Mökkikausi on käsillä – muistitko tämän peräkärryn käytöstä?

Mökkikausi ja kesälomat ovat käsillä, ja silloin myös peräkärryt ovat kovassa käytössä.

Auto Bild.Uutiset

Mök­ki­kau­den käyn­nis­tyt­tyä mo­nel­la on edes­sään jos jon­kin­lais­ta ra­ken­nu­su­rak­kaa tai pi­ha­re­mont­tia. Sil­loin pe­rä­kär­ryt kai­ve­taan taas vii­meis­tään esil­le, jos kos­kaan. En­nen kuin pe­rä­kär­ryn kans­sa läh­tee lii­ken­tee­seen, on kui­ten­kin tar­kis­tet­ta­va sekä ve­to­au­ton et­tä kär­ryn omi­nai­suu­det. Au­ton re­kis­te­ri­ot­tee­seen on kir­jat­tu ky­sei­sel­le au­tol­le suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa, joka täyt­tyy mo­nes­ti yl­lät­tä­vän­kin no­pe­as­ti. Tämä on eri­tyi­sen tär­ke­ää, jos jom­pi­kum­pi, au­to tai kär­ry, on vii­me ker­ras­ta vaih­tu­nut.

- Ki­lo­mää­rät ovat pie­nem­mät jar­rut­to­mil­le kuin jar­rul­li­sil­le pe­rä­kär­ryil­le. Las­tauk­ses­sa on myös huo­mi­oi­ta­va it­se kär­ryn pai­no, joka on las­ket­ta­va mu­kaan ko­ko­nais­mas­saan. Esi­mer­kik­si pai­ne­kyl­läs­tet­ty te­ras­si­lau­ta­kin pai­naa yl­lät­tä­vän pal­jon, eli yh­del­lä kuor­mal­la ei ke­vyt­pe­rä­kär­rys­sä voi kym­me­niä lau­to­ja kul­jet­taa. Tee siis mie­luum­min kak­si tur­val­lis­ta reis­sua kuin yk­si tur­va­ton reis­su, kan­nus­taa Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tu­soh­jaa­ja Ari-Pek­ka Elo­vaa­ra.

En­nen liik­keel­le läh­töä on tar­kis­tet­ta­va myös pe­rä­kär­ryn kun­to, var­sin­kin jos se on seis­syt tal­ven yli käyt­tä­mät­tö­mä­nä. Ovat­ko ren­kaat eh­jiä ja nii­den il­man­pai­neet koh­dil­laan, en­tä toi­mi­vat­ko kaik­ki va­lot? Maa­doi­tus- ja polt­ti­mo­vi­at ovat var­sin tyy­pil­li­siä kär­ryis­sä, jot­ka ovat seis­seet tal­ven lu­men al­la.

Kun mat­ka suun­tau­tuu koh­ti maa­kun­tien mök­ki­koh­tei­ta, eri­lais­ten taak­ko­jen kul­je­tus­tar­ve kas­vaa huo­mat­ta­vas­ti. Lii­ken­ne­tur­vas­ta ha­lu­taan kui­ten­kin muis­tut­taa, et­tei pa­ket­ti­au­tos­sa tai ke­vyt­pe­rä­vau­nuis­sa saa kul­jet­taa ihan mitä ja mi­ten pal­jon vain, vaik­ka rau­ta­kaup­pa­lis­ta oli­si kuin­ka pit­kä. Kuor­man­si­don­taan tu­lee kiin­nit­tää tar­peek­si huo­mi­o­ta. Mak­si­mi­kuor­maan vai­kut­ta­vat sekä ve­to­au­ton et­tä mah­dol­li­sen kär­ryn omi­nai­suu­det. Pe­rä­kär­ryä ve­det­tä­es­sä on ai­na muis­tet­ta­va myös 80 km/h no­peus­ra­joi­tus.

Kuor­ma­lii­no­jen kuor­man­kes­to löy­tyy kuor­ma­lii­no­jen mer­kin­nöis­tä. Kuor­man si­don­nan pi­tää kes­tää eteen­päin kuor­man pai­no, sekä si­vuil­le ja taak­se­päin puo­let kuor­man pai­nos­ta. Kuor­ma­lii­nat tu­lee aset­taa mah­dol­li­sim­man vaa­ka­ta­soon, sil­lä kuor­ma­ti­lan lat­ti­aan näh­den yli 60 as­teen kul­mas­sa ole­vien kuor­ma­lii­no­jen kuor­man­kes­to ei enää vas­taa ni­mel­lis­tä kuor­man­kes­toa. Yh­den kuor­ma­lii­nan pet­tä­mi­nen ei saa vai­kut­taa mui­hin si­don­toi­hin.

Kuor­ma­lii­no­ja ei saa kiin­nit­tää kul­ke­maan te­rä­vän nur­kan yli, kos­ka ne voi­vat hier­tyä poik­ki. Tar­kis­ta myös, et­tä kiin­ni­tet­tä­väs­sä kuor­mas­sa ei ole pe­rik­si an­ta­via tai ha­jo­a­via osia, jot­ka voi­vat an­taa pe­rik­si, jol­loin si­don­ta löys­tyy tai pet­tää. Var­mis­ta, et­tä lii­na on suo­ras­sa. Kie­ros­sa tai sol­mus­sa ole­van lii­nan mur­to­lu­juus ei vas­taa suo­ras­sa ole­vaa lii­naa. Tar­kis­ta kuor­ma­lii­no­jen ki­reys muu­ta­man ki­lo­met­rin ajon jäl­keen ja myös myö­hem­min, mi­kä­li ajat eri­tyi­sen töys­syi­sel­lä tiel­lä, jou­dut te­ke­mään voi­mak­kaan jar­ru­tuk­sen tai epäi­let muu­ten si­don­nan pi­tä­vyyt­tä.

Pe­rä­vau­nu on ai­na kuor­mat­ta­va si­ten, et­tä pai­no koh­dis­tuu alas ve­to­kuu­laan, ei­kä kos­kaan ylös­päin. Alas suun­tau­tu­va voi­ma saa ny­kyi­sin ol­la enin­tään 10 pro­sent­tia pe­rä­vau­nun ak­se­leil­le sal­li­tus­ta mas­sas­ta, tai enin­tään 1 000 ki­log­ram­man mas­saa vas­taa­va voi­ma, pie­nem­män voi­mis­ta ol­les­sa mää­rää­vä. Huo­mi­oi, et­tä täy­teen las­ta­tun ke­vyt­pe­rä­vau­nun ko­ko­nais­mas­sa tu­lee ol­la mai­nit­tu re­kis­te­ri­ot­tee­seen. Au­tol­le mää­rät­tyä ve­to­ky­kyä ei tie­ten­kään saa ylit­tää.

Oma­mas­sas­ta riip­pu­en ke­vyt­pe­rä­kär­ryl­lä voi kul­jet­taa noin 400-500 kg ta­va­raa. Kuu­tio mul­taa pai­naa noin 1300 kg ja ki­vi­ai­nek­set jo noin 1500 kg. Nämä ylit­tä­vät ke­vyt­pe­rä­kär­ryn ko­ko­nais­mas­san­kin yli kak­sin­ker­tai­ses­ti. Pai­ne­kyl­läs­tet­ty te­ras­si­lau­ta­kin pai­naa yl­lät­tä­vän pal­jon, eli yh­del­lä kuor­mal­la ei ke­vyt­pe­rä­kär­rys­sä voi kym­me­niä lau­to­ja kul­jet­taa.

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU