Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat

Kompakti, tilava ja monikäyttöinen. Nuo määreet sopivat 1960-luvun alussa Renault 4:ään ja nyt ne kuvaavat erinomaisesti uutta Renault 4 E-Tech electriciä.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault 4 en­nak­ko­myyn­ti al­kaa nyt ja hin­nat al­ka­vat 29 990 eu­ros­ta.

Re­naul­tin uu­tuus säh­kö­au­to­mal­lis­toon lai­naa DNA:n mal­lil­ta, joka kas­voi iko­nik­si vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na. Ai­van uu­den­lai­nen, jär­ke­vän ko­koi­nen ja koh­tuu­hin­tai­nen vuon­na 1961 esi­tel­ty Re­nault 4 sopi niin työ­käyt­töön po­lii­sil­le tai pos­til­le kuin kau­pun­ki­lai­sil­le ja maa­seu­dun asuk­kail­le. Nyt uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric ot­taa paik­kan­sa Re­nault 5, Re­nault Me­ga­ne ja Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cien rin­nal­la, min­kä li­säk­si vuon­na 2026 esi­tel­lään vie­lä Re­nault Twin­go. Re­naul­tin kun­ni­an­hi­moi­se­na ta­voit­tee­na on tar­jo­ta säh­kö­au­to kai­kil­le au­toi­li­joil­le, mis­sä uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric on tär­keä as­kel.

Al­ku­pe­räi­nen Re­nault 4 oli hui­kea me­nes­tys­ta­ri­na niin Rans­kas­sa kuin kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa. Sitä myy­tiin vuo­si­na 1961–1992 vii­des­sä maa­no­sas­sa yli sa­das­sa maas­sa 8 135 424 kap­pa­let­ta. Ai­koi­naan R4 oli Re­naul­tin eni­ten myy­ty mal­li, ja koko his­to­ri­an ai­ka­na se on nel­jän­nek­si suo­si­tuin Re­nault.

”Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cil­lä kes­ki­täm­me voi­mam­me tuo­da säh­kö­au­tot val­ta­vir­ran saa­ta­vil­le Eu­roo­pas­sa. Uu­sin mal­lim­me täy­den­tää jo tä­hän saak­ka mo­ni­puo­lis­ta va­li­koi­maam­me. Meil­tä puut­tui erit­täin ti­la­va kom­pak­ti au­to. Nyt meil­lä on mo­nek­si muun­tu­va, toi­mi­va uu­tuus, jon­ka suu­ri ta­va­ra­ti­la on help­po las­ta­ta. Se on ajan hen­keen so­pi­va val­ta­vir­ran säh­kö­au­to, jos­sa on mai­ni­o­ta aja­mis­ta hel­pot­ta­vaa ja mu­ka­vuut­ta li­sää­vää tek­no­lo­gi­aa”, sa­noo Re­naul­tin pää­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve.

B-seg­men­tin au­to

Kool­taan uu­si 4 E-Tech elect­ric si­joit­tuu 4,14 met­rin pi­tui­se­na B-seg­men­tin suu­rem­pien au­to­mal­lien jouk­koon. Ak­se­li­vä­li on 2,62 met­riä, mikä var­mis­taa kah­dek­san sent­tiä Re­nault 5 E-Tech elect­ri­ciä pi­dem­pä­nä hy­vät sisä- ja ta­va­ra­ti­lat. Kori on pe­rä­ti 22 sent­tiä 5 E-Tech elect­ri­ciä pi­dem­pi. Le­veys on jä­tet­ty sa­maan 1,80 met­riin, jot­ta 4 Tech elect­ric oli­si näp­pä­rä, mut­ta 1,57 met­rin kor­keus tuo osal­taan mu­ka­vas­ti il­ma­vuut­ta si­sä­ti­loi­hin. Au­ton ole­muk­sen ja käy­tön kan­nal­ta oleel­lis­ta on 18 sen­tin maa­va­ra, joka on suu­rem­pi kuin vaik­ka­pa kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rien luok­kaan kuu­lu­vas­sa Re­nault Cap­tu­ris­sa.

Yk­si uu­den Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cin haus­ko­ja piir­tei­tä on sen muun­nel­ta­vuus niin ul­ko­nä­ön kuin si­sus­tuk­sen osal­ta. Kun las­ke­taan yh­teen vä­rit, van­teet, va­rus­te­ta­sot, mah­dol­li­suus kak­si­vä­ri­syy­teen ja li­sä­va­rus­teet, on asi­ak­kaan va­lit­ta­vis­sa sa­to­ja eri vaih­to­eh­to­ja.

So­pii kai­ken­lai­seen käyt­töön jo­kai­sel­le au­toi­li­jal­le

Re­nault ha­lu­si pi­tää 4 E-Tech elect­ri­cin ul­ko­mi­tat koh­tuul­li­si­na, jot­ta se on 4,14 met­rin pi­tui­se­na so­pi­va myös kau­pun­ki­pyö­rit­te­lyyn ja help­po py­sä­köi­dä. Au­toon on kui­ten­kin loih­dit­tu mu­ka­vat ti­lat vii­del­le mat­kus­ta­jal­le. Ta­ka­pen­kil­le mah­tu­vat hy­vin myös ai­kui­set.

Mat­kus­ta­mon ja ko­je­lau­dan tyy­li on lai­naa 5 E-Tech elect­ri­cis­tä, mut­ta ti­laa on enem­män niin mat­kus­ta­jil­le kuin hei­dän ta­va­roil­leen, min­kä li­säk­si mu­ka­vuut­ta on li­sät­ty en­ti­ses­tään. Ta­ka­penk­ki­läi­set on huo­mi­oi­tu muun mu­as­sa etuis­tui­mien leh­ti­tas­kuil­la ja kah­del­la USB-C-por­til­la kes­ki­kon­so­lin ta­ka­pääs­sä. Pik­ku­ta­va­roil­le on mat­kus­ta­mos­sa eri­lai­sia säi­ly­tys­ti­lo­ja yli 23 lit­raa, jois­ta yh­dek­sän on ta­ka­na is­tu­vien käy­tet­tä­vis­sä.

Al­ku­pe­räi­sen Re­nault 4:n hen­keä seu­ra­taan sii­nä, et­tä ta­va­ra­ti­la on pe­rä­ti 420 lit­ran ko­koi­nen. Ta­ka­va­lot on si­joi­tet­tu pys­tyyn ai­van ko­rin nurk­kiin, jot­ta luuk­ku on saa­tu mah­dol­li­sim­man le­ve­äk­si. Li­säk­si se jat­kuu pus­ku­riin saak­ka, min­kä an­si­os­ta nos­to­kor­keus on ai­no­as­taan 61 sent­tiä. Ta­va­ra­ti­lan käyt­töä hel­pot­taa vie­lä säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku, joka avau­tuu il­man kä­siä jal­kaa pus­ku­rin al­la hei­laut­ta­mal­la.

Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la on 44 lit­ran ko­koi­nen lo­ke­ro, joka so­pii mai­ni­os­ti la­taus­kaa­pe­lien säi­lyt­tä­mi­seen. Ta­va­roi­den kiin­ni­tys­tä hel­pot­ta­vat sa­mal­la tur­val­li­suut­ta li­sää­vät nel­jä ta­va­ra­kouk­kua, kak­si kas­si­kouk­kua ja kak­si hih­naa, joil­la ta­va­rat saa­daan py­sy­mään pai­kal­laan. Mo­ni­käyt­töi­syys on vie­ty huip­puun­sa, sil­lä ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jan li­säk­si myös etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­jan voi tait­taa eteen. Sil­loin au­tos­sa voi hel­pos­ti kul­jet­taa jopa 2,20 met­riä pit­kiä ta­va­roi­ta. Mi­kä­li ta­va­ra­ti­la kui­ten­kin lop­puu kes­ken, voi 4 E-Tech elect­ri­ciin kyt­keä enin­tään 750 ki­lon pai­noi­sen pe­rä­vau­nun.

Tut­tu pe­rus­ra­ken­ne uu­del­la tyy­lil­lä

Pe­rus­ra­ken­ne on sama AmpR Small kuin 5 E-Tech elect­ri­cis­sä. Tut­tua ai­em­min esi­tel­lys­tä Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­tä on etu­jou­si­tus. Oh­jaus on uu­des­sa 4 E-Tech elect­ri­cis­sä vie­lä no­pe­am­pi ja kään­töym­py­rä on pi­den­ty­nees­tä ak­se­li­vä­lis­tä huo­li­mat­ta vain 10,8 met­riä. Yh­teis­tä on myös ta­ka­pyö­rien mo­ni­var­si­tu­en­ta. Se pa­ran­taa ajo-omi­nai­suuk­sia ja li­sää mu­ka­vuut­ta.

Uut­ta on tech­no-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en saa­ta­vil­la ole­va one pe­dal -toi­min­to, joka hel­pot­taa au­tol­la aja­mis­ta. Se tuo re­ge­ne­ra­tii­vi­seen jar­ru­tuk­seen nel­jän­nen ta­son, jol­la Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cin vauh­ti hi­das­tuu py­säh­dyk­siin saak­ka il­man jar­ru­pol­jin­ta. Toi­min­to kyt­key­tyy pois pääl­tä, kun kyt­ke­tään pääl­le pe­ruu­tus, mikä hel­pot­taa py­sä­köin­tiä.

Uut­ta 4 E-Tech elect­ri­ciä ke­hit­tä­es­sään Re­nault on pa­neu­tu­nut huo­lel­li­ses­ti ää­nie­ris­tyk­seen. Ajo­ak­ku on omas­sa pa­ten­toi­dus­sa ko­te­los­saan, joka on eris­tet­ty te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mos­ta. Moot­to­rin ää­ni ja vä­ri­nät pi­de­tään si­sä­ti­lo­jen ul­ko­puo­lel­la ja kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on va­ki­o­na akus­ti­nen tuu­li­la­si. Mu­ka­vuu­teen ja ener­gi­a­te­hok­kuu­teen liit­tyy myös 8 ki­lo­wa­tin läm­mi­tys­vas­tus sekä läm­pö­pump­pu, joka sääs­tää omal­ta osal­taan ener­gi­aa ja pi­den­tää toi­min­ta­mat­kaa. Sil­lä voi läm­mit­tää tai vii­len­tää au­ton kau­ko-oh­jauk­sel­la en­nen mat­kaan läh­töä.

Kak­si voi­ma­lin­jaa

Re­nault 4 E-Tech elect­ric tu­lee mark­ki­noil­le ur­ban ran­ge ja com­fort ran­ge vaih­to­eh­toi­na. Pe­rus­mal­li­na on Suo­mes­sa ur­ban ran­ge evo­lu­ti­on-va­rus­te­ta­sol­la. Sen säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 80 ki­lo­wat­tia (120 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti on 225 Nm. Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 40 kWh, jol­la toi­min­ta­mat­ka on 308 ki­lo­met­riä. Vaih­to­vir­ral­la (11 kW) la­taus vie ai­kaa kol­me ja puo­li tun­tia ja pi­ka­la­tauk­sel­la (80 kW) 15–80 % ta­son puo­li tun­tia.

Myyn­nin us­ko­taan pai­not­tu­van vah­vas­ti com­fort ran­geen, joka on saa­ta­va­na kai­kil­la kol­mel­la va­rus­te­ta­sol­la (evo­lu­ti­on, tech­no ja ico­nic). Säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 110 ki­lo­wat­tia (150 hv) ja 245 new­ton­met­riä. Ne kiih­dyt­tä­vät 4 E-Tech elect­ri­cin pai­kal­taan 100 km/h no­peu­teen 8,2 se­kun­nis­sa. Ohi­tus­kiih­ty­vyys on eri­no­mai­nen, sil­lä 80–120 km/h kiih­dy­tys on­nis­tuu 6,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 150 km/h.

Te­hok­kaam­man moot­to­rin kans­sa ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 52 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan 407 ki­lo­met­riä. Ko­to­na voi la­da­ta vaih­to­vir­ral­la 11 ki­lo­wa­tin te­hol­la (10–100 %) nel­jäs­sä ja puo­les­sa tun­nis­sa. Pi­ka­la­taus­te­ho on 100 ki­lo­wat­tia, jol­loin la­taus (15–80 %) on ohi puo­les­sa tun­nis­sa.

Mi­kä­li ei ha­lua näh­dä it­se vai­vaa, ERP (Elect­ric Rou­te Plan­ner) suun­nit­te­lee par­haan mah­dol­li­sen rei­tin la­taus­py­säh­dyk­si­neen. Toi­min­to on ol­lut jo Re­naul­tin uu­sim­mis­sa säh­kö­au­tois­sa, jois­sa se on saa­nut pal­jon kii­tos­ta käyt­tä­jil­tä. ERP te­kee tar­vit­ta­es­sa muu­tok­sia suun­ni­tel­maan au­ton ajo­ta­van ja jopa ul­ko­läm­pö­ti­lan mu­kai­ses­ti. Se myös val­mis­te­lee ajo­a­kun oi­ke­aan läm­pö­ti­laan no­pe­an ja te­hok­kaan la­tauk­sen var­mis­ta­mi­sek­si.

Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cis­sä on myös kak­si­suun­tai­nen la­taus uu­den 11 ki­lo­wa­tin AC-la­tu­rin an­si­os­ta. Niin­pä au­tos­ta saa vir­taa adap­te­rin avul­la vaik­ka ko­din ko­nei­siin 220 vol­tin vir­ral­la enin­tään 3 700 wa­tin te­hol­la.

Edel­leen ke­hi­tet­ty lii­tet­tä­vyys ja toi­min­not

Re­nault on ke­hit­tä­nyt vie­lä eteen­päin yh­dek­si mark­ki­noi­den par­haak­si to­det­tua openR link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, jo­hon on in­teg­roi­tu Goog­len toi­min­not. Sitä käy­te­tään kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa 10-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä. Kul­jet­ta­jan sil­mien edes­sä on 10,1-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to­na toi­mi­va näyt­tö (evo­lu­ti­on 7-tuu­mai­sel­la mit­ta­ris­tol­la).

Yk­si Re­naul­tin vah­vuuk­sis­ta ovat Goog­len mo­ni­puo­li­set pal­ve­lut, joi­hin kuu­lu­vat mm. Goog­le Maps ja Goog­le As­sis­tant. Eri­lai­sia so­vel­luk­sia on vie­lä enem­män kuin 5 E-Tech elect­ri­cis­sä, nyt jo tois­ta­sa­taa.

Re­naul­tin vi­ral­li­nen vir­tu­aa­li­nen mat­ka­kump­pa­ni on reno, joka esi­tel­tiin en­sim­mäis­tä ker­taa Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­sä. Re­non tar­koi­tuk­se­na on luo­da in­hi­mil­li­nen suh­de au­ton ja sen käyt­tä­jän vä­lil­le. Vir­tu­aa­li­seen mat­ka­kump­pa­niin on la­dat­tu niin pal­jon tie­toa, et­tä se voi aut­taa niin pul­mis­sa kuin jo­ka­päi­väi­ses­s­sä elä­mäs­sä. Reno on oh­jel­moi­tu vas­taa­maan 200 ylei­sim­min käy­tet­tyyn ky­sy­myk­seen, ku­ten mi­ten yh­dis­tää äly­pu­he­li­men au­ton jär­jes­tel­mään tai mi­ten ren­gas vaih­de­taan. Te­ko­ä­lyn avul­la reno voi vas­ta­ta ar­ki­päi­väi­siin poh­din­toi­hin tai löy­tää paik­ka­kun­nan par­haan ra­vin­to­lan. Reno on käy­tet­tä­vis­sä myös äly­pu­he­li­men My Re­nault -so­vel­luk­sel­la. Reno osaa suo­men kiel­tä tois­tai­sek­si vain ra­joi­te­tus­ti ja esi­mer­kik­si te­ko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen on­nis­tuu esi­mer­kik­si eng­lan­nik­si tai rans­kak­si.

Uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric on ylem­män luo­kan ta­sol­la myös kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien osal­ta, jot­ka ovat pal­jon mo­ni­puo­li­sem­mat kuin EU:n edel­lyt­tä­mä GSR II (Ge­ne­ral Sa­fe­ty Re­gu­la­ti­on). Hie­no­ja tur­va­va­rus­tei­ta ovat 5 E-Tech elect­ri­cin ta­paan mm. au­to­maat­ti­jar­ru­tus pe­ruu­tet­ta­es­sa ja tur­val­li­nen au­tos­ta pois­tu­mi­nen. Jäl­kim­mäi­nen va­roit­taa, mi­kä­li esi­mer­kik­si pyö­räi­li­jä on lä­hes­ty­mäs­sä, kun joku mat­kus­ta­jis­ta on avaa­mas­sa ovea.

Eu­roop­pa­lai­nen au­to Re­naul­tin Mau­beu­gen teh­taal­ta

Re­naul­til­le ym­pä­ris­tö on tär­keä asia, joka on otet­tu mo­ni­puo­li­ses­ti huo­mi­oon niin 4 E-Tech elect­ri­cin suun­nit­te­lus­sa kuin val­mis­tuk­ses­sa. Kier­rä­tet­ty­jen ma­te­ri­aa­lien osuus on erit­täin suu­ri, yli nel­jän­nes ko­ko­nais­mas­sas­ta. Elin­kaa­ren lo­puk­si 4 E-Tech elect­ric on kier­rä­tet­tä­vis­sä lä­hes täy­del­li­ses­ti. Li­säk­si ajo­ak­ku­jen hii­li­ja­lan­jäl­ki on ai­em­paa pie­nem­pi ja sitä vä­hen­ne­tään koko ajan. Tär­keä asia on se­kin, et­tei säh­kö­moot­to­reis­sa käy­te­tä har­vi­nai­sia maa­me­tal­le­ja.

Uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric val­mis­te­taan Mau­geu­gen teh­taal­la, joka kuu­luu Re­naul­tin Elect­ri­Ci­ty-ko­ko­nai­suu­teen

Mer­kit­tä­vää ym­pä­ris­tön kan­nal­ta on en­nen kaik­kea se, et­tä pää­kom­po­nen­tit val­mis­te­taan 300 ki­lo­met­rin sä­teel­lä, mikä ly­hen­tää kul­je­tus­mat­ko­ja. Esi­mer­kik­si ak­ku­jen tuo­tan­to käyn­nis­tyi tä­män vuo­den maa­lis­kuus­sa AESC:n kans­sa yh­teis­työs­sä Re­naul­tin Dou­ain teh­taal­la. Li­säk­si 75 pro­sent­tia ali­hank­ki­jois­ta on niin ikään tuon etäi­syy­den si­sä­puo­lel­la Mau­beu­gen teh­taas­ta. Suo­men mal­lis­to

Re­nault 4 E-Tech elect­ric tu­lee Suo­meen nel­jän ver­si­on voi­mal­la erit­täin hou­kut­te­le­val­la hin­noit­te­lul­la.

4 E-Tech elect­ric 120 hv ur­ban ran­ge evo­lu­ti­on – 29 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge evo­lu­ti­on – 32 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge tech­no – 34 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge ico­nic – 36 790 €

Ku­ten Suo­men Re­nault 5 E-Tech elect­ric -mal­lis­tos­sa va­ki­o­va­rus­te­lu on kor­kea jo evo­lu­ti­on-ta­sol­la. Va­ki­o­va­rus­tee­na on ai­na mm. läm­pö­pump­pu, au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, äly­a­vain­kort­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä openR link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä 10" kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Tech­no-va­rus­te­ta­sol­la saa li­säk­si mm. pu­he­li­men lan­gat­to­man la­tau­sa­lus­tan, soft touch -läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän, etu­mat­kus­ta­ja­nis­tui­men tai­ton pit­kien ta­va­roi­den kul­je­tus­ta var­ten, Goog­len jär­jes­tel­mät sekä yh­teys­pal­ve­lut ja aku­ne­si­läm­mi­tyk­sen na­vi­goi­ta­es­sa pi­ka­la­tu­ril­le, reno Re­naul­tin ava­tar-avus­ta­jan, 18” ke­vyt­me­tal­li­van­teet, hai­ne­vä­an­ten­nin, kat­to­kai­teet sekä mul­ti-sen­se-jär­jes­tel­män.

Ico­nic tuo lu­kuis­ten tyy­lie­le­ment­tien li­säk­si tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit, py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men sekä tut­kat eteen ja si­vuil­le.

En­sim­mäi­set esit­te­ly­au­tot Suo­meen saa­daan al­ku­syk­sys­tä ja asi­a­kas­toi­mi­tuk­set al­ka­vat syk­syn ai­ka­na.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU