Ford Mustang Mach-E:n seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.
Ford Mustang Mach-E: Se oppii tapasi – lisäksi se tekee sinulle älykkäitä ehdotuksia
Täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä on Fordin seuraavan sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmä, joka hyödyntää koneoppimista. Se oppii kuljettajan tavat, ja tekee niiden perusteella älykkäitä ehdotuksia.
Monet kuljettajat oppivat ajan mittaan tuntemaan autonsa perin pohjin, mutta aiemmin autot eivät ole oppineet tuntemaan kuljettajiaan.
Nyt uudet autot kuitenkin esimerkiksi muistuttavat omistajiaan rutiineista – esimerkiksi soittamaan säännöllisesti toistuvan puhelinsoiton, ajamaan treeneihin tai pysähtymään kahvilaan.
Täysin uudessa täyssähköisessä Ford Mustang Mach-E:ssä esitellään ensimmäisen kerran Fordin seuraavan sukupolven SYNC-teknologia. Se oppii kuljettajan tavat ja tekee niiden perusteella älykkäitä ehdotuksia.
Se yhdistää uuden polven puheentunnistuksen, internethakujen tulokset ja koneoppivan älyn. Näiden perusteella järjestelmä tekee ehdotuksia, jotka säästävät aikaa.
Ford esitteli uuden tietoviihdejärjestelmänsä Euroopan virtuaalitapahtumassa. Samalla esiteltiin myös Remote Vehicle Setup – uusi ominaisuus, jonka avulla omistajat voivat yksilöidä autoaan jo ennen toimitusta.
Ennakkoasetuksia voi tehdä laajasti ajotiloista auton ohjaamon valaistukseen.
“Olemme työskennelleet määrätietoisesti, jotta Mustang Mach-E tarjoaa omistajilleen mahdollisimman yksilöllisen ajokokemuksen ja parhaimmat yhteysominaisuudet,” kertoo Jan Schroll, Connectivity Manager, Ford of Europe.
“Seuraavan sukupolven SYNC on älykkäin versio tähän mennessä, ja se kehittyy koko auton omistamisen ajan. Järjestelmä on suunniteltu tunnistamaan tarpeesi, jotta sinä voit nauttia ajamisesta.”
Henkilökohtainen kosketus
Seuraavan sukupolven SYNC siirtää Fordin ihmiskeskeisen suunnittelufilosofian suoraan kuljettajan ajokokemuksen ytimeen. Sen avulla voi yksilöidä yli 80 Mustang Mach-E:n eri asetusta ohjaamon lämpötilasta ja valaistuksesta istuimen säätöön.
Järjestelmä myös tunnistaa eri kuljettajat älypuhelimesta tai kaukokäyttöisestä avaimesta, ja säätää asetukset valmiiksi kuljettajan lähestyessä autoa.
Näin jokainen perheenjäsen voi nauttia omasta yksilöllisestä ohjaamosta, tietoviihdejärjestelmästä ja ajokokemuksesta.
Järjestelmä käyttää koneoppivaa algoritmia ymmärtääkseen kuljettajia paremmin ajan kuluessa.
Menetkö salille joka perjantai? Soitatko kotiin, kun lähdet töistä?
Seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.
SYNC-järjestelmää käytetään 15,5-tuumaisella full HD -kosketusnäytöllä. Isoa näyttöä on helppo lukea yhdellä silmäyksellä, ja käyttöliittymällä näkyvä tieto esitetään helposti ymmärrettävällä tavalla.
Kosketusnäyttöä voi hallita samalla tavalla kuin älypuhelimessa. Näytön alapuolella olevilla nappuloilla taas musiikin tai palaveripuheluiden äänenvoimakkuutta voi säätää nopeasti ja helposti.
SYNC-käyttöliittymä on suunniteltu siten, että kuljettajat ovat aina enintään kahden kosketuksen päässä tarvitsemastaan sovelluksesta, tiedosta tai hallintalaitteesta.
Kookas, suorakaiteen muotoinen näyttö mahdollistaa useiden sovellusten näyttämisen samanaikaisesti, ja esimerkiksi navigointi onnistuu puheluiden aikana.
Valmiina, aseta, aja!
Ford Mustang Mach-E:n omistajat voivat asettaa omat asetuksensa uuteen autoonsa jo autoaan odotellessa käyttämällä uutta Remote Vehicle Setup -ominaisuutta.
Omistajat luovat henkilökohtaisen profiilin, sekä tallentavat haluamansa asetukset ja usein käyttämänsä sijainnit. Lisää mielenrauhaa sähköautolla ajamiseen tuo se, että järjestelmä tunnistaa lähistöllä olevat latauspaikat.
Asetukset voi tehdä joko netissä tai käyttäen FordPass-mobiilisovellusta. Asetuksiin voi tallentaa muun muassa päivittäiset lähtöajat, halutut ohjaamon mukavuusasetukset ja akun lataustasot.1
Myös Ford Mustang Mach-E -mallin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat ajotilat Active, Whisper tai Untamed voidaan yksilöidä. Äänentoiston ja sisätilan valaistuksen voi niin ikään räätälöidä valittuun ajotilaan sopivaksi.
Yksilöity profiili säilytetään pilvipalvelussa, joten kun kuljettaja ottaa avaimet ja tekee parin älypuhelimensa sekä Mustang Mach-E:n välille, kaikki asetukset siirtyvät autoon.
Enää ei siis tarvitse tehdä ensiasetuksia autossa, vaan kuljettaja yksinkertaisesti voi lähteä ajamaan. Tulossa olevat pilvipäivitykset mahdollistavat myös räätälöidyt radioasetukset jo ennen auton toimitusta.
“Yksi ja sama malli ei sovi kaikille,” sanoo Sheryl Connelly, Ford Global Consumer Trends and Futuring Manager. “Kuluttajat haluavat omiin tarpeisiinsa sopivia tuotteita, palveluita ja kokemuksia – tämän vuoksi Ford antaa mahdollisuuden personoida Mustang Mach-E:n jo ennen toimitusta.
Kun tämän ominaisuuden hyödyntää, liikenteessä ei enää olekaan kahta täysin samanlaista Mustang Mach -mallia”.
Myös Ford Mjustang Mach-E:n ovien avaamiseen voi käyttä älypuhelinta. Kun Phone-as-a-Key -ominaisuus on käytössä, auto tunnistaa lähestyjän välittömästi, avaa ovet ja ottaa käyttöön yksilölliset asetukset. 2
Jos älypuhelimen akku tyhjenee, oven voi avata näppäilemällä henkilökohtaisen koodin auton ovessa olevaan näppäimistöön.
Keskusteleva assistentti
Seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmässä edistyksellisen, niin sanotun keskustelevan puheentunnistuksen ansiosta kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen, koska puhekomentoja ei tarvitse enää muistaa.
Järjestelmä tunnistaa puheen 15 eurooppalaisella kielellä, joten järjestelmälle voi puhua kuten matkustajalle, ja hallita puheohjauksella kaikkea viihdejärjestelmästä ja navigoinnista ohjaamoympäristöön ja puheluihin.
Vastatakseen paremmin komentoihin ja kysymyksiin, seuraavan sukupolven SYNC täydentää ajotietokoneen älyä internethakujen tuloksilla ja varmistaa, että tieto lähimmästä ravintolasta tai apteekista on niin tarkka ja ajanmukainen kuin mahdollista.
Apple CarPlay ja Android Autoovat järjestelmässä valmiina ilman lisäkustannuksia, ja niitä voi käyttää langattomasti. Näin älypuhelinsovelluksia ja kontakteja voi käyttää turvallisesti ja vaivattomasti ääniohjauksella tai kosketusnäytöllä.3
Ison näytön ansiosta Apple CarPlay tai Android Auto voivat olla näytöllä näkyvissä yhtä aikaa muiden SYNC-ominaisuuksien, kuten navigoinnin tai radion, kanssa.
Yhteysominaisuuksia on laajennettu, ja autossa nyt oleva SYNC AppLink ja käyttöä parantavat sovellukset kuten what3words, Waze ja Webex syventävät auton ja älypuhelimen välistä integraatiota entisestään.
Koko ajan ladattuna
Seuraavan sukupolven SYNC tuo luottamusta sähköautoilijoille neuvomalla, missä ja milloin auto kannattaa ladata matkan aikana. Siitä pystyy myös tarkistamaan ajantasaisen latausasematilanteen ja hinnoittelun.
Järjestelmä antaa Intelligent Range -toiminnon avulla ajantasaista tietoa sähköauton toimintamatkasta perustuen useisiin lähteisiin: muun muassa liikenteeseen, tienpintaan, säähän ja muista edellä ajavista Fordin sähköautoista saatuun tietoon.
Jos auton toimintamatka muuttuu merkittävästi, kuljettaja saa ilmoituksen muuttuneesta toimintamatkasta sekä muutoksen syystä.
Omistajilla on pääsy Euroopan laajimpaan julkiseen latausverkostoon, jossa on mahdollisuus maksaa lataamisesta käyttämällä FordPass-mobiilisovellusta.4
Ford Mustang Mach-E:n akkua voi ladata 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin alle 40 minuutissa, jolloin toimintamatka pitenee keskimäärin 119 km 10 minuutissa käyttämällä IONITY korkeajännitelatausasemaa. 5
Akun lataustason ja toimintamatkan voi tarkistaa FordPass-mobiilisovelluksesta. Sovelluksessa auton latauksen voi myös ajastaa esimerkiksi yösähkölle.
Navigointi pilviyhteyksin
Uusi pilveen yhdistetty navigointijärjestelmä auttaa lyhentämään matkustusaikoja ja välttämään turhia pysähdyksiä sekä ruuhkan aiheuttamia uudelleenreitityksiä.
Mahdollisimman tehokas reititys saadaan TomTom:in toimittamasta ennustavasta liikennetiedosta sekä Garminin pilvipalvelusta. 6
Autoon on aina tallennettuna tuoreimmat karttapäivitykset, joka takaa navigoinnin myös nettiyhteyden puuttuessa.
Järjestelmän avulla voi nähdä ajantasaisen pysäköintipaikkatilanteen, ja säästää näin parkkipaikan etsimiseen kuluvassa ajassa.
FordPass-sovelluksen avulla auto on myös helppo paikantaa vieraissa paikoissa tai suurilla parkkipaikoilla.
FordPass-sovellus on aikaisempaa paremmin integroitu seuraavan sukupolven SYNC-navigointijärjestelmään, joten matkojen suunnittelu on helpompaa.
Sovelluksessa on erityisesti sähköautoille suunniteltuja ominaisuuksia, joiden avulla matkat voi suunnitella etukäteen ottaen huomioon lataukset, lähettyvillä olevat palvelut ja kiinnostavat paikat. Matkan alkaessa reitti lähetetään autoon.
Jatkuvaa kehitystä
Kuten älypuhelinsovelluksiin niin myös Ford-autoihinkin päivittyy säännöllisesti parannuksia: OTA-päivitykset takaavat jatkuvan kehittymisen.
Päivitykset tuovat äänettömästi ja langattomasti uusia, toiminnallisuutta parantavia ominaisuuksia SYNC-järjestelmään sekä autossa oleviin tietokonemoduuleihin. Tämä vähentää huoltokäyntien tarvetta.
Ohjelmisto ladataan langattomasti, ja päivitykset tapahtuvat alle kahdessa minuutissa.7 Päivitykset on mahdollista ajastaa itselle sopivaksi – esimerkiksi yölle.
Uuden sukupolven SYNC-järjestelmä on saatavilla tiettyihin Ford-malleihin Euroopassa alkaen täyssähköisestä Ford Mustang Mach-E:stä.
Ford Mustang Mach-E on Fordin nopeasti kasvavan sähköistettyjen autojen malliston keihäänkärki, ja yksi 17 uudesta sähköistetystä mallista, jotka yhtiö esittelee Euroopassa vuoden 2021 loppuun mennessä.
1 FordPass-sovellus on yhteensopiva Apple ja Android -älypuhelimissa, ja se on ladattavissa Apple App Storesta ja Google Play -kaupassa 40 Euroopan maassa.
2 Phone-as-a-key -ominaisuus ei ole saatavana Iso-Britanniassa eikä Irlannissa.
3 Älä aja, jos sinua häiritään. Käytä ääniohjausta aina, kun se on mahdollista. Älä käytä mobiililaitteita kädessäsi ajon aikana.
4 FordPass-sovelluksella maksamisen edellytyksenä on maksupalvelusopimus.
5 Tavoiteltu toimintamatka ja latausaika perustuvan valmistajan testaamiin arvoihin ja WLTP-mittausprosessin mukaisiin laskelmiin. Arvioidut lisäkilometrit perustuvat ensimmäisen 10 minuutin aikana tapahtuvaan lataukseen alkaen, kun auto saa virtaa. Viralliset energiankulutusarvot julkaistaan lähempänä lanseerausajankohtaa. Latausmaksu pienenee akun saavuttaessa täyden lataustason. Tulokset voivat vaihdella latausajankohdan ja akun lataustason mukaan. Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat myös ulkoiset tekijät, kuten ajotapa, auton kunnossapito sekä litiumioniakun ikä ja kunto.
6 Live Traffic -ominaisuus on lisämaksullinen ilmaisen pilottijakson jälkeen.
7 Päivitykset aktivoituvat alle kahdessa minuutissa. Auton paikallaan oloa vaativat päivitykset voi ajastaa itselle sopivimpaan aikaan. Omistaja saa ilmoituksen saatavilla olevista päivityksistä ja päivityksen voi suorittaa joko Wi-Fi- tai mobiiliyhteyden kautta.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Lisää fokusta treeniin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Cyruksen kompakti riaa-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL