Vianor
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Lähes joka kolmannessa autossa Suomessa on korjausta vaativia vikoja, selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreista tilastoista.
Yleisimmät vakavat ongelmat koskevat akselistoja ja jarrujärjestelmiä. Rengas- ja autohuoltoyhtiö Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava kertoo miten akselisto- ja jarruongelmia voi ehkäistä.
Traficomin tiistaina 27.5.2025 julkaisemista vuoden 2024 katsastustilastoista käy ilmi, että suomalaisissa henkilöautoissa on edelleen puutteita. 2,16 miljoonasta tarkastetusta henkilöautosta 29 prosenttia eli lähes joka kolmas hylättiin katsastuksessa.
Määräaikaishuolto paljastaa ongelmat ajoissa
Yleisin yksittäinen syy jälkitarkastuksiin olivat etuakseliston viat. Kokonaisuutena akselistojen viat, kuten jousitus, iskunvaimennus ja tukivarret ovat suurin osa-alue hylkäyksissä yli 16 %:n osuudella. Toinen iso kokonaisuus ovat jarrut lähes 10 %:n osuudella. Tyypillisiä hylkäyssyitä jarruissa ovat käsi- tai käyttöjarrun epätasainen tai riittämätön jarrutusvoima ja vaurioituneet jarruputket tai -letkut.
“On huolestuttavaa, että niin monista henkilöautoista löytyy vakavia vikoja katsastuksissa. Se vahvistaa jatkuvan autohuollon tarpeellisuuden myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta”, sanoo Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava. “Auton määräaikaishuolto-ohjelmasta kannattaa pitää kiinni ja teettää se ammattilaisella. Siinä auto käydään läpi kattavasti valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesta. Määräaikaishuollossa tunnistetaan alkavat viat ajoissa, ja jopa ennaltaehkäistään niiden syntyminen”, Jalava lisää.
Akselistot vaativat ammattilaisen säännöllistä huomiota – myös sähköautoissa
Autojen akselistojen ja alustan osat ovat kovalla koetuksella erityisesti sähköautoissa, jotka ovat usein painavampia ja joiden moottorin tuottama vääntömomentti on suuri.
Traficomin mukaan sähköautojen määrä katsastuksissa on lähes kaksinkertaistunut vuoteen 2023 verrattuna, ja niiden hylkäysosuus nousi 18 prosentista 20 prosenttiin. Nelivuotiaista sähköautoista hylättiin 16 %, kun vastaavat luvut bensiiniautoilla olivat 5,1 % ja dieselautoilla 11,1 %. Sähköautoilla yleisin hylkäyssyy on alustarakenteen ongelmat.
”Vaikka sähköautojen voimalinjat ovat lähes huoltovapaat, niiden alusta ja akselistot eivät ole. Säännöllinen määräaikaishuolto on tärkeä, sillä se sisältää myös alustan ja jarrujen tarkastuksen”, Jalava muistuttaa.
Akselistot ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita komponentteja, kuten kierrejouset, tukivarret ja nivelet. ”Näissä voi ilmetä väljyyttä tai jopa murtumia, joita kuljettaja ei välttämättä itse huomaa”, sanoo Jalava, joka vertaa akselistojen monia liikkuvia osia ihmisen polveen. ”Jos on väljyyttä, niin rupeaa heilumaan.”
Jalavan mukaan yhtä löysää puslaa tai niveltä ei välttämättä huomaa ajaessa. ”Mutta jos liikenteessä täytyy yhtäkkiä väistää vaikka hirveä, niin on turvallisuuden kannalta tärkeää, että koko akselisto on hyvässä kunnossa.”
Säännöllinen määräaikaishuolto on paras tapa ehkäistä akselistojen ongelmia. Ammattilainen tarkistaa auton alustan ja akselistojen kunnon, ja voi havaita alkavat viat ennen kuin ne aiheuttavat suurempia vaurioita tai turvallisuusriskejä. Erityisesti paljon huonokuntoisilla teillä ajavien kannattaa tarkistuttaa alusta vähintään kerran vuodessa.
Mistä tietää, että akselistoissa tai jarruissa on vikaa?
Vaikka akselistojen viat eivät aina anna selkeitä ennakkovaroituksia, renkaiden epätasainen kuluminen, ylimääräiset äänet, ohjauksen epätarkkuus tai auton vetäminen sivulle voivat olla merkkejä ongelmista. ”Kuljettaja ei välttämättä huomaa alkavia vikoja ajoissa. Ammattilainen sen sijaan osaa tunnistaa ongelmat ennen kuin ne kehittyvät vakaviksi”, sanoo Jalava.
Useat merkit kertovat, että on aika käydä korjaamossa ja tarkistuttaa jarrut: "Ilmeisin merkki on jarrujen varoitusvalon syttyminen kojelautaan. Muita merkkejä ovat muun muassa jarrupolkimen tärinä jarrutuksen aikana sekä vinkuminen tai muut epätavalliset äänet jarrutettaessa", Jalava selittää.
Tärkeitä vinkkejä turvalliseen jarrujärjestelmään:
- Akselistojen jälkeen jarruongelmat ovat toiseksi yleisin hylkäyssyy katsastuksessa. Tässä ovat Jalavan parhaat vinkit turvallisten ja toimivien jarrujen ylläpitoon:
- Käytä jarruja ja seisontajarrua. Tämä on erityisen tärkeää sähköautoille. Jarruta ajoittain voimakkaasti, mutta hallitusti. Se estää lian ja ruosteen kerääntymisen jarruihin. Muista käyttää myös seisontajarrua välttääksesi ruostetta, joka voi vaikuttaa seisontajarrun toimintaan.
- Jarruneste tulee yleensä vaihtaa kahden vuoden välein. Neste suojaa jarrujärjestelmää ruosteelta ja voitelee tiivisteet, mikä on välttämätöntä jarrujen oikean toiminnan kannalta. Jos neste vanhenee liikaa, se voi johtaa jarruvaurioihin.
- Tarkastuta koko jarrujärjestelmä säännöllisesti autohuoltoliikkeessä. On erittäin tärkeää varmistaa, että kaikki komponentit – kuten jarrupalat, jarrulevyt ja jarrukengät – huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan oikea-aikaisesti.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää fokusta treeniin
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Uutta Yorkshiresta
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL