Vianor

Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi

Lähes joka kolmannessa autossa Suomessa on korjausta vaativia vikoja, selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreista tilastoista.

Auto Bild.Uutiset

Ylei­sim­mät va­ka­vat on­gel­mat kos­ke­vat ak­se­lis­to­ja ja jar­ru­jär­jes­tel­miä. Ren­gas- ja au­to­huol­to­yh­tiö Vi­a­no­rin au­to­huol­lon pääl­lik­kö Jark­ko Ja­la­va ker­too mi­ten ak­se­lis­to- ja jar­ruon­gel­mia voi eh­käis­tä.

Tra­fi­co­min tiis­tai­na 27.5.2025 jul­kai­se­mis­ta vuo­den 2024 kat­sas­tus­ti­las­tois­ta käy il­mi, et­tä suo­ma­lai­sis­sa hen­ki­lö­au­tois­sa on edel­leen puut­tei­ta. 2,16 mil­joo­nas­ta tar­kas­te­tus­ta hen­ki­lö­au­tos­ta 29 pro­sent­tia eli lä­hes joka kol­mas hy­lät­tiin kat­sas­tuk­ses­sa.

Mää­rä­ai­kais­huol­to pal­jas­taa on­gel­mat ajois­sa

Ylei­sin yk­sit­täi­nen syy jäl­ki­tar­kas­tuk­siin oli­vat etu­ak­se­lis­ton viat. Ko­ko­nai­suu­te­na ak­se­lis­to­jen viat, ku­ten jou­si­tus, is­kun­vai­men­nus ja tu­ki­var­ret ovat suu­rin osa-alue hyl­käyk­sis­sä yli 16 %:n osuu­del­la. Toi­nen iso ko­ko­nai­suus ovat jar­rut lä­hes 10 %:n osuu­del­la. Tyy­pil­li­siä hyl­käys­syi­tä jar­ruis­sa ovat käsi- tai käyt­tö­jar­run epä­ta­sai­nen tai riit­tä­mä­tön jar­ru­tus­voi­ma ja vau­ri­oi­tu­neet jar­ru­put­ket tai -let­kut.

“On huo­les­tut­ta­vaa, et­tä niin mo­nis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta löy­tyy va­ka­via vi­ko­ja kat­sas­tuk­sis­sa. Se vah­vis­taa jat­ku­van au­to­huol­lon tar­peel­li­suu­den myös lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den nä­kö­kul­mas­ta”, sa­noo Vi­a­no­rin au­to­huol­lon pääl­lik­kö Jark­ko Ja­la­va. “Au­ton mää­rä­ai­kais­huol­to-oh­jel­mas­ta kan­nat­taa pi­tää kiin­ni ja teet­tää se am­mat­ti­lai­sel­la. Sii­nä au­to käy­dään läpi kat­ta­vas­ti val­mis­ta­jan mää­rit­tä­män huol­to-oh­jel­man mu­kai­ses­ta. Mää­rä­ai­kais­huol­los­sa tun­nis­te­taan al­ka­vat viat ajois­sa, ja jopa en­nal­ta­eh­käis­tään nii­den syn­ty­mi­nen”, Ja­la­va li­sää.

Ak­se­lis­tot vaa­ti­vat am­mat­ti­lai­sen sään­nöl­lis­tä huo­mi­o­ta – myös säh­kö­au­tois­sa

Au­to­jen ak­se­lis­to­jen ja alus­tan osat ovat ko­val­la ko­e­tuk­sel­la eri­tyi­ses­ti säh­kö­au­tois­sa, jot­ka ovat usein pai­na­vam­pia ja joi­den moot­to­rin tuot­ta­ma vään­tö­mo­ment­ti on suu­ri.

Tra­fi­co­min mu­kaan säh­kö­au­to­jen mää­rä kat­sas­tuk­sis­sa on lä­hes kak­sin­ker­tais­tu­nut vuo­teen 2023 ver­rat­tu­na, ja nii­den hyl­käy­so­suus nou­si 18 pro­sen­tis­ta 20 pro­sent­tiin. Ne­li­vuo­ti­ais­ta säh­kö­au­tois­ta hy­lät­tiin 16 %, kun vas­taa­vat lu­vut ben­sii­ni­au­toil­la oli­vat 5,1 % ja die­se­lau­toil­la 11,1 %. Säh­kö­au­toil­la ylei­sin hyl­käys­syy on alus­ta­ra­ken­teen on­gel­mat.

”Vaik­ka säh­kö­au­to­jen voi­ma­lin­jat ovat lä­hes huol­to­va­paat, nii­den alus­ta ja ak­se­lis­tot ei­vät ole. Sään­nöl­li­nen mää­rä­ai­kais­huol­to on tär­keä, sil­lä se si­säl­tää myös alus­tan ja jar­ru­jen tar­kas­tuk­sen”, Ja­la­va muis­tut­taa.

Ak­se­lis­tot ovat laa­ja ko­ko­nai­suus, jo­hon kuu­luu usei­ta kom­po­nent­te­ja, ku­ten kier­re­jou­set, tu­ki­var­ret ja ni­ve­let. ”Näis­sä voi il­me­tä väl­jyyt­tä tai jopa mur­tu­mia, joi­ta kul­jet­ta­ja ei vält­tä­mät­tä it­se huo­maa”, sa­noo Ja­la­va, joka ver­taa ak­se­lis­to­jen mo­nia liik­ku­via osia ih­mi­sen pol­veen. ”Jos on väl­jyyt­tä, niin ru­pe­aa hei­lu­maan.”

Ja­la­van mu­kaan yh­tä löy­sää pus­laa tai ni­vel­tä ei vält­tä­mät­tä huo­maa aja­es­sa. ”Mut­ta jos lii­ken­tees­sä täy­tyy yh­täk­kiä väis­tää vaik­ka hir­veä, niin on tur­val­li­suu­den kan­nal­ta tär­ke­ää, et­tä koko ak­se­lis­to on hy­väs­sä kun­nos­sa.”

Sään­nöl­li­nen mää­rä­ai­kais­huol­to on pa­ras tapa eh­käis­tä ak­se­lis­to­jen on­gel­mia. Am­mat­ti­lai­nen tar­kis­taa au­ton alus­tan ja ak­se­lis­to­jen kun­non, ja voi ha­vai­ta al­ka­vat viat en­nen kuin ne ai­heut­ta­vat suu­rem­pia vau­ri­oi­ta tai tur­val­li­suus­ris­ke­jä. Eri­tyi­ses­ti pal­jon huo­no­kun­toi­sil­la teil­lä aja­vien kan­nat­taa tar­kis­tut­taa alus­ta vä­hin­tään ker­ran vuo­des­sa.

Mis­tä tie­tää, et­tä ak­se­lis­tois­sa tai jar­ruis­sa on vi­kaa?

Vaik­ka ak­se­lis­to­jen viat ei­vät ai­na an­na sel­kei­tä en­nak­ko­va­roi­tuk­sia, ren­kai­den epä­ta­sai­nen ku­lu­mi­nen, yli­mää­räi­set ää­net, oh­jauk­sen epä­tark­kuus tai au­ton ve­tä­mi­nen si­vul­le voi­vat ol­la merk­ke­jä on­gel­mis­ta. ”Kul­jet­ta­ja ei vält­tä­mät­tä huo­maa al­ka­via vi­ko­ja ajois­sa. Am­mat­ti­lai­nen sen si­jaan osaa tun­nis­taa on­gel­mat en­nen kuin ne ke­hit­ty­vät va­ka­vik­si”, sa­noo Ja­la­va.

Use­at mer­kit ker­to­vat, et­tä on ai­ka käy­dä kor­jaa­mos­sa ja tar­kis­tut­taa jar­rut: "Il­mei­sin merk­ki on jar­ru­jen va­roi­tus­va­lon syt­ty­mi­nen ko­je­lau­taan. Mui­ta merk­ke­jä ovat muun mu­as­sa jar­ru­pol­ki­men tä­ri­nä jar­ru­tuk­sen ai­ka­na sekä vin­ku­mi­nen tai muut epä­ta­val­li­set ää­net jar­ru­tet­ta­es­sa", Ja­la­va se­lit­tää.

 

Tär­kei­tä vink­ke­jä tur­val­li­seen jar­ru­jär­jes­tel­mään:

- Ak­se­lis­to­jen jäl­keen jar­ruon­gel­mat ovat toi­sek­si ylei­sin hyl­käys­syy kat­sas­tuk­ses­sa. Täs­sä ovat Ja­la­van par­haat vin­kit tur­val­lis­ten ja toi­mi­vien jar­ru­jen yl­lä­pi­toon:

- Käy­tä jar­ru­ja ja sei­son­ta­jar­rua. Tämä on eri­tyi­sen tär­ke­ää säh­kö­au­toil­le. Jar­ru­ta ajoit­tain voi­mak­kaas­ti, mut­ta hal­li­tus­ti. Se es­tää lian ja ruos­teen ke­rään­ty­mi­sen jar­rui­hin. Muis­ta käyt­tää myös sei­son­ta­jar­rua vält­tääk­se­si ruos­tet­ta, joka voi vai­kut­taa sei­son­ta­jar­run toi­min­taan.

- Jar­ru­nes­te tu­lee yleen­sä vaih­taa kah­den vuo­den vä­lein. Nes­te suo­jaa jar­ru­jär­jes­tel­mää ruos­teel­ta ja voi­te­lee tii­vis­teet, mikä on vält­tä­mä­tön­tä jar­ru­jen oi­ke­an toi­min­nan kan­nal­ta. Jos nes­te van­he­nee lii­kaa, se voi joh­taa jar­ru­vau­ri­oi­hin.

- Tar­kas­tu­ta koko jar­ru­jär­jes­tel­mä sään­nöl­li­ses­ti au­to­huol­to­liik­kees­sä. On erit­täin tär­ke­ää var­mis­taa, et­tä kaik­ki kom­po­nen­tit – ku­ten jar­ru­pa­lat, jar­ru­le­vyt ja jar­ru­ken­gät – huol­le­taan ja kor­ja­taan tar­peen mu­kaan oi­kea-ai­kai­ses­ti.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU