Ford Mustang Mach-E:n seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.

Ford Mustang Mach-E:n seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.

Ford Mustang Mach-E: Se oppii tapasi – lisäksi se tekee sinulle älykkäitä ehdotuksia

Täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä on Fordin seuraavan sukupolven SYNC-tieto­viih­de­jär­jes­telmä, joka hyödyntää koneoppimista. Se oppii kuljettajan tavat, ja tekee niiden perusteella älykkäitä ehdotuksia.

Auto Bild.Uutiset

Mo­net kul­jet­ta­jat op­pi­vat ajan mit­taan tun­te­maan au­ton­sa pe­rin poh­jin, mut­ta ai­em­min au­tot ei­vät ole op­pi­neet tun­te­maan kul­jet­ta­ji­aan.

Nyt uu­det au­tot kui­ten­kin esi­mer­kik­si muis­tut­ta­vat omis­ta­ji­aan ru­tii­neis­ta – esi­mer­kik­si soit­ta­maan sään­nöl­li­ses­ti tois­tu­van pu­he­lin­soi­ton, aja­maan tree­nei­hin tai py­säh­ty­mään kah­vi­laan.

Täy­sin uu­des­sa täys­säh­köi­ses­sä Ford Mus­tang Mach-E:ssä esi­tel­lään en­sim­mäi­sen ker­ran For­din seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-tek­no­lo­gia. Se op­pii kul­jet­ta­jan ta­vat ja te­kee nii­den pe­rus­teel­la älyk­käi­tä eh­do­tuk­sia.

Se yh­dis­tää uu­den pol­ven pu­heen­tun­nis­tuk­sen, in­ter­net­ha­ku­jen tu­lok­set ja ko­ne­op­pi­van älyn. Näi­den pe­rus­teel­la jär­jes­tel­mä te­kee eh­do­tuk­sia, jot­ka sääs­tä­vät ai­kaa.

Ford esit­te­li uu­den tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män­sä Eu­roo­pan vir­tu­aa­li­ta­pah­tu­mas­sa. Sa­mal­la esi­tel­tiin myös Re­mo­te Ve­hic­le Se­tup – uu­si omi­nai­suus, jon­ka avul­la omis­ta­jat voi­vat yk­si­löi­dä au­to­aan jo en­nen toi­mi­tus­ta.

En­nak­ko­a­se­tuk­sia voi teh­dä laa­jas­ti ajo­ti­lois­ta au­ton oh­jaa­mon va­lais­tuk­seen.

“Olem­me työs­ken­nel­leet mää­rä­tie­toi­ses­ti, jot­ta Mus­tang Mach-E tar­jo­aa omis­ta­jil­leen mah­dol­li­sim­man yk­si­löl­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen ja par­haim­mat yh­tey­so­mi­nai­suu­det,” ker­too Jan Schroll, Con­nec­ti­vi­ty Ma­na­ger, Ford of Eu­ro­pe.

“Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC on älyk­käin ver­sio tä­hän men­nes­sä, ja se ke­hit­tyy koko au­ton omis­ta­mi­sen ajan. Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu tun­nis­ta­maan tar­pee­si, jot­ta sinä voit naut­tia aja­mi­ses­ta.”

Hen­ki­lö­koh­tai­nen kos­ke­tus

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC siir­tää For­din ih­mis­kes­kei­sen suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­an suo­raan kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­muk­sen yti­meen. Sen avul­la voi yk­si­löi­dä yli 80 Mus­tang Mach-E:n eri ase­tus­ta oh­jaa­mon läm­pö­ti­las­ta ja va­lais­tuk­ses­ta is­tui­men sää­töön.

Jär­jes­tel­mä myös tun­nis­taa eri kul­jet­ta­jat äly­pu­he­li­mes­ta tai kau­ko­käyt­töi­ses­tä avai­mes­ta, ja sää­tää ase­tuk­set val­miik­si kul­jet­ta­jan lä­hes­ty­es­sä au­toa.

Näin jo­kai­nen per­heen­jä­sen voi naut­tia omas­ta yk­si­löl­li­ses­tä oh­jaa­mos­ta, tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­tä ja ajo­ko­ke­muk­ses­ta.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää ko­ne­op­pi­vaa al­go­rit­mia ym­mär­tääk­seen kul­jet­ta­jia pa­rem­min ajan ku­lu­es­sa.

Me­net­kö sa­lil­le joka per­jan­tai? Soi­tat­ko ko­tiin, kun läh­det töis­tä?

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mä op­pii jo­kai­sen kul­jet­ta­jan ru­tii­nit, ja te­kee oi­kei­ta na­vi­goin­ti- ja yh­tey­den­pi­to­eh­do­tuk­sia oi­ke­aan ai­kaan. Kul­jet­ta­jat puo­les­taan voi­vat kes­kit­tyä aja­mi­seen.

SYNC-jär­jes­tel­mää käy­te­tään 15,5-tuu­mai­sel­la full HD -kos­ke­tus­näy­töl­lä. Isoa näyt­töä on help­po lu­kea yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä, ja käyt­tö­liit­ty­mäl­lä nä­ky­vä tie­to esi­te­tään hel­pos­ti ym­mär­ret­tä­väl­lä ta­val­la.

Kos­ke­tus­näyt­töä voi hal­li­ta sa­mal­la ta­val­la kuin äly­pu­he­li­mes­sa. Näy­tön ala­puo­lel­la ole­vil­la nap­pu­loil­la taas mu­sii­kin tai pa­la­ve­ri­pu­he­lui­den ää­nen­voi­mak­kuut­ta voi sää­tää no­pe­as­ti ja hel­pos­ti.

SYNC-käyt­tö­liit­ty­mä on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä kul­jet­ta­jat ovat ai­na enin­tään kah­den kos­ke­tuk­sen pääs­sä tar­vit­se­mas­taan so­vel­luk­ses­ta, tie­dos­ta tai hal­lin­ta­lait­tees­ta.

Koo­kas, suo­ra­kai­teen muo­toi­nen näyt­tö mah­dol­lis­taa usei­den so­vel­lus­ten näyt­tä­mi­sen sa­ma­nai­kai­ses­ti, ja esi­mer­kik­si na­vi­goin­ti on­nis­tuu pu­he­lui­den ai­ka­na.

Val­mii­na, ase­ta, aja!

Ford Mus­tang Mach-E:n omis­ta­jat voi­vat aset­taa omat ase­tuk­sen­sa uu­teen au­toon­sa jo au­to­aan odo­tel­les­sa käyt­tä­mäl­lä uut­ta Re­mo­te Ve­hic­le Se­tup -omi­nai­suut­ta.

Omis­ta­jat luo­vat hen­ki­lö­koh­tai­sen pro­fii­lin, sekä tal­len­ta­vat ha­lu­a­man­sa ase­tuk­set ja usein käyt­tä­män­sä si­jain­nit. Li­sää mie­len­rau­haa säh­kö­au­tol­la aja­mi­seen tuo se, et­tä jär­jes­tel­mä tun­nis­taa lä­his­töl­lä ole­vat la­taus­pai­kat.

Ase­tuk­set voi teh­dä joko ne­tis­sä tai käyt­tä­en Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­lus­ta. Ase­tuk­siin voi tal­len­taa muun mu­as­sa päi­vit­täi­set läh­tö­a­jat, ha­lu­tut oh­jaa­mon mu­ka­vuu­sa­se­tuk­set ja akun la­taus­ta­sot.1

Myös Ford Mus­tang Mach-E -mal­lin ajo-omi­nai­suuk­siin vai­kut­ta­vat ajo­ti­lat Ac­ti­ve, Whis­per tai Un­ta­med voi­daan yk­si­löi­dä. Ää­nen­tois­ton ja si­sä­ti­lan va­lais­tuk­sen voi niin ikään rää­tä­löi­dä va­lit­tuun ajo­ti­laan so­pi­vak­si.

Yk­si­löi­ty pro­fii­li säi­ly­te­tään pil­vi­pal­ve­lus­sa, jo­ten kun kul­jet­ta­ja ot­taa avai­met ja te­kee pa­rin äly­pu­he­li­men­sa sekä Mus­tang Mach-E:n vä­lil­le, kaik­ki ase­tuk­set siir­ty­vät au­toon.

Enää ei siis tar­vit­se teh­dä en­si­a­se­tuk­sia au­tos­sa, vaan kul­jet­ta­ja yk­sin­ker­tai­ses­ti voi läh­teä aja­maan. Tu­los­sa ole­vat pil­vi­päi­vi­tyk­set mah­dol­lis­ta­vat myös rää­tä­löi­dyt ra­di­oa­se­tuk­set jo en­nen au­ton toi­mi­tus­ta.

“Yk­si ja sama mal­li ei sovi kai­kil­le,” sa­noo She­ryl Con­nel­ly, Ford Glo­bal Con­su­mer Trends and Fu­tu­ring Ma­na­ger. “Ku­lut­ta­jat ha­lu­a­vat omiin tar­pei­siin­sa so­pi­via tuot­tei­ta, pal­ve­lui­ta ja ko­ke­muk­sia – tä­män vuok­si Ford an­taa mah­dol­li­suu­den per­so­noi­da Mus­tang Mach-E:n jo en­nen toi­mi­tus­ta.

Kun tä­män omi­nai­suu­den hyö­dyn­tää, lii­ken­tees­sä ei enää ole­kaan kah­ta täy­sin sa­man­lais­ta Mus­tang Mach -mal­lia”.

Myös Ford Mjus­tang Mach-E:n ovien avaa­mi­seen voi käyt­tä äly­pu­he­lin­ta. Kun Phone-as-a-Key -omi­nai­suus on käy­tös­sä, au­to tun­nis­taa lä­hes­ty­jän vä­lit­tö­mäs­ti, avaa ovet ja ot­taa käyt­töön yk­si­löl­li­set ase­tuk­set. 2

Jos äly­pu­he­li­men ak­ku tyh­je­nee, oven voi ava­ta näp­päi­le­mäl­lä hen­ki­lö­koh­tai­sen koo­din au­ton oves­sa ole­vaan näp­päi­mis­töön.

Kes­kus­te­le­va as­sis­tent­ti

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mäs­sä edis­tyk­sel­li­sen, niin sa­no­tun kes­kus­te­le­van pu­heen­tun­nis­tuk­sen an­si­os­ta kul­jet­ta­jat voi­vat kes­kit­tyä aja­mi­seen, kos­ka pu­he­ko­men­to­ja ei tar­vit­se enää muis­taa.

Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa pu­heen 15 eu­roop­pa­lai­sel­la kie­lel­lä, jo­ten jär­jes­tel­mäl­le voi pu­hua ku­ten mat­kus­ta­jal­le, ja hal­li­ta pu­he­oh­jauk­sel­la kaik­kea viih­de­jär­jes­tel­mäs­tä ja na­vi­goin­nis­ta oh­jaa­mo­ym­pä­ris­töön ja pu­he­lui­hin.

Vas­ta­tak­seen pa­rem­min ko­men­toi­hin ja ky­sy­myk­siin, seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC täy­den­tää ajo­tie­to­ko­neen älyä in­ter­net­ha­ku­jen tu­lok­sil­la ja var­mis­taa, et­tä tie­to lä­him­mäs­tä ra­vin­to­las­ta tai ap­tee­kis­ta on niin tark­ka ja ajan­mu­kai­nen kuin mah­dol­lis­ta.

Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­too­vat jär­jes­tel­mäs­sä val­mii­na il­man li­sä­kus­tan­nuk­sia, ja nii­tä voi käyt­tää lan­gat­to­mas­ti. Näin äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sia ja kon­tak­te­ja voi käyt­tää tur­val­li­ses­ti ja vai­vat­to­mas­ti ää­ni­oh­jauk­sel­la tai kos­ke­tus­näy­töl­lä.3

Ison näy­tön an­si­os­ta Ap­p­le CarP­lay tai And­roid Au­to voi­vat ol­la näy­töl­lä nä­ky­vis­sä yh­tä ai­kaa mui­den SYNC-omi­nai­suuk­sien, ku­ten na­vi­goin­nin tai ra­di­on, kans­sa.

Yh­tey­so­mi­nai­suuk­sia on laa­jen­net­tu, ja au­tos­sa nyt ole­va SYNC Ap­p­Link ja käyt­töä pa­ran­ta­vat so­vel­luk­set ku­ten what3words, Waze ja We­bex sy­ven­tä­vät au­ton ja äly­pu­he­li­men vä­lis­tä in­teg­raa­ti­o­ta en­ti­ses­tään.

Koko ajan la­dat­tu­na

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC tuo luot­ta­mus­ta säh­kö­au­toi­li­joil­le neu­vo­mal­la, mis­sä ja mil­loin au­to kan­nat­taa la­da­ta mat­kan ai­ka­na. Sii­tä pys­tyy myös tar­kis­ta­maan ajan­ta­sai­sen la­tau­sa­se­ma­ti­lan­teen ja hin­noit­te­lun.

Jär­jes­tel­mä an­taa In­tel­li­gent Ran­ge -toi­min­non avul­la ajan­ta­sais­ta tie­toa säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­kas­ta pe­rus­tu­en usei­siin läh­tei­siin: muun mu­as­sa lii­ken­tee­seen, tien­pin­taan, sää­hän ja muis­ta edel­lä aja­vis­ta For­din säh­kö­au­tois­ta saa­tuun tie­toon.

Jos au­ton toi­min­ta­mat­ka muut­tuu mer­kit­tä­väs­ti, kul­jet­ta­ja saa il­moi­tuk­sen muut­tu­nees­ta toi­min­ta­mat­kas­ta sekä muu­tok­sen syys­tä.

Omis­ta­jil­la on pää­sy Eu­roo­pan laa­jim­paan jul­ki­seen la­taus­ver­kos­toon, jos­sa on mah­dol­li­suus mak­saa la­taa­mi­ses­ta käyt­tä­mäl­lä Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­lus­ta.4

Ford Mus­tang Mach-E:n ak­kua voi la­da­ta 10 pro­sen­tin la­taus­ta­sos­ta 80 pro­sent­tiin al­le 40 mi­nuu­tis­sa, jol­loin toi­min­ta­mat­ka pi­te­nee kes­ki­mää­rin 119 km 10 mi­nuu­tis­sa käyt­tä­mäl­lä IO­NI­TY kor­ke­a­jän­ni­te­la­tau­sa­se­maa. 5

Akun la­taus­ta­son ja toi­min­ta­mat­kan voi tar­kis­taa Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­ses­ta. So­vel­luk­ses­sa au­ton la­tauk­sen voi myös ajas­taa esi­mer­kik­si yö­säh­köl­le.

Na­vi­goin­ti pil­viyh­teyk­sin

Uu­si pil­veen yh­dis­tet­ty na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä aut­taa ly­hen­tä­mään mat­kus­tu­sai­ko­ja ja vält­tä­mään tur­hia py­säh­dyk­siä sekä ruuh­kan ai­heut­ta­mia uu­del­leen­rei­ti­tyk­siä.

Mah­dol­li­sim­man te­ho­kas rei­ti­tys saa­daan Tom­Tom:in toi­mit­ta­mas­ta en­nus­ta­vas­ta lii­ken­ne­tie­dos­ta sekä Gar­mi­nin pil­vi­pal­ve­lus­ta. 6

Au­toon on ai­na tal­len­net­tu­na tuo­reim­mat kart­ta­päi­vi­tyk­set, joka ta­kaa na­vi­goin­nin myös net­tiyh­tey­den puut­tu­es­sa.

Jär­jes­tel­män avul­la voi näh­dä ajan­ta­sai­sen py­sä­köin­ti­paik­ka­ti­lan­teen, ja sääs­tää näin park­ki­pai­kan et­si­mi­seen ku­lu­vas­sa ajas­sa.

Ford­Pass-so­vel­luk­sen avul­la au­to on myös help­po pai­kan­taa vie­rais­sa pai­kois­sa tai suu­ril­la park­ki­pai­koil­la.

Ford­Pass-so­vel­lus on ai­kai­sem­paa pa­rem­min in­teg­roi­tu seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään, jo­ten mat­ko­jen suun­nit­te­lu on hel­pom­paa.

So­vel­luk­ses­sa on eri­tyi­ses­ti säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­tu­ja omi­nai­suuk­sia, joi­den avul­la mat­kat voi suun­ni­tel­la etu­kä­teen ot­ta­en huo­mi­oon la­tauk­set, lä­het­ty­vil­lä ole­vat pal­ve­lut ja kiin­nos­ta­vat pai­kat. Mat­kan al­ka­es­sa reit­ti lä­he­te­tään au­toon.

Jat­ku­vaa ke­hi­tys­tä

Ku­ten äly­pu­he­lin­so­vel­luk­siin niin myös Ford-au­toi­hin­kin päi­vit­tyy sään­nöl­li­ses­ti pa­ran­nuk­sia: OTA-päi­vi­tyk­set ta­kaa­vat jat­ku­van ke­hit­ty­mi­sen.

Päi­vi­tyk­set tuo­vat ää­net­tö­mäs­ti ja lan­gat­to­mas­ti uu­sia, toi­min­nal­li­suut­ta pa­ran­ta­via omi­nai­suuk­sia SYNC-jär­jes­tel­mään sekä au­tos­sa ole­viin tie­to­ko­ne­mo­duu­lei­hin. Tämä vä­hen­tää huol­to­käyn­tien tar­vet­ta.

Oh­jel­mis­to la­da­taan lan­gat­to­mas­ti, ja päi­vi­tyk­set ta­pah­tu­vat al­le kah­des­sa mi­nuu­tis­sa.7 Päi­vi­tyk­set on mah­dol­lis­ta ajas­taa it­sel­le so­pi­vak­si – esi­mer­kik­si yöl­le.

Uu­den su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la tiet­tyi­hin Ford-mal­lei­hin Eu­roo­pas­sa al­ka­en täys­säh­köi­ses­tä Ford Mus­tang Mach-E:stä.

Ford Mus­tang Mach-E on For­din no­pe­as­ti kas­va­van säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen mal­lis­ton kei­hään­kär­ki, ja yk­si 17 uu­des­ta säh­köis­te­tys­tä mal­lis­ta, jot­ka yh­tiö esit­te­lee Eu­roo­pas­sa vuo­den 2021 lop­puun men­nes­sä.

1 Ford­Pass-so­vel­lus on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le ja And­roid -äly­pu­he­li­mis­sa, ja se on la­dat­ta­vis­sa Ap­p­le App Sto­res­ta ja Goog­le Play -kau­pas­sa 40 Eu­roo­pan maas­sa.

2 Phone-as-a-key -omi­nai­suus ei ole saa­ta­va­na Iso-Bri­tan­ni­as­sa ei­kä Ir­lan­nis­sa.

3 Älä aja, jos si­nua häi­ri­tään. Käy­tä ää­ni­oh­jaus­ta ai­na, kun se on mah­dol­lis­ta. Älä käy­tä mo­bii­li­lait­tei­ta kä­des­sä­si ajon ai­ka­na.

4 Ford­Pass-so­vel­luk­sel­la mak­sa­mi­sen edel­ly­tyk­se­nä on mak­su­pal­ve­lu­so­pi­mus.

5 Ta­voi­tel­tu toi­min­ta­mat­ka ja la­tau­sai­ka pe­rus­tu­van val­mis­ta­jan tes­taa­miin ar­voi­hin ja WLTP-mit­tausp­ro­ses­sin mu­kai­siin las­kel­miin. Ar­vi­oi­dut li­sä­ki­lo­met­rit pe­rus­tu­vat en­sim­mäi­sen 10 mi­nuu­tin ai­ka­na ta­pah­tu­vaan la­tauk­seen al­ka­en, kun au­to saa vir­taa. Vi­ral­li­set ener­gi­an­ku­lu­tu­sar­vot jul­kais­taan lä­hem­pä­nä lan­see­rau­sa­jan­koh­taa. La­taus­mak­su pie­ne­nee akun saa­vut­ta­es­sa täy­den la­taus­ta­son. Tu­lok­set voi­vat vaih­del­la la­tau­sa­jan­koh­dan ja akun la­taus­ta­son mu­kaan. To­del­li­seen toi­min­ta­mat­kaan vai­kut­ta­vat myös ul­koi­set te­ki­jät, ku­ten ajo­ta­pa, au­ton kun­nos­sa­pi­to sekä li­tiu­mi­o­ni­a­kun ikä ja kun­to.

6 Live Traf­fic -omi­nai­suus on li­sä­mak­sul­li­nen il­mai­sen pi­lot­ti­jak­son jäl­keen.

7 Päi­vi­tyk­set ak­ti­voi­tu­vat al­le kah­des­sa mi­nuu­tis­sa. Au­ton pai­kal­laan oloa vaa­ti­vat päi­vi­tyk­set voi ajas­taa it­sel­le so­pi­vim­paan ai­kaan. Omis­ta­ja saa il­moi­tuk­sen saa­ta­vil­la ole­vis­ta päi­vi­tyk­sis­tä ja päi­vi­tyk­sen voi suo­rit­taa joko Wi-Fi- tai mo­bii­liyh­tey­den kaut­ta.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU