Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?

Moottori laski, milloin 15 vuotta vanha diesel-Volvo kannattaa vaihtaa uudempaan käytettyyn. Olisiko ladattava hybridi tai jopa täyssähköauto taloudellisesti kannattava valinta?

Auto Bild.Uutiset

Pal­jon aja­van suo­ma­lai­sen va­lin­ta on pe­rin­tei­ses­ti ol­lut usein die­sel­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu Vol­vo tai Mer­ce­des-Benz. Suo­ma­lai­set aja­vat myös var­sin van­hoil­la au­toil­la, jois­sa ar­von ale­ne­mi­sen ris­kiä ei juu­ri ole, mut­ta kor­jaus­kus­tan­nuk­set saat­ta­vat nous­ta kor­keik­si. Moot­to­ri las­ki mil­loin van­has­ta die­sel-Vol­vos­ta voi­si ol­la jär­ke­vää siir­tyä uu­dem­paan käy­tet­tyyn au­toon.

Ver­tai­lun läh­tö­koh­ta­na oli suo­ma­lai­sil­le tut­tu ja suo­sit­tu Vol­vo V70 D3 vuo­del­ta 2010, jon­ka mit­ta­ris­sa on jo lä­hes 400 000 ki­lo­met­riä. Au­to on ko­ko­naan mak­set­tu, mikä te­kee sii­tä hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don ta­lou­del­li­ses­ta nä­kö­kul­mas­ta.

Ver­tai­luun otet­tiin mu­kaan kol­me uu­dem­paa, kol­men vuo­den ikäis­tä vaih­to­eh­toa: Vol­vo V90 B4 die­sel­ke­vyt­hyb­ri­di, Vol­vo V90 T6 TwE Long Ran­ge la­taus­hyb­ri­di sekä täys­säh­köi­nen Tes­la Mo­del Y. Kaik­kien kus­tan­nuk­sia ar­vi­oi­tiin kol­men vuo­den ajal­le eri vuo­sit­tais­ten ajo­mää­rien mu­kaan, ai­na 10 000 ki­lo­met­ris­tä 50 000 ki­lo­met­riin. Kus­tan­nuk­sis­sa huo­mi­oi­tiin muun mu­as­sa ar­von ale­ne­mi­nen, huol­to- ja kor­jaus­kus­tan­nuk­set, ren­kai­den uu­si­mi­nen, polt­to­ai­ne­ku­lut, ve­rot, va­kuu­tuk­set ym. kus­tan­nuk­set.

Pal­jon aja­val­le suu­rin ku­lu­e­rä isos­sa käy­te­tys­sä die­se­lau­tos­sa on polt­to­ai­ne. Säh­kö­au­tos­sa puo­les­taan ar­von ale­ne­ma sekä va­kuu­tus­mak­sut ovat isom­pia sum­mia kuin mitä säh­köön me­nee. Tes­lal­la ja joil­la­kin muil­la­kin te­hok­kail­la täys­säh­kö­au­toil­la va­kuu­tus­hin­nat ovat sel­väs­ti polt­to­moot­to­ri­au­to­ja kal­liim­pia.

Lop­pu­tu­lok­se­na ko­ko­nais­kus­tan­nus­ten voi­ma­suh­teet ovat ver­tai­lun au­tois­sa yl­lät­tä­vän vaih­te­le­via aje­tuis­ta ki­lo­met­reis­tä riip­pu­en. Pie­nim­mil­lä suo­rit­teil­la van­ha au­to tu­lee edul­li­sim­mak­si, mut­ta isom­mil­la ki­lo­met­reil­lä van­han au­ton polt­to­ai­ne- ja kor­jaus­ku­lut nou­se­vat uu­dem­man tek­no­lo­gi­an au­to­ja enem­män.

Moot­to­rin las­kel­man mu­kaan 20–40 000 km vuo­des­sa aja­va van­han die­sel-Vol­von omis­ta­ja voi­si 150 e/kk li­sä­ku­luil­la ajaa sel­väs­ti uu­dem­mal­la V90 T6 TwE -hyb­ri­dil­lä. Jos vuo­des­sa ker­tyy 50 000 ki­lo­met­riä, niin kol­mi­vuo­ti­as Tes­la Mo­del Y tu­lee kus­tan­nuk­sil­taan jopa edul­li­sem­mak­si kuin 15 vuot­ta van­ha die­sel-Vol­vo.

– Vaik­ka las­kel­mas­sa eu­rot pu­hu­vat enim­mäk­seen van­han die­sel-Vol­von puo­les­ta, niin isom­mil­la ajo­suo­rit­teil­la erot ka­pe­ne­vat huo­mat­ta­vas­ti. Au­toi­li­jan on­kin hyvä miet­tiä, kan­nat­tai­si­ko pie­nel­lä kuu­kau­sit­tai­sel­la li­sä­pa­nos­tuk­sel­la siir­tyä ai­van eri ai­ka­kau­den tek­no­lo­gi­al­la va­rus­tet­tuun tur­val­li­sem­paan ajo­neu­voon, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Au­to­Bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN