Mercedes-Benz GLC Coupé: 9-portainen automaat­ti­vaih­teisto

Mercedes-Benz GLC Coupé esiteltiin ensi kerran lähes tuotantovalmiina konseptimallina Shanghain autonäyttelyssä huhtikuussa 2015. Tuotantovalmiina malli saadaan myyntiin myös Suomessa vajaa puolitoista vuotta konseptimallin esittelystä.

Auto Bild.Uutiset
Coupé on kahdeksan senttiä pitempi ja noin neljä senttiä matalampi kuin GLC, vaikka mallien perusrakenne on suurelta osin sama. Yhteisiä korin pintaosia kanssa ovat etulyhdyt ja etulokasuojat, jo A-pilarin kulma on Coupé-mallissa loivempi kuin malliveljessä. Coupén ilmanvastusta kuvaava cd-arvo on vain 0.31. Tavaratilan koko on 500 – 1400 litraa.

Coupé on kahdeksan senttiä pitempi ja noin neljä senttiä matalampi kuin GLC, vaikka mallien perusrakenne on suurelta osin sama. Yhteisiä korin pintaosia kanssa ovat etulyhdyt ja etulokasuojat, jo A-pilarin kulma on Coupé-mallissa loivempi kuin malliveljessä. Coupén ilmanvastusta kuvaava cd-arvo on vain 0.31. Tavaratilan koko on 500 – 1400 litraa.

Kokonaisuuden urheilulliset ominaisuudet riittävät myös ajamiseen haastavalla tiestöllä. Maastokykyisyyttä korostavat myös näyttävät alustasuojaukset edessä ja takana. Korirakenteissa on käytetty alumiinia sekä suurlujuus- ja ultralujuusteräksiä. Korirakenteiden nykyaikaisuutta kuvaa omapaino 1710 kiloa (GLC 250 4Matic Coupé).

Kokonaisuuden urheilulliset ominaisuudet riittävät myös ajamiseen haastavalla tiestöllä. Maastokykyisyyttä korostavat myös näyttävät alustasuojaukset edessä ja takana. Korirakenteissa on käytetty alumiinia sekä suurlujuus- ja ultralujuusteräksiä. Korirakenteiden nykyaikaisuutta kuvaa omapaino 1710 kiloa (GLC 250 4Matic Coupé).

9G-Tro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa käy­te­tään puo­les­taan ke­vyt­tä, mut­ta ää­rim­mäi­sen lu­jaa mag­ne­sium­se­os­ta. Ma­te­ri­aa­li­va­lin­nal­la on saa­vu­tet­tu 12 ki­lon pai­non­sääs­tö ai­kai­sem­piin vas­taa­viin vaih­teis­toi­hin ver­rat­tu­na. Hyb­ri­di­mal­lis­sa vaih­teis­to­na on 7-vaih­tei­nen 7G-Tro­nic.

45:55 voi­man­ja­ko

Mer­ce­des-Benz GLC Coupé on va­rus­tet­tu pla­neet­ta­pyö­räs­töl­lä to­teu­te­tul­la jat­ku­val­la 4Ma­tic-ne­li­ve­dol­la. Voi­man­ja­ko etu-ja taka-ak­se­lei­den kes­ken on kiin­teä 45 % eteen ja 55 % taak­se. Täl­lä rat­kai­sul­la kiin­te­äl­lä ne­li­ve­dol­la va­rus­te­tun au­ton ali­oh­jau­tu­mis­pyr­ki­mys­tä liuk­kais­sa olo­suh­teis­sa on saa­tu mi­ni­moi­tua ja au­to on ajo­käy­tök­sel­tään neut­raa­li tai hie­man yli­oh­jaa­va.

Kol­me va­lin­nais­ta jou­si­tus­vaih­to­eh­toa

GLC Coupén vakiovarustukseen kuuluvat dynaamista ajotuntumaa tukeva teräskierrejousitus ja selektiiviset kaasuiskunvaimentimet. Edessä ja takana sovelletaan monivarsituentaa.

GLC Coupén vakiovarustukseen kuuluvat dynaamista ajotuntumaa tukeva teräskierrejousitus ja selektiiviset kaasuiskunvaimentimet. Edessä ja takana sovelletaan monivarsituentaa.

Toi­se­na vaih­to­eh­to­na au­toon saa ajo­ti­lan­tee­seen mu­kau­tu­van Dy­na­mic Body Cont­rol –ur­hei­lu­jou­si­tuk­sen. Jou­si­tuk­sen sää­tö ta­pah­tuu au­toon si­joi­tet­tu­jen an­tu­rei­den pe­rus­teel­la, jot­ka mit­taa­vat au­ton lii­ke­ti­lan muu­tos­ta. Mit­taus­koh­tei­ta ovat mm. oh­jaus­pyö­rän kään­tö­no­peus, si­vut­tai­sen ja pit­kit­täi­sen liik­keen muu­tos, is­kun­vai­men­ti­mien lii­ke sekä kaa­su- ja jar­ru­pol­ki­mien käyt­tö. Kul­jet­ta­jal­la on käy­tös­sä on vii­si vaih­ta­mis- ja ajo-oh­jel­maa: Eco, Com­fort, Sport, Sport + sekä pit­käl­le hen­ki­lö­koh­tais­ten miel­ty­mys­ten mu­kaan rää­tä­löi­tä­vä In­di­vi­du­al Mode.

Jou­si­tuk­sen kol­mas vaih­to­eh­to on Air Body Cont­rol eli mo­ni­kam­mi­o­pe­ri­aat­tee­seen pe­rus­tu­va ra­ken­ne, jos­sa yh­dis­ty­vät il­ma­jou­si­tus ja jat­ku­vas­ti ajo­ti­lan­teen mu­kaan sää­ty­vä is­kun­vai­men­nus. Uu­des­sa Air Body Cont­rol -jou­si­tuk­ses­sa au­toa kan­ta­van il­ma­mas­san mää­rää voi­daan muut­taa. Il­ma­kam­mi­ot voi­daan erot­taa tai yh­dis­tää toi­siin­sa säh­köi­ses­ti oh­ja­tun vent­tii­lin avul­la. Il­ma­jou­si­tuk­sen pai­neen­syöt­tö hoi­de­taan au­toon si­joi­te­tul­la komp­res­so­ril­la. Air Body Cont­ro­lin avul­la kul­jet­ta­ja voi myös sää­tää ko­rin kor­keus­ta­soa.

GLC Coupén eri­tyi­sen ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta il­men­tää myös uu­tuu­teen rää­tä­löi­ty ajo­no­peu­den mu­kaan sää­ty­väl­lä te­hos­tus­ta­sol­la va­rus­tet­tu Di­rect Steer -oh­jaus. GLC Coupés­sa oh­jauk­sen vä­li­tys­suh­de on 15.1:1, kun se GLC:ssä on 16.1:1. Oh­jaus on näin en­tis­tä no­pe­am­pi ja suo­rem­pi, mikä tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen oh­jaus­tun­tu­man.

Maas­to­kel­poi­nen

Kah­luu­sy­vyys 300 mm

Nou­su­kul­ma 22,3 as­tet­ta

Jät­tö­kul­ma 23,8 as­tet­ta

Suu­rin yli­tys­kul­ma täy­del­lä kuor­mal­la 12,2 as­tet­ta

Suu­rin mä­en­nou­su­ky­ky 70 as­tet­ta

Mer­ce­des-Benz GLC Coupé -aloi­tus­mal­lis­to syys­kuus­ta 2016 läh­tien:

GLC 220 d Coupé 4Ma­tic

GLC 250 d Coupé 4Ma­tic

GLC 250 Coupé 4Ma­tic

Teho ja vään­tö­mo­ment­ti

125 kW (170 hv) / 400 Nm

150 kW (204 hv) / 500 Nm

155 kW (211 hv) / 350 Nm

Ku­lu­tus l/100 km

5,0 / 5,0 / 6,9

CO2 g/km

alk. 131 / alk. 131 / alk. 159

Kiih­ty­vyys 0­–100 km/h, s

8,3 / 7,6 / 7,3

Huip­pu­no­peus km/h

210 / 222 / 222

Käyt­tö­voi­ma

Die­sel / Die­sel / Ben­sii­ni

Lo­pul­li­ses­sa laa­juu­des­saan GLC Coupé – moot­to­ri­mal­lis­to si­säl­tää nel­jä die­sel- ja nel­jä ben­sii­ni­vaih­to­eh­toa. Jäl­kim­mäi­siin kuu­luu myös Plug-In -la­taus­hyb­ri­di­ver­sio GLC 350 e 4Ma­tic Coupé, jos­sa moot­to­rei­den yh­teis­te­ho on 235 kW (320 hv), mut­ta CO2-pääs­töt vain 59–64 gram­maa ki­lo­met­ril­lä, ren­kais­ta ja va­rus­teis­ta riip­pu­en.

Pääs­töt­tö­mäs­ti säh­köl­lä voi olo­suh­teis­ta riip­pu­en ajaa yh­tä­jak­soi­ses­ti yli 30 ki­lo­met­riä. Pie­nim­pään ku­lu­tuk­seen pääs­tään kun au­ton akut la­da­taan ai­na py­sä­köi­tä­es­sä, esi­mer­kik­si ko­tiin tai työ­pai­kal­le. Hyb­ri­di­mal­lin myyn­ti al­kaa lo­ka­kuus­sa 2016.

Te­hok­kain mal­li on Mer­ce­des-AMG GLC 43 4Ma­tic Coupé, jon­ka V6-kak­sois­tur­bo­moot­to­ri tuot­taa 270 kW (367 hv) ja ta­kaa au­tol­le al­le 5 se­kun­nin kiih­ty­vyy­den 0–100 km/h. AMG-mal­lin myyn­ti al­kaa lo­ka­kuus­sa 2016.

GLC Coupén varustukseen kuuluvat vakiona esimerkiksi liikenteen rytmiin mukautuva Tempomat-vakionopeudesäädin, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähköhydraulisesti toimiva Easy-Pack-takaluukku, Audio 20 CD –multimediajärjestelmä, Bluetooth-puhelinvalmius, peruutuskamera, tuulilasin pyyhinten sadetunnistin, avaimeton Keyless-start-järjestelmä sekä adaptiivinen kaukovaloavustin.

GLC Coupén varustukseen kuuluvat vakiona esimerkiksi liikenteen rytmiin mukautuva Tempomat-vakionopeudesäädin, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähköhydraulisesti toimiva Easy-Pack-takaluukku, Audio 20 CD –multimediajärjestelmä, Bluetooth-puhelinvalmius, peruutuskamera, tuulilasin pyyhinten sadetunnistin, avaimeton Keyless-start-järjestelmä sekä adaptiivinen kaukovaloavustin.

Tur­val­li­suus­va­rus­teis­ta va­ki­o­na ovat Col­li­si­on Pre­ven­ti­on As­sist– tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, si­vu­tuu­li­a­vus­tin, vi­reys­ti­lan val­von­ta, dy­naa­mi­sel­la kaar­re­a­jo­a­vus­ti­mel­la va­rus­tet­tu ESP-ajo­va­kau­den- ja pi­don­hal­lin­ta.

Mer­ce­des-Benz GLC Coupé lan­see­ra­taan Eu­roo­pan li­säk­si USA:ssa, Kii­nas­sa ku­lu­van vuo­den ai­ka­na ja Ja­pa­nis­sa en­si vuon­na. Mer­ce­des-Benz GLC Coupén suo­si­tus­hin­nat al­ka­vat GLC 220d Coupé 4Ma­tic Pre­mium Bu­si­ness-mal­lin hin­nas­ta 64 981 €.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU