Hurja 40 auton kiihtyvyystesti 0–200 km/h: Mitkä veivät sijat 30–40? Saatat yllättyä!

Tässä on päivän kovin keskustelunaihe kahvipöytään! Kenen suosikkimalli kiihtyy mitäkin muuta GT-mallia nopeammin kiihty­vyys­ko­keessa 0–200 km/h? Saksan Auto Bild asetti jonoon 40 testaamaansa erityisen nopeaa automallia.

Auto Bild.Uutiset

Kat­so tääl­tä aloi­tuk­sek­si nel­jän­kym­me­nen au­ton ver­tai­lu­tes­tin si­jat 30–40! Nee ovat her­sy­vän mie­len­kiin­toi­sia, sil­lä ase­tel­mat muut­tu­vat ai­na vain hur­jem­mik­si kär­keä koh­den edet­tä­es­sä.

Ha­lu­am­me kui­ten­kin pi­tää lu­ki­joi­ta hie­man jän­ni­tyk­ses­sä, on­han ai­he­kin poik­keuk­sel­li­sen jän­nit­tä­vä. Ei­kä kaik­ki ai­na mene juu­ri sii­nä jär­jes­tyk­ses­sä niin kuin voi­si etu­kä­teen ku­vi­tel­la.

GT-au­to­jen kiih­ty­vyys­tes­tien lu­ke­mat sen kuin ko­ve­ne­vat ta­ka­vuo­siin ver­rat­tu­na. Rank­ka­sim­me 40 sar­ja­tuo­tan­tos­port­tia, jot­ka olem­me tes­tan­neet vuo­des­ta 2013 läh­tien.

Täs­sä koh­din kes­ki­tyim­me kiih­ty­vyys­lu­ke­maan 0–200 km/h, sil­lä te­hok­kais­sa au­tois­sa kiih­ty­vyys sa­das­ta tun­ti­ki­lo­met­ris­tä ylös­päin on tär­ke­ää ja sel­kei­tä ero­ja muo­dos­tuu. Tu­lok­set oli­vat yl­lät­tä­viä.

Kiih­dy­tyk­ses­sä 0–200 km/h ne­li­ve­dos­ta on apua, mut­ta se toi­saal­ta syö myös te­ho­ja. Ero­tim­me niin sa­no­tus­ti jy­vät aka­nois­ta. Li­säk­si to­te­sim­me mu­kaan mah­tu­van usei­ta au­to­mal­le­ja, jot­ka ei­vät pär­jän­neet kiih­dy­tyk­ses­sä 0–100 km/h, mut­ta pär­jä­si­vät­kin pa­rem­min kil­pai­li­joi­taan vas­taan 0–200 km/h jopa häm­mäs­tyt­tä­vän hy­vin.

Näin ol­len McLa­ren 650S kiih­tyy nol­las­ta sa­taan hi­taam­min kuin Porsc­he 911 Tur­bo S tai Lam­borg­hi­ni Hu­racán, mut­ta sii­nä, mis­sä Porsc­he ja Lam­borg­hi­ni vaa­ti­vat kiih­dy­tyk­seen 0–200 km/h yli kuu­si se­kun­tia, McLa­ren sel­vit­tää sa­man… em­me pal­jas­ta vie­lä täs­sä vai­hees­sa, mi­ten jär­jet­tö­män no­pe­as­ti!

Tes­tim­me “verk­kai­sin” au­to oli si­jal­le 40 si­joit­tu­nut Wies­mann Ro­ads­ter MF4-S, jos­sa on BMW M3:n (E90) 420-he­vos­voi­mai­nen V8-moot­to­ri. Mal­li kiih­tyy nol­las­ta kah­teen sa­taan hie­man yli 14 se­kun­nis­sa.

Luul­ta­vas­ti tar­vit­sem­me pari vuot­ta luo­dak­sem­me mie­lek­kään pis­te­tau­lu­kon kiih­ty­vyy­del­le 0–300 km/h.

Kat­so seu­raa­vak­si si­ja­lu­vut 40–30, jot­ka saat­ta­vat ai­heut­taa ohoh-elä­myk­siä. Ja jat­koa seu­raa – kak­ko­so­sas­sa näh­dään si­jat 29-20.

 

Sija 40: Wies­mann Ro­ads­ter MF4-S

Suu­rin teho: 420 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 400 Nm/3900 r/min

Oma­mas­sa: 1398 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,33 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 245/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 285/30 ZR 20

(Mic­he­lin Pi­lot Su­per Sport)

Huip­pu­no­peus: 293 km/h

0-100 km/h: 4,2 se­kun­tia

0-200 km/h: 14,1 se­kun­tia.

Sijalle 39 asettui Porsche Boxster Spyder.

Sijalle 39 asettui Porsche Boxster Spyder.

Sija 39: Porsc­he Boxs­ter Spy­der

Suu­rin teho: 375 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 420 Nm/4750 r/min

Oma­mas­sa: 1348 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,59 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 235/35 ZR 20 Y

ta­ka­pyö­ris­sä 265/35 ZR 20 Y

(Pi­rel­li P Zero)

Huip­pu­no­peus: 290 km/h

0-100 km/h: 4,4 se­kun­tia

0-200 km/h: 14,1 se­kun­tia.

Nopea BMW X6 M ylti vasta sijalle 38.

Nopea BMW X6 M ylti vasta sijalle 38.

Sija 38: BMW X6 M

Suu­rin teho: 575 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 750 Nm/2200 r/min

Oma­mas­sa: 2305 kg

Teho-pai­no­suh­de: 4,01 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 285/35 ZR 21 Y

ta­ka­pyö­ris­sä 325/30 ZR 21 Y

(Mic­he­lin Pi­lot Su­per Sport)

Huip­pu­no­peus: 250 km/h

0-100 km/h: 4,1 se­kun­tia

0-200 km/h: 14,1 se­kun­tia.

Bentley Flying Spur Mulliner on nopea kuin keihäs. Silti heltisi vasta 37. sija.

Bentley Flying Spur Mulliner on nopea kuin keihäs. Silti heltisi vasta 37. sija.

Sija 37: Bent­ley Flying Spur Mul­li­ner

Suu­rin teho: 625 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 800 Nm/2000 r/min

Oma­mas­sa: 2552 kg

Teho-pai­no­suh­de: 4,08 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 275/35 ZR 21

ta­ka­pyö­ris­sä 275/35 ZR 21

(Pi­rel­li P Zero (BL)

Huip­pu­no­peus: 320 km/h

0-100 km/h: 4,3 se­kun­tia

0-200 km/h: 14,0 se­kun­tia.

Aston Martin Rapide S asettui tosi nopeana autona vasta sijalle 36!

Aston Martin Rapide S asettui tosi nopeana autona vasta sijalle 36!

Sija 36: As­ton Mar­tin Ra­pi­de S

Suu­rin teho: 560 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 630 Nm/5500 r/min

Oma­mas­sa: 2018 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,6 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 245/40 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 295/35 ZR 20

(Brid­ges­to­ne Po­ten­za S001)

Huip­pu­no­peus: 327 km/h

0-100 km/h: 4,5 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,9 se­kun­tia.

Tuskin arvaisi, että mekaanisesti ahdettu teho-Jaguar XFR-S sijoittuisi vasta sijalle 35.

Tuskin arvaisi, että mekaanisesti ahdettu teho-Jaguar XFR-S sijoittuisi vasta sijalle 35.

Sija 35: Ja­gu­ar XFR-S

Suu­rin teho: 550 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 680 Nm/2500 r/min

Oma­mas­sa: 1984 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,61 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 265/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero)

Huip­pu­no­peus: 300 km/h

0-100 km/h: 4,2 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,9 se­kun­tia.

Porsche Cayman GT4 jolla on 3,57 kg/hv teho-painosuhde, osui vasta sijalle 34.

Porsche Cayman GT4 jolla on 3,57 kg/hv teho-painosuhde, osui vasta sijalle 34.

Sija 34: Porsc­he Ca­y­man GT4

Suu­rin teho: 385 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 420 Nm/4750 r/min

Oma­mas­sa: 1373 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,57 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 245/35 Z R 20 Y

ta­ka­pyö­ris­sä 295/30 Z R 20 Y

(Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2)

Huip­pu­no­peus: 295 km/h

0-100 km/h: 4,3 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,7 se­kun­tia.

Erittäin rivakka BMW M3 rankattiin vasta sijalle 33.

Erittäin rivakka BMW M3 rankattiin vasta sijalle 33.

Sija 33: BMW M3

Suu­rin teho: 431 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 550 Nm/1850 r/min

Oma­mas­sa 1619 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,76 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 255/35 ZR 19 Y

ta­ka­pyö­ris­sä 275/35 ZR 19 Y

(Mic­he­lin Pi­lot Su­per Sport)

Huip­pu­no­peus: 280 km/h

0-100 km/h: 4,3 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,7 se­kun­tia.

512-hevosvoimainen Chevrolet Camaro Z/28 osui vasta sijalle 32...

512-hevosvoimainen Chevrolet Camaro Z/28 osui vasta sijalle 32...

Sija 32: Chev­ro­let Ca­ma­ro Z/28

Suu­rin teho: 512 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 652 Nm/4800 r/min

Oma­mas­sa: 1750 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,42 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 305/30 ZR 19

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 19

(Pi­rel­li P Zero Tro­feo R)

Huip­pu­no­peus: 275 km/h

0-100 km/h: 4,4 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,5 se­kun­tia.

680 Nm vääntävä Jaguar XJR asettui vasta sijalle 31...

680 Nm vääntävä Jaguar XJR asettui vasta sijalle 31...

Sija 31: Ja­gu­ar XJR

Suu­rin teho: 550 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 680 Nm/2500 r/min

Oma­mas­sa: 1966 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,57 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 265/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 295/30 ZR 20

(Pi­rel­li P-Zero)

Huip­pu­no­peus: 280 km/h

0-100 km/h: 4,1 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,4 se­kun­tia.

Aston Martin Vanquish Coupé on James Bond -tyylinen ja salamannopea, silti tässä testissä vain 30. sija...

Aston Martin Vanquish Coupé on James Bond -tyylinen ja salamannopea, silti tässä testissä vain 30. sija...

Sija 30: As­ton Mar­tin Van­quish Coupé

Suu­rin teho: 576 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 630 Nm/5500 r/min

Oma­mas­sa: 1782 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,09 kg/hv.

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 255/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 20

Huip­pu­no­peus: 323 km/h

0-100 km/h: 4,1 se­kun­tia

0-200 km/h: 13,3 se­kun­tia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU