Fordin uusi ns. “kuiskaus­st­ra­tegia”: Olivatko kaikki autot muutama vuosikymmen sitten todella meluisia?

Nykyautojen matkustajilla on paljon helpompi tulla kuulluksi kuin monesti aikaisemmin.

Auto Bild.Uutiset

Sii­nä mis­sä en­ti­sai­ko­jen kul­jet­ta­jien oli huu­det­ta­va saa­dak­seen ää­nen­sä kuu­lu­vil­le tie­tyis­sä ajo­no­peuk­sis­sa (tämä ei siis kos­ke­nut ame­rik­ka­lai­sia mal­le­ja – toim. huom.), on­nis­tuu ny­ky­au­tois­sa kes­kus­te­lu ja mu­sii­kin kuun­te­lu jopa pie­nel­lä ää­nen­voi­mak­kuu­del­la vai­vat­to­mas­ti.

For­din “kuis­kaus­st­ra­te­gia” si­säl­tää usei­ta pie­niä ää­ni­maa­il­maa pa­ran­ta­via toi­men­pi­tei­tä, joi­den yh­teis­vai­ku­tus on suu­ri. Nii­den avul­la mat­kat ovat mu­ka­vam­pia ja vä­syt­tä­vät vä­hem­män sekä kus­ke­ja et­tä mat­kus­ta­jia.

Kuis­kaus­st­ra­te­gia

Ke­hit­tä­es­sään uut­ta Ku­gaa, Ford tut­ki ään­tä muo­dos­ta­via au­ton osia alus­tas­ta ovien tii­vis­tei­siin löy­tääk­seen ta­po­ja op­ti­moi­da au­ton si­sä­ti­lo­jen vii­meis­te­lyä.

Per­fo­roin­nin li­sää­mi­nen Ford Kuga Vig­na­len nah­kais­tui­miin vä­hen­si ta­sai­sen pin­nan ko­ko­nais­mää­rää mat­kus­ta­mos­sa. Tä­män avul­la avul­la ää­ni saa­tiin imey­ty­mään is­tui­miin sen si­jaan, et­tä se hei­jas­tui­si niis­tä ta­kai­sin.

Ko­rin ala­puo­lel­le li­sä­tyt, ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti sää­de­tyt ää­ne­noh­jai­met ra­joit­ta­vat ren­kais­ta ja tuu­les­ta ai­heu­tu­van ää­nen pää­syä au­ton si­säl­le.

For­din in­si­nöö­rit tes­ta­si­vat kah­den vuo­den ai­ka­na yli 70 ren­gas­ta eri pin­noil­la peh­me­äs­tä as­fal­tis­ta kar­ke­aan be­to­niin ja mu­ku­la­ki­viin niin mä­räl­lä kuin kui­val­la pin­nal­la ja eri no­peuk­sil­la löy­tääk­seen tuot­teen, jos­sa ren­gas­me­lu on mah­dol­li­sim­man pie­ni, mut­ta ajo­mu­ka­vuus ja pito kor­ke­a­luok­kais­ta.

Pa­nee­lien taak­se si­joi­te­tut au­ton eri osien vä­lil­lä kul­ke­vat joh­to­ka­na­vat ovat pie­nem­mät ja ka­pe­am­mat, min­kä an­si­os­ta ko­rin si­säl­lä kul­ke­vaa il­ma­vir­taa on saa­tu ra­joi­tet­tua.

Säh­köis­tä hie­nos­tu­nei­suut­ta

Ford Ku­gan la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä (PHEV) yh­dis­ty­vät ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­ri, ge­ne­raat­to­ri ja 14,4 kWh li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, min­kä an­si­os­ta au­tol­la voi ajaa pääs­töt­tö­mäs­ti ja hil­jai­ses­ti pel­käl­lä säh­köl­lä.

EV Now -ajo­ti­lan käyt­tö sam­mut­taa ben­sii­ni­moot­to­rin ja au­to käyt­tää pel­käs­tään ak­kua ja säh­kö­moot­to­ria, jol­loin tes­teis­sä mi­tat­tu ka­tu­me­lun taso on au­ton si­säl­lä vain 52 dB(A). Tämä vas­taa hil­jai­sen ve­si­sa­teen ai­heut­ta­maa ää­nen­voi­mak­kuut­ta.

Ford Kuga Vig­na­len la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on li­säk­si ak­tii­vi­nen vas­ta­me­lu­jär­jes­tel­mä (Ac­ti­ve Noi­se Can­cel­la­ti­on). Jär­jes­tel­mä toi­mii sa­moin kuin vas­ta­me­lu­kuu­lok­keet ja es­tää ei-toi­vo­tut ma­ta­la­taa­jui­set ää­net stra­te­gi­ses­ti si­joi­tet­tu­jen mik­ro­fo­nien avul­la vai­men­ta­en ne B&O ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män kaut­ta tu­le­vil­la vas­tak­kai­sil­la ää­ni­aal­loil­la.

Su­ku­pol­vien ero

For­din suo­rit­ta­ma tes­ti* osoit­ti, et­tä mat­kus­ta­jat ko­ki­vat uu­den Ford Kuga la­dat­ta­van hyb­ri­din ää­ni­ta­son ole­van vain nel­jän­nes sii­tä, mitä hei­dän iso­van­hem­pan­sa ko­ki­vat vuo­den 1966 Ford Ang­li­as­sa.

Useim­mat ih­mi­set ko­ke­vat ää­nen­voi­mak­kuu­den kak­sin­ker­tais­tu­van, kun voi­mak­kuut­ta nos­te­taan 10 de­si­be­liä.

Si­sä­ti­lo­jen ää­ni­ta­so kor­keim­mil­laan mi­tat­tu­na noin 50 km/h no­peu­del­la 3. vaih­teel­la (ma­nu­aa­li­vaih­tei­set au­tot):

Au­to­mal­li Mak­si­mi­de­si­be­lit dB(A)

1966

Ford Ang­lia 89 (89,4)

1970

Ford Cor­ti­na 81 (80,9)

1977

Ford Gra­na­da 83 (82,5)

1982

Ford Cor­ti­na 79 (78,5)

2000

Ford Mon­deo 77 (77,3)

2020

Ford Kuga PHEV 69 (69,3)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU