Drivalia

Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa

Yrity­sau­toi­lu­kumppani Drivalia Lease Finlandin tekemä asiakaskysely kertoo, että yrityksistä 70 prosenttia sallii kaikki käyttövoimat työsuhdeautoissa.

Auto Bild.Uutiset

Kui­ten­kin 30 pro­sent­tia työ­nan­ta­jis­ta vaa­tii, et­tä työ­suh­de­au­tot ovat säh­kö­au­to­ja eli joko täys­säh­kö­au­to­ja tai la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä. Jos työn­te­ki­jäl­lä on va­paa au­to­e­tu, jos­sa työ­nan­ta­ja kus­tan­taa kaik­ki me­not, voi­daan säh­kö­au­toa pi­tää ai­no­a­na vaih­to­eh­to­na.

– Säh­kö­au­toi­hin siir­ry­tään yri­tyk­sis­sä en­nem­min­kin pork­ka­nan eli esi­mer­kik­si ve­ro­hyö­ty­jen kaut­ta kuin pa­kot­ta­mal­la. Osas­sa yri­tyk­siä on kui­ten­kin ym­pä­ris­tö­ra­por­toin­tiin liit­ty­vä suo­si­tus va­li­ta täys­säh­kö­au­to, Dri­va­li­an Head of Cor­po­ra­te Bu­si­ness Tii­na Mä­ri­jär­vi to­te­aa ky­se­lyn tu­lok­sis­ta.

EU:lta on tu­los­sa la­dat­ta­viin hyb­ri­dei­hin pääs­tö­vaa­ti­muk­sen las­ken­ta­ta­paan muu­tos (Eu­ro 6e-bis), joka voi nos­taa la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ku­lu­tus- ja CO2-pääs­tö­ar­vo­ja ja näin vai­kut­taa ve­ro­tuk­seen sekä yri­tys­ten au­to­po­li­tiik­koi­hin. On mah­dol­lis­ta, et­tä muu­tos mo­nin­ker­tais­taa nii­den pääs­tö­ar­vot. EU:n pääs­tö­mit­taus­ta­van muu­tos tu­lee voi­maan vuo­den 2025 ai­ka­na uu­sil­le au­to­mal­leil­le ja vuo­den 2026 alus­ta kai­kil­le en­si­re­kis­te­röi­tä­vil­le au­toil­le.

Dri­va­li­an Com­mer­ci­al Di­rec­tor Vesa Kals­ke ker­too, et­tä muu­tos­ta seu­ra­taan nyt tar­koin yri­tyk­sis­sä, kos­ka niis­sä on run­saas­ti la­dat­ta­via hyb­ri­di­au­to­ja.

Suo­mes­sa hyb­ri­de­jä la­da­taan kes­ki­mää­rin ak­tii­vi­sem­min kuin muu­al­la EU:ssa. Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­din uu­sis­ta työ­suh­de­au­tois­ta 86 pro­sent­tia on la­dat­ta­via hen­ki­lö­au­to­ja ja 65 pro­sent­tia täys­säh­kö­au­to­ja. Täys­säh­kö­au­to­jen ti­laus­mää­rät kas­va­vat koko ajan.

Yri­tyk­sis­sä ra­jauk­sia uu­sis­sa au­to­mer­keis­sä

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta yri­tyk­sis­tä 45 pro­sen­tis­sa on teh­ty ra­jauk­sia säh­kö­au­ton mer­kin va­lin­nas­sa. Odo­te­tus­ti myös mark­ki­noil­le tul­leet uu­det au­to­mer­kit sekä Tes­lan ti­lan­ne ovat he­rät­tä­neet kes­kus­te­lua yri­tyk­sis­sä.

– Esi­mer­kik­si uu­sia kii­na­lai­sia au­to­merk­ke­jä on työ­suh­de­au­toi­na vie­lä to­del­la vä­hän. Vuon­na 2024 Dri­va­li­an työ­suh­de­au­toik­si ti­la­tuis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta oli kii­na­lais­merk­ke­jä vain 1,33 pro­sent­tia. Uu­det mer­kit vie­lä mie­ti­tyt­tä­vät yri­tyk­sis­sä. Ky­se­lyn mu­kaan yri­tyk­set ovat ra­jan­neet jon­kun ver­ran merk­ke­jä au­to­po­li­tii­kas­saan. Tiu­ken­nuk­sia saat­taa ol­la tu­los­sa ja au­to­po­li­tiik­ko­ja päi­vi­te­tään myös näi­den osal­ta, Kals­ke sa­noo.

Kus­tan­nuk­set ja ym­pä­ris­tö­te­ki­jät pai­not­tu­vat au­to­po­li­tii­kois­sa

Yri­tys­ten au­to­po­li­tii­kan kes­kei­sim­mät tee­mat ovat kus­tan­nuk­set, työn­te­ki­jä­e­tuu­det, ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­set sekä yri­tyk­sen ar­vot. Dri­va­li­an ky­se­lys­sä kus­tan­nuk­set nou­si­vat pai­no­tuk­ses­sa en­sim­mäi­sek­si 41 pro­sen­til­la ja 25 pro­sent­tia yri­tyk­sis­tä piti tär­keim­pä­nä pai­no­ar­vo­na ym­pä­ris­tö­te­ki­jöi­tä. Osa vas­taa­jis­ta ha­lu­si pi­tää kaik­ki kol­me ta­sa­pai­nos­sa merk­ki- ja käyt­tö­voi­ma­va­lin­nois­sa.

Mä­ri­jär­vi ja Kals­ke poh­ti­vat, et­tä kus­tan­nus­ten ko­ros­tu­mi­nen on ym­mär­ret­tä­vää, kos­ka au­to­jen han­kin­nat ja nii­den yl­lä­pi­to kal­lis­tu­vat ko­ko­nai­suu­te­na ja au­toi­lu on iso kus­tan­nu­se­rä yri­tyk­sis­sä. Mä­ri­jär­vi miet­tii, et­tä työ­suh­de­au­toi­hin liit­ty­viä kus­tan­nuk­sia ha­lu­taan pi­tää ku­ris­sa ylei­sen epä­va­kaan ta­lous­ti­lan­teen ta­kia.

– Au­to­po­li­tiik­ka ja yri­tyk­sen käy­tän­nöt ovat tär­ke­äs­sä roo­lis­sa kus­tan­nus­ten hil­lit­se­mi­ses­sä. Täs­sä le­a­sin­gyh­tiö voi aut­taa asi­ak­kai­taan las­kel­mis­sa ja säh­kö­a­jo­neu­voi­hin siir­ty­mi­ses­sä. Asi­ak­kaat toi­vo­vat esi­mer­kik­si ai­kai­sem­paa enem­män meil­tä da­taa sii­tä, mi­ten hei­dän au­to­po­li­tiik­kan­sa ver­tau­tuu mui­hin vas­taa­viin yri­tyk­siin par­hai­den käy­tän­tö­jen löy­tä­mi­sek­si, Kals­ke ker­too.

Ky­se­lys­tä käy il­mi, et­tä ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­set, ku­ten pääs­tö­ta­voit­teet sekä la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ja täys­säh­kö­au­to­jen suo­si­mi­nen, oli nel­jän­nek­ses­sä yri­tyk­sis­tä tär­kein au­to­po­li­tii­kan pai­no­pis­te­a­lue. Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta yri­tyk­sis­tä noin 90 pro­sent­tia ra­por­toi ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sis­ta.

– Täs­sä le­a­sin­gyh­ti­ön roo­li au­to­kan­nan hal­lin­nas­sa ko­ros­tuu. Kun kaik­ki au­tot ovat sa­mas­sa pai­kas­sa, nii­den käyt­tö on ra­por­toi­ta­vis­sa. Lä­hes kaik­ki ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta asi­ak­kais­tam­me käyt­tä­vät ym­pä­ris­tö­kat­sauk­sis­sam­me ole­vaa tie­toa, jon­ka voi siir­tää suo­raan yri­tyk­sen pääs­tö­jen ra­por­toin­tiin, Mä­ri­jär­vi ker­too.

Ky­se­lyn mu­kaan yri­tyk­set ha­ke­vat ak­tii­vi­ses­ti apua au­to­po­li­tiik­kan­sa op­ti­moin­tiin kus­tan­nus­te­hok­kuu­den ja ra­jo­jen aset­ta­mi­sen nä­kö­kul­mas­ta. Le­a­sin­gyh­ti­ön teh­tä­vä on myös ja­kaa ajan­ta­sais­ta sekä en­na­koi­vaa mark­ki­na­tie­tä­mys­tä asi­ak­kai­den stra­te­gi­sen suun­nit­te­lun poh­jak­si.

Au­to­Bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU