Katkulle kyytiä! Testissä ilmastoinnin puhdistusaineet.

Kokeilimme autoon tulvahtavan tunkkaisen hajun poistamista kahdella aineella. Molemmissa niissä on puolensa. Mutta toimivatko ne?

Auto Bild.Uutiset

Tes­ta­sim­me kah­del­la eri ke­mi­kaa­lil­la, saa­ko um­meh­tu­neel­le hai­se­van au­ton nii­den avul­la raik­kaam­mak­si.

Ha­jun läh­teil­lä

Iäk­kääm­mis­sä au­tois­sa il­mas­toin­ti­lait­tees­ta pel­mah­taa usein um­meh­tu­nut kat­ku. Um­meh­tu­nut haju voi joh­tua mo­nes­ta muus­ta­kin syys­tä kuin pel­käs­tä il­mas­toin­ti­lait­tees­ta. En­sim­mäi­sek­si kan­nat­taa siis tar­kas­taa, et­tei etuis­tui­mien al­le ole unoh­tu­nut mär­kiä vaat­tei­ta tai muu­ta vas­taa­vaa ha­jun­läh­det­tä. Jos mui­ta ha­jun­läh­tei­tä ei löy­dy, kat­ku joh­tuu to­den­nä­köi­ses­ti il­mas­toin­ti­lait­tees­ta – tai oi­ke­as­taan il­mas­toin­ti­lait­teen höy­rys­ti­mel­le pe­siy­ty­nees­tä bak­tee­ri­kan­nas­ta.

Kun il­mas­toin­ti­lai­te toi­mii ja vii­len­tää il­maa, niin höy­rys­ti­mel­le tii­vis­tyy kos­tet­ta, jo­hon tart­tuu il­ma­vir­tauk­sen mu­ka­na kier­tä­vää li­kaa ja pö­lyä. Jos li­säk­si il­mas­toin­ti­lait­teen ve­den­pois­to­put­ket ovat tuk­kiu­tu­neet leh­dis­tä, kas­vien sie­me­nis­tä ja muus­ta vas­taa­vas­ta, niin il­mas­toin­ti­lait­tee­seen on syn­ty­nyt otol­li­nen kas­vu­a­lus­ta bak­tee­reil­le. Tä­män ta­kia myös il­mas­toin­ti­lai­te vaa­tii huol­toa.

Kun läm­pi­mäl­lä sääl­lä aje­taan il­mas­toin­ti pääl­lä, niin il­mas­ta tii­vis­tyy kos­ke­tut­ta il­mas­toin­ti­lait­teen höy­rys­ti­mel­le. Tämä kon­dens­si­ve­si pois­tuu au­ton al­le, jo­ten on ihan nor­maa­lia, et­tä pai­kal­laan ole­van au­ton al­le il­mes­tyy ve­si­lam­mik­ko. Mut­ta se, et­tä tuo­ta lam­mik­koa ei il­mes­ty, on epä­nor­maa­lia: se kie­lii sii­tä, et­tä kon­dens­si­ve­den pois­to­ka­na­vat ovat tu­kos­sa ja vaa­ti­vat puh­dis­ta­mis­ta.

Ha­jus­tei­den käyt­tö

Um­meh­tu­nut­ta ha­jua voi tul­via oh­jaa­moon myös sil­loin, kun pois­to­ve­si­put­ket ovat au­ki ja mär­kä läik­kä il­mes­tyy au­ton al­le. Sil­loin syy­nä on yleen­sä bak­tee­ri­kan­ta, joka on pe­siy­ty­nyt höy­rys­ti­mel­le ja il­ma­ka­na­viin. Nämä mik­ro-or­ga­nis­mit ai­heut­ta­vat hel­pos­ti al­ler­gi­sia re­ak­ti­oi­ta.

Bak­tee­ri­kan­ta saa al­kun­sa, kun il­mas­toin­ti sam­mu­te­taan ja kos­teus jää mu­hi­maan ken­nol­le. Tätä on­gel­maa voi yrit­tää vä­hen­tää sil­lä, et­tä sam­mut­taa il­mas­toin­nin vii­ti­sen mi­nuut­tia en­nen ajon päät­ty­mis­tä, jol­loin il­ma­vir­ta kui­vaa lauh­dut­ti­men ei­kä ken­nol­le jää kos­teut­ta.

Jos au­ton si­säil­man tuok­su ei miel­ly­tä, hel­po­tus­ta voi ha­kea ha­jus­teil­la. Pelk­kä um­meh­tu­neen ha­jun peit­tä­mi­nen ei kui­ten­kaan ole oi­kea rat­kai­su, vaan ha­jun­läh­de pi­täi­si pois­taa – va­nil­jan­tuok­su so­pii il­mas­toin­nin um­meh­tu­neen kat­kun kyl­ki­äi­sik­si yh­tä hy­vin kuin ha­ju­ve­si li­ha­pul­lil­le.

Pelk­kä ha­jun peit­tä­mi­nen ei edes ole oi­kea rat­kai­su, sil­lä il­ma­ka­na­vis­sa pe­si­vät mik­ro-or­ga­nis­mit hei­ken­tä­vät il­man­laa­tua ja voi­vat ai­heut­taa al­ler­gi­sia re­ak­ti­oi­ta.

Help­po tapa

Helpon vaivaton auton raikastus.

Helpon vaivaton auton raikastus.

Au­ton pe­siy­ty­neen kat­kun pois­ta­mi­sek­si on tar­jol­la eri­lai­sia ke­mi­kaa­le­ja.

Va­lit­sim­me tes­tat­ta­vak­si kak­si eri­lais­ta ke­mi­kaa­lia, joil­la um­meh­tu­nut­ta kat­kua voi eli­mi­noi­da – mo­lem­mil­le niil­le löy­tyy myös vaih­to­eh­to­ja. Toi­nen tes­ta­tuis­ta tuot­teis­ta miel­lyt­tää help­po­käyt­töi­syy­del­lään, mut­ta toi­nen tun­tuu va­kuut­ta­vam­mal­ta puh­dis­tuk­sen kan­nal­ta.

Turt­le Wax Whole Car Blast on ”pauk­ku­pul­lo”, joka lai­te­taan su­hi­se­maan au­toon si­säl­le. Sen ei suo­ra­nai­ses­ti sa­no­ta eli­mi­noi­van bak­tee­ri­kan­to­ja, vaik­ka sen lu­va­taan eli­mi­noi­van ha­jun­läh­teet. Käyt­tö sekä pak­kaus ovat sa­man­lai­sia kuin ai­em­min ko­kei­le­mis­sam­me il­mas­toin­ti­lait­teen puh­dis­tus­pauk­ku­pul­lois­sa, joi­ta löy­tyy mo­nel­ta val­mis­ta­jal­ta.

Täl­lai­sel­la jal­ka­ti­laan si­joi­tet­ta­val­la pul­lol­la hom­ma hoi­tuu hel­pos­ti. Kaik­ki il­ma­suu­lak­keet ava­taan, il­mas­toin­ti ja si­säil­man­kier­to lai­te­taan pääl­le ja pu­hal­lus täy­sil­le. Tä­män jäl­keen lau­kais­taan au­ki jal­ka­ti­las­sa pys­tys­sä ole­va pul­lo ja jä­te­tään se ”toi­mi­maan” 15 mi­nuu­tik­si. Ik­ku­noi­den ja ovien on ol­ta­va kä­sit­te­ly­vai­hees­sa kiin­ni.

Lo­puk­si au­toa tuu­le­te­taan kym­me­nen mi­nuut­tia ovet ja ik­ku­nat avoin­na, ja hom­ma on val­mis. Turt­le Wax le­vit­tää au­toon mel­ko voi­mak­kaan tuok­sun. Aro­mi toki haih­tuu käy­tös­sä, mut­ta ai­na­kin al­kuun se on niin voi­ma­kas, et­tä herk­kä­ne­näi­sim­mät voi­vat sitä vie­ras­taa.

Oh­jaa­mo tuok­suu kä­sit­te­lyn jäl­keen raik­kaam­mal­ta, ja lop­pu­tu­los lyö hel­pos­ti ”mär­kä­suk­ka­löyh­kän”. Tuok­su imey­tyy var­sin hy­vin ver­hoi­luun ja muu­al­le, sil­lä se on ais­tit­ta­vis­sa ai­na­kin vie­lä muu­ta­ma viik­ko kä­sit­te­lyn jäl­keen.

Työ­lääm­pi vaih­to­eh­to

Vaahdolla puhdistettaessa sisäilmansuodatin on poistettava, sillä puhdistusvaahto pitää ensisijaisesti laittaa ilmastointilaitteen tuloilmakanavan kautta lauhduttimen kennolle. Jos suodatin on jalkatilassa, kuten kuvan tapauksessa, myös vaahdon saa sitä kautta helpommin oikeaan osoitteeseen. Suodattimen ollessa konehuoneen puolella, on vaahto sumutettava sitä kautta kanavaaan.

Vaahdolla puhdistettaessa sisäilmansuodatin on poistettava, sillä puhdistusvaahto pitää ensisijaisesti laittaa ilmastointilaitteen tuloilmakanavan kautta lauhduttimen kennolle. Jos suodatin on jalkatilassa, kuten kuvan tapauksessa, myös vaahdon saa sitä kautta helpommin oikeaan osoitteeseen. Suodattimen ollessa konehuoneen puolella, on vaahto sumutettava sitä kautta kanavaaan.

CRC Air­co Cle­a­ner Pro on puh­dis­tus­vaah­to, joka am­mu­taan suo­raan läm­mi­tys­lait­teen tu­loil­ma­ka­na­vaan. CRC:ltä löy­tyy myös Turt­le Wa­xin kal­tai­nen ”pauk­ku­pul­lo”, mut­ta ha­lu­sim­me ko­keil­la, on­ko vaah­don käyt­tä­mi­nen te­hok­kaam­paa, sil­lä ai­na­kin aja­tuk­se­na se tun­tuu va­kuut­ta­vam­mal­ta.

Vaah­toa käy­tet­tä­es­sä on en­sin pois­tet­ta­va rai­ti­sil­ma­suo­da­tin. Ko­kei­lun koh­tees­sa ol­lees­sa Volks­wa­gen Po­los­sa rai­ti­sil­ma­suo­da­tin on etu­jal­ka­ti­las­sa ja lauh­dut­ti­men ken­no sen vie­res­sä, jo­ten ai­neen saa hel­pom­min lauh­dut­ti­mel­le rai­ti­sil­ma­suo­dat­ti­men ko­te­lon kaut­ta.

Jos rai­ti­sil­ma­suo­da­tin on moot­to­ri­ti­las­sa, kä­sit­te­ly teh­dään siel­tä, sil­lä ai­ne su­mu­te­taan en­si­si­jai­ses­ti il­mas­toin­nin/läm­mi­tys­lait­teen tu­loil­ma­ka­na­vaan, jot­ta se me­nee ken­nol­le saak­ka. En­nen kä­sit­te­lyä tu­lee var­mis­tua sii­tä, et­tä kon­dens­si­ve­den pois­to­put­ket ovat au­ki.

Ai­neen lait­ta­mi­sen ai­ka­na il­mas­toin­ti ei saa ol­la pääl­lä, mut­ta au­ton pi­tää käy­dä tyh­jä­käyn­nil­lä. Pu­hal­ti­men pi­dim­me kä­sit­te­lyn ai­ka­na pie­nim­mäl­le no­peu­del­le, jot­ta vaah­to imey­tyi lauh­dut­ti­mel­le, mut­ta ei pääs­syt pu­hal­ti­men moot­to­ril­le. Suo­dat­ti­men pai­kas­ta joh­tu­en pei­li ja kä­si­va­lai­sin oli­vat oi­via apu­vä­li­nei­tä hah­mo­tet­ta­es­sa lauh­dut­ti­men ken­non paik­kaa ja var­mis­tet­ta­es­sa vaah­dol­le oi­kea osoi­te.

Ai­na­kin Po­lon ko­koi­ses­sa au­tos­sa vaah­toa oli puo­len lit­ran pul­los­sa niin pal­jon, et­tä sitä suih­ku­tel­tiin lo­puk­si mat­kus­ta­moon tu­le­vien suu­lak­kei­den kaut­ta ka­na­vis­toon. Ai­neen saa pe­ril­le oi­ke­aan osoit­tee­seen ja sy­väl­le ka­na­vis­toon pai­ne­pul­lon mu­ka­na tu­le­val­la 55-sent­ti­sel­lä let­kul­la.

Vaah­dot­ta­mi­sen jäl­keen au­to sam­mu­te­taan ja ai­neen an­ne­taan vai­kut­taa 15 mi­nuut­tia. Kui­vu­mis­vai­heen ai­ka­na huo­ma­tiin, et­tä vaah­don lait­ta­mi­nen mat­kus­ta­moon tu­le­van ka­na­vis­ton kaut­ta ei eh­kä sit­ten­kään ol­lut hyvä vaih­to­eh­to, sil­lä ai­net­ta tip­pui il­ma­ka­na­vis­ton lii­tok­sien vä­lis­tä jal­ka­ti­laan. Se, et­tä sitä va­lui kon­dens­si­ve­si­ka­na­vis­tos­ta au­ton al­le, oli ihan nor­maa­lia.

Loput puhdistusvaahdosta voi halutessaan ruiskuttaa ilmastointikanavaan matkustamon suulakkeiden kautta. Puhditusvsaahtopullon mukana olevalla letkulla vaahdon saa syvälle kanaviin. Raitisilmasuodatin kannattaa uusia ilmastoinnin desifioinnin yhteydessä. Ohjaamon puolelta vaahdottaminen saattaa näyttää hieman arveluttavalta.

Loput puhdistusvaahdosta voi halutessaan ruiskuttaa ilmastointikanavaan matkustamon suulakkeiden kautta. Puhditusvsaahtopullon mukana olevalla letkulla vaahdon saa syvälle kanaviin. Raitisilmasuodatin kannattaa uusia ilmastoinnin desifioinnin yhteydessä. Ohjaamon puolelta vaahdottaminen saattaa näyttää hieman arveluttavalta.

Vai­me­am­pi tuok­su

Pak­kauk­sen oh­jeen mu­kaan au­to käyn­nis­te­tään var­tin odot­te­lun jäl­keen 10–20 mi­nuu­tik­si ja pi­de­tään läm­mi­tys ja il­mas­toin­ti mak­si­mi­te­hol­la. Täs­sä vai­hees­sa oli pak­ko päh­käil­lä, mi­ten sekä läm­mi­tys et­tä il­mas­toin­ti voi ol­la täy­del­lä te­hol­la.

Tämä vai­he to­teu­tet­tiin niin, et­tä pu­hal­lus­no­peus oli täy­sil­le ja läm­pö­ti­la­sää­din mak­si­mi­a­sen­nos­sa. Työ­vai­heel­la py­ri­tään haih­dut­ta­maan vaah­to ko­ko­naan, jo­ten aja­tus oli, et­tä läm­min il­ma haih­dut­taa sitä te­hok­kaam­min kuin kyl­mä. Kun vaah­toa oli haih­du­tel­tu ovet ja ik­ku­nat avoin­na var­tin ver­ran, niin ai­net­ta ei tul­lut ulos nes­te­mäi­se­nä il­ma­ka­na­vien lii­tok­sis­ta ei­kä muu­al­ta­kaan.

Au­ton sam­mut­ta­mi­sen jäl­keen rai­ti­sil­ma­suo­da­tin asen­net­tiin ta­kai­sin pai­kal­leen. Täs­sä vai­hees­sa oli­si ol­lut hyvä uu­sia rai­ti­sil­ma­suo­da­tin, mut­ta se oli vaih­det­tu tes­ti­au­toon muu­ta­ma viik­ko ai­em­min huol­lon yh­tey­des­sä.

Kun au­to sit­ten käyn­nis­tet­tiin ja il­mas­toin­ti lai­tet­tiin täy­sil­le, niin suu­lak­keis­ta pel­mah­ti al­kuun mie­to mut­ta hie­man pis­tä­vä etik­ka­mai­nen tuok­su, joka vai­me­ni va­jaas­sa vii­des­sä mi­nuu­tis­sa. Ha­ju­maa­il­ma tar­kis­tet­tiin uu­del­leen, kun au­to oli seis­syt tun­nin ver­ran. Käyn­nis­tä­mi­sen ja il­mas­toin­nin pääl­le­kyt­ke­mi­sen jäl­keen mat­kus­ta­moon tul­vah­ti ke­vyt ke­mi­kaa­li­mai­nen tuok­su, joka kes­ti va­jaan vii­kon ver­ran. Tuok­su oli sen ver­ra­ten vai­mea, et­tä se ei häi­rin­nyt ke­mi­kaa­li- ja tuok­su­herk­kiä yh­tä voi­mak­kaas­ti kuin Turt­le Wa­xin voi­mak­kaam­pi tuok­su.

Tes­taa­jan va­lin­ta

Kum­pi tes­ta­tuis­ta ai­neis­ta nou­si tes­taa­jan suo­si­kik­si?

Hie­man vai­kea sa­noa, sil­lä kä­sit­te­lyn te­ke­mi­nen au­ton si­säl­le tyh­je­ne­mään jä­tet­tä­väl­lä ”pauk­ku­pul­lol­la” on ihas­tut­ta­van help­poa, ja olen käyt­tä­nyt tätä kons­tia muu­ta­maan ker­ran ai­em­min­kin. To­sin Turt­le Wa­xin tuok­su on sen ver­ran voi­ma­kas, et­tä per­heen herk­kä­ne­näi­sim­mät nyr­pis­ti­vät nok­kaan­sa.

Kä­sit­te­ly­vai­hees­sa enem­män työ­tä teet­tä­vä CRC:n vaah­to on mie­dom­man tuok­sui­nen. Mie­li­ku­va tai ei, mut­ta jo­ten­kin vaah­dot­ta­mien tun­tui puh­dis­ta­mi­sen kan­nal­ta te­hok­kaam­mal­ta vaih­to­eh­dol­ta. Toki ai­ne le­vit­tyy ”pauk­ku­pul­lol­la­kin” lauh­dut­ti­men ken­nol­le, kun si­säil­man­kier­to kier­rät­tää sen pa­kos­ta­kin oi­ke­aan osoit­tee­seen, mut­ta se kier­tää rai­ti­sil­ma­suo­dat­ti­men kaut­ta, jo­ten maa­lais­jär­jel­lä aja­tel­len sen teho on hie­man hei­kom­pi.

Oma va­lin­ta­ni on eh­kä kui­ten­kin tuo työ­lääm­pi vaih­to­eh­to eli vaah­don käyt­tä­mi­nen, vaik­ka ko­ke­muk­se­ni mu­kaan myös pauk­ku­pul­lo­kä­sit­te­ly riit­tää pi­tä­mään ha­jut ku­ris­sa kun sen te­kee riit­tä­vän usein, ai­na­kin ker­ran vuo­des­sa.

Il­mas­toin­nin de­sin­fi­oin­ti on mah­dol­lis­ta ti­la­ta li­sä­työ­nä myös il­mas­toin­ti­huol­lon yh­tey­des­sä. Hom­ma kan­nat­taa eh­kä teet­tää il­mas­toin­ti­lait­teen huol­lat­ta­mi­sen yh­tey­des­sä.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU