Katkulle kyytiä! Testissä ilmastoinnin puhdistusaineet.
Kokeilimme autoon tulvahtavan tunkkaisen hajun poistamista kahdella aineella. Molemmissa niissä on puolensa. Mutta toimivatko ne?
Testasimme kahdella eri kemikaalilla, saako ummehtuneelle haisevan auton niiden avulla raikkaammaksi.
Hajun lähteillä
Iäkkäämmissä autoissa ilmastointilaitteesta pelmahtaa usein ummehtunut katku. Ummehtunut haju voi johtua monesta muustakin syystä kuin pelkästä ilmastointilaitteesta. Ensimmäiseksi kannattaa siis tarkastaa, ettei etuistuimien alle ole unohtunut märkiä vaatteita tai muuta vastaavaa hajunlähdettä. Jos muita hajunlähteitä ei löydy, katku johtuu todennäköisesti ilmastointilaitteesta – tai oikeastaan ilmastointilaitteen höyrystimelle pesiytyneestä bakteerikannasta.
Kun ilmastointilaite toimii ja viilentää ilmaa, niin höyrystimelle tiivistyy kostetta, johon tarttuu ilmavirtauksen mukana kiertävää likaa ja pölyä. Jos lisäksi ilmastointilaitteen vedenpoistoputket ovat tukkiutuneet lehdistä, kasvien siemenistä ja muusta vastaavasta, niin ilmastointilaitteeseen on syntynyt otollinen kasvualusta bakteereille. Tämän takia myös ilmastointilaite vaatii huoltoa.
Kun lämpimällä säällä ajetaan ilmastointi päällä, niin ilmasta tiivistyy kosketutta ilmastointilaitteen höyrystimelle. Tämä kondenssivesi poistuu auton alle, joten on ihan normaalia, että paikallaan olevan auton alle ilmestyy vesilammikko. Mutta se, että tuota lammikkoa ei ilmesty, on epänormaalia: se kielii siitä, että kondenssiveden poistokanavat ovat tukossa ja vaativat puhdistamista.
Hajusteiden käyttö
Ummehtunutta hajua voi tulvia ohjaamoon myös silloin, kun poistovesiputket ovat auki ja märkä läikkä ilmestyy auton alle. Silloin syynä on yleensä bakteerikanta, joka on pesiytynyt höyrystimelle ja ilmakanaviin. Nämä mikro-organismit aiheuttavat helposti allergisia reaktioita.
Bakteerikanta saa alkunsa, kun ilmastointi sammutetaan ja kosteus jää muhimaan kennolle. Tätä ongelmaa voi yrittää vähentää sillä, että sammuttaa ilmastoinnin viitisen minuuttia ennen ajon päättymistä, jolloin ilmavirta kuivaa lauhduttimen eikä kennolle jää kosteutta.
Jos auton sisäilman tuoksu ei miellytä, helpotusta voi hakea hajusteilla. Pelkkä ummehtuneen hajun peittäminen ei kuitenkaan ole oikea ratkaisu, vaan hajunlähde pitäisi poistaa – vaniljantuoksu sopii ilmastoinnin ummehtuneen katkun kylkiäisiksi yhtä hyvin kuin hajuvesi lihapullille.
Pelkkä hajun peittäminen ei edes ole oikea ratkaisu, sillä ilmakanavissa pesivät mikro-organismit heikentävät ilmanlaatua ja voivat aiheuttaa allergisia reaktioita.
Helppo tapa
Helpon vaivaton auton raikastus.
Auton pesiytyneen katkun poistamiseksi on tarjolla erilaisia kemikaaleja.
Valitsimme testattavaksi kaksi erilaista kemikaalia, joilla ummehtunutta katkua voi eliminoida – molemmille niille löytyy myös vaihtoehtoja. Toinen testatuista tuotteista miellyttää helppokäyttöisyydellään, mutta toinen tuntuu vakuuttavammalta puhdistuksen kannalta.
Turtle Wax Whole Car Blast on ”paukkupullo”, joka laitetaan suhisemaan autoon sisälle. Sen ei suoranaisesti sanota eliminoivan bakteerikantoja, vaikka sen luvataan eliminoivan hajunlähteet. Käyttö sekä pakkaus ovat samanlaisia kuin aiemmin kokeilemissamme ilmastointilaitteen puhdistuspaukkupulloissa, joita löytyy monelta valmistajalta.
Tällaisella jalkatilaan sijoitettavalla pullolla homma hoituu helposti. Kaikki ilmasuulakkeet avataan, ilmastointi ja sisäilmankierto laitetaan päälle ja puhallus täysille. Tämän jälkeen laukaistaan auki jalkatilassa pystyssä oleva pullo ja jätetään se ”toimimaan” 15 minuutiksi. Ikkunoiden ja ovien on oltava käsittelyvaiheessa kiinni.
Lopuksi autoa tuuletetaan kymmenen minuuttia ovet ja ikkunat avoinna, ja homma on valmis. Turtle Wax levittää autoon melko voimakkaan tuoksun. Aromi toki haihtuu käytössä, mutta ainakin alkuun se on niin voimakas, että herkkänenäisimmät voivat sitä vierastaa.
Ohjaamo tuoksuu käsittelyn jälkeen raikkaammalta, ja lopputulos lyö helposti ”märkäsukkalöyhkän”. Tuoksu imeytyy varsin hyvin verhoiluun ja muualle, sillä se on aistittavissa ainakin vielä muutama viikko käsittelyn jälkeen.
Työläämpi vaihtoehto
Vaahdolla puhdistettaessa sisäilmansuodatin on poistettava, sillä puhdistusvaahto pitää ensisijaisesti laittaa ilmastointilaitteen tuloilmakanavan kautta lauhduttimen kennolle. Jos suodatin on jalkatilassa, kuten kuvan tapauksessa, myös vaahdon saa sitä kautta helpommin oikeaan osoitteeseen. Suodattimen ollessa konehuoneen puolella, on vaahto sumutettava sitä kautta kanavaaan.
CRC Airco Cleaner Pro on puhdistusvaahto, joka ammutaan suoraan lämmityslaitteen tuloilmakanavaan. CRC:ltä löytyy myös Turtle Waxin kaltainen ”paukkupullo”, mutta halusimme kokeilla, onko vaahdon käyttäminen tehokkaampaa, sillä ainakin ajatuksena se tuntuu vakuuttavammalta.
Vaahtoa käytettäessä on ensin poistettava raitisilmasuodatin. Kokeilun kohteessa olleessa Volkswagen Polossa raitisilmasuodatin on etujalkatilassa ja lauhduttimen kenno sen vieressä, joten aineen saa helpommin lauhduttimelle raitisilmasuodattimen kotelon kautta.
Jos raitisilmasuodatin on moottoritilassa, käsittely tehdään sieltä, sillä aine sumutetaan ensisijaisesti ilmastoinnin/lämmityslaitteen tuloilmakanavaan, jotta se menee kennolle saakka. Ennen käsittelyä tulee varmistua siitä, että kondenssiveden poistoputket ovat auki.
Aineen laittamisen aikana ilmastointi ei saa olla päällä, mutta auton pitää käydä tyhjäkäynnillä. Puhaltimen pidimme käsittelyn aikana pienimmälle nopeudelle, jotta vaahto imeytyi lauhduttimelle, mutta ei päässyt puhaltimen moottorille. Suodattimen paikasta johtuen peili ja käsivalaisin olivat oivia apuvälineitä hahmotettaessa lauhduttimen kennon paikkaa ja varmistettaessa vaahdolle oikea osoite.
Ainakin Polon kokoisessa autossa vaahtoa oli puolen litran pullossa niin paljon, että sitä suihkuteltiin lopuksi matkustamoon tulevien suulakkeiden kautta kanavistoon. Aineen saa perille oikeaan osoitteeseen ja syvälle kanavistoon painepullon mukana tulevalla 55-senttisellä letkulla.
Vaahdottamisen jälkeen auto sammutetaan ja aineen annetaan vaikuttaa 15 minuuttia. Kuivumisvaiheen aikana huomatiin, että vaahdon laittaminen matkustamoon tulevan kanaviston kautta ei ehkä sittenkään ollut hyvä vaihtoehto, sillä ainetta tippui ilmakanaviston liitoksien välistä jalkatilaan. Se, että sitä valui kondenssivesikanavistosta auton alle, oli ihan normaalia.
Loput puhdistusvaahdosta voi halutessaan ruiskuttaa ilmastointikanavaan matkustamon suulakkeiden kautta. Puhditusvsaahtopullon mukana olevalla letkulla vaahdon saa syvälle kanaviin. Raitisilmasuodatin kannattaa uusia ilmastoinnin desifioinnin yhteydessä. Ohjaamon puolelta vaahdottaminen saattaa näyttää hieman arveluttavalta.
Vaimeampi tuoksu
Pakkauksen ohjeen mukaan auto käynnistetään vartin odottelun jälkeen 10–20 minuutiksi ja pidetään lämmitys ja ilmastointi maksimiteholla. Tässä vaiheessa oli pakko pähkäillä, miten sekä lämmitys että ilmastointi voi olla täydellä teholla.
Tämä vaihe toteutettiin niin, että puhallusnopeus oli täysille ja lämpötilasäädin maksimiasennossa. Työvaiheella pyritään haihduttamaan vaahto kokonaan, joten ajatus oli, että lämmin ilma haihduttaa sitä tehokkaammin kuin kylmä. Kun vaahtoa oli haihduteltu ovet ja ikkunat avoinna vartin verran, niin ainetta ei tullut ulos nestemäisenä ilmakanavien liitoksista eikä muualtakaan.
Auton sammuttamisen jälkeen raitisilmasuodatin asennettiin takaisin paikalleen. Tässä vaiheessa olisi ollut hyvä uusia raitisilmasuodatin, mutta se oli vaihdettu testiautoon muutama viikko aiemmin huollon yhteydessä.
Kun auto sitten käynnistettiin ja ilmastointi laitettiin täysille, niin suulakkeista pelmahti alkuun mieto mutta hieman pistävä etikkamainen tuoksu, joka vaimeni vajaassa viidessä minuutissa. Hajumaailma tarkistettiin uudelleen, kun auto oli seissyt tunnin verran. Käynnistämisen ja ilmastoinnin päällekytkemisen jälkeen matkustamoon tulvahti kevyt kemikaalimainen tuoksu, joka kesti vajaan viikon verran. Tuoksu oli sen verraten vaimea, että se ei häirinnyt kemikaali- ja tuoksuherkkiä yhtä voimakkaasti kuin Turtle Waxin voimakkaampi tuoksu.
Testaajan valinta
Kumpi testatuista aineista nousi testaajan suosikiksi?
Hieman vaikea sanoa, sillä käsittelyn tekeminen auton sisälle tyhjenemään jätettävällä ”paukkupullolla” on ihastuttavan helppoa, ja olen käyttänyt tätä konstia muutamaan kerran aiemminkin. Tosin Turtle Waxin tuoksu on sen verran voimakas, että perheen herkkänenäisimmät nyrpistivät nokkaansa.
Käsittelyvaiheessa enemmän työtä teettävä CRC:n vaahto on miedomman tuoksuinen. Mielikuva tai ei, mutta jotenkin vaahdottamien tuntui puhdistamisen kannalta tehokkaammalta vaihtoehdolta. Toki aine levittyy ”paukkupullollakin” lauhduttimen kennolle, kun sisäilmankierto kierrättää sen pakostakin oikeaan osoitteeseen, mutta se kiertää raitisilmasuodattimen kautta, joten maalaisjärjellä ajatellen sen teho on hieman heikompi.
Oma valintani on ehkä kuitenkin tuo työläämpi vaihtoehto eli vaahdon käyttäminen, vaikka kokemukseni mukaan myös paukkupullokäsittely riittää pitämään hajut kurissa kun sen tekee riittävän usein, ainakin kerran vuodessa.
Ilmastoinnin desinfiointi on mahdollista tilata lisätyönä myös ilmastointihuollon yhteydessä. Homma kannattaa ehkä teettää ilmastointilaitteen huollattamisen yhteydessä.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Primare alkukielellä
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ