Mercedes-Benz GLC Coupé: 9-portainen automaattivaihteisto
Mercedes-Benz GLC Coupé esiteltiin ensi kerran lähes tuotantovalmiina konseptimallina Shanghain autonäyttelyssä huhtikuussa 2015. Tuotantovalmiina malli saadaan myyntiin myös Suomessa vajaa puolitoista vuotta konseptimallin esittelystä.
Coupé on kahdeksan senttiä pitempi ja noin neljä senttiä matalampi kuin GLC, vaikka mallien perusrakenne on suurelta osin sama. Yhteisiä korin pintaosia kanssa ovat etulyhdyt ja etulokasuojat, jo A-pilarin kulma on Coupé-mallissa loivempi kuin malliveljessä. Coupén ilmanvastusta kuvaava cd-arvo on vain 0.31. Tavaratilan koko on 500 – 1400 litraa.
Kokonaisuuden urheilulliset ominaisuudet riittävät myös ajamiseen haastavalla tiestöllä. Maastokykyisyyttä korostavat myös näyttävät alustasuojaukset edessä ja takana. Korirakenteissa on käytetty alumiinia sekä suurlujuus- ja ultralujuusteräksiä. Korirakenteiden nykyaikaisuutta kuvaa omapaino 1710 kiloa (GLC 250 4Matic Coupé).
9G-Tronic-automaattivaihteistossa käytetään puolestaan kevyttä, mutta äärimmäisen lujaa magnesiumseosta. Materiaalivalinnalla on saavutettu 12 kilon painonsäästö aikaisempiin vastaaviin vaihteistoihin verrattuna. Hybridimallissa vaihteistona on 7-vaihteinen 7G-Tronic.
45:55 voimanjako
Mercedes-Benz GLC Coupé on varustettu planeettapyörästöllä toteutetulla jatkuvalla 4Matic-nelivedolla. Voimanjako etu-ja taka-akseleiden kesken on kiinteä 45 % eteen ja 55 % taakse. Tällä ratkaisulla kiinteällä nelivedolla varustetun auton aliohjautumispyrkimystä liukkaissa olosuhteissa on saatu minimoitua ja auto on ajokäytökseltään neutraali tai hieman yliohjaava.
Kolme valinnaista jousitusvaihtoehtoa
GLC Coupén vakiovarustukseen kuuluvat dynaamista ajotuntumaa tukeva teräskierrejousitus ja selektiiviset kaasuiskunvaimentimet. Edessä ja takana sovelletaan monivarsituentaa.
Toisena vaihtoehtona autoon saa ajotilanteeseen mukautuvan Dynamic Body Control –urheilujousituksen. Jousituksen säätö tapahtuu autoon sijoitettujen antureiden perusteella, jotka mittaavat auton liiketilan muutosta. Mittauskohteita ovat mm. ohjauspyörän kääntönopeus, sivuttaisen ja pitkittäisen liikkeen muutos, iskunvaimentimien liike sekä kaasu- ja jarrupolkimien käyttö. Kuljettajalla on käytössä on viisi vaihtamis- ja ajo-ohjelmaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä pitkälle henkilökohtaisten mieltymysten mukaan räätälöitävä Individual Mode.
Jousituksen kolmas vaihtoehto on Air Body Control eli monikammioperiaatteeseen perustuva rakenne, jossa yhdistyvät ilmajousitus ja jatkuvasti ajotilanteen mukaan säätyvä iskunvaimennus. Uudessa Air Body Control -jousituksessa autoa kantavan ilmamassan määrää voidaan muuttaa. Ilmakammiot voidaan erottaa tai yhdistää toisiinsa sähköisesti ohjatun venttiilin avulla. Ilmajousituksen paineensyöttö hoidetaan autoon sijoitetulla kompressorilla. Air Body Controlin avulla kuljettaja voi myös säätää korin korkeustasoa.
GLC Coupén erityisen urheilullista luonnetta ilmentää myös uutuuteen räätälöity ajonopeuden mukaan säätyvällä tehostustasolla varustettu Direct Steer -ohjaus. GLC Coupéssa ohjauksen välityssuhde on 15.1:1, kun se GLC:ssä on 16.1:1. Ohjaus on näin entistä nopeampi ja suorempi, mikä tarjoaa urheilullisen ohjaustuntuman.
Maastokelpoinen
Kahluusyvyys 300 mm
Nousukulma 22,3 astetta
Jättökulma 23,8 astetta
Suurin ylityskulma täydellä kuormalla 12,2 astetta
Suurin mäennousukyky 70 astetta
Mercedes-Benz GLC Coupé -aloitusmallisto syyskuusta 2016 lähtien:
GLC 220 d Coupé 4Matic
GLC 250 d Coupé 4Matic
GLC 250 Coupé 4Matic
Teho ja vääntömomentti
125 kW (170 hv) / 400 Nm
150 kW (204 hv) / 500 Nm
155 kW (211 hv) / 350 Nm
Kulutus l/100 km
5,0 / 5,0 / 6,9
CO2 g/km
alk. 131 / alk. 131 / alk. 159
Kiihtyvyys 0–100 km/h, s
8,3 / 7,6 / 7,3
Huippunopeus km/h
210 / 222 / 222
Käyttövoima
Diesel / Diesel / Bensiini
Lopullisessa laajuudessaan GLC Coupé – moottorimallisto sisältää neljä diesel- ja neljä bensiinivaihtoehtoa. Jälkimmäisiin kuuluu myös Plug-In -lataushybridiversio GLC 350 e 4Matic Coupé, jossa moottoreiden yhteisteho on 235 kW (320 hv), mutta CO2-päästöt vain 59–64 grammaa kilometrillä, renkaista ja varusteista riippuen.
Päästöttömästi sähköllä voi olosuhteista riippuen ajaa yhtäjaksoisesti yli 30 kilometriä. Pienimpään kulutukseen päästään kun auton akut ladataan aina pysäköitäessä, esimerkiksi kotiin tai työpaikalle. Hybridimallin myynti alkaa lokakuussa 2016.
Tehokkain malli on Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Coupé, jonka V6-kaksoisturbomoottori tuottaa 270 kW (367 hv) ja takaa autolle alle 5 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 km/h. AMG-mallin myynti alkaa lokakuussa 2016.
GLC Coupén varustukseen kuuluvat vakiona esimerkiksi liikenteen rytmiin mukautuva Tempomat-vakionopeudesäädin, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähköhydraulisesti toimiva Easy-Pack-takaluukku, Audio 20 CD –multimediajärjestelmä, Bluetooth-puhelinvalmius, peruutuskamera, tuulilasin pyyhinten sadetunnistin, avaimeton Keyless-start-järjestelmä sekä adaptiivinen kaukovaloavustin.
Turvallisuusvarusteista vakiona ovat Collision Prevention Assist– törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystilan valvonta, dynaamisella kaarreajoavustimella varustettu ESP-ajovakauden- ja pidonhallinta.
Mercedes-Benz GLC Coupé lanseerataan Euroopan lisäksi USA:ssa, Kiinassa kuluvan vuoden aikana ja Japanissa ensi vuonna. Mercedes-Benz GLC Coupén suositushinnat alkavat GLC 220d Coupé 4Matic Premium Business-mallin hinnasta 64 981 €.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Analogisesti soiva huonekalu
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ