Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa

Toyotan nollapäästöisten ajoneuvojen valikoima kasvaa.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta aloit­taa uraa­uur­ta­van To­yo­ta Mi­rai -polt­to­ken­no­au­ton myyn­nin Suo­mes­sa. Al­ku­vai­hees­sa au­toa tar­jo­taan huol­to­le­a­sing-rat­kai­su­na yri­ty­sa­si­ak­kail­le Jy­väs­ky­län alu­eel­la, jon­ne ava­taan myös Suo­men en­sim­mäi­nen ve­ty­tank­kau­sa­se­ma ke­sän 2025 lo­pul­la.

Nol­la­pääs­töis­ten ajo­neu­vo­jen ai­ka­kau­si

To­yo­ta us­koo mo­ni­puo­li­siin käyt­tö­voi­ma- ja voi­ma­lin­ja­rat­kai­sui­hin eri asi­a­kas­tar­pei­siin. Olem­me si­tou­tu­neet tar­jo­a­maan asi­ak­kail­lem­me usei­ta vaih­to­eh­to­ja, jois­ta To­yo­ta Mi­rai -polt­to­ken­no­au­to on yk­si esi­merk­ki. Vuon­na 2025 esit­te­lem­me kol­me uut­ta säh­kö­au­to­mal­lia ja vuon­na 2026 toi­set kol­me li­sää. Nämä täy­den­tä­vät va­li­koi­maam­me ja tar­jo­a­vat asi­ak­kail­lem­me mah­dol­li­suu­den va­li­ta it­sel­leen par­hai­ten so­pi­van voi­ma­lin­ja­rat­kai­sun. Meil­le on tär­ke­ää, et­tä asi­ak­kaam­me voi­vat va­li­ta laa­jas­ta va­li­koi­mas­ta juu­ri hei­dän tar­pei­siin­sa so­pi­van ajo­neu­von, oli ky­sees­sä sit­ten täys­säh­kö­au­to tai ve­ty­käyt­töi­nen polt­to­ken­no­au­to.

To­yo­ta Mi­rai, edel­lä­kä­vi­jä

To­yo­ta on ke­hit­tä­nyt ajo­neu­vo­jen polt­to­ken­no­käyt­töä jo vuo­des­ta 1992 läh­tien. To­yo­ta Mi­rai on jo toi­sen su­ku­pol­ven sar­ja­val­mis­tei­nen polt­to­ken­no­au­to. Ny­kyi­nen mal­li on tul­lut mark­ki­noil­le vuon­na 2021, ja se on myyn­nis­sä useis­sa mais­sa ym­pä­ri maa­il­maa. Suu­rin kes­kit­ty­mä To­yo­ta Mi­rai -au­to­ja löy­tyy Pa­rii­sis­ta, Rans­kas­ta, jos­sa vuo­den 2024 Olym­pi­a­lais­ten ja Pa­ra­lym­pi­a­lais­ten myö­tä To­yo­ta Mi­rai -tak­sien mää­rä nou­si noin 1 500 au­toon.

Ve­dyn käyt­tö lii­ken­ne­polt­to­ai­nee­na ta­kaa lä­hi­pääs­töil­tään nol­la­pääs­töi­sen liik­ku­mi­sen. Polt­to­ken­nos­sa vety yh­dis­tyy hap­peen, jol­loin lop­pu­tu­lok­se­na syn­tyy säh­köä, läm­pöä – ja puh­das­ta vet­tä. Ve­ty­käyt­töi­nen polt­to­ken­no­au­to on it­se asi­as­sa säh­kö­au­to, jos­sa ero­tuk­se­na täys­säh­kö­au­toi­hin on tapa säi­lyt­tää tai luo­da säh­köä au­tos­sa it­ses­sään.

Ve­tyä säi­ly­te­tään Mi­rain ta­pauk­ses­sa au­ton al­la kol­mes­sa ve­ty­säi­li­öis­sä, joi­hin mah­tuu yh­teen­sä noin 5,6 ki­log­ram­maa ve­tyä. Täl­lä mää­räl­lä ve­tyä To­yo­ta Mi­rain WLTP-yh­dis­tet­tyä ku­lu­tus­ta (0,79 – 0,89 kg/100 km, va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en) vas­taa­va ajo­kan­ta­ma on noin 630 – 710 km. Ve­dyn tank­kaus puo­les­taan ta­pah­tuu muu­ta­mas­sa mi­nuu­tis­sa.

Huol­to­le­a­sing luo mie­len­rau­haa

Vaik­ka To­yo­ta Mi­rai tu­lee­kin tek­ni­ses­ti myyn­tiin nor­maa­lei­ne hin­nas­toi­neen, tar­jo­taan sitä aluk­si vain huol­to­le­a­sing-rat­kai­su­na yri­tys­käyt­töön. Tämä rat­kai­su pois­taa asi­ak­kaal­ta huo­le­nai­heet ai­van uu­den­lai­sen au­ton ar­vo­na­le­ne­mas­ta ja huol­to­kus­tan­nuk­sis­ta. Huol­to­le­a­sin­gin hin­noit­te­lu mu­kau­tuu ai­o­tun pi­to­a­jan ja vuo­tui­sen ajo­mää­rän mu­kai­ses­ti, tar­jo­ten kui­ten­kin ai­na erit­täin kil­pai­lu­ky­kyi­sen hin­noit­te­lun esi­mer­kik­si tak­si­käyt­töön. Mi­rain huol­ta­mi­nen on kus­tan­nus­ta­sol­taan täy­sin ver­rat­ta­vis­sa sa­man­ko­koi­seen täys­säh­kö­au­toon, jo­ten asi­ak­kaat voi­vat naut­tia huo­let­to­mas­ta ajo­ko­ke­muk­ses­ta. Näin ol­len myös To­yo­ta Mi­rain huol­to­le­a­sing­kus­tan­nuk­set ovat ver­ran­nol­li­sia vas­taa­van ko­koi­seen pre­mium-täys­säh­kö­au­toon.

To­yo­ta Mi­rai on al­ku­vai­hees­sa tar­jol­la yri­tys­käyt­töön Jy­väs­ky­län ja Kes­ki-Suo­men alu­eel­la. Ajo­neu­von huol­ta­mi­nen ta­pah­tuu täy­sin nor­maa­lis­ti To­yo­ta-ver­kos­ton toi­mes­ta, ja Jy­väs­ky­läs­sä täs­tä vas­taa O.K. Au­to Oy. Myyn­ti laa­je­nee Suo­mes­sa alu­eel­li­ses­ti sitä mu­kaa, kun uu­sia ve­ty­tank­kau­sa­se­mia ava­taan lä­hi­vuo­si­na.

En­si­si­jai­ses­ti yri­tys­käyt­töön

To­yo­tan tar­jo­a­man KIN­TO Flex -kuu­kau­si­ti­laus­pal­ve­lun kaut­ta on lop­pu­vuo­den 2025 ai­ka­na myös yk­si­tyi­sa­si­ak­kai­den mah­dol­lis­ta ko­keil­la ve­ty­au­toi­lua yh­den, kol­men tai kuu­den kuu­kau­den si­tou­tu­mi­sa­jal­la. Li­sä­tie­toa KIN­TO Flex -pal­ve­lus­ta löy­tyy KIN­TO-si­vus­tol­ta tä­män lin­kin kaut­ta.

Ve­dyn tie­lii­ken­ne­käyt­tö on osa isom­paa ko­ko­nai­suut­ta

Ve­dyn tuo­tan­toon, ja­ke­luun ja käyt­töön liit­ty­vän inf­rast­ruk­tuu­rin ra­ken­ta­mi­nen vain tie­lii­ken­ne­käyt­töä sil­mäl­lä pi­tä­en on erit­täin epä­e­dul­li­nen rat­kai­su. Sen si­jaan var­sin­kin al­ku­vai­hees­sa ko­ros­tuu ve­ty­ta­lou­des­sa pai­kal­li­sen tuo­tan­non ja pai­kal­li­sen käy­tön pe­ri­aa­te, jot­ka kut­su­taan myös ve­dyn eko­sys­tee­mik­si. Täl­lai­sia pai­kal­li­sia eko­sys­tee­me­jä on jo vii­me vuo­sien ai­ka­na otet­tu käyt­töön esim. Sak­sas­sa.

Suo­mes­sa en­sim­mäi­nen ve­dyn eko­sys­tee­mi käyn­nis­tyy ni­me­no­maan Jy­väs­ky­läs­sä. To­yo­ta Mo­tor Eu­ro­pen, TO­YO­TA GA­ZOO Ra­cin­gin ja Jy­väs­ky­län kau­pun­gin muo­dos­ta­ma Cef­mof-sää­tiö ovat teh­neet jo pit­kään suun­nit­te­lu­työ­tä, joka kul­mi­noi­tuu en­sim­mäi­siin käyt­tö­koh­tei­siin vuo­den 2025 ai­ka­na.

Jy­väs­ky­län Sep­pä­län­kan­kaal­le avau­tu­va ve­dyn tank­kau­sa­se­ma pal­ve­lee alu­eel­la käyt­töön otet­ta­vien To­yo­ta Mi­rai -mal­lien li­säk­si ko­e­käyt­töön tu­le­via ve­ty­käyt­töi­siä pai­kal­lis­lii­ken­teen lin­ja-au­to­ja. Nämä H2 City Gold-mal­li­set bus­sit val­mis­taa Ca­e­ta­no Bus, joka on osit­tain To­yo­tan omis­ta­ma yri­tys, ja ne hyö­dyn­tä­vät To­yo­tan polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­aa.

Ve­dyn käyt­tö tie­lii­ken­tees­sä tu­kee vih­re­ää siir­ty­mää

Vih­reä vety on tär­keä osa vih­re­ää siir­ty­mää. Ku­ten edel­lä to­det­tu, vih­re­än ve­dyn laa­ja­mit­tai­nen tuo­tan­to ja käyt­tö avaa sen mah­dol­li­suu­det myös tie­lii­ken­tee­seen. Vety tar­jo­aa eri­tyi­ses­ti ras­kaal­le lii­ken­teel­le eri­no­mai­sen vaih­to­eh­don täys­säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen rin­nal­le kil­pail­ta­es­sa nol­la­pääs­töi­sis­tä kul­je­tuk­sis­ta, mut­ta myös ke­vy­em­pi kul­je­tus­ka­lus­to hyö­tyy täs­tä kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen mu­kai­ses­ta toi­min­nas­ta.

To­yo­ta Mi­rai -polt­to­ken­no­au­to on tär­keä osa To­yo­tan käyt­tö­voi­ma­neut­raa­lia stra­te­gi­aa, jon­ka mu­kaan au­ton­val­mis­ta­jan teh­tä­vä ei ole päät­tää, mil­lä ih­mi­set liik­ku­vat. Tar­jo­a­mal­la usei­ta eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja niin au­ton kuin käyt­tö­voi­man suh­teen To­yo­ta pys­tyy tar­jo­a­maan asi­ak­kail­leen juu­ri hei­dän tar­pei­siin­sa so­pi­vim­man rat­kai­sun.

Au­to­Bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU