Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat

Kompakti, tilava ja monikäyttöinen. Nuo määreet sopivat 1960-luvun alussa Renault 4:ään ja nyt ne kuvaavat erinomaisesti uutta Renault 4 E-Tech electriciä.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault 4 en­nak­ko­myyn­ti al­kaa nyt ja hin­nat al­ka­vat 29 990 eu­ros­ta.

Re­naul­tin uu­tuus säh­kö­au­to­mal­lis­toon lai­naa DNA:n mal­lil­ta, joka kas­voi iko­nik­si vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na. Ai­van uu­den­lai­nen, jär­ke­vän ko­koi­nen ja koh­tuu­hin­tai­nen vuon­na 1961 esi­tel­ty Re­nault 4 sopi niin työ­käyt­töön po­lii­sil­le tai pos­til­le kuin kau­pun­ki­lai­sil­le ja maa­seu­dun asuk­kail­le. Nyt uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric ot­taa paik­kan­sa Re­nault 5, Re­nault Me­ga­ne ja Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cien rin­nal­la, min­kä li­säk­si vuon­na 2026 esi­tel­lään vie­lä Re­nault Twin­go. Re­naul­tin kun­ni­an­hi­moi­se­na ta­voit­tee­na on tar­jo­ta säh­kö­au­to kai­kil­le au­toi­li­joil­le, mis­sä uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric on tär­keä as­kel.

Al­ku­pe­räi­nen Re­nault 4 oli hui­kea me­nes­tys­ta­ri­na niin Rans­kas­sa kuin kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa. Sitä myy­tiin vuo­si­na 1961–1992 vii­des­sä maa­no­sas­sa yli sa­das­sa maas­sa 8 135 424 kap­pa­let­ta. Ai­koi­naan R4 oli Re­naul­tin eni­ten myy­ty mal­li, ja koko his­to­ri­an ai­ka­na se on nel­jän­nek­si suo­si­tuin Re­nault.

”Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cil­lä kes­ki­täm­me voi­mam­me tuo­da säh­kö­au­tot val­ta­vir­ran saa­ta­vil­le Eu­roo­pas­sa. Uu­sin mal­lim­me täy­den­tää jo tä­hän saak­ka mo­ni­puo­lis­ta va­li­koi­maam­me. Meil­tä puut­tui erit­täin ti­la­va kom­pak­ti au­to. Nyt meil­lä on mo­nek­si muun­tu­va, toi­mi­va uu­tuus, jon­ka suu­ri ta­va­ra­ti­la on help­po las­ta­ta. Se on ajan hen­keen so­pi­va val­ta­vir­ran säh­kö­au­to, jos­sa on mai­ni­o­ta aja­mis­ta hel­pot­ta­vaa ja mu­ka­vuut­ta li­sää­vää tek­no­lo­gi­aa”, sa­noo Re­naul­tin pää­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve.

B-seg­men­tin au­to

Kool­taan uu­si 4 E-Tech elect­ric si­joit­tuu 4,14 met­rin pi­tui­se­na B-seg­men­tin suu­rem­pien au­to­mal­lien jouk­koon. Ak­se­li­vä­li on 2,62 met­riä, mikä var­mis­taa kah­dek­san sent­tiä Re­nault 5 E-Tech elect­ri­ciä pi­dem­pä­nä hy­vät sisä- ja ta­va­ra­ti­lat. Kori on pe­rä­ti 22 sent­tiä 5 E-Tech elect­ri­ciä pi­dem­pi. Le­veys on jä­tet­ty sa­maan 1,80 met­riin, jot­ta 4 Tech elect­ric oli­si näp­pä­rä, mut­ta 1,57 met­rin kor­keus tuo osal­taan mu­ka­vas­ti il­ma­vuut­ta si­sä­ti­loi­hin. Au­ton ole­muk­sen ja käy­tön kan­nal­ta oleel­lis­ta on 18 sen­tin maa­va­ra, joka on suu­rem­pi kuin vaik­ka­pa kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rien luok­kaan kuu­lu­vas­sa Re­nault Cap­tu­ris­sa.

Yk­si uu­den Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cin haus­ko­ja piir­tei­tä on sen muun­nel­ta­vuus niin ul­ko­nä­ön kuin si­sus­tuk­sen osal­ta. Kun las­ke­taan yh­teen vä­rit, van­teet, va­rus­te­ta­sot, mah­dol­li­suus kak­si­vä­ri­syy­teen ja li­sä­va­rus­teet, on asi­ak­kaan va­lit­ta­vis­sa sa­to­ja eri vaih­to­eh­to­ja.

So­pii kai­ken­lai­seen käyt­töön jo­kai­sel­le au­toi­li­jal­le

Re­nault ha­lu­si pi­tää 4 E-Tech elect­ri­cin ul­ko­mi­tat koh­tuul­li­si­na, jot­ta se on 4,14 met­rin pi­tui­se­na so­pi­va myös kau­pun­ki­pyö­rit­te­lyyn ja help­po py­sä­köi­dä. Au­toon on kui­ten­kin loih­dit­tu mu­ka­vat ti­lat vii­del­le mat­kus­ta­jal­le. Ta­ka­pen­kil­le mah­tu­vat hy­vin myös ai­kui­set.

Mat­kus­ta­mon ja ko­je­lau­dan tyy­li on lai­naa 5 E-Tech elect­ri­cis­tä, mut­ta ti­laa on enem­män niin mat­kus­ta­jil­le kuin hei­dän ta­va­roil­leen, min­kä li­säk­si mu­ka­vuut­ta on li­sät­ty en­ti­ses­tään. Ta­ka­penk­ki­läi­set on huo­mi­oi­tu muun mu­as­sa etuis­tui­mien leh­ti­tas­kuil­la ja kah­del­la USB-C-por­til­la kes­ki­kon­so­lin ta­ka­pääs­sä. Pik­ku­ta­va­roil­le on mat­kus­ta­mos­sa eri­lai­sia säi­ly­tys­ti­lo­ja yli 23 lit­raa, jois­ta yh­dek­sän on ta­ka­na is­tu­vien käy­tet­tä­vis­sä.

Al­ku­pe­räi­sen Re­nault 4:n hen­keä seu­ra­taan sii­nä, et­tä ta­va­ra­ti­la on pe­rä­ti 420 lit­ran ko­koi­nen. Ta­ka­va­lot on si­joi­tet­tu pys­tyyn ai­van ko­rin nurk­kiin, jot­ta luuk­ku on saa­tu mah­dol­li­sim­man le­ve­äk­si. Li­säk­si se jat­kuu pus­ku­riin saak­ka, min­kä an­si­os­ta nos­to­kor­keus on ai­no­as­taan 61 sent­tiä. Ta­va­ra­ti­lan käyt­töä hel­pot­taa vie­lä säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku, joka avau­tuu il­man kä­siä jal­kaa pus­ku­rin al­la hei­laut­ta­mal­la.

Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la on 44 lit­ran ko­koi­nen lo­ke­ro, joka so­pii mai­ni­os­ti la­taus­kaa­pe­lien säi­lyt­tä­mi­seen. Ta­va­roi­den kiin­ni­tys­tä hel­pot­ta­vat sa­mal­la tur­val­li­suut­ta li­sää­vät nel­jä ta­va­ra­kouk­kua, kak­si kas­si­kouk­kua ja kak­si hih­naa, joil­la ta­va­rat saa­daan py­sy­mään pai­kal­laan. Mo­ni­käyt­töi­syys on vie­ty huip­puun­sa, sil­lä ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jan li­säk­si myös etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­jan voi tait­taa eteen. Sil­loin au­tos­sa voi hel­pos­ti kul­jet­taa jopa 2,20 met­riä pit­kiä ta­va­roi­ta. Mi­kä­li ta­va­ra­ti­la kui­ten­kin lop­puu kes­ken, voi 4 E-Tech elect­ri­ciin kyt­keä enin­tään 750 ki­lon pai­noi­sen pe­rä­vau­nun.

Tut­tu pe­rus­ra­ken­ne uu­del­la tyy­lil­lä

Pe­rus­ra­ken­ne on sama AmpR Small kuin 5 E-Tech elect­ri­cis­sä. Tut­tua ai­em­min esi­tel­lys­tä Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­tä on etu­jou­si­tus. Oh­jaus on uu­des­sa 4 E-Tech elect­ri­cis­sä vie­lä no­pe­am­pi ja kään­töym­py­rä on pi­den­ty­nees­tä ak­se­li­vä­lis­tä huo­li­mat­ta vain 10,8 met­riä. Yh­teis­tä on myös ta­ka­pyö­rien mo­ni­var­si­tu­en­ta. Se pa­ran­taa ajo-omi­nai­suuk­sia ja li­sää mu­ka­vuut­ta.

Uut­ta on tech­no-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en saa­ta­vil­la ole­va one pe­dal -toi­min­to, joka hel­pot­taa au­tol­la aja­mis­ta. Se tuo re­ge­ne­ra­tii­vi­seen jar­ru­tuk­seen nel­jän­nen ta­son, jol­la Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cin vauh­ti hi­das­tuu py­säh­dyk­siin saak­ka il­man jar­ru­pol­jin­ta. Toi­min­to kyt­key­tyy pois pääl­tä, kun kyt­ke­tään pääl­le pe­ruu­tus, mikä hel­pot­taa py­sä­köin­tiä.

Uut­ta 4 E-Tech elect­ri­ciä ke­hit­tä­es­sään Re­nault on pa­neu­tu­nut huo­lel­li­ses­ti ää­nie­ris­tyk­seen. Ajo­ak­ku on omas­sa pa­ten­toi­dus­sa ko­te­los­saan, joka on eris­tet­ty te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mos­ta. Moot­to­rin ää­ni ja vä­ri­nät pi­de­tään si­sä­ti­lo­jen ul­ko­puo­lel­la ja kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on va­ki­o­na akus­ti­nen tuu­li­la­si. Mu­ka­vuu­teen ja ener­gi­a­te­hok­kuu­teen liit­tyy myös 8 ki­lo­wa­tin läm­mi­tys­vas­tus sekä läm­pö­pump­pu, joka sääs­tää omal­ta osal­taan ener­gi­aa ja pi­den­tää toi­min­ta­mat­kaa. Sil­lä voi läm­mit­tää tai vii­len­tää au­ton kau­ko-oh­jauk­sel­la en­nen mat­kaan läh­töä.

Kak­si voi­ma­lin­jaa

Re­nault 4 E-Tech elect­ric tu­lee mark­ki­noil­le ur­ban ran­ge ja com­fort ran­ge vaih­to­eh­toi­na. Pe­rus­mal­li­na on Suo­mes­sa ur­ban ran­ge evo­lu­ti­on-va­rus­te­ta­sol­la. Sen säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 80 ki­lo­wat­tia (120 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti on 225 Nm. Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 40 kWh, jol­la toi­min­ta­mat­ka on 308 ki­lo­met­riä. Vaih­to­vir­ral­la (11 kW) la­taus vie ai­kaa kol­me ja puo­li tun­tia ja pi­ka­la­tauk­sel­la (80 kW) 15–80 % ta­son puo­li tun­tia.

Myyn­nin us­ko­taan pai­not­tu­van vah­vas­ti com­fort ran­geen, joka on saa­ta­va­na kai­kil­la kol­mel­la va­rus­te­ta­sol­la (evo­lu­ti­on, tech­no ja ico­nic). Säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 110 ki­lo­wat­tia (150 hv) ja 245 new­ton­met­riä. Ne kiih­dyt­tä­vät 4 E-Tech elect­ri­cin pai­kal­taan 100 km/h no­peu­teen 8,2 se­kun­nis­sa. Ohi­tus­kiih­ty­vyys on eri­no­mai­nen, sil­lä 80–120 km/h kiih­dy­tys on­nis­tuu 6,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 150 km/h.

Te­hok­kaam­man moot­to­rin kans­sa ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 52 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan 407 ki­lo­met­riä. Ko­to­na voi la­da­ta vaih­to­vir­ral­la 11 ki­lo­wa­tin te­hol­la (10–100 %) nel­jäs­sä ja puo­les­sa tun­nis­sa. Pi­ka­la­taus­te­ho on 100 ki­lo­wat­tia, jol­loin la­taus (15–80 %) on ohi puo­les­sa tun­nis­sa.

Mi­kä­li ei ha­lua näh­dä it­se vai­vaa, ERP (Elect­ric Rou­te Plan­ner) suun­nit­te­lee par­haan mah­dol­li­sen rei­tin la­taus­py­säh­dyk­si­neen. Toi­min­to on ol­lut jo Re­naul­tin uu­sim­mis­sa säh­kö­au­tois­sa, jois­sa se on saa­nut pal­jon kii­tos­ta käyt­tä­jil­tä. ERP te­kee tar­vit­ta­es­sa muu­tok­sia suun­ni­tel­maan au­ton ajo­ta­van ja jopa ul­ko­läm­pö­ti­lan mu­kai­ses­ti. Se myös val­mis­te­lee ajo­a­kun oi­ke­aan läm­pö­ti­laan no­pe­an ja te­hok­kaan la­tauk­sen var­mis­ta­mi­sek­si.

Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cis­sä on myös kak­si­suun­tai­nen la­taus uu­den 11 ki­lo­wa­tin AC-la­tu­rin an­si­os­ta. Niin­pä au­tos­ta saa vir­taa adap­te­rin avul­la vaik­ka ko­din ko­nei­siin 220 vol­tin vir­ral­la enin­tään 3 700 wa­tin te­hol­la.

Edel­leen ke­hi­tet­ty lii­tet­tä­vyys ja toi­min­not

Re­nault on ke­hit­tä­nyt vie­lä eteen­päin yh­dek­si mark­ki­noi­den par­haak­si to­det­tua openR link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, jo­hon on in­teg­roi­tu Goog­len toi­min­not. Sitä käy­te­tään kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa 10-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä. Kul­jet­ta­jan sil­mien edes­sä on 10,1-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to­na toi­mi­va näyt­tö (evo­lu­ti­on 7-tuu­mai­sel­la mit­ta­ris­tol­la).

Yk­si Re­naul­tin vah­vuuk­sis­ta ovat Goog­len mo­ni­puo­li­set pal­ve­lut, joi­hin kuu­lu­vat mm. Goog­le Maps ja Goog­le As­sis­tant. Eri­lai­sia so­vel­luk­sia on vie­lä enem­män kuin 5 E-Tech elect­ri­cis­sä, nyt jo tois­ta­sa­taa.

Re­naul­tin vi­ral­li­nen vir­tu­aa­li­nen mat­ka­kump­pa­ni on reno, joka esi­tel­tiin en­sim­mäis­tä ker­taa Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­sä. Re­non tar­koi­tuk­se­na on luo­da in­hi­mil­li­nen suh­de au­ton ja sen käyt­tä­jän vä­lil­le. Vir­tu­aa­li­seen mat­ka­kump­pa­niin on la­dat­tu niin pal­jon tie­toa, et­tä se voi aut­taa niin pul­mis­sa kuin jo­ka­päi­väi­ses­s­sä elä­mäs­sä. Reno on oh­jel­moi­tu vas­taa­maan 200 ylei­sim­min käy­tet­tyyn ky­sy­myk­seen, ku­ten mi­ten yh­dis­tää äly­pu­he­li­men au­ton jär­jes­tel­mään tai mi­ten ren­gas vaih­de­taan. Te­ko­ä­lyn avul­la reno voi vas­ta­ta ar­ki­päi­väi­siin poh­din­toi­hin tai löy­tää paik­ka­kun­nan par­haan ra­vin­to­lan. Reno on käy­tet­tä­vis­sä myös äly­pu­he­li­men My Re­nault -so­vel­luk­sel­la. Reno osaa suo­men kiel­tä tois­tai­sek­si vain ra­joi­te­tus­ti ja esi­mer­kik­si te­ko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen on­nis­tuu esi­mer­kik­si eng­lan­nik­si tai rans­kak­si.

Uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric on ylem­män luo­kan ta­sol­la myös kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien osal­ta, jot­ka ovat pal­jon mo­ni­puo­li­sem­mat kuin EU:n edel­lyt­tä­mä GSR II (Ge­ne­ral Sa­fe­ty Re­gu­la­ti­on). Hie­no­ja tur­va­va­rus­tei­ta ovat 5 E-Tech elect­ri­cin ta­paan mm. au­to­maat­ti­jar­ru­tus pe­ruu­tet­ta­es­sa ja tur­val­li­nen au­tos­ta pois­tu­mi­nen. Jäl­kim­mäi­nen va­roit­taa, mi­kä­li esi­mer­kik­si pyö­räi­li­jä on lä­hes­ty­mäs­sä, kun joku mat­kus­ta­jis­ta on avaa­mas­sa ovea.

Eu­roop­pa­lai­nen au­to Re­naul­tin Mau­beu­gen teh­taal­ta

Re­naul­til­le ym­pä­ris­tö on tär­keä asia, joka on otet­tu mo­ni­puo­li­ses­ti huo­mi­oon niin 4 E-Tech elect­ri­cin suun­nit­te­lus­sa kuin val­mis­tuk­ses­sa. Kier­rä­tet­ty­jen ma­te­ri­aa­lien osuus on erit­täin suu­ri, yli nel­jän­nes ko­ko­nais­mas­sas­ta. Elin­kaa­ren lo­puk­si 4 E-Tech elect­ric on kier­rä­tet­tä­vis­sä lä­hes täy­del­li­ses­ti. Li­säk­si ajo­ak­ku­jen hii­li­ja­lan­jäl­ki on ai­em­paa pie­nem­pi ja sitä vä­hen­ne­tään koko ajan. Tär­keä asia on se­kin, et­tei säh­kö­moot­to­reis­sa käy­te­tä har­vi­nai­sia maa­me­tal­le­ja.

Uu­si Re­nault 4 E-Tech elect­ric val­mis­te­taan Mau­geu­gen teh­taal­la, joka kuu­luu Re­naul­tin Elect­ri­Ci­ty-ko­ko­nai­suu­teen

Mer­kit­tä­vää ym­pä­ris­tön kan­nal­ta on en­nen kaik­kea se, et­tä pää­kom­po­nen­tit val­mis­te­taan 300 ki­lo­met­rin sä­teel­lä, mikä ly­hen­tää kul­je­tus­mat­ko­ja. Esi­mer­kik­si ak­ku­jen tuo­tan­to käyn­nis­tyi tä­män vuo­den maa­lis­kuus­sa AESC:n kans­sa yh­teis­työs­sä Re­naul­tin Dou­ain teh­taal­la. Li­säk­si 75 pro­sent­tia ali­hank­ki­jois­ta on niin ikään tuon etäi­syy­den si­sä­puo­lel­la Mau­beu­gen teh­taas­ta. Suo­men mal­lis­to

Re­nault 4 E-Tech elect­ric tu­lee Suo­meen nel­jän ver­si­on voi­mal­la erit­täin hou­kut­te­le­val­la hin­noit­te­lul­la.

4 E-Tech elect­ric 120 hv ur­ban ran­ge evo­lu­ti­on – 29 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge evo­lu­ti­on – 32 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge tech­no – 34 990 €

4 E-Tech elect­ric 150 hv com­fort ran­ge ico­nic – 36 790 €

Ku­ten Suo­men Re­nault 5 E-Tech elect­ric -mal­lis­tos­sa va­ki­o­va­rus­te­lu on kor­kea jo evo­lu­ti­on-ta­sol­la. Va­ki­o­va­rus­tee­na on ai­na mm. läm­pö­pump­pu, au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, äly­a­vain­kort­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä openR link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä 10" kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Tech­no-va­rus­te­ta­sol­la saa li­säk­si mm. pu­he­li­men lan­gat­to­man la­tau­sa­lus­tan, soft touch -läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän, etu­mat­kus­ta­ja­nis­tui­men tai­ton pit­kien ta­va­roi­den kul­je­tus­ta var­ten, Goog­len jär­jes­tel­mät sekä yh­teys­pal­ve­lut ja aku­ne­si­läm­mi­tyk­sen na­vi­goi­ta­es­sa pi­ka­la­tu­ril­le, reno Re­naul­tin ava­tar-avus­ta­jan, 18” ke­vyt­me­tal­li­van­teet, hai­ne­vä­an­ten­nin, kat­to­kai­teet sekä mul­ti-sen­se-jär­jes­tel­män.

Ico­nic tuo lu­kuis­ten tyy­lie­le­ment­tien li­säk­si tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit, py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men sekä tut­kat eteen ja si­vuil­le.

En­sim­mäi­set esit­te­ly­au­tot Suo­meen saa­daan al­ku­syk­sys­tä ja asi­a­kas­toi­mi­tuk­set al­ka­vat syk­syn ai­ka­na.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU