Nokian Renkaat

Renkaiden jarru­tus­mat­koissa on merkittäviä eroja märillä teillä

Sateen sattuessa kesärenkaiden laatu ja märkäpito-ominaisuudet ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa.

Auto Bild.Uutiset

Ym­mär­rä mär­kä­pi­don mer­ki­tys ja opi aja­maan tur­val­li­ses­ti vaih­te­le­vis­sa poh­jois­mai­sis­sa ke­sä­säis­sä. 

Kos­ka ren­kaat ovat au­ton ai­noa kos­ke­tus­pin­ta tie­hen, nii­den te­ho­kas jar­ru­tus­ky­ky on eri­tyi­sen tär­ke­äs­sä ase­mas­sa tur­val­li­sen aja­mi­sen kan­nal­ta. 

"Mär­kä­pi­to on yk­si ke­sä­ren­kai­den tär­keim­mis­tä tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sis­ta", sa­noo Samu Le­pis­tö, No­ki­an Ren­kai­den ke­sä­ren­kai­den ja poh­jois­mais­ten kit­ka­ren­kai­den ke­hi­tys­pääl­lik­kö. "Mä­ris­sä ajo-olo­suh­teis­sa jar­ru­tus­mat­kat voi­vat jopa kak­sin­ker­tais­tua kui­viin olo­suh­tei­siin ver­rat­tu­na." 

Jot­ta aja­mi­nen oli­si tur­val­lis­ta kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa, ren­gas­val­mis­ta­jat te­ke­vät val­ta­vas­ti töi­tä op­ti­moi­dak­seen ke­sä­ren­kai­den­sa mär­kä­pi­don. "Ku­mi­se­os ja pin­ta­ku­vio ovat tär­keim­mäs­sä roo­lis­sa mär­kä­pi­don var­mis­ta­mi­ses­sa", Le­pis­tö sa­noo. "Kaik­ki ren­gas­val­mis­ta­jat käyt­tä­vät si­li­kaa ku­mi­se­ok­sis­saan ja hie­no­sää­tä­vät pin­ta­mal­lin sekä urien muo­toi­lua var­mis­taak­seen ren­kaan hy­vän mär­kä­pi­don." 

Yli 18 met­rin ero jar­ru­tus­mat­kas­sa 

EU-ren­gas­mer­kin­nän mär­kä­pi­to­luo­ki­tuk­set, jot­ka mi­ta­taan 80 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­des­sa, osoit­ta­vat, et­tä par­hai­den A-luo­kan ren­kai­den ja hei­koim­pien E-luo­kan ren­kai­den jar­ru­tus­mat­ko­jen ero on yli 18 met­riä. Useim­mat pre­mium-luo­kan ke­sä­ren­kaat saa­vat mär­kä­pi­dos­ta A- tai B-luo­ki­tuk­sen, mut­ta ero­ja löy­tyy jopa huip­pu­luo­ki­tel­tu­jen ren­kai­den vä­lil­lä. 

"Tes­tim­me osoit­ta­vat, et­tä jar­ru­tus­mat­kat voi­vat vaih­del­la mer­kit­tä­väs­ti eri ren­gas­merk­kien vä­lil­lä – jos­kus jopa usei­ta met­re­jä. Moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa erot voi­vat hel­pos­ti kas­vaa kym­me­niin met­rei­hin", sa­noo Le­pis­tö. Hän suo­sit­te­lee, et­tei va­lin­taa teh­täi­si pel­kän EU-ren­gas­mer­kin­nän pe­rus­teel­la, vaan et­tä lu­et­tai­siin myös usei­ta ren­gas­tes­te­jä en­nen uu­sien ren­kai­den han­kin­taa. 

No­peu­den kas­va­es­sa myös jar­ru­tus­mat­kat pi­te­ne­vät, mut­ta jopa pie­net erot al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa voi­vat vai­kut­taa tur­val­li­suu­teen mer­kit­tä­väs­ti, Le­pis­tö huo­maut­taa. "Kun ajat kau­pun­ki­no­peuk­sil­la 40–50 km/h, jopa muu­ta­ma met­ri voi ol­la rat­kai­se­va." 

Riit­tä­vä ura­sy­vyys eh­käi­see ve­si­liir­toa 

Yk­si ke­sä­ren­kai­den tär­keis­tä teh­tä­vis­tä on hy­vän kä­si­tel­tä­vyy­den ja te­hok­kaan jar­ru­tuk­sen mah­dol­lis­ta­van mär­kä­pi­don li­säk­si myös ve­si­liir­ron vas­tus­tus­ky­ky – asia, jota ei pidä se­koit­taa mär­kä­pi­toon. 

Ve­si­liir­toon jou­tuu, kun tiel­lä on run­saas­ti vet­tä ja ren­gas al­kaa lii­al­li­sen no­peu­den ta­kia nous­ta ve­si­ker­rok­sen pääl­le, ja me­net­tää tie­kon­tak­tin­sa. Tämä voi ta­pah­tua rank­ka­sa­tees­sa tai sen jäl­keen, jos tiel­lä on suu­ria lam­mi­koi­ta. Suu­rin ris­ki on kaar­teis­sa ja uris­sa, joi­hin vesi hel­pos­ti ke­rään­tyy. Mitä enem­män vet­tä tiel­lä on, sitä suu­rem­pi on ve­si­liir­to­ris­ki. 

"Ve­si­liir­ron vält­tä­mi­sek­si ren­kaan on syr­jäy­tet­tä­vä tai va­ras­toi­ta­va yli­mää­räi­nen vesi, jo­ten riit­tä­vä ura­sy­vyys on to­del­la tär­ke­ää", se­lit­tää Le­pis­tö. Ke­sä­ren­kai­den lain­mu­kai­nen mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 1,6 mm, mut­ta "al­le nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyy­des­sä ve­si­liir­to-omi­nai­suu­det al­ka­vat hei­ken­tyä mer­kit­tä­väs­ti", Le­pis­tö mai­nit­see. 

Myös ajo­no­peus vai­kut­taa ve­si­liir­toon: mitä ko­vem­paa ajat, sitä hel­pom­min ren­kaat me­net­tä­vät pi­don mä­räl­lä tiel­lä. Rank­ka­sa­tees­sa ajo­no­peut­ta on vä­hen­net­tä­vä mer­kit­tä­väs­ti, jot­ta ren­kail­la on ai­kaa oh­ja­ta vesi pois tien ja ren­kaan vä­lis­tä. 

Ly­hen­nä jar­ru­tus­mat­kaa mä­räl­lä tiel­lä näi­den vink­kien avul­la 

- Va­lit­se poh­jois­mai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lut ke­sä­ren­kaat. Tu­tus­tu Poh­jois­mais­sa teh­tyi­hin ren­gas­tes­tei­hin, ja tar­kis­ta EU-ren­gas­mer­kin­näs­tä hyvä mär­kä­pi­to­luo­ki­tus. 

- Huo­leh­di oi­ke­as­ta ren­gas­pai­nees­ta, jot­ta op­ti­maa­li­nen ren­kaan ja tien vä­li­nen kos­ke­tus säi­lyy. Li­sää pai­net­ta, jos au­tos­sa on pal­jon kuor­maa. 

- Riit­tä­vä ura­sy­vyys pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta. Yli 4 mm:n ura­sy­vyys vä­hen­tää ve­si­liir­ron ris­kiä. 

- Tar­kis­ta ren­kai­den ikä. Ren­kaan si­vus­ta löy­ty­vä DOT-mer­kin­tä ker­too val­mis­tus­vii­kon ja -vuo­den. Ren­kai­ta ei tu­li­si käyt­tää yli kuut­ta vuot­ta, ja nii­den ko­ko­nai­si­än tu­li­si ol­la enin­tään 10 vuot­ta. 

- Vä­hen­nä no­peut­ta ja pidä tur­va­vä­li. Aja olo­suh­tei­den mu­kaan ja kes­ki­ty lii­ken­tee­seen. 

Au­to­Bild / No­ki­an Ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU