Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti. (Kuva: Ingo Barenschee)
Ingo Barenschee
Miksei nopeaan VW Arteon R -versioon tule VR6-moottoria? On muuten hyvä kysymys!
Toisin kuin moni merkkifani on toivonut, ei Volkswagen Arteon R -versioon tule VR6-tekniikkaa. Miksei? Auto Bild määrittelee päätökseen viisi eri syytä.
Audilla on olemassa 5-sylinterinen rivimoottori ja AMG:llä on puolestaan V8-moottori. Mikä siis on Volkswagenin tilanne niitä vastaan kilpailtaessa?
VW:llä oli vielä joitakin vuosia sitten eräänlaisen kulttimoottorin asemaan noussut VR6.
Vaikka on kulunut jo jonkin aikaa siitä, kun kaksilitrainen nelisylinterinen lukeutui osana VW:n urheilumalleihin, VR6 kummittelee silti yhä fanien mielessä. Siksi ei ole yllättävää, että moni ihmettelee VW uuden huippuversion, Arteon R:n esittelyn yhteydessä, miksi 6-sylinterinen ei ole kuvioissa. Auto Bild kysyi asiaa Volkswagenilta. Seuraavien viiden syyn tähden Arteonissa ei ole VR6-moottoria!
1. VR6 on suunnittelultaan ikääntynyt
VW Passat R36:n tapaista VR6-moottoria ei löydä Arteonista. On totta, että VW:lla asennetaan VR6-moottoreita edelleen joillekin markkina-alueille Euroopan ulkopuolella. Perusmoottori on kuitenkin nyt vanhakantainen, ja sitä pitäisi kehittää edelleen. Moottorilohko on edelleen valurautainen, mikä ei tietenkään ole kevyin ratkaisu.
Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti.
2. Päästölait ja kulutus
On selvää, että myös VR6-moottorin tulee täyttää nykyiset päästönormit.
Mikäli VW-piirien lausuntoihin on uskominen, olisi ollut täysin mahdollista saada nykyinen VR6-moottori Euro 6 -päästötasolle. Kehitysinsinöörit tähyävät kuitenkin keskimäärin kuutisen vuotta tulevaisuuteen, jolloin vanha moottorikonsepti alkaa näyttää kriittisemmältä.
Toinen kohta, joka VW:n mukaan sotii Arteonin kuusisylinteristä vastaan, on kulutus. Kokeiden perusteella VR6 kuluttaisi keskimäärin 10 l/100 km. Kyseinen lukema ei ole enää ajantasainen, eivätkä insinöörit siksi pidä sitä hyväksyttävänä.
Ja jos tarkastellaan yhdistelmää hiilidioksidin verotuksesta ja korkeasta kulutuksesta, Arteon R:n kuusisylinteristä ei myöskään olisi erityisen halpaa ylläpitää. Molemmat osapuolet säästävät nelisylinterisen avulla: VW kehitystyössä ja asiakkaat juoksevissa kuluissa.
3. Painava VR6-moottori hidastaisi Arteonia?
Kiitos Torque Vectoring -järjestelmän, jossa moottorin tuottamaa voimaa annostellaan enemmän ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tai renkaille, VW Arteon R:n pitäisi olla erityisen ketterä. Sitä vastoin VR6-moottori tekisi autosta keulapainoisemman.
Vähemmän sylintereitä merkitsee myös vähemmän painoa, ja siksi VW Arteon R:ssä on heti alussa nelisylinterinen. Tämä oletus on kuitenkin yksinkertaisesti väärä: VW:llä on harkittu huippumalliinsa suurempaa moottoria, erityisesti Teramontin 2,5-litraista, jota nykyisin myydään Kiinassa, oli tarkoitus soveltaa Arteon R:ssä, mutta toteutettuna kahdella turboahtimella.
Prototyyppejä rakennettiin edellä mainitulla kokoonpanolla, ja yhden proton sanotaan olevan edelleen olemassa. Ilmeisesti VR6 muutti VW Arteonin niin hitaaksi, että myös ajodynamiikan suhteen päätettiin luopua kuusisylinterisestä. Mutta VR6 olisi tarjonnut ajamisen iloa suoralla tiellä, totesi VW:n sisäinen lähde Auto Bildille.
4. VW Arteon VR6 asettuisi liian lähelle Audi RS5- sekä Porsche Panamera -malleja
VR6:sta luopumiseen Arteonissa vaikuttaa sekin, että kyseinen moottori olisi astunut liikaa Audin ja Porschen reviirille. Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan. Lisäksi Arteonin alhaisempi omamassa olisi ollut eduksi VR6:n tapauksessa etenkin Panameraa vastaan. Konsernissa ei kuitenkaan nähdä järkeväksi sisäistä kilpailua varsinkaan siksi, että se ei yksinkertaisesti sovi VW:n kuvaan. Tällaiset suoritusarvot sopivat paremmin Audille ja Porschelle.
5. Miksei päädytty VR6:n sijaan Audin viisisylinteriseen rivimoottoriin?
Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan.
Myöskään Audin viisisylinterinen ei ole vaihtoehto VW:lle. On totta, että VR6:lla on heikot puolensa ja että sitä pitäisi aluksi kehittää edelleen, mutta entä Audin hyväksi havaittu viisisylinterinen? Sellainen olisi ollut hyvä kompromissi, vai mitä? Ei aivan. Tässäkin herää kysymys, miksi Volkswagenilla pitäisi luottaa moottoriin, joka nimenomaisesti liittyy Audiin. Viisisylinterisen moottorin myytti kuuluu Ingolstadtin tehtaalle yhtä vahvasti kuin Audin logon neljä rengasta.
Paitsi, että VW:llä ei ole perinteitä viisisylinterisestä, Audin moottori olisi todennäköisesti myös liian raskas VW Arteoniin. Lisäksi moottori on asennettu poikittain. Erittäin pitkän kampiakselin vuoksi moottori vie myös paljon tilaa. Jälleen on kysymys ajodynamiikasta ja etuakselistoon kohdistuvasta lisäpainosta aiheutuvista haitoista.
VR6 ei siten tule kysymykseen Arteonissa
Argumentit painavat paljon ja puhuvat selkeää kieltään. Vaikka kuusisylinterinen moottori on makea ja vaikka se merkitsee erityisen paljon ajamisen hauskuutta etenkin suoralla tiellä, se on kaikissa muissa suhteissa huonompi verrattuna nelisylinteriseen. Vain testi näyttää, onko uusi nelisylinterinen todellakin yhtä hyvä kuin VW:lla väitetään. Mutta yksi asia on varma: Euroopassa emme ennen pitkää löydä VR6-tekniikkaa enää uuden VW:n konepellin alta.
Andreas Huber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL