Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio.

Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio.

Dacia

Dacia Duster uudistui: Alhaisempi kulutus ja tasokkaammat sisätilat

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus pieneni. Varustelua kehitettiin ja lisättiin, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korke­a­ta­soi­semmat.

Auto Bild.Uutiset

Va­li­koi­ma kas­vaa li­säk­si täy­sin uu­del­la etu­ve­toi­sel­la, au­to­maat­ti­vaih­tei­sel­la Dus­te­ril­la, joka saa­puu Suo­meen elo-syys­kuus­sa.

Keu­laa on muu­tet­tu sa­maan tyy­liin kuin uu­sis­sa San­de­rois­sa. Edes­sä on nyt le­di­va­lot ja päi­vä­a­jo­va­lois­sa on uu­si Y-ku­vio.

Dus­ter on en­sim­mäi­nen Da­cia, mis­sä on le­deil­lä to­teu­te­tut suun­ta­va­lot edes­sä. Myös re­kis­te­ri­kil­ven va­lot ovat le­de­jä. Ajo­va­lo­jen muut­ta­mi­nen le­deik­si li­sää nii­den te­hoa ja sen myö­tä tur­val­li­suut­ta. Sa­mal­la ener­gi­an ku­lu­tus vä­he­nee.

Etu­sä­lei­kös­sä on uu­den­lai­nen kol­miu­lot­tei­nen vai­ku­tel­ma ja sen muo­dot on vii­meis­tel­ty tuu­li­tun­ne­lis­sa. Sama pä­tee uu­siin 16- ja 17-tuu­mai­siin ke­vyt­me­tal­li­van­tei­siin. Mui­ta ku­lu­tus­ta alen­ta­via pa­ran­nuk­sia ovat uu­det pyö­rien laa­ke­rit ja al­hai­sen vie­rin­tä­vas­tuk­sen ren­kaat. Muu­tok­siin kuu­luu vie­lä pie­nen­ty­nyt il­man­vas­tus.

Kaik­kien pa­ran­nus­ten sum­ma­na ne­li­ve­tois­ten Dus­te­rei­den hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on vä­hen­ty­nyt yli 5 g/km. Sa­mal­la ku­lu­tus on pie­nen­ty­nyt, mikä tar­koit­taa edul­li­sem­paa au­toi­lua.

Uu­det ver­ho­pi­lu­ma­te­ri­aa­lit

Oh­jaa­mos­sa mu­ka­vuut­ta on li­sät­ty mo­nel­la ta­val­la. Kaik­ki ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit ovat uu­sia ja ai­em­paa hie­nos­tu­neem­pia. Etuis­tui­mien pään­tu­et tu­ke­vat en­tis­tä pa­rem­min ja sa­mal­la nii­den uu­si muo­toi­lu pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä niin edes­tä taak­se­päin kuin ta­kaa eteen.

Va­rus­te­ta­soa on ko­hen­net­tu en­ti­ses­tään, sil­lä nyt kai­kis­sa Dus­te­reis­sa pe­rus­mal­lis­ta al­ka­en on ajo­tie­to­ko­ne, au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le ja pois kyt­key­ty­vät ajo­va­lot, no­peus­ra­joi­tin ja taus­ta­va­lais­tut kat­kai­si­met oh­jaus­pyö­räs­sä. Ylim­mäl­lä va­rus­te­ta­sol­la on va­ki­o­na vie­lä di­gi­taa­li­sil­la sää­döil­lä va­rus­tet­tu au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män pe­rus­ta­so on Plug & Mu­sic, jos­sa on ra­dio, MP3-soi­tin, USB ja Blu­e­tooth. Ko­je­lau­das­sa on uu­si suu­rem­pi 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö kah­ta uut­ta tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää var­ten. Niis­tä Me­dia Disp­la­y­hin voi liit­tää äly­pu­he­li­men Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton pe­rin­tei­ses­ti da­ta­kaa­pe­lin avul­la, ja ko­ko­nai­suu­teen kuu­lu­vat ää­ni­ko­men­not.

Dacia

Me­dia Na­vis­sa sen si­jaan äly­pu­he­li­men pei­laus ta­pah­tuu lan­gat­to­mas­ti Wi­Fin avul­la ja li­säk­si sii­nä on ni­men­sä mu­kai­ses­ti in­teg­roi­tu na­vi­goin­ti. Jär­jes­tel­mä voi ke­rä­tä tie­to­ja ajo­ta­vas­ta ja ne­li­ve­toi­sis­sa 4x4-mo­ni­to­ri näyt­tää maas­to­a­jos­sa hyö­dyl­li­siä tie­to­ja, ku­ten kal­lis­tus­kul­mat ja kom­pas­sin.

Da­cia Dus­te­rin voi­ma­lin­jois­sa tär­keä pa­ran­nus on se, et­tä kaik­kien moot­to­rien kans­sa on nyt va­ki­o­na kuu­si­vaih­tei­nen kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to. Tur­bo­die­se­li­nä on dCi 115, jon­ka kans­sa voi va­li­ta joko etu- tai ne­li­ve­don.

Ben­sii­ni­moot­to­rei­ta on kol­me, jot­ka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Niis­sä, ku­ten tur­bo­die­se­lis­sä nu­me­ro ker­too moot­to­rin te­hon he­vos­voi­mis­sa.

Da­cia Dus­te­reis­ta TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt ai­na etu­ve­toi­sia. Te­hok­kaim­man TCe 150 -moot­to­rin kans­sa on kak­si vaih­to­eh­toa, ne­li­ve­to kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton kans­sa tai uu­si etu­ve­don ja au­to­maa­tin yh­dis­tel­mä. Uu­si au­to­maat­ti­vaih­tei­nen Da­cia Dus­ter kas­vat­taa var­mas­ti ka­tu­maas­tu­rin asi­a­kas­kun­taa.

Da­cia on va­lin­nut Dus­te­riin­sa kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­tin, joka yh­dis­tää au­to­maat­ti­vaih­teis­ton mu­ka­vuu­den ja kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton ta­lou­del­li­suu­den.

Uu­dis­tu­nei­ta Da­cia Dus­te­rei­ta al­kaa tul­la Suo­meen al­ku­syk­sys­tä. En­sim­mäi­si­nä ko­ea­jet­ta­vik­si ja myyn­tiin saa­daan uu­det au­to­maat­ti­vaih­tei­set Da­cia Dus­ter TCe 150 EDC -ver­si­ot. Muut ver­si­ot tu­le­vat vä­hän myö­hem­min.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN