Polttoaineena toimiva vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset, jotka löytyvät Toyotan Mirai -polttokennoautosta. Erotuksena Mirain käyttämään polttokennoteknologiaan, jossa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.

Polttoaineena toimiva vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset, jotka löytyvät Toyotan Mirai -polttokennoautosta. Erotuksena Mirain käyttämään polttokennoteknologiaan, jossa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.

Toyota

Mullistava Toyota GR Yaris -konseptiauto: Vetykäyttöinen polttomoottori!

Toyota esitteli konseptimallin, jossa on vetykäyttöinen polttomoottori. Voimalinjaa käytetään tällä hetkellä kokeellisessa Corolla Sport -mallissa, millä kilpaillaan Super Taikyu -sarjassa Japanissa. Voimalinja on GR Yaris -mallista ja se on muutettu käyttämään vetyä polttoaineena.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta esit­te­li ko­keel­lis­ta voi­ma­lin­ja­tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­vän kon­sep­ti­ver­si­on eri­no­mai­sen vas­taa­no­ton saa­nees­ta GR Ya­ris -mal­lis­ta.

Polt­to­ai­nee­na toi­mi­va vety, polt­to­ai­ne­säi­li­öt sekä tank­kausp­ro­ses­si ovat sa­man­lai­set, jot­ka löy­ty­vät To­yo­tan Mi­rai -polt­to­ken­no­au­tos­ta.

Ero­tuk­se­na Mi­rain käyt­tä­mään polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­aan, jos­sa ke­mi­al­li­nen re­ak­tio tuot­taa polt­to­ken­nos­sa säh­köä, GR Ya­ris -kon­sep­ti­mal­li käyt­tää polt­to­moot­to­ria.

Ve­dyn käyt­tä­mi­nen polt­to­moot­to­rin polt­to­ai­nee­na on mel­ko tuo­re tut­ki­mus­koh­de ke­hi­tys­työn alet­tua vuon­na 2017, ei­kä se ole vie­lä val­mis kau­pal­li­siin käyt­tö­tar­koi­tuk­siin.

Täs­tä huo­li­mat­ta To­yo­tan ko­keel­li­nen, ve­ty­käyt­töi­nen Co­rol­la Sport -mal­li kier­tää jo kil­pai­luis­sa Ja­pa­nis­sa - liki nol­la­pääs­töin.

Vetykäyttöinen polttomoottori on jo testeissä autourheilupuolella.

Vetykäyttöinen polttomoottori on jo testeissä autourheilupuolella.

Toyota

“Ja­pa­nin au­to­te­ol­li­suu­den täy­tyy me­nes­tyä hen­ki­lö­au­to­jen val­mis­ta­mi­ses­sa. Me­nes­ty­äk­seen tu­lee au­ton­val­mis­ta­jien osal­lis­tua au­tour­hei­luun tes­ta­tak­seen au­to­jen­sa kes­tä­vyyt­tä ja suo­ri­tus­ky­kyä. Kil­pai­lun mu­ka­na seu­raa ai­na ke­hi­tys­tä sa­mal­la kun kat­so­jat saa­vat jän­ni­tys­tä kil­pai­lua seu­ra­tes­saan. Au­tour­hei­lun ja kil­pai­le­mi­sen tar­koi­tus ei ole vain ute­li­ai­suu­tem­me tyy­dyt­tä­mi­nen, vaan pi­kem­min­kin ja­pa­ni­lai­sen hen­ki­lö­au­to­te­ol­li­suu­den ke­hi­tys.”

- Kiic­hi­ro To­yo­da, To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nin pe­rus­ta­ja, maa­lis­kuus­sa 1952

Ve­ty­käyt­töi­set, ko­keel­li­set GR Ya­ris- ja Co­rol­la Sport -mal­lit hyö­dyn­tä­vät sa­maa G16E-GTS -moot­to­riin pe­rus­tu­vaa voi­ma­lin­jaa. Sii­nä on sama 1,6-lit­rai­nen suo­ra kol­mi­sy­lin­te­ri­nen pa­ko­kaa­su­ah­det­tu moot­to­ri kuin suo­si­tus­sa ja pal­ki­tus­sa GR Ya­ris -mal­lis­sa.

Ero­na tuo­tan­to­ver­si­oon on polt­to­ai­nee­na käy­tet­tä­vän ve­dyn ai­kaan­saa­mat muu­tok­set polt­to­ai­ne­jär­jes­tel­mään, ku­ten polt­to­ai­neen syö­tön ja suih­ku­tuk­sen muu­tok­set.

Ko­keel­li­nen ve­ty­käyt­töi­nen Co­rol­la Sport -mal­li on ol­lut jo mu­ka­na ja­pa­ni­lai­sen Su­per Tai­kyu -sar­jan kil­pai­luis­sa tä­män vuo­den tou­ko­kuus­ta läh­tien.

Sen lisäksi, että polttoaineena vety on erittäin puhdas, tuottaa se polttomoottorissa silti varsinkin urheilullisemmissa autoissa tärkeän tuntuman ja äänimaailman.

Sen lisäksi, että polttoaineena vety on erittäin puhdas, tuottaa se polttomoottorissa silti varsinkin urheilullisemmissa autoissa tärkeän tuntuman ja äänimaailman.

Toyota

Au­tour­hei­lu tar­jo­aa lois­ta­van mah­dol­li­suu­den tut­kia ve­dyn käyt­töä polt­to­moot­to­rin polt­to­ai­nee­na, sil­lä ku­ten kaik­ki tie­tä­vät, ovat kil­pai­luo­lo­suh­teet ai­na ää­rim­mäi­siä tes­te­jä au­ton eri osil­le ja jär­jes­tel­mil­le.

“Olem­me ot­ta­neet nyt en­sim­mäi­sen as­ke­leen ke­hit­tääk­sem­me kil­pai­lun kaut­ta ve­ty­käyt­töis­tä polt­to­moot­to­ria, joka on mie­len­kiin­toi­nen haas­te. Luu­len, et­tä asi­at ovat 10 vuo­den pääs­tä eri­lai­sia kuin nyt. Toi­von, et­tä tuol­loin ih­mi­set luo­vat sil­mäyk­sen his­to­ri­an ja nä­ke­vät kuin­ka otim­me haas­teen vas­taan po­si­tii­vi­suu­del­la - ja nau­tim­me joka het­kes­tä.”

- Akio To­yo­da, Pre­si­dent, To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­on

Vety pa­laa ben­sii­niä no­pe­am­min saa­den ai­kaan eri­no­mai­sen vas­teen te­hon­tar­peen kas­va­es­sa tuot­ta­en kui­ten­kin lä­hes nol­la­pääs­töt. Mik­ros­koop­pi­sen pie­ni pääs­tö­ta­so muo­dos­tuu muis­ta te­ki­jöis­tä kuin polt­to­ai­nees­ta it­ses­tään.

Sen li­säk­si, et­tä polt­to­ai­nee­na vety on erit­täin puh­das, tuot­taa se polt­to­moot­to­ris­sa sil­ti var­sin­kin ur­hei­lul­li­sem­mis­sa au­tois­sa tär­ke­än tun­tu­man ja ää­ni­maa­il­man.

To­yo­ta on vah­vis­ta­nut jat­ku­vas­ti toi­mi­aan, jot­ka täh­tää­vät hii­li­neut­raa­liu­teen. Osa­na näi­tä toi­mia To­yo­ta ha­lu­aa ol­la ke­hi­tyk­sen etu­rin­ta­mas­sa ve­dyn laa­ja-alai­sen käy­tön sa­ral­la tuot­ta­en sekä nol­la­pääs­töi­siä polt­to­ken­no­au­to­ja et­tä mui­ta polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­viä tuot­tei­ta.

Myös ve­dyn käyt­tä­mi­nen polt­to­moot­to­rin polt­to­ai­nee­na yh­dis­tet­ty­nä au­tour­hei­luun on osa To­yo­tan pyr­ki­mys­tä koh­ti vety-yh­teis­kun­taa.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN