Mökkikausi on käsillä – muistitko tämän peräkärryn käytöstä?
Mökkikausi ja kesälomat ovat käsillä, ja silloin myös peräkärryt ovat kovassa käytössä.
Mökkikauden käynnistyttyä monella on edessään jos jonkinlaista rakennusurakkaa tai piharemonttia. Silloin peräkärryt kaivetaan taas viimeistään esille, jos koskaan. Ennen kuin peräkärryn kanssa lähtee liikenteeseen, on kuitenkin tarkistettava sekä vetoauton että kärryn ominaisuudet. Auton rekisteriotteeseen on kirjattu kyseiselle autolle suurin sallittu vetomassa, joka täyttyy monesti yllättävänkin nopeasti. Tämä on erityisen tärkeää, jos jompikumpi, auto tai kärry, on viime kerrasta vaihtunut.
- Kilomäärät ovat pienemmät jarruttomille kuin jarrullisille peräkärryille. Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Esimerkiksi painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kymmeniä lautoja kuljettaa. Tee siis mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton reissu, kannustaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.
Ennen liikkeelle lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn kunto, varsinkin jos se on seissyt talven yli käyttämättömänä. Ovatko renkaat ehjiä ja niiden ilmanpaineet kohdillaan, entä toimivatko kaikki valot? Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.
Kun matka suuntautuu kohti maakuntien mökkikohteita, erilaisten taakkojen kuljetustarve kasvaa huomattavasti. Liikenneturvasta halutaan kuitenkin muistuttaa, ettei pakettiautossa tai kevytperävaunuissa saa kuljettaa ihan mitä ja miten paljon vain, vaikka rautakauppalista olisi kuinka pitkä. Kuormansidontaan tulee kiinnittää tarpeeksi huomiota. Maksimikuormaan vaikuttavat sekä vetoauton että mahdollisen kärryn ominaisuudet. Peräkärryä vedettäessä on aina muistettava myös 80 km/h nopeusrajoitus.
Kuormaliinojen kuormankesto löytyy kuormaliinojen merkinnöistä. Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sekä sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta. Kuormaliinat tulee asettaa mahdollisimman vaakatasoon, sillä kuormatilan lattiaan nähden yli 60 asteen kulmassa olevien kuormaliinojen kuormankesto ei enää vastaa nimellistä kuormankestoa. Yhden kuormaliinan pettäminen ei saa vaikuttaa muihin sidontoihin.
Kuormaliinoja ei saa kiinnittää kulkemaan terävän nurkan yli, koska ne voivat hiertyä poikki. Tarkista myös, että kiinnitettävässä kuormassa ei ole periksi antavia tai hajoavia osia, jotka voivat antaa periksi, jolloin sidonta löystyy tai pettää. Varmista, että liina on suorassa. Kierossa tai solmussa olevan liinan murtolujuus ei vastaa suorassa olevaa liinaa. Tarkista kuormaliinojen kireys muutaman kilometrin ajon jälkeen ja myös myöhemmin, mikäli ajat erityisen töyssyisellä tiellä, joudut tekemään voimakkaan jarrutuksen tai epäilet muuten sidonnan pitävyyttä.
Perävaunu on aina kuormattava siten, että paino kohdistuu alas vetokuulaan, eikä koskaan ylöspäin. Alas suuntautuva voima saa nykyisin olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta, tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä. Huomioi, että täyteen lastatun kevytperävaunun kokonaismassa tulee olla mainittu rekisteriotteeseen. Autolle määrättyä vetokykyä ei tietenkään saa ylittää.
Omamassasta riippuen kevytperäkärryllä voi kuljettaa noin 400-500 kg tavaraa. Kuutio multaa painaa noin 1300 kg ja kiviainekset jo noin 1500 kg. Nämä ylittävät kevytperäkärryn kokonaismassankin yli kaksinkertaisesti. Painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kymmeniä lautoja kuljettaa.
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Melco on nyt Dela
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL