Mikseivät kiinalaiset tee omintakeisempia autoja?
Tämä on erittäin polttava kysymys, sillä onhan Kiinasta kaikkina viime vuosina virrannut mitä sekalaisinta kalustoa. Asiaa on pohdiskellut myös Automotive News Chinan Roberto Piatti, jonka joitakin mietelmiä tuomme tässä esiin.
Tämä on erittäin polttava kysymys, sillä onhan Kiinasta kaikkina viime vuosina virrannut mitä sekalaisinta kalustoa. Asiaa on pohdiskellut myös Automotive News Chinan Roberto Piatti, jonka joitakin mietelmiä tuomme tässä esiin.
Kuten jokainen vuorikiipeilijä tai merimies tietää, ainoa asia, jota tulee pelätä, on pelko itse. Tästä saattaisi olla ajatuksellista hyötyä kiinalaisille autonvalmistajille, jotka pelkäävät suunnitella kekseliäästi. Kiinalaismerkkien huomattavista saavutuksista huolimatta ne eivät kykene ravistamaan yltään epävarmuutta, joka johtaa kilpailijoiden kopiointiin, oman kekseliäisyyden asemesta.
Vaikka kiinalaisyhtiöillä onkin kaikki avaimet käsissään uusien väylien luomiseen, ne siis pelkäävät toimia. Mitä esimerkiksi tämänvuotiseen Shanghain autonäyttelyyn tulee, kävijämäärä ylitti kaikki odotukset, eikä Kiinan autoinnostus näytä olevan laantumassa; päin vastoin, se näyttää kasvavan eksponentiaalisesti.
Näyttelyssä kävijät jonottivat pari tuntia jokaiseen halleista ja ulkomaiset autonvalmistajat ottivat mittaa kiinalaisista rinta rinnan, maailman nykyään suurimmilla automarkkinoilla.
"Kultakuumeilmapiirissä" kiinalaismerkit ovat tehneet kuumeisesti töitä tuodakseen omille näyttelyosastoilleen kattavat mallistot. Ne ovat kehittäneet samanaikaisesti lukemattomia malleja tavalla, jolla yksikään eurooppalainen autonvalmistaja ei uskaltaisi edetä (eikä olisi kyllä varaakaan).
Jos kiinalaislukuja tarkastellaan lähemmin, huomataan kuitenkin, että todelliset voitot saadaan ainoastaan yhdestä tai kahdesta mallista, ja että jonkin tietyn malliston muita malleja valmistetaan usein naurettavan pieniä määriä, jotka eivät ole missään sopusoinnussa sijoituspanosten kanssa.
Tyylitajua ei ole riittävästi painotettu uusien automerkkien tapauksissa, joissa oikeanlaisesta tyylistä olisi nimenomaan apua. Tietyn brändin perusarvoihin kuuluvat merkin historia, historian piirtämä kuva kyseisestä automerkistä sekä esimerkiksi brändiin jatkuvasti liittyvä laatuvaikutelma.
Nämä seikat pätevät paikkansa jo kunnialla lunastaneisiin automerkkeihin, mutta vasta perustetun kiinalaisen automerkin tapauksessa historia, mielikuva ja psykologisesti tärkeät laatutekijät eivät vielä voi lukeutua merkin houkuttelevuutta tai merkkiuskollisuutta luoviin elementteihin.
Juuri sen takia oman, itsenäisen muotokielen tulisi olla avain kiinalaisbrändien rakentamiseen ja vahvistamiseen. Muilta kopioimisen sijaan kiinalaismerkkien tulisi keskittyä yhteen muotokieleen ja esimerkiksi luoda sukunäköä sekä hioa korin ja sisätilojen yksityiskohtia.
Joskus on kuitenkin turhauttavaa nähdä kiinalaisen autonostajan kysyvän piirimyyjältä, olisiko tällä esitellä jotain uutta. Sitten samassa ostajan sisu meneekin kaulaan ja hän tiedustelee vanhakantaisempaa ratkaisua, jossa on imitoitu ulkomaisia kilpailijoiat.
Koska kiinalaisilla automerkeillä ei ole "perinnettä rasitteena" ja koska taloudellista valtaa on vaikka muille jakaa, heillä olisi tilaisuus kirjoittaa uusi luku autohistoriaan.
Teksti ja kuva: J. Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi haastaja
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Thalian transformaatio
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
TADin uusi referenssiesivahvistin
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN