Ford Mustang Mach-E:n seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.

Ford Mustang Mach-E:n seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.

Ford Mustang Mach-E: Se oppii tapasi – lisäksi se tekee sinulle älykkäitä ehdotuksia

Täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä on Fordin seuraavan sukupolven SYNC-tieto­viih­de­jär­jes­telmä, joka hyödyntää koneoppimista. Se oppii kuljettajan tavat, ja tekee niiden perusteella älykkäitä ehdotuksia.

Auto Bild.Uutiset

Mo­net kul­jet­ta­jat op­pi­vat ajan mit­taan tun­te­maan au­ton­sa pe­rin poh­jin, mut­ta ai­em­min au­tot ei­vät ole op­pi­neet tun­te­maan kul­jet­ta­ji­aan.

Nyt uu­det au­tot kui­ten­kin esi­mer­kik­si muis­tut­ta­vat omis­ta­ji­aan ru­tii­neis­ta – esi­mer­kik­si soit­ta­maan sään­nöl­li­ses­ti tois­tu­van pu­he­lin­soi­ton, aja­maan tree­nei­hin tai py­säh­ty­mään kah­vi­laan.

Täy­sin uu­des­sa täys­säh­köi­ses­sä Ford Mus­tang Mach-E:ssä esi­tel­lään en­sim­mäi­sen ker­ran For­din seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-tek­no­lo­gia. Se op­pii kul­jet­ta­jan ta­vat ja te­kee nii­den pe­rus­teel­la älyk­käi­tä eh­do­tuk­sia.

Se yh­dis­tää uu­den pol­ven pu­heen­tun­nis­tuk­sen, in­ter­net­ha­ku­jen tu­lok­set ja ko­ne­op­pi­van älyn. Näi­den pe­rus­teel­la jär­jes­tel­mä te­kee eh­do­tuk­sia, jot­ka sääs­tä­vät ai­kaa.

Ford esit­te­li uu­den tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män­sä Eu­roo­pan vir­tu­aa­li­ta­pah­tu­mas­sa. Sa­mal­la esi­tel­tiin myös Re­mo­te Ve­hic­le Se­tup – uu­si omi­nai­suus, jon­ka avul­la omis­ta­jat voi­vat yk­si­löi­dä au­to­aan jo en­nen toi­mi­tus­ta.

En­nak­ko­a­se­tuk­sia voi teh­dä laa­jas­ti ajo­ti­lois­ta au­ton oh­jaa­mon va­lais­tuk­seen.

“Olem­me työs­ken­nel­leet mää­rä­tie­toi­ses­ti, jot­ta Mus­tang Mach-E tar­jo­aa omis­ta­jil­leen mah­dol­li­sim­man yk­si­löl­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen ja par­haim­mat yh­tey­so­mi­nai­suu­det,” ker­too Jan Schroll, Con­nec­ti­vi­ty Ma­na­ger, Ford of Eu­ro­pe.

“Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC on älyk­käin ver­sio tä­hän men­nes­sä, ja se ke­hit­tyy koko au­ton omis­ta­mi­sen ajan. Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu tun­nis­ta­maan tar­pee­si, jot­ta sinä voit naut­tia aja­mi­ses­ta.”

Hen­ki­lö­koh­tai­nen kos­ke­tus

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC siir­tää For­din ih­mis­kes­kei­sen suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­an suo­raan kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­muk­sen yti­meen. Sen avul­la voi yk­si­löi­dä yli 80 Mus­tang Mach-E:n eri ase­tus­ta oh­jaa­mon läm­pö­ti­las­ta ja va­lais­tuk­ses­ta is­tui­men sää­töön.

Jär­jes­tel­mä myös tun­nis­taa eri kul­jet­ta­jat äly­pu­he­li­mes­ta tai kau­ko­käyt­töi­ses­tä avai­mes­ta, ja sää­tää ase­tuk­set val­miik­si kul­jet­ta­jan lä­hes­ty­es­sä au­toa.

Näin jo­kai­nen per­heen­jä­sen voi naut­tia omas­ta yk­si­löl­li­ses­tä oh­jaa­mos­ta, tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­tä ja ajo­ko­ke­muk­ses­ta.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää ko­ne­op­pi­vaa al­go­rit­mia ym­mär­tääk­seen kul­jet­ta­jia pa­rem­min ajan ku­lu­es­sa.

Me­net­kö sa­lil­le joka per­jan­tai? Soi­tat­ko ko­tiin, kun läh­det töis­tä?

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mä op­pii jo­kai­sen kul­jet­ta­jan ru­tii­nit, ja te­kee oi­kei­ta na­vi­goin­ti- ja yh­tey­den­pi­to­eh­do­tuk­sia oi­ke­aan ai­kaan. Kul­jet­ta­jat puo­les­taan voi­vat kes­kit­tyä aja­mi­seen.

SYNC-jär­jes­tel­mää käy­te­tään 15,5-tuu­mai­sel­la full HD -kos­ke­tus­näy­töl­lä. Isoa näyt­töä on help­po lu­kea yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä, ja käyt­tö­liit­ty­mäl­lä nä­ky­vä tie­to esi­te­tään hel­pos­ti ym­mär­ret­tä­väl­lä ta­val­la.

Kos­ke­tus­näyt­töä voi hal­li­ta sa­mal­la ta­val­la kuin äly­pu­he­li­mes­sa. Näy­tön ala­puo­lel­la ole­vil­la nap­pu­loil­la taas mu­sii­kin tai pa­la­ve­ri­pu­he­lui­den ää­nen­voi­mak­kuut­ta voi sää­tää no­pe­as­ti ja hel­pos­ti.

SYNC-käyt­tö­liit­ty­mä on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä kul­jet­ta­jat ovat ai­na enin­tään kah­den kos­ke­tuk­sen pääs­sä tar­vit­se­mas­taan so­vel­luk­ses­ta, tie­dos­ta tai hal­lin­ta­lait­tees­ta.

Koo­kas, suo­ra­kai­teen muo­toi­nen näyt­tö mah­dol­lis­taa usei­den so­vel­lus­ten näyt­tä­mi­sen sa­ma­nai­kai­ses­ti, ja esi­mer­kik­si na­vi­goin­ti on­nis­tuu pu­he­lui­den ai­ka­na.

Val­mii­na, ase­ta, aja!

Ford Mus­tang Mach-E:n omis­ta­jat voi­vat aset­taa omat ase­tuk­sen­sa uu­teen au­toon­sa jo au­to­aan odo­tel­les­sa käyt­tä­mäl­lä uut­ta Re­mo­te Ve­hic­le Se­tup -omi­nai­suut­ta.

Omis­ta­jat luo­vat hen­ki­lö­koh­tai­sen pro­fii­lin, sekä tal­len­ta­vat ha­lu­a­man­sa ase­tuk­set ja usein käyt­tä­män­sä si­jain­nit. Li­sää mie­len­rau­haa säh­kö­au­tol­la aja­mi­seen tuo se, et­tä jär­jes­tel­mä tun­nis­taa lä­his­töl­lä ole­vat la­taus­pai­kat.

Ase­tuk­set voi teh­dä joko ne­tis­sä tai käyt­tä­en Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­lus­ta. Ase­tuk­siin voi tal­len­taa muun mu­as­sa päi­vit­täi­set läh­tö­a­jat, ha­lu­tut oh­jaa­mon mu­ka­vuu­sa­se­tuk­set ja akun la­taus­ta­sot.1

Myös Ford Mus­tang Mach-E -mal­lin ajo-omi­nai­suuk­siin vai­kut­ta­vat ajo­ti­lat Ac­ti­ve, Whis­per tai Un­ta­med voi­daan yk­si­löi­dä. Ää­nen­tois­ton ja si­sä­ti­lan va­lais­tuk­sen voi niin ikään rää­tä­löi­dä va­lit­tuun ajo­ti­laan so­pi­vak­si.

Yk­si­löi­ty pro­fii­li säi­ly­te­tään pil­vi­pal­ve­lus­sa, jo­ten kun kul­jet­ta­ja ot­taa avai­met ja te­kee pa­rin äly­pu­he­li­men­sa sekä Mus­tang Mach-E:n vä­lil­le, kaik­ki ase­tuk­set siir­ty­vät au­toon.

Enää ei siis tar­vit­se teh­dä en­si­a­se­tuk­sia au­tos­sa, vaan kul­jet­ta­ja yk­sin­ker­tai­ses­ti voi läh­teä aja­maan. Tu­los­sa ole­vat pil­vi­päi­vi­tyk­set mah­dol­lis­ta­vat myös rää­tä­löi­dyt ra­di­oa­se­tuk­set jo en­nen au­ton toi­mi­tus­ta.

“Yk­si ja sama mal­li ei sovi kai­kil­le,” sa­noo She­ryl Con­nel­ly, Ford Glo­bal Con­su­mer Trends and Fu­tu­ring Ma­na­ger. “Ku­lut­ta­jat ha­lu­a­vat omiin tar­pei­siin­sa so­pi­via tuot­tei­ta, pal­ve­lui­ta ja ko­ke­muk­sia – tä­män vuok­si Ford an­taa mah­dol­li­suu­den per­so­noi­da Mus­tang Mach-E:n jo en­nen toi­mi­tus­ta.

Kun tä­män omi­nai­suu­den hyö­dyn­tää, lii­ken­tees­sä ei enää ole­kaan kah­ta täy­sin sa­man­lais­ta Mus­tang Mach -mal­lia”.

Myös Ford Mjus­tang Mach-E:n ovien avaa­mi­seen voi käyt­tä äly­pu­he­lin­ta. Kun Phone-as-a-Key -omi­nai­suus on käy­tös­sä, au­to tun­nis­taa lä­hes­ty­jän vä­lit­tö­mäs­ti, avaa ovet ja ot­taa käyt­töön yk­si­löl­li­set ase­tuk­set. 2

Jos äly­pu­he­li­men ak­ku tyh­je­nee, oven voi ava­ta näp­päi­le­mäl­lä hen­ki­lö­koh­tai­sen koo­din au­ton oves­sa ole­vaan näp­päi­mis­töön.

Kes­kus­te­le­va as­sis­tent­ti

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mäs­sä edis­tyk­sel­li­sen, niin sa­no­tun kes­kus­te­le­van pu­heen­tun­nis­tuk­sen an­si­os­ta kul­jet­ta­jat voi­vat kes­kit­tyä aja­mi­seen, kos­ka pu­he­ko­men­to­ja ei tar­vit­se enää muis­taa.

Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa pu­heen 15 eu­roop­pa­lai­sel­la kie­lel­lä, jo­ten jär­jes­tel­mäl­le voi pu­hua ku­ten mat­kus­ta­jal­le, ja hal­li­ta pu­he­oh­jauk­sel­la kaik­kea viih­de­jär­jes­tel­mäs­tä ja na­vi­goin­nis­ta oh­jaa­mo­ym­pä­ris­töön ja pu­he­lui­hin.

Vas­ta­tak­seen pa­rem­min ko­men­toi­hin ja ky­sy­myk­siin, seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC täy­den­tää ajo­tie­to­ko­neen älyä in­ter­net­ha­ku­jen tu­lok­sil­la ja var­mis­taa, et­tä tie­to lä­him­mäs­tä ra­vin­to­las­ta tai ap­tee­kis­ta on niin tark­ka ja ajan­mu­kai­nen kuin mah­dol­lis­ta.

Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­too­vat jär­jes­tel­mäs­sä val­mii­na il­man li­sä­kus­tan­nuk­sia, ja nii­tä voi käyt­tää lan­gat­to­mas­ti. Näin äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sia ja kon­tak­te­ja voi käyt­tää tur­val­li­ses­ti ja vai­vat­to­mas­ti ää­ni­oh­jauk­sel­la tai kos­ke­tus­näy­töl­lä.3

Ison näy­tön an­si­os­ta Ap­p­le CarP­lay tai And­roid Au­to voi­vat ol­la näy­töl­lä nä­ky­vis­sä yh­tä ai­kaa mui­den SYNC-omi­nai­suuk­sien, ku­ten na­vi­goin­nin tai ra­di­on, kans­sa.

Yh­tey­so­mi­nai­suuk­sia on laa­jen­net­tu, ja au­tos­sa nyt ole­va SYNC Ap­p­Link ja käyt­töä pa­ran­ta­vat so­vel­luk­set ku­ten what3words, Waze ja We­bex sy­ven­tä­vät au­ton ja äly­pu­he­li­men vä­lis­tä in­teg­raa­ti­o­ta en­ti­ses­tään.

Koko ajan la­dat­tu­na

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC tuo luot­ta­mus­ta säh­kö­au­toi­li­joil­le neu­vo­mal­la, mis­sä ja mil­loin au­to kan­nat­taa la­da­ta mat­kan ai­ka­na. Sii­tä pys­tyy myös tar­kis­ta­maan ajan­ta­sai­sen la­tau­sa­se­ma­ti­lan­teen ja hin­noit­te­lun.

Jär­jes­tel­mä an­taa In­tel­li­gent Ran­ge -toi­min­non avul­la ajan­ta­sais­ta tie­toa säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­kas­ta pe­rus­tu­en usei­siin läh­tei­siin: muun mu­as­sa lii­ken­tee­seen, tien­pin­taan, sää­hän ja muis­ta edel­lä aja­vis­ta For­din säh­kö­au­tois­ta saa­tuun tie­toon.

Jos au­ton toi­min­ta­mat­ka muut­tuu mer­kit­tä­väs­ti, kul­jet­ta­ja saa il­moi­tuk­sen muut­tu­nees­ta toi­min­ta­mat­kas­ta sekä muu­tok­sen syys­tä.

Omis­ta­jil­la on pää­sy Eu­roo­pan laa­jim­paan jul­ki­seen la­taus­ver­kos­toon, jos­sa on mah­dol­li­suus mak­saa la­taa­mi­ses­ta käyt­tä­mäl­lä Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­lus­ta.4

Ford Mus­tang Mach-E:n ak­kua voi la­da­ta 10 pro­sen­tin la­taus­ta­sos­ta 80 pro­sent­tiin al­le 40 mi­nuu­tis­sa, jol­loin toi­min­ta­mat­ka pi­te­nee kes­ki­mää­rin 119 km 10 mi­nuu­tis­sa käyt­tä­mäl­lä IO­NI­TY kor­ke­a­jän­ni­te­la­tau­sa­se­maa. 5

Akun la­taus­ta­son ja toi­min­ta­mat­kan voi tar­kis­taa Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­ses­ta. So­vel­luk­ses­sa au­ton la­tauk­sen voi myös ajas­taa esi­mer­kik­si yö­säh­köl­le.

Na­vi­goin­ti pil­viyh­teyk­sin

Uu­si pil­veen yh­dis­tet­ty na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä aut­taa ly­hen­tä­mään mat­kus­tu­sai­ko­ja ja vält­tä­mään tur­hia py­säh­dyk­siä sekä ruuh­kan ai­heut­ta­mia uu­del­leen­rei­ti­tyk­siä.

Mah­dol­li­sim­man te­ho­kas rei­ti­tys saa­daan Tom­Tom:in toi­mit­ta­mas­ta en­nus­ta­vas­ta lii­ken­ne­tie­dos­ta sekä Gar­mi­nin pil­vi­pal­ve­lus­ta. 6

Au­toon on ai­na tal­len­net­tu­na tuo­reim­mat kart­ta­päi­vi­tyk­set, joka ta­kaa na­vi­goin­nin myös net­tiyh­tey­den puut­tu­es­sa.

Jär­jes­tel­män avul­la voi näh­dä ajan­ta­sai­sen py­sä­köin­ti­paik­ka­ti­lan­teen, ja sääs­tää näin park­ki­pai­kan et­si­mi­seen ku­lu­vas­sa ajas­sa.

Ford­Pass-so­vel­luk­sen avul­la au­to on myös help­po pai­kan­taa vie­rais­sa pai­kois­sa tai suu­ril­la park­ki­pai­koil­la.

Ford­Pass-so­vel­lus on ai­kai­sem­paa pa­rem­min in­teg­roi­tu seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään, jo­ten mat­ko­jen suun­nit­te­lu on hel­pom­paa.

So­vel­luk­ses­sa on eri­tyi­ses­ti säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­tu­ja omi­nai­suuk­sia, joi­den avul­la mat­kat voi suun­ni­tel­la etu­kä­teen ot­ta­en huo­mi­oon la­tauk­set, lä­het­ty­vil­lä ole­vat pal­ve­lut ja kiin­nos­ta­vat pai­kat. Mat­kan al­ka­es­sa reit­ti lä­he­te­tään au­toon.

Jat­ku­vaa ke­hi­tys­tä

Ku­ten äly­pu­he­lin­so­vel­luk­siin niin myös Ford-au­toi­hin­kin päi­vit­tyy sään­nöl­li­ses­ti pa­ran­nuk­sia: OTA-päi­vi­tyk­set ta­kaa­vat jat­ku­van ke­hit­ty­mi­sen.

Päi­vi­tyk­set tuo­vat ää­net­tö­mäs­ti ja lan­gat­to­mas­ti uu­sia, toi­min­nal­li­suut­ta pa­ran­ta­via omi­nai­suuk­sia SYNC-jär­jes­tel­mään sekä au­tos­sa ole­viin tie­to­ko­ne­mo­duu­lei­hin. Tämä vä­hen­tää huol­to­käyn­tien tar­vet­ta.

Oh­jel­mis­to la­da­taan lan­gat­to­mas­ti, ja päi­vi­tyk­set ta­pah­tu­vat al­le kah­des­sa mi­nuu­tis­sa.7 Päi­vi­tyk­set on mah­dol­lis­ta ajas­taa it­sel­le so­pi­vak­si – esi­mer­kik­si yöl­le.

Uu­den su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la tiet­tyi­hin Ford-mal­lei­hin Eu­roo­pas­sa al­ka­en täys­säh­köi­ses­tä Ford Mus­tang Mach-E:stä.

Ford Mus­tang Mach-E on For­din no­pe­as­ti kas­va­van säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen mal­lis­ton kei­hään­kär­ki, ja yk­si 17 uu­des­ta säh­köis­te­tys­tä mal­lis­ta, jot­ka yh­tiö esit­te­lee Eu­roo­pas­sa vuo­den 2021 lop­puun men­nes­sä.

1 Ford­Pass-so­vel­lus on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le ja And­roid -äly­pu­he­li­mis­sa, ja se on la­dat­ta­vis­sa Ap­p­le App Sto­res­ta ja Goog­le Play -kau­pas­sa 40 Eu­roo­pan maas­sa.

2 Phone-as-a-key -omi­nai­suus ei ole saa­ta­va­na Iso-Bri­tan­ni­as­sa ei­kä Ir­lan­nis­sa.

3 Älä aja, jos si­nua häi­ri­tään. Käy­tä ää­ni­oh­jaus­ta ai­na, kun se on mah­dol­lis­ta. Älä käy­tä mo­bii­li­lait­tei­ta kä­des­sä­si ajon ai­ka­na.

4 Ford­Pass-so­vel­luk­sel­la mak­sa­mi­sen edel­ly­tyk­se­nä on mak­su­pal­ve­lu­so­pi­mus.

5 Ta­voi­tel­tu toi­min­ta­mat­ka ja la­tau­sai­ka pe­rus­tu­van val­mis­ta­jan tes­taa­miin ar­voi­hin ja WLTP-mit­tausp­ro­ses­sin mu­kai­siin las­kel­miin. Ar­vi­oi­dut li­sä­ki­lo­met­rit pe­rus­tu­vat en­sim­mäi­sen 10 mi­nuu­tin ai­ka­na ta­pah­tu­vaan la­tauk­seen al­ka­en, kun au­to saa vir­taa. Vi­ral­li­set ener­gi­an­ku­lu­tu­sar­vot jul­kais­taan lä­hem­pä­nä lan­see­rau­sa­jan­koh­taa. La­taus­mak­su pie­ne­nee akun saa­vut­ta­es­sa täy­den la­taus­ta­son. Tu­lok­set voi­vat vaih­del­la la­tau­sa­jan­koh­dan ja akun la­taus­ta­son mu­kaan. To­del­li­seen toi­min­ta­mat­kaan vai­kut­ta­vat myös ul­koi­set te­ki­jät, ku­ten ajo­ta­pa, au­ton kun­nos­sa­pi­to sekä li­tiu­mi­o­ni­a­kun ikä ja kun­to.

6 Live Traf­fic -omi­nai­suus on li­sä­mak­sul­li­nen il­mai­sen pi­lot­ti­jak­son jäl­keen.

7 Päi­vi­tyk­set ak­ti­voi­tu­vat al­le kah­des­sa mi­nuu­tis­sa. Au­ton pai­kal­laan oloa vaa­ti­vat päi­vi­tyk­set voi ajas­taa it­sel­le so­pi­vim­paan ai­kaan. Omis­ta­ja saa il­moi­tuk­sen saa­ta­vil­la ole­vis­ta päi­vi­tyk­sis­tä ja päi­vi­tyk­sen voi suo­rit­taa joko Wi-Fi- tai mo­bii­liyh­tey­den kaut­ta.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN