Ohoh: Daihatsun comeback Suomeen toteutumassa!

Daihatsun huhutaan tekevän paluuta Suomen markkinoille. Joissakin Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa, Daihatsu on ollut jo pitkään useana eri mallina saatavana. Vuonna 2013 tapahtuvaksi arvellun paluun kova ydin saattaa olla Toyota Yaris, joka on vain Daihatsun logoin koristeltu muunnos samasta autosta.

Auto Bild.Uutiset

Dai­hat­sun hu­hu­taan te­ke­vän pa­luu­ta Suo­men mark­ki­noil­le. Jois­sa­kin Eu­roo­pan mais­sa, esi­mer­kik­si Sak­sas­sa, Dai­hat­su on ol­lut jo pit­kään use­a­na eri mal­li­na saa­ta­va­na.

Vuon­na 2013 ta­pah­tu­vak­si ar­vel­lun pa­luun kova ydin saat­taa ol­la To­yo­ta Ya­ris, joka on vain Dai­hat­sun lo­goin ko­ris­tel­tu muun­nos sa­mas­ta au­tos­ta. Dai­hat­su on jo pit­kään ol­lut To­yo­tan ty­tä­ryh­tiö.

Dai­hat­sul­la on kui­ten­kin mui­ta­kin mie­len­kiin­toi­sia mal­le­ja, esi­mer­kik­si pie­ni 2-paik­kai­nen ro­ads­ter Dai­hat­su Co­pen sekä kom­pak­ti, mut­ta var­sin huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä tila-au­to Ma­te­ria.

Ma­te­ria on käy­tän­nös­sä sama au­to kuin Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­la myy­tä­vä To­yo­ta Co­rol­la Ru­mi­on. Var­sin ni­me­käs ja tun­net­tu tuo­te siis, jon­ka voi­si suo­ma­lai­si­a­kin en­nus­taa kiin­nos­ta­van. Au­to Bild tu­tus­tui Ma­te­ri­aan jo en­nak­koon, vaik­ka sen Suo­meen tu­los­ta ei ole var­muut­ta.

Kool­taan Ma­te­ria vas­taan lä­hin­nä Eu­roo­pas­sa myy­tä­vää To­yo­ta Ur­ban Crui­se­ria. Au­tos­sa on mu­ka­vas­ti ti­laa, ja ta­kais­tui­men siir­rel­tä­vyys ko­hen­taa ti­lan­käyt­töä. Kul­jet­ta­jan pai­kal­ta kat­so­en huo­mi­on he­rät­tä­vät wrap-around –hen­ki­nen ko­je­tau­lun muo­toi­lu ja pa­no­raa­ma-tuu­li­la­si.

Ma­te­ri­aa lii­kut­taa 1,5-lit­rai­nen tur­bo­die­sel­moot­to­ri, jon­ka voi­mat riit­tä­vät mai­ni­os­ti ke­vy­en au­ton sy­dä­mek­si. Vaih­teis­to on ma­nu­aa­li ja vaih­de­vi­pu pit­käh­kö pe­rin­tei­seen tyy­liin. Oleel­li­sin­ta Ma­te­ri­as­sa lie­nee, et­tä se jät­tää pai­kal­le il­mes­ty­es­sään le­ve­än hy­myn useim­pien kas­voil­le – to­sin osa saat­taa sitä myös in­ho­ta yh­tä kii­vaas­ti.

En­sim­mäi­set Dai­hat­su-au­tot tuo­tiin Suo­meen vuon­na 1968, mut­ta nii­tä myy­tiin aluk­si vain hy­vin pie­niä mää­riä. 1980-lu­vul­la Dai­hat­su tuli tu­tum­mak­si, vaik­ka­kin ja­pa­ni­lai­sis­ta au­to­mer­keis­tä se oli koko ajan pie­nin.

Suo­mes­sa myy­tiin hen­ki­lö­au­to­mal­le­ja Cha­ra­de, Char­mant ja Ap­p­lau­se, Fe­ro­za- ja Roc­ky -maas­to­au­to­ja sekä pien­tä 850-pa­ket­ti­au­toa.

Dai­hat­sua edus­ti Maan­te­ho Oy, joka 1990-lu­vun la­man kou­ris­sa luo­pui Dai­hat­sun maa­han­tuon­nis­ta.

Scan-Au­to yrit­ti vie­lä tä­män jäl­keen myy­dä merk­kiä, mut­ta lo­pet­ti pon­nis­te­lut vuon­na 1993.

Suo­mes­sa oli Dai­hat­su-au­to­ja vuo­den 1999 lo­pus­sa re­kis­te­ris­sä noin 6 100 kap­pa­let­ta, jois­ta yli puo­let oli Cha­ra­de-mal­lia. Vuo­den 2010 lo­pul­la Dai­hat­su­ja oli Suo­men re­kis­te­ris­sä vie­lä va­jaat 2000 yk­si­löä.

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU