Lotus Exige 350 Special Edition: 50-vuotistykkien särmää

Lotus Exige Sport 350 -malliin perustuva Special Edition on 26 kiloa esikuvaansa kevyempi. Omamassaa kertyy 1 099 kiloa. Malli on viimeinen Hethelin brittitehtaan 50-vuotisjuhlaa kunnioittavista versioista.

Auto Bild.Uutiset

Huip­pu­no­peut­ta Lo­tus Exi­ge 350 Spe­ci­al Edi­ti­on ke­rää 274 km/h. Mal­lil­la ajet­tiin ra­ta­kier­ros kuu­lui­sal­la Het­he­lin ra­dal­la ajas­sa 1 min 29,8 s.

Lo­tus Exi­ge 350 Spe­ci­al Edi­ti­o­nis­sa on ke­vy­em­män ra­ken­teen an­si­os­ta mer­kit­tä­vän no­pea suo­ri­tus­ky­ky. Au­ton me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu 345-he­vos­voi­mai­nen 3,5-lit­rai­nen V6 kiih­dyt­tää Spe­ci­al Edi­ti­o­nin nol­las­ta sa­taan vain 3,9 se­kun­nis­sa.on esi­mer­kik­si ke­vy­et, hii­li­ku­tui­set kup­pi-is­tui­met, eri­tyis­ke­vy­et ta­ko­van­teet sekä eri­tyi­sen ke­vyt li­tium-io­ni­ak­ku, joka yk­sis­tään sääs­tää pai­nos­sa kym­me­nen ki­loa.

Hidastuksista vastaavat AP Racingin nelimäntäiset jarrusatulat sekä etu- että taka-akselilla. Aerodynamiikkaan kiinnitettin erikoisesti lisähuomiota ja takasiiveke parantaa maaefektiä suurilla nopeuksilla. Myös jousitusgeometriaa ja iskunvaimennusta kohennettiin.

Hidastuksista vastaavat AP Racingin nelimäntäiset jarrusatulat sekä etu- että taka-akselilla. Aerodynamiikkaan kiinnitettin erikoisesti lisähuomiota ja takasiiveke parantaa maaefektiä suurilla nopeuksilla. Myös jousitusgeometriaa ja iskunvaimennusta kohennettiin.

Eri­kois­mal­lin ul­ko­vä­rin saa va­li­ta nel­jäs­tä, ja si­sä­ver­hoi­lu­na on joko mus­taa nah­kaa tai al­can­ta­raa. Is­tui­mien om­pe­leet tar­jo­a­vat so­pi­van vä­ri­kont­ras­tin. 

 

Lo­tus Exi­ge 350 SE

Suu­rin teho 345 hv (258 kW)/7000 r/min

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 400 Nm/4500 r/min

0-100 km/h 3,9 s

Kes­ki­ku­lu­tus 10,1 l/100 km

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN