Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi

Toyota Aygo X -kaupun­kic­ros­sover vie ajamisen hauskuuden ja tehokkuuden uudelle tasolle tuomalla täyshyb­ri­di­tek­no­logian ensimmäistä kertaa tähän segmenttiin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den Ay­go X:n CO₂-pääs­töt ovat mark­ki­noi­den kaik­kien ei-la­dat­ta­vien au­to­jen al­hai­sim­mat** (pe­rus­tu­en en­nus­tet­tui­hin WLTP-ku­lu­tus- ja pääs­tö­tie­toi­hin). Se tar­jo­aa yh­dis­tel­män aja­mi­sen iloa, muo­toi­lua ja edis­ty­nei­tä tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä.

Eu­roo­pas­sa suun­ni­tel­tu ja val­mis­tet­tu To­yo­ta Ay­go X on ai­nut­laa­tui­nen cros­so­ver A-seg­men­tis­sä. Se saa ni­men­sä ja ins­pi­raa­ti­on­sa haus­kas­ta Ay­gos­ta, joka on ol­lut mo­nel­le en­si­kos­ke­tus To­yo­tan maa­il­maan Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 2005 läh­tien.

Ay­go X on hou­ku­tel­lut tyy­li­tie­toi­sia kul­jet­ta­jia, jot­ka et­si­vät kom­pak­tia ja mo­ni­puo­lis­ta ajo­neu­voa mo­der­niin elä­män­tyy­liin. Mal­li on ol­lut erit­täin suo­sit­tu – sitä on myy­ty yli 287 000 kap­pa­let­ta Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 2022 läh­tien.

To­yo­tan pie­nin täys­hyb­ri­di

To­yo­ta Ay­go X tuo en­sim­mäis­tä ker­taa täys­hyb­ri­di­voi­man A-seg­ment­tiin. Uu­si voi­ma­lin­ja on tut­tu mm. Ya­ris- ja Ya­ris Cross -mal­leis­ta ja se kor­vaa täy­sin ai­em­man 1,0-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin.

Hyb­ri­di­kom­po­nent­tien si­joit­ta­mi­nen säi­lyt­tä­en 2 430 mm* kom­pak­ti ak­se­li­vä­li ja käyt­tö­kel­poi­nen ta­va­ra­ti­la vaa­ti in­no­va­tii­vi­sia rat­kai­su­ja. En­sim­mäis­tä ker­taa To­yo­tan hyb­ri­di­mal­leis­sa on kak­si ak­ku­ken­no­mo­duu­lia si­joi­tet­tu vie­rek­käin lat­ti­an poik­ki ta­kais­tui­mien al­le. 12 vol­tin ak­ku on siir­ret­ty ta­va­ra­ti­lan al­le, jol­loin se­kään ei vai­ku­ta ta­va­ra­ti­lan ko­koon. Etu­y­li­tys­tä on pi­den­net­ty 76 mm* hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan vuok­si, säi­lyt­tä­en sil­ti au­ton mit­ta­suh­teet en­nal­laan.

Uu­si To­yo­ta Ay­go X tar­jo­aa ai­em­paa ener­gi­sem­män ajo­ko­ke­muk­sen, enem­män te­hoa ja te­rä­väm­pää kiih­ty­vyyt­tä – 0–100 km/h kiih­dy­tys ta­pah­tuu tar­vit­ta­es­sa al­le 10 se­kun­nis­sa ja te­hoa löy­tyy mu­ka­vat 116 hv*.

GA-B-alus­tan ja ma­ta­lal­le si­joi­te­tun akun an­si­os­ta au­to on ket­te­rä ja va­kaa. 4,7 met­rin kään­tö­sä­de* te­kee sii­tä ai­van ihan­teel­li­sen kau­pun­ki­a­joon.

Uu­det me­lun­vai­men­nus­rat­kai­sut te­ke­vät ajos­ta hil­jai­sem­paa ja mu­ka­vam­paa. Kor­ke­am­mil­la va­rus­te­ta­soil­la li­sä­e­ris­tys ja pak­sum­mat ik­ku­na­la­sit pa­ran­ta­vat mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta en­ti­ses­tään.

Tur­val­li­suus ja muo­toi­lu

To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa kat­ta­van tur­va­va­rus­te­lun, mu­kaan lu­kien PCS-tör­mäys­tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mä, LTA-kais­ta-as­sis­ten­tin, RSA-lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen, hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­ti­men ja pro­ak­tii­vi­sen ajo­a­vus­ti­men. En­sim­mäis­tä ker­taa myös Ay­go X -mal­lis­sa käy­te­tään OTA-päi­vi­tyk­siä.

Uu­si etu­muo­toi­lu, ko­ne­pel­ti, ajo­va­lot ja sä­leik­kö ko­ros­ta­vat au­ton SUV-iden­ti­teet­tiä. 17- tai 18-tuu­mai­set van­teet ja mus­tat pyö­rän­kaa­ret vii­meis­te­le­vät il­meen. Kak­si­vä­ri­nen ul­ko­vä­ri ja uu­det sä­vyt ku­ten Cin­na­mon, Jas­min, Tar­ra­gon ja La­van­du­la tuo­vat li­sää per­soo­nal­li­suut­ta. Avat­ta­va kan­gas­kat­to on saa­ta­vil­la kor­ke­am­piin va­rus­te­ta­soi­hin.

Si­sä­ti­lat ovat ti­la­vat ja mo­der­nit. 231 lit­ran ta­va­ra­ti­la, kor­kea ajo­a­sen­to, 7” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, säh­köi­nen kä­si­jar­ru, USB-C-por­tit, lan­ga­ton la­tu­ri ja na­no­eX™-il­man­puh­dis­tus te­ke­vät mat­kas­ta mu­ka­van.

Ay­go X GR SPORT

GR SPORT -va­rus­te­ta­so tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen il­meen ja ajo­tun­tu­man. Mus­tard-kak­si­vä­ri, mus­ta ko­ne­pel­ti, GR-ku­vi­oi­tu etu­sä­leik­kö ja eri­kois­van­teet erot­ta­vat sen jou­kos­ta. Si­säl­lä GR-logo ja ur­hei­lul­li­set yk­si­tyis­koh­dat vii­meis­te­le­vät tun­nel­man.

Is­kun­vai­men­ti­mien, jou­si­tuk­sen sekä oh­jauk­sen hie­no­sää­tö te­ke­vät ajos­ta dy­naa­mi­sem­paa ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Pie­nem­pi hii­li­ja­lan­jäl­ki

To­yo­ta Ay­go X Hyb­rid vas­taa myös ym­pä­ris­tö­tie­tois­ten asi­ak­kai­den tar­pei­siin. To­yo­tan tek­no­lo­gi­a­neut­raa­li lä­hes­ty­mis­ta­pa koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta tar­jo­aa vaih­to­eh­to­ja kai­kil­le.

Uu­den Ay­go X:n elin­kaa­ren hii­li­ja­lan­jäl­ki on 18 % pie­nem­pi kuin edel­tä­jäl­lään. Tämä saa­vu­te­taan te­hok­kaal­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la, uu­sil­la ma­te­ri­aa­leil­la ja tuo­tan­non sekä lo­gis­tii­kan op­ti­moin­nil­la.

Eri­lais­ten muo­vi­o­sien muot­ti­vär­jäys­tek­niik­ka vä­hen­tää CO₂-pääs­tö­jä ver­rat­tu­na maa­laa­mi­seen. Uu­si is­tuin­ma­te­ri­aa­li Sa­ku­ra­Touch® on val­mis­tet­tu yli 40 %*** kas­vi­poh­jai­sis­ta ma­te­ri­aa­leis­ta ja vä­hen­tää CO₂-pääs­tö­jä jopa 95 % ver­rat­tu­na ai­toon nah­kaan.

To­yo­ta Ay­go X val­mis­te­taan To­yo­tan Kolí­nin teh­taal­la Tše­kis­sä, jos­sa käy­te­tään uu­siu­tu­vaa säh­köä ja op­ti­moi­tua lo­gis­tiik­kaa.

Uu­dis­tu­nut To­yo­ta Ay­go X saa­puu mark­ki­noil­le al­ku­vuo­des­ta 2026.

Au­to­Bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN