Joggerissa yhdistyvät farmari ja katumaasturi.
Dacia
Dacia Jogger: 5- tai 7-paikkainen SUV:n ja farmarin yhdistelmä
Suomeen keväällä 2022 saapuva Dacia Jogger on uusi 5- tai 7-paikkainen malli, joka korvaa sekä Logan MCV:n että tila-auto Lodgyn.
Dacia-malliston muut kolme tukipilaria ovat pieni taajama-ajoon tarkoitettu sähköauto Spring, kompakti Sandero-perhe sekä Duster-katumaasturi. Nyt esiteltävä Jogger päättää malliston kokonaisuudistuksen.
Lisäksi Dacia-perhe kasvaa kahdella uudella mallilla, jotka esitellään vuoteen 2025 mennessä.
Jogger muuttuu moneksi
Uusi Dacia Jogger on jotain ennennäkemätöntä nimeään myöten. Nimi, jonka voisi kääntää suomeksi lenkkeilijäksi, viittaa ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Dacia haluaa viestittää Joggerin olevan oiva auto kaikille, joilla on harrastuksia ja mahtavien tilojensa ansiosta se sopii suurellekin perheelle.
”Dacia luo uudelleen 7-paikkaisen perheauton uuden Joggerin myötä. Uusin monikäyttöinen lisä mallistoon kuvastaa Dacian perheen yhdessäoloon ja harrastamiseen liittyvää henkeä. Jogger on auto, joka on aina valmis seikkailuun. Uutuus havainnollistaa Dacian sitoutumisen tehdä sujuva liikkuminen mahdolliseksi kaikille suuria perheitä myöten. Dacia Jogger tulee myös aikanaan olemaan merkin ensimmäinen hybridi.” Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja
Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Mallistossa on 5- ja 7-paikkaisia.
Dacia
Muotoilultaan Jogger noudattaa Dacian tyyliä, joka on yhtä aikaa tarkoituksenmukainen ja muodikas. Korin yksityiskohdilla on esteettisten arvojen lisäksi myös aina käytännönläheinen merkitys. Esimerkiksi perän pystyt valot auttoivat tekemään takaluukusta erittäin leveän.
Muotoilussa on katumaasturimaisia piirteitä, joille löytyy myös katetta, sillä Joggerin maavara on peräti 200 mm.
Edessä ja takana on ledivalot, joissa on Dacian tunnusmerkki, Y-kuvio. Ledeillä säästetään energiaa, minkä lisäksi ne antavat enemmän valoa ja lisäävät siten turvallisuutta. Ovien kahvat sulautuvat hyvin koriin pienentäen ilmanvastusta, ollen tietysti samalla helppokäyttöiset.
Paremmissa varustetasoissa on Sandero Stepwayn tapaan älykkäät kattokaiteet, jotka saa ilman erillisiä työkaluja käännettyä tukevaksi kattotelineeksi.
Pitkä akseliväli varmistaa runsaat sisätilat
Joggerissa käytetään nykyisen Sanderon tapaan uuden aikakauden Dacia-malleihin tarkoitettua CMF-B -perusrakennetta. Moderni rakenne on erittäin jäykkä, mikä yhdessä tukevan korin kanssa lisää turvallisuutta ja parantaa mukavuutta.
Joggerin turvallisuus on korkealla tasolla myös monien passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden ansiosta.
Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Dacia Jogger on luokkansa tilavin markkinoilla oleva auto. Niin etuistuimet kuin toisen rivin penkki on muotoiltu mukaviksi ja matkustajille on runsaasti jalka- sekä pääntilaa.
Dacia
Kätevän istuimen taittomekanismin ansiosta kolmannen rivin yksittäisistuimille pääsee helposti. Niillä tilat riittävät aikuisillekin, mikä ei ole tyypillistä tämän kokoisille 7-paikkaisille autoille.
Joggerin tavaratila on todella kookas, sillä 5-paikkaisessa versiossa se on peräti 708 litran kokoinen. Kun 7-paikkaisessa versiossa on kaikki istuimet käytössä, tavaratila on 160 litran kokoinen. Viiden matkustajan kanssa tavaratilaa on 565 litraa.
Tärkeää on myös tavaratilan pituus, joka on peräti 1,15 metriä kahden istuinrivin ollessa käytössä. Kun vain edessä on matkustajia, tila kasvaa yli 1,8 kuutiometrin suuruiseksi. Käytännöllisyyttä lisäävät tavaroiden kiinnityskoukut, kassikoukut ja 12 voltin virtapistoke.
Miellyttävä matkustamo
Mahtavat tilat tuovat omalta osaltaan Joggeriin mukavuutta, minkä lisäksi muotoilijat ovat luoneet viihtyisän sisustuksen materiaaleilla ja varusteilla. Perusmallia lukuun ottamatta kojelaudassa on kangasta, joka jakaa sen kahteen osaan ja samaa kangasta on myös oviverhoiluissa.
Parhaiten varustelluissa Joggereissa on toisella rivillä matkustaville omat pöydät, joissa on vielä säätömahdollisuus. Kolmannen rivin matkustajillakin on kyynärnojat ja heillä on hyvä näkyvyys suurista ikkunoista. Matkustamon valaistuksessa löytyy oma valo kaikille kolmelle istuinriville.
Tieto-viihdejärjestelmissä on valinnan varaa. Perustaso on Media Control, jossa älypuhelin yhdistetään osaksi auton järjestelmää. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja niin musiikki kuin viestit, puhelut ja navigointi saadaan toimimaan auton järjestelmän avulla.
Dacia
Media Displayssa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty vähän kuljettajaa kohti. Käyttäjäläheiseen järjestelmään voi yhdistää myös oman älypuhelimen.
Media Nav lisää kokonaisuuteen vielä navigoinnin ja sen reitittimen ansiosta järjestelmään voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta ja kaksi USB-porttia.
Kaikki Joggerit ovat hyvin varusteltuja, sillä jo perustasossa on vakiona muun muassa ohjauspyörän katkaisimista toimivat vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Myös älypuhelimen teline ja ajotietokoneen 3,5-tuumainen ruutu löytyvät kaikista Joggereista.
Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena ovat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo, älyavain, peruutuskamera ja sähköinen käsijarru.
Pian myös hybridinä
Dacia Jogger tulee myyntiin täysin uudella TCe 110 -moottorilla varustettuna. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori kehittää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Sen parina on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Uudessa TCe 110 -moottorissa on paljon teknisiä ratkaisuja, joilla lisätään tehoa, pienennetään polttoaineen kulutusta ja vähennetään hiilidioksidipäästöjä. Ensinnäkin moottorissa on kevytmetallinen sylinterilohko, joka tekee siitä kevyen. Venttiilien ajoitus on muuttuva, minkä lisäksi myös öljypumpun tilavuus vaihtelee tarpeen mukaan. Moottori on suunniteltu antamaan hyvä ajotuntuma ja käyttämään jokainen polttoainepisara mahdollisimman tarkkaan.
Dacia
Vuoden 2023 aikana bensiinimoottorin rinnalle tulee täyshybridi, joka on Dacian ensimmäinen. Samalla Joggerista tulee markkinoiden halvin 7-paikkainen hybridi.
Tulevassa hybridissä on sama E TECH-järjestelmä kuin Renault Cliossa eli voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria.
Tekniikka suo mahdollisuuden ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja säästöä bensiinimoottoriseen verrattuna tulee enimmillään 40 prosenttia.
Suomen malliston osalta Dacia Joggerin tiedot tarkentuvat vuoden 2022 alkupuolella.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Oranssi soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL