Hyundain strategia hiilineutraaliuden saavuttamiseksi perustuu kolmeen pilariin, jotka ovat puhdas liikkuvuus, seuraavan sukupolven alustat ja vihreä energia.

Hyundain strategia hiilineutraaliuden saavuttamiseksi perustuu kolmeen pilariin, jotka ovat puhdas liikkuvuus, seuraavan sukupolven alustat ja vihreä energia.

Hyundai

IAA Mobility 202: Hyundai sitoutuu saavuttaman hiili­neut­raa­liuden vuoteen 2045 mennessä

Hyundai Motor julkisti tänään 6.9. alkaneessa IAA Mobility 2021 -tapahtumassa Saksassa sitoutuvansa saavuttaman hiili­neut­raa­liuden vuoteen 2045 mennessä.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dain ko­ko­nais­val­tai­nen lä­hes­ty­mis­ta­pa kes­kit­tyy kol­meen pi­la­riin, jot­ka ovat puh­das liik­ku­vuus, seu­raa­van su­ku­pol­ven alus­tat ja vih­reä ener­gia. Hy­un­dai lo­pet­taa polt­to­moot­to­ri­käyt­töis­ten ajo­neu­vo­jen myyn­nin Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 2035 al­ka­en.

IAA-ta­pah­tu­mas­sa Hy­un­dai esit­te­lee niin pai­kal­la oli­joil­le kuin etä­nä ta­pah­tu­maa seu­raa­vil­le kon­sep­te­ja tu­le­vas­ta täys­säh­kö­au­tos­ta ja ko­ko­naan säh­kö­toi­mi­ses­ta ro­bot­ti­tak­sis­ta sekä tai­teel­li­sia nä­ke­myk­siä ve­dyn ar­vo­ket­jus­ta.

Hy­un­dain stra­te­gia hii­li­neut­raa­liu­den saa­vut­ta­mi­sek­si pe­rus­tuu kol­meen pi­la­riin, jot­ka ovat puh­das liik­ku­vuus, seu­raa­van su­ku­pol­ven alus­tat ja vih­reä ener­gia.

"Il­mas­ton­muu­tos on kiis­tat­ta sel­lai­nen haas­te, joka vaa­tii kai­kil­ta kii­rees­ti suu­rin­ta mah­dol­lis­ta huo­mi­o­ta. Hy­un­dai Mo­tor si­tou­tuu ole­maan hii­li­neut­raa­li glo­baa­leis­sa tuot­teis­saan ja toi­min­nas­saan vuo­teen 2045 men­nes­sä. Teem­me in­ves­toin­te­ja puh­taam­piin kul­je­tuk­siin ja vih­re­äm­piin ener­gi­a­rat­kai­sui­hin saa­vut­taak­sem­me pa­rem­man ja kes­tä­väm­män tu­le­vai­suu­den kai­kil­le, jat­kaa Chang."

Ja­e­hoon (Jay) Chang, Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn toi­mi­tus­joh­ta­ja

Hy­un­dai Mo­tor esit­te­lee täys­säh­kö­au­to­kon­sep­te­ja, säh­kö­toi­mis­ta ro­bot­ti­tak­sia ja tai­teel­li­sia nä­ke­myk­siä ve­dyn ar­vo­ket­jus­ta Mes­se Münich -mes­su­kes­kuk­sen hal­lis­sa A1.

Mes­su­kä­vi­jät pää­se­vät kul­ke­maan näyt­te­ly­koh­tei­siin Hy­un­dain Blue Lane1 -pal­ve­lul­la, joka tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den ko­kea Hy­un­dain uu­sim­mat puh­taan liik­ku­mi­sen ajo­neu­vot, ku­ten IO­NIQ 5, NEXO, Kona EV ja Elec City Fuel Cell -bus­si.

"Olem­me in­nois­sam­me voi­des­sam­me ja­kaa tu­le­vai­suu­den yri­tys­vi­si­om­me, joka yl­tää pi­dem­mäl­le kuin pe­rin­tei­nen au­toi­luun pe­rus­tu­va liik­ku­vuus. Li­säk­si hah­mot­te­lem­me ete­ne­mis­suun­ni­tel­maam­me hii­li­neut­raa­lin yh­teis­kun­nan mah­dol­lis­ta­mi­sek­si, mikä on vält­tä­mä­tön­tä, kos­ka pe­lis­sä on pla­neet­tam­me tu­le­vai­suus."

Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja Mic­ha­el Cole

Pol­ku hii­li­neut­raa­liu­u­teen

Tä­män vuo­den IAA:ssa Hy­un­dai Mo­tor il­moit­ti si­tou­tu­van­sa vä­hen­tä­mään hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jään 75 pro­sent­tia al­le vuo­den 2019 ta­son vuo­teen 2040 men­nes­sä. Vuo­teen 2045 men­nes­sä Hy­un­dai saa­vut­taa hii­li­neut­raa­liu­den tuot­teis­saan ja maa­il­man­laa­jui­ses­sa toi­min­nas­saan.

Hy­un­dai Mo­to­rin in­teg­roi­tu, mo­niu­lot­tei­nen hii­li­neut­raa­li stra­te­gia pe­rus­tuu kol­meen pi­la­riin, jot­ka ovat puh­taan liik­ku­vuu­den va­li­koi­man laa­jen­ta­mi­nen, seu­raa­van su­ku­pol­ven alus­to­jen ke­hit­tä­mi­nen ja in­ves­toin­nit vih­re­ään ener­gi­aan liit­ty­viin rat­kai­sui­hin ja tek­no­lo­gi­oi­hin.

Pi­la­ri 1: Puh­das liik­ku­vuus

Hy­un­dai Mo­tor si­tou­tuu li­sää­mään pääs­töt­tö­mien ajo­neu­vo­jen (ZEV) myyn­ti­o­suut­ta tu­le­vi­na vuo­si­na. Vuo­teen 2030 men­nes­sä Hy­un­dain ta­voit­tee­na on nos­taa ZEV-ajo­neu­vo­jen osuus 30 pro­sent­tiin maa­il­man­laa­jui­ses­ta ajo­neu­vo­myyn­nis­tään, ja vuo­teen 2040 men­nes­sä yh­tiö odot­taa täys­säh­kö­au­to­jen (BEV) ja polt­to­ken­no­au­to­jen (FCEV) osuu­den ole­van 80 pro­sent­tia myyn­nis­tä.

Eu­roo­pas­sa Hy­un­dai Mo­tor ai­koo tar­jo­ta ai­no­as­taan ZEV-ajo­neu­vo­ja vuo­des­ta 2035 al­ka­en. Vuo­teen 2040 men­nes­sä Hy­un­dai lo­pet­taa fos­sii­li­sia polt­to­ai­nei­ta käyt­tä­vien ajo­neu­vo­jen myyn­nin kai­kil­la pää­mark­ki­na-alu­eil­la, mikä tu­kee siir­ty­mis­tä puh­taa­seen liik­ku­mi­seen.

Eu­roo­pas­sa Hy­un­dai Mo­tor ai­koo tar­jo­ta ai­no­as­taan pääs­töt­tö­miä ajo­neu­vo­ja vuo­des­ta 2035 al­ka­en.

Täys­säh­kö­a­jo­neu­vo (BEV)

Elo­kuus­sa 2020 Hy­un­dai Mo­tor lan­see­ra­si Io­niq-tuo­te­merk­kin­sä tar­koit­ta­maan vain täys­säh­kö­au­to­ja, mikä osoit­taa yh­ti­ön si­tou­tu­mis­ta säh­köi­sen liik­ku­vuu­den ai­ka­kau­teen. Myö­hem­min sa­ma­na vuon­na Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn emo­yh­tiö Hy­un­dai Mo­tor Group jul­kis­ti täys­säh­kö­au­toil­le tar­koi­te­tun mo­du­laa­ri­sen E-GMP-poh­ja­le­vy­rat­kai­sun.

Hyundain seuraava täyssähkömalli on Ioniq 6 saa innoituksensa IAA 2021 -näyttelyssä esillä olevasta Prophecy EV -konseptista (kuvassa viimeksi mainittu).

Hyundain seuraava täyssähkömalli on Ioniq 6 saa innoituksensa IAA 2021 -näyttelyssä esillä olevasta Prophecy EV -konseptista (kuvassa viimeksi mainittu).

Hyundai

Hy­un­dai Mo­to­rin Io­niq 5, joka lan­see­rat­tiin hel­mi­kuus­sa 2021, on mer­kin en­sim­mäi­nen E-GMP-ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­va täys­säh­kö­au­to. Io­niq 5 on luo­nut uu­den ver­tai­lu­koh­dan säh­köi­sen liik­ku­mi­sen uu­del­leen mää­rit­te­le­mi­sek­si kes­tä­vil­lä ja in­no­va­tii­vi­sil­la omi­nai­suuk­sil­laan, ku­ten 400 V- ja 800 V -la­taus­mah­dol­li­suu­del­la sekä mah­dol­lis­ta­mal­la ajo­a­kun ener­gi­a­va­rauk­sen hyö­dyn­tä­mi­sen mui­den säh­kö­lait­tei­den vir­ta­läh­tee­nä (V2L).

Hy­un­dain seu­raa­va täys­säh­kö­mal­li on Io­niq 6, joka saa in­noi­tuk­sen­sa IAA 2021 -näyt­te­lys­sä esil­lä ole­vas­ta Prop­he­cy EV -kon­sep­tis­ta. Io­niq 6 tar­jo­aa säh­kö­au­ton ajo­ko­ke­muk­sen kes­kit­ty­en rää­tä­löi­tyi­hin, ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­siin rat­kai­sui­hin, jot­ka so­pi­vat kaik­kiin elä­män­tyy­lei­hin.

Polt­to­ken­no­a­jo­neu­vo (FCEV)

Hy­un­dai Mo­tor on in­ves­toi­nut ve­tyä hyö­dyn­tä­vään polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­aan yli 20 vuo­den ajan. Vuon­na 2013 Hy­un­dai toi mark­ki­noil­le ix35-mal­lis­ta ke­hi­te­tyn maa­il­man en­sim­mäi­sen sar­ja­tuo­tan­to­na val­mis­te­tun polt­to­ken­no­au­ton. Sen jäl­keen vuon­na 2018 oli vuo­ros­sa Nexo, en­sim­mäi­nen alus­ta al­ka­en ve­ty­käyt­töi­sek­si suun­ni­tel­tu SUV.

Vii­me vuon­na yh­tiö toi­mit­ti sveit­si­läi­sa­si­ak­kail­leen Xcient Fuel Cel­lin, maa­il­man en­sim­mäi­sen suur­sar­ja­val­mis­tei­sen ras­kaan polt­to­ken­no­kuor­ma-au­ton. Hil­jat­tain Hy­un­dai esit­te­li myös Münche­nis­sä Elec City Fuel Cell -bus­sin­sa, joka on nyt tes­ti­a­jois­sa Eu­roo­pas­sa.

IAA-näyt­te­lys­sä Hy­un­dai jul­kis­taa FCEV-hen­ki­lö­au­to­jen­sa ete­ne­mis­suun­ni­tel­man tu­le­vil­le vuo­sil­le. Vuon­na 2023 Hy­un­dai tuo mark­ki­noil­le päi­vi­te­tyn Ne­xon sekä ve­ty­käyt­töi­sen mo­ni­käyt­tö­a­jo­neu­von (MPV).

Hy­un­dai ai­koo myös tuo­da vuo­den 2025 jäl­keen mark­ki­noil­le ison SUV-mal­lin, joka toi­mii polt­to­ken­nol­la.

Hy­un­dai Mo­tor ai­koo li­säk­si tar­jo­ta ke­hit­tä­mi­ään polt­to­ken­no­voi­ma­lin­jo­ja kai­ken­lai­siin liik­ku­mis­tar­pei­siin ja muil­le elä­mä­na­lu­eil­le.

Pi­la­ri 2: Seu­raa­van su­ku­pol­ven alus­tat

Hy­un­dai Mo­tor on teh­nyt joh­ta­via in­ves­toin­te­ja seu­raa­van su­ku­pol­ven kul­je­tu­sa­lus­toi­hin. Nämä si­säl­tä­vät jou­kon in­no­va­tii­sia liik­ku­mis­vaih­to­eh­to­ja pai­kas­ta toi­seen pää­se­mi­sek­si, ku­ten pit­käl­le au­to­ma­ti­soi­dut kau­pun­ki­lii­ken­teen il­ma-aluk­set (UAM) ja au­to­no­mi­set ajo­neu­vot, jot­ka tar­jo­a­vat suu­rem­man liik­ku­mis­va­pau­den il­man hii­li­ja­lan­jäl­keä.

Nämä alus­tat ovat myös yh­ti­ön Prog­ress for Hu­ma­ni­ty -vi­si­on mu­kai­sia, ja ne osoit­ta­vat Hy­un­dain si­tou­tu­neen pa­ran­ta­maan kau­pun­kien elin­kel­poi­suut­ta tu­le­via su­ku­pol­via var­ten.

Io­niq 5 -poh­jai­nen ro­bot­ti­tak­si

Hy­un­dai Mo­tor tar­jo­aa kur­kis­tuk­sen mul­lis­ta­vaan ro­bot­ti­tak­siin­sa IAA Mo­bi­li­ty 2021 -ta­pah­tu­mas­sa. Hy­un­dai on teh­nyt yh­teis­työ­tä Mo­ti­o­na­lin kans­sa, joka on maa­il­man joh­ta­va yri­tys kul­jet­ta­jat­to­mas­sa tek­nii­kas­sa, ke­hit­tääk­seen IO­NIQ 5:een pe­rus­tu­van SAE-ta­son 4 au­to­no­mi­sen au­ton.

Ajo­neu­vos­sa on mat­kus­ta­jil­le tar­koi­tet­tu­ja käyt­tö­liit­ty­miä, joi­den avul­la he voi­vat ol­la luon­te­vas­ti vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ajo­neu­von jär­jes­tel­mien kans­sa ajon ai­ka­na. Mo­ti­o­nal ryh­tyy kul­jet­ta­maan mat­kus­ta­jia IO­NIQ 5 -poh­jai­ses­sa ro­bot­ti­tak­sis­sa käyn­nis­tä­es­sään täy­sin kul­jet­ta­jat­to­man pal­ve­lun­sa vuon­na 2023.

Kau­pun­ki­lii­ken­teen il­ma-aluk­set (UAM)

CES 2020 -ta­pah­tu­mas­sa Hy­un­dai esit­te­li UAM-kon­sep­ti­mal­lin­sa S-A1:n, jon­ka ke­hit­tä­mis­tä oh­jaa­vat nel­jä pe­ri­aa­tet­ta: tur­val­li­set, hil­jai­set, edul­li­set ja mat­kus­ta­ja­kes­kei­set rat­kai­sut.

Hy­un­dai Mo­tor pyr­kii lan­see­raa­maan vuon­na 2028 täy­sin säh­köi­sen UAM-mal­lin, joka on op­ti­moi­tu kau­pun­kien si­säi­siin liik­ku­mis­tar­pei­siin. 2030-lu­vul­la yh­tiö ai­koo käyn­nis­tää alu­eel­li­sen len­to­lii­ken­teen, joka yh­dis­tää vie­rek­käi­set kau­pun­git.

Pi­la­ri 3: Vih­reä ener­gia

Hy­un­dai Mo­to­rin hii­li­neut­raa­li stra­te­gia ei pää­ty pääs­töt­tö­miin (ZEV) -ajo­neu­voi­hin siir­ty­mi­seen, vaan jat­kuu pi­dem­mäl­le. Ta­voit­tee­na on tar­jo­ta puh­taam­pia ja vih­re­äm­piä ener­gi­a­rat­kai­su­ja kai­kil­le.

Tämä si­säl­tää pait­si uu­siu­tu­van ener­gi­an käy­tön yh­ti­ön tuo­tan­to­lai­tok­sis­sa, myös pit­kän ai­ka­vä­lin in­ves­toin­te­ja tu­le­viin tek­no­lo­gi­oi­hin, ku­ten uu­siu­tu­vaan ener­gi­aan pe­rus­tu­vaan vih­re­ään ve­tyyn, säh­kö­e­ner­gi­an syöt­tä­mi­sen ajo­neu­vos­ta verk­koon (Ve­hic­le to Grid eli V2G) ja säh­kö­au­to­jen ajo­ak­ku­jen hyö­dyn­tä­mi­sen muus­sa käy­tös­sä sen jäl­keen, kun ne on pois­tet­tu au­tos­ta (Se­cond Life Bat­te­ry Ener­gy Sto­ra­ge Sys­tem eli SLBESS).

Vih­reä vety

Vih­re­än ve­dyn, jota saa­daan vä­hä­hii­li­sil­lä ener­gi­a­läh­teil­lä tuo­te­tus­ta ve­den elekt­ro­lyy­sis­tä, odo­te­taan vä­hen­tä­vän mer­kit­tä­väs­ti hii­li­pääs­tö­jä. Hy­un­dai Mo­tor on in­ves­toi­nut maa­il­man­laa­jui­siin star­tup-yri­tyk­siin, ku­ten H2Pro, toi­mi­ak­seen yh­teis­työs­sä vih­re­än ve­dyn alal­la.

Hii­len vä­hen­tä­mi­nen teh­tais­sa

Hy­un­dai Mo­tor on to­teut­ta­nut usei­ta hank­kei­ta vä­hen­tääk­seen tuo­tan­top­ro­ses­seis­saan syn­ty­viä hii­li- ja mui­ta kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jä. Hy­un­dai jat­kaa ener­gi­an­käy­tön vä­hen­tä­mi­seen täh­tää­viä toi­min­to­ja ja ra­ken­taa tuo­tan­to­lai­tok­sis­taan ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä muun­ta­mal­la nii­tä uu­siu­tu­van ener­gi­an läh­teik­si esi­mer­kik­si au­rin­ko­säh­köä hyö­dyn­tä­mäl­lä.

Hy­un­dai Mo­to­rin teh­das Tše­kis­sä on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­lai­tos, joka siir­tyy säh­kön­käy­tös­sään ko­ko­naan uu­siu­tu­vaan ener­gi­aan vuon­na 2022.

Hei­nä­kuus­sa Hy­un­dai Mo­tor liit­tyi mui­den Hy­un­dai Mo­tor Grou­pin ty­tä­ryh­ti­öi­den kans­sa maa­il­man­laa­jui­seen Cli­ma­te Grou­pin RE100 -aloit­tee­seen, jos­sa yri­tyk­set si­tou­tu­vat siir­ty­mään 100 % uu­siu­tu­van ener­gi­an käyt­töön.

Hy­un­dai Mo­to­rin teh­das Tše­kis­sä on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­lai­tos, joka siir­tyy säh­kön­käy­tös­sään ko­ko­naan uu­siu­tu­vaan ener­gi­aan vuon­na 2022. Yh­tiö pyr­kii kat­ta­maan yli 90 pro­sent­tia maa­il­man­laa­jui­ses­ta säh­kön­tar­pees­taan uu­siu­tu­val­la ener­gi­al­la vuo­teen 2040 men­nes­sä.

Vuo­teen 2045 men­nes­sä Hy­un­dai käyt­tää il­moi­tuk­sen­sa mu­kaan kai­kes­sa toi­min­nas­saan vain uu­siu­tu­vaa ener­gi­aa.

Ajo­neu­vos­ta verk­koon (V2G)

V2G on vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa, joka mah­dol­lis­taa ener­gi­an siir­tä­mi­sen säh­kö­au­ton ajo­a­kus­ta ta­kai­sin säh­kö­verk­koon.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa te­hok­kaan ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen hal­lin­nan eri­tyi­ses­ti ku­lu­tus­huip­pu­jen ai­ka­na, mikä vä­hen­tää riip­pu­vuut­ta fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta. Hy­un­dai ai­koo ot­taa V2G-toi­min­non käyt­töön tu­le­vis­sa ak­ku­säh­kö­au­tois­saan.

Ajo­ak­ku­jen hyö­dyn­tä­mi­nen au­to­käy­tön jäl­keen (SLBESS)

Hy­un­dai Mo­tor pyr­kii hyö­dyn­tä­mään käy­tös­tä pois­te­tut säh­kö­au­to­jen akut uu­te­na ener­gi­an va­ras­toin­ti­jär­jes­tel­mä­nä. Hy­un­dail­la on par­hail­laan pi­lot­ti­hank­kei­ta, joil­la kau­pal­li­ses­ti uu­del­leen­käy­te­tään säh­kö­au­to­jen ak­ku­ja. Li­säk­si yh­tiö ai­koo tes­ta­ta pie­ni­muo­tois­ta SLBESS-so­vel­lus­ta Sak­sas­sa en­si vuon­na.

"Älyk­käi­den liik­ku­vuus­rat­kai­su­jen tar­jo­a­ja­na Hy­un­dai pyr­kii myös luo­maan ener­gi­a­rat­kai­su­ja yri­tyk­sil­le ja yh­teis­kun­nal­le ko­ko­nais­val­tai­ses­ti. Il­mas­ton­muu­tos­ta ei rat­kais­ta il­man yh­tei­siä pon­nis­te­lu­ja. Pon­nis­te­lem­me teh­däk­sem­me enem­män ym­pä­ris­tön hy­väk­si usei­den kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen hank­kei­den avul­la tu­le­vi­na kuu­kau­si­na, ja kut­sum­me kaik­ki mu­kaan mat­kal­lem­me koh­ti puh­taam­paa tu­le­vai­suut­ta."

Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn glo­baa­li mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja Tho­mas Sche­me­ra

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU