Nokian Renkaat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Sateen sattuessa kesärenkaiden laatu ja märkäpito-ominaisuudet ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa.
Ymmärrä märkäpidon merkitys ja opi ajamaan turvallisesti vaihtelevissa pohjoismaisissa kesäsäissä.
Koska renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, niiden tehokas jarrutuskyky on erityisen tärkeässä asemassa turvallisen ajamisen kannalta.
"Märkäpito on yksi kesärenkaiden tärkeimmistä turvallisuusominaisuuksista", sanoo Samu Lepistö, Nokian Renkaiden kesärenkaiden ja pohjoismaisten kitkarenkaiden kehityspäällikkö. "Märissä ajo-olosuhteissa jarrutusmatkat voivat jopa kaksinkertaistua kuiviin olosuhteisiin verrattuna."
Jotta ajaminen olisi turvallista kaikissa sääolosuhteissa, rengasvalmistajat tekevät valtavasti töitä optimoidakseen kesärenkaidensa märkäpidon. "Kumiseos ja pintakuvio ovat tärkeimmässä roolissa märkäpidon varmistamisessa", Lepistö sanoo. "Kaikki rengasvalmistajat käyttävät silikaa kumiseoksissaan ja hienosäätävät pintamallin sekä urien muotoilua varmistaakseen renkaan hyvän märkäpidon."
Yli 18 metrin ero jarrutusmatkassa
EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitukset, jotka mitataan 80 kilometrin tuntinopeudessa, osoittavat, että parhaiden A-luokan renkaiden ja heikoimpien E-luokan renkaiden jarrutusmatkojen ero on yli 18 metriä. Useimmat premium-luokan kesärenkaat saavat märkäpidosta A- tai B-luokituksen, mutta eroja löytyy jopa huippuluokiteltujen renkaiden välillä.
"Testimme osoittavat, että jarrutusmatkat voivat vaihdella merkittävästi eri rengasmerkkien välillä – joskus jopa useita metrejä. Moottoritienopeuksissa erot voivat helposti kasvaa kymmeniin metreihin", sanoo Lepistö. Hän suosittelee, ettei valintaa tehtäisi pelkän EU-rengasmerkinnän perusteella, vaan että luettaisiin myös useita rengastestejä ennen uusien renkaiden hankintaa.
Nopeuden kasvaessa myös jarrutusmatkat pitenevät, mutta jopa pienet erot alhaisissa nopeuksissa voivat vaikuttaa turvallisuuteen merkittävästi, Lepistö huomauttaa. "Kun ajat kaupunkinopeuksilla 40–50 km/h, jopa muutama metri voi olla ratkaiseva."
Riittävä urasyvyys ehkäisee vesiliirtoa
Yksi kesärenkaiden tärkeistä tehtävistä on hyvän käsiteltävyyden ja tehokkaan jarrutuksen mahdollistavan märkäpidon lisäksi myös vesiliirron vastustuskyky – asia, jota ei pidä sekoittaa märkäpitoon.
Vesiliirtoon joutuu, kun tiellä on runsaasti vettä ja rengas alkaa liiallisen nopeuden takia nousta vesikerroksen päälle, ja menettää tiekontaktinsa. Tämä voi tapahtua rankkasateessa tai sen jälkeen, jos tiellä on suuria lammikoita. Suurin riski on kaarteissa ja urissa, joihin vesi helposti kerääntyy. Mitä enemmän vettä tiellä on, sitä suurempi on vesiliirtoriski.
"Vesiliirron välttämiseksi renkaan on syrjäytettävä tai varastoitava ylimääräinen vesi, joten riittävä urasyvyys on todella tärkeää", selittää Lepistö. Kesärenkaiden lainmukainen minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta "alle neljän millimetrin urasyvyydessä vesiliirto-ominaisuudet alkavat heikentyä merkittävästi", Lepistö mainitsee.
Myös ajonopeus vaikuttaa vesiliirtoon: mitä kovempaa ajat, sitä helpommin renkaat menettävät pidon märällä tiellä. Rankkasateessa ajonopeutta on vähennettävä merkittävästi, jotta renkailla on aikaa ohjata vesi pois tien ja renkaan välistä.
Lyhennä jarrutusmatkaa märällä tiellä näiden vinkkien avulla
- Valitse pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut kesärenkaat. Tutustu Pohjoismaissa tehtyihin rengastesteihin, ja tarkista EU-rengasmerkinnästä hyvä märkäpitoluokitus.
- Huolehdi oikeasta rengaspaineesta, jotta optimaalinen renkaan ja tien välinen kosketus säilyy. Lisää painetta, jos autossa on paljon kuormaa.
- Riittävä urasyvyys parantaa turvallisuutta. Yli 4 mm:n urasyvyys vähentää vesiliirron riskiä.
- Tarkista renkaiden ikä. Renkaan sivusta löytyvä DOT-merkintä kertoo valmistusviikon ja -vuoden. Renkaita ei tulisi käyttää yli kuutta vuotta, ja niiden kokonaisiän tulisi olla enintään 10 vuotta.
- Vähennä nopeutta ja pidä turvaväli. Aja olosuhteiden mukaan ja keskity liikenteeseen.
AutoBild / Nokian Renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Takumi-levysoitin
Triodit taskussa
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL