Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Toyotan nollapäästöisten ajoneuvojen valikoima kasvaa.
Toyota aloittaa uraauurtavan Toyota Mirai -polttokennoauton myynnin Suomessa. Alkuvaiheessa autoa tarjotaan huoltoleasing-ratkaisuna yritysasiakkaille Jyväskylän alueella, jonne avataan myös Suomen ensimmäinen vetytankkausasema kesän 2025 lopulla.
Nollapäästöisten ajoneuvojen aikakausi
Toyota uskoo monipuolisiin käyttövoima- ja voimalinjaratkaisuihin eri asiakastarpeisiin. Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme useita vaihtoehtoja, joista Toyota Mirai -polttokennoauto on yksi esimerkki. Vuonna 2025 esittelemme kolme uutta sähköautomallia ja vuonna 2026 toiset kolme lisää. Nämä täydentävät valikoimaamme ja tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden valita itselleen parhaiten sopivan voimalinjaratkaisun. Meille on tärkeää, että asiakkaamme voivat valita laajasta valikoimasta juuri heidän tarpeisiinsa sopivan ajoneuvon, oli kyseessä sitten täyssähköauto tai vetykäyttöinen polttokennoauto.
Toyota Mirai, edelläkävijä
Toyota on kehittänyt ajoneuvojen polttokennokäyttöä jo vuodesta 1992 lähtien. Toyota Mirai on jo toisen sukupolven sarjavalmisteinen polttokennoauto. Nykyinen malli on tullut markkinoille vuonna 2021, ja se on myynnissä useissa maissa ympäri maailmaa. Suurin keskittymä Toyota Mirai -autoja löytyy Pariisista, Ranskasta, jossa vuoden 2024 Olympialaisten ja Paralympialaisten myötä Toyota Mirai -taksien määrä nousi noin 1 500 autoon.
Vedyn käyttö liikennepolttoaineena takaa lähipäästöiltään nollapäästöisen liikkumisen. Polttokennossa vety yhdistyy happeen, jolloin lopputuloksena syntyy sähköä, lämpöä – ja puhdasta vettä. Vetykäyttöinen polttokennoauto on itse asiassa sähköauto, jossa erotuksena täyssähköautoihin on tapa säilyttää tai luoda sähköä autossa itsessään.
Vetyä säilytetään Mirain tapauksessa auton alla kolmessa vetysäiliöissä, joihin mahtuu yhteensä noin 5,6 kilogrammaa vetyä. Tällä määrällä vetyä Toyota Mirain WLTP-yhdistettyä kulutusta (0,79 – 0,89 kg/100 km, varustetasosta riippuen) vastaava ajokantama on noin 630 – 710 km. Vedyn tankkaus puolestaan tapahtuu muutamassa minuutissa.
Huoltoleasing luo mielenrauhaa
Vaikka Toyota Mirai tuleekin teknisesti myyntiin normaaleine hinnastoineen, tarjotaan sitä aluksi vain huoltoleasing-ratkaisuna yrityskäyttöön. Tämä ratkaisu poistaa asiakkaalta huolenaiheet aivan uudenlaisen auton arvonalenemasta ja huoltokustannuksista. Huoltoleasingin hinnoittelu mukautuu aiotun pitoajan ja vuotuisen ajomäärän mukaisesti, tarjoten kuitenkin aina erittäin kilpailukykyisen hinnoittelun esimerkiksi taksikäyttöön. Mirain huoltaminen on kustannustasoltaan täysin verrattavissa samankokoiseen täyssähköautoon, joten asiakkaat voivat nauttia huolettomasta ajokokemuksesta. Näin ollen myös Toyota Mirain huoltoleasingkustannukset ovat verrannollisia vastaavan kokoiseen premium-täyssähköautoon.
Toyota Mirai on alkuvaiheessa tarjolla yrityskäyttöön Jyväskylän ja Keski-Suomen alueella. Ajoneuvon huoltaminen tapahtuu täysin normaalisti Toyota-verkoston toimesta, ja Jyväskylässä tästä vastaa O.K. Auto Oy. Myynti laajenee Suomessa alueellisesti sitä mukaa, kun uusia vetytankkausasemia avataan lähivuosina.
Ensisijaisesti yrityskäyttöön
Toyotan tarjoaman KINTO Flex -kuukausitilauspalvelun kautta on loppuvuoden 2025 aikana myös yksityisasiakkaiden mahdollista kokeilla vetyautoilua yhden, kolmen tai kuuden kuukauden sitoutumisajalla. Lisätietoa KINTO Flex -palvelusta löytyy KINTO-sivustolta tämän linkin kautta.
Vedyn tieliikennekäyttö on osa isompaa kokonaisuutta
Vedyn tuotantoon, jakeluun ja käyttöön liittyvän infrastruktuurin rakentaminen vain tieliikennekäyttöä silmällä pitäen on erittäin epäedullinen ratkaisu. Sen sijaan varsinkin alkuvaiheessa korostuu vetytaloudessa paikallisen tuotannon ja paikallisen käytön periaate, jotka kutsutaan myös vedyn ekosysteemiksi. Tällaisia paikallisia ekosysteemejä on jo viime vuosien aikana otettu käyttöön esim. Saksassa.
Suomessa ensimmäinen vedyn ekosysteemi käynnistyy nimenomaan Jyväskylässä. Toyota Motor Europen, TOYOTA GAZOO Racingin ja Jyväskylän kaupungin muodostama Cefmof-säätiö ovat tehneet jo pitkään suunnittelutyötä, joka kulminoituu ensimmäisiin käyttökohteisiin vuoden 2025 aikana.
Jyväskylän Seppälänkankaalle avautuva vedyn tankkausasema palvelee alueella käyttöön otettavien Toyota Mirai -mallien lisäksi koekäyttöön tulevia vetykäyttöisiä paikallisliikenteen linja-autoja. Nämä H2 City Gold-malliset bussit valmistaa Caetano Bus, joka on osittain Toyotan omistama yritys, ja ne hyödyntävät Toyotan polttokennoteknologiaa.
Vedyn käyttö tieliikenteessä tukee vihreää siirtymää
Vihreä vety on tärkeä osa vihreää siirtymää. Kuten edellä todettu, vihreän vedyn laajamittainen tuotanto ja käyttö avaa sen mahdollisuudet myös tieliikenteeseen. Vety tarjoaa erityisesti raskaalle liikenteelle erinomaisen vaihtoehdon täyssähköisten ajoneuvojen rinnalle kilpailtaessa nollapäästöisistä kuljetuksista, mutta myös kevyempi kuljetuskalusto hyötyy tästä kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta.
Toyota Mirai -polttokennoauto on tärkeä osa Toyotan käyttövoimaneutraalia strategiaa, jonka mukaan autonvalmistajan tehtävä ei ole päättää, millä ihmiset liikkuvat. Tarjoamalla useita erilaisia vaihtoehtoja niin auton kuin käyttövoiman suhteen Toyota pystyy tarjoamaan asiakkailleen juuri heidän tarpeisiinsa sopivimman ratkaisun.
AutoBild / Toyota
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka
Jeep
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka
Jeep
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa
Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Uusi Dacia Bigster nyt Suomesssa
Toyota esitteli uuden bZ4X Touringin
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa
Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Uusi Dacia Bigster nyt Suomesssa
Toyota esitteli uuden bZ4X Touringin
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI