Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti. (Kuva: Ingo Barenschee)
Ingo Barenschee
Miksei nopeaan VW Arteon R -versioon tule VR6-moottoria? On muuten hyvä kysymys!
Toisin kuin moni merkkifani on toivonut, ei Volkswagen Arteon R -versioon tule VR6-tekniikkaa. Miksei? Auto Bild määrittelee päätökseen viisi eri syytä.
Audilla on olemassa 5-sylinterinen rivimoottori ja AMG:llä on puolestaan V8-moottori. Mikä siis on Volkswagenin tilanne niitä vastaan kilpailtaessa?
VW:llä oli vielä joitakin vuosia sitten eräänlaisen kulttimoottorin asemaan noussut VR6.
Vaikka on kulunut jo jonkin aikaa siitä, kun kaksilitrainen nelisylinterinen lukeutui osana VW:n urheilumalleihin, VR6 kummittelee silti yhä fanien mielessä. Siksi ei ole yllättävää, että moni ihmettelee VW uuden huippuversion, Arteon R:n esittelyn yhteydessä, miksi 6-sylinterinen ei ole kuvioissa. Auto Bild kysyi asiaa Volkswagenilta. Seuraavien viiden syyn tähden Arteonissa ei ole VR6-moottoria!
1. VR6 on suunnittelultaan ikääntynyt
VW Passat R36:n tapaista VR6-moottoria ei löydä Arteonista. On totta, että VW:lla asennetaan VR6-moottoreita edelleen joillekin markkina-alueille Euroopan ulkopuolella. Perusmoottori on kuitenkin nyt vanhakantainen, ja sitä pitäisi kehittää edelleen. Moottorilohko on edelleen valurautainen, mikä ei tietenkään ole kevyin ratkaisu.
Seuraavien vuosien VR6:n valmistelemiseksi lohko olisi tulevaisuudessa tehtävä alumiinista, ja R-mallien myyntiosuus Arteonissa voi olla noin viisi prosenttia, mikä on aivan liian vähän, jotta VR6 voitaisiin perustella taloudellisesti.
2. Päästölait ja kulutus
On selvää, että myös VR6-moottorin tulee täyttää nykyiset päästönormit.
Mikäli VW-piirien lausuntoihin on uskominen, olisi ollut täysin mahdollista saada nykyinen VR6-moottori Euro 6 -päästötasolle. Kehitysinsinöörit tähyävät kuitenkin keskimäärin kuutisen vuotta tulevaisuuteen, jolloin vanha moottorikonsepti alkaa näyttää kriittisemmältä.
Toinen kohta, joka VW:n mukaan sotii Arteonin kuusisylinteristä vastaan, on kulutus. Kokeiden perusteella VR6 kuluttaisi keskimäärin 10 l/100 km. Kyseinen lukema ei ole enää ajantasainen, eivätkä insinöörit siksi pidä sitä hyväksyttävänä.
Ja jos tarkastellaan yhdistelmää hiilidioksidin verotuksesta ja korkeasta kulutuksesta, Arteon R:n kuusisylinteristä ei myöskään olisi erityisen halpaa ylläpitää. Molemmat osapuolet säästävät nelisylinterisen avulla: VW kehitystyössä ja asiakkaat juoksevissa kuluissa.
3. Painava VR6-moottori hidastaisi Arteonia?
Kiitos Torque Vectoring -järjestelmän, jossa moottorin tuottamaa voimaa annostellaan enemmän ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tai renkaille, VW Arteon R:n pitäisi olla erityisen ketterä. Sitä vastoin VR6-moottori tekisi autosta keulapainoisemman.
Vähemmän sylintereitä merkitsee myös vähemmän painoa, ja siksi VW Arteon R:ssä on heti alussa nelisylinterinen. Tämä oletus on kuitenkin yksinkertaisesti väärä: VW:llä on harkittu huippumalliinsa suurempaa moottoria, erityisesti Teramontin 2,5-litraista, jota nykyisin myydään Kiinassa, oli tarkoitus soveltaa Arteon R:ssä, mutta toteutettuna kahdella turboahtimella.
Prototyyppejä rakennettiin edellä mainitulla kokoonpanolla, ja yhden proton sanotaan olevan edelleen olemassa. Ilmeisesti VR6 muutti VW Arteonin niin hitaaksi, että myös ajodynamiikan suhteen päätettiin luopua kuusisylinterisestä. Mutta VR6 olisi tarjonnut ajamisen iloa suoralla tiellä, totesi VW:n sisäinen lähde Auto Bildille.
4. VW Arteon VR6 asettuisi liian lähelle Audi RS5- sekä Porsche Panamera -malleja
VR6:sta luopumiseen Arteonissa vaikuttaa sekin, että kyseinen moottori olisi astunut liikaa Audin ja Porschen reviirille. Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan. Lisäksi Arteonin alhaisempi omamassa olisi ollut eduksi VR6:n tapauksessa etenkin Panameraa vastaan. Konsernissa ei kuitenkaan nähdä järkeväksi sisäistä kilpailua varsinkaan siksi, että se ei yksinkertaisesti sovi VW:n kuvaan. Tällaiset suoritusarvot sopivat paremmin Audille ja Porschelle.
5. Miksei päädytty VR6:n sijaan Audin viisisylinteriseen rivimoottoriin?
Uusi VR6 kehittäisi tuplaturbona oletettavasti luokkaa 400 hevosvoimaa, joten se olisi kilpaillut esimerkiksi Audi RS 5 -mallia ja Porsche Panameraa vastaan.
Myöskään Audin viisisylinterinen ei ole vaihtoehto VW:lle. On totta, että VR6:lla on heikot puolensa ja että sitä pitäisi aluksi kehittää edelleen, mutta entä Audin hyväksi havaittu viisisylinterinen? Sellainen olisi ollut hyvä kompromissi, vai mitä? Ei aivan. Tässäkin herää kysymys, miksi Volkswagenilla pitäisi luottaa moottoriin, joka nimenomaisesti liittyy Audiin. Viisisylinterisen moottorin myytti kuuluu Ingolstadtin tehtaalle yhtä vahvasti kuin Audin logon neljä rengasta.
Paitsi, että VW:llä ei ole perinteitä viisisylinterisestä, Audin moottori olisi todennäköisesti myös liian raskas VW Arteoniin. Lisäksi moottori on asennettu poikittain. Erittäin pitkän kampiakselin vuoksi moottori vie myös paljon tilaa. Jälleen on kysymys ajodynamiikasta ja etuakselistoon kohdistuvasta lisäpainosta aiheutuvista haitoista.
VR6 ei siten tule kysymykseen Arteonissa
Argumentit painavat paljon ja puhuvat selkeää kieltään. Vaikka kuusisylinterinen moottori on makea ja vaikka se merkitsee erityisen paljon ajamisen hauskuutta etenkin suoralla tiellä, se on kaikissa muissa suhteissa huonompi verrattuna nelisylinteriseen. Vain testi näyttää, onko uusi nelisylinterinen todellakin yhtä hyvä kuin VW:lla väitetään. Mutta yksi asia on varma: Euroopassa emme ennen pitkää löydä VR6-tekniikkaa enää uuden VW:n konepellin alta.
Andreas Huber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL