois tiestä halusi hän sitten tarkistaa ajonopeuden tai puhelutietoja.
• Tablettilaitteista tuttu infotainment-ympäristö: My Citroën Drive Plus
Citroën C5 X tutustuttaa täysin uuteen Citroënin multimediajärjestelmään. Järjestelmän pääpaino on puhelimen liitettävyydessä ja liityntäpintoina ovat 12" HD-kosketusnäyttö, 4 USB-C-pistoketta sekä langaton älypuhelimen lataus.
Järjestelmä päivittyy reaaliajassa pilvipalvelun kautta. Myös älypuhelimen Mirror Screen -peilaustoiminto toimii nyt ilman johtoliitäntää. Käyttöliittymä on suunniteltu ajatuksella, jossa kosketusnäyttö toimii kuin tablettilaite: muunneltavuus, asetukset ja sovellukset ovat widget-tyylisiä ohjaimia kotinäytöllä.
Järjestelmä on helppokäyttöinen ja tottelee luonnollisella äänellä esitettyjä komentoja sekä vastaa kysymyksiin, samoin kuin 19_19 -konseptin henkilökohtainen assistentti.
• Valikoima ajoavustimet turvallisempaan ja rennompaan ajamiseen
Citroën C5 X :n ajoavustimet ovat alan viimeisintä teknologiaa ja hyödyntävät eri puolille autoa asennettuja laitteita: tutkia, kameroita sekä sensoreita.
Citroën C5 X tarjoaa parhaan, vallitsevia lainsäädäntöjä noudattavan puoliautonomisen ajamisen tason: ajolinja-avustin huolehtii kuljettajan puolesta ajonopeuden sopeuttamisesta muuhun liikenteeseen, lyhyistä pysähtymisistä ja vakaasta ajolinjasta kaistojen välillä.
Useat muut ominaisuudet helpottavat arkista ajoa, kuten pitkän matkan katveavustin, takana risteävän liikenteen varoitin, joka havainnoi vaaratilanteita peruutettaessa, Top 360 Vision -peruutuskamera sekä avaimeton hands free -käynnistys ja lukitus, joka automaattisesti avaa sekä lukitsee ajoneuvon ovet kuljettajan lähestyessä tai siirtyessä loitommalle auton luota.
Täysin uusi Citroën C5 X tulee saataville niin bensiinimoottorilla kuin lataushybridinä vuoden 2021 toisella puoliskolla.
Suomeen Citroën C5 X rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mola Mola Perca
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Austrian Audio Full Score One
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN