Ensimmäiset autot tulevat Suomeen alkukesästä. Ford Kugan hinta on alkaen 35 508 euroa. Ladattavien hybridien myynti alkaa myöhemmin.

Ensimmäiset autot tulevat Suomeen alkukesästä. Ford Kugan hinta on alkaen 35 508 euroa. Ladattavien hybridien myynti alkaa myöhemmin.

Ford

Ford Kuga: Uudet sähköistetyt voimansiirrot – Suomeen alkukesästä

Ford esitteli uuden Kuga SUV:n, jossa on uusimpia teknologioita ja uudet sähköistetyt voimansiirrot. Kyseessä on tärkeä tuote Fordin matkalla kohti täyssähköistä henkilö- ja hyöty­a­jo­neu­vo­mal­listoa Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.

Auto Bild.Uutiset

Ford Ku­gan voi­man­siir­to­va­li­koi­maan kuu­lu­vat pa­ran­ne­tut hyb­ri­di­voi­man­siir­rot: la­dat­ta­va hyb­ri­di (PHEV) ja it­se­la­taa­va hyb­ri­di (FHEV), jot­ka tar­jo­a­vat asi­ak­kail­le as­ke­leen koh­ti täys­säh­köi­syyt­tä ja mah­dol­li­suu­den ko­kea säh­köi­sen voi­man­lin­jan tar­jo­a­maa hie­nos­tu­nei­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta.

Säh­köi­sen voi­man­siir­ron an­si­os­ta myös pääs­töt ja polt­to­ai­neen ku­lu­tus ovat pie­nem­mät.

Uu­den Ford Ku­gan muo­toi­lu on sel­keä sekä si­säl­tä et­tä ul­koa. Li­säk­si va­rus­te­ta­sot erot­tu­vat nyt toi­sis­taan en­tis­tä pa­rem­min jo­kai­seen va­rus­te­ta­soon kuu­lu­vien omien ai­nut­laa­tuis­ten muo­toi­lu­yk­si­tyis­koh­tien an­si­os­ta.

Uu­te­na va­rus­te­ta­so­na mal­lis­tos­sa on jy­ke­väm­pi ja mo­ni­käyt­töi­sem­pi Ac­ti­ve.

En­tis­tä toi­min­nal­li­sem­mat ja sel­ke­äm­mät si­sä­ti­lat

Uu­des­sa Ford Ku­gas­sa on va­ki­o­na uu­sim­man su­ku­pol­ven SYNC 4 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, jo­hon si­säl­tyy muun mu­as­sa pil­viyh­teyk­sin toi­mi­va na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä.

SYNC 4 toi­mii myös ää­ni­oh­jauk­sel­la ja ym­mär­tää pu­he­kiel­tä. Jär­jes­tel­mää käy­te­tään ko­je­lau­dan kes­kel­le vaa­ka­ta­soon si­joi­te­tun 13,2-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta.

Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -so­vel­luk­set voi liit­tää tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään lan­gat­to­mas­ti, jo­ten myös äly­pu­he­li­nyh­teys toi­mii au­tos­sa sau­mat­to­mas­ti.

Ford­Pass-mo­dee­min 5G-yh­teys tu­kee no­pe­aa tie­don­siir­toa ja au­ton omi­nai­suuk­sia ajan mit­taan pa­ran­ta­via lan­gat­to­mia oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­siä.

“Uu­si Kuga nos­taa uu­del­le ta­sol­le ne omi­nai­suu­det, joi­ta asi­ak­kaam­me ovat ker­to­neet ra­kas­ta­van­sa ja jot­ka ovat teh­neet Ku­gas­ta Eu­roo­pan myy­dyim­män la­dat­ta­van hyb­ri­din kah­te­na vuon­na pe­räk­käin – ja hy­viä tu­lok­sia odo­te­taan myös vuo­del­ta 2023, kun ti­las­tot jul­kais­taan myö­hem­min”, sa­noo Jon Wil­li­ams, Ge­ne­ral Ma­na­ger, Ford Blue, Eu­roop­pa.

”Us­kon, et­tä pa­ran­ne­tut hyb­ri­di­voi­man­siir­rot, luok­kan­sa joh­ta­va ve­to­ky­ky, en­tis­tä pa­rem­mat mu­ka­vuus- ja ajo­tek­no­lo­gi­at sekä uu­si muo­toi­lu ve­to­a­vat uu­teen SUV-kul­jet­ta­jien su­ku­pol­veen.”

Uu­si keu­lail­me

Mal­lin keu­la uu­dis­tui. Näyt­tä­vää etu­sä­leik­köä ke­hys­tää va­lin­nai­se­na saa­ta­va keu­lan le­vyi­nen LED-va­lo­nau­ha, joka yh­dis­tyy uu­siin LED-ajo­va­loi­hin.

For­din si­ni­nen ovaa­li on si­joi­tet­tu sä­lei­kön kes­kel­le, ja ko­ne­pel­lin muo­toi­lu ja sel­ke­ät piir­teet ko­ros­ta­vat Ford Ku­gan vah­vuut­ta.

Myös ta­ka­va­lot ovat uu­dis­tu­neet. Niis­sä on uu­det, him­men­ne­tyt yk­si­tyis­koh­dat.

Uu­si ta­ka­dif­fuu­so­ri yh­des­sä ta­ka­luu­kun kah­van pois­ta­mi­sen kans­sa vii­meis­te­le­vät sel­ke­än ja ai­em­paa hie­nos­tu­neem­man ul­ko­nä­ön.

Ford Kuga -mal­lis­tos­sa on nyt en­si ker­taa saa­ta­va­na ak­tii­vi­seen elä­mään so­pi­va Ac­ti­ve-mal­li, jos­sa on sekä ai­nut­laa­tui­sia ko­rin ja si­sä­ti­lo­jen muo­toi­lu­yk­si­tyis­koh­tia et­tä omi­nai­suuk­sia pa­rem­paan suo­ri­tus­ky­kyyn haas­ta­vam­mis­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

Uutena ominaisuutena Ford Kugassa on peruutusjarruavustin, jossa on risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Jos ajoneuvo havaitsee paikallaan olevan esteen, kuten jalankulkijoita, laatikoita, polkupyöriä tai muita ajoneuvoja, se varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa törmäyksen estämiseksi tai lieventämiseksi. Peruutusjarruavustin ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä toimivat yhteistyössä, ja ne voivat havaita liikkuvat kohteet, kuten jalankulkijat, pyöräilijät tai ajoneuvot, sekä jarruttaa tarvittaessa.

Uutena ominaisuutena Ford Kugassa on peruutusjarruavustin, jossa on risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Jos ajoneuvo havaitsee paikallaan olevan esteen, kuten jalankulkijoita, laatikoita, polkupyöriä tai muita ajoneuvoja, se varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa törmäyksen estämiseksi tai lieventämiseksi. Peruutusjarruavustin ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä toimivat yhteistyössä, ja ne voivat havaita liikkuvat kohteet, kuten jalankulkijat, pyöräilijät tai ajoneuvot, sekä jarruttaa tarvittaessa.

Ford

Ul­koi­ses­ti Ac­ti­ve-mal­lin tun­nis­taa etu­sä­lei­kön le­veis­tä pys­ty­suo­ris­ta pal­keis­ta, jois­sa on kiil­tä­vän mus­ta vii­meis­te­ly, sekä erot­tu­vas­ta ala­sä­lei­kös­tä, poh­ja­pans­sa­ris­ta ja si­vu­lis­tois­ta.

Etu­lo­ka­suo­jan Ac­ti­ve-mer­kit ja ho­pe­an­vä­ri­sis­sä ovien ala­reu­nois­sa ole­vat Ac­ti­ve-lo­got ko­ros­ta­vat Ford Kuga Ac­ti­ven kars­kim­paa ole­mus­ta.

Lin­ja jat­kuu au­ton pe­räs­sä, jos­sa mal­lin poh­ja­pans­sa­ri ja pus­ku­rin ala­o­sa ku­vas­ta­vat sen var­maa asen­net­ta.

Ac­ti­ve X:ssä va­ki­o­na 18 suun­taan sää­det­tä­vät AGR-is­tui­met kul­jet­ta­jal­le ja etu­mat­kus­ta­jal­le

Ford Kuga Ac­ti­ves­sa on 18- ja 19-tuu­mai­set ko­neis­te­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet, jot­ka on vii­meis­tel­ty maa­laa­mal­la.

Ford Kuga Ac­ti­ve X -mal­liin on li­säk­si saa­ta­va­na mus­tat pei­lin­kuo­ret ja kat­to sekä ai­nut­laa­tui­set kyn­nys­le­vyt.

Ford Kuga Ac­ti­ven si­sä­ti­lo­jen ai­nut­laa­tui­siin omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat is­tuin­ver­hoi­lus­sa ja lat­ti­a­ma­tois­sa ole­vat Ac­ti­ve-lo­got sekä ko­je­lau­dan ja ovi­ver­hoi­lun mat­ta­pin­tai­sek­si vii­meis­tel­lyt tum­mat puu­pin­nat.

Ac­ti­ve X -mal­lis­sa on va­ki­o­na osit­tain Sen­si­co-ver­hoil­lut 18 suun­taan sää­det­tä­vät AGR-is­tui­met kul­jet­ta­jal­le ja etu­mat­kus­ta­jal­le.

Uu­sien Ford Kuga Ac­ti­ve Hyb­rid (FHEV) ja Eco­Boost-ben­sii­ni­mal­lien ajo­kor­keus on 10 mm suu­rem­pi edes­sä ja 5 mm ta­ka­na.

Suu­rem­man maa­va­ran an­si­os­ta au­tol­la voi ajaa han­ka­lam­mas­sa maas­tos­sa, ja mal­lin Trail Drive Mode -ajo­ti­la sää­tää luis­to­nes­toa ja kaa­su­vas­tet­ta pi­tääk­seen vään­töä yl­lä peh­meil­lä pin­noil­la, ku­ten hie­kal­la tai mu­dal­la.

Ford Kuga Ti­ta­niu­min etu­sä­lei­kön pal­kit ovat pys­ty­suo­rat, ala­sä­lei­kön pal­kit puo­les­taan vaa­ka­suo­rat. Li­säk­si Ti­ta­nium-mal­lien su­mu­va­lois­sa on ohu­et pys­ty­suo­rat ke­hyk­set.

Keu­lan kro­mi­palk­ki ko­ros­taa Ford Ku­gan le­veyt­tä, ja so­pii yh­teen si­vuik­ku­noi­den kro­mi­lis­to­jen kans­sa, mikä luo Ford Kuga Ti­ta­niu­mil­le hie­nos­tu­neen ole­muk­sen.

Ford Kuga ST-Line -mal­lin erot­taa suu­rem­mas­ta etu­sä­lei­kös­tä ja etu­pus­ku­ris­sa ole­vas­ta alas­poi­le­ris­ta. Yk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat mal­lin ur­hei­lul­li­sem­paa luon­net­ta.

Ford Kuga ST-Line -mal­leis­sa on myös ko­rin­vä­ri­siä yk­si­tyis­koh­tia, ku­ten pus­ku­rin ala­o­sat edes­sä ja ta­ka­na, si­vu­hel­mat ja alem­pi dif­fuu­so­ri.

Vie­lä enem­män erot­tu­vuut­ta toi­vo­vat asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta ST Line X -mal­lin, jon­ka va­rus­te­luun kuu­luu li­säk­si kro­ma­tut alem­mat pus­ku­rin li­pat, pu­nai­set jar­ru­sa­tu­lat ja ST-Line X -brän­dä­tyt kyn­nys­lis­tat.

Myös ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on päi­vi­tet­ty. Ford Ku­gaan saa uu­si­na vä­rei­nä De­sert Is­land Bluen ja Burs­ting Gree­nin, tut­tu­jen Aga­te Blac­kin, So­lar Sil­ve­rin, Fro­zen Whi­ten ja Lu­cid Re­din li­säk­si.

Van­ne­va­li­koi­maan kuu­luu vii­si uut­ta ke­vyt­me­tal­li­van­ne­mal­lia.

Ta­kais­tuin­ta voi sää­tää 150 mm pi­tuus­suun­nas­sa

Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä on kaksi kertaa tehokkaampi kuin aiempi SYNC 3. SYNC 4 -järjestelmän hienostuneet koneoppivat algoritmit oppivat kuljettajan tavat, ja tuottavat sen ansiosta ajan mittaan tarkempia hakutuloksia. SYNC 4 -järjestelmää käytetään vaakatasoon asennetun 13,2 tuuman kosketusnäytön kautta. Käyttö on nopeaa ja helppoa näytön selkeiden valikoiden ja painikkeiden avulla tai äänikomennoin. Tärkeimmät ominaisuudet – kuten lämmitys ja ilmanvaihto – ovat aina näkyvissä näytön alaosassa, minkä ansiosta niitä on aina helppo säätää ja näytöstä vapautuu tilaa muille toiminnoille.

Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä on kaksi kertaa tehokkaampi kuin aiempi SYNC 3. SYNC 4 -järjestelmän hienostuneet koneoppivat algoritmit oppivat kuljettajan tavat, ja tuottavat sen ansiosta ajan mittaan tarkempia hakutuloksia. SYNC 4 -järjestelmää käytetään vaakatasoon asennetun 13,2 tuuman kosketusnäytön kautta. Käyttö on nopeaa ja helppoa näytön selkeiden valikoiden ja painikkeiden avulla tai äänikomennoin. Tärkeimmät ominaisuudet – kuten lämmitys ja ilmanvaihto – ovat aina näkyvissä näytön alaosassa, minkä ansiosta niitä on aina helppo säätää ja näytöstä vapautuu tilaa muille toiminnoille.

Ford

Ford Ku­gas­sa on ai­em­paa vä­hem­män fyy­si­siä pai­nik­kei­ta, mut­ta kes­kei­set hal­lin­ta­lait­teet ja tie­dot ovat sil­ti sel­ke­äs­ti ja hel­pos­ti käy­tet­tä­vis­sä.

Sekä ko­je­lau­das­sa et­tä ovien ver­hoi­luis­sa on nyt suu­rem­pi muo­toi­lu­yk­si­tyis­koh­ta, jos­sa on jo­kai­sel­le va­rus­te­ta­sol­le oma eri­lai­nen vii­meis­te­lyn­sä, ja nii­hin yh­teen­so­pi­vat is­tuin­ver­hoi­lut sekä om­pe­leet.

Uu­den Ford Ku­gan kes­kei­nen omi­nai­suus on edel­leen poik­keuk­sel­li­nen mo­ni­käyt­töi­syys.

Au­ton ti­lo­ja on help­po mu­kaut­taa tar­peen mu­kaan ja saa­da enem­män ti­laa joko mat­kus­ta­jil­le tai ta­va­roil­le.

Ta­kais­tui­mia voi lii­kut­taa 150 mm pi­tuus­suun­nas­sa, jol­loin is­tuin­ten ol­les­sa taka-asen­nos­sa ta­ka­pen­kil­lä on jal­ka­ti­laa yli met­ri.

Kun is­tui­met siir­re­tään kis­kon etu­reu­naan, au­ton ta­va­ra­ti­la on jopa 553 lit­raa.

Kai­kis­sa Ford Ku­gan X-mal­leis­sa on va­ki­o­na 18 suun­taan sää­det­tä­vät joh­ta­van sel­kä­ter­veys­jär­jes­tö Ak­ti­on Rücken e.V (AGR) hy­väk­sy­mät kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan AGR-mu­ka­vuu­sis­tui­met. Is­tui­mis­sa on laa­du­kas osit­tai­nen Sen­si­co-ver­hoi­lu.

"Uu­si Kuga on vi­su­aa­li­ses­ti vah­va ja erot­tu­va si­säl­tä ja ul­koa", sa­noo Am­ko Lee­narts, De­sign Di­rec­tor, Ford, Eu­roop­pa. "Sii­nä nä­kyy For­din seik­kai­luun val­mis ”can-do”-asen­ne, joka ku­vas­taa tu­le­vai­suut­tam­me Eu­roo­pas­sa."

Te­hok­kaam­paa hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aa

Ford Ku­gan la­dat­ta­va hyb­ri­di­ver­sio on ol­lut Eu­roo­pan myy­dyin PHEV-mal­li vuo­si­na 2021 ja 2022, ja sen pa­ran­ne­tut säh­köis­te­tyt voi­man­siir­rot tar­jo­a­vat asi­ak­kail­le mer­kit­tä­viä pa­ran­nuk­sia suo­ri­tus­ky­kyyn ja mui­hin omi­nai­suuk­siin.

Sekä la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä (PHEV) et­tä it­se­la­taa­vas­sa, ne­li­ve­toi­ses­sa Kuga Hyb­rid AWD:ssä (FHEV) -ne­li­ve­to­mal­lis­sa on nyt suu­rem­pi säh­kö­moot­to­ri ja pa­ran­net­tu voi­maa ja­ka­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Tämä tuo mer­kit­tä­viä etu­ja suo­ri­tus­ky­kyyn ja ve­to­ka­pa­si­teet­tiin, ja te­kee au­tos­ta en­tis­tä mo­ni­käyt­töi­sem­män.

Ford Ku­gan la­dat­ta­va hyb­ri­di kiih­tyy 0-100 km/h 7,3 se­kun­nis­sa – lä­hes kak­si se­kun­tia no­pe­am­min kuin ai­em­min.

Ford Ku­gan la­dat­ta­van hyb­ri­din ja it­se­la­taa­van Hyb­rid AWD -mal­lin ve­to­ky­ky on pa­ran­tu­nut yli 30 pro­sen­til­la, ja on nyt luok­kan­sa pa­ras 2 100 kg.

Ford Ku­gan la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä (PHEV) yh­dis­tyy säh­köis­te­tyn voi­man­siir­ron te­hok­kuus ja hie­nos­tu­nei­suus sekä polt­to­moot­to­rin ta­kaa­ma pit­kä toi­min­ta­mat­ka.

La­dat­ta­van hyb­ri­din 2,5 lit­ran At­kin­son-ben­sii­ni­moot­to­ri, säh­kö­moot­to­ri, ge­ne­raat­to­ri ja 14,4 kWh li­tiu­mi­o­ni­ak­ku tuot­ta­vat te­hoa 243 hv.

Mal­lin WLTP-mit­taus­ta­van mu­kai­set CO2-pääs­töt ovat 20-28 g/km, ja polt­to­ai­neen ku­lu­tus on 0,9-1,2 l/100.

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on 60-69 ki­lo­met­riä.

It­se­la­taa­va Ford Kuga Hyb­rid (FHEV) tar­jo­aa säh­köis­tä ajo­ky­kyä joko etu­ve­toi­se­na tai For­din älyk­kääl­lä AWD-ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu­na.

Kaikissa Ford Kugan X-malleissa on vakiona 18 suuntaan säädettävät johtavan selkäterveysjärjestö Aktion Rücken e.V (AGR) hyväksymät kuljettajan ja etumatkustajan AGR-mukavuusistuimet. Istuimissa on laadukas osittainen Sensico-verhoilu. Takaistuimia voi liikuttaa 150 mm pituussuunnassa, jolloin istuinten ollessa taka-asennossa takapenkillä on jalkatilaa yli metri.

Kaikissa Ford Kugan X-malleissa on vakiona 18 suuntaan säädettävät johtavan selkäterveysjärjestö Aktion Rücken e.V (AGR) hyväksymät kuljettajan ja etumatkustajan AGR-mukavuusistuimet. Istuimissa on laadukas osittainen Sensico-verhoilu. Takaistuimia voi liikuttaa 150 mm pituussuunnassa, jolloin istuinten ollessa taka-asennossa takapenkillä on jalkatilaa yli metri.

Ford

Mal­lis­sa on 2,5 lit­ran At­kin­son-ben­sii­ni­moot­to­ri, säh­kö­moot­to­ri, ge­ne­raat­to­ri ja li­tiu­mi­o­ni­ak­ku.

Sen WLTP-mit­taus­ta­van mu­kai­set CO2-pääs­töt ovat 121-146 g/km, ja polt­to­ai­neen ku­lu­tus on 5,3-6,4 l/100 km.

It­se­la­taa­van hyb­ri­din toi­min­ta­mat­ka on jopa 900 ki­lo­met­riä yh­del­lä tank­kauk­sel­la, ja kau­pun­ki­a­jos­ta jopa 64 pro­sent­tia ta­pah­tuu säh­köl­lä.

Mal­lis­toon kuu­luu myös For­din 1,5 lit­ran 150 hv Eco­Boost-ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka polt­to­ai­neen ku­lu­tus on 6,3–7,2 l/100 km ja CO2-pääs­töt 144-163 g/km (WLTP).

Te­ho­kas­ta uut­ta tek­no­lo­gi­aa

Uu­sim­man su­ku­pol­ven mu­ka­vuus­tek­no­lo­gi­at ja edis­ty­neet kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät nos­ta­vat uu­den Ford Ku­gan aja­mi­sen ja omis­ta­mi­sen uu­del­le ta­sol­le.

For­din SYNC 4 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä on kak­si ker­taa te­hok­kaam­pi kuin ai­em­pi SYNC 3.

SYNC 4 -jär­jes­tel­män hie­nos­tu­neet ko­ne­op­pi­vat al­go­rit­mit op­pi­vat kul­jet­ta­jan ta­vat, ja tuot­ta­vat sen an­si­os­ta ajan mit­taan tar­kem­pia ha­ku­tu­lok­sia.

SYNC 4 -jär­jes­tel­mää käy­te­tään vaa­ka­ta­soon asen­ne­tun 13,2 tuu­man kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta.

Käyt­tö on no­pe­aa ja help­poa näy­tön sel­kei­den va­li­koi­den ja pai­nik­kei­den avul­la tai ää­ni­ko­men­noin.

Tär­keim­mät omi­nai­suu­det – ku­ten läm­mi­tys ja il­man­vaih­to – ovat ai­na nä­ky­vis­sä näy­tön ala­o­sas­sa, min­kä an­si­os­ta nii­tä on ai­na help­po sää­tää ja näy­tös­tä va­pau­tuu ti­laa muil­le toi­min­noil­le.

Kes­ki­näy­tön li­säk­si kai­kis­sa Ford Kuga -mal­leis­sa on va­ki­o­na uu­si 12,3 tuu­man di­gi­taa­li­nen TFT-mit­ta­ris­to, jo­hon kul­jet­ta­ja voi rää­tä­löi­dä it­sel­leen tär­keim­mät tie­dot.

Mit­ta­ris­ton ul­ko­a­su muut­tuu va­li­tun ajo­ti­lan mu­kaan. Tär­keim­mät tie­dot, ku­ten kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien toi­min­ta, ovat nä­ky­vis­sä nii­den ol­les­sa ak­ti­voi­tui­na.

Kai­kis­sa Ford Kuga -mal­leis­sa on lan­gat­to­mat Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to-yh­tey­det, sekä mah­dol­li­suus yh­dis­tää kak­si äly­pu­he­lin­ta 5G-mo­dee­mil­la su­per­no­pe­aa lii­tet­tä­vyyt­tä ja sau­ma­ton­ta suo­ra­tois­toa var­ten.

Ford Kuga tar­jo­aa myös li­sä­tu­kea asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat ot­taa kai­ken hyö­dyn au­ton ve­to­ky­vys­tä.

Mal­lis­sa on pe­rä­kär­ryn kiin­nit­tä­mis­tä hel­pot­ta­va Trai­ler Con­nec­ti­on Check­list, jota käy­te­tään SYNC 4 -jär­jes­tel­män ja Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta.

Jär­jes­tel­mäs­sä on kat­ta­va lis­ta työ­vai­hei­ta, joi­den avul­la sekä ve­to­kouk­ku et­tä trai­le­ri tu­lee kiin­ni­tet­tyä oi­kein ja tur­val­li­ses­ti.

Mallissa on peräkärryn kiinnittämistä helpottava Trailer Connection Checklist, jota käytetään SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass-mobiilisovelluksen kautta. Järjestelmässä on kattava lista työvaiheita, joiden avulla sekä vetokoukku että traileri tulee kiinnitettyä oikein ja turvallisesti. Matkustusmukavuutta ja turvallisuutta parantavaan Trailer Tow Navigation  -navigointijärjestelmään voi luoda käyttäjäprofiilin, joka sisältää ajoneuvon ja trailerin yhteispituuden, -korkeuden ja -painon. Myös tätä järjestelmää käytetään SYNC 4 -järjestelmän kautta.

Mallissa on peräkärryn kiinnittämistä helpottava Trailer Connection Checklist, jota käytetään SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass-mobiilisovelluksen kautta. Järjestelmässä on kattava lista työvaiheita, joiden avulla sekä vetokoukku että traileri tulee kiinnitettyä oikein ja turvallisesti. Matkustusmukavuutta ja turvallisuutta parantavaan Trailer Tow Navigation -navigointijärjestelmään voi luoda käyttäjäprofiilin, joka sisältää ajoneuvon ja trailerin yhteispituuden, -korkeuden ja -painon. Myös tätä järjestelmää käytetään SYNC 4 -järjestelmän kautta.

Ford

Mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­vaan Trai­ler Tow Na­vi­ga­ti­on -na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään voi luo­da käyt­tä­jäp­ro­fii­lin, joka si­säl­tää ajo­neu­von ja trai­le­rin yh­teis­pi­tuu­den, -kor­keu­den ja -pai­non.

Myös tätä jär­jes­tel­mää käy­te­tään SYNC 4 -jär­jes­tel­män kaut­ta.

Kun mää­rän­pää li­sä­tään na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään, se las­kee rei­tin, jol­la voi vält­tää tiuk­ko­ja kään­nök­siä, ma­ta­lia sil­to­ja tai mui­ta vaa­raa ai­heut­ta­via es­tei­tä tai tie­o­lo­suh­tei­ta.

Ke­hit­ty­neen pu­heen­tun­nis­tuk­sen avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää luon­nol­lis­ta pu­het­ta 15 eu­roop­pa­lai­sel­la kie­lel­lä ja ko­men­taa jär­jes­tel­mää yk­sin­ker­tai­sil­la lau­seil­la.

Ajo­neu­von jär­jes­tel­mäs­sä ole­vat tie­dot yh­dis­te­tään in­ter­net­ha­kui­hin, jol­loin se re­a­goi no­pe­as­ti ja tar­kas­ti viih­tee­seen, pu­he­lui­hin, sää­hän tai il­mas­toin­tiin liit­ty­viin ko­men­toi­hin il­man tar­vet­ta ir­rot­taa kä­siä ra­tis­ta tai kat­set­ta ties­tä.

Ford Kuga -asi­ak­kaat saa­vat käyt­töön­sä il­mai­sen Con­nec­ted Na­vi­ga­ti­on -jär­jes­tel­män ko­kei­lu­jak­son.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää re­aa­li­ai­kai­sia ja en­nus­tet­tu­ja lii­ken­ne­tie­to­ja ajo­neu­von ja pil­vi­poh­jai­sen rei­ti­tyk­sen ohel­la tar­jo­tak­seen no­peim­mat tai polt­to­ai­ne­te­hok­kaim­mat rei­tit.

Con­nec­ted Na­vi­ga­ti­on voi myös va­roit­taa kul­jet­ta­jia vai­keis­ta sää­o­lo­suh­teis­ta mat­kan ai­ka­na tai mää­rän­pääs­sä.

Sii­hen on li­säk­si saa­ta­vis­sa suu­rim­mis­ta kau­pun­geis­ta kol­miu­lot­tei­sia kart­to­ja ja tie­toa py­sä­köin­ti­pai­kois­ta, jot­ta tun­te­mat­to­mis­sa pai­kois­sa liik­ku­mi­nen on hel­pom­paa ja stres­sit­tö­mäm­pää.

Ford Ku­gan la­dat­ta­van hyb­ri­din ge­o­fen­cing-tek­no­lo­gia vaih­taa au­ton au­to­maat­ti­ses­ti pääs­töt­tö­mään säh­kö­a­jo­ti­laan siir­ryt­tä­es­sä vä­hä­pääs­töi­sel­le alu­eel­le. Tämä aut­taa mak­si­moi­maan il­man­laa­dun siel­lä, mis­sä sitä eni­ten tar­vi­taan.

SYNC 4 mah­dol­lis­taa For­din lan­gat­to­mat oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set, jot­ka pa­ran­ta­vat au­ton omi­nai­suuk­sia, laa­tua, ajo­ko­ke­mus­ta ja käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ajan mit­taan.

Suu­ri osa päi­vi­tyk­sis­tä on mah­dol­lis­ta asen­taa taus­tal­la tai en­nal­ta mää­ri­tel­ty­nä ai­ka­na, ja use­at päi­vi­tyk­sis­tä vaa­ti­vat asi­ak­kail­ta vain vä­hän tai ei lain­kaan toi­men­pi­tei­tä.

Ford­Pass-so­vel­luk­sen ja da­ta­yh­teyk­sien avul­la asi­a­kas voi py­syä yh­tey­des­sä au­toon­sa mis­tä ta­han­sa ja muun mu­as­sa tar­kis­taa polt­to­ai­ne­ta­son, öl­jyn käyt­töi­än ja ren­gas­pai­neet sekä käyn­nis­tää au­ton etä­nä.

Ke­hit­ty­nei­siin va­lo­tek­no­lo­gi­oi­hin kuu­lu­vat va­ki­o­na LED-ajo­va­lot, jois­sa on kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka ja kul­ma­va­lo, joka ak­ti­voi etu­su­mu­va­lon pa­rem­man nä­ky­vyy­den saa­vut­ta­mi­sek­si ajo­neu­von ha­vai­tes­sa hi­taan liik­keen.

Li­säk­si Tech­no­lo­gy Pack -va­rus­te­pa­ket­tiin si­säl­ty­vis­sä mu­kau­tu­vis­sa LED-pro­jek­to­ri­a­jo­va­lois­sa on edis­ty­nei­tä omi­nai­suuk­sia, ku­ten:

• Häi­käi­se­mä­tön kau­ko­va­lo, joka käyt­tää tuu­li­la­siin asen­net­tua ka­me­raa ha­vait­se­maan vas­taan­tu­le­vaa lii­ken­net­tä ja luo va­lo­kei­laan "tum­man alu­een" him­men­tä­mäl­lä LED-seg­ment­te­jä, jot­ka muu­ten häi­käi­si­si­vät mui­ta tien­käyt­tä­jiä. Tä­män an­si­os­ta kau­ko­va­lo­ja voi käyt­tää use­am­min.

• En­na­koi­va dy­naa­mi­nen kaar­re­va­lo, joka toi­mii na­vi­goin­ti­tie­to­jen ja tuu­li­la­siin asen­ne­tun ka­me­ran avul­la. Kaar­re­va­lo oh­jaa va­lo­kei­lan kaar­teen jäl­keen edes­sä ole­viin va­lais­ta­viin koh­tei­siin jo en­nen kuin kul­jet­ta­ja al­kaa oh­ja­ta. Tämä laa­jen­taa nä­kö­kent­tää ja toi­mii no­pe­am­min ja tar­kem­min kuin pel­käs­tään ka­me­ra­poh­jai­set jär­jes­tel­mät.

• Huo­non sään valo, joka muut­taa va­lo­kei­lan ku­vi­o­ta pa­rem­man nä­ky­vyy­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Valo toi­mii tuu­li­la­sin­pyyh­ki­jöi­den ol­les­sa käy­tös­sä.

• Lii­ken­ne­merk­kei­hin pe­rus­tu­va valo, joka käyt­tää eteen­päin suun­nat­tua ka­me­raa lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­seen ja käyt­tää nii­tä sig­naa­li­na va­lo­kei­lan sää­tä­mi­sek­si va­lai­se­maan pa­rem­min pyö­räi­li­jöi­tä ja ja­lan­kul­ki­joi­ta ris­teyk­sis­sä ja lii­ken­neym­py­röis­sä.

• Tou­rist Mode, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi muut­taa va­sem­man- tai oi­ke­an­puo­lei­sen lii­ken­teen va­lo­kei­lan ul­ko­mail­la mat­kus­ta­es­saan, mikä var­mis­taa mak­si­maa­li­sen va­lais­tuk­sen ja nä­ky­vyy­den häi­käi­se­mät­tä vas­taan­tu­le­vaa lii­ken­net­tä.

Vii­mei­sim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät tuo­vat var­muut­ta ajoon

Ford Ku­gan vii­mei­sim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät tuo­vat aja­mi­seen var­muut­ta ja te­ke­vät jo­kai­sen mat­kan mu­ka­vam­mak­si ja hel­pom­mak­si.

Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­va Dri­ver As­sis­tan­ce Pack ko­ko­aa tär­keim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat tek­no­lo­gi­at sel­ke­ään pa­ket­tiin.

Ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din va­rus­tet­tu­na Stop&Go -toi­min­nol­la on päi­vi­tet­ty. Se si­säl­tää nyt en­na­koi­van Pre­dic­ti­ve As­sist -toi­min­non.

Toi­min­to voi sää­tää au­ton no­peut­ta kaar­teis­sa, lii­ken­neym­py­röis­sä ja moot­to­ri­tien ram­peis­sa, sekä so­vit­taa au­ton no­peut­ta mui­den ajo­neu­vo­jen vauh­tiin tai no­peus­ra­joi­tus­ten muu­tok­siin.

Kehittyneen puheentunnistuksen avulla matkustajat voivat käyttää luonnollista puhetta 15 eurooppalaisella kielellä ja komentaa järjestelmää yksinkertaisilla lauseilla. Ajoneuvon järjestelmässä olevat tiedot yhdistetään internethakuihin, jolloin se reagoi nopeasti ja tarkasti viihteeseen, puheluihin, säähän tai ilmastointiin liittyviin komentoihin ilman tarvetta irrottaa käsiä ratista tai katsetta tiestä.

Kehittyneen puheentunnistuksen avulla matkustajat voivat käyttää luonnollista puhetta 15 eurooppalaisella kielellä ja komentaa järjestelmää yksinkertaisilla lauseilla. Ajoneuvon järjestelmässä olevat tiedot yhdistetään internethakuihin, jolloin se reagoi nopeasti ja tarkasti viihteeseen, puheluihin, säähän tai ilmastointiin liittyviin komentoihin ilman tarvetta irrottaa käsiä ratista tai katsetta tiestä.

Ford

Jär­jes­tel­mä il­moit­taa kul­jet­ta­jal­le syyn no­peu­den sää­tä­mi­seen. Tämä vä­hen­tää kul­jet­ta­jien tar­vet­ta puut­tua ti­lan­tee­seen, ja te­kee aja­mi­ses­ta ren­nom­paa ja vä­hem­män ra­sit­ta­vaa.

Ris­tey­sa­vus­tin tark­kai­lee edes­sä ole­vaa tie­tä mah­dol­lis­ten rin­nak­kai­sel­la kais­tal­la aja­vien ajo­neu­vo­jen va­ral­ta. Jär­jes­tel­mäs­sä on nyt enem­män toi­min­to­ja.

Uu­si, eteen­päin suun­nat­tu ka­me­ra tun­nis­taa laa­jem­man alu­een, ja voi ha­vai­ta vas­taan­tu­le­vat moot­to­ri­pyö­rät ja pol­ku­pyö­rät ti­lan­teis­sa, jois­sa kul­jet­ta­ja ai­koo kään­tyä hei­dän eteen­sä.

Ris­tey­sa­vus­tin voi käyt­tää jar­ru­ja au­to­maat­ti­ses­ti es­tääk­seen tai lie­ven­tääk­seen täl­lai­sis­ta ti­lan­teis­ta ai­heu­tu­via on­net­to­muuk­sia, ja se toi­mii il­man tie­mer­kin­tö­jä tai es­tei­tä myös yöl­lä, ajo­va­lo­jen ol­les­sa pääl­lä.

Käy­tet­tä­vis­sä ole­va 360-as­tei­nen sur­round-ka­me­ra­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa "kel­lu­van" nä­ky­män ajo­neu­von ylä­puo­lel­ta, jol­loin kul­jet­ta­ja nä­kee eri­tyi­ses­ti hi­taas­sa vauh­dis­sa teh­ty­jen oh­jaus­liik­kei­den ai­ka­na sel­lai­set­kin esi­neet ja es­teet, jot­ka ei­vät muu­ten näy au­ton si­säl­tä,.

Kul­jet­ta­ja voi myös va­li­ta useis­ta esi­a­se­te­tuis­ta nä­ky­mis­tä.

Cor­ner View tar­ken­taa nä­ky­män mi­hin ta­han­sa ajo­neu­von kul­maan, mikä hel­pot­taa au­ton oh­jaa­mis­ta esi­mer­kik­si lä­hel­lä jal­ka­käy­tä­vää tai au­to­tal­lin sei­nää.

Of­f­set View puo­les­taan tar­jo­aa lä­hi­ku­van au­ton keu­las­ta tai pe­räs­tä ja li­sää ren­kai­den jäl­jet ku­van pääl­le hel­pot­ta­maan hy­vän ajo­lin­jan löy­tä­mis­tä esi­mer­kik­si pe­su­hal­lis­sa tai pe­ruu­tet­ta­es­sa kiin­nit­tä­mään trai­le­ria tai asun­to­vau­nua.

Uu­te­na omi­nai­suu­te­na Ford Ku­gas­sa on nyt myös pe­ruu­tus­jar­ru­a­vus­tin, jos­sa on ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä.

Jos ajo­neu­vo ha­vait­see pai­kal­laan ole­van es­teen, ku­ten ja­lan­kul­ki­joi­ta, laa­ti­koi­ta, pol­ku­pyö­riä tai mui­ta ajo­neu­vo­ja, se va­roit­taa kul­jet­ta­jaa ja jar­rut­taa tör­mäyk­sen es­tä­mi­sek­si tai lie­ven­tä­mi­sek­si.

Pe­ruu­tus­jar­ru­a­vus­tin ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä toi­mi­vat yh­teis­työs­sä, ja ne voi­vat ha­vai­ta liik­ku­vat koh­teet, ku­ten ja­lan­kul­ki­jat, pyö­räi­li­jät tai ajo­neu­vot, sekä jar­rut­taa tar­vit­ta­es­sa.

“Ford Kuga on ol­lut asi­ak­kai­den suo­sik­ki sii­tä läh­tien, kun se lan­see­rat­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran vuon­na 2008. Uu­si Kuga on kaik­kien ai­ko­jen pa­ras ja nos­taa sen ky­vyk­kyy­den, lii­tet­tä­vyy­den ja mu­ka­vuu­den uu­del­le ta­sol­le”, jat­kaa Wil­li­ams.

Ford Ku­gaa val­mis­te­taan For­din teh­taal­la Es­pan­ja Va­len­ci­as­sa.

Ford Ku­gan Suo­men hin­nat on nyt jul­kais­tu, ja uu­sien it­se­la­taa­vien Ford Kuga Hyb­rid -mal­lien sekä Eco­Boost-ben­sii­ni­mal­lien myyn­ti käyn­nis­ty­nyt.

En­sim­mäi­set au­tot tu­le­vat Suo­meen al­ku­ke­säs­tä. Ford Ku­gan hin­ta on al­ka­en 35 508 eu­roa. La­dat­ta­vien hyb­ri­dien myyn­ti al­kaa myö­hem­min.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU