Nokian Renkaat

Renkaiden jarru­tus­mat­koissa on merkittäviä eroja märillä teillä

Sateen sattuessa kesärenkaiden laatu ja märkäpito-ominaisuudet ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa.

Auto Bild.Uutiset

Ym­mär­rä mär­kä­pi­don mer­ki­tys ja opi aja­maan tur­val­li­ses­ti vaih­te­le­vis­sa poh­jois­mai­sis­sa ke­sä­säis­sä. 

Kos­ka ren­kaat ovat au­ton ai­noa kos­ke­tus­pin­ta tie­hen, nii­den te­ho­kas jar­ru­tus­ky­ky on eri­tyi­sen tär­ke­äs­sä ase­mas­sa tur­val­li­sen aja­mi­sen kan­nal­ta. 

"Mär­kä­pi­to on yk­si ke­sä­ren­kai­den tär­keim­mis­tä tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sis­ta", sa­noo Samu Le­pis­tö, No­ki­an Ren­kai­den ke­sä­ren­kai­den ja poh­jois­mais­ten kit­ka­ren­kai­den ke­hi­tys­pääl­lik­kö. "Mä­ris­sä ajo-olo­suh­teis­sa jar­ru­tus­mat­kat voi­vat jopa kak­sin­ker­tais­tua kui­viin olo­suh­tei­siin ver­rat­tu­na." 

Jot­ta aja­mi­nen oli­si tur­val­lis­ta kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa, ren­gas­val­mis­ta­jat te­ke­vät val­ta­vas­ti töi­tä op­ti­moi­dak­seen ke­sä­ren­kai­den­sa mär­kä­pi­don. "Ku­mi­se­os ja pin­ta­ku­vio ovat tär­keim­mäs­sä roo­lis­sa mär­kä­pi­don var­mis­ta­mi­ses­sa", Le­pis­tö sa­noo. "Kaik­ki ren­gas­val­mis­ta­jat käyt­tä­vät si­li­kaa ku­mi­se­ok­sis­saan ja hie­no­sää­tä­vät pin­ta­mal­lin sekä urien muo­toi­lua var­mis­taak­seen ren­kaan hy­vän mär­kä­pi­don." 

Yli 18 met­rin ero jar­ru­tus­mat­kas­sa 

EU-ren­gas­mer­kin­nän mär­kä­pi­to­luo­ki­tuk­set, jot­ka mi­ta­taan 80 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­des­sa, osoit­ta­vat, et­tä par­hai­den A-luo­kan ren­kai­den ja hei­koim­pien E-luo­kan ren­kai­den jar­ru­tus­mat­ko­jen ero on yli 18 met­riä. Useim­mat pre­mium-luo­kan ke­sä­ren­kaat saa­vat mär­kä­pi­dos­ta A- tai B-luo­ki­tuk­sen, mut­ta ero­ja löy­tyy jopa huip­pu­luo­ki­tel­tu­jen ren­kai­den vä­lil­lä. 

"Tes­tim­me osoit­ta­vat, et­tä jar­ru­tus­mat­kat voi­vat vaih­del­la mer­kit­tä­väs­ti eri ren­gas­merk­kien vä­lil­lä – jos­kus jopa usei­ta met­re­jä. Moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa erot voi­vat hel­pos­ti kas­vaa kym­me­niin met­rei­hin", sa­noo Le­pis­tö. Hän suo­sit­te­lee, et­tei va­lin­taa teh­täi­si pel­kän EU-ren­gas­mer­kin­nän pe­rus­teel­la, vaan et­tä lu­et­tai­siin myös usei­ta ren­gas­tes­te­jä en­nen uu­sien ren­kai­den han­kin­taa. 

No­peu­den kas­va­es­sa myös jar­ru­tus­mat­kat pi­te­ne­vät, mut­ta jopa pie­net erot al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa voi­vat vai­kut­taa tur­val­li­suu­teen mer­kit­tä­väs­ti, Le­pis­tö huo­maut­taa. "Kun ajat kau­pun­ki­no­peuk­sil­la 40–50 km/h, jopa muu­ta­ma met­ri voi ol­la rat­kai­se­va." 

Riit­tä­vä ura­sy­vyys eh­käi­see ve­si­liir­toa 

Yk­si ke­sä­ren­kai­den tär­keis­tä teh­tä­vis­tä on hy­vän kä­si­tel­tä­vyy­den ja te­hok­kaan jar­ru­tuk­sen mah­dol­lis­ta­van mär­kä­pi­don li­säk­si myös ve­si­liir­ron vas­tus­tus­ky­ky – asia, jota ei pidä se­koit­taa mär­kä­pi­toon. 

Ve­si­liir­toon jou­tuu, kun tiel­lä on run­saas­ti vet­tä ja ren­gas al­kaa lii­al­li­sen no­peu­den ta­kia nous­ta ve­si­ker­rok­sen pääl­le, ja me­net­tää tie­kon­tak­tin­sa. Tämä voi ta­pah­tua rank­ka­sa­tees­sa tai sen jäl­keen, jos tiel­lä on suu­ria lam­mi­koi­ta. Suu­rin ris­ki on kaar­teis­sa ja uris­sa, joi­hin vesi hel­pos­ti ke­rään­tyy. Mitä enem­män vet­tä tiel­lä on, sitä suu­rem­pi on ve­si­liir­to­ris­ki. 

"Ve­si­liir­ron vält­tä­mi­sek­si ren­kaan on syr­jäy­tet­tä­vä tai va­ras­toi­ta­va yli­mää­räi­nen vesi, jo­ten riit­tä­vä ura­sy­vyys on to­del­la tär­ke­ää", se­lit­tää Le­pis­tö. Ke­sä­ren­kai­den lain­mu­kai­nen mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 1,6 mm, mut­ta "al­le nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyy­des­sä ve­si­liir­to-omi­nai­suu­det al­ka­vat hei­ken­tyä mer­kit­tä­väs­ti", Le­pis­tö mai­nit­see. 

Myös ajo­no­peus vai­kut­taa ve­si­liir­toon: mitä ko­vem­paa ajat, sitä hel­pom­min ren­kaat me­net­tä­vät pi­don mä­räl­lä tiel­lä. Rank­ka­sa­tees­sa ajo­no­peut­ta on vä­hen­net­tä­vä mer­kit­tä­väs­ti, jot­ta ren­kail­la on ai­kaa oh­ja­ta vesi pois tien ja ren­kaan vä­lis­tä. 

Ly­hen­nä jar­ru­tus­mat­kaa mä­räl­lä tiel­lä näi­den vink­kien avul­la 

- Va­lit­se poh­jois­mai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lut ke­sä­ren­kaat. Tu­tus­tu Poh­jois­mais­sa teh­tyi­hin ren­gas­tes­tei­hin, ja tar­kis­ta EU-ren­gas­mer­kin­näs­tä hyvä mär­kä­pi­to­luo­ki­tus. 

- Huo­leh­di oi­ke­as­ta ren­gas­pai­nees­ta, jot­ta op­ti­maa­li­nen ren­kaan ja tien vä­li­nen kos­ke­tus säi­lyy. Li­sää pai­net­ta, jos au­tos­sa on pal­jon kuor­maa. 

- Riit­tä­vä ura­sy­vyys pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta. Yli 4 mm:n ura­sy­vyys vä­hen­tää ve­si­liir­ron ris­kiä. 

- Tar­kis­ta ren­kai­den ikä. Ren­kaan si­vus­ta löy­ty­vä DOT-mer­kin­tä ker­too val­mis­tus­vii­kon ja -vuo­den. Ren­kai­ta ei tu­li­si käyt­tää yli kuut­ta vuot­ta, ja nii­den ko­ko­nai­si­än tu­li­si ol­la enin­tään 10 vuot­ta. 

- Vä­hen­nä no­peut­ta ja pidä tur­va­vä­li. Aja olo­suh­tei­den mu­kaan ja kes­ki­ty lii­ken­tee­seen. 

Au­to­Bild / No­ki­an Ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU