Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi

Toyota Aygo X -kaupun­kic­ros­sover vie ajamisen hauskuuden ja tehokkuuden uudelle tasolle tuomalla täyshyb­ri­di­tek­no­logian ensimmäistä kertaa tähän segmenttiin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den Ay­go X:n CO₂-pääs­töt ovat mark­ki­noi­den kaik­kien ei-la­dat­ta­vien au­to­jen al­hai­sim­mat** (pe­rus­tu­en en­nus­tet­tui­hin WLTP-ku­lu­tus- ja pääs­tö­tie­toi­hin). Se tar­jo­aa yh­dis­tel­män aja­mi­sen iloa, muo­toi­lua ja edis­ty­nei­tä tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä.

Eu­roo­pas­sa suun­ni­tel­tu ja val­mis­tet­tu To­yo­ta Ay­go X on ai­nut­laa­tui­nen cros­so­ver A-seg­men­tis­sä. Se saa ni­men­sä ja ins­pi­raa­ti­on­sa haus­kas­ta Ay­gos­ta, joka on ol­lut mo­nel­le en­si­kos­ke­tus To­yo­tan maa­il­maan Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 2005 läh­tien.

Ay­go X on hou­ku­tel­lut tyy­li­tie­toi­sia kul­jet­ta­jia, jot­ka et­si­vät kom­pak­tia ja mo­ni­puo­lis­ta ajo­neu­voa mo­der­niin elä­män­tyy­liin. Mal­li on ol­lut erit­täin suo­sit­tu – sitä on myy­ty yli 287 000 kap­pa­let­ta Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 2022 läh­tien.

To­yo­tan pie­nin täys­hyb­ri­di

To­yo­ta Ay­go X tuo en­sim­mäis­tä ker­taa täys­hyb­ri­di­voi­man A-seg­ment­tiin. Uu­si voi­ma­lin­ja on tut­tu mm. Ya­ris- ja Ya­ris Cross -mal­leis­ta ja se kor­vaa täy­sin ai­em­man 1,0-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin.

Hyb­ri­di­kom­po­nent­tien si­joit­ta­mi­nen säi­lyt­tä­en 2 430 mm* kom­pak­ti ak­se­li­vä­li ja käyt­tö­kel­poi­nen ta­va­ra­ti­la vaa­ti in­no­va­tii­vi­sia rat­kai­su­ja. En­sim­mäis­tä ker­taa To­yo­tan hyb­ri­di­mal­leis­sa on kak­si ak­ku­ken­no­mo­duu­lia si­joi­tet­tu vie­rek­käin lat­ti­an poik­ki ta­kais­tui­mien al­le. 12 vol­tin ak­ku on siir­ret­ty ta­va­ra­ti­lan al­le, jol­loin se­kään ei vai­ku­ta ta­va­ra­ti­lan ko­koon. Etu­y­li­tys­tä on pi­den­net­ty 76 mm* hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan vuok­si, säi­lyt­tä­en sil­ti au­ton mit­ta­suh­teet en­nal­laan.

Uu­si To­yo­ta Ay­go X tar­jo­aa ai­em­paa ener­gi­sem­män ajo­ko­ke­muk­sen, enem­män te­hoa ja te­rä­väm­pää kiih­ty­vyyt­tä – 0–100 km/h kiih­dy­tys ta­pah­tuu tar­vit­ta­es­sa al­le 10 se­kun­nis­sa ja te­hoa löy­tyy mu­ka­vat 116 hv*.

GA-B-alus­tan ja ma­ta­lal­le si­joi­te­tun akun an­si­os­ta au­to on ket­te­rä ja va­kaa. 4,7 met­rin kään­tö­sä­de* te­kee sii­tä ai­van ihan­teel­li­sen kau­pun­ki­a­joon.

Uu­det me­lun­vai­men­nus­rat­kai­sut te­ke­vät ajos­ta hil­jai­sem­paa ja mu­ka­vam­paa. Kor­ke­am­mil­la va­rus­te­ta­soil­la li­sä­e­ris­tys ja pak­sum­mat ik­ku­na­la­sit pa­ran­ta­vat mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta en­ti­ses­tään.

Tur­val­li­suus ja muo­toi­lu

To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa kat­ta­van tur­va­va­rus­te­lun, mu­kaan lu­kien PCS-tör­mäys­tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mä, LTA-kais­ta-as­sis­ten­tin, RSA-lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen, hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­ti­men ja pro­ak­tii­vi­sen ajo­a­vus­ti­men. En­sim­mäis­tä ker­taa myös Ay­go X -mal­lis­sa käy­te­tään OTA-päi­vi­tyk­siä.

Uu­si etu­muo­toi­lu, ko­ne­pel­ti, ajo­va­lot ja sä­leik­kö ko­ros­ta­vat au­ton SUV-iden­ti­teet­tiä. 17- tai 18-tuu­mai­set van­teet ja mus­tat pyö­rän­kaa­ret vii­meis­te­le­vät il­meen. Kak­si­vä­ri­nen ul­ko­vä­ri ja uu­det sä­vyt ku­ten Cin­na­mon, Jas­min, Tar­ra­gon ja La­van­du­la tuo­vat li­sää per­soo­nal­li­suut­ta. Avat­ta­va kan­gas­kat­to on saa­ta­vil­la kor­ke­am­piin va­rus­te­ta­soi­hin.

Si­sä­ti­lat ovat ti­la­vat ja mo­der­nit. 231 lit­ran ta­va­ra­ti­la, kor­kea ajo­a­sen­to, 7” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, säh­köi­nen kä­si­jar­ru, USB-C-por­tit, lan­ga­ton la­tu­ri ja na­no­eX™-il­man­puh­dis­tus te­ke­vät mat­kas­ta mu­ka­van.

Ay­go X GR SPORT

GR SPORT -va­rus­te­ta­so tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen il­meen ja ajo­tun­tu­man. Mus­tard-kak­si­vä­ri, mus­ta ko­ne­pel­ti, GR-ku­vi­oi­tu etu­sä­leik­kö ja eri­kois­van­teet erot­ta­vat sen jou­kos­ta. Si­säl­lä GR-logo ja ur­hei­lul­li­set yk­si­tyis­koh­dat vii­meis­te­le­vät tun­nel­man.

Is­kun­vai­men­ti­mien, jou­si­tuk­sen sekä oh­jauk­sen hie­no­sää­tö te­ke­vät ajos­ta dy­naa­mi­sem­paa ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Pie­nem­pi hii­li­ja­lan­jäl­ki

To­yo­ta Ay­go X Hyb­rid vas­taa myös ym­pä­ris­tö­tie­tois­ten asi­ak­kai­den tar­pei­siin. To­yo­tan tek­no­lo­gi­a­neut­raa­li lä­hes­ty­mis­ta­pa koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta tar­jo­aa vaih­to­eh­to­ja kai­kil­le.

Uu­den Ay­go X:n elin­kaa­ren hii­li­ja­lan­jäl­ki on 18 % pie­nem­pi kuin edel­tä­jäl­lään. Tämä saa­vu­te­taan te­hok­kaal­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la, uu­sil­la ma­te­ri­aa­leil­la ja tuo­tan­non sekä lo­gis­tii­kan op­ti­moin­nil­la.

Eri­lais­ten muo­vi­o­sien muot­ti­vär­jäys­tek­niik­ka vä­hen­tää CO₂-pääs­tö­jä ver­rat­tu­na maa­laa­mi­seen. Uu­si is­tuin­ma­te­ri­aa­li Sa­ku­ra­Touch® on val­mis­tet­tu yli 40 %*** kas­vi­poh­jai­sis­ta ma­te­ri­aa­leis­ta ja vä­hen­tää CO₂-pääs­tö­jä jopa 95 % ver­rat­tu­na ai­toon nah­kaan.

To­yo­ta Ay­go X val­mis­te­taan To­yo­tan Kolí­nin teh­taal­la Tše­kis­sä, jos­sa käy­te­tään uu­siu­tu­vaa säh­köä ja op­ti­moi­tua lo­gis­tiik­kaa.

Uu­dis­tu­nut To­yo­ta Ay­go X saa­puu mark­ki­noil­le al­ku­vuo­des­ta 2026.

Au­to­Bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU