Fordin uusi ns. “kuiskaus­st­ra­tegia”: Olivatko kaikki autot muutama vuosikymmen sitten todella meluisia?

Nykyautojen matkustajilla on paljon helpompi tulla kuulluksi kuin monesti aikaisemmin.

Auto Bild.Uutiset

Sii­nä mis­sä en­ti­sai­ko­jen kul­jet­ta­jien oli huu­det­ta­va saa­dak­seen ää­nen­sä kuu­lu­vil­le tie­tyis­sä ajo­no­peuk­sis­sa (tämä ei siis kos­ke­nut ame­rik­ka­lai­sia mal­le­ja – toim. huom.), on­nis­tuu ny­ky­au­tois­sa kes­kus­te­lu ja mu­sii­kin kuun­te­lu jopa pie­nel­lä ää­nen­voi­mak­kuu­del­la vai­vat­to­mas­ti.

For­din “kuis­kaus­st­ra­te­gia” si­säl­tää usei­ta pie­niä ää­ni­maa­il­maa pa­ran­ta­via toi­men­pi­tei­tä, joi­den yh­teis­vai­ku­tus on suu­ri. Nii­den avul­la mat­kat ovat mu­ka­vam­pia ja vä­syt­tä­vät vä­hem­män sekä kus­ke­ja et­tä mat­kus­ta­jia.

Kuis­kaus­st­ra­te­gia

Ke­hit­tä­es­sään uut­ta Ku­gaa, Ford tut­ki ään­tä muo­dos­ta­via au­ton osia alus­tas­ta ovien tii­vis­tei­siin löy­tääk­seen ta­po­ja op­ti­moi­da au­ton si­sä­ti­lo­jen vii­meis­te­lyä.

Per­fo­roin­nin li­sää­mi­nen Ford Kuga Vig­na­len nah­kais­tui­miin vä­hen­si ta­sai­sen pin­nan ko­ko­nais­mää­rää mat­kus­ta­mos­sa. Tä­män avul­la avul­la ää­ni saa­tiin imey­ty­mään is­tui­miin sen si­jaan, et­tä se hei­jas­tui­si niis­tä ta­kai­sin.

Ko­rin ala­puo­lel­le li­sä­tyt, ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti sää­de­tyt ää­ne­noh­jai­met ra­joit­ta­vat ren­kais­ta ja tuu­les­ta ai­heu­tu­van ää­nen pää­syä au­ton si­säl­le.

For­din in­si­nöö­rit tes­ta­si­vat kah­den vuo­den ai­ka­na yli 70 ren­gas­ta eri pin­noil­la peh­me­äs­tä as­fal­tis­ta kar­ke­aan be­to­niin ja mu­ku­la­ki­viin niin mä­räl­lä kuin kui­val­la pin­nal­la ja eri no­peuk­sil­la löy­tääk­seen tuot­teen, jos­sa ren­gas­me­lu on mah­dol­li­sim­man pie­ni, mut­ta ajo­mu­ka­vuus ja pito kor­ke­a­luok­kais­ta.

Pa­nee­lien taak­se si­joi­te­tut au­ton eri osien vä­lil­lä kul­ke­vat joh­to­ka­na­vat ovat pie­nem­mät ja ka­pe­am­mat, min­kä an­si­os­ta ko­rin si­säl­lä kul­ke­vaa il­ma­vir­taa on saa­tu ra­joi­tet­tua.

Säh­köis­tä hie­nos­tu­nei­suut­ta

Ford Ku­gan la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä (PHEV) yh­dis­ty­vät ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­ri, ge­ne­raat­to­ri ja 14,4 kWh li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, min­kä an­si­os­ta au­tol­la voi ajaa pääs­töt­tö­mäs­ti ja hil­jai­ses­ti pel­käl­lä säh­köl­lä.

EV Now -ajo­ti­lan käyt­tö sam­mut­taa ben­sii­ni­moot­to­rin ja au­to käyt­tää pel­käs­tään ak­kua ja säh­kö­moot­to­ria, jol­loin tes­teis­sä mi­tat­tu ka­tu­me­lun taso on au­ton si­säl­lä vain 52 dB(A). Tämä vas­taa hil­jai­sen ve­si­sa­teen ai­heut­ta­maa ää­nen­voi­mak­kuut­ta.

Ford Kuga Vig­na­len la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on li­säk­si ak­tii­vi­nen vas­ta­me­lu­jär­jes­tel­mä (Ac­ti­ve Noi­se Can­cel­la­ti­on). Jär­jes­tel­mä toi­mii sa­moin kuin vas­ta­me­lu­kuu­lok­keet ja es­tää ei-toi­vo­tut ma­ta­la­taa­jui­set ää­net stra­te­gi­ses­ti si­joi­tet­tu­jen mik­ro­fo­nien avul­la vai­men­ta­en ne B&O ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män kaut­ta tu­le­vil­la vas­tak­kai­sil­la ää­ni­aal­loil­la.

Su­ku­pol­vien ero

For­din suo­rit­ta­ma tes­ti* osoit­ti, et­tä mat­kus­ta­jat ko­ki­vat uu­den Ford Kuga la­dat­ta­van hyb­ri­din ää­ni­ta­son ole­van vain nel­jän­nes sii­tä, mitä hei­dän iso­van­hem­pan­sa ko­ki­vat vuo­den 1966 Ford Ang­li­as­sa.

Useim­mat ih­mi­set ko­ke­vat ää­nen­voi­mak­kuu­den kak­sin­ker­tais­tu­van, kun voi­mak­kuut­ta nos­te­taan 10 de­si­be­liä.

Si­sä­ti­lo­jen ää­ni­ta­so kor­keim­mil­laan mi­tat­tu­na noin 50 km/h no­peu­del­la 3. vaih­teel­la (ma­nu­aa­li­vaih­tei­set au­tot):

Au­to­mal­li Mak­si­mi­de­si­be­lit dB(A)

1966

Ford Ang­lia 89 (89,4)

1970

Ford Cor­ti­na 81 (80,9)

1977

Ford Gra­na­da 83 (82,5)

1982

Ford Cor­ti­na 79 (78,5)

2000

Ford Mon­deo 77 (77,3)

2020

Ford Kuga PHEV 69 (69,3)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN