Hyundain strategia hiilineutraaliuden saavuttamiseksi perustuu kolmeen pilariin, jotka ovat puhdas liikkuvuus, seuraavan sukupolven alustat ja vihreä energia.
Hyundai
IAA Mobility 202: Hyundai sitoutuu saavuttaman hiilineutraaliuden vuoteen 2045 mennessä
Hyundai Motor julkisti tänään 6.9. alkaneessa IAA Mobility 2021 -tapahtumassa Saksassa sitoutuvansa saavuttaman hiilineutraaliuden vuoteen 2045 mennessä.
Hyundain kokonaisvaltainen lähestymistapa keskittyy kolmeen pilariin, jotka ovat puhdas liikkuvuus, seuraavan sukupolven alustat ja vihreä energia. Hyundai lopettaa polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen myynnin Euroopassa vuodesta 2035 alkaen.
IAA-tapahtumassa Hyundai esittelee niin paikalla olijoille kuin etänä tapahtumaa seuraaville konsepteja tulevasta täyssähköautosta ja kokonaan sähkötoimisesta robottitaksista sekä taiteellisia näkemyksiä vedyn arvoketjusta.
Hyundain strategia hiilineutraaliuden saavuttamiseksi perustuu kolmeen pilariin, jotka ovat puhdas liikkuvuus, seuraavan sukupolven alustat ja vihreä energia.
"Ilmastonmuutos on kiistatta sellainen haaste, joka vaatii kaikilta kiireesti suurinta mahdollista huomiota. Hyundai Motor sitoutuu olemaan hiilineutraali globaaleissa tuotteissaan ja toiminnassaan vuoteen 2045 mennessä. Teemme investointeja puhtaampiin kuljetuksiin ja vihreämpiin energiaratkaisuihin saavuttaaksemme paremman ja kestävämmän tulevaisuuden kaikille, jatkaa Chang."
Jaehoon (Jay) Chang, Hyundai Motor Companyn toimitusjohtaja
Hyundai Motor esittelee täyssähköautokonsepteja, sähkötoimista robottitaksia ja taiteellisia näkemyksiä vedyn arvoketjusta Messe Münich -messukeskuksen hallissa A1.
Messukävijät pääsevät kulkemaan näyttelykohteisiin Hyundain Blue Lane1 -palvelulla, joka tarjoaa mahdollisuuden kokea Hyundain uusimmat puhtaan liikkumisen ajoneuvot, kuten IONIQ 5, NEXO, Kona EV ja Elec City Fuel Cell -bussi.
"Olemme innoissamme voidessamme jakaa tulevaisuuden yritysvisiomme, joka yltää pidemmälle kuin perinteinen autoiluun perustuva liikkuvuus. Lisäksi hahmottelemme etenemissuunnitelmaamme hiilineutraalin yhteiskunnan mahdollistamiseksi, mikä on välttämätöntä, koska pelissä on planeettamme tulevaisuus."
Hyundai Motor Europen toimitusjohtaja Michael Cole
Polku hiilineutraaliuuteen
Tämän vuoden IAA:ssa Hyundai Motor ilmoitti sitoutuvansa vähentämään hiilidioksidipäästöjään 75 prosenttia alle vuoden 2019 tason vuoteen 2040 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä Hyundai saavuttaa hiilineutraaliuden tuotteissaan ja maailmanlaajuisessa toiminnassaan.
Hyundai Motorin integroitu, moniulotteinen hiilineutraali strategia perustuu kolmeen pilariin, jotka ovat puhtaan liikkuvuuden valikoiman laajentaminen, seuraavan sukupolven alustojen kehittäminen ja investoinnit vihreään energiaan liittyviin ratkaisuihin ja teknologioihin.
Pilari 1: Puhdas liikkuvuus
Hyundai Motor sitoutuu lisäämään päästöttömien ajoneuvojen (ZEV) myyntiosuutta tulevina vuosina. Vuoteen 2030 mennessä Hyundain tavoitteena on nostaa ZEV-ajoneuvojen osuus 30 prosenttiin maailmanlaajuisesta ajoneuvomyynnistään, ja vuoteen 2040 mennessä yhtiö odottaa täyssähköautojen (BEV) ja polttokennoautojen (FCEV) osuuden olevan 80 prosenttia myynnistä.
Euroopassa Hyundai Motor aikoo tarjota ainoastaan ZEV-ajoneuvoja vuodesta 2035 alkaen. Vuoteen 2040 mennessä Hyundai lopettaa fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen myynnin kaikilla päämarkkina-alueilla, mikä tukee siirtymistä puhtaaseen liikkumiseen.
Euroopassa Hyundai Motor aikoo tarjota ainoastaan päästöttömiä ajoneuvoja vuodesta 2035 alkaen.
Täyssähköajoneuvo (BEV)
Elokuussa 2020 Hyundai Motor lanseerasi Ioniq-tuotemerkkinsä tarkoittamaan vain täyssähköautoja, mikä osoittaa yhtiön sitoutumista sähköisen liikkuvuuden aikakauteen. Myöhemmin samana vuonna Hyundai Motor Companyn emoyhtiö Hyundai Motor Group julkisti täyssähköautoille tarkoitetun modulaarisen E-GMP-pohjalevyratkaisun.
Hyundain seuraava täyssähkömalli on Ioniq 6 saa innoituksensa IAA 2021 -näyttelyssä esillä olevasta Prophecy EV -konseptista (kuvassa viimeksi mainittu).
Hyundai
Hyundai Motorin Ioniq 5, joka lanseerattiin helmikuussa 2021, on merkin ensimmäinen E-GMP-rakenteeseen perustuva täyssähköauto. Ioniq 5 on luonut uuden vertailukohdan sähköisen liikkumisen uudelleen määrittelemiseksi kestävillä ja innovatiivisilla ominaisuuksillaan, kuten 400 V- ja 800 V -latausmahdollisuudella sekä mahdollistamalla ajoakun energiavarauksen hyödyntämisen muiden sähkölaitteiden virtalähteenä (V2L).
Hyundain seuraava täyssähkömalli on Ioniq 6, joka saa innoituksensa IAA 2021 -näyttelyssä esillä olevasta Prophecy EV -konseptista. Ioniq 6 tarjoaa sähköauton ajokokemuksen keskittyen räätälöityihin, ympäristöystävällisiin ratkaisuihin, jotka sopivat kaikkiin elämäntyyleihin.
Polttokennoajoneuvo (FCEV)
Hyundai Motor on investoinut vetyä hyödyntävään polttokennoteknologiaan yli 20 vuoden ajan. Vuonna 2013 Hyundai toi markkinoille ix35-mallista kehitetyn maailman ensimmäisen sarjatuotantona valmistetun polttokennoauton. Sen jälkeen vuonna 2018 oli vuorossa Nexo, ensimmäinen alusta alkaen vetykäyttöiseksi suunniteltu SUV.
Viime vuonna yhtiö toimitti sveitsiläisasiakkailleen Xcient Fuel Cellin, maailman ensimmäisen suursarjavalmisteisen raskaan polttokennokuorma-auton. Hiljattain Hyundai esitteli myös Münchenissä Elec City Fuel Cell -bussinsa, joka on nyt testiajoissa Euroopassa.
IAA-näyttelyssä Hyundai julkistaa FCEV-henkilöautojensa etenemissuunnitelman tuleville vuosille. Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexon sekä vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon (MPV).
Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison SUV-mallin, joka toimii polttokennolla.
Hyundai Motor aikoo lisäksi tarjota kehittämiään polttokennovoimalinjoja kaikenlaisiin liikkumistarpeisiin ja muille elämänalueille.
Pilari 2: Seuraavan sukupolven alustat
Hyundai Motor on tehnyt johtavia investointeja seuraavan sukupolven kuljetusalustoihin. Nämä sisältävät joukon innovatiisia liikkumisvaihtoehtoja paikasta toiseen pääsemiseksi, kuten pitkälle automatisoidut kaupunkiliikenteen ilma-alukset (UAM) ja autonomiset ajoneuvot, jotka tarjoavat suuremman liikkumisvapauden ilman hiilijalanjälkeä.
Nämä alustat ovat myös yhtiön Progress for Humanity -vision mukaisia, ja ne osoittavat Hyundain sitoutuneen parantamaan kaupunkien elinkelpoisuutta tulevia sukupolvia varten.
Ioniq 5 -pohjainen robottitaksi
Hyundai Motor tarjoaa kurkistuksen mullistavaan robottitaksiinsa IAA Mobility 2021 -tapahtumassa. Hyundai on tehnyt yhteistyötä Motionalin kanssa, joka on maailman johtava yritys kuljettajattomassa tekniikassa, kehittääkseen IONIQ 5:een perustuvan SAE-tason 4 autonomisen auton.
Ajoneuvossa on matkustajille tarkoitettuja käyttöliittymiä, joiden avulla he voivat olla luontevasti vuorovaikutuksessa ajoneuvon järjestelmien kanssa ajon aikana. Motional ryhtyy kuljettamaan matkustajia IONIQ 5 -pohjaisessa robottitaksissa käynnistäessään täysin kuljettajattoman palvelunsa vuonna 2023.
Kaupunkiliikenteen ilma-alukset (UAM)
CES 2020 -tapahtumassa Hyundai esitteli UAM-konseptimallinsa S-A1:n, jonka kehittämistä ohjaavat neljä periaatetta: turvalliset, hiljaiset, edulliset ja matkustajakeskeiset ratkaisut.
Hyundai Motor pyrkii lanseeraamaan vuonna 2028 täysin sähköisen UAM-mallin, joka on optimoitu kaupunkien sisäisiin liikkumistarpeisiin. 2030-luvulla yhtiö aikoo käynnistää alueellisen lentoliikenteen, joka yhdistää vierekkäiset kaupungit.
Pilari 3: Vihreä energia
Hyundai Motorin hiilineutraali strategia ei pääty päästöttömiin (ZEV) -ajoneuvoihin siirtymiseen, vaan jatkuu pidemmälle. Tavoitteena on tarjota puhtaampia ja vihreämpiä energiaratkaisuja kaikille.
Tämä sisältää paitsi uusiutuvan energian käytön yhtiön tuotantolaitoksissa, myös pitkän aikavälin investointeja tuleviin teknologioihin, kuten uusiutuvaan energiaan perustuvaan vihreään vetyyn, sähköenergian syöttämisen ajoneuvosta verkkoon (Vehicle to Grid eli V2G) ja sähköautojen ajoakkujen hyödyntämisen muussa käytössä sen jälkeen, kun ne on poistettu autosta (Second Life Battery Energy Storage System eli SLBESS).
Vihreä vety
Vihreän vedyn, jota saadaan vähähiilisillä energialähteillä tuotetusta veden elektrolyysistä, odotetaan vähentävän merkittävästi hiilipäästöjä. Hyundai Motor on investoinut maailmanlaajuisiin startup-yrityksiin, kuten H2Pro, toimiakseen yhteistyössä vihreän vedyn alalla.
Hiilen vähentäminen tehtaissa
Hyundai Motor on toteuttanut useita hankkeita vähentääkseen tuotantoprosesseissaan syntyviä hiili- ja muita kasvihuonekaasupäästöjä. Hyundai jatkaa energiankäytön vähentämiseen tähtääviä toimintoja ja rakentaa tuotantolaitoksistaan ympäristöystävällisempiä muuntamalla niitä uusiutuvan energian lähteiksi esimerkiksi aurinkosähköä hyödyntämällä.
Hyundai Motorin tehdas Tšekissä on yhtiön ensimmäinen tuotantolaitos, joka siirtyy sähkönkäytössään kokonaan uusiutuvaan energiaan vuonna 2022.
Heinäkuussa Hyundai Motor liittyi muiden Hyundai Motor Groupin tytäryhtiöiden kanssa maailmanlaajuiseen Climate Groupin RE100 -aloitteeseen, jossa yritykset sitoutuvat siirtymään 100 % uusiutuvan energian käyttöön.
Hyundai Motorin tehdas Tšekissä on yhtiön ensimmäinen tuotantolaitos, joka siirtyy sähkönkäytössään kokonaan uusiutuvaan energiaan vuonna 2022. Yhtiö pyrkii kattamaan yli 90 prosenttia maailmanlaajuisesta sähköntarpeestaan uusiutuvalla energialla vuoteen 2040 mennessä.
Vuoteen 2045 mennessä Hyundai käyttää ilmoituksensa mukaan kaikessa toiminnassaan vain uusiutuvaa energiaa.
Ajoneuvosta verkkoon (V2G)
V2G on viimeisintä tekniikkaa, joka mahdollistaa energian siirtämisen sähköauton ajoakusta takaisin sähköverkkoon.
Järjestelmä mahdollistaa tehokkaan energiankulutuksen hallinnan erityisesti kulutushuippujen aikana, mikä vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Hyundai aikoo ottaa V2G-toiminnon käyttöön tulevissa akkusähköautoissaan.
Ajoakkujen hyödyntäminen autokäytön jälkeen (SLBESS)
Hyundai Motor pyrkii hyödyntämään käytöstä poistetut sähköautojen akut uutena energian varastointijärjestelmänä. Hyundailla on parhaillaan pilottihankkeita, joilla kaupallisesti uudelleenkäytetään sähköautojen akkuja. Lisäksi yhtiö aikoo testata pienimuotoista SLBESS-sovellusta Saksassa ensi vuonna.
"Älykkäiden liikkuvuusratkaisujen tarjoajana Hyundai pyrkii myös luomaan energiaratkaisuja yrityksille ja yhteiskunnalle kokonaisvaltaisesti. Ilmastonmuutosta ei ratkaista ilman yhteisiä ponnisteluja. Ponnistelemme tehdäksemme enemmän ympäristön hyväksi useiden kestävän kehityksen hankkeiden avulla tulevina kuukausina, ja kutsumme kaikki mukaan matkallemme kohti puhtaampaa tulevaisuutta."
Hyundai Motor Companyn globaali markkinointijohtaja Thomas Schemera
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ