Vianor
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Lähes joka kolmannessa autossa Suomessa on korjausta vaativia vikoja, selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreista tilastoista.
Yleisimmät vakavat ongelmat koskevat akselistoja ja jarrujärjestelmiä. Rengas- ja autohuoltoyhtiö Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava kertoo miten akselisto- ja jarruongelmia voi ehkäistä.
Traficomin tiistaina 27.5.2025 julkaisemista vuoden 2024 katsastustilastoista käy ilmi, että suomalaisissa henkilöautoissa on edelleen puutteita. 2,16 miljoonasta tarkastetusta henkilöautosta 29 prosenttia eli lähes joka kolmas hylättiin katsastuksessa.
Määräaikaishuolto paljastaa ongelmat ajoissa
Yleisin yksittäinen syy jälkitarkastuksiin olivat etuakseliston viat. Kokonaisuutena akselistojen viat, kuten jousitus, iskunvaimennus ja tukivarret ovat suurin osa-alue hylkäyksissä yli 16 %:n osuudella. Toinen iso kokonaisuus ovat jarrut lähes 10 %:n osuudella. Tyypillisiä hylkäyssyitä jarruissa ovat käsi- tai käyttöjarrun epätasainen tai riittämätön jarrutusvoima ja vaurioituneet jarruputket tai -letkut.
“On huolestuttavaa, että niin monista henkilöautoista löytyy vakavia vikoja katsastuksissa. Se vahvistaa jatkuvan autohuollon tarpeellisuuden myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta”, sanoo Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava. “Auton määräaikaishuolto-ohjelmasta kannattaa pitää kiinni ja teettää se ammattilaisella. Siinä auto käydään läpi kattavasti valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesta. Määräaikaishuollossa tunnistetaan alkavat viat ajoissa, ja jopa ennaltaehkäistään niiden syntyminen”, Jalava lisää.
Akselistot vaativat ammattilaisen säännöllistä huomiota – myös sähköautoissa
Autojen akselistojen ja alustan osat ovat kovalla koetuksella erityisesti sähköautoissa, jotka ovat usein painavampia ja joiden moottorin tuottama vääntömomentti on suuri.
Traficomin mukaan sähköautojen määrä katsastuksissa on lähes kaksinkertaistunut vuoteen 2023 verrattuna, ja niiden hylkäysosuus nousi 18 prosentista 20 prosenttiin. Nelivuotiaista sähköautoista hylättiin 16 %, kun vastaavat luvut bensiiniautoilla olivat 5,1 % ja dieselautoilla 11,1 %. Sähköautoilla yleisin hylkäyssyy on alustarakenteen ongelmat.
”Vaikka sähköautojen voimalinjat ovat lähes huoltovapaat, niiden alusta ja akselistot eivät ole. Säännöllinen määräaikaishuolto on tärkeä, sillä se sisältää myös alustan ja jarrujen tarkastuksen”, Jalava muistuttaa.
Akselistot ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita komponentteja, kuten kierrejouset, tukivarret ja nivelet. ”Näissä voi ilmetä väljyyttä tai jopa murtumia, joita kuljettaja ei välttämättä itse huomaa”, sanoo Jalava, joka vertaa akselistojen monia liikkuvia osia ihmisen polveen. ”Jos on väljyyttä, niin rupeaa heilumaan.”
Jalavan mukaan yhtä löysää puslaa tai niveltä ei välttämättä huomaa ajaessa. ”Mutta jos liikenteessä täytyy yhtäkkiä väistää vaikka hirveä, niin on turvallisuuden kannalta tärkeää, että koko akselisto on hyvässä kunnossa.”
Säännöllinen määräaikaishuolto on paras tapa ehkäistä akselistojen ongelmia. Ammattilainen tarkistaa auton alustan ja akselistojen kunnon, ja voi havaita alkavat viat ennen kuin ne aiheuttavat suurempia vaurioita tai turvallisuusriskejä. Erityisesti paljon huonokuntoisilla teillä ajavien kannattaa tarkistuttaa alusta vähintään kerran vuodessa.
Mistä tietää, että akselistoissa tai jarruissa on vikaa?
Vaikka akselistojen viat eivät aina anna selkeitä ennakkovaroituksia, renkaiden epätasainen kuluminen, ylimääräiset äänet, ohjauksen epätarkkuus tai auton vetäminen sivulle voivat olla merkkejä ongelmista. ”Kuljettaja ei välttämättä huomaa alkavia vikoja ajoissa. Ammattilainen sen sijaan osaa tunnistaa ongelmat ennen kuin ne kehittyvät vakaviksi”, sanoo Jalava.
Useat merkit kertovat, että on aika käydä korjaamossa ja tarkistuttaa jarrut: "Ilmeisin merkki on jarrujen varoitusvalon syttyminen kojelautaan. Muita merkkejä ovat muun muassa jarrupolkimen tärinä jarrutuksen aikana sekä vinkuminen tai muut epätavalliset äänet jarrutettaessa", Jalava selittää.
Tärkeitä vinkkejä turvalliseen jarrujärjestelmään:
- Akselistojen jälkeen jarruongelmat ovat toiseksi yleisin hylkäyssyy katsastuksessa. Tässä ovat Jalavan parhaat vinkit turvallisten ja toimivien jarrujen ylläpitoon:
- Käytä jarruja ja seisontajarrua. Tämä on erityisen tärkeää sähköautoille. Jarruta ajoittain voimakkaasti, mutta hallitusti. Se estää lian ja ruosteen kerääntymisen jarruihin. Muista käyttää myös seisontajarrua välttääksesi ruostetta, joka voi vaikuttaa seisontajarrun toimintaan.
- Jarruneste tulee yleensä vaihtaa kahden vuoden välein. Neste suojaa jarrujärjestelmää ruosteelta ja voitelee tiivisteet, mikä on välttämätöntä jarrujen oikean toiminnan kannalta. Jos neste vanhenee liikaa, se voi johtaa jarruvaurioihin.
- Tarkastuta koko jarrujärjestelmä säännöllisesti autohuoltoliikkeessä. On erittäin tärkeää varmistaa, että kaikki komponentit – kuten jarrupalat, jarrulevyt ja jarrukengät – huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan oikea-aikaisesti.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Hyviä viboja edullisesti
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ