Lippulaiva Hyundai Grandeur 35 vuotta: Juhlan kunniaksi sähköinen, hätkähdyttävä restomod-juhlapainos!

Hyundailla luotiin Grandeur-lippulaivan 35-vuotisen historian kunniaksi kulmikaskorinen, täyssähköinen retroversio.

Auto Bild.Uutiset

Käy­tän­nös­sä pu­hu­taan en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Gran­deu­ris­ta höys­tet­ty­nä kai­kil­la ny­ky­päi­vän va­rus­teil­la, 1980-lu­vun omi­nais­tyy­lis­tä luo­pu­mat­ta.

Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deur hei­jas­te­lee al­ku­pe­räi­sen Gran­deu­rin sym­bo­lis­ta mer­ki­tys­tä, min­kä ohel­la se an­taa uut­ta ins­pi­raa­ti­o­ta tu­le­vai­suut­ta aja­tel­len.

Hy­un­dain suun­nit­te­lu­tii­mi muun­si en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Gran­deu­rin täys­säh­kö­au­tok­si, va­rus­tet­tu­na Pa­ra­met­ric Pi­xel -va­loin, jot­ka tuo­vat mie­leen uu­den Io­niq 5 -tuo­tan­to­mal­lin. Huip­pu­ny­ky­ai­kai­nen si­sus­tus kä­sit­tää vii­nin­pu­nais­ta sa­met­tia ja nap­pa­nah­kaa.

Ul­ko­puo­lel­ta Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deu­rin ret­ro­tyy­li erot­tuu val­ta­o­sin, mut­ta tyy­lik­käi­siin päi­vi­tyk­siin lu­keu­tu­vat uu­den­lai­set si­vu­pei­lit sekä kap­se­loi­dut pyö­rät. Pik­se­li­tyy­li­set LED- etu- ja ta­ka­va­lot vih­jaa­vat Hy­un­dain säh­köi­seen voi­man­siir­toon.

Hyundai

Hyundai

Hy­un­dai He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deu­rin si­sus­tuk­ses­sa so­vel­let­tiin "Newt­ro” (”uus + ret­ro)" -kon­sep­ti­tee­maa, jos­sa mat­kus­ta­jien ais­te­ja sti­mu­loi­daan prons­sin­vä­ri­sel­lä va­lais­tuk­sel­la. Se tuo mie­leen 1980-lu­vun au­di­o­lait­teet, kun taas au­di­o­jär­jes­tel­mä it­ses­sään edus­taa ny­ky­päi­vää.

Etuis­tui­met on pääl­lys­tet­ty vii­nin­pu­nai­sel­la sa­me­til­la, joka sai ins­pi­raa­ti­on­sa al­ku­pe­räi­ses­tä Hy­un­dai Gran­deu­ris­ta, Ta­kais­tui­mel­la on tyy­lik­kääs­ti om­mel­tua, kas­tan­jan­rus­ke­aa nap­pa­nah­kaa.

Kes­ki­kon­so­lin kä­si­no­jas­sa on pii­lo­tet­tu pon­nah­dus­lo­ke­ro ar­vo­e­si­nei­den, ku­ten kel­lo­jen, säi­lyt­tä­mis­tä var­ten.

Suun­nit­te­li­jat in­teg­roi­vat sau­mat­to­mas­ti uu­sim­mat tek­ni­set rat­kai­sut coo­lien ret­ro­to­teu­tus­ten rin­nal­le. He kor­va­si­vat ko­je­lau­dan va­lit­si­met ja pai­nik­keet ult­ra­le­ve­äl­lä kos­ke­tus­näy­töl­lä, mut­ta säi­lyt­ti­vät sil­ti 1980-lu­vun omi­nais­tun­nel­man so­vel­ta­mal­la yk­si­puo­lais­ta oh­jaus­pyö­rää sekä ”suih­ku­ko­ne­tyyp­pis­tä” vaih­de­va­lit­sin­ta.

Ras­kaan sar­jan 4way4-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä

Suun­nit­te­li­jat ide­oi­vat Hy­un­dai Gran­deu­riin ete­lä­ko­re­a­lai­sen ää­ni­suun­nit­te­li­jan, Guk-il Yun ke­hit­tä­män 4way4-ää­ni­jär­jes­tel­män, joka oh­jaa kah­dek­saa­tois­ta (18) kai­u­tin­ta + sub­ba­ria.

Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa täy­te­läi­sen ää­nen sy­vän bas­so­tois­ton osit­tain Hy­un­dai Gran­deu­rin kes­ki­kon­so­lin ja ko­je­lau­dan koos­tu­muk­sen an­si­os­ta, jot­ka on suun­ni­tel­tu kon­sert­ti­sa­lin akus­ti­sen te­o­ri­an pe­rus­teel­la.

Suunnittelijat integroivat saumattomasti uusimmat tekniset ratkaisut coolien retrototeutusten rinnalle. He korvasivat kojelaudan valitsimet ja painikkeet ultraleveällä kosketusnäytöllä, mutta säilyttivät silti 1980-luvun ominaistunnelman soveltamalla yksipuolaista ohjauspyörää sekä ”suihkukonetyyppistä” vaihdevalitsinta.

Suunnittelijat integroivat saumattomasti uusimmat tekniset ratkaisut coolien retrototeutusten rinnalle. He korvasivat kojelaudan valitsimet ja painikkeet ultraleveällä kosketusnäytöllä, mutta säilyttivät silti 1980-luvun ominaistunnelman soveltamalla yksipuolaista ohjauspyörää sekä ”suihkukonetyyppistä” vaihdevalitsinta.

Hyundai

Takaistuintilat ovat näyttävät.

Takaistuintilat ovat näyttävät.

Hyundai

Prons­sin­vä­ri­nen va­lon­sä­de, joka al­kaa ko­je­lau­dan va­sem­mas­ta ja oi­ke­as­ta pääs­tä, ulot­tuu oh­jaa­mon ym­pä­ri ja tun­keu­tuu B-pi­la­rei­hin. "In­fi­ni­ty-pei­lit" hei­jas­ta­vat va­loa ja an­ta­vat ta­kais­tui­mel­le laa­jem­man ti­lan­tun­nun, joka so­pii 1980-lu­vun puo­li­vä­lin ylel­li­sel­le se­da­nil­le.

Ta­ka­na on jopa sul­jet­ta­va ra­sia si­ka­reil­le.

Suun­ni­tel­tu­aan vuo­den 1975 Hy­un­dai Po­nyn ja 1986 Hy­un­dai Gran­deu­rin uu­del­leen säh­kö­au­to­kon­sep­teik­si, Hy­un­dain suun­nit­te­li­jat jat­ka­vat mer­kin ar­vo­jen uu­del­leen löy­tä­mis­tä He­ri­ta­ge-sar­jan avul­la.

"Kun suun­nit­te­li­jam­me suun­nit­te­le­vat tu­le­vai­suut­ta, on tär­ke­ää muis­tel­la, mitä olem­me luo­neet men­nei­syy­des­sä, ja löy­tää sii­tä ins­pi­raa­ti­o­ta", sa­noo Hak-soo Ha, Hy­un­dai De­sign Cen­te­rin si­sus­tus­ryh­män joh­ta­ja.

"He­ri­ta­ge Se­ries Gran­deur -sar­jan avul­la suun­nit­te­li­jam­me ovat tul­kin­neet uu­del­leen tär­ke­än osan Hy­un­dain his­to­ri­aa upe­ak­si ai­nut­laa­tui­sek­si yh­dis­tel­mäk­si vin­ta­gea ja ny­ky­ai­kaa, joka hei­jas­taa säh­kö­au­to­jen ai­ka­kau­tem­me ra­jat­to­mia mah­dol­li­suuk­sia."

Hy­un­dai UK / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN