Škoda 1203 -mallista ei tehty pelkästään erilaisia versiota, vaan automallia myös modernisoitiin vuosien mittaan jatkuvasti.

Škoda 1203 -mallista ei tehty pelkästään erilaisia versiota, vaan automallia myös modernisoitiin vuosien mittaan jatkuvasti.

Škoda Auto

Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!

Škoda 1203 oli moderni ja luotettava kevyt pakettiauto. 12 vuotta kestäneen suunnittelutyön jälkeen 14. syyskuuta 1968 esiteltiin sarja­tuo­tan­to­valmis auto. Sen valmistus alkoi Vrchlabín tehtaalla 20. marraskuuta samana vuonna. Yli kolmen vuosikymmenen ajan tätä autoa tehtiin lukuisina eri versioina, joilla katettiin monien asiakkaiden erilaisia kuljetustarpeita.

Auto Bild.Klassikot

Vii­si­kym­men­tä­vii­si vuot­ta sit­ten mar­ras­kuun 20. päi­vä­nä 1968 Škoda käyn­nis­ti 1203-mal­lin sar­ja­tuo­tan­non: jopa kak­si­tois­ta vuot­ta kes­tä­neen suun­nit­te­lu- ja ke­hi­tys­työn tu­lok­se­na oli syn­ty­nyt edis­tyk­sel­li­nen ke­vyt hyö­ty­au­to. Sil­lä Škoda toi au­to­mal­lis­toon­sa kai­va­tun ke­vy­en pa­ket­ti­au­ton.

"Škoda 1203 oli klas­si­nen hyö­ty­au­to, jota vuo­sien mit­taan ke­hi­tet­tiin mo­nin ta­voin ja jos­ta val­mis­tet­tiin usei­ta eri­lai­sia ver­si­oi­ta. Sen mo­ni­puo­li­suus ja kes­tä­vyys te­ki­vät sii­tä jo­kai­sen Tšek­kos­lo­va­ki­an kan­sa­lai­sen ar­keen ja elä­mään kuu­lu­van kul­ku­neu­von," ker­too Škoda-mu­se­on joh­ta­ja And­rea Fryd­lová.

Haas­tei­ta koh­ti: Škoda 1203:n syn­ty­mä ja ke­hit­ty­mi­nen Vrchlabín teh­taal­la

Škoda 1203 -mal­lin suun­nit­te­lu­työ ja tuo­tan­to liit­ty­vät tii­viis­ti Ško­dan Vrchlabín teh­taa­seen. Val­ti­ol­li­nen suun­nit­te­lu­ko­mi­tea an­toi teh­taan tuo­te­ke­hi­ty­so­sas­tol­le teh­tä­väk­si suun­ni­tel­la täy­sin uu­si ny­ky­ai­kai­nen hyö­ty­au­to.

Tuol­loin hen­ki­lö­au­to­mal­leis­ta muun­net­tu­jen hyö­ty­au­to­jen ja kes­kus­put­ki­run­koon pe­rus­tu­van ra­ken­teen ai­ka lä­hes­tyi lop­pu­aan.

Suun­nit­te­luo­sas­to pää­tyi vuon­na 1956 ke­hit­tä­mään yk­si­loh­kois­ta it­se­kan­ta­vaa ko­ria. En­sim­mäi­set kol­me pro­to­tyyp­piä koo­di­mal­li­mer­kin­näl­tään 979 ja nii­den eri­lai­set ko­ri­mal­lit esi­tel­tiin al­ku­vuon­na 1957.

Kaik­ki­aan Škoda 1203 -mal­lin suun­nit­te­lu- ja ke­hi­tys­työ kes­ti pe­rä­ti kak­si­tois­ta vuot­ta, mi­hin syy­nä oli kes­kus­joh­toi­sen ta­lou­den te­hot­to­muus. On­gel­mia ai­heut­ti myös sa­moi­hin ai­koi­hin käyn­nis­tet­ty Škoda 1202 -mal­lin tuo­tan­to, sekä pula eri­lai­sis­ta ma­te­ri­aa­leis­ta ja val­mis­tus­tek­nii­kois­ta.

Näi­den syi­den vuok­si Škoda 1203:n sar­ja­tuo­tan­to saa­tiin aloi­tet­tua vas­ta vuo­den 1968 lop­pu­puo­lel­la.

In­no­va­tii­vi­nen muo­toi­lu ja ra­ken­ne: ti­la­vuus, mu­ka­vuus ja käyt­tö­o­mi­nai­suu­det yh­dis­tyi­vät

Kun kes­kus­put­ki­run­gos­ta luo­vut­tiin, Škoda 1203 -mal­liin saa­tiin poik­keuk­sel­li­sen suu­ret si­sä­ti­lat ja kook­kaat la­si­pin­nat. Au­ton oma­mas­sa oli vain 1 170 kg, ja pyö­rien eril­lis­tu­en­nan an­si­os­ta ajo- ja mat­kus­tus­mu­ka­vuus oli­vat hy­vät myös huo­no­kun­toi­sem­mil­la teil­lä.

Škoda 1203:ssa oli 1 221 cm3:n ne­li­sy­lin­te­ri­nen OHV-ben­sii­ni­moot­to­ri te­hol­taan 35 kW (47 hv), joka poh­jau­tui Škoda 1202 -mal­lin moot­to­riin. Vaa­ti­mat­to­mal­la te­hol­laan tä­män moot­to­rin oli sel­viy­dyt­tä­vä 750 kg kuor­mas­ta, jol­le oli ti­laa 5,3 m3.

Škoda 1203:n alkuperäinen pakettiautoversio sai nopeasti seurakseen kahdeksanpaikkaisen pikkubussin, josta tehtiin Standard- ja De Luxe -varusteluversiot, sitten myös Com-ikkunapakettiautoversion, tasalavaversion sekä ambulanssi- ja ruumisautoversiot. Myös useita erilaisia erikoisversioita tehtiin: esimerkiksi eläinlääkäriversio sekä palokunnan miehistökuljetusversio ja jopa muutama kylmäkuljetusauto- ja retkeilyautoprototyyppi.

Škoda 1203:n alkuperäinen pakettiautoversio sai nopeasti seurakseen kahdeksanpaikkaisen pikkubussin, josta tehtiin Standard- ja De Luxe -varusteluversiot, sitten myös Com-ikkunapakettiautoversion, tasalavaversion sekä ambulanssi- ja ruumisautoversiot. Myös useita erilaisia erikoisversioita tehtiin: esimerkiksi eläinlääkäriversio sekä palokunnan miehistökuljetusversio ja jopa muutama kylmäkuljetusauto- ja retkeilyautoprototyyppi.

Škoda Auto

En­sim­mäi­nen "kaks­tois­ta-nol­la-kol­mo­nen" vuo­del­ta 1968 oli um­pi­pa­ket­ti­au­to, jon­ka ul­ko­mi­tat oli­vat 4 520 x 1 800 x 1 900 mm. Au­tos­sa oli kä­te­vä si­vuo­vi ja ylä­reu­nas­ta sa­ra­noi­tu pe­rä­o­vi.

Tämä mal­li­ver­sio saa­vut­ti huip­pu­no­peu­dek­si 90 km/h, ja ta­sais­ta 60 km/h no­peut­ta ajet­ta­es­sa polt­to­ai­net­ta ku­lui noin 11 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä.

Mon­ta eri­lais­ta ver­si­o­ta ja jat­ku­va päi­vit­tä­mi­nen

Škoda 1203:n al­ku­pe­räi­nen pa­ket­ti­au­to­ver­sio sai no­pe­as­ti seu­rak­seen kah­dek­san­paik­kai­sen pik­ku­bus­sin, jos­ta teh­tiin Stan­dard- ja De Luxe -va­rus­te­lu­ver­si­ot, sit­ten myös Com-ik­ku­na­pa­ket­ti­au­to­ver­si­on, ta­sa­la­va­ver­si­on sekä am­bu­lans­si- ja ruu­mi­sau­to­ver­si­ot.

Myös usei­ta eri­lai­sia eri­kois­ver­si­oi­ta teh­tiin: esi­mer­kik­si eläin­lää­kä­ri­ver­sio sekä pa­lo­kun­nan mie­his­tö­kul­je­tus­ver­sio ja jopa muu­ta­ma kyl­mä­kul­je­tu­sau­to- ja ret­kei­ly­au­top­ro­to­tyyp­pi.

Maan hal­li­tuk­sen vuon­na 1981 te­ke­mäl­lä pää­tök­sel­lä Škoda 1203:n sar­ja­tuo­tan­to siir­ret­tiin ko­ko­naan Trnava-au­to­teh­taal­le (TAZ) Slo­va­ki­an puo­lel­le. Vuo­des­ta 1973 al­ka­en 1203-au­to­ja oli jo teh­ty siel­lä Vrchlabín teh­taan rin­nal­la.

Škoda 1203 -mal­lis­ta ei teh­ty pel­käs­tään eri­lai­sia ver­si­o­ta, vaan au­to­mal­lia myös mo­der­ni­soi­tiin vuo­sien mit­taan jat­ku­vas­ti.

Mer­kit­tä­vä päi­vi­tys to­teu­tet­tiin kak­si­kym­men­tä vuot­ta jat­ku­neen tuo­tan­non kun­ni­ak­si vuon­na 1988, kun au­toon saa­tiin suu­rem­pi ja te­hok­kaam­pi moot­to­ri is­ku­ti­la­vuu­del­taan 1433 cm3 ja te­hol­taan 42 kW (57 hv).

Škoda 1203:n  kojelauta.

Škoda 1203:n kojelauta.

Škoda Auto

Vuon­na 1996 moot­to­ri­vaih­to­eh­dok­si tuli Volks­wa­ge­nin ta­lou­del­li­nen 1,9-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen die­sel. Vuo­si­na 1968‒1981 Vrchlabín teh­taal­la val­mis­tet­tiin Škoda 1203 -mal­le­ja kaik­ki­aan 69 727 kap­pa­let­ta.

Trna­van teh­taal­la Slo­va­ki­as­sa eh­dit­tiin teh­dä 1203:n eri ver­si­oi­den au­to­ja noin 89 000 kap­pa­let­ta en­nen tuo­tan­non lo­pet­ta­mis­ta elo­kuus­sa 1999.

Val­ti­o­val­lan oh­jaa­ma tuo­tan­to ja yk­si­tyis­hen­ki­löi­den tar­peet

Tšek­kos­lo­va­ki­an kes­kus­joh­toi­ses­sa suun­ni­tel­ma­ta­lou­des­sa uu­den Škoda 1203:n saat­toi­vat hank­kia vain val­ti­on omis­ta­mat yri­tyk­set, osuus­kun­nat tai val­ti­on or­ga­ni­saa­ti­ot.

Au­toa ha­lu­a­van ta­hon oli en­sin teh­tä­vä ano­mus val­ti­ol­li­sel­le suun­nit­te­lu­ko­mi­te­al­le, jos­sa han­kin­nan tar­peel­li­suus ar­vi­oi­tiin, ja ano­muk­sen mah­dol­li­sen hy­väk­sy­mi­sen jäl­keen ano­ja sai ns. ba­lans­si­vouc­he­rin. Vas­ta täl­lä vouc­he­ril­la au­ton pys­tyi ti­laa­maan, mak­sa­maan ja vas­taa­not­ta­maan.

Škoda 1203:sta tehtiin myös ambulanssiversio.

Škoda 1203:sta tehtiin myös ambulanssiversio.

Škoda Auto

Sen si­jaan yk­si­tyi­sil­lä kan­sa­lai­sil­la ei ol­lut mah­dol­li­suut­ta hank­kia Škoda 1203 -au­toa. Hei­dän ai­nut mah­dol­li­suu­ten­sa oli saa­da os­taa au­to käy­tet­ty­nä sen pal­vel­tua en­sin val­ti­on käy­tös­sä.

Kui­ten­kin Škoda 1203 oli va­paas­ti os­tet­ta­vis­sa va­li­koi­duis­sa vien­ti­mais­sa, jo­ten 1203-au­to­ja nä­kyi lii­ken­tees­sä esi­mer­kik­si Rans­kas­sa, Bel­gi­as­sa, Egyp­tis­sä ja Tur­kis­sa.

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN