Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti. (Kuva: Ingo Barenschee)
Ingo Barenschee
Miksei nopeaan VW Arteon R -versioon tule VR6-moottoria? On muuten hyvä kysymys!
Toisin kuin moni merkkifani on toivonut, ei Volkswagen Arteon R -versioon tule VR6-tekniikkaa. Miksei? Auto Bild määrittelee päätökseen viisi eri syytä.
Audilla on olemassa 5-sylinterinen rivimoottori ja AMG:llä on puolestaan V8-moottori. Mikä siis on Volkswagenin tilanne niitä vastaan kilpailtaessa?
VW:llä oli vielä joitakin vuosia sitten eräänlaisen kulttimoottorin asemaan noussut VR6.
Vaikka on kulunut jo jonkin aikaa siitä, kun kaksilitrainen nelisylinterinen lukeutui osana VW:n urheilumalleihin, VR6 kummittelee silti yhä fanien mielessä. Siksi ei ole yllättävää, että moni ihmettelee VW uuden huippuversion, Arteon R:n esittelyn yhteydessä, miksi 6-sylinterinen ei ole kuvioissa. Auto Bild kysyi asiaa Volkswagenilta. Seuraavien viiden syyn tähden Arteonissa ei ole VR6-moottoria!
1. VR6 on suunnittelultaan ikääntynyt
VW Passat R36:n tapaista VR6-moottoria ei löydä Arteonista. On totta, että VW:lla asennetaan VR6-moottoreita edelleen joillekin markkina-alueille Euroopan ulkopuolella. Perusmoottori on kuitenkin nyt vanhakantainen, ja sitä pitäisi kehittää edelleen. Moottorilohko on edelleen valurautainen, mikä ei tietenkään ole kevyin ratkaisu.
Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti.
2. Päästölait ja kulutus
On selvää, että myös VR6-moottorin tulee täyttää nykyiset päästönormit.
Mikäli VW-piirien lausuntoihin on uskominen, olisi ollut täysin mahdollista saada nykyinen VR6-moottori Euro 6 -päästötasolle. Kehitysinsinöörit tähyävät kuitenkin keskimäärin kuutisen vuotta tulevaisuuteen, jolloin vanha moottorikonsepti alkaa näyttää kriittisemmältä.
Toinen kohta, joka VW:n mukaan sotii Arteonin kuusisylinteristä vastaan, on kulutus. Kokeiden perusteella VR6 kuluttaisi keskimäärin 10 l/100 km. Kyseinen lukema ei ole enää ajantasainen, eivätkä insinöörit siksi pidä sitä hyväksyttävänä.
Ja jos tarkastellaan yhdistelmää hiilidioksidin verotuksesta ja korkeasta kulutuksesta, Arteon R:n kuusisylinteristä ei myöskään olisi erityisen halpaa ylläpitää. Molemmat osapuolet säästävät nelisylinterisen avulla: VW kehitystyössä ja asiakkaat juoksevissa kuluissa.
3. Painava VR6-moottori hidastaisi Arteonia?
Kiitos Torque Vectoring -järjestelmän, jossa moottorin tuottamaa voimaa annostellaan enemmän ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tai renkaille, VW Arteon R:n pitäisi olla erityisen ketterä. Sitä vastoin VR6-moottori tekisi autosta keulapainoisemman.
Vähemmän sylintereitä merkitsee myös vähemmän painoa, ja siksi VW Arteon R:ssä on heti alussa nelisylinterinen. Tämä oletus on kuitenkin yksinkertaisesti väärä: VW:llä on harkittu huippumalliinsa suurempaa moottoria, erityisesti Teramontin 2,5-litraista, jota nykyisin myydään Kiinassa, oli tarkoitus soveltaa Arteon R:ssä, mutta toteutettuna kahdella turboahtimella.
Prototyyppejä rakennettiin edellä mainitulla kokoonpanolla, ja yhden proton sanotaan olevan edelleen olemassa. Ilmeisesti VR6 muutti VW Arteonin niin hitaaksi, että myös ajodynamiikan suhteen päätettiin luopua kuusisylinterisestä. Mutta VR6 olisi tarjonnut ajamisen iloa suoralla tiellä, totesi VW:n sisäinen lähde Auto Bildille.
4. VW Arteon VR6 asettuisi liian lähelle Audi RS5- sekä Porsche Panamera -malleja
VR6:sta luopumiseen Arteonissa vaikuttaa sekin, että kyseinen moottori olisi astunut liikaa Audin ja Porschen reviirille. Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan. Lisäksi Arteonin alhaisempi omamassa olisi ollut eduksi VR6:n tapauksessa etenkin Panameraa vastaan. Konsernissa ei kuitenkaan nähdä järkeväksi sisäistä kilpailua varsinkaan siksi, että se ei yksinkertaisesti sovi VW:n kuvaan. Tällaiset suoritusarvot sopivat paremmin Audille ja Porschelle.
5. Miksei päädytty VR6:n sijaan Audin viisisylinteriseen rivimoottoriin?
Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan.
Myöskään Audin viisisylinterinen ei ole vaihtoehto VW:lle. On totta, että VR6:lla on heikot puolensa ja että sitä pitäisi aluksi kehittää edelleen, mutta entä Audin hyväksi havaittu viisisylinterinen? Sellainen olisi ollut hyvä kompromissi, vai mitä? Ei aivan. Tässäkin herää kysymys, miksi Volkswagenilla pitäisi luottaa moottoriin, joka nimenomaisesti liittyy Audiin. Viisisylinterisen moottorin myytti kuuluu Ingolstadtin tehtaalle yhtä vahvasti kuin Audin logon neljä rengasta.
Paitsi, että VW:llä ei ole perinteitä viisisylinterisestä, Audin moottori olisi todennäköisesti myös liian raskas VW Arteoniin. Lisäksi moottori on asennettu poikittain. Erittäin pitkän kampiakselin vuoksi moottori vie myös paljon tilaa. Jälleen on kysymys ajodynamiikasta ja etuakselistoon kohdistuvasta lisäpainosta aiheutuvista haitoista.
VR6 ei siten tule kysymykseen Arteonissa
Argumentit painavat paljon ja puhuvat selkeää kieltään. Vaikka kuusisylinterinen moottori on makea ja vaikka se merkitsee erityisen paljon ajamisen hauskuutta etenkin suoralla tiellä, se on kaikissa muissa suhteissa huonompi verrattuna nelisylinteriseen. Vain testi näyttää, onko uusi nelisylinterinen todellakin yhtä hyvä kuin VW:lla väitetään. Mutta yksi asia on varma: Euroopassa emme ennen pitkää löydä VR6-tekniikkaa enää uuden VW:n konepellin alta.
Andreas Huber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
Trianglen uusi Borea
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN