Drivalia
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin tekemä asiakaskysely kertoo, että yrityksistä 70 prosenttia sallii kaikki käyttövoimat työsuhdeautoissa.
Kuitenkin 30 prosenttia työnantajista vaatii, että työsuhdeautot ovat sähköautoja eli joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Jos työntekijällä on vapaa autoetu, jossa työnantaja kustantaa kaikki menot, voidaan sähköautoa pitää ainoana vaihtoehtona.
– Sähköautoihin siirrytään yrityksissä ennemminkin porkkanan eli esimerkiksi verohyötyjen kautta kuin pakottamalla. Osassa yrityksiä on kuitenkin ympäristöraportointiin liittyvä suositus valita täyssähköauto, Drivalian Head of Corporate Business Tiina Märijärvi toteaa kyselyn tuloksista.
EU:lta on tulossa ladattaviin hybrideihin päästövaatimuksen laskentatapaan muutos (Euro 6e-bis), joka voi nostaa ladattavien hybridien kulutus- ja CO2-päästöarvoja ja näin vaikuttaa verotukseen sekä yritysten autopolitiikkoihin. On mahdollista, että muutos moninkertaistaa niiden päästöarvot. EU:n päästömittaustavan muutos tulee voimaan vuoden 2025 aikana uusille automalleille ja vuoden 2026 alusta kaikille ensirekisteröitäville autoille.
Drivalian Commercial Director Vesa Kalske kertoo, että muutosta seurataan nyt tarkoin yrityksissä, koska niissä on runsaasti ladattavia hybridiautoja.
Suomessa hybridejä ladataan keskimäärin aktiivisemmin kuin muualla EU:ssa. Drivalia Lease Finlandin uusista työsuhdeautoista 86 prosenttia on ladattavia henkilöautoja ja 65 prosenttia täyssähköautoja. Täyssähköautojen tilausmäärät kasvavat koko ajan.
Yrityksissä rajauksia uusissa automerkeissä
Kyselyyn vastanneista yrityksistä 45 prosentissa on tehty rajauksia sähköauton merkin valinnassa. Odotetusti myös markkinoille tulleet uudet automerkit sekä Teslan tilanne ovat herättäneet keskustelua yrityksissä.
– Esimerkiksi uusia kiinalaisia automerkkejä on työsuhdeautoina vielä todella vähän. Vuonna 2024 Drivalian työsuhdeautoiksi tilatuista henkilöautoista oli kiinalaismerkkejä vain 1,33 prosenttia. Uudet merkit vielä mietityttävät yrityksissä. Kyselyn mukaan yritykset ovat rajanneet jonkun verran merkkejä autopolitiikassaan. Tiukennuksia saattaa olla tulossa ja autopolitiikkoja päivitetään myös näiden osalta, Kalske sanoo.
Kustannukset ja ympäristötekijät painottuvat autopolitiikoissa
Yritysten autopolitiikan keskeisimmät teemat ovat kustannukset, työntekijäetuudet, ympäristövaikutukset sekä yrityksen arvot. Drivalian kyselyssä kustannukset nousivat painotuksessa ensimmäiseksi 41 prosentilla ja 25 prosenttia yrityksistä piti tärkeimpänä painoarvona ympäristötekijöitä. Osa vastaajista halusi pitää kaikki kolme tasapainossa merkki- ja käyttövoimavalinnoissa.
Märijärvi ja Kalske pohtivat, että kustannusten korostuminen on ymmärrettävää, koska autojen hankinnat ja niiden ylläpito kallistuvat kokonaisuutena ja autoilu on iso kustannuserä yrityksissä. Märijärvi miettii, että työsuhdeautoihin liittyviä kustannuksia halutaan pitää kurissa yleisen epävakaan taloustilanteen takia.
– Autopolitiikka ja yrityksen käytännöt ovat tärkeässä roolissa kustannusten hillitsemisessä. Tässä leasingyhtiö voi auttaa asiakkaitaan laskelmissa ja sähköajoneuvoihin siirtymisessä. Asiakkaat toivovat esimerkiksi aikaisempaa enemmän meiltä dataa siitä, miten heidän autopolitiikkansa vertautuu muihin vastaaviin yrityksiin parhaiden käytäntöjen löytämiseksi, Kalske kertoo.
Kyselystä käy ilmi, että ympäristövaikutukset, kuten päästötavoitteet sekä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen suosiminen, oli neljänneksessä yrityksistä tärkein autopolitiikan painopistealue. Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 90 prosenttia raportoi ympäristövaikutuksista.
– Tässä leasingyhtiön rooli autokannan hallinnassa korostuu. Kun kaikki autot ovat samassa paikassa, niiden käyttö on raportoitavissa. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista asiakkaistamme käyttävät ympäristökatsauksissamme olevaa tietoa, jonka voi siirtää suoraan yrityksen päästöjen raportointiin, Märijärvi kertoo.
Kyselyn mukaan yritykset hakevat aktiivisesti apua autopolitiikkansa optimointiin kustannustehokkuuden ja rajojen asettamisen näkökulmasta. Leasingyhtiön tehtävä on myös jakaa ajantasaista sekä ennakoivaa markkinatietämystä asiakkaiden strategisen suunnittelun pohjaksi.
AutoBild / Drivalia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL