Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti. (Kuva: Ingo Barenschee)

Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti. (Kuva: Ingo Barenschee)

Ingo Barenschee

Miksei nopeaan VW Arteon R -versioon tule VR6-moottoria? On muuten hyvä kysymys!

Toisin kuin moni merkkifani on toivonut, ei Volkswagen Arteon R -versioon tule VR6-tekniikkaa. Miksei? Auto Bild määrittelee päätökseen viisi eri syytä.

Auto Bild.Uutiset

Au­dil­la on ole­mas­sa 5-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri ja AMG:llä on puo­les­taan V8-moot­to­ri. Mikä siis on Volks­wa­ge­nin ti­lan­ne nii­tä vas­taan kil­pail­ta­es­sa?

VW:llä oli vie­lä joi­ta­kin vuo­sia sit­ten erään­lai­sen kult­ti­moot­to­rin ase­maan nous­sut VR6.

Vaik­ka on ku­lu­nut jo jon­kin ai­kaa sii­tä, kun kak­si­lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen lu­keu­tui osa­na VW:n ur­hei­lu­mal­lei­hin, VR6 kum­mit­te­lee sil­ti yhä fa­nien mie­les­sä. Sik­si ei ole yl­lät­tä­vää, et­tä moni ih­met­te­lee VW uu­den huip­pu­ver­si­on, Ar­te­on R:n esit­te­lyn yh­tey­des­sä, mik­si 6-sy­lin­te­ri­nen ei ole ku­vi­ois­sa. Au­to Bild ky­syi asi­aa Volks­wa­ge­nil­ta. Seu­raa­vien vii­den syyn täh­den Ar­te­o­nis­sa ei ole VR6-moot­to­ria!

1. VR6 on suun­nit­te­lul­taan ikään­ty­nyt

VW Pas­sat R36:n ta­pais­ta VR6-moot­to­ria ei löy­dä Ar­te­o­nis­ta. On tot­ta, et­tä VW:lla asen­ne­taan VR6-moot­to­rei­ta edel­leen joil­le­kin mark­ki­na-alu­eil­le Eu­roo­pan ul­ko­puo­lel­la. Pe­rus­moot­to­ri on kui­ten­kin nyt van­ha­kan­tai­nen, ja sitä pi­täi­si ke­hit­tää edel­leen. Moot­to­ri­loh­ko on edel­leen va­lu­rau­tai­nen, mikä ei tie­ten­kään ole ke­vyin rat­kai­su.

Seu­raa­vien vuo­sien VR6:n val­mis­te­le­mi­sek­si loh­ko oli­si tu­le­vai­suu­des­sa teh­tä­vä alu­mii­nis­ta, ja R-mal­lien myyn­ti­o­suus Ar­te­o­nis­sa voi ol­la noin vii­si pro­sent­tia, mikä on ai­van lii­an vä­hän, jot­ta VR6 voi­tai­siin pe­rus­tel­la ta­lou­del­li­ses­ti.

2. Pääs­tö­lait ja ku­lu­tus

On sel­vää, et­tä myös VR6-moot­to­rin tu­lee täyt­tää ny­kyi­set pääs­tö­nor­mit.

Mi­kä­li VW-pii­rien lau­sun­toi­hin on us­ko­mi­nen, oli­si ol­lut täy­sin mah­dol­lis­ta saa­da ny­kyi­nen VR6-moot­to­ri Eu­ro 6 -pääs­tö­ta­sol­le. Ke­hi­ty­sin­si­nöö­rit tä­hy­ä­vät kui­ten­kin kes­ki­mää­rin kuu­ti­sen vuot­ta tu­le­vai­suu­teen, jol­loin van­ha moot­to­ri­kon­sep­ti al­kaa näyt­tää kriit­ti­sem­mäl­tä.

Toi­nen koh­ta, joka VW:n mu­kaan so­tii Ar­te­o­nin kuu­si­sy­lin­te­ris­tä vas­taan, on ku­lu­tus. Ko­kei­den pe­rus­teel­la VR6 ku­lut­tai­si kes­ki­mää­rin 10 l/100 km. Ky­sei­nen lu­ke­ma ei ole enää ajan­ta­sai­nen, ei­vät­kä in­si­nöö­rit sik­si pidä sitä hy­väk­syt­tä­vä­nä.

Ja jos tar­kas­tel­laan yh­dis­tel­mää hii­li­di­ok­si­din ve­ro­tuk­ses­ta ja kor­ke­as­ta ku­lu­tuk­ses­ta, Ar­te­on R:n kuu­si­sy­lin­te­ris­tä ei myös­kään oli­si eri­tyi­sen hal­paa yl­lä­pi­tää. Mo­lem­mat osa­puo­let sääs­tä­vät ne­li­sy­lin­te­ri­sen avul­la: VW ke­hi­tys­työs­sä ja asi­ak­kaat juok­se­vis­sa ku­luis­sa.

3. Pai­na­va VR6-moot­to­ri hi­das­tai­si Ar­te­o­nia?

Kii­tos Tor­que Vec­to­ring -jär­jes­tel­män, jos­sa moot­to­rin tuot­ta­maa voi­maa an­nos­tel­laan enem­män ul­ko­kaar­teen puo­lei­sel­le ren­kaal­le tai ren­kail­le, VW Ar­te­on R:n pi­täi­si ol­la eri­tyi­sen ket­te­rä. Sitä vas­toin VR6-moot­to­ri te­ki­si au­tos­ta keu­la­pai­noi­sem­man.

Vä­hem­män sy­lin­te­rei­tä mer­kit­see myös vä­hem­män pai­noa, ja sik­si VW Ar­te­on R:ssä on heti alus­sa ne­li­sy­lin­te­ri­nen. Tämä ole­tus on kui­ten­kin yk­sin­ker­tai­ses­ti vää­rä: VW:llä on har­kit­tu huip­pu­mal­liin­sa suu­rem­paa moot­to­ria, eri­tyi­ses­ti Te­ra­mon­tin 2,5-lit­rais­ta, jota ny­kyi­sin myy­dään Kii­nas­sa, oli tar­koi­tus so­vel­taa Ar­te­on R:ssä, mut­ta to­teu­tet­tu­na kah­del­la tur­bo­ah­ti­mel­la.

Pro­to­tyyp­pe­jä ra­ken­net­tiin edel­lä mai­ni­tul­la ko­koon­pa­nol­la, ja yh­den pro­ton sa­no­taan ole­van edel­leen ole­mas­sa. Il­mei­ses­ti VR6 muut­ti VW Ar­te­o­nin niin hi­taak­si, et­tä myös ajo­dy­na­mii­kan suh­teen pää­tet­tiin luo­pua kuu­si­sy­lin­te­ri­ses­tä. Mut­ta VR6 oli­si tar­jon­nut aja­mi­sen iloa suo­ral­la tiel­lä, to­te­si VW:n si­säi­nen läh­de Au­to Bil­dil­le.

4. VW Ar­te­on VR6 aset­tui­si lii­an lä­hel­le Au­di RS5- sekä Porsc­he Pa­na­me­ra -mal­le­ja

VR6:sta luo­pu­mi­seen Ar­te­o­nis­sa vai­kut­taa se­kin, et­tä ky­sei­nen moot­to­ri oli­si as­tu­nut lii­kaa Au­din ja Porsc­hen re­vii­ril­le. Uu­si VR6 ke­hit­täi­si tup­la­tur­bo­na ole­tet­ta­vas­ti luok­kaa 400 he­vos­voi­maa, jo­ten se oli­si kil­pail­lut esi­mer­kik­si Au­di RS 5 -mal­lia ja Porsc­he Pa­na­me­raa vas­taan. Li­säk­si Ar­te­o­nin al­hai­sem­pi oma­mas­sa oli­si ol­lut eduk­si VR6:n ta­pauk­ses­sa eten­kin Pa­na­me­raa vas­taan. Kon­ser­nis­sa ei kui­ten­kaan näh­dä jär­ke­väk­si si­säis­tä kil­pai­lua var­sin­kaan sik­si, et­tä se ei yk­sin­ker­tai­ses­ti sovi VW:n ku­vaan. Täl­lai­set suo­ri­tu­sar­vot so­pi­vat pa­rem­min Au­dil­le ja Porsc­hel­le.

5. Mik­sei pää­dyt­ty VR6:n si­jaan Au­din vii­si­sy­lin­te­ri­seen ri­vi­moot­to­riin?

Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan.

Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan.

Myös­kään Au­din vii­si­sy­lin­te­ri­nen ei ole vaih­to­eh­to VW:lle. On tot­ta, et­tä VR6:lla on hei­kot puo­len­sa ja et­tä sitä pi­täi­si aluk­si ke­hit­tää edel­leen, mut­ta en­tä Au­din hy­väk­si ha­vait­tu vii­si­sy­lin­te­ri­nen? Sel­lai­nen oli­si ol­lut hyvä komp­ro­mis­si, vai mitä? Ei ai­van. Täs­sä­kin he­rää ky­sy­mys, mik­si Volks­wa­ge­nil­la pi­täi­si luot­taa moot­to­riin, joka ni­me­no­mai­ses­ti liit­tyy Au­diin. Vii­si­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin myyt­ti kuu­luu In­gols­tad­tin teh­taal­le yh­tä vah­vas­ti kuin Au­din lo­gon nel­jä ren­gas­ta.

Pait­si, et­tä VW:llä ei ole pe­rin­tei­tä vii­si­sy­lin­te­ri­ses­tä, Au­din moot­to­ri oli­si to­den­nä­köi­ses­ti myös lii­an ras­kas VW Ar­te­o­niin. Li­säk­si moot­to­ri on asen­net­tu poi­kit­tain. Erit­täin pit­kän kam­pi­ak­se­lin vuok­si moot­to­ri vie myös pal­jon ti­laa. Jäl­leen on ky­sy­mys ajo­dy­na­mii­kas­ta ja etu­ak­se­lis­toon koh­dis­tu­vas­ta li­sä­pai­nos­ta ai­heu­tu­vis­ta hai­tois­ta.

VR6 ei si­ten tule ky­sy­myk­seen Ar­te­o­nis­sa

Ar­gu­men­tit pai­na­vat pal­jon ja pu­hu­vat sel­ke­ää kiel­tään. Vaik­ka kuu­si­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri on ma­kea ja vaik­ka se mer­kit­see eri­tyi­sen pal­jon aja­mi­sen haus­kuut­ta eten­kin suo­ral­la tiel­lä, se on kai­kis­sa muis­sa suh­teis­sa huo­nom­pi ver­rat­tu­na ne­li­sy­lin­te­ri­seen. Vain tes­ti näyt­tää, on­ko uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen to­del­la­kin yh­tä hyvä kuin VW:lla väi­te­tään. Mut­ta yk­si asia on var­ma: Eu­roo­pas­sa em­me en­nen pit­kää löy­dä VR6-tek­niik­kaa enää uu­den VW:n ko­ne­pel­lin al­ta.

And­re­as Hu­ber / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU