Hurja 40 auton kiihtyvyystesti 0–200 km/h: Mitkä veivät sijat 30–40? Saatat yllättyä!
Tässä on päivän kovin keskustelunaihe kahvipöytään! Kenen suosikkimalli kiihtyy mitäkin muuta GT-mallia nopeammin kiihtyvyyskokeessa 0–200 km/h? Saksan Auto Bild asetti jonoon 40 testaamaansa erityisen nopeaa automallia.
Katso täältä aloitukseksi neljänkymmenen auton vertailutestin sijat 30–40! Nee ovat hersyvän mielenkiintoisia, sillä asetelmat muuttuvat aina vain hurjemmiksi kärkeä kohden edettäessä.
Haluamme kuitenkin pitää lukijoita hieman jännityksessä, onhan aihekin poikkeuksellisen jännittävä. Eikä kaikki aina mene juuri siinä järjestyksessä niin kuin voisi etukäteen kuvitella.
GT-autojen kiihtyvyystestien lukemat sen kuin kovenevat takavuosiin verrattuna. Rankkasimme 40 sarjatuotantosporttia, jotka olemme testanneet vuodesta 2013 lähtien.
Tässä kohdin keskityimme kiihtyvyyslukemaan 0–200 km/h, sillä tehokkaissa autoissa kiihtyvyys sadasta tuntikilometristä ylöspäin on tärkeää ja selkeitä eroja muodostuu. Tulokset olivat yllättäviä.
Kiihdytyksessä 0–200 km/h nelivedosta on apua, mutta se toisaalta syö myös tehoja. Erotimme niin sanotusti jyvät akanoista. Lisäksi totesimme mukaan mahtuvan useita automalleja, jotka eivät pärjänneet kiihdytyksessä 0–100 km/h, mutta pärjäsivätkin paremmin kilpailijoitaan vastaan 0–200 km/h jopa hämmästyttävän hyvin.
Näin ollen McLaren 650S kiihtyy nollasta sataan hitaammin kuin Porsche 911 Turbo S tai Lamborghini Huracán, mutta siinä, missä Porsche ja Lamborghini vaativat kiihdytykseen 0–200 km/h yli kuusi sekuntia, McLaren selvittää saman… emme paljasta vielä tässä vaiheessa, miten järjettömän nopeasti!
Testimme “verkkaisin” auto oli sijalle 40 sijoittunut Wiesmann Roadster MF4-S, jossa on BMW M3:n (E90) 420-hevosvoimainen V8-moottori. Malli kiihtyy nollasta kahteen sataan hieman yli 14 sekunnissa.
Luultavasti tarvitsemme pari vuotta luodaksemme mielekkään pistetaulukon kiihtyvyydelle 0–300 km/h.
Katso seuraavaksi sijaluvut 40–30, jotka saattavat aiheuttaa ohoh-elämyksiä. Ja jatkoa seuraa – kakkososassa nähdään sijat 29-20.
Sija 40: Wiesmann Roadster MF4-S
Suurin teho: 420 hv
Suurin vääntömomentti: 400 Nm/3900 r/min
Omamassa: 1398 kg
Teho-painosuhde: 3,33 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 245/35 ZR 20
takapyörissä 285/30 ZR 20
(Michelin Pilot Super Sport)
Huippunopeus: 293 km/h
0-100 km/h: 4,2 sekuntia
0-200 km/h: 14,1 sekuntia.
Sijalle 39 asettui Porsche Boxster Spyder.
Sija 39: Porsche Boxster Spyder
Suurin teho: 375 hv
Suurin vääntömomentti: 420 Nm/4750 r/min
Omamassa: 1348 kg
Teho-painosuhde: 3,59 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 235/35 ZR 20 Y
takapyörissä 265/35 ZR 20 Y
(Pirelli P Zero)
Huippunopeus: 290 km/h
0-100 km/h: 4,4 sekuntia
0-200 km/h: 14,1 sekuntia.
Nopea BMW X6 M ylti vasta sijalle 38.
Sija 38: BMW X6 M
Suurin teho: 575 hv
Suurin vääntömomentti: 750 Nm/2200 r/min
Omamassa: 2305 kg
Teho-painosuhde: 4,01 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 285/35 ZR 21 Y
takapyörissä 325/30 ZR 21 Y
(Michelin Pilot Super Sport)
Huippunopeus: 250 km/h
0-100 km/h: 4,1 sekuntia
0-200 km/h: 14,1 sekuntia.
Bentley Flying Spur Mulliner on nopea kuin keihäs. Silti heltisi vasta 37. sija.
Sija 37: Bentley Flying Spur Mulliner
Suurin teho: 625 hv
Suurin vääntömomentti: 800 Nm/2000 r/min
Omamassa: 2552 kg
Teho-painosuhde: 4,08 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 275/35 ZR 21
takapyörissä 275/35 ZR 21
(Pirelli P Zero (BL)
Huippunopeus: 320 km/h
0-100 km/h: 4,3 sekuntia
0-200 km/h: 14,0 sekuntia.
Aston Martin Rapide S asettui tosi nopeana autona vasta sijalle 36!
Sija 36: Aston Martin Rapide S
Suurin teho: 560 hv
Suurin vääntömomentti: 630 Nm/5500 r/min
Omamassa: 2018 kg
Teho-painosuhde: 3,6 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 245/40 ZR 20
takapyörissä 295/35 ZR 20
(Bridgestone Potenza S001)
Huippunopeus: 327 km/h
0-100 km/h: 4,5 sekuntia
0-200 km/h: 13,9 sekuntia.
Tuskin arvaisi, että mekaanisesti ahdettu teho-Jaguar XFR-S sijoittuisi vasta sijalle 35.
Sija 35: Jaguar XFR-S
Suurin teho: 550 hv
Suurin vääntömomentti: 680 Nm/2500 r/min
Omamassa: 1984 kg
Teho-painosuhde: 3,61 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 265/35 ZR 20
takapyörissä 305/30 ZR 20
(Pirelli P Zero)
Huippunopeus: 300 km/h
0-100 km/h: 4,2 sekuntia
0-200 km/h: 13,9 sekuntia.
Porsche Cayman GT4 jolla on 3,57 kg/hv teho-painosuhde, osui vasta sijalle 34.
Sija 34: Porsche Cayman GT4
Suurin teho: 385 hv
Suurin vääntömomentti: 420 Nm/4750 r/min
Omamassa: 1373 kg
Teho-painosuhde: 3,57 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 245/35 Z R 20 Y
takapyörissä 295/30 Z R 20 Y
(Michelin Pilot Sport Cup 2)
Huippunopeus: 295 km/h
0-100 km/h: 4,3 sekuntia
0-200 km/h: 13,7 sekuntia.
Erittäin rivakka BMW M3 rankattiin vasta sijalle 33.
Sija 33: BMW M3
Suurin teho: 431 hv
Suurin vääntömomentti 550 Nm/1850 r/min
Omamassa 1619 kg
Teho-painosuhde: 3,76 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 255/35 ZR 19 Y
takapyörissä 275/35 ZR 19 Y
(Michelin Pilot Super Sport)
Huippunopeus: 280 km/h
0-100 km/h: 4,3 sekuntia
0-200 km/h: 13,7 sekuntia.
512-hevosvoimainen Chevrolet Camaro Z/28 osui vasta sijalle 32...
Sija 32: Chevrolet Camaro Z/28
Suurin teho: 512 hv
Suurin vääntömomentti: 652 Nm/4800 r/min
Omamassa: 1750 kg
Teho-painosuhde: 3,42 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 305/30 ZR 19
takapyörissä 305/30 ZR 19
(Pirelli P Zero Trofeo R)
Huippunopeus: 275 km/h
0-100 km/h: 4,4 sekuntia
0-200 km/h: 13,5 sekuntia.
680 Nm vääntävä Jaguar XJR asettui vasta sijalle 31...
Sija 31: Jaguar XJR
Suurin teho: 550 hv
Suurin vääntömomentti: 680 Nm/2500 r/min
Omamassa: 1966 kg
Teho-painosuhde: 3,57 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 265/35 ZR 20
takapyörissä 295/30 ZR 20
(Pirelli P-Zero)
Huippunopeus: 280 km/h
0-100 km/h: 4,1 sekuntia
0-200 km/h: 13,4 sekuntia.
Aston Martin Vanquish Coupé on James Bond -tyylinen ja salamannopea, silti tässä testissä vain 30. sija...
Sija 30: Aston Martin Vanquish Coupé
Suurin teho: 576 hv
Suurin vääntömomentti: 630 Nm/5500 r/min
Omamassa: 1782 kg
Teho-painosuhde: 3,09 kg/hv.
Testiauton renkaat:
etupyörissä 255/35 ZR 20
takapyörissä 305/30 ZR 20
Huippunopeus: 323 km/h
0-100 km/h: 4,1 sekuntia
0-200 km/h: 13,3 sekuntia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
Uudistunut Hegel H190
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
T+A:n transmissiolinjakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN