Lippulaiva Hyundai Grandeur 35 vuotta: Juhlan kunniaksi sähköinen, hätkähdyttävä restomod-juhlapainos!

Hyundailla luotiin Grandeur-lippulaivan 35-vuotisen historian kunniaksi kulmikaskorinen, täyssähköinen retroversio.

Auto Bild.Uutiset

Käy­tän­nös­sä pu­hu­taan en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Gran­deu­ris­ta höys­tet­ty­nä kai­kil­la ny­ky­päi­vän va­rus­teil­la, 1980-lu­vun omi­nais­tyy­lis­tä luo­pu­mat­ta.

Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deur hei­jas­te­lee al­ku­pe­räi­sen Gran­deu­rin sym­bo­lis­ta mer­ki­tys­tä, min­kä ohel­la se an­taa uut­ta ins­pi­raa­ti­o­ta tu­le­vai­suut­ta aja­tel­len.

Hy­un­dain suun­nit­te­lu­tii­mi muun­si en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Gran­deu­rin täys­säh­kö­au­tok­si, va­rus­tet­tu­na Pa­ra­met­ric Pi­xel -va­loin, jot­ka tuo­vat mie­leen uu­den Io­niq 5 -tuo­tan­to­mal­lin. Huip­pu­ny­ky­ai­kai­nen si­sus­tus kä­sit­tää vii­nin­pu­nais­ta sa­met­tia ja nap­pa­nah­kaa.

Ul­ko­puo­lel­ta Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deu­rin ret­ro­tyy­li erot­tuu val­ta­o­sin, mut­ta tyy­lik­käi­siin päi­vi­tyk­siin lu­keu­tu­vat uu­den­lai­set si­vu­pei­lit sekä kap­se­loi­dut pyö­rät. Pik­se­li­tyy­li­set LED- etu- ja ta­ka­va­lot vih­jaa­vat Hy­un­dain säh­köi­seen voi­man­siir­toon.

Hyundai

Hyundai

Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deu­rin si­sus­tuk­ses­sa so­vel­let­tiin "Newt­ro” (”uus + ret­ro)" -kon­sep­ti­tee­maa, jos­sa mat­kus­ta­jien ais­te­ja sti­mu­loi­daan prons­sin­vä­ri­sel­lä va­lais­tuk­sel­la. Se tuo mie­leen 1980-lu­vun au­di­o­lait­teet, kun taas au­di­o­jär­jes­tel­mä it­ses­sään edus­taa ny­ky­päi­vää.

Etuis­tui­met on pääl­lys­tet­ty vii­nin­pu­nai­sel­la sa­me­til­la, joka sai ins­pi­raa­ti­on­sa al­ku­pe­räi­ses­tä Hy­un­dai Gran­deu­ris­ta, Ta­kais­tui­mel­la on tyy­lik­kääs­ti om­mel­tua, kas­tan­jan­rus­ke­aa nap­pa­nah­kaa.

Kes­ki­kon­so­lin kä­si­no­jas­sa on pii­lo­tet­tu pon­nah­dus­lo­ke­ro ar­vo­e­si­nei­den, ku­ten kel­lo­jen, säi­lyt­tä­mis­tä var­ten.

Suun­nit­te­li­jat in­teg­roi­vat sau­mat­to­mas­ti uu­sim­mat tek­ni­set rat­kai­sut coo­lien ret­ro­to­teu­tus­ten rin­nal­le. He kor­va­si­vat ko­je­lau­dan va­lit­si­met ja pai­nik­keet ult­ra­le­ve­äl­lä kos­ke­tus­näy­töl­lä, mut­ta säi­lyt­ti­vät sil­ti 1980-lu­vun omi­nais­tun­nel­man so­vel­ta­mal­la yk­si­puo­lais­ta oh­jaus­pyö­rää sekä ”suih­ku­ko­ne­tyyp­pis­tä” vaih­de­va­lit­sin­ta.

Ras­kaan sar­jan 4way4-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä

Suun­nit­te­li­jat ide­oi­vat Hy­un­dai Gran­deu­riin ete­lä­ko­re­a­lai­sen ää­ni­suun­nit­te­li­jan, Guk-il Yun ke­hit­tä­män 4way4-ää­ni­jär­jes­tel­män, joka oh­jaa kah­dek­saa­tois­ta (18) kai­u­tin­ta + sub­ba­ria.

Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa täy­te­läi­sen ää­nen sy­vän bas­so­tois­ton osit­tain Hy­un­dai Gran­deu­rin kes­ki­kon­so­lin ja ko­je­lau­dan koos­tu­muk­sen an­si­os­ta, jot­ka on suun­ni­tel­tu kon­sert­ti­sa­lin akus­ti­sen te­o­ri­an pe­rus­teel­la.

Suunnittelijat integroivat saumattomasti uusimmat tekniset ratkaisut coolien retrototeutusten rinnalle. He korvasivat kojelaudan valitsimet ja painikkeet ultraleveällä kosketusnäytöllä, mutta säilyttivät silti 1980-luvun ominaistunnelman soveltamalla yksipuolaista ohjauspyörää sekä ”suihkukonetyyppistä” vaihdevalitsinta.

Suunnittelijat integroivat saumattomasti uusimmat tekniset ratkaisut coolien retrototeutusten rinnalle. He korvasivat kojelaudan valitsimet ja painikkeet ultraleveällä kosketusnäytöllä, mutta säilyttivät silti 1980-luvun ominaistunnelman soveltamalla yksipuolaista ohjauspyörää sekä ”suihkukonetyyppistä” vaihdevalitsinta.

Hyundai

Takaistuintilat ovat näyttävät.

Takaistuintilat ovat näyttävät.

Hyundai

Prons­sin­vä­ri­nen va­lon­sä­de, joka al­kaa ko­je­lau­dan va­sem­mas­ta ja oi­ke­as­ta pääs­tä, ulot­tuu oh­jaa­mon ym­pä­ri ja tun­keu­tuu B-pi­la­rei­hin. "In­fi­ni­ty-pei­lit" hei­jas­ta­vat va­loa ja an­ta­vat ta­kais­tui­mel­le laa­jem­man ti­lan­tun­nun, joka so­pii 1980-lu­vun puo­li­vä­lin ylel­li­sel­le se­da­nil­le.

Ta­ka­na on jopa sul­jet­ta­va ra­sia si­ka­reil­le.

Suun­ni­tel­tu­aan vuo­den 1975 Hy­un­dai Po­nyn ja 1986 Hy­un­dai Gran­deu­rin uu­del­leen säh­kö­au­to­kon­sep­teik­si, Hy­un­dain suun­nit­te­li­jat jat­ka­vat mer­kin ar­vo­jen uu­del­leen löy­tä­mis­tä He­ri­ta­ge-sar­jan avul­la.

"Kun suun­nit­te­li­jam­me suun­nit­te­le­vat tu­le­vai­suut­ta, on tär­ke­ää muis­tel­la, mitä olem­me luo­neet men­nei­syy­des­sä, ja löy­tää sii­tä ins­pi­raa­ti­o­ta", sa­noo Hak-soo Ha, Hy­un­dai De­sign Cen­te­rin si­sus­tus­ryh­män joh­ta­ja.

"He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deur -sar­jan avul­la suun­nit­te­li­jam­me ovat tul­kin­neet uu­del­leen tär­ke­än osan Hy­un­dain his­to­ri­aa upe­ak­si ai­nut­laa­tui­sek­si yh­dis­tel­mäk­si vin­ta­gea ja ny­ky­ai­kaa, joka hei­jas­taa säh­kö­au­to­jen ai­ka­kau­tem­me ra­jat­to­mia mah­dol­li­suuk­sia."

Hy­un­dai UK / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN