Eri tyyppisten sähköautojen (lataushybridien, täyshybridien, kevythybridien ja täyssähköautojen) myynti ylitti 9/2020 Euroopan markkinoilla eni kertaa lievästi dieselien myynnin verrattuna vuoden takaiseen (9/2019).

Eri tyyppisten sähköautojen (lataushybridien, täyshybridien, kevythybridien ja täyssähköautojen) myynti ylitti 9/2020 Euroopan markkinoilla eni kertaa lievästi dieselien myynnin verrattuna vuoden takaiseen (9/2019).

Eri tyyppisten sähköautojen Euroopan-myynti ylitti ensi kerran dieselit verrattuna vuoden takaiseen vertai­lu­kuu­kauteen

Vuosi 2020 on ollut tunnetusti myrskyisä vuosi automarkkinoilla maail­man­laa­jui­sesti ja erityisesti Euroopassa.

Auto Bild.Uutiset

Vaik­ka au­to­jen re­kis­te­röin­nit las­ki­vat vuo­den en­sim­mäis­ten yh­dek­sän kuu­kau­den ai­ka­na 29 % (8,54 mil­joo­naan) on sel­viä merk­ke­jä sii­tä, et­tä Eu­roop­pa on val­mis­tau­tu­nut säh­köi­sen au­toi­lun val­lan­ku­mouk­seen.

It­se asi­as­sa riip­pu­mat­to­man tut­ki­mus­lai­tos JATO Dy­na­mics’in syys­kuun 2020 lu­ku­jen mu­kaan säh­köi­seen au­toi­luun siir­ty­mi­sen val­lan­ku­mous on jo al­ka­nut.

JATO Dy­na­mics’in tie­dot 27:n eu­roop­pa­lai­sen maan mark­ki­nois­ta osoit­ta­vat, et­tä syys­kuus­sa re­kis­te­röi­ty­jen säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen (siis mu­kaan lu­kien täys­säh­köi­set, la­dat­ta­vat hyb­ri­dit, täys­hyb­ri­dit sekä ke­vyt­hyb­ri­dit) ko­ko­nais­mää­rä oli suu­rem­pi kuin die­se­lau­to­jen re­kis­te­röin­tien mää­rä.

Kuukausirekisteröinnit käyttövoiman mukaan Euroopan 27 maassa 2011-2020.

Kuukausirekisteröinnit käyttövoiman mukaan Euroopan 27 maassa 2011-2020.

Uusien autojen rekisteröinnit käyttövoiman mukaan Euroopan 27 maassa syyskuu 2019 vs. syyskuu 2020.

Uusien autojen rekisteröinnit käyttövoiman mukaan Euroopan 27 maassa syyskuu 2019 vs. syyskuu 2020.

En­sim­mäis­tä ker­taa ny­kyi­sel­lä ai­ka­kau­del­la vaih­to­eh­toi­sil­la polt­to­ai­neil­la va­rus­te­tut ajo­neu­vot myi­vät hie­man enem­män (siis vain 1 % enem­män) ver­rat­tu­na kah­teen polt­to­moot­to­ri­tyyp­piin.

Tämä mer­kit­see sil­ti huo­mat­ta­vaa muu­tos­ta, kos­ka vain vii­si vuot­ta sit­ten die­se­lau­tot oli­vat hal­lit­se­vi­na Eu­roo­pas­sa.

Vaik­ka mark­ki­nat kas­voi­vat syys­kuus­sa 1,2 pro­sent­tia lä­hes 1,3 mil­joo­naan hen­ki­lö­au­toon, polt­to­ai­ne­tyy­pin mu­kaan se­koi­tet­tu kas­vu mer­kit­see suu­ria ero­ja.

Ben­sii­ni- ja die­se­lau­to­jen ky­syn­tä las­ki kak­si­nu­me­roi­ses­ti syys­kuu­hun 2019 ver­rat­tu­na, kun taas säh­kö­au­to­jen mää­rä kas­voi Eu­roo­pas­sa 139 %, eli 327 800 yk­sik­köön – mikä on en­nä­tys sekä mää­räl­li­ses­ti et­tä mark­ki­na­o­suu­del­la mi­tat­tu­na.

Ky­sees­sä on en­sim­mäi­nen ker­ta, kun säh­kö­au­tot rik­ko­vat 300 000 yk­si­kön kuu­kau­si­myyn­ti­ra­jan, ja vas­ta toi­nen ker­ta, kun ne ovat mer­kin­neet Eu­roo­pan mark­ki­noil­la yli 20 % re­kis­te­röin­neis­tä.

Die­se­lien mää­rä vä­he­ne­mäs­sä

Sa­maan ai­kaan die­se­lien mark­ki­na­o­suus oli syys­kuus­sa en­nä­tyk­sel­li­sen al­hai­nen, vain 24,8 %. Ta­san vuo­si­kym­men sit­ten die­se­lau­to­jen osuus re­kis­te­röin­nis­tä oli Eu­roo­pas­sa 50 %, kun taas säh­kö­au­to­jen mark­ki­na­o­suus oli tuol­loin al­le 1 %.

JATO Dy­na­mic­sin glo­baa­li ana­lyy­tik­ko Fe­li­pe Mu­noz kom­men­toi:

Rekisteröinnit 9/2020 segmentin mukaan Euroopan 27:ssa maassa.

Rekisteröinnit 9/2020 segmentin mukaan Euroopan 27:ssa maassa.

”Siir­ty­mi­nen pel­kis­tä polt­to­moot­to­reis­ta säh­kö­au­toi­hin ta­pah­tuu vih­doin. Vaik­ka tämä joh­tuu suu­rel­ta osin hal­li­tus­ten po­li­tii­kois­ta ja kan­nus­ti­mis­ta, myös ku­lut­ta­jat ovat nyt val­mii­ta omak­su­maan nämä uu­det tek­nii­kat."

Tämä muut­tu­va ym­pä­ris­tö suo­sii joi­tain al­ku­pe­räi­siä lai­te­val­mis­ta­jia (OEM) enem­män kuin toi­sia. Esi­mer­kik­si Volks­wa­gen-kon­ser­ni on on­nis­tu­nut voit­ta­maan vuo­den 2015 die­sel­ga­te-skan­daa­lin ja ko­ho­a­maan uu­dek­si pää­ta­hok­si ajo­neu­vo­jen säh­köis­tä­mi­sen ny­ky­lu­vus­sa. Vii­me kuus­sa se re­kis­te­röi Eu­roo­pas­sa 40300 säh­kö­au­toa, ja nou­si toi­sek­si suu­rim­mak­si säh­kö­au­to­jen myy­jäk­si To­yo­tan jäl­keenm jol­la on mää­rää­vä ase­ma hyb­ri­di­seg­men­tis­sä.

"Ai­van ku­ten ka­tu­maas­tu­rien­sa osal­ta, VW-kon­ser­ni saa­pui myö­hään säh­kö­au­to­jen aree­nal­le, mut­ta sen kil­pai­lu­ky­kyi­set tuot­teet ovat no­pe­as­ti saa­mas­sa mui­ta kiin­ni, ja sii­tä on tu­los­sa mark­ki­na­joh­ta­ja", Mu­noz sa­noi.

Hyb­ri­di­a­jo­neu­vo­jen mark­ki­nat

Vii­me kuus­sa hyb­ri­dien ja ke­vyt­hyb­ri­dien osuus oli 53 % kai­kis­ta eri tyyp­pis­ten säh­kö­au­to­jen re­kis­te­röin­neis­tä, ja nii­den mää­rä kas­voi 124 %.

To­yo­ta ja Le­xus hal­lit­si­vat ta­val­li­seen ta­paan 32 pro­sen­tin mark­ki­na­o­suu­del­la - mut­ta kas­vua vauh­dit­ti­vat Ford, Su­zu­ki, Fiat ja BMW.

Lu­kuis­ten To­yo­ta-mal­lien vah­vo­jen tu­los­ten li­säk­si vo­lyy­mia kas­vat­ti­vat myös suo­sit­tu Ford Puma (69 % ke­vyt­hyb­ri­de­jä), Fiat 500 ja Fiat Pan­da (joi­den hyb­ri­di­ver­si­ot myi­vät 59 % ja 41 %).

Volks­wa­gen kär­jes­sä täys­säh­kö­au­to­jen mark­ki­noil­la

Täys­säh­kö­au­tois­sa joh­ti Tes­la, vaik­ka sen mää­rä las­ki 5 %, kun taas sen lä­him­mät kil­pai­li­jat, ku­ten Volks­wa­gen ja Re­nault, kas­voi­vat vas­taa­vas­ti 352 % (VW) ja 211 % (Re­nault).

Euroopan Top 10 myydyintä autoa syyskuussa 2020.

Euroopan Top 10 myydyintä autoa syyskuussa 2020.

Jos tar­kas­tel­laan kaik­kia au­ton­val­mis­ta­jia, Volks­wa­gen-kon­ser­ni on nyt Eu­roo­pan myy­dyin täys­säh­kö­au­to­jen val­mis­ta­ja, Tes­lan edel­lä. Syys­kuus­sa Mer­ce­des-Benz oli joh­ta­va pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien seg­men­tis­sä 22 pro­sen­tin mark­ki­na­o­suu­del­la, ja sen jäl­keen seu­ra­si­vat Vol­vo ja BMW.

JATO Dy­na­mics -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN