Ensimmäiset Etrusco on saapunut Suomeen. Keväällä Freedom Factorylle tulee lisää autoja sekä myyntiin että vuokralle.

Ensimmäiset Etrusco on saapunut Suomeen. Keväällä Freedom Factorylle tulee lisää autoja sekä myyntiin että vuokralle.

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

Erwin Hymer Groupin edullisen segmentin matkai­lu­au­to­merkki Etrusco tulee Suomeen. Maahantuonnin on aloittanut hausjärveläinen Freedom Factory.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roo­pan suu­rim­mal­la mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­val­mis­ta­jal­la Er­win Hy­mer Grou­pil­la on merk­ki­va­li­koi­mas­saan kol­me edul­li­sem­man seg­men­tin merk­kiä – Suo­mes­sa jo hy­vin en­tuu­des­taan tun­ne­tut Ca­ra­do ja Sun­light sekä nyt tuo­rein merk­ki, Et­rus­co, jon­ka maa­han­tuon­nin aloit­taa Free­dom Fac­to­ry.

Lem­peä tuu­lah­dus Vä­li­me­rel­tä

Et­rus­cot val­mis­te­taan Tos­ca­nas­sa Fi­ren­zen lä­hel­lä. Ky­sees­sä on Er­win Hy­mer Grou­pin tuo­tan­to­lai­tos, joka on ra­ken­net­tu vii­me vuo­sien ai­ka­na täy­sin uu­del­leen ja se on näin yk­si koko Eu­roo­pan mo­der­neim­mis­ta mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­jen tuo­tan­to­lai­tok­sis­ta.

Ni­men­sä merk­ki on löy­tä­nyt juu­ril­taan eli kun uut­ta tuo­tan­to­lai­tos­ta ra­ken­net­tiin sen lä­hei­syy­des­tä löy­det­tiin mui­nai­sen, poik­keuk­sel­li­sen edis­tyk­sel­li­sen ja kek­se­li­ään et­rus­ki­kan­san van­ho­ja asuin­si­jo­ja. Jo heti en­sim­mäis­ten vuo­sien­sa ai­ka­na Et­rus­co on saa­vut­ta­nut suu­ren suo­si­on Sak­sas­sa, Ita­li­as­sa, Rans­kas­sa ja Es­pan­jas­sa.

Et­rus­co on kom­bi­naa­tio sak­sa­lai­ses­ta huip­pu­suun­nit­te­lus­ta ja ita­li­a­lai­ses­ta ele­gan­tis­ta si­sus­tuk­ses­ta ja muo­toi­lus­ta. Et­rus­con bran­dis­lo­gan ”de­sign in mo­ti­on” tii­vis­tää mer­kin ide­o­lo­gi­an, joka tu­keu­tuu vä­li­me­rel­li­siin tun­nel­maan ja il­mee­seen tar­jo­ten luo­tet­ta­van ja käy­tän­nöl­li­sen mat­kai­lu­au­ton ym­pä­ri­vuo­ti­seen au­to­mat­kai­luun.

Et­rus­con va­rus­teet ja li­sä­va­rus­teet kat­ta­vat sa­man tar­jon­nan kuin kon­ser­nin muut­kin edul­li­sen seg­men­tin ret­kei­ly- ja mat­kai­lu­au­tot. Mui­den va­rus­tei­den osal­ta Et­rus­con poik­ke­aa si­sar­mer­keis­tään si­ten, et­tä si­sus­tuk­seen ja ajo­neu­von ul­ko­a­suun on tar­jol­la jopa hie­man enem­män vaih­to­eh­to­ja.

Vii­si mal­li­sar­jaa – 21 poh­ja­rat­kai­sua

Et­rus­col­la on vii­si mal­li­sar­jaa, jois­ta löy­tyy yh­teen­sä 21 poh­ja­rat­kai­sua. Edul­li­sen vaih­to­eh­to on ret­kei­ly­au­to, jos­sa läh­de­tään liik­keel­le kom­pak­tis­ta, 5,4-met­ri­ses­tä ver­si­os­ta. Kaik­ki­aan mal­le­ja on nel­jä ja ne ret­kei­ly­au­to­jen ta­paan so­vel­tu­vat hy­vin myös ar­ki­käyt­töön si­sä­ti­lo­jen muun­nel­ta­vuu­den an­si­os­ta.

Ka­pe­a­ko­ri­ses­sa van-luo­kas­sa on puo­les­taan tar­jol­la kak­si tila-ih­met­tä, jois­sa yh­dis­ty­vät ka­pe­an ko­rin edut lii­ken­tees­sä ja nor­maa­lin mat­kai­lu­au­ton par­haat puo­let sisä- ja ta­va­ra­ti­lo­jen osal­ta. Al­ko­vi-mal­le­ja on Et­rus­col­la kak­si ja nii­den ka­pa­si­teet­ti yl­tää ai­na kuu­den mat­kus­ta­jan tar­pei­siin as­ti.

Täy­sin­teg­roi­tu­ja mal­le­ja on nel­jä, jois­ta kak­si (eril­lis- tai saa­re­ke­vuo­tein) al­le 7-met­rin pi­tuus­luo­kas­sa ja vas­taa­vat ver­si­ot 7,4-met­ri­si­nä.

Laa­jin va­li­koi­ma löy­tyy puo­li-in­teg­roi­duis­ta, jois­sa eri­lai­sia poh­ja­rat­kai­su­ja on yh­dek­sän. Tar­jol­la on kom­pak­ti 5,9-met­ri­nen pa­ris­kun­ta­mal­li ja toi­ses­sa pääs­sä 7,4-met­ri­set vii­den hen­gen per­he­au­to­mat­kai­lu­au­tot, joi­ta pys­tyy ai­na aja­maan myös hen­ki­lö­au­to­kor­til­la.

- Et­rus­co on nyt kon­ser­nin yh­dek­säs merk­ki Suo­mes­sa ja se täy­den­tää Er­win Hy­mer Grou­pin edul­lis­ten mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­jen va­li­koi­maa, sa­noo Er­win Hy­mer Group Suo­mi Oy toi­mi­tus­joh­ta­ja Pet­ra Samp­pa.

Etruscon sisustuksessa huokuu italialainen muotoilu ja eleganssi.

Etruscon sisustuksessa huokuu italialainen muotoilu ja eleganssi.

Kon­ser­nin Suo­men tar­jon­nas­sa ole­vat mer­kit kat­ta­vat käy­tän­nös­sä kaik­ki mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­jen koko- ja hin­ta­luo­kat ai­na noin 20 000 eu­ron mat­kai­lu­vau­nuis­ta yli 200 000 eu­ron pre­mium­luo­kan mat­kai­lu­au­toi­hin.

- Mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­jen vii­me vuo­sien vah­va myyn­nin ke­hi­tys Suo­mes­sa edel­lyt­tää myös meil­tä sitä, et­tä tar­jon­ta on laa­jaa. Sun­light on Suo­mes­sa mark­ki­na­joh­ta­ja jo tois­ta vuot­ta pe­räk­käin ja yh­teen­sä­kin myyn­ti edul­lis­ten mat­kai­lu­au­to­jen osal­ta on erit­täin vah­va; vii­me vuon­na enem­män kuin joka vii­des re­kis­te­röi­ty mat­kai­lu­au­to oli joko Sun­light tai Ca­ra­do ja tä­män ase­man vah­vis­ta­mi­sek­si Et­rus­co on mai­nio lisä, Pet­ra Samp­pa muis­tut­taa.

Free­dom Fac­to­ryn va­li­koi­maan

Vuon­na 2013 pe­rus­tet­tu Free­dom Fac­to­ry on va­paa-aja­na­jo­neu­vo­jen vuok­raa­mi­seen eri­kois­tu­nut yri­tys. Par­haim­mil­laan mat­kai­lu­au­to­ja ja –vau­nu­ja on ol­lut vuok­ral­la lä­hes 20. Yh­ti­öl­lä on vuo­sien ko­ke­mus vuok­raus­pal­ve­lui­den tar­jo­a­mi­ses­ta ja sa­mal­la myös ajo­neu­vo­jen huol­ta­mi­ses­ta ja kor­jaa­mi­ses­ta. Ko­ro­na ava­si puo­les­taan sil­mät sii­hen, et­tä toi­min­taa pi­tää laa­jen­taa ja saa­da sil­le uu­si tu­ki­jal­ka.

- Vii­me ke­vää­nä asi­ak­kaat pe­ruut­ti­vat vuok­raus­va­rauk­si­aan dra­maat­ti­ses­ti ja myim­me ka­lus­toa pois ja sii­nä vai­hees­sa lii­ke­toi­min­taa jou­dut­tiin ar­vi­oi­maan uu­del­leen. Yh­te­nä vaih­to­eh­to­na pin­taan nou­si se, et­tä ryh­dym­me sekä myy­mään et­tä vuok­raa­maan mat­kai­lu­au­to­ja, ker­too Free­dom Fac­to­ryn ve­tä­jä Har­ri He­le­nius.

Tar­jol­la ole­vaan ka­lus­toon oli toki tu­tus­tut­tu jo ai­kai­sem­min, vii­mek­si Düssel­dor­fin kan­sain­vä­li­sil­lä mes­suil­la 2019:

- Mi­nul­le jäi mie­leen se merk­ki, jos­sa oli tyy­li­käs ul­ko­a­su, ele­gant­ti si­sus­tus ja lo­gos­sa he­vo­nen. Vas­ta sen jäl­keen läh­dim­me sel­vit­tä­mään, mikä se nimi oli ja myy­dään­kö sitä Suo­mes­sa, He­le­nius ker­too.

Free­dom Fac­to­ry ot­ti yh­teyt­tä suo­raan val­mis­ta­jaan ja sen jäl­keen asi­at ete­ni­vät vauh­dil­la maa­liin. Vuo­den­vaih­tees­sa Free­dom Fac­to­ry sai en­sim­mäi­sen al­ko­vi­mal­li­sen Et­rus­con ja hel­mi-maa­lis­kuus­sa tu­lee seu­raa­va erä esit­te­ly­au­to­ja, jou­kos­sa mm. ret­kei­ly­au­to sekä puo­li-in­teg­roi­tu­ja mal­le­ja.

Var­si­nai­nen laa­ja esit­te­ly on lu­vas­sa, kun mal­li­vuo­si 2022 al­kaa Lah­den Ca­ra­van-mes­suil­la syys­kuus­sa. Nyt tu­los­sa ole­va ka­lus­to on toki myyn­nis­sä ja osa sii­tä myös tu­le­val­le lo­ma­kau­del­le vuok­rat­ta­vis­sa.

Er­win Hy­mer Group Suo­mi Oy -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU