Uudistetun Focuksen ilme on yksinkertainen ja harmoninen. Ulkonäön lisäksi Focus on nyt ajan tasalla myös teknisesti ja sisätiloiltaan.

Uudistetun Focuksen ilme on yksinkertainen ja harmoninen. Ulkonäön lisäksi Focus on nyt ajan tasalla myös teknisesti ja sisätiloiltaan.

Focus 20 vuotta – täysin uusi malli Suomeen kesällä

Uudistumisen yhteydessä laajentuneeseen Focus-mallistoon kuuluvat jatkossa Active Crossover ja eksklusiivinen Vignale. Yksi uusista teknisistä ratkaisuista on automaat­ti­vaih­teiston pyöritettävä valitsin.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roo­pas­sa on myy­ty lä­hes seit­se­män mil­joo­naa ja maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli 16 mil­joo­naa Fo­cus­ta sit­ten sen vuon­na 1998 ta­pah­tu­neen lan­see­rauk­sen. Fo­cus on­kin ol­lut For­din pää­tuo­te Eu­roo­pas­sa kah­den vuo­si­kym­me­nen ajan.

Uu­si Fo­cus on maa­il­man­laa­jui­ses­ti en­sim­mäi­nen For­din hen­ki­lö­au­to, joka pe­rus­tuu uu­teen C2-alus­taan. Se on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään pa­rem­min tör­mäys­ti­lan­teis­sa, ti­la­vam­mak­si vai­kut­ta­mat­ta ne­ga­tii­vi­ses­ti au­ton ul­ko­mit­toi­hin ja ae­ro­dy­naa­mi­sem­mak­si teh­den sii­tä polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­sem­man.

Hy­vän nä­köi­nen

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Fo­cuk­sen il­mee­seen kuu­luu su­la­va­lin­jai­nen etuo­sa ja il­man C-pi­la­rien edes­sä ole­via pik­kuik­ku­noi­ta ole­va si­vup­ro­fii­li.

Mit­to­jen suh­teen ei tule juu­ri­kaan muu­tok­sia. 4,38-met­ri­nen uu­tuus on 1,5 sent­tiä ny­ky­mal­lia pi­dem­pi. Fo­cus on ma­dal­tu­nut, mikä te­kee sii­tä vant­te­ram­man oloi­sen. Ak­se­li­vä­lin kas­va­mi­nen 5,3 sen­til­lä mer­kit­see si­sä­ti­lo­jen kas­vua.

Uu­si Fo­cus tu­lee tar­jol­le Suo­mes­sa 5-ovi­se­na ja far­ma­ri­mal­li­na, mut­ta sitä tul­laan val­mis­ta­maan myös 4-ovi­se­na. Ky­sees­sä on kaik­kien ai­ko­jen laa­jin Fo­cus-mal­lis­to, jo­hon kuu­lu­vat Trend- ja Ti­ta­nium-va­rus­te­lut, ur­hei­lul­li­nen Fo­cus ST-Line, eksk­lu­sii­vi­nen Fo­cus Vig­na­le sekä ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen Fo­cus Ac­ti­ve Cros­so­ver.

Ny­ky­ai­kai­set lin­jat jat­ku­vat myös mat­kus­ta­mos­sa. 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ei hait­taa nä­ke­mäs­tä eteen­päin, ja ruu­dun käyt­tö su­juu hel­pos­ti. Il­mas­toin­ti­lai­tet­ta on sen si­jaan hiu­kan työ­läs­tä käyt­tää mel­koi­sen pai­ni­ke­mää­rän vuok­si.

Uu­den Fo­cuk­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton käyt­tö ta­pah­tuu Ja­gu­a­rin ja Land Ro­ve­rin ta­paan pyö­ri­tet­tä­väl­lä sää­ti­mel­lä.

3- ja 4-sy­lin­te­ri­siä moot­to­rei­ta

Au­to Bil­din te­ke­män en­nak­ko­tu­tus­tu­mi­sen mu­kaan is­tu­ma-asen­to ja ti­lan­tun­tu ovat koh­dil­laan. Myös ta­kais­tui­mel­le käyn­ti su­juu van­haa mal­lia hel­pom­min, ja ohu­em­mik­si muo­toil­tu­jen etuis­tuin­ten sel­kä­no­jien an­si­os­ta myös pit­kä­jal­kai­sil­le jää ai­em­paa enem­män pol­vi­ti­laa. To­sin pit­kät hen­ki­löt jää­vät ta­ka­na kai­paa­maan enem­män rei­si­tu­kea.

Mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan ai­em­paa peh­me­äm­mil­lä pin­ta­ma­te­ri­aa­leil­la.

Fark­ku tun­tee tut­tuun ta­paan mal­li­ni­men Wa­gon, ja sen ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 575–1 620 lit­raa (en­nen 476–1 502 lit­raa va­ra­pyö­rän kera). Myös 5-ovi­sen kont­ti on kas­va­nut (341–1 320 vs. 316–1 215 lit­raa).

Uu­teen Fo­cuk­seen on tar­jol­la laa­ja va­li­koi­ma avus­tin­jär­jes­tel­miä, esi­mer­kik­si mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kais­ta­vah­ti, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus ja häi­käi­se­mät­tö­mät ajo­va­lot, jot­ka re­a­goi­vat vas­taan­tu­le­vaan lii­ken­ne­vir­taan sekä lii­ken­ne­merk­kei­hin.

Mu­ka­na ovat myös ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin ja kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mäl­lä, joka tark­kai­lee pe­ruut­ta­es­sa myös ris­te­ä­vää lii­ken­net­tä ja pai­naa tar­vit­ta­es­sa jar­rua.

Li­sä­va­rus­tee­na Fo­cuk­seen saa en­sim­mäi­se­nä For­di­na Eu­roo­pas­sa tuu­li­la­si­näy­tön.

Fo­cuk­seen saa al­ku­vai­hees­sa 3-sy­lin­te­ri­siä ben­sii­ni­moot­to­rei­ta ja 4-sy­lin­te­ri­siä tur­bo­die­se­lei­tä. Ben­sii­ni­moot­to­reis­ta 1.0 Eco­Boos­tin saa kol­me­na te­ho­ver­si­o­na (85, 100 ja 125 hv), kun taas 1.5 Eco­Boost on joko 150- tai 182-he­vos­voi­mai­nen. 125 ja 150 hv:n ben­sii­ni­moot­to­rien yh­tey­teen saa myös 8-no­peuk­si­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Tur­bo­die­se­lien te­hot aset­tu­vat 1,5-lit­rai­sen 95 ja 120 he­vos­voi­maan, kun taas 2,0-lit­rai­nen ke­hit­tää 150 he­vos­voi­maa. Kum­man­kin te­hok­kaam­man die­se­lin myö­tä on tar­jol­la sa­mai­nen 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti.

Uu­si Fo­cus saa­puu Suo­meen ke­säl­lä. Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 22 002 eu­ros­ta (1.0 Eco­Boost 100 hv M6 Trend 5-ovi­nen).

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN