Mini Concept Acemanin pystysuora keula on silmiinpistävä. Brändin legendaarinen muotoilu on uudistettu crossoverin ominaisuuksiin ja täysin sähköiseen voimalinjaan.
Mini
Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin
Mini esittelee Mini Concept Aceman -konseptiauton. Se on ensisilmäys tulevien Mini esittelee Mini Concept Aceman -konseptiauton. Se on ensisilmäys tulevien Mini-sukupolvien uuteen muotoiluun. Konseptiauto keskittyy muotoiluun ja teknisiin innovaatioihin, jotka määrittelevät tulevan Mini-perheen tunnusomaista muotokieltä.
Charismatic Simplicity, eli karismaattinen yksinkertaisuus tarkoittaa täyssähköistä voimalinjaa, selkeää ja pelkistettyä muotokieleltä, uutta digitaalista kokemusta sisätiloissa ja vastuullista materiaalisuunnittelua täysin ilman nahka- tai kromiosia.
Mini tuo nämä ominaisuudet ensimmäiseen premium-luokan crossover-malliin pienten autojen segmenttiin.
- Mini Concept Aceman antaa ensimmäisen välähdyksen täysin uudesta autosta, joka rakentaa sillan malliperheen Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin, sanoo Tina Jarlerud, Minin Pohjois-Euroopan johtaja.
Tämä konseptiauto heijastaa sitä, kuinka MINI keksii itsensä uudelleen täysin sähköistä tulevaisuutta varten ja mitä se edustaa: sähköistetty karting-ajamisen tunnelma, kattava, mutta yksinkertainen digitaalinen kokemus ja ympäristöjalanjäljen minimoiminen.
Esimerkiksi digitaalisten ohjainpainikkeiden pinnat ovat neulottua kierrätystekstiiliä raikkailla värikontrasteilla ja ohjauspaneeli on uusi pyöreä OLED-näyttö. Yksityiskohdat luovat uuden, ainutlaatuisen sisustuskokemuksen.
- Täyssähköautokonsepti mahdollistaa suunnittelun ohjaamisen kohti MINIn perinteisiä ydinarvoja luovan tilankäytön periaatteen mukaisesti, sanoo Oliver Heilmer, Head of Mini Design.
Näin luodaan automalleja, jotka vievät vähän tilaa tiellä ja tarjoavat edistyksellistä mukavuutta, monipuolisuutta ja aiempaa enemmän ajonautintoa kuljettajalle.
Mini Concept Acemanissa on neljä ovea, suuri tavaratila, ja sisätilaa viidelle hengelle. Auton pituus on 4,05 metriä, leveys 1,99 metriä ja korkeus 1,59 metriä. Auton rakenne perustuu toiminnalliseen suunnitteluun lyhyillä ylityksillä. Näin saadaan mahdollisimman paljon tilaa matkustajille ja matkatavaroille minimaalisilla ulkomitoilla.
Rohkea keulan muotoilu
Mini Concept Acemanin pystysuora keula on silmiinpistävä. Brändin legendaarinen muotoilu on uudistettu crossoverin ominaisuuksiin ja täysin sähköiseen voimalinjaan.
Etuosan keskellä olevaa jäähdyttimen säleikköä ympäröivät selkeät pinnat, säleikön perinteisesti kuusikulmainen ääriviiva on muotoiltu uudelleen kahdeksankulmaiseksi.
Uutta muotoilua korostaa myös säleikön valaistu runko, jonka vaaleanvihreä LED-valaistus näkyy selkeänä niin päivänvalossa kuin pimeässä.
Mini Concept Acemanin keskimmäisen säleikön elementti on täysin suljettu, mutta sen yläosaan integroidut Matrix LED -valot toivottavat matkustajat tervetulleiksi valotehosteilla.
Takaosan pinnat ja vaakasuorat linjat antavat Mini Concept Acemanille modernin ulkonäön, ja korostavat selvästi sen leveyttä.
Minimalismia sisätiloissa
Digitalisaatio on mahdollistanut minimalistisen konseptin, joka samalla maksimoi ajokokemuksen Minille tutulla tavalla.
Etuosan keskellä olevaa jäähdyttimen säleikköä ympäröivät selkeät pinnat, säleikön perinteisesti kuusikulmainen ääriviiva on muotoiltu uudelleen kahdeksankulmaiseksi.
Mini
Sisätilojen muotoilu on pelkistettyä, ääriviivat ovat selkeitä ja yksityiskohdat viimeisteltyjä.
Konseptiauton kuljettajan ajoasento on tiivistetty täysin olennaiseen, aivan kuten klassisen Minin suunnittelija ajatteli jo vuonna 1959. Alec Issigonis suunnitteli sisustuksen, joka istuimien, ohjauspyörän ja vaihdevivun lisäksi tarvitsi vain soikean mittariston ja keinukytkimet vertaansa vailla olevaan ajonautintoon.
Perinteen mukaisesti Mini Concept Acemanin kytkimet on sijoitettu suuren näytön alle. Toimintoja ohjataan kosketusnäytöltä ja fyysisillä painikkeilla.
Keinukytkimillä käytetään seisontajarrua, vaihdetaan vaihteita, käynnistetään ja sammutetaan moottori sekä valitaan Experience Modes -käyttötilat ja säädetään äänenvoimakkuutta.
Jokainen kytkin on suunniteltu mahdollisimman intuitiivisesti käytettäväksi, yksilölliseksi kiertonupiksi tai keinukytkimeksi.
Innovatiivinen käyttöliittymä pyöreällä OLED-näytöllä
Mini on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka esittelee pyöreän OLED-näytön. Näyttö ja käyttöliittymä ovat moderneja versioita tutusta mittaristosta, ja näin avaavat Minin tulevaisuutta ja samalla kumartavat perinteille.
Käyttöliittymässä on myös moderni ulkoasu ja tarkasti suunnitellut widget-apusovellukset.
Tuotantoajoneuvon näyttö- ja ohjausjärjestelmä perustuu Mini-käyttöjärjestelmän uusimpaan sukupolveen, joka on ensimmäistä kertaa rakennettu Android Open Source Project (AOSP) -ohjelmistopinoon.
Ohjauspyörä, istuimet, ovipaneelit ja kaikki muut sisäpinnat ovat nahattomia.
Mini
Yksi kohokohta on näyttöalue, joka ulottuu keskusnäytön ulkopuolelle. Liikkuvaa kuvaa voidaan siirtää ohjausjärjestelmästä koko kojelaudalle. Tämä luo digitaalisen kokemuksen, joka ulottuu ovipaneeleihin asti.
Projisointivaihtoehto avaa valikoiman esityksiä, kuten tarkan kartan tai kuvia leijailevista pilvistä. Esitysten värimaailmaa ja valaistustunnelmaa täydentävät myös sopivat äänitehosteet.
Käyttäjä voi myös käyttää omaa itse valitsemaansa kuva-aihetta OLED-näytölle personoidussa tilassa.
Tätä uutta personointimuotoa täydentää kojelaudalla oleva liikkuva kuva, joka voi näyttää esimerkiksi pilvimuodostelmia, valtameren aaltoja tai uima-altaan hohtavan pinnan. Valittua projektiota korostaa myös sopiva äänitausta.
Mini Concept Acemanin Pop-up -asetustila tarjoaa edistyneen navigoinnin ja lukuisia sisäänrakennettuja ominaisuuksia.
Järjestelmä voi ehdottaa sopivia navigointikohteita valitun luokan perusteella ja näyttää sitten reitin OLED-näytöllä sekä kojelaudan projisoinnin kautta.
Kohteeksi voi valita esimerkiksi vapaa-ajan aktiviteetin "Seikkailu"-kategoriassa, suositun ravintolan "Maukas"-kohdasta tai parhaillaan erityisesti aktiivisen ”trendaavan” tapahtumapaikan.
Jos kaipaat piristystä tai olet kyllästynyt, Vivid Mode mahdollistaa interaktiivisen esityksen OLED-näytölle ja viereisille pinnoille. Tämä on viihdetoiminto, jota voidaan käyttää sekä lyhyiden taukojen aikana liikennevaloihin pysähtyessä että korkeajänniteakkua ladattaessa.
Mini Companion toivottaa sinut tervetulleeksi
Jo ennen kuin aloitat matkasi, Mini Concept Aceman tarjoaa kokonaisvaltaisen kokemuksen valoilla ja äänillä, sulavalla siirtymällä ulko- ja sisätilojen välillä.
Ajoneuvon keulaan syttyvät valot tervehtivät ensin ja kirkastuvat sitä mukaa, kun henkilö lähestyy. Samalla auton ulkoisista kaiuttimista kuuluu ääntä, jonka voimakkuus säätyy ajoneuvon ja lähestyvän henkilön välisen etäisyyden perusteella.
Mini Concept Aceman.
Mini
Mini Concept Aceman
Mini
Kun ajoneuvo on avattu, säleikön pinnalla näkyy Union Jack -grafiikka eli Englannin lippu matriisi-LED-valoilla. Samanaikaisesti säleikön ympärillä oleva kehys ja oikean ajovalo vilkuttavat ystävällisesti.
Kun ovi avataan, auto heijastaa graafisen kuvan oven tuntumaan. Vastaava säteittäinen väripurske näkyy samanaikaisesti pyöreällä näytöllä.
'
Mini Concept Acemanin tervetuloa-tervehdyksen täydentävät ohjausnäytöllä sanat "Hey Friend".
Ilman kromia ja nahkaa
Klassinen sisustustapa on yhdistetty erityisesti Mini Concept Acemanille kehitettyihin kestäviin väri- ja materiaalivalintoihin. Ei kromisia yksityiskohtia – ei ulko- eikä sisäpuolella.
Ohjauspyörä, istuimet, ovipaneelit ja kaikki muut sisäpinnat ovat nahattomia.
Ohjauspyörän reuna on laminoitu tummanvihreällä samettiveluurilla ja monitoimipainikkeet on integroitu taustavalaistujen tekstiilipintojen alle.
Ensiesittely gamescom 2022 -tapahtumassa Kölnissä
Yleisö pääsee tutustumaan Mini Concept Acemaniin ensimmäistä kertaa tietokone- ja pelimessuilla gamescom 2022 -tapahtumassa Kölnissä 24.–28.8.2022.
Täysin sähköinen tulevaisuus
Mini ilmoitti viime vuonna keskittyvänsä jatkossa vain täysin sähköisiin malleihin.
Vuoden 2025 jälkeen polttomoottorilla varustettuja autoja ei enää tuoda markkinoille.
Vuoteen 2027 mennessä täyssähköisten mallien osuus MINIn maailmanlaajuisesta myynnistä on vähintään 50 prosenttia, ja 2030-luvun alkuun mennessä Mini on täysin sähköinen merkki.
Mini-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL