Škoda 1203 -mallista ei tehty pelkästään erilaisia versiota, vaan automallia myös modernisoitiin vuosien mittaan jatkuvasti.
Škoda Auto
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
Škoda 1203 oli moderni ja luotettava kevyt pakettiauto. 12 vuotta kestäneen suunnittelutyön jälkeen 14. syyskuuta 1968 esiteltiin sarjatuotantovalmis auto. Sen valmistus alkoi Vrchlabín tehtaalla 20. marraskuuta samana vuonna. Yli kolmen vuosikymmenen ajan tätä autoa tehtiin lukuisina eri versioina, joilla katettiin monien asiakkaiden erilaisia kuljetustarpeita.
Viisikymmentäviisi vuotta sitten marraskuun 20. päivänä 1968 Škoda käynnisti 1203-mallin sarjatuotannon: jopa kaksitoista vuotta kestäneen suunnittelu- ja kehitystyön tuloksena oli syntynyt edistyksellinen kevyt hyötyauto. Sillä Škoda toi automallistoonsa kaivatun kevyen pakettiauton.
"Škoda 1203 oli klassinen hyötyauto, jota vuosien mittaan kehitettiin monin tavoin ja josta valmistettiin useita erilaisia versioita. Sen monipuolisuus ja kestävyys tekivät siitä jokaisen Tšekkoslovakian kansalaisen arkeen ja elämään kuuluvan kulkuneuvon," kertoo Škoda-museon johtaja Andrea Frydlová.
Haasteita kohti: Škoda 1203:n syntymä ja kehittyminen Vrchlabín tehtaalla
Škoda 1203 -mallin suunnittelutyö ja tuotanto liittyvät tiiviisti Škodan Vrchlabín tehtaaseen. Valtiollinen suunnittelukomitea antoi tehtaan tuotekehitysosastolle tehtäväksi suunnitella täysin uusi nykyaikainen hyötyauto.
Tuolloin henkilöautomalleista muunnettujen hyötyautojen ja keskusputkirunkoon perustuvan rakenteen aika lähestyi loppuaan.
Suunnitteluosasto päätyi vuonna 1956 kehittämään yksilohkoista itsekantavaa koria. Ensimmäiset kolme prototyyppiä koodimallimerkinnältään 979 ja niiden erilaiset korimallit esiteltiin alkuvuonna 1957.
Kaikkiaan Škoda 1203 -mallin suunnittelu- ja kehitystyö kesti peräti kaksitoista vuotta, mihin syynä oli keskusjohtoisen talouden tehottomuus. Ongelmia aiheutti myös samoihin aikoihin käynnistetty Škoda 1202 -mallin tuotanto, sekä pula erilaisista materiaaleista ja valmistustekniikoista.
Näiden syiden vuoksi Škoda 1203:n sarjatuotanto saatiin aloitettua vasta vuoden 1968 loppupuolella.
Innovatiivinen muotoilu ja rakenne: tilavuus, mukavuus ja käyttöominaisuudet yhdistyivät
Kun keskusputkirungosta luovuttiin, Škoda 1203 -malliin saatiin poikkeuksellisen suuret sisätilat ja kookkaat lasipinnat. Auton omamassa oli vain 1 170 kg, ja pyörien erillistuennan ansiosta ajo- ja matkustusmukavuus olivat hyvät myös huonokuntoisemmilla teillä.
Škoda 1203:ssa oli 1 221 cm3:n nelisylinterinen OHV-bensiinimoottori teholtaan 35 kW (47 hv), joka pohjautui Škoda 1202 -mallin moottoriin. Vaatimattomalla tehollaan tämän moottorin oli selviydyttävä 750 kg kuormasta, jolle oli tilaa 5,3 m3.
Škoda 1203:n alkuperäinen pakettiautoversio sai nopeasti seurakseen kahdeksanpaikkaisen pikkubussin, josta tehtiin Standard- ja De Luxe -varusteluversiot, sitten myös Com-ikkunapakettiautoversion, tasalavaversion sekä ambulanssi- ja ruumisautoversiot. Myös useita erilaisia erikoisversioita tehtiin: esimerkiksi eläinlääkäriversio sekä palokunnan miehistökuljetusversio ja jopa muutama kylmäkuljetusauto- ja retkeilyautoprototyyppi.
Škoda Auto
Ensimmäinen "kakstoista-nolla-kolmonen" vuodelta 1968 oli umpipakettiauto, jonka ulkomitat olivat 4 520 x 1 800 x 1 900 mm. Autossa oli kätevä sivuovi ja yläreunasta saranoitu peräovi.
Tämä malliversio saavutti huippunopeudeksi 90 km/h, ja tasaista 60 km/h nopeutta ajettaessa polttoainetta kului noin 11 litraa sadalla kilometrillä.
Monta erilaista versiota ja jatkuva päivittäminen
Škoda 1203:n alkuperäinen pakettiautoversio sai nopeasti seurakseen kahdeksanpaikkaisen pikkubussin, josta tehtiin Standard- ja De Luxe -varusteluversiot, sitten myös Com-ikkunapakettiautoversion, tasalavaversion sekä ambulanssi- ja ruumisautoversiot.
Myös useita erilaisia erikoisversioita tehtiin: esimerkiksi eläinlääkäriversio sekä palokunnan miehistökuljetusversio ja jopa muutama kylmäkuljetusauto- ja retkeilyautoprototyyppi.
Maan hallituksen vuonna 1981 tekemällä päätöksellä Škoda 1203:n sarjatuotanto siirrettiin kokonaan Trnava-autotehtaalle (TAZ) Slovakian puolelle. Vuodesta 1973 alkaen 1203-autoja oli jo tehty siellä Vrchlabín tehtaan rinnalla.
Škoda 1203 -mallista ei tehty pelkästään erilaisia versiota, vaan automallia myös modernisoitiin vuosien mittaan jatkuvasti.
Merkittävä päivitys toteutettiin kaksikymmentä vuotta jatkuneen tuotannon kunniaksi vuonna 1988, kun autoon saatiin suurempi ja tehokkaampi moottori iskutilavuudeltaan 1433 cm3 ja teholtaan 42 kW (57 hv).
Škoda 1203:n kojelauta.
Škoda Auto
Vuonna 1996 moottorivaihtoehdoksi tuli Volkswagenin taloudellinen 1,9-litrainen nelisylinterinen diesel. Vuosina 1968‒1981 Vrchlabín tehtaalla valmistettiin Škoda 1203 -malleja kaikkiaan 69 727 kappaletta.
Trnavan tehtaalla Slovakiassa ehdittiin tehdä 1203:n eri versioiden autoja noin 89 000 kappaletta ennen tuotannon lopettamista elokuussa 1999.
Valtiovallan ohjaama tuotanto ja yksityishenkilöiden tarpeet
Tšekkoslovakian keskusjohtoisessa suunnitelmataloudessa uuden Škoda 1203:n saattoivat hankkia vain valtion omistamat yritykset, osuuskunnat tai valtion organisaatiot.
Autoa haluavan tahon oli ensin tehtävä anomus valtiolliselle suunnittelukomitealle, jossa hankinnan tarpeellisuus arvioitiin, ja anomuksen mahdollisen hyväksymisen jälkeen anoja sai ns. balanssivoucherin. Vasta tällä voucherilla auton pystyi tilaamaan, maksamaan ja vastaanottamaan.
Škoda 1203:sta tehtiin myös ambulanssiversio.
Škoda Auto
Sen sijaan yksityisillä kansalaisilla ei ollut mahdollisuutta hankkia Škoda 1203 -autoa. Heidän ainut mahdollisuutensa oli saada ostaa auto käytettynä sen palveltua ensin valtion käytössä.
Kuitenkin Škoda 1203 oli vapaasti ostettavissa valikoiduissa vientimaissa, joten 1203-autoja näkyi liikenteessä esimerkiksi Ranskassa, Belgiassa, Egyptissä ja Turkissa.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Koaksiaali sateessa
Børresenilta uusi jalustakaiutin
Ø Audio laajentaa
Aatami pöydälle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI