Mini Concept Acemanin pystysuora keula on silmiinpistävä. Brändin legendaarinen muotoilu on uudistettu crossoverin ominaisuuksiin ja täysin sähköiseen voimalinjaan.

Mini Concept Acemanin pystysuora keula on silmiinpistävä. Brändin legendaarinen muotoilu on uudistettu crossoverin ominaisuuksiin ja täysin sähköiseen voimalinjaan.

Mini

Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin

Mini esittelee Mini Concept Aceman -konseptiauton. Se on ensisilmäys tulevien Mini esittelee Mini Concept Aceman -konseptiauton. Se on ensisilmäys tulevien Mini-sukupolvien uuteen muotoiluun. Konseptiauto keskittyy muotoiluun ja teknisiin innovaatioihin, jotka määrittelevät tulevan Mini-perheen tunnusomaista muotokieltä.

Auto Bild.Uutiset

Cha­ris­ma­tic Simp­li­ci­ty, eli ka­ris­maat­ti­nen yk­sin­ker­tai­suus tar­koit­taa täys­säh­köis­tä voi­ma­lin­jaa, sel­ke­ää ja pel­kis­tet­tyä muo­to­kie­lel­tä, uut­ta di­gi­taa­lis­ta ko­ke­mus­ta si­sä­ti­lois­sa ja vas­tuul­lis­ta ma­te­ri­aa­li­suun­nit­te­lua täy­sin il­man nah­ka- tai kro­mi­o­sia.

Mini tuo nämä omi­nai­suu­det en­sim­mäi­seen pre­mium-luo­kan cros­so­ver-mal­liin pien­ten au­to­jen seg­ment­tiin.

- Mini Con­cept Ace­man an­taa en­sim­mäi­sen vä­läh­dyk­sen täy­sin uu­des­ta au­tos­ta, joka ra­ken­taa sil­lan mal­li­per­heen Mini Coo­pe­rin ja Mini Count­ry­ma­nin vä­liin, sa­noo Tina Jar­le­rud, Mi­nin Poh­jois-Eu­roo­pan joh­ta­ja.

Tämä kon­sep­ti­au­to hei­jas­taa sitä, kuin­ka MINI kek­sii it­sen­sä uu­del­leen täy­sin säh­köis­tä tu­le­vai­suut­ta var­ten ja mitä se edus­taa: säh­köis­tet­ty kar­ting-aja­mi­sen tun­nel­ma, kat­ta­va, mut­ta yk­sin­ker­tai­nen di­gi­taa­li­nen ko­ke­mus ja ym­pä­ris­tö­ja­lan­jäl­jen mi­ni­moi­mi­nen.

Esi­mer­kik­si di­gi­taa­lis­ten oh­jain­pai­nik­kei­den pin­nat ovat neu­lot­tua kier­rä­tys­teks­tii­liä raik­kail­la vä­ri­kont­ras­teil­la ja oh­jaus­pa­nee­li on uu­si pyö­reä OLED-näyt­tö. Yk­si­tyis­koh­dat luo­vat uu­den, ai­nut­laa­tui­sen si­sus­tus­ko­ke­muk­sen.

- Täys­säh­kö­au­to­kon­sep­ti mah­dol­lis­taa suun­nit­te­lun oh­jaa­mi­sen koh­ti MI­NIn pe­rin­tei­siä ydi­nar­vo­ja luo­van ti­lan­käy­tön pe­ri­aat­teen mu­kai­ses­ti, sa­noo Oli­ver Heil­mer, Head of Mini De­sign.

Näin luo­daan au­to­mal­le­ja, jot­ka vie­vät vä­hän ti­laa tiel­lä ja tar­jo­a­vat edis­tyk­sel­lis­tä mu­ka­vuut­ta, mo­ni­puo­li­suut­ta ja ai­em­paa enem­män ajo­nau­tin­toa kul­jet­ta­jal­le.

Mini Con­cept Ace­ma­nis­sa on nel­jä ovea, suu­ri ta­va­ra­ti­la, ja si­sä­ti­laa vii­del­le hen­gel­le. Au­ton pi­tuus on 4,05 met­riä, le­veys 1,99 met­riä ja kor­keus 1,59 met­riä. Au­ton ra­ken­ne pe­rus­tuu toi­min­nal­li­seen suun­nit­te­luun ly­hyil­lä yli­tyk­sil­lä. Näin saa­daan mah­dol­li­sim­man pal­jon ti­laa mat­kus­ta­jil­le ja mat­ka­ta­va­roil­le mi­ni­maa­li­sil­la ul­ko­mi­toil­la.

Roh­kea keu­lan muo­toi­lu

Mini Con­cept Ace­ma­nin pys­ty­suo­ra keu­la on sil­miin­pis­tä­vä. Brän­din le­gen­daa­ri­nen muo­toi­lu on uu­dis­tet­tu cros­so­ve­rin omi­nai­suuk­siin ja täy­sin säh­köi­seen voi­ma­lin­jaan.

Etuo­san kes­kel­lä ole­vaa jääh­dyt­ti­men sä­leik­köä ym­pä­röi­vät sel­ke­ät pin­nat, sä­lei­kön pe­rin­tei­ses­ti kuu­si­kul­mai­nen ää­ri­vii­va on muo­toil­tu uu­del­leen kah­dek­san­kul­mai­sek­si.

Uut­ta muo­toi­lua ko­ros­taa myös sä­lei­kön va­lais­tu run­ko, jon­ka vaa­le­an­vih­reä LED-va­lais­tus nä­kyy sel­ke­ä­nä niin päi­vän­va­los­sa kuin pi­me­äs­sä.

Mini Con­cept Ace­ma­nin kes­kim­mäi­sen sä­lei­kön ele­ment­ti on täy­sin sul­jet­tu, mut­ta sen ylä­o­saan in­teg­roi­dut Mat­rix LED -va­lot toi­vot­ta­vat mat­kus­ta­jat ter­ve­tul­leik­si va­lo­te­hos­teil­la.

Ta­ka­o­san pin­nat ja vaa­ka­suo­rat lin­jat an­ta­vat Mini Con­cept Ace­ma­nil­le mo­der­nin ul­ko­nä­ön, ja ko­ros­ta­vat sel­väs­ti sen le­veyt­tä.

Mi­ni­ma­lis­mia si­sä­ti­lois­sa

Di­gi­ta­li­saa­tio on mah­dol­lis­ta­nut mi­ni­ma­lis­ti­sen kon­sep­tin, joka sa­mal­la mak­si­moi ajo­ko­ke­muk­sen Mi­nil­le tu­tul­la ta­val­la.

Etuosan keskellä olevaa jäähdyttimen säleikköä ympäröivät selkeät pinnat, säleikön perinteisesti kuusikulmainen ääriviiva on muotoiltu uudelleen kahdeksankulmaiseksi.

Etuosan keskellä olevaa jäähdyttimen säleikköä ympäröivät selkeät pinnat, säleikön perinteisesti kuusikulmainen ääriviiva on muotoiltu uudelleen kahdeksankulmaiseksi.

Mini

Si­sä­ti­lo­jen muo­toi­lu on pel­kis­tet­tyä, ää­ri­vii­vat ovat sel­kei­tä ja yk­si­tyis­koh­dat vii­meis­tel­ty­jä.

Kon­sep­ti­au­ton kul­jet­ta­jan ajo­a­sen­to on tii­vis­tet­ty täy­sin olen­nai­seen, ai­van ku­ten klas­si­sen Mi­nin suun­nit­te­li­ja ajat­te­li jo vuon­na 1959. Alec Is­si­go­nis suun­nit­te­li si­sus­tuk­sen, joka is­tui­mien, oh­jaus­pyö­rän ja vaih­de­vi­vun li­säk­si tar­vit­si vain soi­ke­an mit­ta­ris­ton ja kei­nu­kyt­ki­met ver­taan­sa vail­la ole­vaan ajo­nau­tin­toon.

Pe­rin­teen mu­kai­ses­ti Mini Con­cept Ace­ma­nin kyt­ki­met on si­joi­tet­tu suu­ren näy­tön al­le. Toi­min­to­ja oh­ja­taan kos­ke­tus­näy­töl­tä ja fyy­si­sil­lä pai­nik­keil­la.

Kei­nu­kyt­ki­mil­lä käy­te­tään sei­son­ta­jar­rua, vaih­de­taan vaih­tei­ta, käyn­nis­te­tään ja sam­mu­te­taan moot­to­ri sekä va­li­taan Ex­pe­rien­ce Mo­des -käyt­tö­ti­lat ja sää­de­tään ää­nen­voi­mak­kuut­ta.

Jo­kai­nen kyt­kin on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man in­tui­tii­vi­ses­ti käy­tet­tä­väk­si, yk­si­löl­li­sek­si kier­to­nu­pik­si tai kei­nu­kyt­ki­mek­si.

In­no­va­tii­vi­nen käyt­tö­liit­ty­mä pyö­re­äl­lä OLED-näy­töl­lä

Mini on maa­il­man en­sim­mäi­nen au­ton­val­mis­ta­ja, joka esit­te­lee pyö­re­än OLED-näy­tön. Näyt­tö ja käyt­tö­liit­ty­mä ovat mo­der­ne­ja ver­si­oi­ta tu­tus­ta mit­ta­ris­tos­ta, ja näin avaa­vat Mi­nin tu­le­vai­suut­ta ja sa­mal­la ku­mar­ta­vat pe­rin­teil­le.

Käyt­tö­liit­ty­mäs­sä on myös mo­der­ni ul­ko­a­su ja tar­kas­ti suun­ni­tel­lut wid­get-apu­so­vel­luk­set.

Tuo­tan­to­a­jo­neu­von näyt­tö- ja oh­jaus­jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu Mini-käyt­tö­jär­jes­tel­män uu­sim­paan su­ku­pol­veen, joka on en­sim­mäis­tä ker­taa ra­ken­net­tu And­roid Open Sour­ce Pro­ject (AOSP) -oh­jel­mis­to­pi­noon.

Ohjauspyörä, istuimet, ovipaneelit ja kaikki muut sisäpinnat ovat nahattomia.

Ohjauspyörä, istuimet, ovipaneelit ja kaikki muut sisäpinnat ovat nahattomia.

Mini

Yk­si ko­ho­koh­ta on näyt­tö­a­lue, joka ulot­tuu kes­kus­näy­tön ul­ko­puo­lel­le. Liik­ku­vaa ku­vaa voi­daan siir­tää oh­jaus­jär­jes­tel­mäs­tä koko ko­je­lau­dal­le. Tämä luo di­gi­taa­li­sen ko­ke­muk­sen, joka ulot­tuu ovi­pa­nee­lei­hin as­ti.

Pro­ji­soin­ti­vaih­to­eh­to avaa va­li­koi­man esi­tyk­siä, ku­ten tar­kan kar­tan tai ku­via lei­jai­le­vis­ta pil­vis­tä. Esi­tys­ten vä­ri­maa­il­maa ja va­lais­tus­tun­nel­maa täy­den­tä­vät myös so­pi­vat ää­ni­te­hos­teet.

Käyt­tä­jä voi myös käyt­tää omaa it­se va­lit­se­maan­sa kuva-ai­het­ta OLED-näy­töl­le per­so­noi­dus­sa ti­las­sa.

Tätä uut­ta per­so­noin­ti­muo­toa täy­den­tää ko­je­lau­dal­la ole­va liik­ku­va kuva, joka voi näyt­tää esi­mer­kik­si pil­vi­muo­dos­tel­mia, val­ta­me­ren aal­to­ja tai ui­ma-al­taan hoh­ta­van pin­nan. Va­lit­tua pro­jek­ti­o­ta ko­ros­taa myös so­pi­va ää­ni­taus­ta.

Mini Con­cept Ace­ma­nin Pop-up -ase­tus­ti­la tar­jo­aa edis­ty­neen na­vi­goin­nin ja lu­kui­sia si­sään­ra­ken­net­tu­ja omi­nai­suuk­sia.

Jär­jes­tel­mä voi eh­dot­taa so­pi­via na­vi­goin­ti­koh­tei­ta va­li­tun luo­kan pe­rus­teel­la ja näyt­tää sit­ten rei­tin OLED-näy­töl­lä sekä ko­je­lau­dan pro­ji­soin­nin kaut­ta.

Koh­teek­si voi va­li­ta esi­mer­kik­si va­paa-ajan ak­ti­vi­tee­tin "Seik­kai­lu"-ka­te­go­ri­as­sa, suo­si­tun ra­vin­to­lan "Mau­kas"-koh­das­ta tai par­hail­laan eri­tyi­ses­ti ak­tii­vi­sen ”tren­daa­van” ta­pah­tu­ma­pai­kan.

Jos kai­paat pi­ris­tys­tä tai olet kyl­läs­ty­nyt, Vi­vid Mode mah­dol­lis­taa in­te­rak­tii­vi­sen esi­tyk­sen OLED-näy­töl­le ja vie­rei­sil­le pin­noil­le. Tämä on viih­de­toi­min­to, jota voi­daan käyt­tää sekä ly­hyi­den tau­ko­jen ai­ka­na lii­ken­ne­va­loi­hin py­säh­ty­es­sä et­tä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua la­dat­ta­es­sa.

Mini Com­pa­ni­on toi­vot­taa si­nut ter­ve­tul­leek­si

Jo en­nen kuin aloi­tat mat­ka­si, Mini Con­cept Ace­man tar­jo­aa ko­ko­nais­val­tai­sen ko­ke­muk­sen va­loil­la ja ää­nil­lä, su­la­val­la siir­ty­mäl­lä ul­ko- ja si­sä­ti­lo­jen vä­lil­lä.

Ajo­neu­von keu­laan syt­ty­vät va­lot ter­veh­ti­vät en­sin ja kir­kas­tu­vat sitä mu­kaa, kun hen­ki­lö lä­hes­tyy. Sa­mal­la au­ton ul­koi­sis­ta kai­ut­ti­mis­ta kuu­luu ään­tä, jon­ka voi­mak­kuus sää­tyy ajo­neu­von ja lä­hes­ty­vän hen­ki­lön vä­li­sen etäi­syy­den pe­rus­teel­la.

Mini Concept Aceman.

Mini Concept Aceman.

Mini

Mini Concept Aceman

Mini Concept Aceman

Mini

Kun ajo­neu­vo on avat­tu, sä­lei­kön pin­nal­la nä­kyy Uni­on Jack -gra­fiik­ka eli Eng­lan­nin lip­pu mat­rii­si-LED-va­loil­la. Sa­ma­nai­kai­ses­ti sä­lei­kön ym­pä­ril­lä ole­va ke­hys ja oi­ke­an ajo­va­lo vil­kut­ta­vat ys­tä­väl­li­ses­ti.

Kun ovi ava­taan, au­to hei­jas­taa graa­fi­sen ku­van oven tun­tu­maan. Vas­taa­va sä­teit­täi­nen vä­ri­purs­ke nä­kyy sa­ma­nai­kai­ses­ti pyö­re­äl­lä näy­töl­lä.

'

Mini Con­cept Ace­ma­nin ter­ve­tu­loa-ter­veh­dyk­sen täy­den­tä­vät oh­jaus­näy­töl­lä sa­nat "Hey Friend".

Il­man kro­mia ja nah­kaa

Klas­si­nen si­sus­tus­ta­pa on yh­dis­tet­ty eri­tyi­ses­ti Mini Con­cept Ace­ma­nil­le ke­hi­tet­tyi­hin kes­tä­viin väri- ja ma­te­ri­aa­li­va­lin­toi­hin. Ei kro­mi­sia yk­si­tyis­koh­tia – ei ul­ko- ei­kä si­sä­puo­lel­la.

Oh­jaus­pyö­rä, is­tui­met, ovi­pa­nee­lit ja kaik­ki muut si­sä­pin­nat ovat na­hat­to­mia.

Oh­jaus­pyö­rän reu­na on la­mi­noi­tu tum­man­vih­re­äl­lä sa­met­ti­ve­luu­ril­la ja mo­ni­toi­mi­pai­nik­keet on in­teg­roi­tu taus­ta­va­lais­tu­jen teks­tii­li­pin­to­jen al­le.

En­sie­sit­te­ly ga­mes­com 2022 -ta­pah­tu­mas­sa Köl­nis­sä

Ylei­sö pää­see tu­tus­tu­maan Mini Con­cept Ace­ma­niin en­sim­mäis­tä ker­taa tie­to­ko­ne- ja pe­li­mes­suil­la ga­mes­com 2022 -ta­pah­tu­mas­sa Köl­nis­sä 24.–28.8.2022.

Täy­sin säh­köi­nen tu­le­vai­suus

Mini il­moit­ti vii­me vuon­na kes­kit­ty­vän­sä jat­kos­sa vain täy­sin säh­köi­siin mal­lei­hin.

Vuo­den 2025 jäl­keen polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­ja au­to­ja ei enää tuo­da mark­ki­noil­le.

Vuo­teen 2027 men­nes­sä täys­säh­köis­ten mal­lien osuus MI­NIn maa­il­man­laa­jui­ses­ta myyn­nis­tä on vä­hin­tään 50 pro­sent­tia, ja 2030-lu­vun al­kuun men­nes­sä Mini on täy­sin säh­köi­nen merk­ki.

Mini-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN