Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.
Renault
HYVIA yhdistää Renault Groupin ja Plug Powerin tietotaidon:
Ei yksinomaan polttokennoautoja, vaan täydellinen vedyn ekojärjestelmä
Vedyllä toimivien polttokennoautojen lisäksi yhdessä Plug Powerin kanssa perustettu HYVIA tarjoaa täydellisen ratkaisun vedyn hyötykäyttöön ammattiliikenteessä. Siihen kuuluvat autojen lisäksi vedyn tankkausasemat, hiilidioksidivapaa vety sekä autojen huolto ja hallinnointi. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena on nostaa Ranska vedyllä suoritettavan liikkumisen sekä tuotannon ykköseksi Euroopassa.
Renault Group, joka on yksi autoalan tärkeimmistä yhtiöistä ja Plug Power Inc., joka on puolestaan maailman johtava yritys vedyn käytössä ja polttokennoteknologiassa, ovat perustaneet yhteisyrityksen, jonka nimi on HYVIA.
Suunnitelmasta kerrottiin alustavasti jo aiemmin tänä vuonna tammikuun 12. päivänä. Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.
Uuden yhtiön nimi HYVIA on yhdistelmä vedyn englanninkielisestä nimestä (HY=hydrogen) ja latinankielien sanasta tie eli VIA. Nimi kuvaa täydellisesti kunnianhimoista tavoitetta edetä hiilidioksidivapaaseen liikkumiseen.
Tavarankuljetuksissa käytettävissä ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarvitaan pitkää toimintamatkaa ja lyhyttä tankkausaikaa. Vedyllä toimiva polttokenno täyttää molemmat vaatimukset ja auto on luonnollisesti täysin päästötön.
HYVIA toimii Ranskassa jo olemassa olevissa Renault’n tuotanto- ja tuotekehitystiloissa.
1. Uuden yhteistyöyrityksen pääkonttori ja tutkimus- sekä kehitystoiminnot ovat Villiers-Saint-Frédéricissä, missä on jo entuudestaan Renault Groupin kevyiden tavara-autojen tuotekehityskeskus. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen synergian eri tiimien kesken.
2. Tuotanto- ja logistiikkatoiminnot ovat Flinsissä osana Re-Factory -projektia. Siellä on tarkoitus myös aloittaa polttokennojen ja tankkausasemien valmistus ennen vuoden 2021 loppua.
3. Ensimmäiset Renault Masteriin perustuvat polttokennoautot valmistetaan Batillyn tehtaalla.
4. Polttokennot yhdistää autoon PVI, Renault Groupiin vuodesta 2017 kuulunut alihankkija, joka toimii Gretz-Armainvilliersissä.
HYVIAn integroitu polttokennoteknologia täydentää Renaultin E-TECH -valikoimaa. Markkinoille saadaan hyötyautoja, joiden toimintamatka on 500 kilometriä ja joiden vetysäiliö voidaan täyttää kolmessa minuutissa. Nämä ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä etuja varsinkin kevyiden tavara-autojen käyttäjille. Uudella tekniikalla saadaan myös täytettyä useiden kaupunkien vaatimukset hiilidioksidivapaista kuljetuksista keskusta-alueilla.
Ensimmäiset kolme polttokennoautoa, jotka HYVIA tuo markkinoille, perustuvat Renault Masteriin. Ne saadaan Euroopassa myyntiin ennen vuoden 2021 loppua. Kokonaisuuteen kuuluvat vedyn tankkausasemat sekä lisäksi vihreän, ympäristöystävällisen vedyn toimitus asemille. Tavarankuljetuksiin tarjolle saadaan umpipakettiversio sekä ohjaamollinen alusta päällirakentajille. Henkilökuljetuksiin puolestaan valmistetaan Masterin linja-autoversiota.
”Renault Group on pioneeri uusien energioiden käytössä ja Euroopan ykkönen sähköpakettiautoissa. Konserni haluaa saavuttaa tavoitteensa ympäristön parhaiten huomioon ottavasta mallistosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen toteutumisessa HYVIA on tärkeä askel. Uusi yhteisyritys integroi koko vetyliikkumisen ekojärjestelmän ainutlaatuisella tavalla autosta infrastruktuuriin ja asiakkaille tarjottaviin palveluihin saakka. Käänteentekevän teknologian kehittäminen auttaa meitä vahvistamaan teollista asemaamme ja tarjoamaan arvoa tuottavaa toimintaa Ranskassa tällä lupaavalla sektorilla”, sanoi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo.
”Plug Power on johtava ratkaisujen tarjoaja vetyekojärjestelmissä. Yhtiö on valmistanut yli 40 000 polttokennoa, 110 tankkausasemaa ja se toimittaa päivittäin yli 40 tonnia vetyä. Plug Power on teknologinen johtaja elektrolyysiin perustuvissa vihreän vedyn ratkaisuissa. HYVIAn myötä tuomme vedyllä liikkumisen Ranskaan ja myös muualle Eurooppaan”, sanoi Plug Powerin pääjohtaja Andrew Marsh.
”Vaikka asiasta ei ole tiedotettu kovin laajasti, Renault on ollut yksi vedyn käytön pioneereista vuodesta 2014 lähtien ja sillä on toistasataa polttokennolla toimivaa pakettiautoa liikenteessä. Olemme innostuneita yhdistäessämme voimamme Plug Powerin kanssa ja saadessamme käyttöön sen näkökulman vihreän vedyn käyttöön. HYVIA avaa uuden tien kohti hiilidioksidivapaata tulevaisuutta täydellisillä vedyn käytön ratkaisuilla. HYVIA rakentuu Renault Groupin ja Plug Powerin yhdistetyn osaamisen varaan ja tavoitteena on 30 prosentin markkinaosuus Euroopan vetykäyttöisissä pakettiautoissa vuonna 2030,” sanoi HYVIAn pääjohtaja David Holderbach.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Dali Kupid
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL