Fordin aktiivinen pysäköintiavustin.

Fordin aktiivinen pysäköintiavustin.

Ford esittelee teknologioita, jotka helpottavat pysäköintiä ja tekevät ajamisesta turvallisempaa

Pysäköinti ei ole kuljettajien mielipuuhaa Euroopassa. Isossa-Britanniassa neljännes onnettomuuksista sattuu pysäköin­ti­a­lu­eilla. Lähes puolet kuljettajista kertoo ajavansa mieluummin kauemmas päämäärästään kuin pysäköivänsä taskuparkkiin.

Auto Bild.Uutiset

Ke­hi­tys­vai­hees­sa ole­va, au­ton ta­kaa kul­ke­vas­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va jar­rut­ta­va toi­min­to (Cross-traf­fic alert with bra­king) on tar­koi­tet­tu vä­hen­tä­mään py­sä­köin­tiin liit­ty­vää stres­siä. Se tun­nis­taa au­ton ta­kaa kul­ke­vat ih­mi­set ja esi­neet ja va­roit­taa kul­jet­ta­jaa ää­ni­mer­kil­lä. Jos kul­jet­ta­ja ei re­a­goi, se käyt­tää jar­ru­ja au­to­maat­ti­ses­ti. Laa­ja­kul­ma­ta­ka­ka­me­ra (Rear Wide-View Ca­me­ra) esit­tää au­ton näy­töl­lä laa­ja­ku­van au­ton ta­kaa. Pa­ran­nel­tu ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin (En­han­ced Ac­ti­ve Park As­sist) py­sä­köi au­ton rin­nak­kais­park­kiin ja tas­ku­park­kiin na­pin pai­nal­luk­sel­la.

”Olem­me so­peu­tu­neet aja­mi­sen haas­tei­siin, mut­ta se on sil­ti yk­si päi­vän vaa­ti­vim­mis­ta teh­tä­vis­tä, jon­ka use­at meis­tä suo­rit­ta­vat joka päi­vä”, sa­noi Tors­ten Wey (Ma­na­ger, Chas­sis & Sa­fe­ty Elect­ro­nics, Ford of Eu­ro­pe). ”Tek­no­lo­gia osoit­taa jo po­ten­ti­aa­lin­sa teh­dä au­toi­lus­ta vä­hem­män stres­saa­vaa. For­din in­ves­toin­ti tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­hön tuot­taa tu­los­ta vauh­dit­ta­mal­la in­no­vaa­ti­o­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien tek­no­lo­gi­oi­dem­me port­fo­li­on laa­jen­ta­mi­sek­si. Sen tar­jo­a­mat tek­no­lo­gi­at mah­dol­lis­ta­vat sel­lai­sen toi­min­nal­li­suu­den ja suo­ri­tus­ky­vyn, jota asi­ak­kaam­me tu­le­vat ar­vos­ta­maan.”

Li­säk­si Ford on ke­hit­tä­nyt tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka aut­ta­vat kul­jet­ta­jaa väis­tä­mään mui­ta ajo­neu­vo­ja ja vält­tä­mään tör­mäyk­set kor­ke­al­la no­peu­del­la ja jot­ka va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jia aja­mas­ta moot­to­ri­tien vää­räl­lä puo­lel­la.

Uu­sien tek­no­lo­gi­oi­den odo­te­taan tu­le­van saa­ta­vil­le For­din ajo­neu­vois­sa seu­raa­van kah­den vuo­den ai­ka­na. Ne edus­ta­vat osal­taan For­din si­tou­tu­mis­ta kol­min­ker­tais­taa in­ves­toin­nit kul­jet­ta­jaa avus­ta­viin omi­nai­suuk­siin, nii­den ke­hi­tyk­seen ja nii­den val­miuk­sien laa­jen­ta­mi­seen, jol­loin ruuh­kas­sa py­sä­köin­tiä ja aja­mis­ta hel­pot­ta­vien jär­jes­tel­mien sekä tör­mäys­ten vält­tä­mis­tä es­tä­viä tek­no­lo­gi­oi­ta voi­daan tuo­da mark­ki­noil­le no­pe­am­min.

”Kul­jet­ta­jien on py­syt­tä­vä aja­es­saan valp­pai­na ja re­ak­ti­o­ky­kyi­si­nä, mut­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­va tek­no­lo­gia voi tuo­da li­sä­tu­kea”, sa­noi Ed­mund King OBE, Au­to­mo­bi­le As­so­ci­a­ti­o­nin pu­heen­joh­ta­ja. ”For­din ke­hit­tä­mät avus­tin­tek­no­lo­gi­at ovat erit­täin hyö­dyl­li­siä, sil­lä ne voi­vat aut­taa kul­jet­taa vält­tä­mään tör­mäyk­siä, huo­maa­maan tien­käyt­tä­jiä so­keis­sa pis­teis­sä sekä hä­vit­tä­mään py­sä­köin­ti­rai­von te­ke­mäl­lä py­sä­köin­nis­tä hel­pom­paa.”

Py­sä­köin­nis­tä vä­hem­män stres­saa­vaa

Park­ki­pai­koil­la sat­tu­neis­ta on­net­to­muuk­sis­ta joh­tu­vat kor­jaus­työt mak­sa­vat kul­jet­ta­jil­le Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa jopa 800 mil­joo­naa eu­roa joka vuo­si.3 Vii­mei­sen 20 vuo­den ai­ka­na au­to­jen le­veys on kas­va­nut noin 16 pro­sent­tia, mut­ta mo­net py­sä­köin­ti­ruu­dut ovat edel­leen sa­man­ko­koi­sia kuin ai­em­min.3

Li­säk­si 47 pro­sent­tia kul­jet­ta­jis­ta py­sä­köi mie­luum­min kau­em­mas pää­mää­räs­tään vält­tääk­seen tas­ku­py­sä­köin­nin, 15 pro­sent­tia vält­te­lee tas­ku­py­sä­köin­tiä ko­ko­naan ja 75 pro­sent­tia kul­jet­ta­jis­ta on jän­nit­ty­nyt jou­tu­es­saan py­sä­köi­mään mui­den kul­jet­ta­jien näh­den.2

”Py­sä­köin­ti on yk­si stres­saa­vim­mis­ta ko­ke­muk­sis­ta ra­tis­sa, ja kau­pun­kiym­pä­ris­tös­sä py­sä­köin­ti­paik­kaa et­sis­ke­le­vät kul­jet­ta­jat voi­vat ai­heut­taa lii­ken­teen su­ju­vuu­del­le ja stres­si­ta­soil­le lu­mi­pal­lo­e­fek­tin”, sa­noi Dirk Gu­nia (Su­per­vi­sor, Dri­ver As­sist Elect­ro­nics, Ford of Eu­ro­pe). ”Tek­no­lo­gi­at, ku­ten pa­ran­nel­tu ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin, aut­ta­vat kul­jet­ta­jia tun­te­maan olon­sa var­mak­si py­sä­köi­tä­es­sä paik­koi­hin, joi­ta he muu­toin saat­tai­si­vat pi­tää lii­an pie­ni­nä.”

Pa­ran­nel­tu ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin hal­lit­see oh­jaus­ta, vaih­tei­den vaih­toa sekä lii­ket­tä eteen ja taak­se au­ton py­sä­köi­mi­sek­si na­pin pai­nal­luk­sel­la. Jär­jes­tel­mä voi au­to­maat­ti­ses­ti py­sä­köi­dä tas­ku­park­kiin ja läh­teä sii­tä sekä pe­ruut­taa ajo­neu­von py­sä­köin­ti­ruu­tuun kah­den au­ton vä­liin. Pa­ran­nel­tu ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin käyt­tää myös an­tu­rei­ta löy­tääk­seen so­pi­via py­sä­köin­ti­paik­ko­ja.

Jar­ruil­la va­rus­tet­tu, au­ton ta­kaa kul­ke­vas­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va toi­min­to tar­kas­te­lee au­ton ta­ka­na ole­vaa ti­laa an­tu­reil­la. Jos kul­jet­ta­ja pe­ruut­taa ei­kä re­a­goi ää­ni­merk­kiin, jär­jes­tel­mä jar­rut­taa au­toa it­se. Jär­jes­tel­mää ke­hi­te­tään huo­maa­maan myös moot­to­ri­pyö­rät ja pol­ku­pyö­rät.

Rear wide-view -laa­ja­ku­va­ta­ka­ka­me­ra esit­tää au­ton ta­ka­na ole­vas­ta ti­las­ta laa­ja­ku­va­nä­ky­män ajo­neu­von näy­töl­lä, sa­man­kal­tai­ses­ti kuin Ford Ed­gen, Ga­la­xyn ja S-MAX:in keu­las­sa ole­va laa­ja­kul­ma­e­tu­ka­me­ra (Front Wide View Ca­me­ra). Pe­ruu­tet­ta­es­sa se näyt­tää myös kul­mien taak­se ja au­ton ta­ka­na ole­vat tai sitä lä­hes­ty­vät es­teet ja esi­neet.

Tör­mäyk­sien vält­tä­mi­nen

Ford ke­hit­tää uut­ta tek­no­lo­gi­aa, joka voi aut­taa kul­jet­ta­jia vält­tä­mään tör­mäyk­siä hi­taam­min liik­ku­vien tai py­säh­ty­nei­den ajo­neu­vo­jen kans­sa.

Tör­mäyk­sen­väis­tö­a­vus­tin (eva­si­ve stee­ring as­sist) on suun­ni­tel­tu kau­pun­ki­a­jo- ja moot­to­ri­tie­no­peuk­siin. Avus­ti­men tut­ka ja ka­me­ra ha­vait­se­va edes­sä ole­vat, hi­taam­min liik­ku­vat ja py­säh­ty­neet ajo­neu­vot ja te­hos­taa oh­jaus­ta, jot­ta kul­jet­ta­ja voi väis­tää ajo­neu­voa ko­la­rin uha­tes­sa.

Jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu, jos ti­laa ko­la­rin vält­tä­mi­sel­le ei ole tar­peek­si vain jar­ru­pol­jin­ta käyt­tä­mäl­lä ja kul­jet­ta­ja päät­tää toi­mia. Tör­mäyk­sen­väis­tö­a­vus­tin pe­rus­tuu ole­mas­sa ole­vaan For­ward Col­li­si­on War­ning- ja Pre-Col­li­si­on As­sist -tör­mäyk­se­nes­to­tek­no­lo­gi­aan, joka lie­ven­tää nok­ka­ko­la­rei­den va­ka­vuut­ta, ta­pah­tui­pa tör­mäys sit­ten toi­sen ajo­neu­von tai ja­lan­kul­ki­jan kans­sa; li­säk­si se voi aut­taa kul­jet­ta­jaa vält­tä­mään tör­mäyk­siä ko­ko­naan.

”Heti kul­jet­ta­jan pyr­kies­sä väis­tä­mään hi­taam­paa au­toa hä­tä­ta­pauk­ses­sa tör­mäyk­sen­väis­tö­a­vus­tin ak­ti­voi­tuu ja aut­taa väis­tö­liik­kees­sä hel­pot­ta­mal­la no­pei­ta oh­jaus­liik­kei­tä”, sa­noi Pe­ter Ze­ge­laar (Tech­ni­cal ex­pert brake cont­rols, Au­to­ma­ted Dri­ving, Ford of Eu­ro­pe).

Va­roi­tus vää­rään suun­taan aja­mi­ses­ta

Ford ke­hit­tää tek­no­lo­gi­aa, joka voi aut­taa kul­jet­ta­jia aja­mas­ta vää­rään suun­taan moot­to­ri­tiel­lä.

Vää­räl­lä puo­len tie­tä aja­mi­ses­ta ai­heu­tu­neet on­net­to­muu­det joh­ta­vat muun­lai­sia on­net­to­muuk­sia to­den­nä­köi­sem­min va­ka­viin louk­kaan­tu­mi­siin ja kuo­le­man­ta­pauk­siin. Sak­sas­sa 3 pro­sent­tia kuo­le­maan joh­ta­vis­ta moot­to­ri­tie­on­net­to­muuk­sis­ta joh­tuu vää­räl­lä puo­lel­la tie­tä aja­mi­ses­ta ja ai­heut­taa noin 20 kuo­le­man­ta­paus­ta vuo­sit­tain.4

Wrong Way Alert -va­roi­tus­jär­jes­tel­mä käyt­tää tuu­li­la­sis­sa ole­vaa ka­me­raa ja tie­to­ja au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­tä ja va­roit­taa kul­jet­ta­jaa ää­ni­mer­keil­lä ja va­roi­tus­sym­bo­leil­la, kun au­to ohit­taa kak­si kiel­let­ty ajo­suun­ta -lii­ken­ne­merk­kiä moot­to­ri­tien ajo­luis­kal­la. Jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu lii­ken­ne­merk­ki­tun­nis­ti­meen (Traf­fic Sign Re­cog­ni­ti­on), joka lu­kee lii­ken­ne­merk­ke­jä tuu­li­la­siin asen­ne­tul­la ka­me­ral­la ja il­moit­taa niis­tä kul­jet­ta­jil­le. Wrong Way Alert käyt­tää ka­me­raa ja na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­mää aut­taak­seen kul­jet­ta­jia py­säh­ty­mään tai kään­ty­mään. Jär­jes­tel­mä tu­lee en­sim­mäi­se­nä asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le Sak­sas­sa, Itä­val­las­sa ja Sveit­sis­sä.

Ford on jo ai­em­min esi­tel­lyt Traf­fic Jam As­sist -tek­no­lo­gi­an, ja sen odo­te­taan saa­pu­van asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le kah­den vuo­den si­säl­lä. Jär­jes­tel­mä aut­taa kul­jet­ta­jaa pi­tä­mään au­ton ajo­kais­tan kes­kel­lä sekä jar­rut­taa ja kiih­dyt­tää py­sy­äk­seen edel­lä ole­van au­ton tah­dis­sa.

Pi­dem­mäl­lä ai­ka­vä­lil­lä Ford ke­hit­tää myös edis­tyk­sel­lis­tä, ka­me­ra­toi­mis­ta ajo­va­lo­jär­jes­tel­mää (Ca­me­ra-Ba­sed Ad­van­ced Front Ligh­ting Sys­tem), joka le­ven­tää ajo­va­lo­jen kei­laa ris­teyk­sis­sä ja lii­ken­neym­py­röis­sä lu­et­tu­aan lii­ken­ne­mer­kit.

Ford on jo nyt joh­ta­vas­sa ase­mas­sa kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien tek­no­lo­gi­oi­den tuo­mi­ses­sa use­am­man asi­ak­kaan saa­ta­vil­le. Eu­roo­pas­sa Ford on tar­jon­nut asi­ak­kail­le laa­jan va­li­koi­man omi­nai­suuk­sia jo usei­ta vuo­sia. Näi­tä omi­nai­suuk­sia ovat esi­mer­kik­si:

- Pre-Col­li­si­on As­sist -tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin ja­lan­kul­ki­jan tun­nis­tuk­sel­la

- Äly­käs no­peu­den­ra­joi­tin (In­tel­li­gent Speed Li­mi­ter) täy­den­tää lii­ken­ne­mer­kit tun­nis­ta­vaa jär­jes­tel­mää (Traf­fic Sign Re­cog­ni­ti­on) sekä mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä, ja ol­les­saan ak­tii­vi­se­na se sää­tää kaa­sua aut­taak­seen kul­jet­ta­jaa py­sy­mään no­peus­ra­joi­tuk­sen sal­li­mas­sa no­peu­des­sa.

- Häi­käi­se­mät­tö­mät kau­ko­va­lot (Glare-Free High­be­am) käyt­tä­vät tuu­li­la­siin asen­net­tua ka­me­raa ha­vai­tak­seen jopa 100 met­rin pääs­sä ole­vien pol­ku­pyö­rien etu- ja ta­ka­va­lot, jopa 400 met­rin pääs­sä ole­vien moot­to­ri­pyö­rien etu- ja ta­ka­va­lot sekä jopa 800 met­rin pääs­sä ole­vien au­to­jen etu- ja ta­ka­va­lot; jär­jes­tel­mä käyt­tää var­ta vas­ten ke­hi­tet­ty­jä ajo­va­lo­ja es­tääk­seen va­loa, joka voi­si het­kel­li­ses­ti häi­käis­tä mui­ta kul­jet­ta­jia ja pyö­räi­li­jöi­tä

- For­din mu­kau­tu­va ajo­va­lo­jär­jes­tel­mä sää­tää va­lo­kei­lan kul­maa ja voi­mak­kuut­ta ajo-olo­suh­tei­den mu­kai­sek­si; mu­ka­na on sää­hän mu­kau­tu­va va­lais­tus­ti­la (We­at­her-De­pen­dent Ligh­ting), joka sää­tää ajo­va­lo­ja au­to­maat­ti­ses­ti, jot­ta kul­jet­ta­ja huo­maa tien vie­res­sä ole­vat vaa­rat erit­täin ran­kas­sa sa­tees­sa

Li­säk­si For­dil­la on py­sä­köin­ti­tek­no­lo­gi­oi­ta ku­ten:

Rin­nak­kais­py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Per­pen­di­cu­lar Par­king) ha­vait­see py­sä­köin­ti­paik­ko­ja ja pe­ruut­taa au­ton il­man kul­jet­ta­jan oh­jaus­ta mui­den au­to­jen vie­reen sa­mal­la pe­ri­aat­teel­la, jol­la ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Ac­ti­ve Park As­sist) aut­taa kul­jet­ta­jia tas­ku­py­sä­köin­nis­sä

Park­ki­ruu­dus­ta pois­tu­mi­sa­vus­tin (Park-Out As­sist) aut­taa rin­nak­kai­sel­ta py­sä­köin­ti­pai­kal­ta läh­te­vää kul­jet­ta­jaa; jär­jes­tel­mä oh­jaa au­toa kul­jet­ta­jan käyt­tä­es­sä kaa­su- ja jar­ru­pol­jin­ta

Si­vu­py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Side Par­king Aid) an­taa va­roi­tu­sää­nen ja esit­tää näy­töl­lä etäi­syy­den au­ton ym­pä­ril­lä ole­viin es­tei­siin

Ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin (Cross Traf­fic Alert) va­rot­taa au­to­pai­kal­ta pois pe­ruut­ta­vaa kul­jet­ta­jaa mah­dol­li­ses­ti ta­ka­na kul­ke­vis­ta au­tois­ta

Mui­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta ovat mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (Adap­ti­ve Crui­se Cont­rol), kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mä (Blind Spot In­for­ma­ti­on Sys­tem), lii­ken­ne­merk­ki­tun­nis­tin (Traf­fic Sign Re­cog­ni­ti­on), kais­ta­vah­ti (Lane Kee­ping Alert), kais­tan­pi­to­a­vus­tin (Lane Kee­ping Aid) ja Dri­ver Alert -vi­reys­ta­son val­von­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU