Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.
Renault
HYVIA yhdistää Renault Groupin ja Plug Powerin tietotaidon:
Ei yksinomaan polttokennoautoja, vaan täydellinen vedyn ekojärjestelmä
Vedyllä toimivien polttokennoautojen lisäksi yhdessä Plug Powerin kanssa perustettu HYVIA tarjoaa täydellisen ratkaisun vedyn hyötykäyttöön ammattiliikenteessä. Siihen kuuluvat autojen lisäksi vedyn tankkausasemat, hiilidioksidivapaa vety sekä autojen huolto ja hallinnointi. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena on nostaa Ranska vedyllä suoritettavan liikkumisen sekä tuotannon ykköseksi Euroopassa.
Renault Group, joka on yksi autoalan tärkeimmistä yhtiöistä ja Plug Power Inc., joka on puolestaan maailman johtava yritys vedyn käytössä ja polttokennoteknologiassa, ovat perustaneet yhteisyrityksen, jonka nimi on HYVIA.
Suunnitelmasta kerrottiin alustavasti jo aiemmin tänä vuonna tammikuun 12. päivänä. Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.
Uuden yhtiön nimi HYVIA on yhdistelmä vedyn englanninkielisestä nimestä (HY=hydrogen) ja latinankielien sanasta tie eli VIA. Nimi kuvaa täydellisesti kunnianhimoista tavoitetta edetä hiilidioksidivapaaseen liikkumiseen.
Tavarankuljetuksissa käytettävissä ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarvitaan pitkää toimintamatkaa ja lyhyttä tankkausaikaa. Vedyllä toimiva polttokenno täyttää molemmat vaatimukset ja auto on luonnollisesti täysin päästötön.
HYVIA toimii Ranskassa jo olemassa olevissa Renault’n tuotanto- ja tuotekehitystiloissa.
1. Uuden yhteistyöyrityksen pääkonttori ja tutkimus- sekä kehitystoiminnot ovat Villiers-Saint-Frédéricissä, missä on jo entuudestaan Renault Groupin kevyiden tavara-autojen tuotekehityskeskus. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen synergian eri tiimien kesken.
2. Tuotanto- ja logistiikkatoiminnot ovat Flinsissä osana Re-Factory -projektia. Siellä on tarkoitus myös aloittaa polttokennojen ja tankkausasemien valmistus ennen vuoden 2021 loppua.
3. Ensimmäiset Renault Masteriin perustuvat polttokennoautot valmistetaan Batillyn tehtaalla.
4. Polttokennot yhdistää autoon PVI, Renault Groupiin vuodesta 2017 kuulunut alihankkija, joka toimii Gretz-Armainvilliersissä.
HYVIAn integroitu polttokennoteknologia täydentää Renaultin E-TECH -valikoimaa. Markkinoille saadaan hyötyautoja, joiden toimintamatka on 500 kilometriä ja joiden vetysäiliö voidaan täyttää kolmessa minuutissa. Nämä ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä etuja varsinkin kevyiden tavara-autojen käyttäjille. Uudella tekniikalla saadaan myös täytettyä useiden kaupunkien vaatimukset hiilidioksidivapaista kuljetuksista keskusta-alueilla.
Ensimmäiset kolme polttokennoautoa, jotka HYVIA tuo markkinoille, perustuvat Renault Masteriin. Ne saadaan Euroopassa myyntiin ennen vuoden 2021 loppua. Kokonaisuuteen kuuluvat vedyn tankkausasemat sekä lisäksi vihreän, ympäristöystävällisen vedyn toimitus asemille. Tavarankuljetuksiin tarjolle saadaan umpipakettiversio sekä ohjaamollinen alusta päällirakentajille. Henkilökuljetuksiin puolestaan valmistetaan Masterin linja-autoversiota.
”Renault Group on pioneeri uusien energioiden käytössä ja Euroopan ykkönen sähköpakettiautoissa. Konserni haluaa saavuttaa tavoitteensa ympäristön parhaiten huomioon ottavasta mallistosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen toteutumisessa HYVIA on tärkeä askel. Uusi yhteisyritys integroi koko vetyliikkumisen ekojärjestelmän ainutlaatuisella tavalla autosta infrastruktuuriin ja asiakkaille tarjottaviin palveluihin saakka. Käänteentekevän teknologian kehittäminen auttaa meitä vahvistamaan teollista asemaamme ja tarjoamaan arvoa tuottavaa toimintaa Ranskassa tällä lupaavalla sektorilla”, sanoi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo.
”Plug Power on johtava ratkaisujen tarjoaja vetyekojärjestelmissä. Yhtiö on valmistanut yli 40 000 polttokennoa, 110 tankkausasemaa ja se toimittaa päivittäin yli 40 tonnia vetyä. Plug Power on teknologinen johtaja elektrolyysiin perustuvissa vihreän vedyn ratkaisuissa. HYVIAn myötä tuomme vedyllä liikkumisen Ranskaan ja myös muualle Eurooppaan”, sanoi Plug Powerin pääjohtaja Andrew Marsh.
”Vaikka asiasta ei ole tiedotettu kovin laajasti, Renault on ollut yksi vedyn käytön pioneereista vuodesta 2014 lähtien ja sillä on toistasataa polttokennolla toimivaa pakettiautoa liikenteessä. Olemme innostuneita yhdistäessämme voimamme Plug Powerin kanssa ja saadessamme käyttöön sen näkökulman vihreän vedyn käyttöön. HYVIA avaa uuden tien kohti hiilidioksidivapaata tulevaisuutta täydellisillä vedyn käytön ratkaisuilla. HYVIA rakentuu Renault Groupin ja Plug Powerin yhdistetyn osaamisen varaan ja tavoitteena on 30 prosentin markkinaosuus Euroopan vetykäyttöisissä pakettiautoissa vuonna 2030,” sanoi HYVIAn pääjohtaja David Holderbach.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI