Joggerissa yhdistyvät farmari ja katumaasturi.

Joggerissa yhdistyvät farmari ja katumaasturi.

Dacia

Dacia Jogger: 5- tai 7-paikkainen SUV:n ja farmarin yhdistelmä

Suomeen keväällä 2022 saapuva Dacia Jogger on uusi 5- tai 7-paikkainen malli, joka korvaa sekä Logan MCV:n että tila-auto Lodgyn.

Auto Bild.Uutiset

Da­cia-mal­lis­ton muut kol­me tu­ki­pi­la­ria ovat pie­ni taa­ja­ma-ajoon tar­koi­tet­tu säh­kö­au­to Spring, kom­pak­ti San­de­ro-per­he sekä Dus­ter-ka­tu­maas­tu­ri. Nyt esi­tel­tä­vä Jog­ger päät­tää mal­lis­ton ko­ko­nai­suu­dis­tuk­sen.

Li­säk­si Da­cia-per­he kas­vaa kah­del­la uu­del­la mal­lil­la, jot­ka esi­tel­lään vuo­teen 2025 men­nes­sä.

Jog­ger muut­tuu mo­nek­si

Uu­si Da­cia Jog­ger on jo­tain en­nen­nä­ke­mä­tön­tä ni­me­ään myö­ten. Nimi, jon­ka voi­si kään­tää suo­mek­si lenk­kei­li­jäk­si, viit­taa ul­koi­luun ja po­si­tii­vi­seen ener­gi­aan. Da­cia ha­lu­aa vies­tit­tää Jog­ge­rin ole­van oi­va au­to kai­kil­le, joil­la on har­ras­tuk­sia ja mah­ta­vien ti­lo­jen­sa an­si­os­ta se so­pii suu­rel­le­kin per­heel­le.

”Da­cia luo uu­del­leen 7-paik­kai­sen per­he­au­ton uu­den Jog­ge­rin myö­tä. Uu­sin mo­ni­käyt­töi­nen lisä mal­lis­toon ku­vas­taa Da­ci­an per­heen yh­des­sä­o­loon ja har­ras­ta­mi­seen liit­ty­vää hen­keä. Jog­ger on au­to, joka on ai­na val­mis seik­kai­luun. Uu­tuus ha­vain­nol­lis­taa Da­ci­an si­tou­tu­mi­sen teh­dä su­ju­va liik­ku­mi­nen mah­dol­li­sek­si kai­kil­le suu­ria per­hei­tä myö­ten. Da­cia Jog­ger tu­lee myös ai­ka­naan ole­maan mer­kin en­sim­mäi­nen hyb­ri­di.” De­nis Le Vot, Da­ci­an pää­joh­ta­ja

Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Mallistossa on 5- ja 7-paikkaisia.

Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Mallistossa on 5- ja 7-paikkaisia.

Dacia

Muo­toi­lul­taan Jog­ger nou­dat­taa Da­ci­an tyy­liä, joka on yh­tä ai­kaa tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen ja muo­di­kas. Ko­rin yk­si­tyis­koh­dil­la on es­teet­tis­ten ar­vo­jen li­säk­si myös ai­na käy­tän­nön­lä­hei­nen mer­ki­tys. Esi­mer­kik­si pe­rän pys­tyt va­lot aut­toi­vat te­ke­mään ta­ka­luu­kus­ta erit­täin le­ve­än.

Muo­toi­lus­sa on ka­tu­maas­tu­ri­mai­sia piir­tei­tä, joil­le löy­tyy myös ka­tet­ta, sil­lä Jog­ge­rin maa­va­ra on pe­rä­ti 200 mm.

Edes­sä ja ta­ka­na on le­di­va­lot, jois­sa on Da­ci­an tun­nus­merk­ki, Y-ku­vio. Le­deil­lä sääs­te­tään ener­gi­aa, min­kä li­säk­si ne an­ta­vat enem­män va­loa ja li­sää­vät si­ten tur­val­li­suut­ta. Ovien kah­vat su­lau­tu­vat hy­vin ko­riin pie­nen­tä­en il­man­vas­tus­ta, ol­len tie­tys­ti sa­mal­la help­po­käyt­töi­set.

Pa­rem­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on San­de­ro Step­wa­yn ta­paan älyk­käät kat­to­kai­teet, jot­ka saa il­man eril­li­siä työ­ka­lu­ja kään­net­tyä tu­ke­vak­si kat­to­te­li­neek­si.

Pit­kä ak­se­li­vä­li var­mis­taa run­saat si­sä­ti­lat

Jog­ge­ris­sa käy­te­tään ny­kyi­sen San­de­ron ta­paan uu­den ai­ka­kau­den Da­cia-mal­lei­hin tar­koi­tet­tua CMF-B -pe­rus­ra­ken­net­ta. Mo­der­ni ra­ken­ne on erit­täin jäyk­kä, mikä yh­des­sä tu­ke­van ko­rin kans­sa li­sää tur­val­li­suut­ta ja pa­ran­taa mu­ka­vuut­ta.

Jog­ge­rin tur­val­li­suus on kor­ke­al­la ta­sol­la myös mo­nien pas­sii­vis­ta ja ak­tii­vis­ta tur­val­li­suut­ta li­sää­vien va­rus­tei­den an­si­os­ta.

Ak­se­li­vä­li on pe­rä­ti 2,9 met­riä, mikä on mai­nio läh­tö­koh­ta run­sail­le ti­loil­le 4,55 met­rin pi­tui­ses­sa ko­ris­sa. Da­cia Jog­ger on luok­kan­sa ti­la­vin mark­ki­noil­la ole­va au­to. Niin etuis­tui­met kuin toi­sen ri­vin penk­ki on muo­toil­tu mu­ka­vik­si ja mat­kus­ta­jil­le on run­saas­ti jal­ka- sekä pään­ti­laa.

Dacia

Kä­te­vän is­tui­men tait­to­me­ka­nis­min an­si­os­ta kol­man­nen ri­vin yk­sit­täi­sis­tui­mil­le pää­see hel­pos­ti. Niil­lä ti­lat riit­tä­vät ai­kui­sil­le­kin, mikä ei ole tyy­pil­lis­tä tä­män ko­koi­sil­le 7-paik­kai­sil­le au­toil­le.

Jog­ge­rin ta­va­ra­ti­la on to­del­la koo­kas, sil­lä 5-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa se on pe­rä­ti 708 lit­ran ko­koi­nen. Kun 7-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa on kaik­ki is­tui­met käy­tös­sä, ta­va­ra­ti­la on 160 lit­ran ko­koi­nen. Vii­den mat­kus­ta­jan kans­sa ta­va­ra­ti­laa on 565 lit­raa.

Tär­ke­ää on myös ta­va­ra­ti­lan pi­tuus, joka on pe­rä­ti 1,15 met­riä kah­den is­tuin­ri­vin ol­les­sa käy­tös­sä. Kun vain edes­sä on mat­kus­ta­jia, tila kas­vaa yli 1,8 kuu­ti­o­met­rin suu­rui­sek­si. Käy­tän­nöl­li­syyt­tä li­sää­vät ta­va­roi­den kiin­ni­tys­kou­kut, kas­si­kou­kut ja 12 vol­tin vir­ta­pis­to­ke.

Miel­lyt­tä­vä mat­kus­ta­mo

Mah­ta­vat ti­lat tuo­vat omal­ta osal­taan Jog­ge­riin mu­ka­vuut­ta, min­kä li­säk­si muo­toi­li­jat ovat luo­neet viih­tyi­sän si­sus­tuk­sen ma­te­ri­aa­leil­la ja va­rus­teil­la. Pe­rus­mal­lia lu­kuun ot­ta­mat­ta ko­je­lau­das­sa on kan­gas­ta, joka ja­kaa sen kah­teen osaan ja sa­maa kan­gas­ta on myös ovi­ver­hoi­luis­sa.

Par­hai­ten va­rus­tel­luis­sa Jog­ge­reis­sa on toi­sel­la ri­vil­lä mat­kus­ta­vil­le omat pöy­dät, jois­sa on vie­lä sää­tö­mah­dol­li­suus. Kol­man­nen ri­vin mat­kus­ta­jil­la­kin on kyy­när­no­jat ja heil­lä on hyvä nä­ky­vyys suu­ris­ta ik­ku­nois­ta. Mat­kus­ta­mon va­lais­tuk­ses­sa löy­tyy oma valo kai­kil­le kol­mel­le is­tuin­ri­vil­le.

Tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mis­sä on va­lin­nan va­raa. Pe­rus­ta­so on Me­dia Cont­rol, jos­sa äly­pu­he­lin yh­dis­te­tään osak­si au­ton jär­jes­tel­mää. Pu­he­lin on te­li­nees­sään hel­pos­ti kä­den ulot­tu­vil­la ja niin mu­siik­ki kuin vies­tit, pu­he­lut ja na­vi­goin­ti saa­daan toi­mi­maan au­ton jär­jes­tel­män avul­la.

Dacia

Me­dia Disp­la­ys­sa on kor­ke­al­le kes­kel­le ko­je­lau­taa si­joi­tet­tu help­po­lu­kui­nen, 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, joka on kään­net­ty vä­hän kul­jet­ta­jaa koh­ti. Käyt­tä­jä­lä­hei­seen jär­jes­tel­mään voi yh­dis­tää myös oman äly­pu­he­li­men.

Me­dia Nav li­sää ko­ko­nai­suu­teen vie­lä na­vi­goin­nin ja sen rei­tit­ti­men an­si­os­ta jär­jes­tel­mään voi liit­tyä lan­gat­to­mas­ti Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la. Tä­hän ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu myös kuu­si kai­u­tin­ta ja kak­si USB-port­tia.

Kaik­ki Jog­ge­rit ovat hy­vin va­rus­tel­tu­ja, sil­lä jo pe­rus­ta­sos­sa on va­ki­o­na muun mu­as­sa oh­jaus­pyö­rän kat­kai­si­mis­ta toi­mi­vat va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja no­peu­den­ra­joi­tin. Myös äly­pu­he­li­men te­li­ne ja ajo­tie­to­ko­neen 3,5-tuu­mai­nen ruu­tu löy­ty­vät kai­kis­ta Jog­ge­reis­ta.

Va­rus­te­ta­son mu­kaan joko va­ki­o­na tai li­sä­va­rus­tee­na ovat mm. au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to, äly­a­vain, pe­ruu­tus­ka­me­ra ja säh­köi­nen kä­si­jar­ru.

Pian myös hyb­ri­di­nä

Da­cia Jog­ger tu­lee myyn­tiin täy­sin uu­del­la TCe 110 -moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na. Kol­me­sy­lin­te­ri­nen 1,0-lit­rai­nen suo­ra­suih­ku­tus­moot­to­ri ke­hit­tää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vään­tö­mo­men­tin. Sen pa­ri­na on kuu­si­vaih­tei­nen kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to.

Uu­des­sa TCe 110 -moot­to­ris­sa on pal­jon tek­ni­siä rat­kai­su­ja, joil­la li­sä­tään te­hoa, pie­nen­ne­tään polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta ja vä­hen­ne­tään hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä. En­sin­nä­kin moot­to­ris­sa on ke­vyt­me­tal­li­nen sy­lin­te­ri­loh­ko, joka te­kee sii­tä ke­vy­en. Vent­tii­lien ajoi­tus on muut­tu­va, min­kä li­säk­si myös öl­jy­pum­pun ti­la­vuus vaih­te­lee tar­peen mu­kaan. Moot­to­ri on suun­ni­tel­tu an­ta­maan hyvä ajo­tun­tu­ma ja käyt­tä­mään jo­kai­nen polt­to­ai­ne­pi­sa­ra mah­dol­li­sim­man tark­kaan.

Dacia

Vuo­den 2023 ai­ka­na ben­sii­ni­moot­to­rin rin­nal­le tu­lee täys­hyb­ri­di, joka on Da­ci­an en­sim­mäi­nen. Sa­mal­la Jog­ge­ris­ta tu­lee mark­ki­noi­den hal­vin 7-paik­kai­nen hyb­ri­di.

Tu­le­vas­sa hyb­ri­dis­sä on sama E TECH-jär­jes­tel­mä kuin Re­nault Cli­os­sa eli voi­ma­lin­jas­sa on 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri ja kak­si säh­kö­moot­to­ria.

Tek­niik­ka suo mah­dol­li­suu­den ajaa kau­pun­gis­sa jopa 80 pro­sent­tia ajas­ta säh­köl­lä. Liik­keel­le läh­de­tään ai­na säh­köl­lä ja sääs­töä ben­sii­ni­moot­to­ri­seen ver­rat­tu­na tu­lee enim­mil­lään 40 pro­sent­tia.

Suo­men mal­lis­ton osal­ta Da­cia Jog­ge­rin tie­dot tar­ken­tu­vat vuo­den 2022 al­ku­puo­lel­la.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU