Suomen Janne Meriläinen tiimikuvassa takimmaisessa rivissä toinen oikealta

Suomen Janne Meriläinen tiimikuvassa takimmaisessa rivissä toinen oikealta

Astara

Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!

Suomalainen Janne Meriläinen kilpaili Astaran Dakar-tiimissä. Astara team on edelläkävijä sähkö­polt­to­ai­neella kilpailemisessa. Astara kompensoi tänä vuonna koko sen tiimin hiili­di­ok­si­di­päästöt Suomeen.

Auto Bild.Uutiset

Mit­su­bis­hin suo­ma­lai­nen jäl­ki­mark­ki­noin­nin kent­tä­pääl­lik­kö Jan­ne Me­ri­läi­nen, 43, pää­si elä­män­sä seik­kai­luun, kun hä­nen työ­nan­ta­jan­sa lä­het­ti hä­net Da­kar-ral­liin. Me­ri­läi­nen työs­ken­te­lee As­ta­ra Au­to Fin­lan­dil­la, Mit­su­bis­hin ja Kian maa­han­tuon­tiyh­ti­ös­sä, jon­ka emo­yh­tiö As­ta­ra on maa­il­man joh­ta­va liik­ku­mis­pal­ve­lui­den tar­jo­a­ja.

As­ta­ral­la on ol­lut kah­te­na pe­räk­käi­se­nä vuon­na maa­il­man vaa­ti­vim­mas­sa erä­maa­ral­lis­sa oma Da­kar-tii­min­sä. Me­ri­läi­nen va­li­koi­tui Suo­men edus­ta­ja­na kil­pai­luun vuon­na 2022.

”Pää­sy Da­kar-ral­liin oli unel­mie­ni täyt­ty­mys. Olen seu­ran­nut kil­pai­lua pie­nes­tä po­jas­ta läh­tien ja ral­li on ol­lut ai­na lä­hel­tä sy­dän­tä­ni”, Me­ri­läi­nen ker­too.

Me­ri­läi­nen oli vah­vas­ti mu­ka­na Mit­su­bis­hi Ral­li­art Fin­lan­din toi­min­nas­sa vuo­si­na 2007-2014. Ky­sees­sä oli maa­han­tuon­nin pyö­rit­tä­mä ral­li­tii­mi, joka kil­pai­li pää­o­sin Suo­mes­sa.

”Oma ral­li­ko­ke­muk­se­ni aut­toi var­mas­ti va­lin­nas­sa Da­kar-tii­miin. Mikä hie­noin­ta, pää­sin tuo­maan osaa­mis­ta­ni esil­le osa­na tii­mi­pääl­li­köi­den tark­kai­lu­ryh­mää. Ta­val­li­ses­sa ral­lis­sa eri­kois­ko­keil­la syn­tyy ero­ja joi­ta­kin se­kun­te­ja. Da­ka­ris­sa pu­hu­taan jopa tun­neis­ta, jos erä­maas­sa har­hau­tuu rei­til­tä tai jää hiek­kaan ju­miin. Lop­pu­tu­lok­sis­sa erot voi­vat ol­la jopa vuo­ro­kau­sia”, Me­ri­läi­nen ker­too.

As­ta­ra team osal­lis­tui Da­kar-ral­liin vuo­si­na 2022 ja 2023 2WD pro­to­tyyp­pi­luok­kaan, jos­sa sen au­tot käyt­ti­vät kil­pai­lus­sa säh­kö­polt­to­ai­net­ta. As­ta­ra on edel­lä­kä­vi­jä säh­kö­polt­to­ai­neel­la kil­pai­le­mi­ses­sa Da­kar-ral­lis­sa.

Dakar-ralli ajettiin vuosina 2022-23 Saudi-Arabiassa.

Dakar-ralli ajettiin vuosina 2022-23 Saudi-Arabiassa.

Astara

Astaran Dakar-ralli linkittyi myös tänä vuonna Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen. Astara teamin kokonaispäästöt, suorat ja epäsuorat, olivat Dakar-rallissa yhteensä 82 tonnia. Päästöjen kompensointiin yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta.

Astaran Dakar-ralli linkittyi myös tänä vuonna Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen. Astara teamin kokonaispäästöt, suorat ja epäsuorat, olivat Dakar-rallissa yhteensä 82 tonnia. Päästöjen kompensointiin yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta.

Astara

As­ta­ra osal­lis­tui tänä vuon­na Da­kar-ral­liin kol­men kil­pa-au­ton tii­mil­lään. Tal­lin au­to­jen yh­teen­las­ket­tu CO2-pääs­tö oli 14 ton­nia, mikä vas­taa seit­se­män hen­ki­lö­au­ton pääs­tö­jä yh­den vuo­den ai­ka­na.

Tu­los osoit­taa, et­tä huip­pu­ta­sol­la on mah­dol­lis­ta kil­pail­la mi­ni­ma­lis­ti­sil­la ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sil­la.

As­ta­ran kil­pa-au­tot tuot­ti­vat Da­kar-ral­lis­sa kes­ki­mää­rin 70 pro­sent­tia vä­hem­män pääs­tö­jä kuin fos­sii­lis­ta polt­to­ai­net­ta käyt­tä­vät au­tot.

As­ta­ran Da­kar-ral­li lin­kit­tyi myös tänä vuon­na Suo­meen, sil­lä As­ta­ra ha­lu­si kom­pen­soi­da koko tii­min­sä hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt Suo­meen. As­ta­ra te­a­min ko­ko­nais­pääs­töt, suo­rat ja epä­suo­rat, oli­vat Da­kar-ral­lis­sa yh­teen­sä 82 ton­nia.

Pääs­tö­jen kom­pen­soin­tiin yri­tys va­lit­si Puro.eart­hin, hii­li­di­ok­si­din pois­toon ke­hi­te­tyn glo­baa­lin mark­ki­na-alus­tan ja eri­tyi­ses­ti pro­jek­tin Eko­vil­lal­ta Suo­mes­ta.

Eko­vil­lan han­ke va­ras­toi hiil­tä uu­siu­tu­viin ra­ken­nus­ma­te­ri­aa­lei­hin vuo­si­kym­me­niä tu­kien sa­mal­la kier­to­ta­lout­ta ja vih­rei­den työ­paik­ko­jen luo­mis­ta.

”Da­kar-ral­li oli hui­kea seik­kai­lu, jon­ka tu­len muis­ta­maan koko ikä­ni. Päi­vä­työs­sä­ni au­tan ver­kos­tom­me Mit­su­bis­hi-jäl­leen­myy­jiä jäl­ki­mark­ki­noin­ti­a­si­ois­sa, jo­ten oli­han se lä­hes us­ko­ma­ton­ta löy­tää it­sen­sä töis­tä aa­vi­kol­ta hie­kan kes­kel­tä. Vaik­ka päi­vät oli­vat mel­kein ym­pä­ri­pyö­rei­tä, suo­ma­lai­sel­la si­sul­la siel­tä­kin sel­vit­tiin”, Me­ri­läi­nen muis­te­lee ai­nut­laa­tuis­ta ko­ke­mus­taan.

Da­kar-ral­li ajet­tiin vuo­si­na 2022-23 Sau­di-Ara­bi­as­sa.

As­ta­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN