Polttoaineena toimiva vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset, jotka löytyvät Toyotan Mirai -polttokennoautosta. Erotuksena Mirain käyttämään polttokennoteknologiaan, jossa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.
Toyota
Mullistava Toyota GR Yaris -konseptiauto: Vetykäyttöinen polttomoottori!
Toyota esitteli konseptimallin, jossa on vetykäyttöinen polttomoottori. Voimalinjaa käytetään tällä hetkellä kokeellisessa Corolla Sport -mallissa, millä kilpaillaan Super Taikyu -sarjassa Japanissa. Voimalinja on GR Yaris -mallista ja se on muutettu käyttämään vetyä polttoaineena.
Toyota esitteli kokeellista voimalinjatekniikkaa hyödyntävän konseptiversion erinomaisen vastaanoton saaneesta GR Yaris -mallista.
Polttoaineena toimiva vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset, jotka löytyvät Toyotan Mirai -polttokennoautosta.
Erotuksena Mirain käyttämään polttokennoteknologiaan, jossa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.
Vedyn käyttäminen polttomoottorin polttoaineena on melko tuore tutkimuskohde kehitystyön alettua vuonna 2017, eikä se ole vielä valmis kaupallisiin käyttötarkoituksiin.
Tästä huolimatta Toyotan kokeellinen, vetykäyttöinen Corolla Sport -malli kiertää jo kilpailuissa Japanissa - liki nollapäästöin.
Vetykäyttöinen polttomoottori on jo testeissä autourheilupuolella.
Toyota
“Japanin autoteollisuuden täytyy menestyä henkilöautojen valmistamisessa. Menestyäkseen tulee autonvalmistajien osallistua autourheiluun testatakseen autojensa kestävyyttä ja suorituskykyä. Kilpailun mukana seuraa aina kehitystä samalla kun katsojat saavat jännitystä kilpailua seuratessaan. Autourheilun ja kilpailemisen tarkoitus ei ole vain uteliaisuutemme tyydyttäminen, vaan pikemminkin japanilaisen henkilöautoteollisuuden kehitys.”
- Kiichiro Toyoda, Toyota Motor Corporationin perustaja, maaliskuussa 1952
Vetykäyttöiset, kokeelliset GR Yaris- ja Corolla Sport -mallit hyödyntävät samaa G16E-GTS -moottoriin perustuvaa voimalinjaa. Siinä on sama 1,6-litrainen suora kolmisylinterinen pakokaasuahdettu moottori kuin suositussa ja palkitussa GR Yaris -mallissa.
Erona tuotantoversioon on polttoaineena käytettävän vedyn aikaansaamat muutokset polttoainejärjestelmään, kuten polttoaineen syötön ja suihkutuksen muutokset.
Kokeellinen vetykäyttöinen Corolla Sport -malli on ollut jo mukana japanilaisen Super Taikyu -sarjan kilpailuissa tämän vuoden toukokuusta lähtien.
Sen lisäksi, että polttoaineena vety on erittäin puhdas, tuottaa se polttomoottorissa silti varsinkin urheilullisemmissa autoissa tärkeän tuntuman ja äänimaailman.
Toyota
Autourheilu tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutkia vedyn käyttöä polttomoottorin polttoaineena, sillä kuten kaikki tietävät, ovat kilpailuolosuhteet aina äärimmäisiä testejä auton eri osille ja järjestelmille.
“Olemme ottaneet nyt ensimmäisen askeleen kehittääksemme kilpailun kautta vetykäyttöistä polttomoottoria, joka on mielenkiintoinen haaste. Luulen, että asiat ovat 10 vuoden päästä erilaisia kuin nyt. Toivon, että tuolloin ihmiset luovat silmäyksen historian ja näkevät kuinka otimme haasteen vastaan positiivisuudella - ja nautimme joka hetkestä.”
- Akio Toyoda, President, Toyota Motor Corporation
Vety palaa bensiiniä nopeammin saaden aikaan erinomaisen vasteen tehontarpeen kasvaessa tuottaen kuitenkin lähes nollapäästöt. Mikroskooppisen pieni päästötaso muodostuu muista tekijöistä kuin polttoaineesta itsestään.
Sen lisäksi, että polttoaineena vety on erittäin puhdas, tuottaa se polttomoottorissa silti varsinkin urheilullisemmissa autoissa tärkeän tuntuman ja äänimaailman.
Toyota on vahvistanut jatkuvasti toimiaan, jotka tähtäävät hiilineutraaliuteen. Osana näitä toimia Toyota haluaa olla kehityksen eturintamassa vedyn laaja-alaisen käytön saralla tuottaen sekä nollapäästöisiä polttokennoautoja että muita polttokennoteknologiaa hyödyntäviä tuotteita.
Myös vedyn käyttäminen polttomoottorin polttoaineena yhdistettynä autourheiluun on osa Toyotan pyrkimystä kohti vety-yhteiskuntaa.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi